Gian Lorenzo Bernini

De Wikipedia
Gian Lorenzo Bernini
Vida
Nacimientu Nápoles[1]7 d'avientu de 1598[2]
Nacionalidá Bandera d'Italia Italia [3]
Residencia House of Pietro and Gianlorenzo Bernini (Rome) (en) Traducir
Palazzi Bernini (Rome) (en) Traducir
Muerte Roma[4]28 de payares de 1680[5] (81 años)
Sepultura basílica de Santa María la Mayor (es) Traducir
Familia
Padre Pietro Bernini
Casáu con Caterina Tezio (en) Traducir
Fíos/es Domenico Bernini
Hermanos/es
Pueblu Bernini (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes italianu[7]
Oficiu escultor, artista, pintor, arquiteutu, dibuxante arquiteutónicudiseñador
Llugares de trabayu Italia, París, Roma y Siena
Trabayos destacaos Palacio Barberini (es) Traducir
Plaza de San Pedro
Éxtasis de Santa Teresa (es) Traducir
Bust of Costanza Bonarelli (en) Traducir
ilesia de San Andrés del Quirinal
Fuente de los Cuatro Ríos (es) Traducir
Movimientu barrocu[8]
Xéneru artísticu arte cristiano (es) Traducir
pintura de paisaxe
desnudo (es) Traducir
semeya
caricatura (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Gian Lorenzo Bernini (7 d'avientu de 1598Nápoles – 28 de payares de 1680Roma), foi un escultor, arquiteutu y pintor italianu.[9] Trabayó principalmente en Roma y ye consideráu'l más destacáu escultor de la so xeneración, creador del estilu escultóricu barrocu.[10]

Bernini tenía l'habilidá de crear nes sos escultures escenes narratives bien dramátiques, de captar unos intensos estaos psicolóxicos y tamién de componer conxuntos escultóricos que tresmiten un magníficu grandor.[11] La so habilidá pa tallar el mármol llevó a que fuera consideráu un dignu socesor de Michelangelo, bien percima de los sos coetaneos y especialmente de los sos grandes rivales, Alessandro Algardi y Francesco Borromini. El so talentu estendióse más allá de la escultura y foi capaz de sintetizar de manera brillosa la escultura cola pintura y l'arquiteutura nun tou conceptual y visual coherente.[12] Home fondamente relixosu que punxo'l so arte al serviciu de la Contrarreforma,[13] Bernini emplegó la lluz como un destacáu recursu metafóricu que completa les sos obres, n'ocasiones con puntos de llume invisible qu'intensifiquen el focu de l'adoración relixosa[14] o amplifiquen el dramatismu de la narrativa escultórica.

Bernini foi tamién unu de los meyores arquiteutos del barrocu romanu, xunto colos sos contemporáneos Francesco Borromini y Pietro da Cortona. De primeres de les sos carreres, toos trabayaron nel Palaciu Barberini, pero dempués compitieron polos encargos de grandes obres y desenvolvieron una feroz rivalidá, particularmente Bernini y Borromini.[15][16] A pesar de la indiscutible calidá de Borromini y Da Cortona, Bernini goció del favor de los papes Urbanu VIII (1623–44) y Alejandro VII (1655–65) y por tanto aseguróse'l proyeutu más importante de la Roma del so tiempu, la basílica de San Pedro del Vaticanu. El diseñu de la Plaza de San Pedro que s'abrir ante la basílica ye unu de los sos proyeutos arquiteutónicos más innovadores y allabaos.

Mientres la so estensa carrera, Bernini recibió numberosos encargos de gran relevancia, dellos d'ellos per parte del papáu. A temprana edá llamó l'atención del cardenal nepote Scipione Caffarelli Borghese, sobrín del Papa, y en 1621, con namái 23 años, foi nomáu caballeru pol Papa Gregorio XV. Realizó les obres más destacaes mientres el pontificáu d'Urbanu VIII y anque nun tuvo tanta preeminencia mientres Inocencio X, volvió gociar del favor de los pontífices Alejandro VII y Clemente IX.

La reputación del legáu de Bernini menguó mientres el Neoclasicismu, que despreciaba l'arte barroco. Hubo qu'esperar hasta'l sieglu XIX por que, mientres la busca d'una comprensión del contestu nel que trabayó Bernini, reconociérense los sos llogros artísticos y restaurárase la so reputación. N'opinión del historiador del arte Howard Hibbard, mientres el sieglu XVII «nun hubo escultores o arquiteutos comparables a Bernini».[17]

Oríxenes y aprendizaxe[editar | editar la fonte]

Bernini nació en 1598 en Nápoles, ciudá natal de la so madre, Angelica Galantiadora. El so padre yera l'escultor Pietro Bernini, nacíu na Toscana, na población de Sesto Fiorentino, que se treslladara a Nápoles pa trabayar nes obres de la Cartuxa de San Martín. Na ciudá conoció a Angelica Galantiadora, cola que se casó. La familia, cuando Gian Lorenzo tenía seis años, treslladar a Roma, onde Pietro trabayaba so la proteición del cardenal Scipione Caffarelli-Borghese, a quien amuesa'l precoz talentu de Gian Lorenzo.

La Roma d'entamos del sieglu XVII yera una ciudá d'un fervor artísticu escepcional, novedosu y revolucionariu, qu'acoyía artistes de toa Europa nuna continua confrontación d'idees y esperiencies artístiques. Nesti ambiente trabayaron maestros como Caravaggio, Annibale Carracci o Peter Paul Rubens, quien abrieron la sienda del Barrocu.

Recibió les primeres enseñances del so padre, l'escultor manierista Pietro, que la so influencia notar nes primeres obres de Gian Lorenzo. Al so llau'l mozu Bernini aprendería la organización d'un taller coleutivu (nel futuru va dirixir munchos) y la fusión interna d'un proyeutu arquiteutónicu cola iconografía, la escultura y la pintura.

Pietro Bernini, instalar en Roma l'añu 1605 pa trabayar nes obres de Paulo V. Realizó, ente otres, el relieve de L'Asunción de la Virxe nel bautisteriu de la basílica de Santa María la Mayor. Tamién participó na construcción de la Capiya Paulina, proyeutada por Flaminio Ponzio p'allugar la tumba de los papes Paulo V y Clemente VIII.

Primeres obres y consagración[editar | editar la fonte]

Apolo y Dafne (1622–25).

Les obres de Bernini revelaron yá dende un principiu'l so enorme talentu. Na so primer fase estilística, Bernini demuestra un interés y un respetu absolutu pola escultura helenística, n'obres qu'asonsañaben a la perfeición el estilu antiguu.

Son d'esti periodu'l Ángel col dragón y el Faunu entreteníu por cupidos. Sicasí, obres creaes en solitariu por Gian Lorenzo son La Cabra Amaltea en 1615, y los dos semeyes en bustu de Santoni y de Giovani Vigevano pa dos tales ilesies.

Ente 1621 y 1625 Bernini realizaría cuatro obres que lo consagraríen como un maestru de la escultura y daríen-y fama. Trátase de los cuatro Grupos Borghesianos, cuatro grupos escultóricos basaos en temes mitolóxicos y bíblicos encargaos pol cardenal Borghese.

Les obres en cuestión yeren Eneas, Anquises y Ascanio, basáu na Eneida, el Raptu de Proserpina, el David y Apolo y Dafne. Son obres monumentales que marcaríen una nueva direición na carrera de Bernini. Los cuatro permanecen anguaño na Galería Borghese de Roma.

La proteición de los papes[editar | editar la fonte]

Mientres la so vida, Bernini goció del favor y la proteición de siete papes, pa los que realizó numberoses obres. Sicasí fueron trés los que mayores obres encargar.

El papáu Barberini[editar | editar la fonte]

1623 foi un añu crucial pa la suerte de Roma, tamién dende'l puntu de vista artísticu. Maffeo Barberini foi escoyíu papa col nome d'Urbanu VIII, un pontífiz ambiciosu, amigu de les artes y gran almirador de Bernini, al cual dio-y el cargu del arquiteutu de Dios. Considerába-y l'artista ideal pa realizar los sos proyeutos urbanísticu y arquiteutónicu, pa dar forma y espresión a la voluntá de la Ilesia de representase a sigo mesma con fuercia triunfante, al traviés d'obres espectaculares, con un marcáu calter comunicativu, persuasivo y celebrativo.

Baldaquino de la Basílica de San Pedro.

El primer encargu de Bernini foi, en 1623, la estatua de Santa Bibiana, na Ilesia de Santa Bibiana en Roma, qu'incluyía'l proyeutu de la fachada y una estatua de la santa nun momentu d'éxtasis. Equí dase un xiru escontra una mayor espresividá, con efeutos acentuaos de clarescuru, que dialoguen cola pintura de Pietro da Cortona, otru protagonista del Barrocu romanu.

L'asociación artística d'Urbanu VIII col so artista predilectu, va rematar na Basílica de San Pedro: la basílica surdida sobre'l llugar del martiriu del apóstol San Pedro, que representaría la renacencia de la Ilesia y la so reivindicación moral y espiritual tres la crisis del sieglu anterior.

El papa deseyaba que'l nuevu altar tuviera cubiertu por un enorme baldaquino de bronce, construyíu ente los años 1624 y 1633, y coronáu col emblema barberiano. Sofitar en cuatro xigantesques columnes salomóniques, qu'acaben en volutes y recímanos naturalísticos. Inspirar en baldaquinos provisionales utilizaos mientres la cuaresma o otres fiestes, pero esta vegada afiguráu en bronce de forma permanente.

En 1627 empieza la construcción del Mausoléu d'Urbanu VIII, termináu con dellos años de retrasu. Foi asitiáu en posición simétrica respectu al de Paulo III, el papa del Conceyu de Trento, onde empecipió la reforma que l'actual papa reclamaba concluyir. Ta inspiráu na Tumba Médicis de Michelangelo, cola estatua del papa a lo cimero. La mayor innovación ye que la muerte apaez representada como una cadarma que rinde honores a la figura del papa.

En 1630 empiecen les obres del Palaciu Barberini, empezaes por Carlo Maderno. Cuntó cola collaboración de Francesco Borromini, que llueu se convertirá nel so rival.

Inocencio X[editar | editar la fonte]

Éxtasis de Santa Teresa (1647-1652), na capiya Cornaro de la ilesia de Santa María de la Victoria de Roma.

En 1644 empieza'l papáu d'Inocencio X, muncho más austeru pola crisis económica de los Estaos Pontificios tres el tratáu de Westfalia. Esi mesmu añu sufriría la baltadera del campanariu de la fachada de la basílica de San Pedro, por problemes d'estabilidá. Los sos detractores acusáron-y d'incompetencia téunica, mientres el papa dába-y el so sofitu. Coincidiría tamién col ascensu d'artistes rivales como Francesco Borromini o Carlo Rainaldi.

Nestos años realizaría una de les sos obres cumes, l'éxtasis de Santa Teresa. Tamién realizaría la famosa Fonte de los Cuatro Ríos, na Plaza Navona de Roma, y l'escultura La Verdá, anguaño na Galería Borghese.

Alejandro VII[editar | editar la fonte]

Cola eleición de Fabio Chigi como Alejandro VII en 1655, vuelve haber un papa humanista, que como Maffeo Barberini 30 años antes arrodiar d'arquiteutos pa la execución d'ambiciosos proyeutos urbanísticos, como la reordenación de la Piazza del Popolo.

Plaza de San Pedro.

En San Pedro termina la decoración interior cola espectacular Cátedra de San Pedro, asitiada no fondero del ábside, un relicariu que contién la cátedra paleocristiana. Sostenida por estatues de los Padres de la Ilesia Católica, como símbolu de la sabiduría y de l'autoridá papal. La palombu simboliza l'Espíritu Santu.

Gian Lorenzo Bernini en 1665, pintáu por Giovanni Battista Gaulli.
Llábana de la tumba de Bernini na Basílica de Santa María la Mayor.

Al esterior constrúi una columnata elíptica, espaciu dedicáu a ceremonies relixoses públiques, que representa l'abrazu de la ilesia a tol pueblu. Les obres de San Pedro remataron cola Scala Regia, la entrada oficial al palaciu apostólicu, utilizando una columnata fugada que, flanqueando la escalinata, corrixe la irregularidá del muro y crea la ilusión visual d'una escalera de mayores dimensiones.

Pa la familia Chigi constrúi dos ilesies: la colexata de Ariccia y la de Castel Gandolfo. Tamién edificó la Ilesia de Sant'Andrea nel Quirinal, encargada por Camilo Pamphili, una ilesia pequeña de planta elíptica cola entrada na exa menor y un óculu nel centru.

Bernini yera yá un artista de fama internacional, y en 1664 el ministru Colbert mientres el reináu de Lluis XIV, convence al papa por que-y dexe al so artista predilectu. Asina, en 1665 Bernini parte para Francia, col encargu de reestructurar el palaciu del Louvre. Foi recibíu como un príncipe, sicasí la esperiencia francesa duró tan solu seis meses. El so estilu nun gustaba a los comisionados franceses, que prefirieron encargar el trabayu a Claude Perrault. Sigo que realizó, con too y con eso, un Semeya ecuestre de Lluis XIV.

Unu de los postreros grandes trabayos encargaos por Alejandro VII, foi la escultura del Sepulcru d'Alejandro VII, un monumentu meditativu y íntimu que representa a Alejandro VII, arrodillado y humilde, acosáu por La Muerte, figura que-y amuesa un reló de sable, alcordanza de que dalgún día'l tiempu va acabase. Contién cuatro figures alegóriques: la Caridá, la Verdá, la Prudencia y la Xusticia.

Obra[editar | editar la fonte]

La semeya[editar | editar la fonte]

Autorretratu (c. 1635), Galería Uffizi.

A lo llargo de la so vida realizó numberosos semeyes de papes, reies y nobles, que-y reportaron fama y riqueza. Solía-yos retratar a la heroica, realzando la espresión y magnificencia. Él mesmu confesó inspirase pa ello en Rafael.

La restauración[editar | editar la fonte]

La base de la formación artística de Bernini foi l'estudiu de la tradición grecorromana. Los sos restauraciones revelen el gustu pola precisión, pola interpretación orixinal del helenismu y el respetu pola integridá de la obra, como nel Hermafroditu. Na restauración d'Ares Ludovidisi en 1627 apréciase perfectamente la intervención de Bernini pol distintu color y tratamientu del mármol.

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Andrés del Quirinal.

Ye l'arquiteutu más representativu de tol barrocu italianu. Les sos carauterístiques como arquiteutu barrocu fueron:

  • Dar muncha importancia a lo decorativo, tantu nel interior como nel esterior.
  • Los elementos constructivos (columnes, pilastres, etc.) multiplíquense, pero con función decorativa, siendo'l so únicu fin dar ritmu arquiteutónicu.
  • Frontones, entablamientos, etc. ruémpense, les curves se compenetran con llinies rectes, buscando siempres presiones dinámiques.
  • Nes ilesies prefier les plantes centralizaes, fundamentalmente la planta ovalada (pequeñes ilesies).

Monumentos[editar | editar la fonte]

Fonte de los Cuatro Ríos.

L'arte de Bernini taba basáu na arquiteutura, la escultura y el urbanismu, que se fundíen nel teatru. Bernini foi un escenógrafu bien apreciáu, utilizaba tolos recursos disponibles pa sorprender al públicu con efeuto ilusionistes, reutilizaos dempués na so arquiteutura. Esto apréciase en conxuntos monumentales que combinen les figures esculpíes, allugaes nun escenariu arquiteutónicu.

Escultures[editar | editar la fonte]

Bustu del cardenal Richelieu (1641). Muséu del Louvre.
Éxtasis de la beata Ludovica Albertoni (1671-1674).
Bustu del rei Lluis XIV (1665). Palaciu de Versalles.

Nes sos primeres obres Bernini respetaba fielmente los cánones clásicos, al empar que se reparaba la influencia manierista del so padre. Sicasí, el so estilu amuesa una evolución nos cuatro grupos Borghesianos, onde apaez con fuercia la creatividá del artista.

Nestes composiciones l'artista afigura'l momentu culminante del drama, amosando la gracia y la espresión de los personaxes. Pero sobremanera, lo qu'estela d'estes obres ye'l virtuosismu, la naturalidá, l'efeutu de materialidá y de clarescuru. Per otru llau, resulta novedosa la rellación de les escultures col espaciu circundante, yá que tán concebíes pa ser reparaes dende un puntu determináu, non pa ser arrodiaes y vistes dende cualquier ángulu.

Como exemplu de la so maestría cola piedra, mientres los trabayos del bustu de Scipione Borghese, apaeció un defectu nel mármol. Borghese aceptó nun posar mientres dellos díes, inorando que nesi tiempu esculpiría un bustu idénticu dende cero.

Museos qu'alluguen les sos obres[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: https://www.kulturarv.dk/kid/VisKunstner.do?kunstnerId=1264. Data de consulta: 12 febreru 2023.
  4. URL de la referencia: https://rkd.nl/explore/artists/7527.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Identificador ULAN: 500032022. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 27 setiembre 2021. Data de consulta: 9 mayu 2022. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. URL de la referencia: http://www.getty.edu/vow/ULANFullDisplay?find=Gian+Lorenzo+Bernini&role=&nation=&prev_page=1&subjectid=500032022.
  9. «Gian Lorenzo Bernini», Gian Lorenzo Bernini, Encyclopædia Britannica, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/62547/Gian-Lorenzo-Bernini, consultáu'l 2 de xunu de 2014 
  10. Boucher, 1998, páxs. 134–42.
  11. Wittkower, 1955, p. 13.
  12. Lavin, 1980.
  13. Pa un discutiniu más matizáu de la visión tradicional de Bernini como un fervosu católicu y del so arte como una manifestación de la so fe personal, vea Mormando, Franco, "Bernini's Religion: Myth and Reality," pp. 60-66 de la Introducción a la so versión anotada y critica de Domenico Bernini, The Life of Gian Lorenzo Bernini, University Park, Penn State O Press, 2011 (n'inglés).
  14. Hibbard, 1965, p. 136.
  15. Mileti, 2005.
  16. Morrissey, 2005.
  17. Hibbard, 1965, p. 21.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Boucher, Bruce (1998). Italian Baroque Sculpture. Thames & Hudson (World of Art). ISBN 0500203075.
  • Hibbard, Howard (1965). Bernini. Nueva York: Penguin.
  • Lavin, Irving (1980). Bernini and the Unity of the Visual Arts. Nueva York: Oxford University Press.
  • Morrissey, Jake (2005). Genius in the Design: Bernini, Borromini and the rivalry that transformed Rome. Nueva York: Harper Perennial. ISBN 9780060525330.
  • Mileti, Nick J. (2005). Beyond Michelangelo: The deadly rivalry between Bernini and Borromini. Philadelphia: Xlibris Corporation. ISBN 9781413491708.
  • Wittkower, Rudolf (1955). Gian Lorenzo Bernini: The Sculptor of the Roman Baroque. Londres: Phaidon Press. ISBN 978-0801414305.
  • VV.AA: Gian Lorenzo Bernini. Milán, 2002.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]