Góspel

De Wikipedia
Música Góspel
Oríxenes culturales Finales Sieglu XIX - Principios Sieglu XX, Estaos Xuníos
Instrumentos comunes Voz, órganu, pianu, pandereta, palmes, baxu llétricu, batería
Popularidá  Estaos Xuníos d'América
Subxéneros
Black Gospel, Traditional Gospel, Southern Gospel, Hymns, Inspirational, Reggae Gospel
[editar datos en Wikidata]


La música góspel, música espiritual o música evanxélica, na so definición más restrictiva, ye la música relixosa que surdió de les ilesies afroamericanes nel sieglu XVIII y que se fixo bien popular mientres la década de 1930. Más xeneralmente, suel incluyise tamién la música relixosa compuesta y cantada por cantantes cristianos suriegos, independientemente de la so etnia.

La música góspel, a diferencia de los himnos cristianos, ye de calter llixeru tocantes a música. La pallabra gospel derivar del vocablu anglosaxón godspel (llit. "pallabra de Dios), que emplégase pa referise a los evangelio. A esta forma de cantar denominar d'esta forma debíu que yera un cantar evanxélicu pa convidar a les persones escontra Dios. Les lletres suelen reflexar los valores de la vida cristiana.

La fuerte división ente blancos y afrodescendientes n'EE. XX., especialmente ente ilesies de blancos y les de afrodescendientes, caltuvo dixebraes dambes cañes del góspel, anque esta separación nunca foi absoluta (dambes parten de los himnos metodistes y los artistes d'una tradición canten dacuando cantares de la otra), y dicha separación menguó llixeramente nel postreru mediu sieglu. Anque la música góspel ye un fenómenu estauxunidense, estendióse a lo llargo del mundu.

Ye un xéneru musical carauterizáu pol usu dominante de coros con un usu escelente de l'harmonía. Ente los subxéneros inclúyense'l góspel tradicional, gospel negru, suriegu, etc. Anguaño hai dellos subxéneros llamaos góspel.

La cantante, guitarrista y compositora Rosetta Tharpe foi la primera gran estrella de la música góspel, mientres l'apaición de la música pop na década de 1930 y permaneciendo na fama mientres la década de 1940 con cientos de siguidores.

Historia[editar | editar la fonte]

La música góspel naz de la tradición de «espirituales negros», una música inspirada nel sufrimientu de xeneraciones d'esclavos africanos que fueron arrincaos de la so tierra y deportaos a los países d'América. La música remontar a 1619, fecha en que'l primeru africanu llega a la colonia de Virxinia. La primer noticia d'un esclavu que se bautiza como cristianu vien del añu 1641 en Massachusetts. Munchos de los negreros europeos (británicos, franceses, españoles, portugueses) pedriquen la fe cristiana namái pa caltener sumisos a los sos cautivos («los mansos van heredar la tierra»). Los intereses comerciales, un clima políticu favorable al codalosu tráficu en seres humanos, y la relixón dan la mano pa torgar la rebelión de los primíos.

Sicasí, la hestoria suxure qu'una interpretación puramente política nun basta pa esplicar la conversión masiva de los africanos al evanxeliu de Xesucristu.

Estos inmigrantes forzosos traen consigo un estilu musical propiu. Una vida comuñal basada na música y el baille, siempres dirixíu por una percusión insistente, incorporar al ritu de la recién descubierta fe cristiana. El cantar acentuar cola animada participación de los oyentes (exhortaciones, palmes, baille improvisáu). Adulces la música eclesiástica blanca, europea, estéril —a oyíos d'estos nuevos conversos— tresfórmase, y nacen los llamaos espirituales negros».

Como señala Eileen Southern, catedrática de Música y Estudios Afroamericanos de la Universidá de Harvard (EE. XX.), la melodía de los espirituales suel ser modal o pentatónica, con una constante improvisación melódica y testual. Hai frases musicales que se repiten con variaciones, dirixendo'l cantante principal y faciendo ecu'l coru, creando un patrón de llamaes y respuestes, siempres marcáu con un pulsu implacable.

Otra carauterística del xéneru autóctonu que los esclavos importen ye la balada, la narración —la tradición oral de la tribu— de les fazañes de los héroes antiguos. Esti aspeutu incorporar nos nuevos conteníos cristianos. Los héroes del Antiguu Testamentu, como Abraham, Xosué, Gedeón, y Daniel formen parte del panteón musical. Cruciar el río Jordan oldear con pasar del sufrimientu d'esta vida a la felicidá celestial. El carru que lleva a Elías a la gloria sirve d'emblema, y los esclavos piden que Dios mande'l so carru pa llevalos a ellos tamién. L'exemplu de Daniel, que sobrevive nel foso de los lleones, aviva una esperanza que vence la medrana.

Amás de l'alcordanza de los héroes de la Biblia, los espirituales negros sirven por que los esclavos comunicar en clave y burllen la vixilancia del amu. Tamién recueyen aspeutos de la dómina como'l «ferrocarril soterrañu», nome con que se describe la cadena d'ayudantes clandestinos que con pisos francos y documentos falsificados favorecen la fuxida de los esclavos de los plantíos d'algodón a les ciudaes nortices y llibres. Temes como «Calten encendida la llámpara» (señal qu'indicaba una casa segura), y el pulsu implacable de la percusión que fai ecu del ruiu del tren.

Los espirituales negros evolucionen en música gospel puramente falando, cola incorporación d'una instrumentación y harmonización más sofisticaes. La música yá nun se llinda a temes modales y pentatónicos, anque los raigaños africanos siguen notándose. Agora la tradición oral centrar na persona de Xesucristu. La pallabra gospel derivar del vocablu anglosaxón godspell, que significa «pallabra bona», traduciendo'l términu bíblicu griegu euangelion, «bona noticia». Los esclavos consideren que la meyor noticia de toes ye l'evanxeliu de la salvación en Xesucristu. Magar los amos arrobinen la fe pa caltener a les mases atarascaes, munchos de los que componen eses mases agora ven en Jesús el mayor de tolos héroes antiguos, y canten del so amor, el so poder, el so sufrimientu, y la so cruz.

Xéneros[editar | editar la fonte]

Grupu de gospel.

Góspel tradicional ("Traditional Gospel")[editar | editar la fonte]

El traditional gospel ye aquel que básicamente se dio nes ilesies evanxéliques afroamericanes d'Estaos Xuníos y que de normal lo interpreta un coru, que puede tener unu o dellos solistes. Carauterizar por ritmos rápidos y allegres con baxu continuu, l'usu d'un executor (a) de panderu y l'importante presencia d'un órganu "hammond". A esti subxéneru pertenez un de los cantares más conocíos "Oh Happy Day" d'Edwin Hawkins.

Góspel blues[editar | editar la fonte]

Ye una forma de música góspel basada nel blues (una combinación de lletres evangelísticas y guitarra de blues).

Góspel sureñu ("Southern Gospel")[editar | editar la fonte]

N'ocasiones tamién ye llamáu "quartet music" (lliteralmente, música de cuartetu) por cuenta de les formaciones orixinales d'homes compuestes por un líder, un tenor, un barítonu y un baxu. Esti tipu de música fala de los problemes cotidianos de la vida y de cómo Dios respuende a ellos. El góspel sureñu depende de les harmoníes, con frecuencia con rangos bien amplios (por casu, notes bien graves del baxu frente al tenor en falsete). Un exemplu d'esti tipu d'agrupaciones ye Statesmen Quartet, de la década de 1950, o The Statler Brothers, un grupu esitosu de la música country.

Góspel negru ("Black Gospel")[editar | editar la fonte]

Ye un góspel que ruempe los esquemes más conservadores del xéneru entemeciendo con enerxía la tradición con otros estilos, como'l funk, el rock y el blues. Son artistes bien conocíos nesti subxéneru Kirk Franklin, Kurt Carr o Fred Hammond

Scriptures[editar | editar la fonte]

Son casi na so totalidá grabaciones nes que sobresal la recitación de los testos relixosos, acompañaos o non d'un filo musical. Les partes cantaes o les apaiciones de coros son escases. Suel tar interpretáu por predicadores, ente los que destacaron J.M. Gates o Moses Mason.

Góspel llatín ("Latin Gospel")[editar | editar la fonte]

Ye'l que s'interpreta n'ilesies cristianes de Llatinoamérica y n'ilesies norteamericananas de fala hispana. En dellos casos usen traducciones al español de los mesmos cantares tradicionales de Norteamérica (por casu, Amazing Grace o Sublime Gracia y tamién How great thou Art conocíu como Qué grande ye Él). Tamién cabo resaltar qu'esti subxéneru caracterizóse por incluyir fusiones musicales con ritmos llatinos como la Salsa, merengue, vallenato, música andina y diversos ritmos tradicionales, Cantantes como: Marcos Brunet, Marcela Gandara, Alexis Peña, Destín Direutu, Alex Campos, Jesús Adrián Romero, Julio Melgar, Marcos Witt, Marco Barrientos (cantante cristianu), Lilly Goodman, Ingrid Rosario y Juan Luis Guerra pertenecen a esti subxéneru.

La música góspel fuera de los Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Na década de 1960 la música góspel empieza a dar el saltu y a estendese per Europa. Asina, en 1963 un coru xuvenil de la Ilesia Bautista Emmanuel en Örebro, Suecia, tres la visita del pastor Ralph Goodpasteur y el coru gospel de "The First Church of Deliverance" de Chicago, decide empezar a cantar esti estilu, convirtiéndose asina nel primer coru gospel européu. En 1968 camuda'l so nome por "Joybells", nome pol que siguen siendo conocíos hasta güei. A partir de la década de 1990 hai una fuerte crecedera de la influencia de la música góspel n'Europa, en parte gracies a la influencia del cine, como Sister Act o The Preacher's Wife. En 1988 naz Oslo Gospel Choir, una de les principales referencies del gospel n'Europa.

Anguaño podría falase d'una especie de subxéneru llamáu "góspel européu" por cuenta de les aportaciones que compositores europeos como Joakin Arenius apurrieron al estilu. Apocayá surdieron festivales de góspel européu, como'l gospelkirchentag, que se celebra nel mes de xunu en Dortmund, Alemaña, dende l'añu 2010.

España y Arxentina[editar | editar la fonte]

N'España nun ye hasta 1993 cuando naz el primer coru góspel, el Coru Gloria, que surde de la Primer Ilesia Evanxélica Bautista de Valencia (más conocida como Quart por tar nesa cai), dirixíu por Sergio Martín, y que sigue funcionando hasta'l día de güei.

Pero la gran espansión vieno dempués de la xira del Coru Evanxélicu Nacional de 1997 conocida como Espirituales 97, tres la que los componentes de distintes rexones como Madrid, Castiella y Lleón o Barcelona decidieron siguir de forma independiente, creando coros góspel, siempres dientro de la Ilesia Evanxélica. Yá hai finales de la década de 1990 gociaba de reconocencia nel área de Barcelona'l Cor Carlit. Nos primeros años del sieglu XXI surdieron n'España diversos grupos de góspel en formatu coral como Gospel Factory, Gospel Living Water o Gospel Shine Voices.

Nel añu 2008 produzse otru gran finxu cuando, por cuenta de la celebración de la Esposición Internacional del añu 2008 en Zaragoza, que'l so motivu principal yera l'agua, fórmase'l coru góspel Agua Vivo con alredor de 320 voces y 15 instrumentistes. Empobinaos por Nancy Roncesvalles, direutora del Coru Gospel de Madrid y con artistes convidaos del prestíu de Richard Smallwood, Charisse Nelson o Anna Wiborg , esti coru actuó'l día 5 de xunetu ante alredor de 15.000 persones.

Anguaño'l góspel salió de la redolada de les ilesies evanxéliques y estendióse tocantes a subxéneros. Agrupaciones como Soul Friends o Good News dan prueba d'ello.

Pela so parte, el góspel n'Arxentina tuvo una gran espansión na última década. Nos sos oríxenes, puede nomase a Paloma Efron quien foi convidada a cantar colos Fisk Jubilee Singers n'Estaos Xuníos. Los Aleluyah Folk Jubilee Singers fueron, nos años 70 una agrupación pionera nel repertoriu del Gospel Tradicional. Dende los años 2000, distintes agrupaciones qu'encaren un Gospel modernu y festivu invaden la escena de Buenos Aires como La Córdoba Gospel Choir (empobináu por Gerardo Flores), Coru Gospel Joy (empobináu por Amado Acosta) o pequeños ensambles vocales como Kumbaya de la ciudá de Córdoba. Dellos grupos más tradicionales como los Afroamerican Music con Marcelo Ponce como direutor percuerren un repertoriu que s'afai más a los raigaños del xéneru. Ensin duldes, unu de los máximos esponentes locales y máximu conocedor del Gospel tradicional ye Gabriel Grätzer quien dirixe a los Boulevard Gospel Singers. Presentó Gospel nel Teatru Colón y foi, el guitarrista qu'acompañó a Gregory Hopkins, una de les lleendes del Gospel d'Estaos Xuníos, na so xira per Arxentina. Otres visites importantes na Arxentina fueren les del harlem Gospel Choir y Markanthony Henry. El gospel nel país cunta con más de 30 coros, un festival añal y una creciente escena llocal que se sofita nos grupos y tamién en distintos talleres, escueles y cursos sobre esta música.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]