Francotirador

De Wikipedia
Un equipu formáu por un francotirador y un observador de la Fuercia Aérea de los Estaos Xuníos.
Gráficu del Mayor H. Hesketh-Pritchard, en "Francotiradores en Francia", 1920: clásica forma d'engañu al enemigu tirador pa dar col so allugamientu

La definición tradicional d'un francotirador (del francés franc-tireur)[1] ye la d'un soldáu d'infantería espertu en xeres de camuflaje y tirador d'élite, que dispara con arma (de normal un rifle de francotirador), a grandes distancies y dende un llugar ocultu, a oxetivos escoyíos.[2] Típica ya idealmente, un francotirador arteru averar al enemigu (que desconoz la so presencia), utiliza una bala per cada blancu y retírase ensin ser vistu.[3]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

L'orixe del términu en castellán asítiase na Guerra Franco-prusiana de 1870-1871, pero'l términu ye más antiguu, p.ej. ye usáu na guerra ente Dinamarca y Suecia de 1563-70;[4] les pallabres nos idiomes danés y suecu son friskytte/friskytt o snaphane/snaphan. Les meyores téuniques dexaren al exércitu francés dotase de fusiles de llargu algame, ideales p'ablayar enemigos dende posiciones alloñaes. Los soldaos prusianos llamar franc-tireurs, esto ye, "tiradores francos" [ensin referencies]. Dizse qu'esta situación foi la que llevó a los soldaos alemanes a cometer crímenes contra la población civil, especialmente en Bélxica, mientres la primer guerra mundial, pos entá teníen l'alcordanza de les baxes producíes por estos tiradores mientres el conflictu anterior.

Per otru llau, el términu sniper provién de l'antigua Escocia ya Inglaterra, onde los cazadores intentaben dar caza a l'agachadiza (snipe, n'inglés), una ave rápida, axilosa y que se movía peculiarmente volando en zig-zag.[5] D'ende que los cazadores más hábiles y que teníen un meyor manexu del fusil fueren llamaos sniper, reconociéndo-yos asina'l difícil llabor de cazar a esta esmucidiza ave.[6]

Nes últimes décades, el términu francotirador foi utilizáu llibremente, especialmente polos medios de comunicación en rellación a los tiradores de precisión de la policía, los responsables d'asesinatos, a aquellos que disparen a distancies llargues y pa cualesquier criminal que tea forníu con un fusil nun contestu civil.

Estos nuevos significaos dieron a la pallabra francotirador connotaciones peyoratives. Tamién esplica la medría del usu de términos alternativos, especialmente pa francotiradores de la policía, como tirador de precisión, tirador d'élite, tirador tácticu, etc.

Historia[editar | editar la fonte]

Guerres Napoleóniques[editar | editar la fonte]

En Francia los francotiradores (franc-tireurs) yeren yá conocíos en 1792, cuando al ser invadíu'l país, l'Asamblea Nacional fixo una convocatoria xeneral pidiendo voluntarios a los Departamentos. Pudieron entamase nos Vosgos 15 batallones de tropes llixeres cola misión d'atacar a los grupos d'esploración y convóis, y hostigar a los campamentos enemigos; teníen una completa llibertá d'aición y operaben en terrén quebráu y montascosu.

Tamién los ingleses recurrieron a esti tipu de fuercies mientres el sieglu XVIII, armaos con fusiles Baker. Y actuaron contra los franceses n'España y depués na Batalla de Waterloo.

Guerra de secesión de EE. XX.[editar | editar la fonte]

Foi na Guerra de Secesión d'Estaos Xuníos, na segunda metá del sieglu XIX, onde'l francotirador esperimentó un gran desenvolvimientu gracies a los fusiles “Kentucky”.

Segunda guerra bóer (1899-1902)[editar | editar la fonte]

Los soldaos más destacaos de Frederick Russell Burnham mientres la Segunda Guerra Bóer fueron los Scouts Lovat, un reximientu de les Highlands escoceses, a quien describió como “la metá llobu y metá coneyu." Esti esploradores fueron entrenaos nes artes de tiru, sabotaxes con embarcacionesy táctiques de campu, convertir na primer unidá británica n'utilizalo pa camuflar a les sos francotiradores ya introducieron el ghillie. Dempués de la guerra, esti reximientu convertir na 1ª unidá de Francotiradores del exércitu británicu.

Campañes en Marruecos[editar | editar la fonte]

La pallabra «paco» empezó a emplegase nos primeros meses del añu 1909 pa designar a los tiradores rifeños que, asitiaos n'escelentes puestos d'observación, disparaben con gran puntería sobre les tropes españoles. La so actuación estender a toles campañes del Norte d'África y xeneralmente consistía en hostigar a los convóis y destacamentos.

Primer guerra mundial[editar | editar la fonte]

La guerra de trincheres, coles llinies de defensa asitiaes dientro del algame eficaz del fusil, ye bien afecha pal paqueo. Asina lo entendieron dambos bandos, destacando a los sos meyores tiradores en posiciones curioso escoyíes, pa faer fueu principalmente de hostigamiento y mentanto xixilaben el terrén con prismáticos. Al fueu de los francotiradores contestar col de los contra-francotiradores, que taben tan bien escoyíos y asitiaos que disparaben sobre'l fogonazu de los francotiradores enemigos.

Mientres esta guerra, l'exércitu del Kaiser fixo yá un abondosu usu de fusiles dotaos de mira telescópica. Sicasí, a los reglamentarios Gewehr-98 habríen de sumase ensame de fusiles de caza con mira telescópica que fueron requisados pol baramentu del so emplegu y la necesidá de la guerra. Munches d'estes armes nun fueron emplegaes por francotiradores puramente dichos, sinón por espertos que dende la so trinchera hostigaban a la d'enfrente pa “torgar l'aburrición” ente la tropa enemiga y ablayando a cualquier enemigu qu'asomara la cabeza.[7][8] Diseñáronse midíes y contramedidas frente a aquellos mortales y desmoralizadores disparos: escudos d'aceru suxetu al cascu del francotirador cola misión de protexer la so cara, maniquíes col fin d'engañar al enemigu y qu'afayaren la so posición, etc.

Los fusiles con mira telescópica emplegar por tolos bandos, siendo'l alemanes quien destacaron en variedá, calidá y cantidá de material, pos yá la so industria óptico yera de los meyores del mundu.[9][10]

Segunda guerra mundial[editar | editar la fonte]

A lo llargo d'esta confrontación, los francotiradores tuvieron un gran desenvolvimientu, tantu pol mapa del so emplegu como pola especialización de los sos fusiles, equipos y téuniques.

  • Los británicos utilizaron pa esti cometíu fusiles d'alta precisión Lee-Enfield y P14 con mires telescópiques Aldis.
  • Los alemanes y los soviéticos emplegaron francotiradores, especialmente nel combate en ciudaes.[8] L'exércitu alemán creó una insinia pa los mesmos (la insinia de l'águila) con distintivos d'honor al qu'ablayara a 20, 40 o 60 enemigos. Vasili Zaitsev, cazador siberianu, recibió la Orde de Lenin y foi declaráu “Héroe de la Xunión Soviética”. Atribúyese-y causar él solo más de 280 baxes. Anguaño llevóse la so vida al cine na película “Enemy at the Gates”.
  • Simo Häyhä, d'orixe finés, foi'l francotirador más letal de la segunda guerra mundial, consiguiendo ablayar a unos 505 enemigos (542 según fontes estraoficiales).

En derogando'l Tratáu de Versalles, dempués de la llegada al poder del Partíu Nazi, Alemaña empecipió a partir de 1935 un espectacular rearmamientu que traxo consigo'l reestablecimientu del serviciu militar. Xusto nesi añu fíxose reglamentaria una nueva arma básica qu'ellos denominaben carabina y que equí llamaríamos mosquetón, el Kar 98k (K de kurz, curtiu n'alemán). Esti espertar de la nueva Alemaña tamién incluyía a la mocedá, pos yera empecipiada nel tiru, bien con armes d'aire comprimío o de cubique .22, consiguiendo un númberu bien alzáu de tiradores selectos. Al par de la industria armamentística, la industria óptico desenvolvía fenomenales mires: principalmente Carl Zeiss n'Alemaña y Kahles n'Austria, que yá producíen mires pa fines deportivos con anterioridá, xunir al esfuerciu de guerra del Reich.

La respuesta soviética nun se fixo esperar. Alemaña empecipió la guerra con ensame de bonos tiradores, pero que nun yeren más que simples coleicionistes de dieces nes dianes. Nun yeren auténticos francotiradores. Ante la invasión rescamplu, la Xunión Soviética tuvo qu'improvisar progresivamente la respuesta: empezando por combates y replegándose sobre'l terrén propiu, pa pasar a constituyir un perabondosu contingente bien instruyíu y siendo bien eficaz nes sos operaciones, estableciendo los equipos de “binomios” que se complementaben en tou momentu. Los soviéticos emplegaron el fusil reglamentariu de la so infantería, el Mosin-Nagant pa dotalo de mires óptiques (PU de 3,5 aumentos, que magar cumplíen col so cometíu, resultaben d'una calidá bien inferior a les Zeiss y Kahles del Exércitu Alemán).[8] De calibre 7,62 mm, esti fusil de cerrojo, daqué incómodu y llargu, yera perfectamente comparable en potencia y precisión al Kar 98k. Tamién s'utilizó'l Samorzaryadnaya Vintonvka Tokarev 40 (fusil semiautomático Tokarev-SVT), anque la so precisión nun yera como la d'un fusil de cerrojo, tenía mayor cadencia de tiru y doble capacidá de munición.

Los francotiradores xaponeses consiguieron detener l'ataque d'una compañía d'Estaos Xuníos, hasta que l'artillería afaró la zona y cuntó col sofitu de carros de combate utilizaos como escudos (atolón de Kwajalein, en xineru-febreru de 1944).

Revolución Cubana[editar | editar la fonte]

La guerrilla de Fidel Castro, nos sos enfrentamientos coles columnes regulares, tuvo mientres enforma tiempu un solu oxetivu: matar al primer home en punta de vanguardia. Al cabu del tiempu, la desmoralización paralizó al Exércitu, abondando los conseyos de guerra y les execuciones contra quien se negaben a colar primeros.

Guerra de Vietnam[editar | editar la fonte]

Esti recursu foi emplegáu poles fuercies regulares norvietnamitas. Nun casu, un solu francotirador vietnamita llogró infiltrarse dientro de la zona d'aterrizaxe d'un grupu de Caballería d'Estaos Xuníos helitransportado y con un certeru disparu, ablayó al xefe d'un escuadrón, introduciendo la inseguridá inclusive dientro del perímetru defensivu. El francotirador nun foi afayáu (combate del Valle Drang, payares de 1965).

Los norteamericanos tamién utilizaron francotiradores pa hostigamiento. Carlos Hathcock foi ensin dulda el de mayor prestíu, con 93 muertes confirmaes pol U.S.M.C., dalguna d'elles a más de 800 m de distancia y una a más de 2000 metros. Considerar a Carlos Hathcock el precursor nel usu de fusiles cubique .50 BMG como arma francotirador, modificando una ametralladora Browning M2, a la qu'adosó una mira telescópica, lo que-y dexó, faer blancos a más de 2000 metros, que nun yeren posibles col usu de municiones .308 utilizaes.[11]

La invasión de Granada[editar | editar la fonte]

L'actuación de los francotiradores del reximientu de Rangers foi direutamente responsable d'amenorgar la voluntá de llucha de los defensores.

Guerra de les Malvines[editar | editar la fonte]

Hubo casos de soldaos que, al igual que lo qu'asocediera nes files alemanes mientres la Primer Guerra Mundial, llevaron al frente los sos fusiles de caza. Francotiradores arxentinos fixeron fueu preciso de día y de nueche colos sos aparatos de visión nocherniega. L'actuación d'un solu francotirador arxentín detuvo, mientres hores, l'ataque d'una compañía paracaidista británica. Amás los ingleses utilizaron misiles antitanque MILAN como contrapaqueo, cola ventaya de destruyilos anque tuvieren en posiciones fortificaes.

Guerra d'Afganistán[editar | editar la fonte]

Guerrilleros afganistanos, armaos con fusiles d'alta precisión británicos Lee-Enfield, hostigaron a los soviéticos a distancies cimeres a 800 m, siendo contestaos polos tiradores selectos de les compañíes de fusileros con fusiles Dragunov SVD y SVP.

Guerra del Golfu Pérsicu[editar | editar la fonte]

Los Marines de los EE.XX. emplegaron na Operación Nube del Desiertu francotiradores con fusiles Barrett de calibre .50 (12,7 mm), consiguiendo destruyir vehículos blindaos de mandu y de reconocencia iraquines, a una distancia de 1600 m. Igualmente esplegaron unos 600 fusiles Remington M24, de 7,62 mm, con bones resultaos confirmaes a una distancia de 1200 m.

Conflictu en Chechenia[editar | editar la fonte]

Batalla de Grozni. L'Exércitu checheno emplegó francotiradores en xeres de interdicción sobre los accesos al aeropuertu y la capital y pal combate caleyeru. Unu de los procedimientos d'infiltración consistía en dexase degolar en replegar de les unidaes ruses p'atacales de siguío. Los chechenos fixeron oxetivu preferente de los sos francotiradores a los oficiales rusos.

Francotiradores militares[editar | editar la fonte]

Los países tienen distintes doctrines militares con al respective de los francotiradores n'unidaes militares, escenarios y táctiques. Xeneralmente, la meta d'un francotirador en guerra ye amenorgar la capacidá de llucha del enemigu ablayando un númberu pequeñu de blancos importantes, como son los oficiales.

Les doctrines militares soviétiques y derivaes inclúin pelotones de francotiradores que suelen ser denominaos "tiradores d'élite" o "infantería asignada". Esto ye porque la so habilidá perder ente les tropes ordinaries cuando empezaron a utilizase los fusiles d'asaltu.

Los francotiradores del Reinu Xuníu, Estaos Xuníos y doctrines derivaes tienen esplegaos a equipos de dos homes, que consisten nun francotirador y un observador. Dambos tienen distintes funciones y, poro, la so asignación correspuende a les sos habilidaes, pero ye una práutica común que s'intercambien los papeles pa evitar l'aballa ocular.

Les misiones típiques inclúin reconocencia, vixilancia, xeres contra francotiradores enemigos, esaniciar comandantes enemigos, escoyer oxetivos d'oportunidá ya inclusive esaniciar equipu militar, lo que rique l'usu de fusiles de grandes calibres, como aquellos qu'utilicen los cartuchos .50 BMG y .338 Lapua Magnum. Apocayá demostróse que los francotiradores son útiles nes fuercies d'Estaos Xuníos y britániques na guerra d'Iraq como fueu de sofitu pa cubrir el movimientu de tropes, especialmente en zones urbanes.

Nes Guerres Yugoslaves y nel sitiu de Beirut, el términu "francotirador" faía referencia a soldaos qu'apavoraben a civiles. Mientres el sitiu de Sarayevu, la cai principal de la ciudá conocióse como la Avenida de los Francotiradores, onde éstos mancaron a 1030 persones y mataron a 225 persones.[1]

Francotiradores policiales[editar | editar la fonte]

Les fuercies policiales suelen esplegar francotiradores n'escenarios con rehenes. Estos francotiradores tán entrenaos p'actuar como últimu recursu, cuando hai una amenaza direuta a la vida. Los francotiradores de la policía actúen xeneralmente en distancies más curties que los francotiradores militares, de normal menos de 100 m, y n'ocasiones menos de 50 m. Los francotiradores policiales nun suelen intentar disparar pa incapacitar, sinón que disparen a matar, anque hubo delles esceiciones notables con ésitu variable.

Otros usos pa los francotiradores de la policía son menos comunes y más polémiques. Nun incidente, un francotirador SWAT previeno un suicidiu potencial disparando al revólver de la mano del blancu. A pesar del ésitu, les grabaciones en videu revelaron que'l blancu apenes podía evitar el dañu grave por cuenta de la metralla.

Les pruebes subsecuentes de disparos contra pistoles, fusiles y cuchiellos dieron llugar a esplosiones potencialmente peligroses o cuasi nunca inhabilitaron delles armes del tou. Dellos intentos posteriores, efeutuaos por otres fuercies policiales, de desarmar con francotiradores dieron llugar de cutiu a la muerte o mancadures permanentes severes del blancu. Amás, disparar una bala na direición del blancu ye consideráu fuercia mortal en munches xurisdicciones, y l'usu de fuercia mortal pa evitar una víctima de suicidiu ye consideráu illegal en munchos llugares.

La consistencia del francotirador[editar | editar la fonte]

Visión al traviés de mirar telescópica d'un fusil de francotirador.

La clave del francotirador ye la consistencia, que s'aplica tantu a l'arma como a la persona. Ente que la consistencia nun asegura necesariamente la exactitú (que rique entrenamientu), el disparu del francotirador nun puede ser precisu ensin la consistencia.

Anque siempres hai un grau d'aleatoriedad por cuenta de la física de les bales y les esplosiones, un rifle de precisión tien de llindar esti efeutu. Cuando se dispara dende una posición fixa, tolos disparos tienen de tar desaxeradamente cercanos, inclusive a distancies llargues. Igualmente, un francotirador tien de tener la capacidá d'envalorar l'algame, el vientu, la elevación y cualesquier otru factor importante que pueda alteriar el disparu. Los errores na estimación pueden amenorgar la letalidad del disparu o inclusive fallar dafechu.

Los francotiradores xeneralmente prefieren cubicar les sos armes a la distancia del blancu, anque esto tamién puede faese nel llugar. Esto ye onde'l francotirador cubica'l so fusil col so mira telescópica a una distancia en particular por que pueda disparar con fiabilidá d'algamar al so blancu. Un fusil tien de caltener el so calibraje nel campu, o ser recalibrado antes del siguiente oxetivu. Una vegada cubicáu, el rifle puede ser afechu a otres distancies pa otres estimaciones dependiendo del vientu, los cálculos y les carauterístiques de mirar telescópica.

La necesidá militar de la consistencia ye la más alta cuando'l francotirador ta disparando contra un enemigu que nun se decató de la presencia d'ésti. Nesti puntu, los blancos prioritarios, tales como francotiradores enemigos, oficiales y equipu críticu, son los más prominentes y pueden ser apuntaos más esautamente. Un francotirador tien de conocer la temperatura del cañón, les distintes temperatures circundantes y cómo la distinta altitú puede afectar a la trayeutoria de la bala.

Una vegada que se realiza'l primer disparu, cualquier enemigu sobreviviente va intentar buscar proteición o alcontrar al francotirador, polo qu'atacar blancos estratéxicos apuerta a más difícil o imposible.

La necesidá pal francotirador policial de consistencia ye alta en situaciones con rehén. Realizar un disparu fallíu que non incapacite darréu a l'amenaza, puede dar como resultáu la muerte de rehenes y provocar que l'agresor dexe les negociaciones y busque proteición.

Entrenamientu del francotirador[editar | editar la fonte]

Exerciciu d'entrenamientu.

El bon entrenamientu ye esencial pa conferir al francotirador les habilidaes necesaries pa realizar les sos xeres con ésitu. L'entrenamientu del francotirador militar enseña a ameyorar el camuflaje y el tapecimientu, l'acesmo y la observación, según el disparu de precisión so un ampliu rangu de condiciones operacionales.

Los francotiradores son voluntarios aceptaos pal entrenamientu d'alcuerdu a la so aptitú percibida polos sos comandantes. Los francotiradores militares pueden ser entrenaos como controladores aéreos nel frente pa dirixir ataques aéreos militares, como oficiales d'observación nel frente pa indicar los oxetivos a l'artillería y como controladores de fueu de morteru.

Los francotiradores son entrenaos p'apertar el gatíu cola superficie del deu escontra tras, con cuenta d'evitar que l'arma muévase. La posición con más precisión ye baltáu (decúbito), con una bolsa de sable sofitando la culata y la mexella pegada a ésta. En terrén puede utilizase un bípode nel so llugar.

Delles vegaes, una cabestrilla envolubra al brazu débil (o a dambos) p'amenorgar el movimientu. Delles doctrines entrenen a los francotiradores a alendar fondamente antes de disparar, caltener los sos pulmones vacíos mientres apunten y depués efectúen el so disparu. Otros van más lloñe, enseñando a los sos francotiradores a disparar ente los llatíos del corazón p'amenorgar al mínimu'l movimientu del cañón.

Puntería[editar | editar la fonte]

La distancia del blancu de tiru blancu va midise o va envalorar tan precisamente como les condiciones dexar. Los telémetro láser pueden ser utilizaos, pero nun ye una preferencia nel campu de batalla, porque un láser puede ser vistu tantu pol emisor como pol receptor.

Un métodu útil ye comparar l'altor del blancu (o d'oxetos cercanos) col so tamañu nuna mira telescópica cubicada por puntos, o tomando la distancia conocida y emplegar una cierta clase de midida pa determinar la distancia adicional.

Pa determinar la distancia al blancu ensin un telémetru láser, el francotirador tien d'usar una recta de puntos en milirradianes (mil) p'atopar con exactitú l'algame. Los puntos mil úsense como una regla de cálculu pa midir l'altor del oxetivu, y conociendo esti altor, calcúlase l'algame.

A grandes distancies, la cayida de la bala pola gravedá tien un papel importante. L'efeutu puede ser envaloráu dende una carta que puede ser memorizada o pegada nel fusil, anque dalgunes mires telescópiques vienen con un sistema de compensación que namái rique que l'algame seya reaxustáu. Estos sistemes afáense tantu a una clase específica de fusil como a la clase de munición utilizada.

Disparar nuna posición alta o baxa puede riquir más axustes por cuenta de los efeutos de la gravedá. El vientu tamién inflúi y suelse emplegar l'enclín d'oxetos al vientu pa determinar la velocidá y direición y apuntar correutamente.

Pa oxetivos en movimientu, el puntu del blancu asítiase na parte llateral. Esto conozse como "conducir al blancu" o "tiru por adelantao", onde la cantidá d'esviación depende de la velocidá y l'ángulu del blancu. Conocer con anticipación la conducta del oxetivu ye necesariu pa realizar un disparu con precisión.

Fusil de francotirador[editar | editar la fonte]

Entrenamientu col fusil de cerrojo m24.

Los fusiles de francotirador históricos solíen ser fusilar estándar de cada país. Ente ellos incluyíense al K98k alemán, el Springfield 1903 y el M1 Garand d'Estaos Xuníos, el Mosin-Nagant soviéticu, el Krag-Jørgensen noruegu, l'Arisaka Tipu 97 xaponés y el Lee-Enfield Non 4 británicu.[12] Yeren escoyíos porque yeren, y en dellos casos son, los modelos más precisos.

Los fusiles de francotirador modernos son especialmente construyíos pa esti propósitu. L'oxetivu principal ye que'l fusil pueda realizar el primer disparu dientro d'un ángulu d'un minutu d'arcu. La mayoría inclúin carauterístiques especiales pa esti propósitu, incluyendo construcciones con alta tolerancia y componentes precisos.

Los trés fusiles de francotirador más conocíos nel Exércitu de los Estaos Xuníos son el M24 SWS, el M40 del Cuerpu de Marines de los Estaos Xuníos y el británicu L96/AWM. El M24 y el M40 son fusiles de precisión construyíos a partir del fusil de cerrojo civil Remington 700. El británicu L96/AwM foi diseñáu por Malcolm Cooper, un tirador olímpicu.

Mirar de los fusiles de francotirador son cuasi siempres aumentaes. La retícula de la mira telescópica de cutiu contién otres marques amás de la cruz de puntería. Delles marques sirven pa envalorar la distancia, o p'afaer la distancia dependiendo de l'altitú y l'ángulu.

Les mires telescópiques nun suelen superar los once aumentos; en dellos casos namái lleguen a tener tres aumentos. Los fusiles pa la policía suelen tener un zoom ajustable, una y bones l'aumentu amenorga l'ángulu de visión. Otres mires incorporen adaptadores de intensificación de la imaxe pa operaciones nocherniegues.

Los fusiles semiautomáticos son menos comunes que los aicionaos por cerrojo, como ye'l casu del Dragunov, HK PSG-1, M21, SR25, ente otros, y suelen ser más emplegaos nel llabor de tirador designáu, pa distancies de 800 metros, sofitando al pelotón. Pa distancies mayores suelen ser más efeutivos los fusiles de cerrojo fabricaos pa tiru de precisión, salvo dalguna esceición.

Munición[editar | editar la fonte]

La mayoría de los francotiradores utilicen munición militar d'alta precisión. Idealmente, un francotirador adquier la munición del mesmu llote, cubica'l fusil con esa munición, y depués namái utiliza esa clase hasta que se-y escosa.

Con esto consíguese asegurar que cada bala ye tan similar como seya posible a l'anterior, lo qu'ayuda a caltener la consistencia. Sicasí, esto ye raramente practicable. Un francotirador tendrá d'anotar nun cuadiernu de datos la información como'l númberu de llote, la temperatura, la fuercia y direición del vientu, el mugor y l'altitú. Si vuelve atopar condiciones iguales, estos datos van sirvir pa realizar un disparu precisu.

Velocidá y distancia de la bala[editar | editar la fonte]

Los fusiles de francotirador atopar ente les armes de fueu personal con más potencia. Nun ángulu correutu, un fusil de francotirador puede disparar a más de 1600 metros en vertical y 3200 n'horizontal, pero la velocidá real de la bala y la desaceleración pueden ser importantes.

Dependiendo del fusil, puede disparase una bala a una velocidá de 884 m/s, esto ye, 3180 km/h, o sobre dos veces y media la velocidá del soníu (340 m/s). A esta velocidá, la bala puede cruciar siete campos de fútbol nun segundu. Sicasí, la bala mengua la so velocidá considerablemente por cuenta del resfregón del aire. L'algame d'ésta depende de qué lloñe pueda llegar primero que la gravedá facer cayer al suelu.

La meyor combinación ente'l tirador y el fusil puede consiguir faer blancos a más de 1000 metros. En distancies llargues, aumenten los efeutos de factores como la densidá d'aire, el vientu, la cayida de la bala y la variedá ente cada bala. Los sistemes de puntería suelen tar asitiaos ente 600 y 800 metros.

Camuflaje[editar | editar la fonte]

Un bon camuflaje, combináu con una disciplina de movimientos, ye lo que fai qu'un francotirador seya malo de detectar.

El rellumu de les óptiques de mirar ye la única parte que nun puede ser camuflada, pero'l rellumu puede ser amenorgáu utilizando una pieza de tela o un acoplamientu de metal sobre mirar. Los francotiradores eviten cualquier cosa que rellume o suene, incluyendo gafes y cares blanques.

Los francotiradores que s'enfrenten a fuercies bien forníes tienen de camuflase a sigo mesmos contra infrarroxos tanto como contra lluz visible. Pa ello utilicen materiales con una fina capa d'aluminiu evaporado que reflexa la radiación infrarroxo. Antes d'esto emplegaben cobertores termales cubiertes de xamasca o material local.

Traxe de camuflaje[editar | editar la fonte]

Francotirador conscripto AOR del Exércitu Arxentín con traxe de camuflaje, porta un Mauser 1909, c. 1925.

Cuando esisten requisitos estremos pa la infiltración y camuflaje, usen un traxe de camuflaje, tamién denomináu traxi ghillie.

Los traxes de camuflaje pueden ser construyíos de distintes maneres. En dalgunos utilicen ponchos al que se-yos arreyar cachos de tela; n'ocasiones sirve'l traxe d'un piloto, l'uniforme de combate, o dalguna otra ropa d'una pieza. Emplégase seda dental o similares pa coser les partes y aplícase pegamento nes uniones por que sían más resistentes.

El traxe ghillie prepárase xeneralmente montándolo, dempués cutiéndolo y abasnar detrás d'un coche, y depués rodándolo ente abonu de vaca o soterrándolo en fango pa dexalo lleldar. Esto crea un traxe de humus, y utilizando otros cachos el traxe asemeyar al terrén natural de la zona d'operación.

Un problema del traxe de camuflaje ye la temperatura interno. Inclusive en llatitúes templaes, la temperatura col traxe puede algamar los 50 °C.

Táctiques de francotirador[editar | editar la fonte]

Allugamientu del tiru[editar | editar la fonte]

A distancies mayores que 300 m, los francotiradores de normal intenten disparos al cuerpu, apuntando al pechu. Causen la muerte al traviés del dañu a los texíos, el trauma y la perda de sangre. A distancies menores, los francotiradores pueden intentar realizar disparos a la cabeza p'asegurar el blancu.

En situaciones de rehenes, los francotiradores de la policía disparen al cerebelu, una parte del celebru que controla los movimientos voluntarios.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

En casos civiles o pa esaniciar francotiradores enemigos, un francotirador o una pareya van asitiar nun llugar altu cubiertu. Van Utilizar prismáticos o un telescopiu pa identificar los blancos.

Los francotiradores usen engaños, en forma de camuflaje, ángulos d'aproximamientu inusuales, y con frecuencia movimiento lentos pa prevenir contraataques precisos. Dellos francotiradores algamaron a observadores a menos de 90 m, ente que'l blancu buscar, ensin ser vistos.

Oxetivos[editar | editar la fonte]

Un francotirador identifica los oxetivos pola so apariencia y conducta. Estes carauterístiques pueden incluyir el llevar uniformes d'altu rangu, falar con radio-operador, sentase como pasaxeru nun coche, tener sirvientes militares, o falar y movese frecuentemente. Si ye posible, un francotirador dispara n'orde descendiente de rangu, o si nun hai rangu, dispara pa cortar les comunicaciones.

Al realizar fueu de supresión pa cubrir una retirada, un francotirador asítiase ocultu, pa tener una amplia visión. Cuando un par de pelotones enemigos intenten una travesía, el francotirador dispara a una persona, preferiblemente al líder. De cutiu realízase un disparu nel cadril, siguíu d'otru nel quexal pa prevenir que dea órdenes.

Cuando'l pelotón intenta un rescate, el francotirador dispara rápido, apuntando al torso de los soldaos enemigos, pa realizar tantes baxes como seya posible. Un francotirador prudente dexa la posición nesi momentu, antemanándose a un ataque polos lladrales que de normal sigue. Un francotirador puede entós emboscar unu de los lladrales, y si ye posible, salir fora del lladral, anque esta táctica ye considerada desesperada o pocu intelixente.

Puesto que la mayoría de les baxes na guerra moderna son por armes utilizaes por grupos, la reconocencia ye unu de los usos más efeutivos del francotirador. Utilicen la so preparación física, les sos habilidaes d'infiltración y equipu d'observación a llargues distancies y táctiques p'averase y reparar al enemigu. Nesti papel, les regles del combate dexen al francotirador llograr los blancos de mayor valor.

Con calibres pesaos, los francotiradores pueden estropiar caces en tierra, destruyir dispositivos de guía de misiles, aparatos ópticos diversos o equipos auxiliares para radares. Pa estos oxetivos, los francotiradores empleguen fusiles antimaterial, llegando a baltar helicópteros de reconocencia.

Guerra psicolóxica[editar | editar la fonte]

Pa desmoralizar a les tropes enemigues, los francotiradores pueden siguir patrones fiables. Mientres la revolución cubana, l'Exércitu Rebalbu siempres mataba al primer home d'un grupu de soldaos de Batista. D'esta manera, nengún caminaría los primeru, pos sería un suicidiu. Esto menguó con eficacia la bona voluntá del exércitu de buscar bases rebalbes nos montes. Tamién pueden realizase múltiples disparos a zones non vitales d'un grupu d'homes pa mancalo y obligar al grupu a retirase en casu d'emerxencia.

Táctiques contra francotiradores[editar | editar la fonte]

L'ésitu del francotirador llevó a desenvolver munches táctiques contra francotiradores nes estratexes militares modernes. Estes tienen como oxetivu amenorgar el dañu causáu por un francotirador a un exércitu, que de cutiu realiza dañu nes capacidaes de combate y la moral.

El riesgu de dañu a la cadena de mandu puede ser amenorgáu despintando les carauterístiques que señalen el rangu d'oficial. Si un francotirador ta atacando, ten de ser alcontráu pa efeutuar un contraataque. Otru francotirador suel destinase a cazar al francotirador enemigu, anque esisten munches téuniques pa les fuercies defensores pa comprobar la llocalización del francotirador. Dalgunes d'estes táctiques son el cálculu de la trayeutoria de la bala, la triangulación y l'emplegu de trampes pa engañar al francotirador.

Amás del alcuentru direutu con otru francotirador, hai una variedá de táctiques a les que puede recurrise, como l'usu d'artillería, pantalles de fumu y el movimientu de pinza.

Francotiradores fora de la guerra[editar | editar la fonte]

Les téuniques de los francotiradores aplicáronse en dellos casos famosos d'Estaos Xuníos, incluyendo al francotirador d'Austin, Charles Whitman, Brenda Ann Spencer, asesinatu de John F. Kennedy quien se cree que foi Lee Harvey Oswald, John Allen Muhammad y Lee Boyd Malvo los francotiradores de Washington a finales de 2002.

Sicasí, estos sucesos nun impliquen xeneralmente la distancia o habilidá de francotiradores militares. Nes noticies suelse utilizar el términu "francotirador" pa referise a daquién que dispara con un fusil a otra persona dende una gran distancia.

Francotirador (sniper), tirador designáu (designated marksman) y tirador distinguíu (sharpshooter)[editar | editar la fonte]

Un tirador designáu (Designated Marksman) de los EEXX col so fusil semiautomático sr25.

Anguaño delles doctrines estremen ente un francotirador (sniper), un tirador designáu (designated marksman) y un tirador distinguíu (sharpshooter). Ente que los francotiradores son entrenaos intensivamente en camuflaje y téuniques sobre'l terrén, estes habilidaes son llindaes n'el tiradores designaos (designated marksman) y nun son riquíes pa los tiradores distinguíos (sharpshooter). Los francotiradores realicen reconocencies y tienen de cutiu un impautu psicolóxicu nel enemigu, esaniciando blancos a distancies bien llargues (xeneralmente más d'un quilómetru de distancia). El papel del tirador designáu ye principalmente amontar l'algame del pelotón con fusiles semiautomáticos especiales y l'eliminación del enemigu (a distancies d'hasta 800 metros). Pela so parte, el tiradores distinguíos suelen ser dellos soldaos de la infantería con una mayor habilidá nel tiru y a que los sos fusiles d'asaltu suélen-y asitiar una mira con aumentos (por casu un acog) para asina esaniciar blancos con mayor precisión dientro del rangu ordinariu del restu de los sos compañeros d'infantería (de 400 a 500 m).[8]

Tiradores distinguíos (sharpshooter) del cuerpu de marines de los Estaos Xuníos, provistos del fusil d'asaltu m4 con mira acog. Munchos civiles suelen confundilos con el tiradores designaos (TD).

Los francotiradores (sniper) cuasi siempres utilicen fusiles de cerrojo, ente que los tiradores designaos (designated marksman) empleguen fusiles semiautomáticos precisos pero con algame efeutivu menor. El tirador distinguíu (sharpshooter) emplega'l so fusil d'asaltu reglamentariu. En delles doctrines militares, un equipu de francotiradores consiste en dos persones, un francotirador qu'usa un fusil de cerrojo,y un sofitu, xeneralmente un observador, qu'emplega un telémetru pa faer los cálculos de distancies y condiciones atmosfériques pa realizar un tiru certeru. Tanto'l tirador designáu (designated marksman) como'l tirador distinguíu (sharpshooter) siempres acompañen a la so unidá o pelotón.

Un tirador designáu (designated marksman) tamién hai de sometese a un entrenamientu p'apoderar l'arte d'acesmar, tapecimientu y l'infiltración y xeres de vixilancia, teniendo un papel menos estratéxicu que'l francotirador.

Estampilla soviética de 1943, cola figura d'un francotirador camufláu.

Francotiradores n'historiar[editar | editar la fonte]

Antes de l'apaición de les armes de fueu, los soldaos como los arqueros yeren entrenaos como tiradores d'élite.

Los primeres francotiradores pudieron ser entrenaos en Xapón, nel sieglu XVI, como un tipu de ninja. Taben entrenaos al paecer pa cubrir la retirada de les tropes. El francotirador permanecería ocultu hasta qu'un oficial tuviera a distancia de fueu. Hai dellos informes d'esos intentos, la mayoría fallíos debíu al gran calibre y la probe exactitú de les armes. A pesar d'esto, unu de los señores de la guerra más famosos del Xapón, Takeda Shingen, resultó mancáu de muerte pola bala d'un francotirador según los informes de la dómina.

Simo Häyhä xunto al so fusil mientres la Guerra d'Iviernu.

Timothy Murphy yera un soldáu del grupu de Virgina de Daniel Morgan en 1777. El 7 d'ochobre mató al xeneral Simon Fraser, del exércitu británicu. Murphy dixera que lu disparara a una distancia de 450 m, que yera sorprendente naquel momentu.

Nes Guerres Napoleóniques, los británicos copiaron les armes y táctiques coloniales nun llindáu númberu de compañíes de fusileros. Diben vistíos de verde pa evitar ser vistos y teníen órdenes de disparar a los oficiales enemigos. Mientres la batalla de Trafalgar, un francotirador del Redoutable algamó al almirante Nelson, causándo-y la muerte.

Na Guerra de la Independencia Española, el británicu Thomas Plunkett algamó al xeneral francés Colbert col so fusil Baker a una distancia ente 200 y 600 metros.

El finlandés Simo Häyhä ta consideráu por munchos como'l francotirador más efeutivu de la hestoria de la guerra. Utilizando un fusil M28 (versión finlandesa del Mosin-Nagant), Häyhä esanició a 542 soldaos de la Xunión Soviética ente'l 30 de payares de 1939 y el 6 de marzu de 1940, antes de ser mancáu. Los soviéticos llamaben a los francotiradores finlandeses cucos porque los francotiradores finlandeses munches vegaes taben alcontraos nos árboles.

Vasily Zaitsev foi un francotirador soviéticu que se fixo famosu mientres la batalla de Stalingráu al esaniciar a 245 soldaos. Aportó a un héroe popular[13] y foi representáu nel cine na película Enemy at the Gates, basada na obra de William Craig, y coles mesmes ye popular por tar representáu nel videoxuegu Call of Duty.

Tanya Chernova, el so amante, que tamién yera francotiradora y alumna de Vasily.

Iván Sidorenko foi otru francotirador soviéticu de la segunda guerra mundial.[14]

Lyudmila Pavlichenko foi una francotiradora soviética mientres la segunda guerra mundial.[15]

Los francotiradores de Delta Force Gary Gordon y Randy Shughart fueron ablayaos n'aición mientres la batalla de Mogadiscio. Envalórase que xuntos esaniciaron a unos 100 enemigos. Dambos recibieron póstumamente la Medaya d'Honor poles sos aiciones p'ayudar a la tripulación d'un helicópteru baltáu.

Mientres el combate n'Afganistán en 2009, Craig Harrison, del exércitu británicu, llogró la baxa confirmada a mayor distancia, algamando a dos talibanes a 2.475 metros con un L115A3.

Christopher Scott Kyle foi un francotirador y militar d'Estaos Xuníos perteneciente a los SEAL de l'Armada de los Estaos Xuníos, famosu por ser el francotirador más letal de la historia militar d'Estaos Xuníos. Foi moteyáu como'l demoniu de Ramadi (Al-Shaitan Ramad) polos iraquinos mientres la invasión d'Iraq de 2003 y la posterior guerra. Contabilizáronse 150 baxes.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. «etimoloxía francotirador».
  2. «Los francotiradores del Exércitu español desvélennos los sos secretos». abc.
  3. Valdes, Robert. «How Military Snipers Work — What Does a Sniper Really Do?». Howstuffworks. Consultáu'l 24 de marzu de 2008.
  4. Nel Edinburgh Advertiser, 23 de xunu 1801, tópense cites nuna pieza alrodiu de la Milicia Norte Británica; "This Regiment has several Field Pieces, and two companies of Sharp Shooters, which are very necessary in the modern Stile of War".
  5. «Snipe». Online Etymology Dictionary. Consultáu'l 1 d'abril de 2011.
  6. Prismaticosvisionnocturna.com. «Etimoloxía del términu sniper». Consultáu'l 9 de setiembre de 2014.
  7. Plaster 2007
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Plaster 1993
  9. http://www.discovery.com/tv-shows/surviving-the-cut/videos/surviving-the-cut-army-sniper-school/
  10. http://usmilitary.about.com/od/armytrng/a/sniperschool.htm
  11. Sniperselite.com.ar. «Carlos Norman "Gunny" Hathcock II». Consultáu'l 28 de febreru de 2013.
  12. Parker, Eric. Hesketh Prichard, páx. 212.
  13. Biografía website d'Héroes de la Xunión Soviética y Rusia
  14. «top WWII snipers». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2008.
  15. Sakaida & Hook 2003, pp. 31–32

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

N'inglés[editar | editar la fonte]

En castellán[editar | editar la fonte]