ITER

Coordenaes: 43°42′28″N 5°46′39″E / 43.7077778°N 5.7773833°E / 43.7077778; 5.7773833
De Wikipedia
ITER
proyeutu d'investigación, Tokamak y megaproyecto (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorialFrancia metropolitana
RexónBandera de Provenza-Alpes-Costa Azul Provenza-Alpes-Costa Azul
Departamentu[[d:Special:EntityPage/Q3240|10px
Distritu[[d:Special:EntityPage/Q700364|10px
Cantón[[d:Special:EntityPage/Q1726682|10px
Comuña[[d:Special:EntityPage/Q682206|{{{2}}}
Sede Cadarache
Direición Francia
Coordenaes 43°42′28″N 5°46′39″E / 43.7077778°N 5.7773833°E / 43.7077778; 5.7773833
ITER alcuéntrase en Francia
ITER
ITER
ITER (Francia)
Historia
Fundación24 ochobre 2006
Eslogan The way to new energy (en)
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

L'ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor, n'asturianu Reactor Termonuclear Esperimental Internacional) ye un consorciu internacional formáu, en 1986, pa demostrar la posibilidá científica y teunolóxica de la fusión nuclear. L'ITER se construyirá en Cadarache (Francia) y costará 10.300 millones d'euros, convertiéndolu nel segundu proyeutu más caru, dempués de la Estación Espacial Internacional. Iter, amás, significa'l camín en llatín, y esti doble sentíu reflexa'l rol d'ITER nel perfeccionamientu de la fusión nuclear como una fonte d'enerxía pa uses pacíficos.

Oxetivos d'ITER[editar | editar la fonte]

El so oxetivu ye probar tolos elementos necesarios pa la construcción y funcionamientu d'un reactor de fusión nuclear que sirviría de demostranza comercial, amás de aunir los recursos teunolóxicos y científicos dellos programes d'investigación desarrollaos nesi entoncies pola Xunión Soviética, los Estaos Xuníos, Europa (a traviés d'EURATOM) y Xapón. L'ITER cuenta col apoyu de la IAEA, asina como una forma de compartir les gastos del proyeutu. El costu estimáu total del proyeutu calculase nunos 10.300 millones de euros nos próximos 10 años.

Diseñu[editar | editar la fonte]

El reactor esperimental de fusión nuclear ta basáu nel diseñu rusu, llamáu tokamak. Ésti ye la base de la construcción del modelu de demostranza comercial. El reactor basase na fusión nuclear (enerxía que se xenera nel Sol), y perfilase como una de les teunoloxías pa xenerar enerxía anovable, relativamente llimpia y barata.

Socios[editar | editar la fonte]

Les socios d'esti momentu del consorciu yeren: Xunión Europea, Rusia (en reemplazu de la Xunión Soviética),Estaos Xuníos (entre 1999-2003 decidió non participar), Xapón, China (dende febreru 2003), Corea del Sur (dende mayu 2003) e India (dende avientu 2005). Entre 1992-2004 participó Canadá. El 21 de mayu de 2006 s'anuncia que físicos dellos Estaos Xuníos llograron pasar uno dellos problemes de la fusión nuclear fiendo usu del modelu Tokamak, el fenómenu llamáu mudos atopados nel borde, o ELMs (poles sos sigles n'inglés) que faria una erosión del interior del reactor, obligando a xu reemplazu frecuentemente.

Nun artículu asoleyáu’l domingu 21 de mayu de 2000 na revista británica Nature Physics, un equipu dirixíu por Todd Evans de la empresa General Atomics, California, anuncia qu'atoparon qu'un pequeñu campu magnéticu resonante, remanecíente de les bobines especiales allugadas nel interior de la vasiya del reactor, fai un entemecimientu magnéticu “caóticu” nel borde del plasma qu'arrebate la formación de fluxos. El 24 de mayu de 2006 los siete socios del proyeutu ITER --Xunión Europea, Xapón, Estaos Xuníos, Corea del Sur, la India, Rusia y China-- firmaron en Bruxeles l'alcuerdu internacional pal llanzamientu del reactor de fusión internacional col modelu Tokamak, que se fairá en Cadarache, nel Sudesti de Francia fiendo usu del diseñu Tokamak. Les costes de construcción del reactor s'estimaron en 4.570 millones d'euros y la duración de la construcción en 10 años. La Xunión Europea y Francia se comprometieron a contribuyir col 50% del costu, mientres que les otres seis partes alcordaron aportar caúna alredor del 10%.

Seleición de la sede[editar | editar la fonte]

Dúrante'l procesu pa definir el llugar del centru d'investigación y del futuru reactor de fusión se presentaron barios inconvenientes. Dúrante'l mes de payares esiste una llucha entre Francia y España pola obtención de la candidatura de la Xunión Europea p'asitiar l'ITER. La opción española tres escartar dalgunes foi Vandellós. El 26 d'avientu de 2003, s'elixe finalmente la candidatura de Cadarache como la opción de la XE. N’avientu de 2003 los seis miembros no pudieron decidise entre asitialu en Francia o en Xapón. Al paecer, por circunstancies polítiques los Estaos Xuníos tuvieron escontra de la candidatura de Francia (presumiblemente pola xu negativa a apoyar la invasión d'Iraq de 2003), lo cuál dificultó la decisión definitiva. Se llegó a plantegar la posibilidá de que la Xunión Europea siguiese adelante col proyeutu ensin Xapón y Estaos Xuníos. Esto foi suxerido pola Comisión Europea y por Francia, que contaben con que l'aportación d'estes dos países podría sustituise cola entrada de nuevos socios y con aumentos de los países de la Xunión Europea. S'había anunciáu que India, Suiza y Brasil tarían dispuestos a participar nel proyeutu européu.

Los llugares candidatos foron:

Cadarache (Cerca de Marsella), (contaba col apoyu de la Xunión Europea, Rusia y China)

Rokkasho, Xapón (contaba col apoyu d'Estaos Xuníos, Xapón y Corea del Sur)

El 28 de xuno de 2005 en Moscú, se llegó finalmente a un alcuerdu sobre la llocalización del reactor, que tará allugáu en Cadarache. La Xunión Europea asumirá el 40% de los costos de construcción, Francia costeará un 10% adicional mientres que los cinco socios restantes sufragarán 10% cada uno. El Primer ministru de Francia nesi momentu, Dominique de Villepin, consideró que l'ITER conllevaría la creación de 4.000 puestos de trabayu en xu país.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]