Exu

De Wikipedia

Esú ó Eshú (en llingua yoruba "esfera") refier dientro de les tradiciones Yoruba, Bantú y Oyo a espíritus desencarnados: "El que tou lo ve", "El que ta perdayuri".

Orixe[editar | editar la fonte]

Los ritos, llamaos Gedeles o Oru, según el xéneru del difuntu antepasáu que s'invoca, fueron mutando na diáspora americana, principalmente nes rexones de Brasil, Uruguái y Arxentina, escontra unes ceremonies llamaes Umbanda y Kimbanda o Quimbanda.

En realidá, la pallabra Kimbanda provién del bantú y significa lliteralmente "el que fala col más allá" y yera'l títulu que recibía'l sacerdote al cargu de los ritos de invocación.

En Brasil, los distintos ritos de les distintes etnies africanes que llegaron esclavizadas (principalmente Bantues, Yorubes, Ketos, Cabindas y Mandingas)magar de primeres caltuvieron la so pureza orixinal, fuéronse fundiendo hasta dar por resultancia un cultu sincréticu, que recibió tamién influencies de los Kardesistas del sieglu XVIII, y qu'aportó no que se llama Kimbanda.

L'amiestu de cultures ya influencies da-y un sentíu a la Kimbanda apuntando a aquello que s'atopa l'infinitu, más allá de la vida, de la muerte, de les reencarnaciones y de la evolución espiritual, tal el conceutu básicu d'estos pueblos.

Nos ritos de Kimbanda, los fieles invoquen ya incorporen una entidá que recibió'l nome de Exu (o Pomba Xira, según sía'l casu), en clara referencia al Orisha Eshu, que ye, pa la Kimbanda, patronu y xefe d'estes entidaes sol nome de Bara.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Cabo esclariar que nunca trabaya solo, sinón siempres en xunto a la so eterna compañera Pomba Xira.

Son entidaes qu'empresten servicios nel planu astral y material de la nuesa tierra.La so principal misión ye ser mensaxeru de los Orixás, amás de les funciones que cumplen como "policías del astral"(Exús y Pomba Xires que trabayen usualmente nel campusantu) , atrapando almes perdíes y llevándoles ónde correspuenda. Son el proteutores de les riqueces materiales y tienen de curiar de que quién los atienda nunca pase fame.

Ye'l quién regula'l karma, poniendo nel camín de los seres humanos les dificultaes y tentaciones, pero tamién-y da la posibilidá de que l'home refugar o acepte.Exu nun ye'l mal nin el diañu, yá que los Orixás (santos africanos) nun tendríen a un demoniu como informante.Exu ye quien tien de faer llegar los pidíos a los Orixás, amás de los que se-yos encarguen a ellos mesmos. Ellos tienen una organización xerárquica que determina quien ye l'encargáu de cada unu de los trabayos a realizar.

Son espíritus allegres que lleguen a esta tierra en son de paz, pa pasar un bon momentu, esfrutar d'una bona bébora y un toscanu o un pitu. Y si preséntase la oportunidá atender a una persona en son d'ayuda yá que tienen de ganar la lluz espiritual que na so vida nun pudieron ganar p'alzase espiritualmente. Son amigos de les bébores fines: güisqui, champange(usualmente de Pomba Xira), etc. Y de los bonos cigarros.

Variedaes[editar | editar la fonte]

Los Exus estremar por xéneru, llamando qqa los Exus muyeres Pomba Xires.

Los Exus tienen nomes propios (anque non el verdaderu que llevaron en vida) y cumplen funciones bien específiques, como, por casu, Exu Tranca Ruas, encargáu d'abrir o cerrar los caminos, o Maria Padilha, rellacionada con temes amoroses (incluyendo temes sexuales) y, vale esclariar, que les prostitutes invoquen la so proteición.

Los Exus suelen ser chanciosos y simpáticos, suelen rise a risaes cuando incorporen nel cuerpu del so "cabalho" (médium), pero son bien serios y efectivos nos sos trabayos. Arrexuntar en pueblos y reinos, d'alcuerdu al llugar onde habiten.

El "cabalho" o médium ye en quien la entidá incorpórase, llegando al mundu pa beneficiar a les persones(anque se suelen invocar pa maxes negres, pero ellos siempres van devolver el dañu fechu a quién lo fixo).asi que solo faigan el bien por que-yos vuelva'l bien....elles son verdaderamente xustes colos seres que les invoquen ..

Pomba Xira[editar | editar la fonte]

Son entidaes que representen la parte femenina de Exú; muyeres que nes sos vides pasaron por munches pruebes que nun les fixeron bien afortunaes y con frecuencia sufríen desengaños amorosos. Sicasí, yeren muyeres d'aspeutu luxosu, belles y adineraes, teníen bona fortuna pa tou lo demás. Gustos caros y un pocu sibarites: llicores, pitos finos..., pero no fondero ensin llegar a poder esfrutar nunca del auténticu amor, anque non toles pomba xires yeren abarataes nin luxoses, un exemplu ye Maria Mulambo.

Xeneralmente nun tuvieron una muerte apacible y sele, por eso tienen de trabayar na tierra, pa la evolución de la so alma y cumplir coles sos distintes misiones que nun pudieron realizar en vida. Una de les sos funciones ye la de redireccionar les emociones y pasiones de los humanos por un caudal positivu y que lleguen a bon fin. Son astutes y conocen meyor que naide'l xéneru humanu, por eso ye imposible engañar, sabe siempres cual ye'l fondu de los nuesos auténticos pidimientos.

Los siete caminos[editar | editar la fonte]

Exú tien nel orde místicu los siete reinos de la creación, simbólicamente son los siete caminos que l'home va precisar transitar a lo llargo de la so vida.

  1. El camín de la espiritualidá.
  2. El camín del discernimiento.
  3. El camín de la fecundidá.
  4. El camín de la bayura.
  5. El camín del trabayu.
  6. El camín del prestar.
  7. El camín del amor.

Oxetos de Exu[editar | editar la fonte]

Ferramentos (ferramientes)[editar | editar la fonte]

Los ferramentos (ferramientes) más comunes que suelen portar los exus son el tridente, que simbolicen la conexón de lo espiritual colo material por aciu el médium al cual ellos llamen “cavalho” (caballu). Los tridentes pueden ser “machos” (son más “cuadraos” na so base) que son de Exu o “femes” (son más ovalaos na so base). Otru elementu que sirve pa estremar los dos principales divisiones ye la calavera, que porten les entidaes d'Almes.

Asentamientos[editar | editar la fonte]

Nos sos asentamientos puede reparase un alguidar(una especie de platu fondu de folla) con tridentes, piqueres(les piqueres son como clavos, como llances, que sirven pa "pinchar" les envidies y los malos sentimientos y alloñar enemigos), una faca (cola cual se "corten" les males vibraciones y les demandes, llaves, monedes (símbolu de prosperidá y de movimientu), ente los oxetos más usaos. Si la entidá ye d'Almes suélse-y amestar una calavera, tamién tou depende de los gustos de la entidá.Esti asentamientu suel dir con una cuartinha (vasía con agua, que simboliza la vida) al llau del aguilar y flores (como claveles) coloraes o blanques (si son d'almes), tabacu (usualmente d'habanos o de cigarros fuertes o charutos) bebíes espirituosas(güisqui, caña, etc.) y al mandu de tou esto pon una imaxe del Exu (ye opcional, suelse poner como una forma de dicir que la entidá esti presente).

Pa Pomba Xira suelse usar tamién un aguilar o una bandexa que contién tridentes femes, dacuando piqueres, buzios, monedes (si ye una pomba xira "cigana" suélense-y poner monedes de odaliscas), navayes (depende de la entidá, por casu Maria Quiteria nun usa navaja pero usa faca, Maria mulambo nun usa faca pero usa bassoura (escoba de trapos)), si la entidá ye d'Almes lleva una calavera. esto arrodiáu per una cuartinha, arumes y colonies (de bona calidá, o nel so defectu, de bonu arume), xoyes (de plata y oru, o bañaes en plata o n'oru), bebíes (sidra, champaña, en dellos casos llicores duces), pitos llargos (usualmente rubios mentolados) y roses (mayormente coloraes, pueden ser blanques en dellos casos) y al mandu de tou esto la imaxe de la Pomba xira a la cual quier representase.

Colores[editar | editar la fonte]

Los colores que los identifiquen son el colloráu y el negru, el colloráu representa la vitalidá, l'apertura de los caminos, les bones enerxíes polo xeneral, y el negru representa tou lo oculto en potencia, tou n'equilibriu.

Pa Exú ye negru enriba, colloráu embaxo. Pa Pomba Xira ye coloráu enriba y negru embaxo. Tamién pueden dir otros colores d'alcuerdu a la llinia onde trabaye'l Exu o la Pomba Xira (por casu, povo das almes ye blancu y negru, los ciganos porten tolos colores).

Reinos de Exú[editar | editar la fonte]

Ta estremada en Siete Reinos, cada Reinu consta de nueve pueblos.

Yá instalada en Brasil la Kimbanda empieza a desenvolvese so diverses llinies o formes de cultu. Estes llinies o Reinos provienen del amiestu de distintes etnies y tendencies pero con una marcada diferencia ente elles, basada nel tipu de ritual que realizaben. Estructurada y entamada cada llinia tenía un esquema de desendolque y un xefe que les gobernaba.

  • Reinu de la Encruciada: Reyes Exu Rei de les 7 Encruciades y Pombagira reina de les 7 encruciades.
  • Reino dos Cruceros: Reyes Rei Dos 7 cruzeiros y Rainha dos 7 Cruzeiros.
  • Reinu Das Matos: Reyes Exu Rei Das Matos y Pombagira Rainha Das Matos.
  • Reinu Da Kalunga Pequeña: Reyes Exu Rei Da Kalunga y Pombagira Rahina Da Kalunga.
  • Reinu Das Almes: Reyes Exu Rei Das Almes "Omolú" y Pombagira Rainha Das Almes.
  • Reinu Da Llira: Reyes Exu Rei Das 7 Llires y Rainha Das Marias (Rainha Maria Padilha).
  • Reinu Da Praia: Reyes Exu Maré o Da Praia y Pombagira Rainha Da Praia.

Correlatividad ente Exu y Pomba Xira[editar | editar la fonte]

Hai distintes Pomba Xires y caúna rellaciónase con un Exú según les sos semeyances vibratories y la so historia de vida. Estes entidaes suelen conocese en dalguna vida pasada (como por ex. María Padilha con Tirirí), anque esto nun asegura que trabayen xuntos (ej. María Padilha suel trabayar con Tranca Rúas y Tirirí suel trabayar con María Mulambo).

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]