Estética

De Wikipedia
Estética
rama de la filosofía (es) Traducir, especialidá y campu d'estudiu
filosofía
Cambiar los datos en Wikidata
El David de Michelangelo, Florencia.

La estética (del griegu αἰσθητική [aisthetikê], 'sensación', 'perceición', y este de αἴσθησις [aísthesis], 'sensación', 'sensibilidá', y -ικά [-icá], 'relativu a') ye la caña de la filosofía qu'estudia la esencia y la perceición de la guapura.[1][2]

Dellos autores definen a la estética de manera más amplia como l'estudiu de les esperiencies estétiques y los xuicios estéticos polo xeneral, y non solo los relativos a la guapura.[3] Cuando xulgamos que daqué ye bellu, feu, sublime o elegante (por dar dellos exemplos), tamos faciendo xuicios estéticos, que de la mesma espresen esperiencies estétiques.[3] La estética ye l'estudiu d'estes esperiencies y xuicios, de la so naturaleza y de los principios que tienen de mancomún.

La estética ye una disciplina más amplia que la filosofía del arte, en cuantes que los xuicios y les esperiencies estétiques pueden atopase fácilmente per fora del arte. Por casu, cuando vemos pasar a un perru, podríamos xulgar que'l perru ye bellu, y realizar asina un xuiciu estéticu sobre daqué que nada tien que ver col arte.[4] Sicasí, dacuando fálase de la estética como sinónimu de la filosofía del arte.

N'otra acepción, la estética ye l'estudiu de la perceición polo xeneral, seya sensorial o entendida de manera más amplia. Estos campos d'investigación pueden coincidir, pero nun ye necesariu.

La estética estudia les más amplies y vastes histories de la conocencia isabelina, según les distintes formes del arte. La estética, asina definida, ye'l campu de la filosofía qu'estudia l'arte y les sos cualidaes, tales como la guapura, lo eminente, lo feu o la disonancia, desque en 1750 (na so primer edición) y 1758 (segunda edición publicada) Alexander Gottlieb Baumgarten usara la pallabra estética» como ciencia de lo bello, mesma a la que s'amiesta un estudiu de la esencia del arte, de les rellaciones d'ésta cola guapura y los demás valores. Dellos autores pretendieron sustituyila por otra denominación: «calología», qu'atendiendo a la so etimoloxía significa ciencia de lo bello (kalos, 'bellu').

Según Immanuel Kant nel so Crítica del xuiciu, la estética ye la caña de la filosofía qu'estudia l'orixe del sentimientu puru y la so manifestación, que ye l'arte. Puede dicise que ye la ciencia que'l so oxetu primordial ye la reflexón sobre los problemes del arte. Si la estética ye la reflexón filosófica sobre l'arte, unu de los sos problemes va ser el valor que se contién nel arte; y anque un variáu númberu de ciencies puedan ocupase de la obra d'arte, namái la estética analiza filosóficamente los valores que nella tán conteníos.

Per otru llau, filósofos como Mario Bunge consideren que la estética nun ye una disciplina.[5] Amás Elena Oliveras, formada tantu nel campu filosófico como nel artísticu, define'l conceutu d'estética como la marca de Modernidá del so momentu de la historia onde se realiza la so nacencia, onde s'inaugura'l principiu de suxetividá.

La rellación estética del ser humanu col mundu[editar | editar la fonte]

El caminante sobre'l mar de nubes, de Caspar David Friedrich, ye una representación prototípica de lo sublime.

Los seres humanos caltuvieron y caltienen diverses rellaciones col mundu. Diverses son tamién nelles la so actitú escontra la realidá, les necesidaes que trata de satisfaer y la manera de satisfaeles. Ente eses rellaciones figuren:

  1. La rellación teóricu-cognoscitiva cola que s'averen a la realidá pa entendela.
  2. La rellación práuticu-granible cola cual intervienen materialmente cola naturaleza y tresformar produciendo, col so trabayu, oxetos que satisfaen determinaes necesidaes vitales: alimentase, vistise, guarecer, defendese, comunicase, tresportase, etc.
  3. La rellación práuticu-utilitaria na cual utilicen o peracaben esos oxetos. Les diverses rellaciones del ser humanu col mundu nun se desendolquen paralelamente a lo llargo de la historia. La so vinculación mutua, según el llugar qu'ocupa o'l nivel qu'algama dientro del tou social, varien acordies con determinaes condiciones históriques y sociales. Estes condiciones espliquen, coles mesmes, el papel principal o subordináu que desempeña cierta rellación; económica, política, relixosa, etc., nuna dómina o sociedá. Unes rellaciones son más importantes qu'otres en determinada fase históricu-social.

La estética na filosofía[editar | editar la fonte]

Munchos pensadores interesáronse pol arte y el so significáu:[6]

  • Platón, cita en Eggers Lan, Conrado: El sol, la llinia y el covarón.
    • «—Tamién dicimos qu'hai daqué Bellu-en-sigo y Bonu-en-sigo [...] y llamamos a caúna “aquello que ye”».
    • «[...] Lleamos el pasaxe siguiente de la República VI, 507b: [...] “—Tamién dicimos qu'hai daqué Bellu-en-sigo y Bonu-en-sigo y, análogamente, al respective de toes aquelles coses que postulábamos como múltiples, postular como siendo una unidá, acordies con una Idea única, y llamamos a caúna 'lo que ye'”».
  • Mateo Calle Vera: la guapura: «[...] yá que lo bello — seya animal o cualesquier otra cosa compuesta de dalgunes —non solamente tien de tener ordenaes los sos partes sinón amás con magnitú determinada y non al acasu — porque la guapura consiste en magnitú y orde —, [...] como en cuerpos y animales ye, ensin dulda, necesaria una magnitú, más visible toa ella de vegada, d'asemeyada manera entames y argumentos tienen de tener una magnitú tal que resulte fácilmente retenible pola memoria».
  • Bonaventura de Fidanza: Itinerariu de la mente a Dios Considerada la proporcionalidad nel so conceutu de forma, llámase fermosura, la fermosura y el prestu nun esisten ensin cierta proporción; y ésta primariamente consiste nel númberu».
  • Denis Diderot: Investigaciones sobre l'Orixe y la Naturaleza de lo bello.

Hai dos maneres de lo bello:

  • Lo bello fora d'unu: ye tou aquello que contién en sí mesmu'l poder de remembrar nel entendimientu la idea de rellaciones. Equí vese claramente'l conceutu d'Orde.
  • Lo bello en rellación con unu: tou aquello que provoca la idea anterior. Tien dos maneres: lo bello real, y lo bello percibíu. Nun esiste lo bello absolutu. Nun ye un asuntu sentimental: «L'indetermín d'eses rellaciones, la facilidá de captales y el placer qu'acompaña a la so perceición, son los que crean la ilusión de que lo bello yera más un asuntu sentimental que racional». «Asitiái la guapura na perceición de les rellaciones, y vais tener la historia de los sos progresos dende la nacencia del mundu hasta los nuesos díes».
  • «L'alma tien el poder de xunir les idees que recibió xebradamente,...».
  • Immanuel Kant: Crítica del xuiciu: «Pa discernir si daqué ye bellu o non, referimos la representación, non pol entendimientu al oxetu con vistes a la conocencia, sinón pola imaxinación (seique xunida al entendimientu) al suxetu y al sentimientu de presto o ofiendo esperimentáu por ésti».

Lo estético: nun se funda en conceutos, nun puede midise: «Nun puede haber nenguna regla de gustu oxetiva que determine por conceutos lo que seya bellu, yá que tou xuiciu d'esta fonte ye estéticu, esto ye, que'l so motivu determinante ye'l sentimientu del suxetu y non un conceutu del oxetu». Nun hai ciencia sinón crítica de lo bello. La sensación sensorial ye incomunicable. La comunicación vien de lo común (o ordinariu) a toos.

  • Georg Wilhelm Friedrich Hegel: La guapura de la forma na naturaleza preséntase socesivamente como: (1) Regularidá; (2) simetría y conformidá; (3) harmonía. La guapura ye la idea de lo bello: «... la cantidá rixe la determinación de la forma puramente esterior, en cuantes qu'otra manera, la cualidá determina lo que la cosa en sí y na so esencia interior, ... na midida combinen dambes».
  • Arthur Schopenhauer: El mundu como voluntá y representación. «La guapura consiste, poro, na representación fiel y exacto de la voluntá polo xeneral, con ayuda del so fenómenu nel espaciu solu, ente que la gracia consiste na representación fayadiza de la voluntá con ayuda del so fenómenu nel tiempu,...».
  • Martin Heidegger: L'orixe de la obra d'arte. La guapura fuelga na forma, pero namái porque la forma allumóse un día dende'l ser como la entidá del ente. Forma y conteníu, ye forma y materia, lo racional y lo irracional, lo suxeto y oxetu. Equí forma interpretar como Orde y Clase de materia. Diferencia ente l'arte y la guapura: el primeru pertenez a la Lóxica y el segundu a la Estética.
  • Bertrand Russell: Referir al analís de la materia. plantega delles divisiones de los acontecimientos: físicos, y los que tienen lleis distintes caúna en sí:
    • Fixos (los de movimientos fixos»);
    • Ritmos (procesos periódicos);
    • Trans - aiciones (transición de quanta en que la enerxía pasa de sistema);
    • Fixos con ritmos vs. lleis de l'harmonía.
  • Edmund Husserl: Les conferencies de París. La teoría trascendental de la perceición consiste nel analís intencional de la perceición, la teoría trascendental de l'alcordanza ya intuiciones, la teoría trascendental del xuiciu, la teoría trascendental de la voluntá, etc.

Distintos autores referir a la metodoloxía d'estudiu del arte y la guapura. De siguío autores y obres contemporánees (con esceición de Aristóteles) qu'estudien la estética y l'arte, y una pincelada de la so ideoloxía:

Daos modelos neurofisiológicos de la discriminación d'estímulos aferentes, dar# en iguar un modelu cerebral hipotéticu denomináu «centru de sensación estética». Desenvuélvese una analítica matemática al respeutu, y reparar múltiples resultaos esperimentales de llaboratoriu que son confirmatorios.

  • Omar Calabrese: El llinguaxe del arte. Jakobson trata de conxugar l'estudiu humanísticu coles teoríes científiques modernes, sobremanera el de les estétiques informacionales. Preséntase la matematización de la Estética como forma d'espresión.
  • Moles: Teoría de la Información na perceición estética. Considera Moles una estética exacta basada nos aspeutos matemáticos de la teoría de la información y de la cibernética. Entiéndese equí que la concepción del mundu esterior depende de la conocencia de los nuesos procesos perceptivos. Trabaya esti autor nos mensaxes visual y auditivu. La información estética qu'estudia ta suxeta al orde de la probabilidá de la so codificación.
  • Bense: Aesthetica define l'arte como una intervención de seres intelixentes sobre les situaciones estétiques, esto ye, que toa realidá física ye soporte d'una realidá estética fundada nun procesu de comunicación.
  • Nake: Tien una definición preciso y astracto d'estética que define ye los sos dos formes analítica y xenerativa. Les sos pilastres fueron la semiótica de Peirce y de Morris, los autores Shannon y Weaver na teoría de la información, la cibernética de Wiener, la gestáltica de Ehrenfels, y l'impulsu de la estética matemática en Birkhoff.
  • Arnheim: Arte y entropía. Tien en cuenta les teoríes analítiques del arte basaes nes ciencies exactes (cibernética, matemática, física teórica y teoría de la información). Señala una forma unificadora de teorizar tolos aspeutos de la vida cultural. La so fórmula fundamental ye la entropía informática, conectándose d'esta manera col segundu principiu de la termodinámica y encuadrando una estadística de la realidá física. Arnheim, pa teorizar les considerancies de la información a les actividaes estétiques, estudiar meyor los conceutos d'orde y desorde entrópicos, y verificar les sos consecuencies na noción d'estructura. La consecuencia obvia ye que l'arte escapa a cualquier intentu de previsión y de regulación exacta».
  • Umberto Eco: Amuesa cómo delles aplicaciones de la teoría de la información a oxetos estéticos pueden ser reasumidas y englobadas nel cuadru d'una semiótica xeneral.
  • Volli: La ciencia del arte. Con similares conteníos a la obra d'Ecu, amiesta a la cibernética conceutos matemáticos. Reconoz una aplicación a dambos dominios culturales: lo humanístico y lo científico. Nun intenta englobar los analises científicos del arte dientro d'una semiótica del arte mesmu, sinón que busca una interdisciplinariedad cola cibernética, la información, la llingüística y la lóxica.

La estética nel sieglu XX[editar | editar la fonte]

L'arte del sieglu XX supón una reaición contra'l conceutu tradicional de guapura. Dellos teóricos (Hal Foster[7]) lleguen inclusive a describir l'arte moderno como «antiestético».

Evoluciones como l'apaición de la fotografía, capaz de reproducir con fidelidá absoluta'l so modelu, o los medios mecánicos de reproducción de les obres, que les introducen nel conxuntu de los bienes de consumu de la nuesa sociedá, suponen a principios del sieglu XX una verdadera convulsión pa la teoría y la práutica artístiques. Asina non yá el campu d'estudiu de la Estética sinón el mesmu campu de trabayu del arte empobinar escontra una profundísima corriente autorreflexiva que marcó tol arte del sieglu venti: «¿qué ye l'arte?», «¿Quién defini qué ye arte?». El dadaísmu utilizaba'l colax p'amosar la so naturaleza estazada; Joseph Beuys (y polo xeneral tola corriente povera europea) usaba materiales como tueros, güesos y palos pa la so obra, elementos tradicionalmente «feos»; los minimalistas utilizaríen aceru pa resaltar lo industrial del arte, mientres Andy Warhol intentar por aciu la serigrafía. Dalgunos inclusive se desfacer dafechu de la obra final pa centrase namái nel procesu en sí. Nos años 1960 Nam June Paik y Wolf Vostell empiecen a utilizar televisiones o monitores de videu pa crear les sos obres.

Antiestética[editar | editar la fonte]

Lo espantible, grotescu y esconcertante, lo atrozmente atanante, tamién puede ser bellu. La representación d'una tortura o d'un supliciu inhumanu ¿pue ser bella? (Laocoonte). ¿Puede llograse prestar, inclusive gocie sexual del dolor ayenu o inclusive del propiu?

.

Esta reflexón estética y la so aplicación nes obres d'arte apaez col prerromanticismu del sieglu XVIII y acentúase col romanticismu del XIX. Edgar Allan Poe demuestra cómo'l principal oxetivu del arte ye provocar una reaición emocional nel receptor. Lo verdaderamente importante nun ye lo que siente l'autor, sinón lo qu'esti fai sentir al receptor de la so obra, que tien de ser condicionáu de manera que la so imaxinación seya la que construya'l mensaxe que tresmite la obra, ensin necesidá de que l'autor espresar direutamente, si ye que realmente la obra tien un solu significáu o solo l'oxetivu de que'l receptor imaxine, non yá poemes d'ambientación siniestra, sinón tamién escenes grotesques, dende crímenes sádicos al terror más consternador. L'arte contemporáneo nun buscó principalmente la guapura sele o pintoresca, sinón tamién lo repulsivo o murniu, y provocar ansiedá o otres sensaciones intenses, como en El Berru d'Edvard Munch y en movimientos como'l espresionismu y el surrealismu. Refúgase'l arte vacío, que nun busque una emoción nel receptor, yá seya una reflexón o un sentimientu, incluyíos la congoxa o la medrana.

Otra manera d'entender la antiestética ye'l refugu de la estética establecida, entendiendo ésta como la moda o la imaxe personal. Ye lo que les persones usen pa referise a la guapura.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Scruton, Roger, «Aesthetics», Aesthetics, http://search.eb.com.central.ezproxy.cuny.edu:2048/eb/article-11680, consultáu'l 15 de xunu de 2009 
  2. Vease la introducción de Slater, Barry Hartley, «Aesthetics», Aesthetics, http://www.iep.utm.edu/a/aestheti.htm, consultáu'l 15 de xunu de 2009 
  3. 3,0 3,1 García Sierra, Pelayo (1999). «VII: Estética y filosofía del arte», Diccionariu filosóficu, páx. 649.
  4. Scruton, Roger, «Aesthetics» (n'inglés), Aesthetics, http://search.eb.com.central.ezproxy.cuny.edu:2048/eb/article-11680, consultáu'l 15 de xunu de 2009 
  5. «entrevista.html El postreru humanista. Una entrevista a Mario Bunge» (2015). Consultáu'l 7 de xineru de 2015. «Creo que la estética nun ye una disciplina sinón un montón d'opiniones inxustificaes, y que quien nun tienen esperiencia artística tuvieren d'abstenese de faer estética.»
  6. «Capítulu 4 - Estética y arte». Filosofía Crítica Trascendental. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de marzu de 2012. Consultáu'l 6 de marzu de 2012.
  7. Foster, Hal, ed (1983). The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture. Bay Press.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • ADORNU, Theodor, Teoría Estética, Madrid, Akal, 2004.
  • ÁLVAREZ, Ernesto. Hostos novelista: Estética y psicoloxía en La pelegrinación de Bayoán. Río Piedres: Conceyal, 2000.
  • AFNÁN, Shoeil F.: El pensamientu de Avicena (1958), trad. por Vera Yamundi, Méxicu, F.C.Y., 1978.
  • ANSELMO, Santu: Proslogion (1033-1109), trad. por Manuel Fuentes Benot, 5a ed., Bs. As., Aguilar, 1970.
  • ARISTÓTELES: Poética, trad. por Juan David García Bacca, Méxicu, Univ. Nac. Autónoma de Méxicu, 1946, 7 (1451a).
  • ARNHEIM, e/n: Arte y entropía, 1971, cit. por Omar Calabrese: : El llinguaxe del arte, Bs As., Paidós, 1987.
  • BECHTEL, W.: Filosofía de la mente, Madrid, Tecnos, 1991, caps. 3 y 4.
  • BENSE, Max: Aesthetica, 1965, cit. por Omar Calabrese: El llinguaxe del arte, Bs As., Paidós, 1987.
  • BONAVENTURA, Santu: Itinerariu de la mente a Dios, s/l, Aguilar, 1962, cap. II.
  • CALABRESE, Omar: El llinguaxe del arte, Bs As., Paidós, 1987.
  • DIDEROT, Denis: Investigaciones sobre l'Orixe y la Naturaleza de lo bello, trad. por Francisco Calvo Serraller, Bs. As., Orbis, 1984.
  • EDDINGTON, Arthur S. La naturaleza del mundu físicu (1937), trad. por Carlos María Reyles, 2a ed., Bs. As., Suramericana, 1952, cap. IV, páxs. 91-92 y 96.
  • EGGERS LAN, Conrado: El sol, la llinia y el covarón, Bs. As., Ed. Universitaria de Bs. As., s/f, cap. VI.
  • ECU, Umberto: Estética y teoría de la información, 1972, cit. por Omar Calabrese: El llinguaxe del arte, Bs As., Paidós, 1987.
  • GMURMAN, V. Y.: Teoría de les probabilidaes y estadística matemática, trad. por Akop Grdian, Moscú, Mir, 1974, Parte primer, cap. primero, 3, p. 19.
  • HEGEL, J. G. F.: Estética, trad. por Ch. Bénard, 2a ed., Madrid, Daniel Jorro, 1908, t. I.
  • HEIDEGGER, Martín: L'orixe de la obra d'arte, n'Arte y poesía, Méxicu, F.C.Y., 1952, páxs. 31-96.
  • HOBBES, Thomas: Leviatán (1651), trad. por Manuel Sánchez Sarto, Méxicu, F.C.Y., 1940, PARTE I, cap. 5, páxs. 32-33.
  • HUSSERL, Edmund: Les conferencies de París (1942), trad. por Antonio Zirión, Méxicu, Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, 1988, p. 28.
  • JACQUES AUMONT: La estética güei (?) Editorial Cátedra
  • KANT, Immanuel: Crítica del xuiciu (1790), trad. por José Rovira Armengol, Bs. As., Losada, 1961. PRIMER PARTE, SECCIÓN SEGUNDA.
  • KANT, Immanuel: Crítica de la razón pura (A 1781 y B 1787), trad. por Pedro Ribas, Madrid, Alfaguara, 1978.
  • LATHI, B. P.: Introducción a la Teoría y Sistemes de Comunicación, Méxicu, Limusa, 1974.
  • LOCKE, John: Ensayo Sobre l'Entendimientu Humanu (1690), trad. por Edmundo O´Gorman, Méxicu, F.C.Y., 1956.
  • MOLES, Abraham: Teoría de la Información na perceición estética, 1958, cit. por Omar Calabrese: El llinguaxe del arte, Bs As. Paidós, 1987.
  • PLAZAOLA, Juan: Introducción a la Estética. Historia, Teoría, Testos, 4a ed., Bilbao, Universidá de Deusto, 1999. ISBN 978-84-7485-191-5
  • PRIGOGINE, Ilya: ¿Tan solo una ilusión? (1983), trad. de Francisco Martín, Barcelona, Tusquets, 3a ed., 1993, Primer Parte, cap.: Tiempu, vida y entropía, 3, p. 127.
  • RASHEVSKY, Nicolás: Progresos y aplicaciones de la bioloxía matemática, trad. por Máximo
  • Valentinuzzi, Bs. As., Espasa-Calpe, 1947.
  • RUSSELL, Bertrand: Analís de la materia (1927), trad. por Eulogio Mellado, 2a ed., Madrid, Taurus, 1976.
    • LLIBRU TERCERU, Segunda considerancia, 49, p. 63; 50, p. 66.
    • LLIBRU TERCERU, Segunda consideracón, 45, p. 55.
  • SCHOPENHAUER, Arthur: El mundu como Voluntá y Representación (1844), trad. por Eduardo Ovejero y Maury, Bs. As., L'Atenéu, 1950, vol. II, Llibru III, cap. XXXIV, páxs. 444 y 446; Llibru III, cap. XXXV, p. 453.
  • SORCE KELLER, Marcello: „Originalità, autenticità y diritto d'autore: una modesta poposta per ripensare la proprietà intellettuale della musica“, Musica /Realtà, Non. 81, November 2006, páxs. 79-93, and in Sonus, „Originality, Authenticity and Copyright“, VII(2007), non. 2, páxs. 77-85.
  • VOLLI, Hugo: La ciencia del arte, 1972, cit. por Omar Calabrese: El llinguaxe del arte, Bs As., Paidós, 1987.
  • WITTGENSTEIN, Ludwig: Tractatus logico-philosophicus (1918), trad. por Y. T Galván, Madrid, Alianza, 1973.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]