Idioma manchú

De Wikipedia
Manchú
manju gisun
Faláu en Bandera de la República Popular China China
Rexón Manchuria y Xinjiang
Falantes 20 aproximao[1]
Familia Altaico (en disputa)

  Tungús
    Tungús del sur
      Manchú

Estatus oficial
Oficial en Nengún país
Reguláu por Nun ta reguláu
Códigos
ISO 639-1 nengún
ISO 639-2 mnc
ISO 639-3 mnc

L'idioma manchú (en manchú: , manju gisun) ye una de les llingües tunguses de la familia altaica. Na actualidá ye una llingua en cantu de la estinción, quedando menos de cien falantes nativos. Anque los manchúes constitúin una de les etnies reconocíes oficialmente na República Popular China y el númberu total de manchúes envalórase en redol a los diez millones, na actualidá la inmensa mayoría d'ellos fala'l chinu mandarín como llingua materna. Los manchúes alcuéntrense xeográficamente nes provincies chines de Heilongjiang, Liaoning y Jilin nel nordeste de China, na rexón tradicionalmente designada n'Occidente col nome de Manchuria.

Anque'l manchú puramente dichu atópase en cantu de la estinción, esisten entá 40 000 falantes de sibe (o xibo, en chinu), llingua práuticamente idéntica al manchú clásicu, falada na actual Rexón Autónoma Güigur de Xinjiang nel estremu occidental de China. Esta semeyanza llingüística deber al orixe manchú de los sibe. Pero l'alloñanza xeográfica fizo que los sibe desenvolvieren una identidá étnica estremada de los manchúes y, na clasificación oficial d'etnies na República Popular China, considérase-yos una etnia distinta. A pesar d'esto, munchos llingüistes consideren al sibe y al manchú actuales variantes d'una mesma llingua. Sía que non, el númberu tan amenorgáu de falantes nativos fai difícil cualquier estimación científica del grau de proximidá ente dambes variedaes llingüístiques.

El manchú ye una llingua aglutinante, qu'amuesa una considerable harmonía vocálica. Deriva de la llingua del antiguu pueblu de los yurchen, pa los que Hung Taiji, el primer emperador de la dinastía Qing, creó una nueva identidá nacional acuñando'l nome "manchú", sobre que la so etimoloxía esisten delles teoríes.

La interacción de los yurchen/manchúes colos pueblos vecinos dexaríase sentir na evolución del idioma manchú, que foi xunto col chinu oficial mientres la dómina de la dinastía Qing, y adoptaría munchos préstamos llingüísticos del mongol y del chinu.

Sistema d'escritura[editar | editar la fonte]

El fundador de la identidá nacional manchú y de la dinastía Qing Hung Taiji fixo crear un alfabetu pa la llingua, basáu nel alfabetu mongol vertical, que, pela so parte, derivar del alfabetu araméu al traviés de los alfabetos antiguos güigur y sogdiano.

Importancia histórica del idioma manchú[editar | editar la fonte]

Inscripción billingüe na Ciudá Prohibida de Beixín, en chinu, a la izquierda, y en manchú, a la derecha.

El pueblu manchú o yurchen fundó dos de les dinastíes que gobernaron China, la dinastía Jin, que gobernó gran parte del norte de China ente los sieglos XII y XII, y la dinastía Qing, la postrera de les dinastíes imperiales chines. A pesar de que los manchúes adoptaron en gran midida la llingua y los usos chinos nos sos llabores de gobiernu, el yurchen o manchú tuvo históricamente un papel relevante ya influyó sobre les llingües vecines como'l mongol y el mesmu chinu.

L'adopción del manchú como llingua oficial, xunto col chinu, mientres la dinastía Qing, fixo del manchú una llingua d'usu habitual na alministración del estáu chinu. Hasta la cayida de la China imperial en 1911, los documentos oficiales escribir en chinu y en manchú. Na actualidá, numberoses inscripciones en manchú pueden trate entá nos palacios de los antiguos emperadores y dirixentes manchúes, como na Ciudá Prohibida de Beixín, onde les puertes d'entrada a los pabellones tán presidíes por inscripciones billingües nos dos llingües. Por cuenta de esi papel de llingua d'alministración, el manchú ye un idioma de trabayu bien importante pa los estudiosos de la hestoria de la dinastía Qing.

Otra razón que-y da relevancia ye'l fechu de que numberosos testos clásicos chinos fueron traducíos al manchú,[2] simplificando asina'l so estudiu.[3] En Rusia, Alemaña y Xapón emprestóse-y particular atención al estudiu d'esta llingua.[4]

Gramática[editar | editar la fonte]

Como yá se mentó, el manchú ye una llingua aglutinante. Munches partícules utilícense como sufixos dando llugar a un sistema de declinación de sustantivos. Pueden identificase casos como'l nominativu, l'acusativu, el xenitivu y el dativu, anque pol calter aglutinante de la llingua ye difícil faer un llistáu refechu d'estos.

L'orde básicu de la frase en manchú ye Suxetu Oxeto Verbu (SOV).

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Wikimedia Incubator
Wikimedia Incubator