Inxeniería de montes

De Wikipedia
Inxeniería de Montes
Inxeniería forestal
Árees del saber Silvicultura, bioética, maquinaria agrícola.
Campu d'aplicación Mediu ambiente, mediu rural
Reconocida en Europa[ensin referencies]: Alemaña, España
Subárea de Inxeniería Ambiental
[editar datos en Wikidata]

N'España, inxeniería de montes ye la titulación académica d'una disciplina que tuvo los sos entamos n'Alemaña, pretendiendo cubrir la necesidá d'ameyorar la productividá de los montes.

Col intre del tiempu, l'oficiu foise perfilando escontra'l desenvolvimientu y optimización del ámbitu forestal: silvicultura, aprovechamientu, ellaboración y tresformamientu de productos forestales, infraestructures específiques, etc. La disciplina que cubre la Inxeniería de montes ye conocida tamién como inxeniería forestal, tantu en Iberoamérica como en munchos otros llugares de fala non hispana.

Historia de la Inxeniería de Montes[editar | editar la fonte]

Los Entamos[editar | editar la fonte]

Yá na Edá Media, cola guerra de Reconquistar y el llendo de millones d'oveyes y cabres, (privilexos de la mesta) según el fueu provocáu por guerreros, pastores y llabradores y la puxanza que va tomando la Marina con enorme demanda de madera, sumió gran cantidá d'arboláu favoreciendo que se produxeren intentos de proteición del monte, tantu na llexislación real como llocal (fueros, cartes puebles, etc.).

Mientres la segunda metá del sieglu XVIII la llexislación básica en materia de montes taba acutada a les Ordenances pal caltenimientu y aumentu de los montes de la Marina, de 31 de xineru de 1748, y la Real Ordenanza pal aumentu y caltenimientu de los montes y plantíos, de 7 d'avientu del mesmu añu. El so calter punitivu y llendador de dellos usos tradicionales fizo que fueren impopulares y criticaes. En 1803 fueron promulgaes unes nueves Ordenances pa los montes de la Marina, con calter más liberalizador, que nun llegaron a aplicase. Les Cortes Constituyentes de 1812 abolieron tola llexislación forestal, siendo restaurada pol rei Fernandu VII, nun ellaborándose hasta 1833 unes nueves Ordenances nes que s'abolía les específiques de la Marina. La crítica a les Ordenances fixéronse notar polos ilustraos del momentu. Xovellanos, partidariu de la torna de los montes a manes privaes, foi unu de los más críticos.

A midida que avanzaba'l sieglu, dexa de reparase'l monte como meru productor de madera, y pasa progresivamente a adquirir una función más amplia integrada dientro d'un espectru más global d'equilibriu del mediu natural. Abandónase la mera arboricultura pa pasar a la más ellaborada selvicultura, onde botánica y esperimentación desempeñaben un papel importante. Ente 1772 y 1774 traducir al castellán les obres de Duhamel de Monceau, pol que fuera primer catedráticu del Real Xardín Botánicu de Madrid, Casimiro Gómez Ortega. Felicidad inflúi non yá llegó a España, sinón que llegó a los forestales alemanes, de llarga tradición n'Europa, cuando a principios del sieglu XIX, Hartig y Cotte desenvolvieron los principios básicos de la Dasonomía.

N'España, a finales del XVIII, crez la esmolición por temes forestales arriendes de les traducciones de Casimiro Gómez, y apaecen diversos trabayos d'importancia roblaos por naturalistes como Cavanilles, Ventenat, los hermanos Boutelou, etc. Sicasí, la profundización sobre temes forestales nun llegó de la mano d'estos estudios, sinón de dellos miembros del Real xardín Botánicu rellacionaos colos estudios agronómicos, más concretamente de los xardineros mayores. El primeru d'ellos, en 1799, foi Claudio Boutelou, nomáu en 1807 profesor d'Agricultura. Sicasí, la enseñanza d'Agricultura nun s'estableció de manera regular hasta 1815, de la mano d'Antonio Sandalio d'Arias. El so papel sería trascendental na introducción de los estudios forestales n'España. ntonio Sandalio d'Aries Mariña (1764--1839), ye nomáu direutor del Real Xardín Botánicu en 1823, asocediendo a Lagasca. Diez años más tarde foi nomáu inspeutor Xeneral de Montes, primero qu'hubo n'España, al amparu de les nueves Ordenances de 1833. Adquirió gran fama na so cátedra del Xardín Botánicu, y foi nomáu primer direutor de la Escuela Central d'Agricultura.

En 1835 aprobóse un decretu pol cual tenía de crease una Escuela de Montes, iniciativa debida a Martín de los Heros, militar y políticu lliberal qu'ocupó altos cargos, como'l de ministru de la Gobernación ya intendente de la Casa Real. Ésti, xunto cola ayuda de Joaquín Campuzano, embaxador d'España en Saxonia, intentó traer a unu de los fíos de Cotta, profesor de Tharandt, col fin d'entamar la Escuela de Montes.

Tres el fallíu intentu, paez ser qu'Antonio Sandalio d'Arias foi'l que tuvo la idea d'unviar a Alemaña a discípulos sos con cuenta de se formaren na nueva ciencia de la Dasonomía, na Escuela de Tharandt. Los escoyíos fueron Agustín de Pascual y Esteban Botelou. Dambos tornaron en 1845, y al añu siguiente foi promulgáu'l Real Decretu pol que se creaba definitivamente la Escuela de Montes el 18 de payares de 1846, empezando a funcionar el 2 de xineru de 1848. Los aspeutos téunicos de puesta en marcha y organización, deber a Bernardo de la Torre Rojas (1792-1870), xurista, militar y primer direutor de la Escuela, qu'al pie de Agustín Pascual encargar de redactar el Reglamentu Orgánicu de la Escuela.

El profesoráu de la Escuela Especial d'Inxenieros de Montes nel momentu de la so creación taba formada por Agistón Pascual, profesor de Dasonomía; INndalecio Mateo, profesor de Matemátiques; Pedro Bravo, profesor de Topografía, y Luis Galfan, profesor d'Historia Natural, sustituyíu ésti por Miguel Bosch y Julia en 1850. En 1851, Pascual, Mateo, Bravo y Bosch recibieron el títulu d'inxenieros de Montes, actu que foi conocíu col nome de "Consagración de los Obispos". El so nomamientu obedecía a la necesidá de que pudieren esaminar oficialmente al alumnáu de la Escuela. En 1852 salió la primer promoción d'inxenieros de Montes de la Escuela de Villaviciosa de Odón.

En 1853 foi creáu por Real Orde'l Cuerpu d'Inxenieros de Montes, y el 17 de marzu de 1854, un Real Decretu entamaba'l Cuerpu, que quedaba constituyíu por trés inxenieros xefes, 12 inxenieros primeros y 30 inxenieros segundos, con un total de 45 miembros.

Actividá[editar | editar la fonte]

Trátase d'una Inxeniería Cimera de 5 a 6 cursos lectivos qu'equivaldríen a 300-360 ECTS y que nel sistema actual universitariu haise desglosado nun títulu de Grau (Graduáu n'Inxeniería Forestal) + un títulu de máster (máster Inxenieru de Montes) que correspuende al Nivel 3: máster del MECES (Marcu Español de Cualificaciones pa la Educación Cimera) y Nivel EQF 7 del Marcu Européu de Cualificaciones pal aprendizaxe permanente.

Los inxenieros de Montes tienen:

  • Capacidá pa diseñar, dirixir, ellaborar, implementar ya interpretar proyeutos y planes d'actuación integrales nel mediu natural. Pa proyeutar, dirixir y xestionar industries ya instalaciones forestales de primera y socesivos tresformamientos. P'aplicar y definir criterios ya indicadores nel campu de l'auditoría ambiental. Pal desenvolvimientu de téuniques y proyeutos nel campu de les enerxíes anovables.
  • Capacidá pa entender los fundamentos biolóxicos, químicos, físicos, matemáticos y de los sistemes de representación necesarios pal desenvolvimientu de l'actividá profesional, según pa identificar los distintos elementos bióticos y físicos del mediu forestal y los recursos naturales anovables susceptibles de proteición, caltenimientu y aprovechamientos nel ámbitu forestal.
  • Capacidá p'analizar la estructura y función ecolóxica de los sistemes y recursos forestales, incluyendo los paisaxes.
  • Conocencia de los procesos de degradación qu'afecten a los sistemes y recursos forestales (contaminación, plagues y enfermedaes, quemes, etc.) y capacidá pal usu de les téuniques de proteición del mediu forestal, de restauración hidrolóxicu forestal y de caltenimientu de la biodiversidá.
  • Capacidá pa evaluar y correxir l'impautu ambiental, según aplicar les téuniques d'auditoría y xestión ambiental.
  • Conocencia de les bases de la meyora forestal y capacidá pa la so aplicación práutica a la producción de planta y la bioteunoloxía.
  • Capacidá pa midir, inventariar y evaluar los recursos forestales, aplicar y desenvolver les téuniques selvícolas y de manexu de too tipu de sistemes forestales, parques y árees recreatives, según les téuniques d'aprovechamientu de productos forestales maderables y non maderables.
  • Capacidá pa resolver los problemes téunicos derivaos de la xestión de los espacios naturales.
  • Capacidá pa xestionar y protexer les poblaciones de fauna forestal, con especial énfasis nes de calter cinexéticu y piscícola.
  • Conocencies d'hidráulica, construcción, electrificación, caminos forestales, maquinaria y mecanización necesarios tantu pa la xestión de los sistemes forestales como pal so caltenimientu.
  • Capacidá p'aplicar les téuniques d'ordenación forestal y planificación del territoriu, según los criterios ya indicadores de la xestión forestal sostenible nel marcu de los procedimientos de certificación forestal.
  • Capacidá pa carauterizar les propiedaes anatómicu y teunolóxicu de les materies primes forestales maderables y non maderables, lo mesmo que de les teunoloxíes ya industries d'estes materies primes.
  • Capacidá d'organización y planificación d'empreses y otres instituciones, con conocencia de les disposiciones llexislatives que los afecten y de los fundamentos del marketing y comercialización de productos forestales.
  • Capacidá pa diseñar, dirixir, ellaborar, implementar ya interpretar proyeutos y planes, según pa redactar informes téunicos, memories de reconocencia, valoraciones, peritaxes y tasaciones, y realizar trabayos d'interpretación gráfica o cartográfica y topográficos de cualesquier índole.
  • Capacidá pa entender, interpretar y adoptar les meyores científiques nel campu forestal, pa desenvolver y tresferir teunoloxía y pa trabayar nuna redolada multillingüe y multidisciplinar.
  • Capacidá pal desenvolvimientu de polítiques forestales y p'aplicar les téuniques de marketing y comercialización de productos forestales.

Escueles[editar | editar la fonte]

La titulación de Inxeniería de montes impartir nes siguientes universidaes:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]