Pulmonaria officinalis

De Wikipedia
Pulmonaria officinalis
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Lamiales
Familia: Boraginaceae
Subfamilia: Boraginoideae
Xéneru: Pulmonaria
Especie: P. officinalis
L., 1753
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

La Pulmonaria officinalis ye una planta herbal perenne perteneciente al xéneru Pulmonaria.

Descripción[editar | editar la fonte]

Tien un rizoma que s'enfusa dellos centímetros so tierra y sigue un cursu horizontal. En primavera desenvuelve un tarmu de 10 a 30 centímetros. Les fueyes de les rosetes basales tienen un peciolu llargu, son cordaes o ovaes y de ápiz agudu. Les fueyes caulinares son allargaes alternes de superficie rugosa con manches blanques, polo que recuerden vagamente a los pulmones. Fueyes y tarmos cubiertos d'una aspra pelusilla.

Les flores, que crecen na punta de cada tarmu, son de color rosa purpúreo tornándose azules cuando s'abrir. El floriamientu dar de marzu a mayu.

Hábitat[editar | editar la fonte]

Estendida pel Centru y Occidente d'Europa en zones húmedes de ribayos, fasteres, ribazos de montes, terremplénes de caminos, terrenes incultos y en montes. N'España llargamente estendida por tol territoriu en zones húmedes hasta los altos valles de los Pirineos y d'otros montes

Detalle de les flores.
Ilustración
Vista de la planta

Principios activos[editar | editar la fonte]

Esta planta contién Taníns ente'l 10,27% y 10,67%. Materies grases compuestes d'ácidos estearínico, palmitínico y miristínico. Ácidos resínicos, alcohol cerílico, fitoesterina, flobafeno, azucre invertíu, polisacáridos...

Les cenices son riques en sales de potasiu y calciu, según en acedu silicílicu. Tamién tien una sustancia de calter saponínico que puede provocar hemólisis débiles.

Virtúes[editar | editar la fonte]

Les partes aérees de la planta en floriamientu recoyer con fines melecinales (sumidaes floríes y fueyes) cortándoles un pocu percima del nivel del suelu y ensúguense a una temperatura non cimero a los 45 °C.

Úsase en forma de fervinchu pal tratamientu de la tos, tos ferina, bronquitis y los dolores de gargüelu y afonía. Amás ye sudorífica, antiinflamatoria y diurética. La decocción al 10 % emplegar en compreses como desinfestante, emoliente y antiinflamatoria de firíes.

En cocimientu d'un bon puñáu de planta dexando que fierva un cuartu d'hora, el líquidu tomar en cuatro taces partíes mientres el día pa facilitar la expectoración y fluidificar los esputos.

Tamién s'encamienta nes fories, hemorroides y afecciones de la vexiga urinaria.

Historia[editar | editar la fonte]

Esta planta, como otres que viven nel Centru y Occidente d'Europa, nun figuren nos escritos de l'antigüedá. La primera noticia sobre ella dar Mattioli na so obra na edición de 1548.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Pulmonaria longifolia describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 1: 135. 1753.[1]

Citoloxía

Númberu de cromosomes de Pulmonaria longifolia (Fam. Boraginaceae) y táxones infraespecíficos: 2n=14[2]

Etimoloxía

Pulmonaria; nome xenéricu que remanez del llatín pulmo. Nos tiempos de la maxa simpático, les fueyes ovales enllordiaes de P. officinalis representaben a enfermedaes simbóliques, pulmones ulceraos y, poro, utilizar en tratar infeiciones pulmonares. N'enforma idiomes el so nome común ta acomuñáu al pulmón, como n'inglés "lungwort", n'alemán "lungenkraut", o en gallegu "herba dos bofos" (pulmones de los animales). N'otres llingües de la Europa del Este, el nome común deriva d'una pallabra pa miel, e.g. en rusu "medunitza" y en polacu "miodunka".

officinalis: epítetu llatín que significa "oficinal, planta melecinal vendida en herbarios"[3]

Sinonimia
  • Pulmonaria maculata F.Dietr.
  • Pulmonaria tridentina Evers[4]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Pulmonaria officinalis». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 23 de xineru de 2014.
  2. Estudiu cariológico de Boraginaceae españoles. IV. Luque, T. (1989) Bol. Soc. Brot. ser. 2 62: 211-220
  3. N'Epítetos Botánicos
  4. «Pulmonaria officinalis». The Plant List. Consultáu'l 23 de xineru de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]