Mezzogiorno

De Wikipedia
El sur d'Italia, qu'inclúi a la mayor parte de la zona insular del país.

El Mezzogiorno (n'italianu normativu, lliteralmente Mediudía, col significáu de zona sur o meridional) ye la macrorrexón meridional de la República Italiana. Dientro de la península itálica la llende septentrional del Mezzogiorno suel marcase per una llinia sesgada que va dende Anzio, nel mar Tirrenu, hasta Ancona, nel mar Adriáticu. En tal sentíu, el Mezzogiorno incluyiría'l sector sur del Lazio, la metá meridional de les Marques, los Abruzos y el Molise. Agora bien, les rexones netamente incluyíes nel Mezzogiorno son: Campania, Puglia, Basilicata, Calabria, Sicilia y la islla de Cerdeña. La so estensión total ye de 123.024 km² y la so población (2012) ye de 20.888.339[1] habitantes.

La pertenencia de la islla de Cerdeña a esta macro-rexón ye revesosa, en virtú de la so posición xeográfica, la so hestoria peculiar, la so especificidá llingüística y cultural, según delles "anomalíes" sociu-económiques distintes que les otres rexones consideraes.

Historia[editar | editar la fonte]

El Mezzogiorno (cola esceición de Cerdeña) tien una cierta unidá cultural a lo llargo de la historia: les sos mariñes na antigüedá constituyeron la llamada Magna Grecia, mientres el medievu tuvieron baxu direutu control de bizantinos y árabes, depués les islles de Sicilia y Cerdeña tuvieron na soberanía de los normandos (normanni) y la Casa d'Aragón. Escontra'l Renacimientu'l Mezzogiorno careció una fuerte decadencia económica al atopase de cutio so los ataques de los turcos otomanos (por casu toma y destrucción d'Otranto).
Magar el so gran valor estratéxicu, a partir d'esa dómina la rexón caltúvose económicamente ablayada, entá cuando gran parte pasó a la corona española y depués, con una caña de los Borbones formóse'l Reinu de les Dos Sicilies.
A lo llargo de tol sieglu XX el Mezzogiorno, magar un lentu desenvolvimientu, caltúvose con estándares económicos inferiores a los del centru y norte d'Italia y al permediu d'Europa Occidental.

Al concluyir la Segunda Guerra Mundial constituyóse la llamada Cassa per il Mezzogiorno col supuestu oxetivu de financiar obres infraestructurales, proyeutos de desenvolvimientu agrícola ya industrial, sicasí, pese al establecimientu de dellos focos de desenvolvimientu la estensa rexón caltúvose pocu desenvuelta y dedicada a la producción agrícola o al turismu, de la que consumidora de los productos industrializaos del Nord y el restu del mundu.

Zona onde perviven costumes más tradicionales (o menos posmodernas), la so natalidá ye entá enforma mayor que la de les demás rexones d'Europa Occidental, fechu que al sumase a una economía pocu industrializada, hai promovíu y entá promueve una constante emigración de los sos habitantes nuevos escontra'l centru (Roma), el Norte d'Italia (Milán, Turín) y a países más ricos d'Europa o d'otres rexones del mundu.

Referencies[editar | editar la fonte]