Sismoloxía

De Wikipedia

La sismoloxía o seismología (del griegu σεισμός (seismós) que significa "seísmu" y λογία (logía), "estudiu de") ye una caña de la xeofísica que s'encarga del estudiu de terremotos y l'espardimientu de les ondes mecániques (sísmiques) que se xeneren nel interior y la superficie de la Tierra, coles mesmes que de les plaques tectóniques. Estudiar l'espardimientu de les ondes sísmiques inclúi la determinación del hipocentru (o focu), la llocalización del seísmu y el tiempu qu'esti durara.

Los sos principales oxetivos son:

  • L'estudiu del espardimientu de les ondes sísmiques pel interior de la Tierra con cuenta de conocer la so estructura interna;
  • L'estudiu de les causes que dan orixe a los temblones;
  • La prevención del dañu sísmicu;
  • Sollertar a la sociedá sobre los posibles daños na rexón determinada.

La sismoloxía inclúi, ente otros fenómenos, l'estudiu de maremotos y marexaes acomuñaes (tsunamis) y vibraciones previes a erupciones volcánicas. Polo xeneral los terremotos aniciar nes llendes de plaques tectóniques y son productu de l'acumuladura de tensiones por interacciones ente dos o más plaques. Les plaques tectóniques (plaques litosféricas) son una unidá estructural ríxida, con una espesura de 100 km aproximao, que constitúi la capa esférica superficial de la tierra, según la teoría de la tectónica de plaques[1] (esta teoría esplica la particularísima distribución, en zones allargaes y estreches, de terremotos, volcanes y cordales; asina mesmu la causa de derivar continental).[2]

La interpretación de los sismogramas que se rexistren al pasu de les ondes sísmiques dexen estudiar l'interior de la tierra. Esisten 3 tipos d'ondes sísmiques. Les ondes P y L (son los productores de Tsunamis) arrobínense al traviés del globu, y les primeres, llonxitudinales y de comprensión-descomprensión, facer en tolos medios. Les ondes S, tresversales a la direición en que s'arrobinen, namái se tresmiten en medios sólidos.[3]

Historia de la sismoloxía[editar | editar la fonte]

L'interés académicu polos terremotos remontar a tiempos antiguos. Les primeres especulaciones sobre les sos causes naturales atribuyir a Thales de Mileto (circa 585 AC), Anaximenes de Mileto (circa 550 AC), Aristóteles (circa 340 AC) y a Zhang Heng (132 AC). El primer sismógrafu sería diseñáu por Zhang Heng (perteneciente a la dinastía china Han) nel añu 132 AC.

En 1664, Athanasius Kircher propunxo que los terremotos seríen causaos pol movimientu del fueu dientro d'un sistema de canales qu'esistiría dientro de la Tierra.

En 1703, Martin Lister (1638 a 1712) y Nicolás Lemery (1645 a 1715) propunxeron que los terremotos seríen causaos por esplosiones químiques dientro de la Tierra.

El terremotu de Lisboa de 1755, que coincidió col florecimientu xeneral de la ciencia n'Europa, disparó l'interés científicu por entender el comportamientu y la causa de los terremotos. Nesa dómina cuntar con apurrir de John Bevis (1757) y de John Michell (1761). En particular, Michell determinó que los terremotos son ondes de movimientu causaes por "mases de roca que se mueven milles per debaxo de la superficie" de la Tierra.

A partir de 1857, Robert Mallet fundó la sismoloxía instrumental y llevó a cabu experimientos sismolóxicos utilizando esplosivos.

En 1897 los cálculos teóricos d'Emil Wiechert predixeron de que la estructura interna de la Tierra taría conformada por un mantu ricu en silicatos qu'arrodia a un nucleu ricu en fierro.

En 1906 Richard Dixon Oldham identificó l'apuerto separáu de les ondes P, les ondes S y les ondes de superficie nos sismogramas, y amás atopó una evidencia clara de que la Tierra tien un nucleu central d'una composición que-y ye propia.[5]

En 1910, depués d'estudiar el terremotu de San Francisco de 1906, Harry Fielding Reid ellaboró la teoría del "rebote elásticu", que sigue siendo la base de los estudios teutónicos modernos. Les meyores qu'apocayá se producieron tantu en matemática como en física (nel comportamientu elásticu de los materiales) fueron los que favorecieron el desenvolvimientu de la teoría del rebote elásticu de Reid.

En 1926, Harold Jeffreys foi'l primeru n'afayar, basáu nel so estudiu sobre les ondes sísmiques, que'l nucleu de la Tierra ta n'estáu líquidu.

En 1937, la matemática y sismóloga danesa Inge Lehmann determinó que'l nucleu internu terrestre ye sólidu, ente que'l nucleu esternu ye líquidu.

Pola década del 60, el desenvolvimientu de la teoría de tectónica de plaques, una teoría unificadora de conceutos en Ciencies de la Tierra, dexó entender fehacientemente la causa de los terremotos al allugalos dientro d'un contestu teutónicu.

Testos especializaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Datos tomaos de: GARCÍA, Tomás, et. al., El mio pequeñu Larousse Ilustráu, Ediciones Larousse, 2007, 13° ed., p. 803
  2. Datos tomaos de: BOSCH, María Ángeles, et. al., Larousse Temáticu Universal Volume 1, Ediciones Larousse, 2002, 2° ed., p.35
  3. Datos tomaos de: BOSCH, María Ángeles, et. al., Larousse Temáticu Universal Volume 1, Ediciones Larousse, 2002, 2° ed., p.37
  4. http://www.igepn.edu.ec/ L'Institutu Xeofísicu, EPN monitorea actividad Volcán Tungurahua y otros Volcanes nos montes de los Andes d'Ecuador y nes Islles Galápagos.
  5. Dixon Oldham, Richard (2008). Complete Dictionary of Scientific Biography. Charles Scribner's Sons, páx. 203.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]