Manilio

De Wikipedia
Manilio
Vida
Nacimientu sieglu de I
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte sieglu de I
Estudios
Llingües falaes llatín[1]
Oficiu poeta, escritorastrólogu
Trabayos destacaos Astronomica (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Marcu Manilio (Marcus Manilius), poeta y astrólogu llatín contemporaneu d'Augustu y de Tiberio (ca. s. I d.C.).

== Biografía desconocen los datos de la so biografía. Compunxo'l poema más antiguu que se conoz sobre astroloxía y astronomía, Astronómicon o Astronómica, alredor del añu 10 d. C., que llegó a l'actualidá bastante completu en cinco cantos o llibros, el postreru incompletu. Ye d'inspiración estoica y de complicada edición por causa de la terminoloxía téunica y la complexa trayeutoria ecdótica de los manuscritos. Disponer d'una traducción al castellán (Madrid: Gredos, 1996).

Deducir del so poema que vivió en tiempos d'Augustu o Tiberio y que vivió en Roma o foi ciudadanu romanu. Richard Bentley suponía que yera un asiáticu d'espresión griega; F. Jacob abarruntaba que yera africanu. Sía como fora, el so poema representa'l cume tocantes a didácticu astronómica refierse.

Obra[editar | editar la fonte]

Manilio asonsaña frecuentemente a Lucrecio; la so métrica sicasí ye más correuta y presenta la so propies peculiaridaes y personalidá. Julio Fírmico Maternu amuesa conocer la obra, anque non la cita. El sistema astrolóxicu de los dolce cases apaez per primer vegada nel poema de Manilio.

Empieza per faer una reseña de les principales constelaciones, remontándose a los sos oríxenes y nomes mitolóxicos. Depués trata del principiu del mundu, de les diverses opiniones de los filósofos sobre'l particular, de los elementos y de la redondez o esfericidad de la tierra. Trata del cielu, de los astros, de los signos del zodiacu, de les constelaciones extrazodiacales y, finalmente, de la esistencia de Dios, a quien confunde col universu. Refier tamién les opiniones de los antiguos avera del engrandecimiento y naturaleza de los cometes, y considera la so apaición como un signu precursor de grandes calamidaes. El segundu y tercer llibru les llapada Xuliu César Escalígero isagógicos, esto ye, llibros preparatorios y preliminares, porque nun contienen más que definiciones ensin sentar doctrines nin teoríes. Nellos Manilio fala del enforma influxu qu'exercen, al so entender, los astros nos cuerpos terrestres; estrema los signos del zodiacu en masculinos, femeninos, diurnos, nocherniegos, anfibios y otros pol mesmu estilu, reproducíos muncho más tarde por Cornelio Agripa y Jerónimo Cardano. Fala tamién del signu de la fortuna, y de la manera d'atopalo pa echar el horóscopu: estos dos llibros tán atestaos, con preferencia a tolos demás, d'astroloxía más que d'astronomía. Nel cuartu llibru trata de l'acción y del influxu bien direutu qu'exercen los astros sobre los destinos humanos. Nel quintu fala de los enclinos qne inspiren los astros a los mortales pa dedicase más bien a un oficiu qu'a otra, y de la fuercia qu'exercen nes sos costumes y calteres; esti llibru ye más interesáu que los anteriores y contién descripciones y episodios que, según afirmen dellos críticos, son dignos de Virxiliu.

Había dos manuscritos del Astronómicon nos sieglos XI y XII, unu nel monesteriu de Gembloux (Brabante), agora en Bruxeles, y otru que permanez na biblioteca de Leipzig. El testu, desconocíu pa la Edá Media, foi redescubierto por Poggio Bracciolini mientres unu de los sos viaxes, cuando tuvo que dir al Conceyu de Constanza y tuvo ellí en 1416 ó 1417. La editio princeps del Astronómicon foi preparada pol astrónomu Regiomontanus usando manuscritos bien corruptos; publicar en Núremberg alredor de 1473. Una edición crítica del testu foi fecha pol humanista Joseph Justus Scaliger (París, 1579), y tuvo una segunda edición colacionada con más y meyores manuscritos en Leiden (1600). Una edición yá abondo aceptable foi la del gran filólogu Richard Bentley en 1739. La d'A. E. Housman foi publicada en cinco volúmenes ente 1903 y 1930 y ye considerada hasta güei la meyor xunto a la de G. P. Goold pa la Loeb Classical Library (Harvard, 1977), qu'inclúi una bona traducción al inglés y una importante introducción. El mesmu Goold publicó na coleición Teubner (Leipzig, 1998) una nueva edición con mínimos cambeos respeuto de la so versión anterior.

Estructura del Astronomicon[editar | editar la fonte]

La obra, que s'estrema en cinco llibros, tien la siguiente estructura:

  1. Llibru primeru. Dedicáu a l'astronomía con una descripción del Cosmos qu'entiende les hipótesis sobre'l so orixe, les estrelles, los planetes, los círculos celestes y los cometes.
  2. Llibru segundu. Analiza les carauterístiques de los signos del Zodiacu y les posibilidaes de conxunción qu'ufierten.
  3. El terceru describen la manera de determinar el Horóscopu.
  4. El cuartu analiza los signos zodiacales y el so influxu sobre los cuerpos humanos por aciu les llamaes influencies.
  5. El quintu esamina los signos extrazodiacales.

L'últimu capítulu d'esta obra conclúi sópito, polo que munchos estudiosos pensaron que se trata d'una obra incompleta que l'autor nun pudo completar por causa de la so muerte.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Manilio (1996). Astroloxía. Intr. de F. Calero. Trad. y notes de F. Calero y M.ª J. Echate. Rev.: A. Pérez Vega. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-1825-5.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]