Gran Ducáu de Baden

Coordenaes: 49°01′N 8°24′E / 49.02°N 8.4°E / 49.02; 8.4
De Wikipedia
Eleutoráu de Baden
Confederación Xermánica
Salm-Reifferscheid-Krautheim
Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
Gran Ducáu de Baden
(de 1806 a 1918)
República de Baden
gran ducado (es) Traducir
Himnu nacional Badnerlied (es) Traducir
Alministración
Confederación Confederación Xermánica
Capital Karlsruhe
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
Llingües oficiales Alemánicu
Relixón oficial Protestantismu
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 49°01′N 8°24′E / 49.02°N 8.4°E / 49.02; 8.4
Economía
Moneda florín del sur de Alemania (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El Gran Ducáu de Baden (n'alemán: Großherzogtum Baden) foi un Estáu históricu nel suroeste d'Alemaña, a veres del Rin. Esistió ente 1806 y 1918 y la so capital foi Karlsruhe.

Los señores de Baden beneficiar del esmembramientu de Suabia y fueron alzaos a la dignidá de margrave en 1112, colo cual asumieron el so llugar como una de los cuatro dinastíes más importantes del sur d'Alemaña, conxuntamente colos Habsburgu, los Wittelsbach y los Wurtemberg. Baden foi estazáu ente 1190-1503, 1515-1620 y 1622-1771, magar nes dómines de 1415-1503, 1604-20 y 1666-1771 namái hubo dos rames actives.

Tres 1771, la única caña sobreviviente retuvo l'autoridá completa, y en cuenta de face-y concesiones a Napoleón Bonaparte, foi alzáu a la dignidá d'Eleutoráu en 1803, y darréu a gran ducáu en 1806.[1] Baden como Estáu unificáu foi reconocíu como miembru soberanu de la Confederación Xermánica pol Congresu de Viena en 1814-1815.[2]

Federico I (1852-1907), quien s'averó a Prusia, ayudó a la formación del Imperiu alemán.[2] El postreru gran duque de Baden, Federico II, abdicó en 1918. En 1919, Baden cesó de ser un Gran Ducáu y convirtióse nun Land del Imperiu alemán.[2]

La Revolución Francesa y Napoleón[editar | editar la fonte]

Palaciu de Karlsruhe, residencia dende 1718 de los Margraves de Baden-Durlach, dende 1806 del Gran Ducáu de Baden.

Cuando la Revolución Francesa amenació con enchir nel restu d'Europa en 1792, Baden xunió fuercies contra Francia, y el so territoriu foi afaráu unu vegada más. En 1796, el margrave Carlos Federico de Baden foi obligáu a pagar una indemnización y dexar el so territorios de la marxe izquierda del Rin a Francia. La fortuna, sicasí, llueu volvió cayer del so llau. En 1803, en gran midida polos bonos oficios d'Alexandru I, emperador de Rusia, recibió l'Obispáu de Constanza, parte del Palatináu Renano, y otros distritos más pequeños, xunto cola dignidá de príncipe-eleutor. Camudando de bandu en 1805, lluchó para Napoleón, cola resultancia, pola paz de Presburgu d'esi añu, que llogró Brisgovia y otros territorios por cuenta de los Habsburgu. En 1806, xunir a la Confederación del Rin, declarar a sí mesmu príncipe soberanu, pasó a ser gran duque, y recibió territorios adicionales.

El contingente de Baden siguió asistiendo a Francia, y pola Paz de Viena en 1809, el gran duque foi reconocíu con cesiones de territoriu por cuenta del Reinu de Wurtemberg. Cuadruplicando la superficie de Baden, Carlos Federico morrió en xunu de 1811, siendo asocedíu pol so nietu, Carlos de Baden, quien taba casáu con Estefanía de Beauharnais (1789-1860), una prima del primer home de la emperatriz Josefina, quien fuera adoptada por Napoleón I.

Carlos lluchó pal so suegru hasta la Batalla de Leipzig en 1813, cuando se xunió a los Aliaos

Baden na Confederación Xermánica[editar | editar la fonte]

Monumentu a la Constitución de Baden (y al Gran Duque por concedela) na Rondellplatz, Karlsruhe, Alemaña.
Trompeteros del 2º Reximientu de Dragones de Baden en 1830.

En 1815 Baden pasó a ser miembru de la Confederación Xermánica establecida pol Acta de 8 de xunu, amiesta a l'Acta Final del Congresu de Viena de 9 de xunu. Sicasí, coles prieses por ventilar el Congresu, la cuestión sobre la socesión al gran ducáu nun quedó resuelta, un asuntu que llueu sería agudu.

El tratáu de 16 d'abril de 1816, pol que les disputes territoriales ente Austria y Baviera fueron resueltes, garantizaba la socesión del Palatináu badense en favor el rei Maximiliano I José de Baviera, en casu de la esperada estinción de la llinia de Zähingen. Pa compensar esto, en 1817, el Gran Duque Carlos emitió una pragmática sanción (Hausgesetz) declarando a los condes de Höchberg, descendientes d'un matrimoniu morganáticu ente'l gran duque Carlos Federico y Luise Geyer von Geyersberg (creada condesa de Höchberg), capaces d'asoceder a la corona. Siguió un discutiniu ente Baviera y Baden, que solo foi decidida en favor de les reclamaciones de los Höchberg pro un tratáu robláu por Baden y los cuatro grandes potencies en Frankfurt el 10 de xunetu de 1819.

Mientres, la disputa tuvo efeutos d'ampliu algame. Col propósitu d'asegurar sofitu popular al herederu de Höchberg, en 1818 el Gran Duque Carlos concedió al gran ducáu, sol Artículu XIII de l'Acta de la Confederación, una constitución lliberal, so la cual constituyíense dos cámares que'l so asentimientu foi declaráu necesariu pa llexislación ya impuestos. Les consecuencies yeren importantes más allá de los estrechos llendes del ducáu, una y bones toa Alemaña reparaba los esperimentos constitucionales de los Estaos meridionales.

En Baden, la condiciones nun yeren favorables pal ésitu. Mientres el periodu revolucionariu, la población cayera dafechu so la influencia de les idees franceses, que quedó abondo ilustráu pol temperamentu de les nueves cámares, que tendíen a modelar la so actividá según los procedimientos de la Convención Nacional (1792-1795) nos primeros díes de la Revolución Francesa. Adicionalmente, el nuevu Gran Duque Lluis I (gobernando 1818-1830), quien asocediera en 1818, yera impopular, y l'alministración taba en manes d'intransixentes ya ineficientes burócrates.

La resultancia foi un puntu muertu. Inclusive antes de la promulgación de los Decretos de Carlsbad n'ochobre de 1819, el Gran Duque hubo prorrogáu les cámares dempués de tres meses d'improductivu alderique. La reacción que siguió foi tan drástica en Baden como nel restu d'Alemaña, y remató en 1823 cuando, tres el refugu de les cámares de votar el presupuestu militar, el Gran Duque eslleió les cámares y pasó a recaldar los impuestos so la so propia autoridá. En xineru de 1825, por cuenta de la presión oficial, solu trés miembros lliberales volvieron a la cámara. Aprobóse una llei pola cual el presupuestu solo sería presentáu cada trés años, y la constitución cesó en tener cualquier esistencia activa.

En 1830 el Gran Duque Luis foi asocedíu pol so hermanascu, el Gran Duque Leopoldu (gobernando 1830-1852), el primeru de la llinia Höchberg. La Revolución de Xunetu (1830) en Francia nun causo perturbaciones en Baden, pero'l nuevu Gran Duque amosó enclinos lliberales dende'l principiu. Les eleiciones de 1830 procedieron ensin interferencies, y resultaron na torna d'una mayoría llibera. Los siguientes años vieron la introducción, so socesivos ministros, de reformes lliberales, nes lleis civil y criminal, y na educación. En 1832, l'adhesión de Baden al Zollverein (Unión Aduanera) prusianu fixo enforma pola prosperidá material del país.

Revolución de Baden de 1849[editar | editar la fonte]

Friedrich Hecker (1811-1881).

Pa 1847, el radicalismu volvió resurdir de nuevu en Baden. El 12 de setiembre de 1847, una manifestación popular celebrada en Offenburg aprobó resoluciones pidiendo la conversión del exércitu regular nuna milicia nacional, que tendría de xurar llealtá a la constitución, según un réxime progresivu d'impuestos, y una regulación xusta ente los intereses del capital y el trabayu.

Les noticies sobre la revolución de febreru de 1848 en París traxeron baturiciu. Celebráronse numberoses xuntes públiques y el programa de Offenburg foi adoptáu. El 4 de marzu de 1848, so la influencia de la escitación popular, la cámara baxa aceptó esti programa casis unánimemente. Como n'otros estaos alemanes, el gobiernu inclinóse ante la nube, proclamó una amnistía y prometió reformes. El ministeriu foi remocicáu nuna direición más lliberal, y unvió un nuevu delegáu a la dieta federal de Frankfurt, facultáu pa votar l'establecimientu d'un parllamentu pa una Alemaña xunida.

Sicasí, siguieron los desordes, fomentaos por agitadores republicanos. Los esfuercios del gobiernu pa suprimir los agitadores con ayuda de tropes federales llevó a una insurrección armada, que foi encalorada ensin muncha dificultá. L'alzamientu, lideráu por Friedrich Hecker y Franz Joseph Trefzger, foi ganáu en Kandern y 20 d'abril de 1848. Freiburg, que sostuvieren, cayó'l 24 d'abril y el 24 d'abril una lexón francu-xermana, qu'invadiera Baden dende Estrasburgu, foi ganada en Dossenbach.

Litografía contemporánea de la batalla de Kendern de 20 d'abril de 1848, dende la perspeutiva revolucionaria, onde los partidarios de Hecker fueron derrotaos.

A principios de 1849, sicasí, l'asuntu d'una nueva constitución acordies coles resoluciones del parllamentu de Frankfurt, condució a problemes más serios. Fízose pocu pa satisfaer a los radicales, enoxaos pola negativa de la segunda cámara a aceptar la so propuesta pa la convocación d'una Asamblea constituyente el 10 de febreru de 1849.

La nueva insurrección qu'españó demostró ser más terrible que la primera. Un motín del exércitu en Rastatt el 11 de mayu amosó que l'exércitu simpatizaba cola revolución, que foi proclamada dos díes depués en Offenburg metanes tumultuosas escenes. Tamién, un motín en Karlsruhe el 13 de mayu obligó al Gran Duque Leopoldu a fuxir, al que siguieron los ministros a otru día. Mientres, un comité de la dieta lideraos por Lorenz Brentano (1813-1891), quien representaba los radicales más moderaos contra los republicanos, establecer na capital nun intentó de dirixir los asuntos internos hasta l'establecimientu d'un gobiernu provisional.

Lorenz Brentano (1813-1891).

Esto cumplió'l 1 de xunu, y el 10 de xunu, la dieta constituyente, que consistía dafechu de los políticos más "avanzaos", axuntóse. Tenía poques opciones de realizar más que discursos. El país permanecía en manes d'un ensame armáu de civiles y soldaos remontaos. Mientres, el Gran Duque de Baden xuniérase con Baviera pa pidir una intervención armada de Prusia, que Berlín bendicía cola condición de que Baden xunir a la Lliga de los Trés Reyes.

A partir d'esti momentu, la revolución en Baden tuvo condergada, y colla la revolución en toa Alemaña. Los prusianos, a les órdenes del Príncipe Guillermo (dempués emperador Guillermu I d'Alemaña), invadieron Baden a mediaos de xunu de 1849. Por mieu a una esguilada militar, Brentano reaccionó con vacilación —demasiáu vacilantemente pal más radical Gustav Struve y los sos siguidores, quien lo derrocaron y punxeron a un polacu, Ludwig Mieroslawski (1814-1878), nel so llugar—.

Mieroslawski amenorgó a los insurxentes a una apariencia d'orde. El 20 de xunu de 1849, enfrentar colos prusianos en Waghausel, y sufrió una completa derrota. El 25 de xunu, el Príncipe Guillermo entró en Karlsruhe y, a final del mes, los miembros del gobiernu provisional, quien s'abelugaren en Freiburg, habíense tremáu. Los líderes insurxentes prindaos, notablemente exoficiales, sufrieron execuciones sumarísimes. L'exércitu foi esvalixaos ente les ciudaes guarníes polos prusianos, y les tropes prusianes ocuparon Baden por un tiempu. Franz Trefzger llogró escapar a Suiza.

El Gran Duque Leopoldu retornó'l 10 d'agostu y eslleió la dieta d'una vegada. Les siguientes eleiciones resultaron nuna mayoría favorable a los nuevos ministros, qu'aprobaron una serie de lleis d'enclín reaccionariu con vistes a fortalecer el gobiernu.

1850-1866[editar | editar la fonte]

El Gran Duque Leopoldu morrió'l 24 d'abril de 1852 y foi asocedíu polos sos segundu fíu varón, Federico, como rexente, una y bones el fíu mayor, Lluis II (m. 22 de xineru de 1858), yera incapaz de gobernar. Los asuntos internos de Baden mientres el periodu que siguió tuvieron poco interés xenera. Nes polítiques d'Alemaña, Baden ente 1850 y 1855 foi un consistente sofitu d'Austria. Na guerra austro-prusiana de 1866, los contingentes austriacos, a les órdenes del Príncipe Guillermo, tuvieron dos alcuentros comprometíos col exércitu prusianu del Meno. Sicasí, el 24 de xunetu de 1866, dos díes antes de la Batalla de Werbach, la segunda cámara pidió al Gran Duque rematar la guerra y entrar nuna alianza ofensivo y defensivo con Prusia.

Escontra l'Imperiu alemán[editar | editar la fonte]

L'inda nuevu Gran Duque Federico I nuna pintura de 1857.

El Gran Duque Federico I (gobernando 1856-1907) oponer a la guerra con Prusia dende'l principiu, pero apurrir a la rensía popular pola política de Prusia nel asuntu de Schleswig-Holstein. Los ministros, a una, dimitieron. Baden anunció la so retirada de la Confederación Xermánica y, el 17 d'agostu de 1866, robló un tratáu de paz y alianza con Prusia. El mesmu Bismarck aguantar a l'adhesión de Baden a la Confederación Alemana del Norte. Nun deseyaba dar a Napoleón III de Francia una bona escusa pa una intervención, pero la oposición de Baden a la formación d'una confederación alemana del Sur fixo la unión inevitable. Les tropes de Baden tomaron una parte conspicua na guerra franco-prusiana de 1870, y foi'l Gran Duque Federico de Baden, quien na histórica asamblea de los príncipes alemanes en Versalles, foi'l primeru que saludó al rei de Prusia como emperador alemán.

Kulturkampf[editar | editar la fonte]

La Catedral de Friburgu (dende 1827) ye la sede de los Arzobispos de Friburgu.

La política interna de Baden, tanto antes como dempués de 1870, centróse en redol a la cuestión de la relixón. La firma'l 28 de xunu de 1859 d'un concordatu cola Santa Sede, qu'asitiaba la educación so supervisión del cleru y facilitaba la fundación d'instituciones relixoses, condució a una batalla constitucional. La llucha remató en 1863 cola victoria de los principios seculares, faciendo a les comuñes responsables de la educación, entá almitiendo la participación de los sacerdotes na so alministración. La llucha, sicasí, ente'l secularismu y el catolicismu, nun se dio por terminada. En 1867, realizáronse dellos cambeos constitucionales col ascensu a la primatura de Julius von Jolly (1823-1891): responsabilidá social de los ministros, llibertá de prensa, educación obligatoria. El 6 de setiembre de 1867, una llei obligaba a tolos candidatos al sacerdociu a pasar examentes gubernamentales. L'arzobispu de Freiburg aguantóse y, a la so muerte n'abril de 1868, la so diócesis quedó vacante.

En 1869, la introducción del matrimoniu civil nun sollivió a la llucha, qu'algamó'l so visu cola proclamación del dogma de la infalibilidad papal en 1870. El Kulturkampf afectó en Baden, como nel restu d'Alemaña, y como nos otros llugares, el gobiernu afaló la formación de comunidaes de vieyos católicos. Nun foi hasta 1880, dempués de la cayida del ministeriu de Jolly, que Badan reconciliar con Roma. En 1882 l'arzobispáu de Freiburg foi de nuevu ocupáu.

Población[editar | editar la fonte]

Karlsruhe en redol a 1900.

A principios del sieglu XIX, Baden yera un margraviato, con una superficie d'unu 3.400 km² y una población d'unos 210.000 habitantes. Darréu, el gran ducáu adquirió más territoriu talmente qu'en 1905 tenía 15.082 km²[1] y una población de 2.010.728.[1] D'esi númberu'l 61% yeren católicos, 37% protestantes, 1.5% xudíos, y el restu d'otres relixones. Nesi tiempu, aproximao la metá de la población yera rural, viviendo en comunidaes de menos de 2000 habitantes; la densidá del restu yera d'unos 130 hab./km².

El país taba estremáu nos siguientes distritos:

La capital del ducáu yera Karlsruhe, y otres ciudaes importantes non mentaes yera Rastatt, Baden-Baden, Bruchsal, Lahr y Offenburg. La población asitiábase principalmente nel norte y nes cercaníes de la ciudá suiza de Basilea. Los habitantes de Baden son de dellos oríxenes, los del sur de Murg son descendientes de los alamanes y los del norte de los francos, mientres el Pandu Suabu deriva'l so nome de l'axacente tribu de los suabos, quien viven en Wurtemberg.

Industria[editar | editar la fonte]

Taller de construcción de relós na Selva Negra, acuarela por L. Sigwarth.
El vehículu a motor patentáu por Benz Nr. 3, col que Bertha Benz condució en 1888 de Mannheim a Pforzheim.

En redol a 1910, el 56,8% de la tierra de la rexón yera cultivada y el 38% ocupada por boques. Antes de 1870, el sector agrícola yera'l responsable del gruesu de la riqueza de la rexón, pero esta foi superada pola producción industrial. Los principales productos producíos yeren maquinaria, bienes de llana y algodón, cintes de seda, papel, tabacu, porzolana, cueru, vidriu, relós, xoyería y productos químicos. La remolacha azucrera tamién yera manufacturada a gran escala, según ornamientos de madera y juguete, caxes de música y órganos.

Les esportaciones de Baden consistíen mayormente de los bienes señalaos, que yeren considerable, pero la mayor parte del comerciu yera de tránsitu. El país tenía munches llinies ferriales y carreteres, según el Rin pal tresporte fluvial. Los ferrocarriles yeren xestionaos pol estáu polos Ferrocarriles del Estáu del Gran Ducáu de Baden (Großherzoglich Badische Staatseisenbahnen). Una llinia ferrial mayormente paralela al Rin, con ramales oblicuos d'este a oeste.

Mannheim yera'l gran mercáu central pa les esportaciones al traviés del Rin y tenía un substancial tráficu fluvial. Tamién yera la primer ciudá manufacturera del ducáu, y un importante centru alministrativu pa la parte septentrional del país.

Grandes duques[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 «Baden». Consultáu'l 7 de payares de 2008.
  2. 2,0 2,1 2,2 «Baden». Consultáu'l 26 d'abril de 2008.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  •  Varios autores (1910-1911), «Baden, Grand Duchy of», en Chisholm, Hugh (n'inglés), Encyclopædia Britannica. A Dictionary of Arts, Sciences, Literature, and General information (11.ª edición), Encyclopædia Britannica, Inc.; anguaño en dominiu públicu 
  • Grill, Johnpeter Horst. The Nazi Movement in Baden, 1920-1945 (Univ of North Carolina Press, 1983).
  • Lee, Loyd Y. The Politics of Harmony: Civil Service, Liberalism, and Social Reform in Baden, 1800-1850 (University of Delaware Press, 1980).
  • Liebel, Helen P. "Enlightened bureaucracy versus enlightened despotism in Baden, 1750-1792." Transactions of the American Philosophical Society 55.5 (1965): 1-132.
  • Selgert, Felix. "Performance, pay and promotion: implementing a Weberian bureaucracy in nineteenth century Baden." Cliometrica 8.1 (2014): 79-113.
  • Tuchman, Arleen. Science, Medicine, and the State in Germany: The Case of Baden, 1815-1871 (Oxford University Press, 1993).
  • Schwarzmaier, Hansmartin, ed. Geschichte Badens in Bildern, 1100-1918 (Kohlhammer, 1993), hestoria ilustrada (n'alemán).