Provincia de Soria

Coordenaes: 41°40′N 2°40′W / 41.67°N 2.67°O / 41.67; -2.67
De Wikipedia
Provincia de Soria
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Llión
ISO 3166-2 ES-SO
Tipu d'entidá provincia d'España
Capital Soria
Nome llocal Provincia de Soria (es)
Xeografía
Coordenaes 41°40′N 2°40′W / 41.67°N 2.67°O / 41.67; -2.67
Superficie 10303 km²
Llenda con provincia de Guadalaxara, provincia de Zaragoza, La Rioja (es) Traducir, provincia de Burgos y provincia de Segovia
Puntu más altu Moncayo (es) Traducir
Puntu más baxu Ríu Jalón
Demografía
Población 88 747 hab. (2021)
Densidá 8,61 hab/km²
Xentiliciu sorianu (masculín singular)[1]
soriana (femenín singular)[1]
soriano (xéneru neutru)[1]
sorianos (masculín plural)[1]
sorianes (femenín plural)[1]
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
dipsoria.org
Cambiar los datos en Wikidata

Soria ye una provincia del norte d'España, asitiada na parte este de la comunidá autónoma de Castiella y Llión.

Soria ye con diferencia la provincia española menos poblada, con una densidá de 8,63 habitantes/km²: una de les menores de la Xunión Europea. La población de la provincia ye de 88 903 habitantes (INE, 1 de xineru de 2017). El 43,7 % (38 881) en 2017 vivíen na capital, Soria.

La provincia tien más de 500 nucleos de población, arrexuntaos en 219 conceyos, de los cualos más de la metá (116) son llocalidaes de menos de 100 pobladores. Namái once d'ellos tienen más de 1000 habitantes y solo Almazán y Soria capital superen los 5000 habitantes.

L'altitú media, de 1025 metros, y les sierres asitiaes al norte de la provincia condicionen el clima. Al este y sur hai contornes pertenecientes a la Cuenca del Ebro, nel afluente río Jalón; nel norte tamién hai zones que desaguan nel Ebro, les cuenques de los ríos Alhama y Cidacos. La mayor parte de la provincia forma la cabecera de la cuenca del Duero.

Estrémense delles contornes: la Tierra de Ágreda, con capital en Ágreda, al este atestando con Aragón y presidida pol Moncayo; el Pandu Sorianu; tierra de ceberes y remolacha nel Valle del Duero; na llende cola provincia de Burgos, Pinares, onde s'alluguen los Picos de Urbión, llugar de nacencia del Duero y la mítica Llaguna Negra que sirvió d'inspiración a Antonio Machado para'l so poema La tierra de Alvar González; Tierres Altes, al nordeste, zona probe y escabrosa pero con importantes recursos de icnitas; y les comarques del Sur de Soria, cerealistas y con riqueza de ganáu lanar, qu'atiesten coles provincies de Segovia y Guadalaxara.

El 23 de xunetu de 2008 convertir na primer provincia n'inaugurar l'encendíu dixital integráu nel Plan d'Actuación Específicu para Soria (PAES). Realmente solo dar en desconectar les emisiones nacionales analóxiques de los emisores de la capital y una tercer parte de la provincia.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Como ye común na mayor parte d'España, la provincia toma'l so nome de la so capital, la ciudá de Soria. Según el profesor Guillermo Tejada Álamu, l'orixe del nome de Soria sería una pallabra compuesta y sincopada d'orixe prerromanu debida a la repoblación medieval, escontra finales de l'Alta Edá Media o principios de la Baxa, fecha por dalgún grupu de repobladores procedente del norte, de xuru del área vascófona (como nel casu de Garray), que s'asitió nel actual Mirón. Les pallabres seríen: Guo (que mira o mirador) y oria, de ur-a (ríu o corriente d'agua), que de xuru ye como se-y conocía entós, antes de ser sustituyíu pola pallabra hermana, D(T)urio/a (fonte, y tamién ríu). Esto ye, El Mirador (o El Mirón) del / al /o sobre'l ríu, nesti casu, el Duero-(En castellanu romance, "Miranda del Ríu, o de(l) Duero").

En febreru de 1922, Pelayo Artigas, realiza una propuesta pa camudar el nome de la Provincia pol de Numancia, acutando'l de Soria namái pa la capital, iniciativa que foi sofitada por toles instituciones y personalidaes sorianes, según pola prensa llocal. Toos ellos abogaron por una identificación de Soria con Numancia yá que esistía una rellación ente l'olvidu de la ciudá heroica y la marxinación y olvidu de la Provincia de Soria.​ La división d'opiniones provocó que parte de la opinión pública soriana variara'l so pensamientu a cerca de la necesidá d'identificar Soria con Numancia, entendiendo que nun yera necesariu pa llograr que la Provincia de Soria saliera de la so situación d'olvidu, abandonu y depresión.

Demografía[editar | editar la fonte]

Con un 2,4 % de la superficie nacional, Soria tien una población que representa tan solo un 0,2 % del territoriu nacional y baxando. En 2014 el númberu de nacencies xubió a 643 ente que el de fallecimientos foi de 1141, dando llugar a una crecedera vexetativa negativu de 498 persones.

La provincia de Soria tien un altu índiz de despoblación. Soria ye la provincia menos poblada d'España, según el censu del 2004 del Institutu Nacional d'Estadística, lo que la convierte n'unu de los territorios más despoblados de la Unión Europea (8,9 hab./km² en 2004). Esti índiz ta bien alloñáu de los valores medios d'España y de la Unión Europea (83,6 hab./km² y 116 hab./km², respeutivamente tamién en 2004).

A ello hai qu'añader que la provincia de Soria perdió más del 40 % de la so población nos postreros 50 años, que presenta la tasa d'avieyamientu mayor de la Unión Europea (el 26,7 % de la so población tien más de 65 años, frente al 16,9 % de la media española) y que 94 de les sos 183 conceyos cunten con menos de 100 habitantes.

Amás la población de la provincia de Soria, concentrar na capital y dellos conceyos axacentes; dellos conceyos de la contorna de Pinares; y nes antigües cabeceres de contorna (Almazán, Burgo de Osma, Arcos de Jalón...) que tamién tán nuna dinámica regresiva. El restu de conceyos atopar nuna situación demográfica bien grave, camín de la despoblación total. Sobremanera reparar na parte más oriental de la provincia, nes contornes de Campo de Gómara, Moncayo, Tierres Altes y la d'Almazán.

Historia[editar | editar la fonte]

Nes sos tierres atopamos restos prehistóricos d'incuestionable valor, ente les que destaquen les pintures rupestres, calteníes en distintos abrigos. Dos de los xacimientos más importantes son los de Torralba y Ambrona, xacimientos paleontolóxicos y arqueolóxicos que correspuenden a dellos niveles fosilíferos con industria lítico achelense (Paleolíticu Inferior) acomuñada, d'hai siquier unos 350 000 años.

Mientres la Edá del Fierro, la provincia de Soria formaba parte de la Celtiberia, territoriu nel que vivíen los celtíberos, consideraos mayoritariamente como celtes. Esta cultura dexó na provincia restos arqueolóxicos de tanta importancia como los de Numancia, Uxama (Osma), o Termancia (Tiermes), y pasaxes históricos tan singulares como'l conocíu como la Xesta de Numancia. Tres les guerres de conquista y el posterior procesu de romanización, la provincia perteneció al Conventus Cluniensis de la provincia romana de Tarraconensis. D'esti periodu destaquen les citaes ciudaes de Numancia, Tiermes y Ocilis (Medinaceli).

Tres la cayida del Imperiu Romanu foi ocupada por visigodos primeru y musulmanes dempués, de que'l so pasu caltener los castiellos de Medinaceli y Gormaz, la fortaleza califal más grande d'Europa na so clase. Ye mientres esta dómina de dominiu musulmán, nel que la provincia convertir de nuevu en protagonista principal de la historia, una y bones el más conocíu guerreru musulmán, Almanzor, tenía la so sede en Soria, nel llugar de Medinaceli; y los llugares de la ribera del Duero sorianu, pasaben constantemente de manes musulmanes a cristianes, y viceversa, tando práuticamente despobladas. D'esta dómina son les innumberables talayes y torres defensives que chisquen la provincia y que dieron el nome a Castiella, tierra de castiellos.

Dempués de reconquistar na Edá Media, Soria conoció la mayor rellumanza de la so historia, convirtiéndose na xoya del románicu que güei día inda ye. Cola rellumanza que supunxo'l medievu sorianu como zona fronteriza ente los reinos de Castiella, Navarra y Aragón. En 1187, Alfonso VIII convocó a los nobles y a los representantes de les ciudaes más importantes de Castiella a Cortes en San Esteban de Gormaz, no que (al pie de les Cortes de Lleón de 1188) sería'l primer exemplu de parllamentarismu nel mundu occidental.

Casi toles actividaes económiques de la Edá Media soriana xiraben en redol a la llana. Cabecera de delles cañaes reales, Soria controlaba'l esquileo branizu de los sos fataos y l'unviada del preciáu vellón escontra Burgos y los puertos del norte de la península Ibérica. En 1492, el decretu d'espulsión de los xudíos, traxo la decadencia económico y social de Soria. Cola unión de los reinos d'Aragón y Castiella, la provincia dexó de ser un enclave estratéxicu. Esta situación enllargar mientres la Edá Moderna, na que'l cayente de la rentabilidá de la ganadería punxo a la provincia nuna coxuntura de deterioru económicu y demográficu.

La Edá Contemporánea tuvo marcada polos continuos conflictos bélicos nos que participó la nación española, que siguieron amenorgando la potencia económica de la provincia. La provincia de Soria pasó de tener casi dos millones d'oveyes nel sieglu XVIII, a mediu millón en 1832.

Dende la dómina bajomedieval, y casi ensin cambeos hasta 1833, la metá de les actuales provincies de Guadalaxara (señoríu de Molina) y de La Rioxa (Cameros), pertenecíen a la provincia de Soria. En 1833 fueron segregaos, y como compensación parcial, dellos pueblos estremeros de la provincia de Burgos, y dellos pueblos de la contorna segoviana de Ayllón, pasaron a pertenecer a Soria.

Soria vivió la inestabilidá política, económica y social xeneralizada en tola nación, pero que paecía multiplicase naquelles zones de calter eminentemente agrícola. Estes condiciones inciden, na emigración y l'avieyamientu paulatín de la so población. Na actualidá, Soria ta recuperando la rellumanza d'otros tiempos, potenciando sobremanera nes sos posibilidaes turístiques, favorecíes polo singular de los sos paisaxes y el so atemporal guapura.

Comarques[editar | editar la fonte]

Los 183 conceyos sorianos arrexuntar en 10 comarcas:

  • Comarca de Almazán
  • Comarca de Berlanga
  • Comarca de Burgo de Osma
  • Comarca de Campo de Gómara
  • Comarca d´El Valle
  • Comarca de Pinares
  • Comarca de Soria
  • Comarca de Tierres Altes
  • Comarca del Moncayo
  • Comarca d´Arcos de Jalón

Economía[editar | editar la fonte]

Amás de los tradicionales sectores económicos provinciales de l'agricultura de cerealista de secanu, anguaño la economía soriana asitiar nel turismu (rural, monumental, paleontolóxicu, de monte y de nieve), según nel sector enerxéticu y l'industrial, onde destaca la industria agroalimentaria y el tresformamientu de la madera y fabricación de muebles.

Los principales polos industriales de la provincia atopar na redolada de la ciudá de Soria, y en Ólvega, Almazán y El Burgo de Osma. A pesar de la situación estratéxica de la provincia cerca d'importantes urbes españoles como Madrid, Valladolid, Pamplona y Zaragoza, la falta d'infraestructures de tresporte y enerxétiques fayadices provocó que la provincia nun tuviera un desenvolvimientu industrial suficiente y equilibráu. Como reacción a esti fechu, creóse un movimientu ciudadanu llamáu «Soria ¡Yá!» que demanda, ente otres coses, infraestructuras de comunicación fayadices pa la provincia, y culpa al Estáu pola falta d'inversiones.

Sector primariu[editar | editar la fonte]

L'agricultura soriana folgó, tradicionalmente, na agricultura cerealista de secanu. Nos años 50 había un total de 70 000 hectárees cultivaes, pero una escesiva parcelación y la falta de mecanización resultaben nuna bien baxa productividá.​ En 1960, cuando entá'l sector primariu ocupaba al 69 % de los trabayadores de la provincia, el 70 % de les esplotaciones agrícoles usaben puramente tracción animal. Hai anguaño unes 100 000 hectárees dedicaes na provincia al cultivu del trigu y otres 100 000 al cultivu de la cebada.

Cabeza de la Mesta, la principal ganadería na provincia soriana ye la ovina y nos años 60 contabilizábense más de 800 000 cabeces de ganáu. Al igual que churres y merines sustituyeren a la variedá d'oveya negra de la Celtiberia, dende los años 60 les variedaes autóctones de vaques Serranes Sorianes, gochos y pites fueron cruciaes o sustituyíes por otres variedaes más granibles.

Importante ye tamién la esplotación de los recursos forestales autóctonos pal llogru de madera, resina y la recueya de cogordes. Finalmente, la provincia acoyó dende tiempor remotos cierta actividá minera (canteres de mármol en Espejón, mines de fierro na Sierra de Toranzo, Ólvega, hasta los años 70) que se va ver ampliada nun futuru, o non, pola esplotación d'un importante xacimientu de magnesitas en Borobia yá que anguaño'l proyeutu esta rimada del resolución de dellos recursos xudiciales polos sos afeccciones, ente otros, al ríu Manubles.

Sector secundariu[editar | editar la fonte]

Ente que el sector agrariu tien una contribución bien alta al PIB de la provincia (10 puntos cimeru a la media española), el sector industrial representa una proporción sobromanera pequeña, apenes cimera al 20 % del so PIB. Destaca la industria agroalimentaria (fariñeres; industria cárnica, particularmente en Ólvega; bodegues, incluyendo dalgunes de denominación d'orixe de Ribera de Duero en San Esteban de Gormaz), de tresformamientu de la madera y fabricación de muebles (que coles mesmes qu'aprovecha contribuyir al caltenimientu de los sos montes y a la xeneración d'empléu) y tien una participación importante de la industria auxiliar de componentes de automoción.

Sector terciariu[editar | editar la fonte]

Soria cuenta con interesantes valores pal turismu, amestaos a los sos propios recursos. Per una parte, la so situación xeográfica nel territoriu nacional, ente los Valles del Ebro y del Duero, próxima a grandes capitales, como Madrid y Zaragoza, y a Navarra, La Rioxa y el País Vascu.​ La provincia cunta cola pequeña estación d'esquí nórdicu y alpín de Santa Inés.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 «Diccionariu de la Llingua Asturiana» (asturianu) (15 avientu 2000). Consultáu'l 30 payares 2022.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]