Historia de la ciencia y la teunoloxía n'España

De Wikipedia

Historia de la ciencia y la teunoloxía n'España ye la denominación con que se suel englobar la historia de la ciencia y la historia de la teunoloxía n'España (anque nun hai un consensu académicu fitu pa ello, siendo igualmente usaes les distintes denominaciones coles que la bibliografía suel referise a esti ámbitu de conocencia: Historia de la ciencia n'España, Historia de la ciencia española, Historia de la ciencia y la teunoloxía españoles o Historia de la ciencia y de la téunica n'España)[1].

El mesmu finxamientu de qué llamar ciencia, qué téunica y qué teunoloxía ye un asuntu delicáu, del que s'ocupen los estudios de ciencia, teunoloxía y sociedá, de recién definición. Ente que les actividaes científicu y téunicu son tan antigües como'l ser humanu, l'establecimientu d'una verdadera teunoloxía (entendida como la integración de conocencies sistemátiques, recursos materiales, habilidaes y procedimientos téunicos aplicaos a la tresformación d'un procesu granible con una metodoloxía consciente —que supere'l nivel de lo artesanal—), hai d'esperar a la Edá Contemporánea, momentu que pal casu d'España llegó trágicamente atrasáu, en comparanza cola precocidá y emburrie con qu'entró na modernidá. Bien pocos científicos españoles (salvo esceiciones como Servet o Cajal) fueron protagonistes de dalgún de los cambeos de paradigma que caracterizaron les socesives revoluciones científiques; ye por eso que bona parte de los estudios d'historia de la ciencia consisten nel rastrexu de la so receición n'España, y lo mesmo asocede coles tresferencies teunolóxiques. Hasta tal puntu la ciencia y la teunoloxía fueron n'España una realidá marxinal na so organización y contestu social»[2], que tal marginalidad llegóse a convertir nuna especie d'estereotipu nacional español, unes vegaes refugáu por impropiu o humillante y otres vegaes asumíu con arguyu y desdeñu, como na lapidaria espresión de Miguel de Unamuno que'l so repitíu usu y abusu produció un tópicu o clixé que s'utiliza con sentíos opuestos:

¡Qu'inventen ellos!
Miguel de Unamuno, delles versiones, 1906–1912

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. José Manuel Sánchez Ron: Cincel, martillo y piedra. Historia de la ciencia en España. Madrid, Taurus, 1999. Leoncio López Ocón Breve Historia de la ciencia española Madrid: Alianza, 2003. ISBN 84-206-5626-7. (Descarta la Edad Media (cristiana y musulmana), para iniciar el libro en el Renacimiento y la España imperial, con su auge y posterior decadencia en el Barroco). Manuel Desantes ¿Cómo que inventen ellos?. Conferencia: Un repaso de los últimos quinientos años de la historia de la ciencia y la tecnología en España explica el retraso estructural actual. El II Congreso de la sociedad española de historia de las ciencias (Jaca, 27 de setiembre–1 d'ochobre, 1982) fue dedicado a La ciencia y la téunica en España entre 1850 y 1936, teniendo entre otras, ponencias con estos títulos: Antonio Ferraz Perspectivas institucionales de la historia de la ciencia y de la téunica en España; Eduardo Ortiz Sobre la ciencia y la téunica en España en el siglo XIX; José Luis Peset La historia de la ciencia y de la téunica en el curriculum profesional del científico y del ingeniero.
  2. Thomas F. Glick, Eugenio Portela Marco, Víctor Navarro Brotóns: La historia de la ciencia en España como realidad marginal en su organización y contexto social], Anthropos, 1982, Número 20, especial dedicado a José María López Piñero. ficha en dialnet