Villares de la Reina

Coordenaes: 41°00′10″N 5°38′00″W / 41.002777777778°N 5.6333333333333°O / 41.002777777778; -5.6333333333333
De Wikipedia
Villares de la Reina
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villares de la Reina (es) Traducir José Martín Méndez
Nome oficial Villares de la Reina (es)[1]
Códigu postal 37184
Xeografía
Coordenaes 41°00′10″N 5°38′00″W / 41.002777777778°N 5.6333333333333°O / 41.002777777778; -5.6333333333333
Villares de la Reina alcuéntrase n'España
Villares de la Reina
Villares de la Reina
Villares de la Reina (España)
Superficie 21.62 km²
Altitú 813 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 6576 hab. (2023)
- 3147 homes (2019)

- 3204 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.28% de Castiella y Lleón
0.01% de España
Densidá 304,16 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villaresdelareina.es
Cambiar los datos en Wikidata

Villares de la Reina ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Intégrase dientro de la contorna de La Armuña, dientro del partíu xudicial de Salamanca[3][4] y del área metropolitana de Salamanca.

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes d'Aldeaseca de la Armuña, Polígonu Los Villares, Villares de la Reina (capital), Fonte Serrana, El Helmántico, la Urbanización La Mina, la Urbanización El Viso y l'Urbanización Les Bizarricas, ocupa una superficie total de 21,81 km² y según los datos demográficos recoyíos pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 6256 habitantes.

Toponimia[editar | editar la fonte]

L'orixe del nome de la llocalidá ye una referencia direuta a la so repoblación, una y bones el términu «villar» traduciríase como «pueblu» en llingua lleonesa, aludiendo'l nome de Villares a dellos poblaos, que posiblemente se tratara de dellos pequeños nucleos cercanos que se fundieron en redol al Villar de la Reyna que recueye la documentación medieval.

Tocantes al so apellíu de "la Reina", fai referencia a la reina Berenguela, esposa del rei Alfonsu IX de Llión, que tuvo na llocalidá la so residencia mientres un tiempu na actual finca de "Los Palacios".

Historia[editar | editar la fonte]

Detalle del mapa Spain & Portugal, realizáu en 1864 por Keith Johnston, nel que puede reparase Villares

Villares foi fundáu como llocalidá na Edá Media por orde de los reis de Llión, quedando encuadráu nel cuartu de Armuña de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Llión, denominándose entós Villar de la Reyna.[5]

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Villares de la Reina quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[6]

Demografía[editar | editar la fonte]

Pola so pertenencia al área metropolitana de Salamanca nos últimos años aumentó la so población. Amás acueye unu de los polígonos industriales de la capital, Los Villares.

Gráfica d'evolución demográfica de Villares de la Reina ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar en dellos nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2016 según l'INE.[7]

Nucleu de población Población
align="right" 4276
Aldeaseca de Armuña 982
El Helmántico 940
align="right" 38
Polígonu Industrial Los Villares 30

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia[editar | editar la fonte]

Torre de la ilesia de San Montesa

La Ilesia Parroquial de San Montesa de Villares de la Reina (Salamanca) empezó a construyise nel añu 1619 por mandatu del entós Obispu de Salamanca D. Francisco Hurtado de Mendoza. Una vegada rematáu'l proyeutu empezar a construyir sobre la cortil de l'antigua ilesia, de la que queden la sacristía, en que'l so testeru apaez la fecha de 1599 y la torre, d'estilu románicu, probablemente del sieglu XIV.

Tola Ilesia ta construyida en piedra de Villamayor, sacante la entrada principal que ye de piedra de granitu.

La Ilesia alzar na parte mas alta del pueblu y ocupa l'esterior una superficie total de 620.80 metros cuadraos, incluyendo la torre que ye de forma cuadrangular y resulta bien esnachada en comparanza cola esbeltez de la ilesia, el trasteru y el calavernario. La superficie esterior ye de 38.80 metros de llargor y 16 metros d'anchor.

El trasteru ta asitiáu na parte norte de la ilesia y el calavernario pel Poniente, xunto a la torre.

L'interior ye una perfecta cruz llatina y tien una superficie total de 364.66 metros cuadraos. Ye una sola nave con bóveda de mediu cañón nel cuerpu y arcos ojivales nos brazos del cruceru.

Tanto les parés como los arcos de piedra franca de Villamayor, bien llabrada, precisamente de Villamayor yeren tamién los canteros que lu llabraron. Los arcos de mediu cañón como los ojivales tienen una espesura d'un metro.

Nel centru del cruceru alza sobre los cuatro arcos torales una media naranxa o domo o cúpula elíptica que nun apaez al esterior y remata nuna bóveda.

Anguaño cabo destacar los retablos y altares del Cristu de la Largueza y del Ánxel de la Guardia na parte trasera. Nos brazos del cruceru a la izquierda, el retablu y altar del Cristu de los Cofrades y el de San Francisco Javier, a la derecha, el retablu y altar de la Virxe del Rosario y el de Santa Ana. El retablu mayor per otra parte, esta presidíu na parte central alta pol Calvariu con Cristu na Cruz acompañáu de la Virxe y San Juan. Na parte central baxa preside San Montés patrón del pueblu (D'antiguo el patrón foi San Sebastián). A los llaos d'esti atopen San Pedro y San Pablo y enriba d'estos dos Ánxeles.

La Ilesia Parroquial de Villares de la Reina ye conocida popularmente como una de los trés "catedrales" de La Armuña, xunto a les ilesies de Palencia de Negrilla y Villaverde de Guareña.

Estadiu Helmántico[editar | editar la fonte]

Nel conceyu tamién s'atopa l'estadiu Helmántico onde xugaba la sumida Unión Deportiva Salamanca, y onde anguaño xuega'l Club de Fútbol Salmantino UDS.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Ente les festividaes más destacaes atópase la fiesta del Corpus. El patrón de la llocalidá ye San Montesa, que la so festividá celebrar el 31 d'avientu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villares-de-la-reina-id37362.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Entiende La Armuña Alta los siguientes pueblos: Parada de Rubiales, Aldeanueva de Figueroa, La Orbada, Espino de la Orbada, Villanueva de los Pavones, Payares de la Llaguna, Villaverde de Guareña, Pitiegua, Cabezallosa de la Calzada, La Vellés, Arcedianu, Gomecello, Moriscos, Castellanos de Moriscos, Pedrosillo el Ralo. A La Armuña Baxa pertenecen: Atopes, Palencia de Negrilla, Negrilla de Palencia, Tardáguila, Calzada de Valdunciel, Valdunciel, Matu de Armuña, Carbajosa de Armuña, Monterrubio de Armuña, San Cristóbal de la Cuesta, Los Villares, Aldeaseca de Armuña, Villamayor de Armuña, Forfoleda, Torresmenudas y Valverdón (...) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellíu recién, nun perteneció nunca al Cuartu de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129) Les Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertes carauterístiques distintives, ente elles la relativa bayura de terrenes de regadío dedicaos a les hortolices, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nome), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99)»
  4. García González, Francisco (2002). La Armuña: daqué más que trigu y lenteja (en castellanu).
  5. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 322
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  7. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 18 de marzu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]