Intifada

De Wikipedia

Intifada انتفاضة (n'hebréu: אינתיפאדה —tamién conocida como Intefadah o Intifadah—. Del árabe انتفض: "baturiciu; llevantamientu") ye'l nome popular de dos rebeliones de los palestinos de Cixordania y la franxa de Gaza contra Israel. Los oxetivos d'estos llevantamientos tán suxetos a alderique: mientres unos sectores señalen que tienen como oxetivu combatir la ocupación de los territorios palestinos ocupaos per Israel, otros sectores cunten que l'oxetivu de fondu sigue siendo la destrucción d'Israel y collo la so fe dada'l bracéu xudeo-islámica, anque esto postreru atopar en plenu discutiniu yá que a contraparte plantégase qu'Israel nun foi un estáu hasta 1948, y ye quien invadió y espulsó violentamente a los Palestinos qu'habitaben. Estos alzamientos atopar ente los aspeutos que más influyeron el desenvolvimientu del conflictu árabe-israelín nes últimes décades.

Dambes intifadas empezaron como campañes de baturiciu palestines, en respuesta al constante hostigamiento israelín, xenerándose asina un ciclu de violencia inercial de mala solución.[1] N'Avientu de 2017, la organización Hamás encamentó a los palestinos a empezar una Tercera Intifada, en protesta de les decisiones pro-israelinos d'Estaos Xuníos.

Primer Intifada[editar | editar la fonte]

La Primer Intifada empezó en 1987 cola famosa "Guerra de les piedres". Les imáxenes televisaes amosaben batalles caleyeres ente palestinos y miembros de les Fuercies de Defensa d'Israel, na que los palestinos atacaron con piedres y otros oxetos al exércitu d'Israel, y ésti respondió con armes de fueu, d'ende'l nome de "Guerra de les piedres" o "Piedres contra bales"; la violencia decayó en 1991 y tocó a un fin más completu (anque non decayó totalmente) cola firma de los Alcuerdos d'Oslu (13 de setiembre de 1993) y la creación de l'Autoridá Nacional Palestina.

Dende'l 9 d'avientu de 1987 hasta la fecha de la firma de los citaos Alcuerdos, 1.162 palestinos y 160 israelinos morrieron por causa de los enfrentamientos de la Primera Intifada.[2]

Segunda Intifada[editar | editar la fonte]

La segunda intifada, que se dio en llamar Intifada d'Al-Aqsa, empezó en setiembre de 2000, como respuesta a la visita del políticu Ariel Sharón a la zona árabe de Xerusalén. Esti actu foi interpretáu como una provocación polos palestinos, quien reaccionaron refundiando piedres a les fuercies israelines. La represión brutal tuvo como resultáu 7 palestinos muertos, provocando asina violentes insurrecciones en tola frontera ente Israel y los territorios palestinos. Foi terminada oficialmente'l 24 de febreru de 2005.[3] Esta segunda intifada dexó más de 1000 israelines (na so mayoría militares) y más de 5000 palestinos muertos. Amás, la victoria d'Israel significó l'aislamientu definitivu de la Franxa de Gaza.

Tercer Intifada[editar | editar la fonte]

El vienres 8 d'avientu del añu 2017, el líder de Hamás Ismael Hanniya, pidió a los palestinos que participaren nuna tercer Intifada al traviés del denomináu "Vienres de Roxura", motivada pola decisión del Presidente d'Estaos Xuníos, Donald Trump, de reconocer a Xerusalén como capital del Estáu d'Israel. Dicha decisión foi duramente criticada pola totalidá de los gobiernos árabes y musulmanes, según pola mayoría de los gobiernos del mundu occidental. Les diverses crítiques señalaron qu'esti movimientu de l'alministración Trump, lloñe d'incentivar el diálogu ente les partes, namái llogró xenerar una nueva fola de violencia y tirar pela borda tolos esfuercios de los anteriores gobiernos norteamericanos en materia del conflictu en cuestión. Les protestes fueron masives tantu en Cixordania y Gaza como en tolos países musulmanes. Les Fuercies de Defensa d'Israel reprimieron a los manifestantes en Gaza y Ramallah. Hasta'l momentu, siquier 2 muertos y más de 100 mancaos provocó esta tercer intifada.[4]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «The Intifada: causes and effects». Jerusalem post 16. 1991. 
  2. Aronson, Geoffrey (1987) Israel, Palestinians and the Intifada. Creating facts on the West Bank. Londres: Kegan Paul International, páx. 312. ISBN 978-0710303363.
  3. «la segunda intifada, 10 años dempués» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2015.
  4. «llamáu-del grupu terrorista-hamas-a-una-tercer-intifada-contra-israel/ Dos muertos y decenes de mancaos en Cixordania tres el grupu llamáu Hamas a una tercer intifada contra Israel» (castellanu). Consultáu'l 8 d'avientu de 2017.