Izquierda Xunida de Navarra

De Wikipedia
Izquierda Xunida de Navarra
Nafarroako Ezker Batua
Secretaría xeneral José Miguel Nuin
Fundación 1986
Sede Cai Mayor, 20. 31001 Pamplona
Estáu  España
Ideoloxía política Republicanismu
Federalismu
Socialismu
Comunismu
Llaicismu
Ecosocialismu
Ecoloxismu
Progresismu
Posición nel espectru Izquierda
Páxina web www.iun-neb.org
Cambiar los datos en Wikidata

Izquierda Xunida de Navarra (IUN-NEB), n'euskera Nafarroako Ezker Batua, ye una organización política de la Comunidá Foral de Navarra, España. Defínense como un movimientu políticu y social entamáu de la izquierda navarra y ta federáu cola organización política española Izquierda Xunida.

Allugada nel espectru políticu de la esquierda, IUN-NEB tien como oxetivu'l dinamizar un pensamientu críticu empuestu a llograr un cambéu social fundamental na llibertá, igualdá y solidaridá. N'unión d'otros movimientos, cuantimás los ecoloxistes, suel allegar a les distintes eleiciones ufiertando una ufierta progresista y ecoloxista. En 2011 estableció con Batzarre la coalición eleutoral Izquierda-Ezkerra.

Definición y organización[editar | editar la fonte]

Nos mesmos estatutos de la organización Izquierda Xunida de Navarra - Nafarroako Ezker Batua (IUN-NEB) definir con "un movimientu político y social unitariu na llinia política xeneral y nel programa" que'l so oxetivu ye

tresformar gradualmente'l sistema capitalista económicu, social y políticu nun sistema socialista democráticu encontáu nos principios de xusticia, igualdá y solidaridá y entamáu nuna forma d'Estáu de Derechu, Federal y Republicanu defensor del feminismu, l'ecoloxismu, el pacifismu, según contrariu a cualesquier otra forma de opresión, y na defensa plena de tolos derechos humanos, individuales y coleutivos.

Árees d'ellaboración[editar | editar la fonte]

Pa llograr esos oxetivos la organización ta estructurada en distintes árees d'ellaboración coleutiva. Nestes árees participa, de manera natural, l'afiliación y tán abiertes a tolos organismos, movimientos sociales, coleutivos o persones con intereses comunes nel cambéu de les estructures actuales de les mesmes. Estes árees son;

  • Autogobiernu y Alministración Llocal.
  • Mediu Ambiente y Ordenación del Territoriu.
  • Educación, Cultura y Comunicación.
  • Economía y Emplegu.
  • Salú y Bienestar Social.
  • Muyer.
  • Paz, Solidaridá y Derechos Humanos.
  • Llibertá Afeutivu-Sexual.

Órganos de direición[editar | editar la fonte]

  • Asamblea de base: ye l'órganu políticu básicu de la organización constituyendo la primera y fundamental espresión de l'aición política de IUN - NEB na sociedá. Cada Asamblea de base tien plena soberanía y autonomía pa determinar les aiciones nel ámbitu de les sos competencies, ensin entrar en contradicciones coles directrices de la organización o de la so direición. Puede escoyer representantes pal conseyu políticu. Tien como funciones; l'aldericar y ellaborar les polítiques de IUN, decidir el desenvolvimientu de les polítiques nel so ámbitu d'aición, atender la participación de los afiliaos, escoyer a los representantes pa los otros órganos de la organización.
  • Comisión Local: ta compuesta pol Coordinador llocal, responsable de la organización y polos miembros que decidiera l'Asamblea de base. Les sos funciones son, el programar la estratexa y actividaes, aldericar los balances y presupuestos locales, aprobar el Reglamentu de Funcionamientu Internu del Grupu Municipal y desenvolver la organización.
  • Coordinador Local: escoyer l'Asamblea Local y tien como funciones representar al conxuntu de la organización a nivel llocal, coordinar la Comisión y el Conseyu Políticu Local y dinamizar la vida política de la Comisión y el Conseyu Políticu llocal.
  • Asamblea Xeneral: espresa la soberanía de IUN - NEB y nella define la llinia política xeneral. Axúntase cada trés años o extraordinariamente cuando se determine, convocar el Conseyu Políticu y les decisiones adoptaes son vínculantes pa tola organización. L'Asamblea Xeneral debe, aldericar y aprobar les llinies polítiques y les estratexes xenerales, aldericar y aprobar l'informe del Coordinador Xeneral y escoyer a la Comisión Executiva. L'Asamblea Xeneral ta formada polos miembros de l'anterior Asamblea xeneral (Coordinador Xeneral, Comisión Executiva y Conseyu Políticu) y los delegaos de les Asamblees Locales.
  • Conseyu Políticu: ye'l máximu órganu de decisión ente Asamblees Xenerales. Axúntase a lo menos 6 vegaes al añu y convocar la Comisión Executiva. Les sos funciones son les de dirixir el trabayu políticu, social ya institucional por aciu la programación de les estratexes y actividaes, convoca a l'Asamblea xeneral y alderica y aprueba los informes del Coordinador Xeneral, según el programa de gobiernu pa Navarra. Ye'l responsable de la eleición de candidatures pa les eleiciones forales, estatales y europees y ratifica les candidatures locales. Convoca referéndums internos. La exa a los representantes que correspuendan a IUN - NEB en Conseyu Políticu Federal d'IX. Componer, los miembros escoyíos pola Asamblea Xeneral, los miembros de la Comisión Executiva y un representante per cada Asamblea de base constituyida formalmente y qu'algame los 10 afiliaos.
  • Comisión Executiva: asegura la direición política permanente ente xuntes del Conseyu Políticu. Representa a IUN - NEB en toes la instancies de l'alministración y na vida social y político, tien la representación llegal del partíu. Ente les sos funciones ta la d'establecer les llinies xenerales de l'actuación del Grupu Parllamentariu nel Parllamentariu Foral y nes Cortes pa los asuntos rellacionaos con Navarra. La Comisión Executiva ta compuesta pol Coordinador Xeneral, los miembros escoyíos pola Asamblea Xeneral y, nel casu de producise vacantes, pol Conseyu Políticu.
  • Coordinador Xeneral: escoyíu pola Asamblea Xeneral tien como funciones, representar a IUN - NEB, convocar, presidir y coordinar la Comisión Executiva y ellaborar los informes a aldericar nel Conseyu Políticu.

Coordinadores Xenerales[editar | editar la fonte]

  1. Martín Landa, escoyíu pola II Asamblea Xeneral (ochobre de 1990).
  2. Félix Tabierna, escoyíu pola III Asamblea Xeneral (avientu de 1992) y reelixíu na IV (marzu de 1996) y la V (avientu de 1999).
  3. Ion Erro, escoyíu pola VI Asamblea Xeneral (febreru de 2004).
  4. José Miguel Nuin, escoyíu pola VII Asamblea Xeneral (payares de 2007).

Composición actual[editar | editar la fonte]

Coordinadora Xeneral
Marisa de Simón
Secretariu d'Organización
Juan Carlos Esparza ;

Comisión Colexada : Eneko Larrarte Huguet

Carmen Rubalcaba San Pedro :

Gregorio Ojer Bonu : Laura Jiménez Díaz

Ignacio Rodríguez Ruiz de Alda
Isabel Burbano Sánchez
Pilar Gastón Sierra :

Carlos Guzmán Pérez

Emilia Infante Infante :

Domingo Talens Armand

Rellación con Ezker Anitza[editar | editar la fonte]

Acordies cola "histórica rellación qu'esiste ente Navarra y la Comunidá Autónoma Vasca",[1] IUN-NEB tien, na so estructura d'organización, un órganu d'alcuentru col referente d'Izquierda Xunida nel País Vascu, Ezker Anitza, la Comisión d'alcuentru ente IUN-NEB y Ezker Anitza. Trátase d'un órganu paritario que tien como oxetivu la coordinación y la puesta de mancomún de los distintos puntos de vista de dambes organizaciones sobre los aspeutos sociales y políticos comunes. Ta formáu, per parte navarra, polos miembros de la Comisión Executiva que se determinen y va dar cuentes al Conseyu Políticu.

Historia[editar | editar la fonte]

Entamos[editar | editar la fonte]

El 27 d'abril de 1986 constituyíase Izquierda Xunida a nivel estatal. Facer ante la cita|ineludible necesidá pa recuperar la esperanza que subyace nos pruyimientos de tanto españoles que se pronuncien pola paz y la neutralidá, el trabayu pa toos y la consagración, a última hora, d'una democracia avanzada ensin espacios escluyíos a la soberanía popular}} y taba destinada a la convocatoria a eleiciones del 22 de xunu d'esi añu. Na mesma constitución de la plataforma, faíase un llamamientu a la creación de proyeutos similares nes comunidaes y nacionalidaes que componen España;

...esa respuesta concebir como a una convocatoria abierta a toles incorporaciones que se produzan; y convidando, yá dende agora, a que se formen plataformes de la Izquierda Xunida a nivel de les distintes Comunidaes Autónomes, provincies, ciudaes, pueblos, centros de trabayu, d'estudios, etc.

Los partíos y axentes políticos y sociales qu'impulsaben la constitución d'IX nel estáu tamién lu fixeron nes autonomíes. Asina en Navarra fundábase Izquierda Xunida de Navarra'l 29 d'abril del mesmu añu col mesmu fin que la estatal, presentase a les eleiciones del 22 de xunu. Los resultaos fueron modestos, llográndose'l 1,55% de los votos nesti primer alcuentru eleutoral, lo cual significó, sía que non, una meyora al respective de los resultaos del PCE-EPK nes anteriores eleiciones de 1982, nes que llograra namái un 0,72%. Nestes primeres eleiciones Izquierda Xunida de Navarra tuviera que competir tamién cola Mesa pa la Unidá de los Comunistes, el partíu de Santiago Carrillo, que llogró un 0,57% de los votos.

Nes eleiciones forales (parllamentu) y municipales que se celebraron al añu siguiente llogró un porcentaxe inferior, el 1,39% y representación en cinco ayuntamientos con un total de 7 conceyales. Tres años dempués, en 1989 llega al 3,19% nes eleiciones al Parllamentu Européu, empezaba la penetración na sociedá navarra.

I Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

En mayu de 1989 constitúyese'l Conseyu Políticu d'IX de Navarra, compuestu por ocho miembros del PCE-EPK, dos del PASOC y cinco independientes, y convócase la I Asamblea Xeneral que se celebró'l 16 de setiembre d'esi añu na qu'Izquierda Xunida-Ezker Batua de Navarra constitúyese como federación dientro d'Izquierda Xunida pa la Comunidá Foral de Navarra. Nes eleiciones xenerales d'ochobre de 1989 IUN llogra'l 3,91% de los votos. En setiembre de 1990 constitúyese la caña navarra de la Coordinadora Federal d'Independientes, que pretendía arrexuntar a los militantes independientes del partíu (que nun militaben en nengún de los partíos que formaben IX). En Navarra, los militantes independientes (a diferencia d'otres comunidaes) yeren mayoría, anque non toos integrar na Coordinadora.

II Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

La II Asamblea Xeneral realizar n'ochobre de 1990 y nella decide la creación del cargu de coordinador xeneral, que recayería en Martín Landa, independiente, y apuéstase per una llinia de trabayu pa recuperar la hermandá histórica ente les comunidaes de Navarra y País Vascu, anque se decide que IUN-NEB nun sofitaría nengún planteamientu d'integración de Navarra na Comunidá Autónoma del País Vascu al traviés del vixente Estatutu d'Autonomía.

Nes eleiciones de mayu de 1990, forales y municipales, llogra, per primer vegada, representación nel parllamentu navarru, dos parllamentarios (Félix Tabierna y Martín Landa), y xube a 12 el númberu de conceyales, unu d'ellos en Pamplona.

III Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

N'avientu de 1992 celébrase la III Asamblea Xeneral na que sale como coordinador xeneral Félix Tabierna. Tómase la decisión de que la Comisión Executiva fuera escoyida ente los afiliaos y nun tuviera representantes de los partíos que componíen la organización.

Nes eleiciones xenerales de xunu de 1993 llega a llograr el 8,83% de los votos y nes europees del añu siguiente algama'l 12,77%, no que sería'l so techu eleutoral. La siguiente cita eleutoral, les forales y municipales de mayu de 1995, llogra cinco parllamentarios con un porcentaxe del 9,43% de los votos y 49 conceyales distribuyíos en 24 llocalidaes, d'ellos dos llegaríen a alcalde y el partíu entraría nel equipu de gobiernu del conceyu de Pamplona.

Nes xenerales de marzu de 1996 llogra'l 12,45% de los votos lo que se tradució na eleición del primer y únicu diputáu al Congresu hasta la fecha, Julián Fernández.

IV Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

En marzu de 1996 celébrase la IV Asamblea d'IX-EB de Navarra en Pamplona. Félix Tabierna ye reelixíu coordinador xeneral. La nueva Comisión Executiva queda compuesta por Félix Tabierna, Ion Erro, Martín Landa, Francisco Jiménez, Isabel Arboniés, José Miguel Nuin, Maite Mola, Javier Jimeno, Ginés Cervantes, Manuel Rodríguez, Eusebio García, José Alonso (sustituyíu por José Sánchez, al finar a otru día), Pedro Vázquez, José Javier Echeverría, Iñaki Fernández de Aránguiz, Pablo Lorente, Juan Antonio Iriarte, José Mª Íñiguez y Maite Sanjuanes.

En febreru de 1997 hai una serie de discrepancies qu'acabaríen cola sustitución del parllamentariu foral Pablo Lorente.

Nos años siguientes los resultaos eleutorales se retraerían, asina nes forales de 1999, un 6,88% de los votos y trés parllamentarios, nes municipales d'esa fecha 40 conceyales en 24 pueblos con un 5,99% de porcentaxe global y nes europees un 5,4%.

V Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

N'avientu de 1999 celébrase la V Asamblea d'IX-EB de Navarra en Pamplona. Los nuevos estatutos inclúin el cambéu de nome por Izquierda Xunida de Navarra-Nafarroako Ezker Batua (IUN-NEB). Ye reelixíu Félix Tabierna como coordinador xeneral; la Comisión Executiva queda integrada, amás, por Ion Erro, José Miguel Nuin, Lidia Biurrun, Eusebio García, Isabel Arboniés, Pedro Vázquez, Manuel Rodríguez, Pedro Esparza, Carlos Lázaro, Juan Gracia, Iñaki Aierdi, Javier Jimeno, Francisco Jiménez, Maite Mola, Ángel Tamames y Santiago Viedma. Se instituye la Fiesta de IUN-NEB a celebrar añalmente.

Nes eleiciones foral y municipal de 2003 llogra un 8,77% de los votos y llogra cuatro parllamentarios: Félix Tabierna, Ana Figueres, José Miguel Nuin y Miguel Izu. Nes municipales llogra 43 conceyales, unu llegaría a alcalde, y participaría nos equipos de gobiernu de munchos conceyos.

VI Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

En febreru de 2004 celébrase la VI Asamblea Xeneral na que se noma coordinador xeneral a Ion Erro. Nesta asamblea tomen decisiones sobre la globalización, l'estáu de bienestar navarru, federalismu (Navarra nel marcu d'un estáu federal) y la participación de la ciudadanía nos conceyos.

En mayu de 2007 nes eleiciones forales sufrió una sensible baxada de votos, llogrando'l 4,35% y dos parllamentarios, Ion Erro y Ana Figueres, y 21 conceyales.

VII Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

En payares de 2007 celebróse la VII Asamblea Xeneral, ante la dimisión de Ion Erro polos malos resultaos eleutorales escuéyese como nuevu coordinador a José Miguel Nuin. Sicasí, esto nun revirtió l'enclín a la baxa de la coalición, que volvió empiorar les sos resultaos nes xenerales de 2008, pa dempués ameyorar llixeramente los resultaos nes europees.

VIII Asamblea Xeneral[editar | editar la fonte]

En febreru de 2010 celébrase la VIII Asamblea Xeneral, que reelixe a José Miguel Nuin como coordinador y anueva los órganos de direición. Apueste pola refundación de la izquierda y, de cara a les eleiciones de 2011, pola constitución d'un polu d'izquierdes qu'axunte a les diverses fuercies y persones de la izquierda tresformadora esistentes ente'l PSN-PSOE y Nafarroa Bai,

En payares de 2010 algamó un alcuerdu con Batzarre (enantes integráu en Nafarroa Bai) p'allegar xuntos a les eleiciones de 2011.[2] La coalición presentar en xineru de 2011 cola denominación Izquierda-Ezkerra. La coalición caltúvose pa les eleiciones xenerales de 2011, europees de 2014 y autonómiques y municipales de 2015.

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Los resultaos eleutorales amosaos son referíos a la circunscripción de Navarra.

Eleiciones al Parllamentu de Navarra
Resultaos eleutorales de IUN-NEB
Eleiciones Votos % Parllamentarios
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 1987 3.802 1,36 0
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 1991 11.167 4,07 2
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 1995 27.773 9,43 5
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 1999 20.879 6,88 3
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 2003 26.962 8,77 4
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 2007 14.337 4,30 2
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 2011 a 18.457 5,71 3 b
Eleiciones al Parllamentu de Navarra de 2015 a 12.482 3,76 2

a Dientro d'Izquierda-Ezkerra xunto con Batzarre.
b D'ellos, 2 de IUN y 1 de Batzarre.

Eleiciones municipales
Resultaos eleutorales de IUN-NEB
Eleiciones Votos % Conceyales
Eleiciones municipales de 1987 3.379 1,19 7
Eleiciones municipales de 1991 7.983 2,91 21
Eleiciones municipales de 1995 21.564 7,41 49
Eleiciones municipales de 1999 17.828 5,99 40
Eleiciones municipales de 2003 22.160 7,35 43
Eleiciones municipales de 2007 12.123 3,62 21
Eleiciones municipales de 2011 a 15.017 4,72 24
Eleiciones municipales de 2015 a 14.958 4,51 23

a Dientro d'Izquierda-Ezkerra xunto con Batzarre.

Eleiciones xenerales españoles
Resultaos eleutorales de IUN-NEB
Eleiciones Votos % Diputaos
Eleiciones xenerales de 1986 4.244 1,55 0
Eleiciones xenerales de 1989 15.979 5,75 0
Eleiciones xenerales de 1993 27.043 8,71 0
Eleiciones xenerales de 1996 40.354 12,45 1
Eleiciones xenerales de 2000 23.038 7,61 0
Eleiciones xenerales de 2004 19.899 5,86 0
Eleiciones xenerales de 2008 11.098 3,27 0
Eleiciones xenerales de 2011 a 18.224 5,52 0
Eleiciones xenerales de 2015 a 14.528 4,11 0
Eleiciones xenerales de 2016 b 94.972 28,32 2 c

a Dientro d'Izquierda-Ezkerra xunto con Batzarre.
b Dientro de Xuníos Podemos xunto con Podemos, Batzarre y Equo .
c D'ellos, los 2 de Podemos .


Eleiciones al Parllamentu Européu
Resultaos eleutorales de IUN-NEB
Eleiciones Votos %
Eleiciones europees de 1987 9.453 3,41
Eleiciones europees de 1989 7.184 3,19
Eleiciones europees de 1994 29.393 13,00
Eleiciones europees de 1999 16.132 5,57
Eleiciones europees de 2004 8.539 4,31
Eleiciones europees de 2009 6.775 3,39
Eleiciones europees de 2014 20.704 9,48

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]