Espedición Vancouver

De Wikipedia

La espedición Vancouver (1791-1795) foi un viaxe d'esploración y diplomacia entamáu pola Marina Real Británica que foi comandado pol capitán George Vancouver y tomó cinco años. La espedición circunnavegó el mundu, tocó cinco continentes y camudó, probablemente, el cursu de la hestoria de delles naciones. La espedición taba compuesta, según les etapes, ente dos y cuatro buques, y hasta 153 homes, y toos ellos, menos seis, tornaron a salvo a casa.

Dende'l puntu de vista xeopolíticu, la espedición ayudó a esaniciar a España como potencia nel Pacíficu Norte y a definir les fronteres del conflictu anglo-estauxunidense ellí. Tamién ayudó a la unificación del reinu de Ḥawai y estableció amás la dominación británica d'Australia y Nueva Zelanda. La espedición tamién nomó cientos, quiciabes miles, d'accidentes xeográficos y especies botániques y animales y afayáronse dos grupos d'islles nel Pacíficu, les islles Snares y les islles Chatham.

Orixe[editar | editar la fonte]

Una recreación del barcu HMS Discovery.

El valor estratéxico y comercial de la esploración del Pacíficu, tantu pola so riqueza en ballenes y pieles, como por ser una ruta comercial escontra l'Oriente, yá había quedáu establecíu en delles espediciones d'esploraciónsobremanera los trés viaxes que realizó James Cook (1728-1779). Gran Bretaña taba especialmente interesada n'ameyorar la so conocencia de la pesca de les ballenes del Pacíficu Sur, y en particular, nel allugamientu de les estratéxicamente asitiaes Australia, Nueva Zelanda, el Pasu del Noroeste y la ficticia islla Grande. Adquirióse un nuevu barcu, qu'en siendo acondicionáu y afechu, bautizóse como HMS Discovery, el mesmu nome d'unu de los barcos de Cook. Nomóse como capitán a Henry Roberts (1757-1796) y Vancouver foi designáu como 1ᵉʳ teniente.[1]

Los planes camudaron cuando l'aventureru irlandés John Meares (c. 1756–1809) informó de que los españoles habíen confiscado les sos posesiones na isla de Nutka, adquiríes antes de 1789 a los indíxenes locales, según cientos de miles de llibres de mercancíes. España en defensa de los sos intereses, desallugara a Meares, pero eso dio pie a una confrontación ente España y el Reinu Xuníu conocida como Crisis de Nutka, qu'amenació con una guerra pol control del Pacíficu y na práutica, d'América del Norte. Rusia yera tamién una parte comenenciuda, por cuenta de la so presencia comercial na mariña d'Alaska y les sos reclamaciones estender hasta California, siendo la principal razón pola que los españoles intentaron consolidar les sos posesiones na zona.

Anque agora sábese que les afirmaciones de Meares sobre les perdes yeren un pocu esaxeraes, Gran Bretaña había ganada apocayá a España en guerra y paecía tar llista pa otra oportunidá. El Parllamentu preparó la flota na crisis de Nutka,[2] y Roberts y Vancouver dexaron el HMS Discovery pa sirvir na flota de la Canal (Channel Fleet) ente que el HMS Discovery convertir nun barcu de sofitu pa tresportar a les víctimes del allistamientu. Los españoles ya ingleses finalmente llegaron a un alcuerdu pacíficu y l'agora conocida como Primer Convención de Nutka foi roblada en Madrid el 28 d'ochobre de 1790 pol conde de Floridablanca (1728-1808) y Alleyne FitzHerbert, primer barón de St Helens (1753–1839). España tenía de devolver les edificaciones y terrenes (esixíen la totalidá de les ensanaes de Nutka y de Clayoquot[3]), indemnizar a los británicos polos bienes secuestraos y reconocer el llibre navegación y pesca nel Pacíficu y nos mares del Sur. Fueron unviaos a Nutka, como comisionados, per España, Juan Francisco de la Bodega y Quadra (1743–94) y pol Reinu Xuníu, Vancouver, pa materializar l'alcuerdu nel llugar, anque les sos instrucciones nun yeren del tou compatibles: los británicos asitiaben les llendes de les posesiones españoles al altor de San Francisco y los españoles facer en Nutka o nel estrechu de Juan de Fuca y tampoco había alcuerdo sobre los terrenes adquiríos por Meares a los indíxenes.

Vancouver tornó al HMS Discovery como comandante de la espedición. Acordies colos sos órdenes,[4] diba recuperar en forma de restitución los territorios en que los españoles asitiárense, y tamién pa faer un estudiu exactu de la mariña, dende'l grau 30º de latitud norte al noroeste escontra'l ríu Cook; y, amás, llograr toles informaciones posibles que pudieren recoyer respetando l'estáu natural y políticu d'esa rexón» [«to receive back in form a restitution of the territories on which the Spaniards had seized, and also to make an accurate survey of the coast, from the 30th degree of north latitude northwestward toward Cook's River; and further, to obtain every possible information that could be collected respecting the natural and political state of that country»]. Estes esploraciones yeren en parte afayar la comunicaciones navegables nel interior d'América del Norte (yá fora'l pasu del Noroeste o, más probablemente, ríos navegables), y facilitar les investigaciones botániques d'Archibald Menzies, un naturalista y ciruxanu qu'acompañaba la espedición que políticamente taba perbién rellacionáu.

Tres el motín del Bounty (1789), el Almirantazgo adoptara'l procuru de que los buques británicos nun fixeron llargos viaxes solos; por ello, armaron un segundu barcu, el HMS Chatham, comandado pol teniente William Robert Broughton, y asignáronlu a la espedición. El HMS Daedalus debía d'incorporase un añu dempués con suministros nel Nutka Sound. La espedición debía de durar dos o trés años.

Tripulación[editar | editar la fonte]

L'embarque de la espedición llista una tripulación de 153 homes.[5] La mayoría yeren oficiales navales o marineros, munchos d'ellos conocíos yá que s'estremaríen en servicios futuros, como Peter Puget, Joseph Baker, Joseph Whidbey, William Broughten, Zachary Mudge y Robert Barrie. Había un gran destacamentu d'infantes de marina, ensin que s'informara sobre si'l so cometíu yera ayudar a la esploración en territoriu contrariu o, más bien, desanimar cualquier rebelión. Dos nuevos aristócrates de 16 años, l'honorable Thomas Pitt (sobrín del primer ministru) y l'honorable Charles Stuart (fíu d'un marqués), diben a bordu como marineros, y la so presencia sería problemática.

Ente los supernumerarios taba Menzies (que llevaría un meticuloso diariu de la espedición[6]) y el so sirviente John Ewin (o Ewing). Un ḥawaianu llamáu Towereroo, a quien el capitán Charles Duncan llevara a Inglaterra, diba nel HMS Discovery de regresu a casa. A lo último, l'embarque incluyía l'habitual naquella dómina «Widow's Man», l'home de la vilba, un marineru nominal inesistente que la so paga diba destinada a les vilbes de los marinos que perdieren la vida y que na so mayoría quedaben na miseria.

Añu 1791[editar | editar la fonte]

El 1 d'abril de 1791 zarparon el HMS Discovery y el HMS Chatham. Llegaron a Santa Cruz de Tenerife'l 28 d'abril, nuna escala de descansu y una oportunidá pa recoyer especies botániques, pero la escala terminó nuna engarradiella de borrachos nel que dellos oficiales fueron cutíos y refundiaos a la badea.

El 7 de mayu los dos barcos salieron de Tenerife; el HMS Chatham llegó'l 6 de xunu a Ciudá del Cabu y dos díes depués aportó'l HMS Discovery. Tres más botánica, socialización y contratación pa reemplazar a los desertores, los barcos partieron nuevamente'l 17 d'agostu. El ciruxanu careció mientres un biltu de disentería, que causó la muerte d'un marineru. Menzies asumió les sos funciones mientres el restu de la espedición.

El 28 de setiembre aportaron a la mariña australiana, nun golfu que Vancouver nomó n'honor del so rei como King George Sound. Rápido realizaron la reconocencia de la mariña sur d'Australia y siguieron el so viaxe hasta llegar a la mariña de Nueva Zelanda, onde desembarcaron el 2 de payares, nel Dusky Sound, pal reabastecimiento y nueves recueyes botániques. Partieron el 21 de payares, saleando dambos barcos por separáu y afayando dambos les subantártiques islles Snares (23 de payares), que Vancouver consideró como peligroses pa la navegación (d'ende'l nome de «islles Trampes»). Na ruta escontra Tahití, la tripulación del HMS Chatham afayó amás les islles Chatham, antes d'aportar Tahití el 26 de payares. El HMS Discovery llegó trés díes depués.

Fixeron escala en Tahití y Vancouver fixo cumplir la ríxida disciplina pa evitar les conexones personales que llevaren al motín del Bounty. Pitt foi azotáu por intercambiar una pieza de fierro del buque polos favores románticos d'una muyer. Towareroo, que nun taba suxetu a tal disciplina, decidió que prefería la comodidá de Tahití y quería casase con una moza local. Sicasí, les órdenes del Almirantazgo yeren clares y Vancouver debía de devolve-y a Ḥawai y nun atendió los sos deseos. El xefe llocal, Pomarrey, protexó a Towereroo unos díes, pero dempués de «muncha investigación, y dalguna coacción...»[7] atopó al nuevu y devolver a los británicos.

Añu 1792[editar | editar la fonte]

Partieron pa pasar l'iviernu en Ḥawai, onde Vancouver llegó en marzu de 1792. Siendo un mozu guardiamarina, 13 años antes, tuviera na desgraciada escala de Cook y por eso tratu d'evitar llegar a la mariña na badea de Kealakekua.[8]

Vancouver afayó que la islla natal de Towereroo, Molokai, taba sufriendo una fame. Foi a visitar al xefe Kaiana con regalos, que'l xefe aceptó de momentu. Acordies con l'entós teniente Peter Puget, los esploradores atoparon a Towereroo «d'utilidá infinita nel so tratu colos nativos».[9]

El diariu de Menzies menta que por ser útil al rei ḥawaianu Kamehameha I, Towereroo llograra un plantíu y otra más por habese casáu cola fía d'un xefe, y que, n'última instancia, controlaba alredor de 200 «vasallos». Nes trifulques de la política de Ḥawai, el so rápidu ascensu y estrecha rellación colos británicos yeren tantu un activu como fonte de celos y a lo menos una vegada Vancouver tuvo que interceder pola so vida.[10] Visitantes posteriores de la isla, como Frances Barkley del Halcyon, señalaron que falaba un inglés perfectu y qu'escontra usu del nome inglés «Charles». Poco se sabe del final d'esti mozu, que nel so tiempu foi'l más viaxeru de los ḥawaianos.

En realizando los arreglos de la so pequeña flota pa pasar l'iviernu, se reabastecieron en Ḥawai pal restu de la espedición y el HMS Discovery y el HMS Chatham siguieron escontra América del Norte. El 16 d'abril llegaron a tierra a unos 39°N y empezaron un estudiu detalláu escontra'l norte.[11] El 28 d'abril, atopar col capitán estauxunidense Robert Gray a bordu de la Columbia Rediviva, col que tuvieron un granible intercambiu d'información, anque Meares alvirtiéra-yos que munches de les esploraciones de Gray yeren meres ficciones.[11]

En xunu de 1792, el HMS Discovery y el HMS Chatham fondiaron nuna badea que llamaron badea Birch.

Vancouver decidiera utilizar los pequeños botes pa la esploración detallada y cartografía de les complexes víes navegables de la rexón, dacuando pocu fondes.[12] El 12 de xunu, Vancouver, xunto con Puget y dellos otros miembros de la tripulación, navegaron escontra'l norte dende badea Birch en dos pequeñes yoles a vela del HMS Discovery. En cuatro díes, atoparon y trazaron los mapes d'una serie de cabos, puntes y entrantes, como punta Roberts, punta Grey, el Burrard Inlet, el Howe Sound y el Jervis Inlet. El 13 de xunu, cerca de punta Roberts, el HMS Chatham atopó dos naves d'una espedición d'esploración española, la Sutil y a la Mexicana.

El 21 de xunu, enfrentándose a bien males condiciones climátiques y al amenorgamientu de los alimentos, Vancouver decidió volver al HMS Discovery, que taba a más de 80 quilómetros de distancia. Al so regresu atopar colos barcos españoles a les órdenes del capitán Malaspina y Galiano (a quien el teniente Broughton yá conocía), cerca de l'actual Vancouver, Columbia Británica. Dambos taben esplorando y cartografiando l'estrechu de Georgia, buscando un posible pasu del Noroeste ya intentando determinar si la isla de Vancouver yera una islla o yera parte del continente. Los dos comandantes establecieron una rellación amistosa y alcordaron ayudar mutuamente na división del trabayu cartográficu y compartir les cartes naúticas. Trabayaron xuntos nesta forma hasta'l 13 de xunetu, y dempués cada unu volvió a entamar la circunnavegación de la islla de Vancouver por separáu. Los barcos de Galiano llegaron al Nutka Sound, completando'l circuitu, el 31 d'agostu. Los barcos de Vancouver habíen llegáu antes.[13] Asina, Vancouver foi'l primer européu en probar la insularidad de la islla de Vancouver (les reclamaciones de Meares na materia fueren frutu d'otra causalidá), ente que Galiano foi'l primeru en circunnavegarla dafechu. Vancouver nun partiera de Nutka, sinón qu'empezara nel estrechu de Juan de Fuca, mientres Galiano si había empezó'l so periplu en Nutka.[14]

La isla de vancouver, que la so esploración y insularidad determinó, con otra espedición española, la espedición Vancouver.

N'agostu, mientres Vancouver esploraba en pequeñes embarcaciones escontra'l norte, el HMS Daedalus llegó al Nutka Sound y unvió al bergantín HMS Venus cola noticia de que'l so capitán, Richard Hergest, y William Gooch, unviáu como astrónomu de la espedición, fueren asesináu en Oahu. Vancouver y Whidbey compartieron les xeres del astrónomu, lo que más tarde condució al resfregón sobre la remuneración. El 11 d'agostu, la espedición dirixir al sur, llegando al Nutka Sound el 28 d'agostu, onde intercambiaron 13 salves amistoses cola fragata española al mandu de Juan Francisco de la Bodega y Quadra, que yá-yos esperaba ellí pa intentar formalizar l'alcuerdu de la Convención de Nutka.

Les rellaciones ente Quadra y Vancouver fueron bien cordiales ya inclusive amistoses. Según los sos órdenes, collaboraron na esploración y suministru, pero nun pudieron conciliar les sos instrucciones contradictories primero que Quadra tornara a Monterrey, dexando al señor Fidalgo pa fortificar l'estrechu. Vancouver unvió al teniente Mudge de vuelta a Inglaterra nun pequeñu barcu comercial de pabellón portugués, el Fenis y San José, pa llograr instrucciones adicionales. El capitán d'otra nave comercial, la Jenny, preguntó a Vancouver si podía devolver dos neñes secuestraes en Ḥawai. Asina, ampliada, la espedición treslladar al sur. Whidbey nel HMS Daedelus cartografió el Grays Harbor ente que los otros dos barcos encaraben la barra del ríu Columbia. El más pequeñu, el HMS Chatham, fondió na barra y unviaron pequeñes embarcaciones ríu arriba. El HMS Discovery, que la so tripulación taba empezando a sufrir de escorbutu, emponer a California, llegando al estrechu de Golden Gate (n'español, Puerta Dorada), la entrada de la badea de San Francisco, el 14 de payares, con una receición atento y servicial de los españoles. Les otres naves llegaron el día 26.

Quadra, tan ansiosu como Vancouver por resolver les sos instrucciones contradictories, ufiertar a facilitar otru mensaxe al traviés de Méxicu y l'Atlánticu; Vancouver unvió al teniente Broughton. Puget fíxose cargu como comandante del HMS Chatham (enoxando a Menzies, que prefería al so amigu Johnstone).

Dempués de folgar y faer un reaprovisionamiento, la espedición tornó a Ḥawai pa pasar l'iviernu.

Añu 1793[editar | editar la fonte]

El HMS Discovery saleó pel llau norte de la islla de Ḥawai, y el HMS Chatham pel sur, axuntándose na badea de Kealakekua Bay.[8] Dexaron daqué de ganáu vacuno, ovín, y más plantes que fueren embarcaes en California. Axuntar col navegante británicu John Young, qu'actuó como intérprete y ayudó a axustar con Kamehameha I. Realizáronse campañes de reconocencia y Kamehameha quedó impresionáu pol algame del poder británicu, mientres Menzies recoyía más especímenes.

Mientres l'iviernu, Vancouver ordenó numberoses meyores pa los pequeños botes que faíen el trabayu del estudiu detalláu, según la meyora de les viviendes y los suministros pa la tripulación. Estes meyores dexaron a les tripulaciones siguir el so estudiu d'una de les mariñes más complexes del mundu, algamando los 56°N, hasta que'l clima determinó la finalización de la temporada de reconocencies.

Una vegada más, la espedición visitó'l Nutka Sound (onde nun hubo nengún resolución de les órdenes en conflictu), la California española y Ḥawai.

Añu 1794[editar | editar la fonte]

Mientres l'últimu iviernu de la espedición en Ḥawai, Baker acompañó a Menzies, al guardiamarina George McKenzie y a otru home que'l so nome non conocer, nel primer ascensu del que se tien constancia al Mauna Loa. Algamaron el visu'l 16 de febreru y utilizando un barómetru midieron el so altor, con una precisión d'unos 50 pies del valor anguaño aceptáu.

Vancouver siguió axustando con Kamehameha; el 25 de febreru, el rei fixo una proclamación formal d'adhesión, declarando que yeren «Tanata non Britanee» (pueblu de Gran Bretaña). Precisamente lo que quería dicir Kamehameha con esto puede nun tar del tou claru, yá que Gran Bretaña nun exerció la soberanía sobre les islles mientres el so reináu. Sicasí, l'asistencia de Vancouver al rei foi bien útil, sobremanera en préstamu de preseos y trabayadores cualificaos pa la construcción d'una nave armada de 36 pies, el Britannia. Les armes pueden ayudar a Kamehameha a ganar la decisiva batalla de Nu'uanu.

La espedición partió de Ḥawai per últimu vegada'l 15 de marzu de 1794 y empezó la reconocencia de la mariña en redol a la boca del ríu Cook, a los 60°N, trabayando escontra'l sur. El tiempu yera de cutiu de conxelación, y como resultáu non yá les sos reserves de tortúes vives (calteníes pola so carne), sinón tamién los ivernaderos de Menzies conxeláronse, matando toles sos plantes. Como antes, el HMS Discovery y el HMS Chatham unviaben los botes pequeños pa llevar a cabu los estudios detallaos de la complexa mariña. La espedición axustó colos asentamientos rusos, esquimales, tlingits y otros que vivíen ellí. A mediaos d'agostu, la espedición llegó a la so área de trabayu del añu anterior y, según los diarios de dellos oficiales, sintió una gran allegría al dase cuenta de que podíen tornar a casa. Lamentablemente, cuando partíen pa Nutka, Isaac Wooden perder nun accidente de navegación cerca del cabu Ommaney, siendo unu de los pocos que morrieron nel intre de la espedición. Les traicioneres roques del cabu fueron llamaes nel so honor Wooden Rocks.

Vancouver xubió de rangu'l 28 d'agostu de 1794. Cuatro díes más tarde, el HMS Discovery y el HMS Chatham llegaron a Nutka. Toos taben murnios al saber que Quadra morriera de secute. El Brigadier Xeneral don José de Alava, el nuevu gobernador de Nutka, tamién amosaba una actitú de cooperación y amistá, pero les instrucciones por que los comandantes resolvieren la situación entá nun habíen llegáu. De Alava y Vancouver alcordaron en términos amistosos la realización de forma conxunta d'esploraciones locales, incluyendo una gran celebración con Macuina. El 6 d'ochobre, los barcos d'investigación partieron escontra Monterrey. El HMS Daedelus foi unviáu de vuelta a Inglaterra cola problemática Sr. Pitt, qu'escosara la so bienvenida con múltiples infracciones disciplinaries.

El 6 de payares, el HMS Discovery aportó a Monterrey, enterándose de qu'anque les negociaciones concluyeren n'Europa, inda nun había instrucciones. La espedición partió'l 2 d'avientu, llegando a les islles de los Trés Maríes el 17 d'avientu pa suministrase y faer nueves recueyes botániques, y pasó la Navidá nel mar.

Añu 1795[editar | editar la fonte]

Nel viaxe de regresu, la espedición recaló nes islles Cocos, nes islles Galápagos y nes isla Juan Fernández, reaprovisionándose siempres que foi posible, pero empezaron a sufrir de escorbutu.

A pesar de que teníen órdenes d'evitar les posesiones españoles nel Pacíficu, la necesidá riquía d'un reaprovisionamiento y teníen, amás, órdenes de reconocer tanta mariña como fuera posible. Vancouver, poro, aportó a Valparaíso el 25 de marzu pa tar cinco selmanes d'arreglos, cola ayuda de los españoles. Los oficiales de la espedición esfrutaron d'una visita oficial al capitán xeneral, don Ambrosio O'Higgins de Vallenar na so capital de St. Iago.

El 5 de mayu, el HMS Discovery y el HMS Chatham zarparon de Valparaíso, entamando axuntase na islla de Santa Lena si les condiciones climátiques dixebráben-yos. L'entamu del iviernu nel Hemisferiu Sur y el mala traza de los barcos fixeron impracticable una campaña de reconocencia de la mariña de Chile y el pasu del cabu de Fornos foi peligrosu. Sicasí, Vancouver pasa enforma tiempu en busca de la islla d'Isla Grande, de la que s'informara enantes que taba nos 46º40'S, confirmando la so inesistencia.

Por esa dómina, el teniente Broughton y el teniente Mudge, que salieren d'Inglaterra nel HMS Providence p'ayudar a Vancouver, llegaron a Monterrey, pocu dempués de que la espedición partiera. Decidiendo (correutamente) que Vancouver nun dexaría ensin terminar la so xera topografía, dir a cartografiar la mariña del este d'Asia.

El 2 de xunetu, el HMS Discovery y el HMS Chatham fixeron escala en Santa Elena y enteráronse de que'l país taba en guerra. Los sos maltrataos barcos yeren cuasi los más débiles de los buques nel Atlánticu y sicasí, prindaron a un barcu nerrlandes por sorpresa. Esto resultó ser una bendición con incovenientes: prindar una tripulación supunxo que Vancouver precisara manes adicionales y mientres una nube, riquió al siervu de Menzies, que debió de dexar les plantes de Menzies, que pudieron ser estropiaes, lo que enfureció más a Menzies.

Frente a les islles de Cabu Verde, el HMS Discovery algamó a un convói británicu escoltáu pol HMS Sceptre y, con relativa seguridá, llegaron a Shannon. Vancouver dexó'l barcu pa informar. Baker llevó'l HMS Discovery a casa, sanu y salvu, y el 20 d'ochobre de 1795 llegaron a Long Reach, nel Támesis, completando una misión que los ocupara mientres cinco años.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

La espedición tornó a una Gran Bretaña más comenenciuda na guerra en cursu que nes esploraciones del Pacíficu. Vancouver foi atacáu por Menzies, políticamente perbién rellacionáu, por distintos aventatos. Thomas Pitt, 2º barón de Camelford, desafió a Vancouver a un duelu y trató de cutilo nuna esquina de Londres. Vancouver nun yera rival pa los poderosos que-y enfrentaben, y, amás, taba morriéndose. La so masiva obra cartográfica entá riquía unos centenares de páxines p'acabase a la so muerte, el 10 de mayu de 1798. El llabor foi terminada por Puget.

Dende'l puntu de vista xeopolíticu, la espedición ayudó a esaniciar a España como una potencia nel Pacíficu Norte y a definir les fronteres del conflictu anglo-estauxunidense ellí. Tamién ayudó a la unificación del reinu de Ḥawai y estableció amás la dominación británica d'Australia y Nueva Zelanda. La espedición tamién nomó cientos, quiciabes miles, d'accidentes xeográficos y especies.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Naish, John (1996). The Interwoven Lives of George Vancouver, Archibald Menzies, Joseph Whidbey and Peter Puget: The Vancouver Voyage of 1791-1795. The Edward Mellen Press, Ltd.. ISBN 0-7734-8857-X.
  2. Edmond S. Meany. «Vancouver's Discovery of Puget Sound: Portraits and Biographies of the Men». The Macmillan Company. Consultáu'l 6 de febreru de 2008.
  3. «La crisis de Nutka nes sesiones de la Xunta d'Estáu de 1790», d'Emilio Soler Pascual.
  4. «/mymhiwe:@field(DOCID+@lit(mymhiwef897p9m4div13)) Westward by Sea: A Maritime Perspective on American Expansion, 1820-1890, Chapter Two». Mystic Seaport. Consultáu'l 7 de febreru de 2007.
  5. «/mymhiwe:@field(DOCID+@lit(mymhiwef897p9m4div13)) Muster Table of His Majesties Sloop The Discovery». Admiralty Records in the Public Record Office, O.K.. Consultáu'l 15 d'avientu de 2006.
  6. Archibald Menzies. William Frederick Wilson (ed.): «Hawaii Nei 128 Years Ago:Journal of Archibald Menzies, kept during his three visits to the Sandwich or Hawaiian Islands in the years 1792-1794». Consultáu'l 12 de xineru de 2008.
  7. «...much investigation, and some coercion...» John Galt. «All the Voyages Round the World». William H. Colyer. Consultáu'l 2 de xineru de 2008.
  8. 8,0 8,1 Cummins Speakman and Rhoda Hackler (1989). «"Vancouver in Hawaii"». Hawaiian Journal of History (Hawaiian Historical Society, Honolulu) 23. http://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/6538/1/JL23039.pdf. 
  9. «of infinite use in the management of the Natives» James Colnett. Robert Galois (ed.): «A Voyage to the North West Side of America: The Journals of James Colnett». UBC Press. Consultáu'l 2 de xineru de 2008.
  10. Archibald Menzies. William Frederick Wilson (ed.): «Hawaii Nei 128 Years Ago: Journal of Archibald Menzies, kept during his three visits to the Sandwich or Hawaiian Islands in the years 1792-1794». Consultáu'l 2 de xineru de 2008.
  11. 11,0 11,1 Roberts, John Y. (2005). A Discovery Journal: George Vancouver's First Survey Season - 1792. Trafford Publishing, páx. páxs. 10, 23. ISBN 978-1412070973. (the dates given in Vancouver's published journal are one day off due to not having taken into account his crossing of today's International Date Line).
  12. Hitz, Charles W.(2003). Through the Rapids - The History of Princess Louisa Inlet, p.26. Sikta 2 Publishing. Kirkland, WA. ISBN 0-9720255-0-2.
  13. Alcalá-Galiano, Dionisio, Dictionary of Canadian Biography Online.
  14. Hayes, Derek (1999). Historical Atlas of the Pacific Northwest: Maps of exploration and Discovery. Sasquatch Books. ISBN 1-57061-215-3.

Referencies[editar | editar la fonte]

L'artículu de la Wikipedia n'inglés cita les siguientes referencies:
  • The Captain Cook Encyclopaedia, by Robson, John. London: Chatham Publishing, 2004. 1861762259. GBP 30.00. From Chatham Publishing
  • Meany, Edmond Stephen. «Vancouver's discovery of Puget Sound». Mystic Seaport. Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2007. Consultáu'l 13 d'abril de 2007.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]