Esperimentu mental

De Wikipedia

Un esperimentu mental ye un recursu de la imaxinación emplegáu pa investigar la naturaleza de les coses. Nel so sentíu más ampliu ye l'empléu d'un escenariu hipotéticu que nos ayudar a entender ciertu razonamientu o dalgún aspeutu de la realidá. Esiste una gran diversidá d'esperimentos mentales. Sicasí, toos empleguen una metodoloxía racional independiente de considerancies empíriques, nel sentíu de que nun se procede por observación o esperimentación física (otra forma de realizar la mesma distinción sería ente lo a priori y lo a posteriori). Famosos exemplos d'esperimentos mentales son el demoniu de Maxwell y el gatu de Schrödinger.

Gran parte de la ética, la filosofía del llinguaxe y la filosofía de la mente tán encontaes firmemente nes resultaos d'esperimentos mentales: el violinista de Thompson, la habitación china de Searle, la tierra ximielga de Putnam, les persones que s'estremen como una ameba de Parfit o'l celebru nuna cubeta de Dancy.

Puede mentase la so importancia pa campos tan variaos como la filosofía, el derechu, la física y la matemática.

En filosofía haber emplegáu a lo menos dende l'Antigüedá clásica, dalgunos filósofos presocráticos, y yeren igualmente bien conocíos nel derechu romanu. El sieglu XVII foi testigu de delles de les sos puestes en práutica más brilloses en Galileo, Descartes, Newton y Leibniz. Y en los nuesos tiempos, la creación de la mecánica cuántica y la relatividá son cuasi impensables ensin el papel crucial xugáu polos esperimentos mentales.

Oríxenes y usu del términu[editar | editar la fonte]

Witt-Hansen estableció que Hans Christian Ørsted foi'l primeru n'utilizar el términu latino-xermanu Gedankenexperiment (llit. esperimentu de pensamientu) circa 1812, y foi tamién el primeru n'emplegar l'equivalente alemán Gedankenversuch en 1820. Tiempu dempués Ernst Mach usó'l términu Gedankenexperiment de forma distinta pa denotar puramente la conducción imaxinaria d'un esperimentu real que, de forma subsecuente, sería un esperimentu físicu real lleváu a cabu polos sos estudiantes, y dellí el contraste ente la esperimentación físico y mental. El términu inglés thought experiment (esperimentu mental) emplegar por primer vegada na traducción de 1897 d'un ensayu de Mach, y enantes nun había forma de categorizarlo o denominalo.

Física[editar | editar la fonte]

Dellos otros:

Filosofía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]