Villalube

Coordenaes: 41°36′38″N 5°32′44″W / 41.610555555556°N 5.5455555555556°O / 41.610555555556; -5.5455555555556
De Wikipedia
Villalube
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Cabezaleru/a del gobiernu Victoriano Martín García
Nome oficial Villalube (es)[1]
Códigu postal 49539
Xeografía
Coordenaes 41°36′38″N 5°32′44″W / 41.610555555556°N 5.5455555555556°O / 41.610555555556; -5.5455555555556
Villalube alcuéntrase n'España
Villalube
Villalube
Villalube (España)
Superficie 40.09 km²
Altitú 730 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 153 hab. (2023)
- 90 homes (2019)

- 79 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,82 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Villalube ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente por aciu alcuerdu del plenu de la Diputación de Zamora la 27 d'avientu de 1995. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

Escudu de Villalube
Escudu de Villalube
«Partíu. Primero de gules con dos llobos d'oru, andantes y puestos en palu. Segundu, d'azur con una banda jaquelada de dos órdenes de plata y gules, acompañada a lo cimero de dos Lis d'oru y no baxo otru Lliriu de lo mesmo. Timbrado l'Escudu cola Corona Real Española.»

La descripción de la bandera ye la siguiente:

«El so pañu cuadráu de proporción 1:1, de color azul, con una banda jaquelada de dos órdenes de blancu y colloráu, y brochante al centru, l'escudu municipal nos sos colores.»

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Tien una superficie de 39,95 km² con una población de 199 habitantes (INE 2012) y una densidá de 4,98 hab/km².[5] Llenda colos conceyos de:

Noroeste: Aspariegos Norte: Pobladura de Valderaduey Nordeste: Malva
Oeste: Benegiles
Gallegos del Pan
Este: Fuentesecas
Matilla la Seca
Suroeste: Algodre Sur: Coreses
Fresnu de la Ribera
Sureste: Toro

Nel so términu municipal cuenta con dellos despoblados, como son la devesa del Lenguar, les Cases Vieyes y Barzolema.

Historia[editar | editar la fonte]

Villalube debería la so fundación al procesu repoblador entamáu na Edá Media polos reis lleoneses. Nos sos oríxenes medievales Villa Lupi o Villa Llobos et Linguari yeren dos poblaos independientes. La so historia medieval tuvo rellacionada col Monesteriu de Moreruela dende la donación realizada pol rei Fernandu II de Llión en 1180 del pagu de Barzolema, llugar de clares connotaciones mozárabes, confirmada darréu por Alfonsu IX de Llión.[6]

La importancia histórica de Villalube, que tuvo un castiellu, poner de manifiestu nes sos ermites, güei sumíes: Santa Xusta, Santiago, Vera Cruz y San Roque, amás de la parroquia de San Esteban.[7]

Yá nel sieglu XIX, mientres la Guerra de la Independencia, el Conceyu de Villalube tuvo que pidir emprestaes ceberes a la Parroquia pa pagar les contribuciones esixíes poles tropes franceses. Darréu, na Desamortización, los llabradores de Villalube arrexuntar pa mercar gran parte del terrén de la ilesia, sacante'l Lenguar, que foi axudicáu a González Allende.

Yá nel sieglu XIX, la división territorial d'España en 1833 encuadró a Villalube na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[8] Tres la constitución de 1978, esti conceyu pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, en cuantes que pertenecíen a la provincia de Zamora.[9]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Ilesia parroquial de San Esteban Protomártir, del sieglu XVII, destruyida en parte por una quema asocedíu en 1935 y darréu restaurada. Contién un Sagrariu del sieglu XVII, d'induldable valor. Acovez a la imaxe de La nuesa Señora del Templu o del Lenguar, obra del zamoranu Ricardo Flecha, que gocia de gran devoción popular.
  • Palombares, especialmente los de la ribera, que combinen la folla con escelentes y bellos remates de lladriyu nes sos puertes.
  • Bodegues, a les que s'apuerta al traviés d'un caleyón descendente hasta la galería, onde s'atopen prenses, cubes, llagares o toneles.
  • El Cruceru de piedra asitiáu a la entrada del pueblu, compuestu por trés graes cuadraes, que la so basa y columna sostienen una cruz cilíndrica con brazos y fuste terminaos en cogollos.
  • Fonte de Barzolema, manantial d'agua que surde d'una escelente bóveda de piedra.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Villalube ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Servicios[editar | editar la fonte]

Les necesidaes básiques de suministros son cubiertes cola tienda d'alimentación y testil, cafetería-bar, panadería, estancu, venta ambulante, fragua, telecentro, sala de llectura, farmacia, serviciu médicu ya instalaciones d'ociu y deportives, ente otros.

Ye la sede de la Mancomunidá Norte-Duero, dende la que s'empresten diversos servicios públicos (llimpieza, allumáu y suministru d'agua) al conceyu de Villalube y a otros asociaos de la so redolada, siendo'l so presidente l'alcalde de Villalube.

Cuenta con dos asociaciones, l'asociación cultural Virxe del Templu y la de San Esteban. La primera ye la encargada d'entamar, ente otres actividaes, la selmana cultural que tien llugar na primer selmana d'agostu. La otra asociación, la de San Esteban, ta formada polos xubilaos del municio pa entamar les múltiples actividaes que se destinen a esti coleutivu.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Dientro de les fiestes y les tradiciones, destaquen la de la Virxe del Templu, patrona del pueblu. L'orixe de la so veneración ta nos caballeros templarios que darréu siguieron los flaires Jerónimos que tuvieron afincaos na devesa del Lenguar. Afinales del sieglu XIX reformó la capiya del conventu y, de camín, convertir nel santuariu de la Virxe del Templu. Nel XIX la devesa pasó a manes de particulares y el so abandonu provocó'l progresivu deterioru del edificiu que finalmente se derrumbar nel sieglu XIX. Por esti motivu, los vecinos del pueblu treslladaron la so imaxe a la ilesia parroquial de San Esteban Protomártir de Villalube. La so festividá tien llugar el 17 d'abril.

Amás, tamién se celebra San Isidro, el 15 de mayu, y Nuesa Señora, el 15 d'agostu.

Referencies[editar | editar la fonte]