Gizaburuaga

Coordenaes: 43°19′51″N 2°32′16″W / 43.3309°N 2.5379°O / 43.3309; -2.5379
De Wikipedia
Gizaburuaga
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Lea-Artibai
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Gizaburuaga Amaia Zabala Goikoetxea
Nome oficial Gizaburuaga (eu)[1]
Nome llocal Guizaburuaga (es)
Códigu postal 48289
Xeografía
Coordenaes 43°19′51″N 2°32′16″W / 43.3309°N 2.5379°O / 43.3309; -2.5379
Gizaburuaga alcuéntrase n'España
Gizaburuaga
Gizaburuaga
Gizaburuaga (España)
Superficie 6.32 km²
Altitú 40 m
Llenda con Ispaster, Amoroto, Aulesti y Nabarniz
Demografía
Población 197 hab. (2023)
- 105 homes (2019)

- 103 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Lea-Artibai
0.02% de Vizcaya
0.01% de País Vascu
0% de España
Densidá 31,17 hab/km²
Más información
Fundación 1515
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Guizaburuaga (n'euskera y oficialmente Gizaburuaga, pronunciáu "guisaburuaga") ye un conceyu de la provincia de Vizcaya nel País Vascu (España) que pertenez a la contorna de Lea-Artibai nel valle del ríu Lea. Tien una estensión de 6.32 Km² y una población de 196 habitantes[2] lo qued a una densidá poblacional de 31.01 habitantes per quilómetru cuadráu.

Allugada nun accidentáu terrén a veres del Lea y del so afluente'l regueru Telleria y arrodiada pelos montes Llorna, Askin, Derrota y Ganetxu, Guizaburuaga ye una pequeña anteiglesia que nació cuando en 1519, una bulda del papa Lleón X dio la independencia a les parroquies d'Amoroto y Guizaburuaga, de la parroquia matriz de Santa María de Lequeitio concediéndo-yos derechu a pila bautismal, presbíteros y sacerdote.

Ilesia de Santa Catalina.

Nel so territoriu municipal tópense les cueves de Jentilkoba y Txotxinkoba onde se toparon restos prehistóricos.Mientres la Edá Media foi un importante enclave industrial, cuntaba coles instalaciones preindustriales de mayor dimensión del País Vascu, actividá qu'a finales del sieglu XX vuelve resurdir.

La so denominación deber a una batalla que se llibró nesi llugar, enantes llamáu Ibaibaso, nel sieglu X ente vizcainos y franceses. gizaburuaga de traduz como sitiu d'homes ensin cabeza, faciendo referencia a la cantidá de degollaos que dexó dicha batalla que perdieron los vizcainos.[3]

Topónimu[editar | editar la fonte]

La etimoloxía de Guizaburuaga paez a priori clara; puede descomponese el nome nes siguientes pallabres provenientes del euskera: giza ('home'), buru ('cabeza') y el sufixu locativu -aga. La so traducción sería 'sitiu de cabeces humanes'.

Juan Ramón Iturriza, nel so Historia Xeneral de Vizcaya (1885), recoyó una supuesta tradición oral qu'esplicaría l'orixe de tan enigmáticu nome. Según Iturriza el nome antiguu de Guizaburuaga yera Ibaibaso (llit. monte del ríu); hasta que nel sieglu X, produciéronse sangrientes lluches en dichu llugar ente franceses y vizcainos. A partir d'entós el llugar pasó a ser conocíu como Guizaburuaga, que significaría "l'home ensin cabeza" (sic.).

Tradicionalmente el topónimu escribióse como Guizaburuaga, que se considera'l nome formal en castellán de la llocalidá. D'alcuerdu a les regles ortográfiques modernes del euskera, tien d'escribise Gizaburuaga nesti idioma (la pronunciación sería similar a guisaburuaga). Nel añu 2000, el conceyu adoptó oficialmente Gizaburuaga como denominación oficial del conceyu.

Eleiciones municipales 2011[editar | editar la fonte]

Dos partíos presentaron candidatura na alcaldía nes pasaes eleiciones municipales; el PP y un partíu independiente. Estos fueron los resultaos:

Esto dio como ganador a la candidatura independiente Ibaibaso, ente que'l PP nun llogró representación.

Historia[editar | editar la fonte]

Hai un silenciu documental absolutu sobre Guizaburuaga hasta'l sieglu XVI, cuando apaez per primer vegada mentada en rellación a los pleitos esistentes ente Lequeitio y les poblaciones rural que la arrodiaben. Les ilesies de Ispáster, Amoroto, Mendeja y Guizaburuaga dependíen entós daquella de la ilesia parroquial de Santa María de Lequeitio, como templos filiales d'ésta. Esta situación nun yera del presto de diches poblaciones, que n'ocasiones se negaron a pagar los diezmos a la ilesia de Lequeitio. El pleitu remató en 1519 cuando'l Papa Lleón X emitió una bulda que dexaba a les ilesies de Guizaburuaga, Ispáster, Amoroto y Mendeja alzase en parroquies independientes con capacidá d'alministrar tolos sacramentos. Esti fechu implicó tamién la independencia alministrativa de Guizaburuaga, yá que na Tierra Llana de la Vizcaya del sieglu XVI, parroquia y anteiglesia alministrativa yeren términos casi análogos.

Economía[editar | editar la fonte]

Industria[editar | editar la fonte]

Nel términu municipal de Guizaburuaga atópase'l Polígonu Industrial de Okamika, inauguráu en 1987. Foi creáu a iniciativo de los conceyos del valle del Lea, qu'hasta entós escarecíen práuticamente d'industria, lo que suponía un seriu problema de falta de trabayu pa los mozos de la contorna. Guizaburuaga, a pesar de ser la llocalidá más pequeña del valle, foi escoyida pal allugamientu del polígonu pol so llocalización central nel valle del Lea y pola so tradición proto-industrial.

20 años dempués de la creación del polígonu, les cerca de 30 empreses qu'acueye Okamika ufierten unos 400 puestos de trabayu, siendo'l principal motor de la economía llocal, según unu de los principales motores económicos de la contorna.

Destaca pola so implantación la industria de tresformamientu del cauchu con delles empreses d'esti subsector allugaes nel conceyu (Armearri Kautxoak; Eluark-Lan Indar; Hodikautxo; Kautxo Tiuna Inyeición; Kautxo Tiuna). Toes estes empreses trabayen principalmente como subcontrates de la empresa Cikautxo y surdieron a la solombra d'ésta. La mayor parte del emplegu del polígonu (cerca d'un 65%) concentrar nestes 5 empreses.

El restu d'empreses enllantaes nel polígonu presenten bastante diversificación. Hai una fábrica de llámpares (B.Lux-Herriola) y una d'artículos de ferretería (Manufactura Urcal), que superen los 20 trabayadores. Les demás empreses nun lleguen a esti númberu d'emplegaos.

Servicios[editar | editar la fonte]

Casa de Llabranza. Fotografía: Indalecio Ojanguren
  • Chigre Restorán Herriko.
  • Chigre Restorán Tere.
  • Chigre Restorán Oiniz. (Nel polígonu Okamika)
  • Agroturismo Akuiola.
  • Mancomunidá Municipal de Lea Ibarra.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. población según INE a 1 de xineru de 2009
  3. Lea Aribai. Gizaburuaga

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]