Euskalerria Irratia

De Wikipedia
Euskalerria Irratia
radio
Llocalización
Sede Pamplona
Direición España
Historia
Fundación7 payares 1988
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Euskalerria Irratia ye una emisora de radio de la Comunidá Foral de Navarra (España),[1] propiedá de la empresa Iruñeko Komunikabide SA, que la so sede y estudios centrales atopar en Pamplona. Destacar por ser la primer emisora de Navarra qu'emite íntegramente n'euskera dende l'entamu de la so actividá'l 7 de payares de 1988.[2] Empobinada dende la so fundación por Mikel Bujanda en 2016 concedióse-y una llicencia d'emisión, na frecuencia 89.3 FM,[3] dende onde emite pal Área Metropolitana de Pamplona.[4] Tamién pueden escuchase les sos emisiones, que tomen les 24 hores del día tolos díes de la selmana, na so web, plataformes d'internet y de podcasts.

La so programación ye de calter xeneralista ya inclúi espacios de temática variada, con conteníos culturales, actualidá ya informativos, siguimientu y espardimientu d'eventos, tradiciones o servicios a la comunidá. La plantía ta formada por periodistes y cuenta con una amplia y variada nómina de collaboradores que participen nos espacios de la emisora como los músicos Gorka Urbizu y Jon Celestino, los periodistes Idurre Eskisabel, Haritz Pascual, Unai Lako, Urko Aristi y Juan Kruz Lakasta, el sociólogu Xabier Aierdi, el deportista Martin Juanena, el políticu Patxi Urrutia, l'actriz Izaskun Mujika o la escritora Inma Errea. Cuando nun realiza programación llocal Euskalerria Irratia coneuta cola programación emitida n'euskera por Euskadi Irratia cadena propiedá del grupu públicu vascu EITB.

Historia[editar | editar la fonte]

Anque yá se produxeren emisiones n'euskera na radio emitida en Navarra a finales de los años 70, con dellos espacios o seiciones, adulces estes fueron llegando a la so práctica desapaición. Euskalerria Irratia creóse impulsada por un grupu de 40 persones que formaron una empresa, Iruñeko Komunikabide S.A.,[5] apurriendo un capital de 100.000 pesetes cada unu. Mikel Bujanda, periodista que venía de Radio Pamplona Cadena SER onde realizaba programes n'euskera, foi nomáu direutor cargu que sigue ostentando en 2017.[6]

Les sos emisiones, como emisora ensin llicencia, empezaron el 7 de payares de 1988 col enfotu de cubrir la demanda de los vascoparlantes na contorna de Pamplona. Nos principios fundacionales de la sociedá la empresa declaróse independiente de cualquier fuercia ideolóxico, política o económica. Tamién se configuró una asociación con socios qu'apurrieren ayuda económica mensual p'ayudar al financiamientu de la emisora yá que al nun cuntar con llicencia nun podía optar a subvenciones o publicidá institucional. Sicasí'l pidimientu d'una llicencia foi un pidimientu recurrente tantu de la empresa como de la emisora y los sos collaboradores.[7]

En 1990 Euskalerria Irratia allegó a la convocatoria de concursu de llicencies de Frecuencia Modulada convocada pol gobiernu de Navarra entós del PSN. La resultancia del concursu supunxo que les llicencies axudicar a les emisores Radio Blanca y Compañía Navarra de Radiodifusión. En 1991 el nuevu Gobiernu de Navarra d'Unión del Pueblu Navarro, con Juan Cruz Alli de presidente y Miguel Sanz de vicepresidente, realizóse una xunta de responsables de la emisora con Sanz na qu'ésti se comprometió a unviar l'espediente alministrativu que'l xuez riquiera pa la llegalización de la emisora. Esti compromisu nun se cumplió.

En 1998 volvió realizase otra convocatoria de llicencies de radio que na demarcación de Pamplona namái prevía dos frecuencies. La resultancia del concursu supunxo que Medios de Comunicación 21 SL, cola so marca Net 21 Radio (105.6 FM), y Radio Universidá de Navarra (89.3 FM) llograron les llicencies. La emisora recurrió'l concursu a los tribunales en 1999 y el Parllamentu de Navarra, tres una investigación, refiertó al conseyeru y solicitóse la so destitución anque nun llegó a producise. El Conseyu d'Europa, por aciu el Comité d'Espertos que realiza'l siguimientu del tratáu internacional de la Carta Europea de les Llingües Minoritaries o Rexonales, en dellos informes ente 2005 y 2008, constató la falta de sofitu institucional del Gobiernu de Navarra escontra esta llingua minoritaria. El Comité de Ministros del Conseyu d'Europa encamentó a les autoridaes navarres a correxir la situación. Darréu'l Tribunal Cimeru de Xusticia de Navarra sentenció que les concesiones nun fueron lícites y anular. Calificó la intervención del direutor xeneral Miguel Sanz Barea d'irregular[8] y obligaba a repitir l'axudicación.

Nel añu 2006 el Gobiernu de Navarra realizó una nueva convocatoria na que se volvió a asignar los dos frecuencies de Pamplona a les mesmes emisores anteriores: Radio Universidá de Navarra con 83,34 puntos y Net 21 Radio, que cerrara un mes antes, por razones económiques, con 75,29 puntos. Euskalerria Irratia llogró 63,31 según datos facilitaos pol vicepresidente y conseyeru d'Economía Francisco Iribarren. La emisora volvió recurrir a los tribunales porque la baremación fuera incorreutamente realizada por una consultora esterna.

En setiembre de 2008, el presidente del Conseyu Audiovisual de Navarra, Ramón Bultó, informó a la comisión d'Economía y Facienda del Parllamentu de Navarra que Radio Universidá y Net-21 faíen un usu indebíu de les sos concesiones, de lo que yá s'echar# voz de al executivu Foral el 8 de mayu. Nel casu de Net-21, na actualidá nun emite; y Radio Universidá de Navarra camudó'l so nome a 98.3 Radio y modificó la programación pola que se-y axudicó la llicencia, según la cual tenía d'emitir un 70% de conteníos relativos a Navarra, pero namái emitía un 6%, yá que emite un 81% de música.[9]

En xunu de 2009 el Gobiernu de Navarra ordenó'l zarru de la emisión de Euskalerria Irratia, Radio Euskadi, Euskadi Irratia y Radio María dende los sos repetidores allugaos nel monte d'El Perdón con fecha llende'l 30 de xunu. Darréu en xineru de 2010 fíxose estensiva esta orde a los repetidores que nel mesmu allugamientu teníen Trak FM Pamplona, Cadena SER y Radio Tropical. La causa aducida yera que los repetidores d'estos siete emisores producíen interferencies nel funcionamientu del Aeropuertu de Noáin xestionáu por Aeropuertos Españoles y Navegación Nérea.[10] D'efectuase supunxera la desapaición d'emisores n'euskera nel área metropolitana de Pamplona. Poco dempués el Gobiernu almitió'l treslláu de los emisores de EITB al repetidor de San Cristóbal, pidimientu que'l grupu de medios públicu vascu cursara en 2007. Simultáneamente Euskalerria Irratia realizó pruebes pa demostrar que "nin ye nin puede ser la causante de nengún productu de intermodulación a la frecuencia interferida de AENA, 124,875 Mhz"[11] y finalmente los repetidores fueron treslladaos.

En febreru de 2010 el Tribunal Cimeru de Xusticia de Navarra (TSJN) anuló per segunda vegada l'axudicación a Net 21 y a Radio Universidá. Por ello tendránse que volver valorar les ufiertes presentaes nel so día, puntuar tolos criterios esixíos pol pliegu y realizar una nueva propuesta d'axudicación.[12]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Euskalerria Irratia» (castellanu). Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  2. «Euskalerria Irratia» (castellanu) (24 d'abril de 2003). Archiváu dende l'orixinal, el 24 d'abril de 2003. Consultáu'l 24 d'agostu de 2017.
  3. «Euskalerria Irratia va empezar a emitir el próximu llunes na frecuencia 98.3 de FM» (castellanu) (26 de mayu de 2016). Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  4. «gobiernu-da-llicencia-a-euskalerria-irratia-y-dexa-erma-la-segunda El Gobiernu da llicencia a ‘Euskalerria Irratia' y dexa erma la segunda.» (castellanu) (9 de xineru de 2016). Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  5. «Iruñeko Komunikabideak S.A.» (castellanu). Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  6. «ondes FM: relevu nes ondes. Diariu de Noticies de Navarra» (castellanu). Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  7. «nun se quixo-correxir-hasta-ahorar “Yera un pucherazo de UPN dende 1997 que nun se quixo correxir hasta agora”.» (castellanu). Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  8. ABC. «llicencies-de radio concedíes-a-net-21-y-a-la universidá-de-navarra_1013340484516.html El TSJN anula les llicencies de radio concedíes a Net 21 y a la Universidá de Navarra | Nacional | Nacional - Abc.es». Consultáu'l 23 d'agostu de 2017.
  9. El Gobiernu foral nun va actuar ante los incumplimientos de 'Net-21' y 'RUN'. Diariu de Noticies. 13 de payares de 2008.
  10. orde-gobierno-navarra-dexa-irunerria-ensin-nenguna radio-euskara/ Una orde del Gobiernu de Navarra dexa a Iruñerria ensin nenguna radio en euskara. EITB.
  11. El Gobiernu autoriza a les radios de EITB treslladar los sos equipos a San Cristóbal. Diariu de Noticies. 26 de xunu de 2009.
  12. Los xueces anulen per segunda vegada la concesión d'emisores a Radio Universidá y Net 21. Diario de Navarra. 12 de febreru de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]