Exiptu Otomanu

Coordenaes: 30°03′N 31°13′E / 30.05°N 31.22°E / 30.05; 31.22
De Wikipedia
Exiptu Otomanu
(de 1517 a 1867)
Emiratu de Nechd
Jedivato d'Exiptu
[[Second Bani Khalid Emirate (en) [[Second Bani Khalid Emirate (en) Traducir|→]]
[[Valiato de Hiyaz (es) [[Valiato de Hiyaz (es) Traducir|→]]
entidá territorial del Imperiu Otomanu
Alministración
Capital El Cairu
Forma de gobiernu teocracia
Monarquía absoluta
Xeografía
Coordenaes 30°03′N 31°13′E / 30.05°N 31.22°E / 30.05; 31.22
Llendaba con Eyalato de Damasco (es) Traducir
Economía
Moneda Egyptian piastre (en) Traducir y lira otomana (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Exiptu foi conquistáu pol Imperiu Otomanu en 1517, arriendes de la Guerra Otomanu-mameluca (1516-1517) cola anexón de Siria al Imperiu en 1516. Exiptu alministróse como una eyalato del Imperiu Otomanu (turcu otomanu: ایالت مصر eyalet-i misir) dende 1517 hasta 1867, sacante mientres la ocupación francesa de 1798 a 1801.

Exiptu yera una provincia siempres difícil de controlar pa los sultanes otomanos, debíu en parte al caltenimientu de los influyentes mamelucos, la casta militar exipcia que gobernara'l país mientres sieglos. Exiptu caltúvose semiautónomo so los mamelucos hasta que foi invadíu poles fuercies franceses de Napoleón I en 1798. Dempués de que los franceses fueren espulsaos, facer col poder en 1805 Mehmet Alí, un militar albanés del exércitu otomanu n'Exiptu.

Exiptu so la dinastía de Muhammad Ali caltúvose nominalmente como una provincia otomana. Concedióse-y l'estatus d'un Estáu vasallu autónomu o jedivato en 1867. Isma'il y Tewfik Pasha gobernaron Exiptu como un estáu cuasi-independiente so soberanía otomana hasta la ocupación británica de 1882. Sicasí, el Jedivato d'Exiptu (1867-1914) siguió siendo de iure provincia otomana hasta'l 5 de payares de 1914, cuando foi declaráu un protectoráu británicu como reaición a la decisión de los mozos turcos del Imperiu Otomanu a participar na Primer Guerra Mundial del llau de los Imperios Centrales.

Historia[editar | editar la fonte]

Periodu otomanu ceo[editar | editar la fonte]

Dempués de la conquista d'Exiptu, el sultán otomanu Selim I abandonó'l país y el Gran Visir Yunus Pasha foi gallardoniáu col títulu de gobernador d'Exiptu. Sicasí, el sultán llueu afayó que Yunus Pasha creara un grupu d'estorsión y sobornu, y dio'l cargu a Haiır Bey, l'ex gobernador mamelucu d'Alepo, que contribuyera a la victoria otomana na batalla de Marj Dabiq.

Realmente una gran parte de la tierra yera un feudu de los mamelucos y caltúvose ensin cambeos, lo que-yos dexó a estos volver rápido a posiciones de gran influencia. Los emires mamelucos caltuvieron el so puestu como cabeza de los dolce sanjaks, nos qu'Exiptu s'estremó. Sol siguiente sultán Solimán I, creáronse dos cámares, llamaes el Mayor Divan y Menor Divan, na que tuvieron representaos tantu l'exércitu como les autoridaes eclesiástiques, p'ayudar al pachá nos sos deliberaciones. Seis regimiento fueron constituyíos pol conquistador Selim pa la proteición d'Exiptu; a los que Suleiman añadió un séptimu, de circasianos.

Yera una práutica de la Sublime Puerta camudar al gobernador d'Exiptu, a intervalos bien curtios, dempués d'un añu o menos. El cuartu gobernador, Hain Ahmed Pasha, decepcionáu de que nun se-y fixo gran visir y el so rival Pargalı İbrahim Paşa fuera nomáu nel so llugar, declaróse sultán d'Exiptu, independiente del Imperiu Otomanu. Él acuñó monedes cola so propia cara y nome col fin de llexitimar el so poder y prindó la Ciudadela d'El Cairu y les guarniciones otomanes locales en xineru de 1524. Sicasí los sos planes fueron atayaos por dos de los emires a quien encarcelara y que, escapando del so confinamientu, atacar nel so bañu y trataron de matalo; anque Ahmed Pasha escapó mancáu, llueu foi prindáu y executáu poles fuercies del sultán otomanu.

1527-1610[editar | editar la fonte]

En 1527, realizóse'l primer censu d'Exiptu baxu dominiu otomanu, la copia oficial de los antiguos rexistros tuvo d'habese perdíu; esta nueva encuesta nun entró n'usu hasta 1605. Les tierres exipcies fueron estremaes en cuatro clases: los dominios del sultán, los feudos, les tierres pal caltenimientu del exércitu y les tierres en que s'asitiaron les fundaciones relixoses.

Los constantes cambeos nel gobiernu paecen causar que l'exércitu sulevar nun periodu tempranu de la ocupación otomana, y al empiezu del sieglu XVII los motinos convertir en daqué común; en 1604, el gobernador Maktul Haci Ibrahim Pasha (entós conocíu como Ibrahim Pasha) foi asesináu polos soldaos, y la so cabeza esponer na Bab Zuwayla, lo que-y valió l'epítetu Maktul, "los Muertos". La razón d'estos motinos yera la tentativa de los socesivos pachás de poner fin a la estorsión llamada tulbah, un pagu forzáu esixíu poles tropes a los habitantes del país por unes falses deldes.

En 1609 españó la guerra civil ente l'exércitu otomanu y el Pachá, a quien sofitaben dellos reximientos lleales y los beduinos. Los soldaos intentaron escoyer un sultán y estremar les rexones ente ellos. El gobernador Mohamed Pachá ganar en 1610, entrando triunfalmente en El Cairu y executando a los cabezaleros. Los historiadores contemporáneos falen d'esi acontecimientu como la segunda conquista d'Exiptu polos otomanos. Mohamed efeutuó una gran reforma financiera y reaxustó les cargues impuestes ente les diverses comunidaes d'Exiptu, acordies colos sos medios.

1623-1656[editar | editar la fonte]

Tal yera la situación que los gobernadores designaos yeren trataos polos exipciu con cada vez menor respetu. En 1623 Istambul nomó gobernador a Ali Pachá: los oficiales unviaron cartes esixendo tener a Mustafá Pachá, y la guarnición d'Alexandría atacó y obligó a Alí a embarcar de nuevu. Poco dempués llegó'l nomamientu de Mustafá Pachá pal cargu de gobernador.

Los oficiales del exércitu Otomanu n'Exiptu fueron nomaos a nivel llocal de les diverses milicies, y teníen fuertes llazos cola aristocracia exipcia. Polo tanto Ridwan Bey, un emir mamelucu, foi capaz d'exercer de facto la so autoridá sobre Exiptu ente 1631-1656. En 1630, Koca Musa Pasha foi designáu nuevu gobernador, cuando l'exércitu tomar pa deponelo indignáu pola execución de Kits Bey, un oficial que tenía que mandar una fuercia exipcio riquida pal serviciu en Persia; a Koca Musa Pasha dióse-y la opción d'apurrilo a los verdugos como vengación, o a arrenunciar. Como se negó a faer lo primero, viose obligáu a faer esto últimu. En 1631, un rescripto vieno de Constantinopla, nesti apruébase la conducta del exércitu y la designación de Halil Pasha como socesor de Koca Musa Pasha. Cada nuevu gobernador infligió regularmente una multa al so predecesor saliente, sol nome de dineru por cuenta de la tesorería; al gobernador saliente nun se-y dexaría salir d'Exiptu hasta que pagara. Amás de les estorsiones a les qu'esta práutica diera ocasión, el país espereció nestos sieglos de fame y de peste. Na primavera de 1619, envalórase que la peste mató a 635.000 persones y, en 1643, afaró dafechu 230 aldegues.

Periodu otomanu tardíu[editar | editar la fonte]

1707-1755[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVIII l'autoridá del pachá foi reemplazada pola de beys mamelucos llamaos Shaikh al-Balad, xefes de la ciudá, que calteníen el lideralgu de la comunidá. El procesu pol cual esto producir ye escuru, por cuenta de la falta de bones cróniques de la dómina turca de la hestoria exipcia. En 1707, el shaikh al-Balad, Qasim Iywaz, yera'l xefe d'una de los dos faiciones de los mamelucos, los Qasimites y los Fiqarites, ente los que les granes d'enemistá fueron semaes pol bajá, cola resultancia d'una engarradiella que se llevó a cabu ente les faiciones fora d'El Cairu, que dura ochenta díes. A la fin d'esta, Qasim Iywaz muerre y l'oficina qu'ocupaba foi dada al so fíu Ismail. Ismail desempeñó esti cargu mientres 16 años, ente que los bajás constantemente tábense camudando, y tuvo ésitu na reconciliación de los dos faiciones de mamelucos. En 1711, un eventu conocíu polos cronistes como la "Gran Sedición" o la "revolución" producióse, cuando un predicador fanáticu relixosu empezó a denunciar públicamente la práutica de rezar nes tumbes de los sufíes santos, lo que desamarró un movimientu relixosu que nun foi entartalláu hasta 1714. En 1724, Ismail foi asesináu poles maquinaciones del pachá, y Shirkas Bey de la faición opuesta foi alzáu a la oficina del Shaikh al-Balad nel so llugar. Llueu foi espulsáu del so puestu por unu de la so propia faición llamáu Dhu-'l-Fiqar, y fuxó al Alto Exiptu. Dempués d'un curtiu periodu de tiempu, tornó a la cabeza d'un exércitu, y na postrera de les batalles siguientes Shirkas Bey atopó la so final por afogamientu. Dhu-'l-Fiqar foi asesináu en 1730. El so llugar foi ocupáu por Othman Bey, que sirviera como'l so xeneral nesta guerra.

En 1743, Othman Bey viose obligáu a fuxir d'Exiptu poles intrigues de dos aventureros, Ibrahim y Ridwan Bey, quien, cuando'l so plan tuviera ésitu, empezó una masacre de beys y otres persones que se cree que taben en contra d'ellos. Dieron en gobernar Exiptu conxuntamente, la celebración de les oficines de Shaikh al-Balad y Amir al-Hajj n'años alternos. Un intentu por unu de los bajás pa esaniciar a estos dos por un golpe d'Estáu fracasó, por cuenta de la llealtá de los partidarios armaos de los beys, quien sacaron a Ibrahim y Ridwan de la cárcel y obligaron al pacha a fuxir a Constantinopla. Un intentu d'un pachá posterior, acordies con órdenes secretes de Constantinopla, tuvo tanto ésitu que dalgunos de los beys fueron asesinaos. Ibrahim y Ridwan escaparon y obligaron al pachá a arrenunciar al so cargu de gobernador y volver a Constantinopla. Ibrahim foi asesináu pocu dempués por daquién qu'aspirara a ocupar una de les vacantes, que sicasí fueren conferíos a Ali que, como Alí Bey, taba destináu a xugar un papel importante na historia d'Exiptu. L'asesinatu de Ibrahim Bey tuvo llugar en 1755, y el so colega Ridwan pereció nes disputes posteriores.

Ali Bey, estremárase primero a sigo mesmu pola defensa d'una caravana en Arabia contra bandíos, y depués na xera de vengar la muerte del so antiguu amu Ibrahim. Él pasó ocho años mercando mamelucos y ganando otros adherentes, el Shaikh al-Balad Khalil Bey entamó un ataque contra él nes cais d'El Cairu en consecuencia de lo cual fuxe al Altu Exiptu. Ellí conoz a Salib Bey, quien tuvo mancadures por vengar a Khalil Bey, y los dos entamen una fuercia cola que tornen a El Cairo y ganen a Khalil. Kalil vese obligáu a fuxir a Iaifla, onde por un momentu despintóse; finalmente foi descubiertu, unviáu a Alexandría y finalmente esgañáu. Dempués de la victoria de Ali Bey en 1760, foi nomáu Shaikh al-Balad. Executó al asesín del so antiguu señor Ibrahim; pero la rensía qu'espertó esti actu ente los beys llevólu a dexar el so puestu y fuxir a Siria, onde ganó l'amistá del gobernador d'Acre, Daher el-Omar, quien llogró pa él la bona voluntá de la sublime puerta y la so reposición na so posición como Shaikh al-Balad.

1766-1798[editar | editar la fonte]

En 1766, dempués de la muerte del so siguidor, el gran visir Ragib Pasha, foi de nuevu obligáu a fuxir d'Exiptu a Yeme, pero al añu siguiente díxose-y que'l so partíu n'El Cairo foi lo suficientemente fuerte como pa dexar el so regresu. La continuación del so gobiernu, llevantó a 18 de los sos amigos al rangu de bey ente ellos Ibrahim y Murad, que taríen dempués al mandu de los asuntos según Muhammad Abu-'l-Dhahab, que taría estrechamente conectáu col restu de la carrera de Ali Bey. Ali Bey utilizó midíes bien severes pa reprimir el bandolerismo de los beduinos del Baxu Exiptu. Él trató d'eslleir toles fuercies sacante aquellos que taben puramente sol so propiu control.

En 1769 llegó una demanda del emperador otomanu por qu'unviara 12.000 homes pa emplegalos na guerra contra Rusia, orde que se negó a cumplir. La sublime Puerta nun podía tomar midíes actives contra él, polo que se dedicó a consolidar los sos dominios, reformar les finances, y ameyorar l'alministración de xusticia. Unvió al so xenru, Abu-'l-Dhahab, a defender la tierra ente Asuán y Asyut, unvió una fuercia de 20.000 homes pa conquistar Yemen, a Ismail Bey con 8.000 p'apoderase de la vera este del mar Roxu, y a Ilasan Bey pa ocupar Jidda. En seis meses la mayor parte de la península árabe taba sol so mandu, y designó como Jerife de La Meca al so primu, que proclamó sultán a Alí. En virtú d'esti nomamientu, emitió moneda y ordenó que'l so nome va mentar na oración pública.

El so movimientu siguiente resultó fatal. Unvió en 1771 a Abu-'l-Dhahab a conquistar Siria, pero ésti entró en negociaciones con Istambul pa restaurar la soberanía otomana y coló contra Exiptu, entrando nel Cairo el 8 d'abril de 1772. El 19 d'abril de 1773, prindó a Alí Bey, que foi treslladáu a El Cairo ónde morrió.

Dempués de la muerte de Ali Bey, Exiptu convirtióse una vegada más en dependiente de la Puerta, gobernada por Abu-'l-Dhahab como Shaikh al-Balad y col títulu de pachá. Él pocu dempués recibió'l permisu de la Puerta d'invadir Siria, cola misión de castigar al siguidor de Alí Bey, Daher el-Omar, dexando a Ismail Bey y Ibrahim Bey como los sos delegaos n'El Cairo. Dempués de tomar munches ciudaes en Palestina, Abu-'l-Dhahab morrió, la causa ye desconocida; Murad Bey, otru de los desertores en Salihiyya, traxo a les sos fuercies de nuevu a Exiptu'l 26 de mayu de 1775.

Ismail Bey convertir en Shaikh al-Balad, pero llueu se vio arreyáu nuna disputa con Ibrahim y Murad que, dempués d'un tiempu, llograron espulsar a Ismail d'Exiptu y establecieron un gobiernu conxuntu similar al que fuera practicáu con anterioridá (como Shaikh al-Balad y Amir al-Hajj, respeutivamente). Los dos puestu tuvieron arreyaos n'engarradielles, que nun momentu amenaciaben con españar nuna guerra abierta, pero esto evitóse y el gobiernu conxuntu caltener hasta 1786, cuando una espedición foi unviada pela Puerta a restaurar la supremacía otomana n'Exiptu. Murad Bey intentó aguantase, pero foi ganáu fácilmente. Él, con Ibrahim, decidieron fuxir al Altu Exiptu y esperar l'enclín de los acontecimientos. El 1 d'agostu, el comandante turcu Cezayirli Gazi Hasan Pasha entró n'El Cairo; Ismail Bey volvió faese Shaikh al-Balad y un nuevu pachá foi instaláu como gobernador. En xineru de 1791, una tarrecible peste fixo estragos n'El Cairo y n'otres partes d'Exiptu, a la que Ismail Bey y la mayor parte de la so familia fueron víctimes. Por cuenta de la necesidá de gobernantes competentes, Ibrahim Bey y Murad Bey fueron unviaos, y volvieron a entamar el so gobiernu dual. Inda taben nel cargu en 1798, cuando Napoleón Bonaparte entró n'Exiptu.

Ocupación francesa[editar | editar la fonte]

Oxetivu de la invasión[editar | editar la fonte]

L'oxetivu d'esta invasión foi'l de cerrar el pasu de les mercancíes britániques veníes de la India.

Napoleón formó un exércitu de 38.000 homes, un millar de cañones y setecientos caballos. Cuntó colos meyores xenerales del momentu: Berthier, Caffarelli, Kléber, Desaix, Lannes, Dumas, Murat, Andréossy, Belliard y Zajączek, ente otros. Amás d'ayudes de campu como'l so hermanu Louis Bonaparte, Duroc, Eugène de Beauharnais y el noble polacu Sulkowski.

Al contingente xunióse-y un millar de civiles, ente ellos 1671 científicos y especialistes. Napoleón quería convertir Exiptu nun protectoráu francés. Pa ello non solo tenía de conquistalo, sinón que tamién tenía de ganase l'enfotu de la so población. Equí entraben en xuegu los científicos, conocíos ente los militares como «los sabios», que teníen de llevar a un país cuasi medieval les últimes meyores téuniques de la Europa de la Ilustración. De camín, los estudios que realizaren sobre'l terrén sirviríen p'amontar el patrimoniu científicu francés, lo que redundaría en beneficiu de la popularidá de Napoleón y de les sos ambiciones de poder; polo qu'incluyó a numberosos historiadores, botánicos y diseñadores. Por ello, tamién la conoz como Espedición d'Exiptu cuando'l so llau científicu y menos marcial ye consideráu.

Batalla de les Pirámides[editar | editar la fonte]

En xunetu de 1798, Napoleón diba en direición a El Cairo, dempués d'invadir y prindar Alexandría. Nel camín atopar a dos fuercies de mamelucos a 15 quilómetros de les pirámides, y a solu 6 d'El Cairu. Los mamelucos taben comandados por Murad Bey y Ibrahim Bey y teníen una poderosa caballería. Estos, a pesar de ser cimeros en númberu, taben forníos con una teunoloxía primitiva, tan solo teníen espaes y arcos y fleches; amás, les sos fuercies quedaron estremaes pol Nilu, con Murad atrincheráu en Embabeh y Ibrahim a campu abierto.

Napoleón diose cuenta de que la única tropa exipcia de ciertu valor yera la caballería. Él tenía poca caballería al so cargu y yera superáu en númberu pol doble o'l triple. Viose pos forzáu a dir a la defensiva, y formó el so exércitu en cuadraos buecos con artillería, caballería y equipaxes nel centru de cada unu, esvalixando con fueu d'artillería de sofitu l'ataque de la caballería mameluca, qu'intentaba aprovechar los espacios ente los cuadros franceses. Entós atacó'l campamentu exipciu de Embabeh, provocando la fuxida del exércitu exipciu.

Tres la batalla, Francia llogró El Cairu y el baxu Exiptu. Dempués d'oyer les noticies de la derrota de la so llexendaria caballería, l'exércitu mamelucu d'El Cairu esvalixar a Siria pa reorganizase. La batalla tamién punxo fin a 700 años de mandatu mamelucu n'Exiptu. A pesar d'esti gran empiezu, la victoria del almirante Horatio Nelson 10 díes dempués na batalla del Nilu acabó coles esperances de Bonaparte de conquistar Oriente Mediu.

Reformes sociales y alministratives[editar | editar la fonte]

Pa ganase la simpatía de los exipcios, dirixir al pueblu con una proclama en qu'allababa los preceptos islámicos y manifestaba la so intención de llibra-yos del xugu mamelucu y otomanu. Coles mesmes, creó colos sabios n'El Cairo L'Institutu d'Exiptu, dende'l que modernizó l'alministración pública del país, entamó una serie d'obres públiques destinaes a ameyorar la calidá de vida y amosó les meyores teunolóxiques d'Europa. Napoleón promulgó lleis p'acabar cola esclavitú y el feudalismu y pa caltener los derechos de los ciudadanos» col beneplácito del Diwan, l'asamblea de notables. Sicasí, les sos bones intenciones nun atoparon ecu ente la población. Los exipcios siempres vieron a los franceses como una fuercia d'ocupación infiel que venía minar les sos tradiciones social y relixosu y que-yos arruinaba con impuestos ensin cuntar les multes por non respetar les normes urbanes d'allumáu y llimpieza, o los escesos en materia de represión, pillaje y violaciones.

Batalla del Nilu[editar | editar la fonte]

La destrucción de la flota francesa na batalla del Nilu y el fracasu de les fuercies franceses unviaes al Alto Exiptu (onde llegaron al primer tabayón) pa llograr la posesión de la persona de Murad Bey, solmenó la fe de los exipcios nel so invencibilidad. De resultes d'una serie d'innovaciones ensin deseyar, les rellaciones ente conquistadores y conquistaos fixéronse más tirantes diariamente, hasta qu'a la fin, por cuenta de la introducción d'un impuestu sobre la vivienda'l 22 d'ochobre de 1798 españó una insurrección n'El Cairo. La sede de la insurrección taba na Universidá d'al-Azhar. Nesta ocasión, el xeneral francés Dupuy, teniente-gobernador d'El Cairu, foi asesináu. Les midíes puestes de Bonaparte, ayudaos pola llegada a Alexandría del xeneral Jean Baptiste Kléber, rápido suprimieron esta naciente revolución; pero la estabilización de la caballería francesa na mezquita de Azhar resultó una gran y permanente ofiensa.

De resultes d'esti asuntu, el conseyu deliberante foi suprimíu, pero'l 25 d'avientu emitióse una proclamación fresca de reconstituyir los dos divanes que fueren creaos polos turcos; el diván especial diba consistir en 14 persones escoyíes por sortéu de los 60 candidatos del gobiernu, y diba axuntase tolos díes. El diván polo xeneral diba consistir en funcionarios, pa cumplir coles emerxencies.

De resultes de los despachos qu'algamaron a Bonaparte el 3 de xineru de 1799, anunciando la intención del Porte d'invadir el país al envís de recuperalo pola fuercia, Bonaparte resolvió faer una espedición a Siria, y gobernadores fueron nomaos n'El Cairo, Alexandría, y l'Altu Exiptu, pa gobernar mientres la so ausencia.

Campaña de Siria[editar | editar la fonte]

Nun mes Napoleón fixérase col control del país: Kléber apoderaba'l delta del Nilu; Menou tomara'l puertu de Rosetta; Desaix escorría a los mamelucos nel Altu Exiptu; ente que los sabios, remontando'l ríu, esploraben Asuán, Tebas, Luxor y Karnak. Sicasí, la situación complicárase tres la derrota de Abukir. L'imperiu otomanu apautó colos británicos y declaró la guerra a Napoleón. Por si fora poco, el creciente refugu exipciu desaguó nuna sangrienta sulevación n'El Cairo que costó la vida a 300 franceses. La revuelta terminó cuando Bonaparte apuntó los sos cañones contra la mezquita d'El-Azhar. Había vencíu, pero los pillajes, les violaciones y les execuciones masives namái sirvieron p'aumentar l'odiu contra los franceses y por estensión contra los sos aliaos, los cristianos coptos y ortodoxos d'Exiptu.

Napoleón topábase aislláu. Al nun disponer de la so flota nun podía recibir suministros de la metrópolis. Sicasí'l so exércitu taba intactu y decidió siguir colos sos planes de conquistar Palestina y Siria como pasu previu nel so camín escontra la India, onde tenía previstu llegar na primavera de 1800. En febreru del añu anterior, pocu dempués de que Desaix amenorgara los últimos focos mamelucos en Asuán, Napoleón partió escontra Siria al mandu de 13.000 homes. El so primer oxetivu yera acabar cuanto antes con Djezzar Pacha —que taba formando un exércitu pa reconquistar Exiptu—, porque recibiera noticies de que los británicos pretendíen desembarcar na so retaguardia a un contingente otomanu. Pero nun lu diba a tener fácil. Travesar el desiertu del Sinaí supunxo una difícil prueba qu'amenorgó la fuercia de los sos homes. El Arish foi tomada, pero tres diez díes de combate. Poco dempués, en Jaffa volvieron retrasase los sos planes pola fuerte resistencia de la guarnición otomana. Cuando esta rindióse, los franceses comprobaron que yera la mesma que dexaron llibre n'El Arish so promesa de nun volver tomar les armes. Por si fora poco, desamarróse una epidemia de cólera qu'empezó a causar estragos ente la tropa francesa.

Una vegada tomada Jaffa ensin resistencia, Napoleón, camín de Damascu, dirixir a San Juan d'Acre, vieyu fortín de los cruzaos. De nuevu los homes de Djezzar Pacha ufiertaron resistencia. Napoleón sitió la ciudá. Nuna ocasión los franceses pudieron travesar los murios y entrar en San Juan d'Acre, pero les tropes de Djezzar repelieron l'ataque. Los defensores cuntaben col sofitu de la flota británica, que-yos suministraba cebera y munición. Unu de los fechos dramáticos del asediu foi que Djezzar Pacha, moteyáu'l carniceru, mandó degollar a los cristianos de la ciudá como vengación.

Mientres combatía en San Juan d'Acre, Napoleón esplegó distintes unidaes por Palestina pa faese colos puntos vitales de la rexón. Junot tomó Nazaré, pero tuvo qu'abandonala p'allegar n'ayuda de Kléber, sitiáu nel monte Tabor. El so sofitu diba sirvir de pocu, porque dambos contingentes sumaben 2.000 homes frente a 25.000 árabes. Mientres seis hores soportaron con valor les sos ofensives. Por suerte, cuando tou paecía perdíu, aprució Napoleón colos sos cañones y caballería y resolvió el peligru en media hora.

De siguío llanzó un nuevu ataque contra San Juan d'Acre. Llogró travesar la primer llinia de muralles, pero la segunda resultó infranquiable. Na aición tuvo a puntu de morrer el xeneral Lannes. La falta de cebera y la desmoralización obligaron a Napoleón a llevantar el cercu tres 62 díes d'asediu. El camín de vuelta a Exiptu foi bien duru, por falta d'agua y el continuu hostigamiento de les partíes árabes. Tuvo qu'abandonar a una trentena de los sos homes n'estáu terminal.

Derrota del exércitu turcu[editar | editar la fonte]

Regresu d'esta aciar espedición a principios de xunu. Murad Bey y Ibrahim Bey aprovecharen esta oportunidá pa recoyer les sos fuercies ya intentar un ataque conxuntu a El Cairo, pero Bonaparte llegó a tiempu pa ganalo. Na última selmana de xunetu, infligió una aplastante derrota al exércitu turcu qu'aterrizara n'Abukir, ayudaos pola flota británica comandada por Sir Sidney Smith.

Poco dempués de la so victoria, Bonaparte salió d'Exiptu, y nomó a Kléber pa gobernar na so ausencia, que informó a los xeques d'El Cairu que nun diba durar más de tres meses. Kléber considero la condición de los invasores franceses como desaxeradamente peligrosa, y escribió pa informar a la república francesa de los fechos. Una doble espedición foi unviada pela puerta pocu dempués de la partida de Bonaparte pa la recuperación d'Exiptu: una fuercia foi unviada per mar a Damietta, ente qu'otra baxu Yousuf Pasha tomó la ruta terrestre dende Damascu por al-Arish. La primer fuercia tuvo ciertu ésitu, de resultes de que los turcos alcordaron una convención el 24 de xineru de 1800, en virtú de que los franceses diben dexar Exiptu. Les tropes turques avanzaron a Bilbeis, onde fueron recibíos polos xeques d'El Cairu; los mamelucos tamién tornaron a El Cairo dende los sos escondederos.

Primero que se completaren los preparativos pa la salida de los franceses, los pidíos llegaron a Smith per parte del gobiernu británicu que prohibía la realización de la convención nun siendo que los soldaos franceses fueren trataos como prisioneros de guerra. Cuando estes órdenes comunicar a Kléber, atayó les órdenes primeramente daes a les tropes y dio en poner al país nun estáu de defensa. La so partida, cola mayor parte del exércitu, p'atacar a los turcos en Mataria llevó a disturbios n'El Cairo. El partíu nacional nun foi capaz de ganar la posesión de la ciudadela, y Kléber, dempués de ganar a los turcos, llueu foi capaz de tornar a la capital. El 14 d'abril bombardeó Bulaq, y dio en bombardear El Cairo, que foi tomada la nueche siguiente. La solicitú llueu foi restaurada, y una multa de 12 millones de francos foi impuesta a los alborotadores. Murad Bey buscó una entrevista con Kléber, y llogró llograr el gobiernu del Altu Exiptu d'él. Murad Bey morrió pocu dempués y foi asocedíu por Osman Bey al-Bardisi.

Asesinatu de Kleber y abandonu d'Exiptu[editar | editar la fonte]

El 14 de xunu, Kléber foi asesináu por Suleiman de Alepo, diciendo que foi afaláu por un jenízaro de los refuxaos de Xerusalén, que traxera cartes a los xeques d'A los Azhar. A pesar de que nun-y dieron sofitu, trés de los xeques fueron executaos polos franceses como los accesorios antes de los fechos. El mesmu asesín foi torturáu y empalado, a pesar de la promesa d'un perdón si él nomaba a los sos asociaos. El mandu del exércitu depués escoyó gobernador al xeneral a JF (Barón de Menou), un home que profesara'l Islam, y que s'esforció pa conciliar a la población musulmana con diverses midíes como la esclusión de tolos cristianos (cola esceición d'un francés) del diván, en sustitución de los coptos que taben al serviciu del gobiernu colos musulmanes, y el sometimientu de los residentes franceses a los impuestos. Sía como quier la popularidá que podría ser adquirida por estes midíes foi compensáu pola declaración d'un protectoráu francés sobre Exiptu, que diba cuntar como una colonia francesa.

Nes primeres selmanes de marzu de 1801, l'inglés al mandu Sir Ralph Abercromby efeutuó un aterrizaxe en Abukir, y dio en asediar Alexandría, onde fueron atacaos por Menou; los franceses fueron refugaos, pero'l comandante Inglés foi mortalmente mancáu n'aición. El día 25, los frescos refuerzos turcos llegaron cola flota de Kapudan Pasha Hüseyin. Una fuercia d'Ingleses y turcos combinada foi unviada a tomar Rashid. El 30 de mayu, el xeneral A.D. Belliard, el comandante francés n'El Cairo, foi asaltáu por dos llaos poles fuercies britániques al mandu del xeneral John Hely Hutchinson y turques baxu Yusuf Pasha; dempués de les negociaciones, Belliard alcordó sacupar El Cairo y navegar colos sos 13.734 tropes a Francia. El 30 d'agostu, Menou viose obligáu a aceptar condiciones similares, y la so fuercia de 10.000 homes abandonó Alexandría pa Europa en setiembre. Este foi'l fin de la ocupación francesa d'Exiptu. El principal monumentu permanente de la ocupación foi la Description de l'Egypte, compilado polos sabios franceses qu'acompañaron a la espedición.

Exiptu so Mehmet Alí[editar | editar la fonte]

Toma del poder de Mehmet Alí[editar | editar la fonte]

Tres la derrota francesa, quedó n'Exiptu un vacíu de poder qu'aprovechó Mehmet. A principios de mayu de 1805 el pueblu d'El Cairu llevantar n'armes contra'l valí otomanu Khurshid Bajá, les cais de la ciudá convertir nun campu de batalla y Khurshid quedó sitiáu na ciudadela. La nueche del 12 al 13 de mayu Mehmet Alí foi escoyíu valí d'Exiptu polos ulemas (autoridaes relixoses) d'El Cairu y la situación aselóse. En xunetu la so autoridá foi reconocida pol sultán Selim III. Mehmet sabía que los mamelucos repondríen el control en cuanto recuperárense de ganar ante los franceses. Por ello, nos primeros años del so mandatu dedicar a afitar y estender el so poder por tol país. En 1811, acabó definitivamente colos sos opositores. Cola escusa de celebrar una fiesta de invistidura del so fíu Tusun como Xeneral de los Exércitos de Arabia, convidó a los príncipes mamelucos a la so residencia. Entós, ordenó a los sos homes que-yos tendieren una emboscada nuna caleya de la ciudadela. Venticuatro príncipes y los sos cuatrocientos acompañantes fueron masacrados. En 1812, confiscó toles tierres del Altu Exiptu (sur del país) que pertenecíen a los mamelucos.

Campañes contra los Saudinos (1811-1818)[editar | editar la fonte]

En 1811 combatió la insurrección de los wahabíes, a pidimientu del Imperiu otomanu, lo que-y dexó estender la so autoridá sobre'l Hiyaz. Al partir a la guerra dexó al so fíu Ibrahim Bajá nel gobiernu. En 1815, mientres combatía a les tribus rebalbes, recibió informes sobre la fuxida de Napoleón de la islla d'Elba y sobre una posible invasión otomana d'Exiptu. Esta difícil situación internacional podría face-y perder el gobiernu del país, por ello partió en cuanto pudo escontra El Cairo. El 18 de xunu (día de la batalla de Waterloo) llegó a la capital. La campaña pasó entós a ser dirixida pol so fíu Tusun. En 1816, Ibrahim sustituyó al so hermanu (muertu en combate) y en 1818 acabó definitivamente cola insurrección.

Esta campaña significó'l control exipciu de les Ciudaes Santes de La Meca y Medina y de la mariña oriental del mar Roxu. Con ello Mehmet Alí convertir en salvaguarda del Pelegrinaxe y consiguió zones estratéxiques pa controlar les rutes comerciales d'Arabia. L'exércitu que lluchó en Hiyaz taba compuestu principalmente poles tropes albaneses coles que Mehmet llegó a Exiptu. Al so regresu causaron una serie d'incidentes violentos qu'obligaron al valí a reformar l'Exércitu.

Les reformes (1808-1823)[editar | editar la fonte]

Mientres l'ausencia de Mehmet Ali en Arabia el so representante n'El Cairo completara la confiscación, empecipiada en 1808, de cuasi toles tierres pertenecientes a los particulares, que se vieron obligaos a aceptar les pensiones una vegada desaparentes. Por esti métodu revolucionariu de la nacionalización de tierres Mehmet Ali convertir en propietariu de cuasi tola tierra d'Exiptu. El pachá tamién intentó reorganizar les sos tropes al estilu européu, pero esto condució a un motín terrible n'El Cairo. La revuelta amenorgar en regalos a los xefes de los insurxentes, y Mehmet Ali ordenó que los enfermos polos disturbios teníen de recibir una indemnización de la tesorería. El proyeutu del Nizam Gedid (nuevu sistema) foi, de resultes d'esti motín, abandonáu por un tiempu.

Ente que Ibrahim taba ocupáu na segunda campaña de Arabia el bajá volvió la so atención al fortalecimientu de la economía exipcia. Él creó monopolios estatales sobre los principales productos del país. Estableció una serie de fábriques y empezó a escavar en 1819 una nueva canal n'Alexandría, llamáu'l Mahmudiya (dempués de que'l sultán reinante de Turquía autorizar). La canal vieya cayera enforma en decadencia, y la necesidá d'una canal segura ente Alexandría y el Nilu foi bien necesaria. La conclusión en 1838 d'un tratáu comercial con Turquía, axustáu por Sir Henry Bulwer (Señor de Darling), resultó un golpe mortal al sistema de monopolios, anque l'aplicación del tratáu a Exiptu foi retrasáu per dellos años.

Otru fechu notable nel progresu económicu del país foi'l desenvolvimientu del cultivu d'algodón nel Delta de 1822 y d'equí p'arriba. L'algodón cultiváu primeramente fuera traíu de Sudán por Maho Bey. Cola organización de la nueva industria, dientro d'unos años Mehmet Ali foi capaz d'estrayer ingresos considerables.

Fixéronse esfuercios pa promover la educación y l'estudiu de la medicina. Pa los comerciantes europeos, de quien dependía pa la venta de les sos esportaciones, Mehmet Ali amosó enforma favor, y so la so influencia'l puertu d'Alexandría volvió aumentar n'importancia. Tamién taba sol estímulu de Mehmet Ali que'l tránsitu terrestre de mercancíes d'Europa a la India volver# a entamar al traviés d'Exiptu.

El Sultán Mahmut II tamién taba entamando reformes tomaes d'Occidente, y Mehmet Ali, que tuviera munches oportunidaes de reparar la superioridá de los métodos europeos na guerra, taba decidíu a antemanar al sultán na creación d'una flota y un exércitu al estilu européu. Antes del españíu de la Guerra d'independencia de Grecia en 1821, yá gastara enforma tiempu y enerxía na organización d'una flota y na formación, so la supervisión d'instructores franceses, funcionarios nativos y artífices. Por 1823, él tuviera ésitu en llevar a cabu la reorganización del so exércitu nes llinies europees, los elementos turcos y albaneses aturbolinaos taben siendo reemplazaos por sudanéses y llabriegos. La eficacia de la nueva fuercia demostrar na represión d'una revuelta en 1823 de los albaneses n'El Cairo por seis reximientos sudaneses disciplinaos; dempués de lo cual Mehmet Ali nun tendría mas problemes con motinos militares.

La invasión de Sudán (1820-1822)[editar | editar la fonte]

Dende 1820 a 1822, otru de los sos fíos, Ismail Kamil, dirixó una campaña de conquista del Sudán, una tierra rica en recursos, como'l oru y los esclavos. En febreru de 1820 conquistó'l oasis de Siwa (anguaño n'Exiptu), una zona de vital importancia pa controlar les rutes de les caravanes de mercaderes. En xunetu, la Nubia sudanesa (actual provincia Norte) cayó ensin dificultá en manes exipcies. Asina'l Reinu de Sennar sumió y Badi VII foi obligáu a arrenunciar a la corona. De siguío, Muhammed Bey, un defterdar, foi unviáu por Mehmet al mandu de 4.500 homes y ocho cañones pa conquistar Kordofán. La resistencia foi feroz, pero la campaña tuvo ésitu gracies a la supremacía del exércitu exipciu y a les armes de fueu.

N'ochobre de 1822, Ismail morrió en combate. Poco dempués, tou Sudán atopábase yá en manes exipcies. En 1823 Mehmet fundó la ciudá de Ḥartum, onde en 1830 establecería a un gobernador exipciu. Pretendía usar Sudán como ponte pa nueves espediciones escontra Etiopía o la fonte del Nilu, anque a la fin quedó en proyeutu. Mientres esta campaña xunir al exércitu exipciu dellos llabradores procedentes de los reclutamientos forzosos pa sustituyir a los soldaos albaneses que nun consiguíen afaese a les condiciones climátiques de la zona, llegando entós a haber ente 8.500 y 9.500 homes lluchando en Sudán. Estos dos primeres campañes militares teníen unos intereses económicu-comerciales escamplaes: el control de les rutes comerciales, el llogru de materies primes y l'apertura de nuevos mercaos pa los productos exipcios.

La espansión en Somalia (1821)[editar | editar la fonte]

Anque nominalmente parte del Imperiu Otomanu dende 1554, ente 1821 a 1841, Mehmet Alí, bajá d'Exiptu, llegó a controlar el Yemen y la sahil, con Zeila incluyíu. Dempués de que los exipcios retirar de la mariña de Yemen en 1841, Haj Ali Shermerki, un comerciante somalín esitosu y ambiciosu, mercó los derechos executivos d'ellos sobre Zeila. La Gubernatura de Shermerki tuvo un efeutu inmediatu na ciudá, mientres maniobraba pa monopolizar gran parte del comerciu rexonal como seya posible, cola vista puesta en Harar y el Ogaden (l'actual rexón somalina d'Etiopía ). En 1845, Shermerki esplegó unos pocos homes de mecha p'arrampuñar el control de la vecina Berbera dende entós enemistadas coles autoridaes somalines d'esa ciudá. Esto sollertó al Emir de Harar, que, tando en desalcuerdu con Shermerki sobre asuntos fiscales, taba esmolecíu poles consecuencies qu'estos movimientos podríen tener n'última instancia, sobre'l comerciu de la so propia ciudá. L'Emir consiguiente encamentó a los líderes de Berbera a reconciliase y montar una resistencia contra les tropes de Shermerki. Shermerki foi asocedíu dempués como Gobernador de Zeila por Abu Bakr Pasha, un home d'estáu llocal de Afar.

Ente 1874-1875, los exipcios llograron una firma de los otomanos pola qu'aseguraben les reclamaciones sobre la ciudá. Coles mesmes, los exipcios recibieron reconocencia británica de la so xurisdicción nominal hasta l'este de Cabu Guardafui. En realidá, sicasí, Exiptu tenía poca autoridá sobre l'interior y el so periodu de gobiernu, na mariña foi curtia, namái una duración de pocos años (1870-1884). Cuando la guarnición exipcia en Harar foi sacupada en 1885, Zeila viose envolubrada na competencia ente la sede en Tadjoura , los franceses y los ingleses pol control del estratéxicu Golfu de Adén. IM Lewis menta que "a finales de 1885 Gran Bretaña preparar p'aguantar un desembarcu francés esperáu en Zeila." Sicasí, les dos potencies decidieron en llugar d'eso recurrir a les negociaciones.

Revuelta de Ahmed (1824)[editar | editar la fonte]

En 1824 una rebelión nativa españó nel Altu Exiptu encabezada por Ahmed, un habitante d'Al-Salimiyyah, un pueblu asitiáu a pocos quilómetros percima de Tebas. Proclamóse un profeta, y llueu foi siguíu por ente 20.000 y 30.000 insurxentes, na so mayoría llabradores, pero dalgunos d'ellos desertores del Nizam Gedid, por que la fuercia taba inda nun estáu de semi-organización. La insurrección foi entartallada por Mehmet Ali, y alredor d'una cuarta parte de los siguidores de Ahmed morrieron, pero él mesmu escapó. Los años siguientes vieron una imposición del orde al traviés de nueves fuercies altamente entrenaes y disciplinaes d'Exiptu y que Ali estendió por tol país.

Campaña griega (1824-1828)[editar | editar la fonte]

En 1824, el sultán otomanu, Mahmut II, solicitó de nuevu la so ayuda, esta vegada pa combatir a los rebeldes griegos, cola promesa de face-y valí de la Morea (actual Peloponeso). El so fíu Ibrahim dirixó nuevamente les tropes, compuestes por 17.000 homes. Tamién unvió la Flota de Guerra Exipcia. Ésta taba constituyida principalmente por buques que Mehmet encargara n'estelleros de Marsella, Tolón, Venecia, Trieste o Livorno. El númberu total de barcos yera de sesenta.

A mediaos de mayu de 1824 empezó la invasión de Creta. De siguío les tropes desembarcaron en Morea. Ante la meyora exipcia, los griegos fuxeron a los montes, onde empezaron una guerra de guerrilles contra l'invasor. El 15 d'abril de 1825 l'exércitu turcu-exipciu empezó'l sitiu de Missolonghi, que se rindió tres un llargu asediu'l 24 d'abril de 1826. El 20 d'ochobre de 1827, la flota exipcia, combinada cola turca, sufrió una gran derrota en Navarino frente a la coalición formada por Reinu Xuníu, Francia y Rusia, que lluchaben a favor de los griegos pa protexer los sos intereses nel Mediterraneu. Les potencies europees obligaron entós al Imperiu otomanu a reconocer la independencia griega. En 1828 los postreros soldaos exipcios abandonaron Grecia.

Guerra contra'l Sultán (1831-1841)[editar | editar la fonte]

Primer crisis oriental[editar | editar la fonte]

En 1831, Abdallah, valí d'Acre, aceptó que 6.000 llabradores, que fuxíen del reclutamiento forzosu, abellugar nel so territoriu. Asina, cola escusa de prindar a los desertores, Mehmet Alí entró en conflictu col sultán al devasar la frontera de Siria. L'entamu d'esta nueva campaña coincide coles necesidaes de madera y otres materies primes pa la construcción de barcos. Mehmet unvió les sos tropes mandaes nuevamente pol so fíu Ibrahim. L'exércitu exipciu crució la frontera con Siria y punxo sitiu a Acre'l 3 de payares. La ciudá cayó'l 27 de mayu de 1832. L'exércitu victoriosu siguió la so marcha escontra Anatolia. El 21 d'avientu en Konya l'exércitu otomanu foi derrotáu. Tres esta batalla, Ibrahim tenía los camín llibre hasta la capital, Constantinopla. Ante l'amenaza de la meyora, los turcos aceptaron l'ayuda que-yos ufiertaba Rusia pa mediar nel conflictu. Asina se robló'l Tratáu de Unkiar Skelessi en Kütahya en 1833. Les condiciones de paz yeren: retirada de les tropes exipcies d'Anatolia, Exiptu se anexonaría Acre, Damascu, Alepo y Adana y recibiría Candía (Creta) y el Hiyaz como compensación de guerra y Ibrahim Bajá convertir en gobernador (valí) de Siria.

Al aportar al gobiernu en Siria, Ibrahim empezó una serie de reformes pa modernizar el país cola instalación n'Acre del gobiernu militar exipciu y la proclamación de la igualdá de cultu y de relixón. En 1835 el preláu apostólicu de Siria declara: «Lloñe de tener quexes del tratu que reciben los cristianos, tenemos de felicitanos pola tolerancia que se-yos brinda» y «El Xeneralísimu exipciu confía a los cristianos los puestos más importantes. Autorízase-yos a montar a caballu, a llevar turbante blancu, privilexu esclusivu de los musulmanes»

Autorizar a los cristianos a realizar negocios comerciales nes mesmes condiciones que los musulmanes y refórmase l'agricultura (Funda'l Creitu Agrícola, fomenta'l cultivu del tabacu, multiplica'l plantíu de la morera y llántense 260.000 cepes de vide importaes de Burdeos). La industria sirio, sobremanera la del algodón, vive tamién un gran florecimientu compitiendo col algodón indio. Tamién ameyora'l puertu de Sidón. El comerciu inglés y francés nun ye fadiáu, pero alvertir a los sos cónsules qu'estos tienen d'afaese a les lleis del país. Esta paz yera humillante pa los turcos, yá que perdíen una gran cantidá de terrén a manes de quien fora'l so vasallu.

Segunda crisis oriental[editar | editar la fonte]

En 1838 Mehmet Alí anunció'l so deséu de consiguir la independencia del Imperiu otomanu y convertir a Exiptu nun reinu hereditariu. Esti anunciu provocó una segunda crisis nes tirantes rellaciones ente'l sultán y el so vasallu. La situación paeció aselase, pero esi mesmu añu, el gobiernu otomanu y el británicu roblaron el Tratáu de Balta Llimen, qu'obligaba a abolir los monopolios en toles provincies del Imperiu, Exiptu incluyíu, ya imponía nueves tarifes aduaneres peraltes. Estes midíes, especialmente la segunda, afectaríen enforma a la economía exipcia y baleraríen les sos arques. Exiptu negar a aceptar el tratáu, lo cual provocó una nueva guerra turcu-exipcia.

L'exércitu otomanu foi ganáu en Nísibis, cerca d'Urfa, el 24 de xunu de 1839. De nuevu quedaba llibre'l camín hasta Constantinopla, pero esta vegada, Mehmet prohibió al so fíu Ibrahim siguir la marcha. Ante esta situación, Gran Bretaña, Rusia, Austria y Prusia, que víen medroses l'aumentu del poder exipciu, sofitaron la causa otomana. Namái Francia sofitaba a Exiptu. Les potencies aliaes esixíen que Mehmet retirar de la rexón interior de Siria y del actual El Líbanu, en cuenta de caltener Acre y el derechu a tresmitir el tronu a los sos descendientes, so amenaza d'intervenir. Mehmet nun aceptó les condiciones y prosiguió la llucha. La reaición de les potencies aliaes nun se fixo esperar: Naves britániques y austriaques bloquiaron la salida del Nilu al Mediterraneu, los británicos cortaron les víes de comunicación d'Exiptu con Siria y dexaron al escosu exércitu exipciu ensin refuerzos, el 11 de setiembre de 1840 Beirut ye bombardeada y el 3 de payares Acre capitula. Ante tal acontecimientos, Francia rompió la so alianza con Exiptu. La guerra taba perdida. El 27 del mesmu mes, Mehmet aceptó les condiciones que-y impunxeren, arrenunciando amás a Creta y al Hiyaz. Amás, a partir d'entós Exiptu quedar ensin Armada y l'exércitu nun podría superar los 18.000 efectivos. No único que salía ganando Mehmet yera en que podría tresmitir los sos derechos sobre Exiptu a los sos descendientes, quien gobernaríen Exiptu hasta'l derrocamientu del rei Fuad II en 1953.

Fin del reináu de Mehmet Alí[editar | editar la fonte]

El gobiernu de la pashalik d'Exiptu fíxose hereditariu na familia de Mehmet Ali en 1841.

Estableciéronse diverses restricciones a Mehmet Ali, faciendo fincapié na so condición de vasallu. Prohibióse-y caltener una flota y el so exércitu nun tenía de superar los 18.000 homes. El pachá yá nun yera una figura na política europea, pero él siguió coles sos meyores n'Exiptu. Les llargues guerres combinaes con una pestilencia de ganáu en 1842 y un hinchente destructivu del Nilu. En 1843 hubo una plaga de llagostes, pol cual se despoblaron pueblos enteros.

Ente 1844-1845 hubo dalguna meyora na condición del país como resultáu de les reformes financieres executaes pol bajá. Mehmet Ali, que se concediera'l rangu honorariu de gran visir en 1842, realizó una visita a Istambul en 1846, onde se reconcilió col so vieyu enemigu Khosrev Pasha, a quien nun viera desque-y perdonó la vida n'El Cairo en 1803. En 1847 Mehmet Ali punxo la primer piedra de la gran ponte sobre'l Nilu nel empiezu del Delta. Escontra'l final de 1847, la mente primeramente aguda del bajá empezó a vencer pola edá, y pal siguiente xunu yá nun yera capaz d'alministrar el gobiernu. En setiembre 1848, Ibrahim foi reconocíu pola Porte como gobernante del pashalik, pero morrió en payares.

Los socesores de Mehmet Alí[editar | editar la fonte]

A la muerte de Ibrahim en payares de 1848, el gobiernu d'Exiptu recayó nel so sobrín Abbas I, fíu de Tusun Pasha. Abbas punxo fin al sistema de monopolios comerciales, y mientres el so reináu empecipió la construcción del ferrocarril d'Alexandría a El Cairo a instancies del gobiernu británicu. N'oposición a los costumes europees, Abbas vivió en gran aislamientu. Dempués d'un reináu de menos de seis años foi asesináu en xunetu de 1854 por dos de los sos esclavos.

Foi asocedíu pol so tíu Said Pasha, el fíu predilectu de Mehmet Ali, qu'escarecía de la fuercia de mente o la salú física necesaria pa executar los proyeutos benéficos qu'él concibió. Tenía un verdaderu respetu pol bienestar de los llabriegos, y una llei de tierres de 1858 aseguro pa ellos una reconocencia de la plena propiedá como contra la corona.

El pachá taba so la influencia francesa, y en 1854 foi inducíu a otorgar al inxenieru francés Ferdinand de Lesseps una concesión pa la construcción de la Canal de Suez. En xineru de 1863 Said Pasha morrió y foi asocedíu pol so sobrín Ismail, fíu de Ibrahim Pasha.

El reináu de Ismail, 1863-1879, foi por un tiempu aclamáu como una nueva era nel Exiptu modernu. Intentó vastos esquemes de reforma, pero éstes xunto cola so estravagancia personal llevó a la quiebra, y l'última parte del so reináu ye históricamente importante, a cencielles pol so líder a la intervención europea, y la ocupación d'Exiptu.

En 1866 Ismail foi concedíu pol sultán una firma llogrando la condición del aumentu del tributu de £ 376.000 a £ 720.000. Nel próximu añu otra firma dio-y el títulu de khedive en llugar de la de vali, marcando'l final d'Exiptu como una provincia otomana.

Ismail gobernó'l Quedivato d'Exiptu hasta'l so deposición en 1879. El so gobiernu ta estrechamente rellacionáu cola construcción de la Canal de Suez. Na so ascensión, negar a ratificar les concesiones a la empresa de la Canal fecha por Said, y la cuestión unviar en 1864 al arbitraxe de Napoleón III, quien concedió £ 3,8 millones a la empresa como compensación poles sos perda. Cuando la canal abrió finalmente, Ismail celebró un festival d'algame ensin precedentes,y convido a dignatarios de tol mundu.

Estos desarrollos, xunto cola costosa guerra contra Yohannes IV d'Etiopía, dexaron Exiptu en gran delda coles potencies europees. Una delda nacional de más de cien millones de llibres esterlines (a diferencia de tres millones cuando se convirtió en virréi) incurriera pol jedive, que la so idea fundamental de liquidar los sos préstamos foi en pidir emprestáu un mayor interés. Cuando nun pudo plantegar más préstamos, vendió les sos aiciones de la Canal de Suez (en 1875) al Gobiernu británicu por namái £ 3.976.582; esto foi siguíu darréu pol entamu de la intervención estranxera. N'avientu de 1875, Stephen Cueva foi unviáu pol gobiernu británicu pa investigar les finances d'Exiptu, y n'abril de 1876 publicóse'l so informe, aconseyando qu'en vista de los residuos y l'estravagancia yera necesariu que les potencies estranxeres interfieran col fin de restaurar el creitu. La resultancia foi la creación de la Caxa de la Delda.

Esti control del país yera inaceptable pa munchos exipcios, que se xunieron detrás d'un desafecto coronel Ahmed Urabi. La revuelta de Urabi consume Exiptu. Con gran parte del país en manes de Urabi, los gobiernos británicu y francés primieron al sultán otomanu Abdulhamid II pa deponer a Ismail Pasha, y esto fixo'l 26 de xunu de 1879. El más flexible Tewfik Pasha, el fíu de Ismail, fíxose'l so socesor. Una gran demostración militar en setiembre 1881 obligó al Jedive Tewfiq a despidir al so primer ministru. N'abril de 1882 Francia y Gran Bretaña unviaron buques de guerra a Alexandría pa reforzar al Jedive metanes un clima aturbolináu. Tewfik treslladar a Alexandría por medrana a la so propia seguridá, los oficiales del exércitu empobináu por Ahmed Urabi empezaron a tomar el control del gobiernu. Pa junio Exiptu taba en manes de los nacionalistes que s'oponíen a la dominación europea del país. Un bombardéu naval británicu a Alexandría tuvo poco efeutu sobre la oposición que llevó al desembarcu d'una fuercia espedicionario británica en dambos estremos de la canal de Suez n'agostu de 1882. Los británicos llograron ganar al exércitu exipciu en Tel El Kebir en setiembre y tomaron el control del país poniendo a Tewfik de vuelta nel control. El Quedivato d'Exiptu permaneció so ocupación militar británica hasta l'establecimientu del protectoráu británicu d'Exiptu en 1914.

Referencies[editar | editar la fonte]