Equitación

De Wikipedia
El saltu ecuestre ye una de los trés disciplines olímpiques de la equitación.

La equitación ye l'arte y la práutica de montar a caballu.[1]

Más específicamente, la equitación puede referir a la posición d'un caballeru mientres ta montáu, y tomar la capacidá d'un caballeru de montar correutamente y coles ayudes eficaces.

La equitación ye una especialidá dientro de los deportes ecuestres, y nella evalúase tanto al caballeru como al caballu. Tales clases van por diversu nomes.

La equitación como deporte olímpico tien tres disciplines:

Los criterios de xuiciu cubren el rendimientu del caballeru y el control del caballu, usu d'ayudes de conducción, vistimienta fayadiza, y polo xeneral el factor d'equilibriu del caballeru, según la llimpieza y apolazadura del caballu, caballeru y equipu. El rendimientu del caballu nun se xulga por sigo mesmu, pos un caballu de baxu rendimientu considérase que reflexa la capacidá del caballeru. Un bon caballeru d'equitación ta siempres n'equilibriu col caballu, caltién una posición correuta en cada marcha, en cada movimientu, o sobre una cerca, y tien una presencia dominante y relaxao al empar, capaz de dirixir el caballu práuticamente ensin ayudes.

La Federación Ecuestre Internacional (FEI) ye la encargada de regular les normes de les competiciones ecuestres, lo mesmo que de celebrar dacuando competiciones y eventos, ente los que destaquen los Xuegos Ecuestres Mundiales.

Amás de los trés disciplines olímpiques antes mentaes los deportes federaos pola FEI que s'inclúin nos Xuegos Ecuestres Mundiales son enduro ecuestre, voltio, gabites y reining.

Adomadura clásica[editar | editar la fonte]

La adomadura, conocida n'América Llatina como ensayamientu, ye una especialidá dientro del deporte ecuestre, na cual esíxese una completa compenetración ente'l caballu y el caballeru. Mientres les pruebes d'adomadura, l'animal tien de realizar toos aquellos movimientos que lu indiquen quien lo monta.

Los elementos más carauterísticos de l'adomadura son los siguientes:

Oxetivu del deporte. El caballeru tien d'emponer y ordenar al so caballu la realización d'una variedá d'exercicios, que demuestren la perfecta compenetración ente dambos, según la capacidá y forma física del animal. Toles aiciones tienen d'executase con absoluta naturalidá pa demostrar l'harmonía ente caballeru y caballu de manera que cuasi non pueda alvertise la direición del caballeru sobre'l caballu. 

Les pruebes. Toles pruebes, conocíes como reprises, inclúin dellos pasos, movimientos, figures, y transiciones que tienen de realizase sobre zones o puntos concretos de la zona de competición. Cada reprise tien de realizase de memoria y nun tiempu determináu, que varia d'una competición a otra. La duración nes principales competiciones bazcuya ente los nueve y los once minutos y mediu. El tiempu empieza a cuntar desque'l caballeru saluda al xuráu de mano, hasta que lo fai una vegada remataos los sos exercicios.

Espaciu de competición. La so superficie tien de ser obligatoriamente de sable en competiciones d'altu nivel, como los Xuegos Olímpicos, polo que se-y denomina d'esta manera genéricamente.

Sillería y equipu. La montadura d'adomadura emplegada ye la denomada siella inglesa. La embocadura o correaxe más utilizáu ye'l doble brida. Nun ta dexáu l'usu de vendajes, calzaos, anteojeras o riendes especiales nos caballos.

Caballos. Tienen De tener siquier seis años. El númberu de caballos presentaos per cada caballeru ye decisión de comité organizador de cada prueba, sacante nun Grand Prix, nel que solo se puede participar con un únicu animal. La impulsión y la sumisión del caballu son dos aspeutos valoraos polos xueces mientres la prueba.

Caballeros. Toles competiciones tán abiertes tanto a homes como a muyeres. Los caballeros pueden competir individualmente o n'equipos de tres miembros, tolos cualos puntúen pa la clasificación final por equipos. La posición qu'adquiera'l caballeru ye bien importante pal control del caballu, amás de ser un aspeutu valoráu polos xueces. Tien De asitiase bien equilibráu, coles zanques y les pantorríes estendíos. Los brazos han de permanecer cerca del cuerpu, coles manes próximes ente sigo al caballu, pero ensin tocase nin tocalo.

Xueces. El xuráu d'una prueba ta compuestu por cinco xueces. Estos otorguen una puntuación en función de la correición d'exerciciu, que puede sufrir penalizaciones per cada infraición cometida.

Puntuación. La prueba estremar en delles seiciones, caúna de les cuales contién una serie determinada de pasos, movimientos, figures y transiciones. Cada seición ye puntuada ente 0 (si nun se realiza nengunu de los movimientos esixíos) y 10 (qu'equival a una execución perfecta) per caúnu de los xueces. El conxuntu d'exercicios que s'efectúa nuna prueba recibe'l nome de reprise. La suma de los puntos de tola reprise, que determina la calificación final, llograr a partir de la media aritmérica de les puntuaciones daes por tolos xueces na mesma.

Penalizaciones. Les penalizaciones otorgar por errores de percorríu o por errores de prueba. En tolos casos caltién la penalización anque se corrixa l'error. Al cometer el primer error penalizar con 2 puntos, ente que'l segundu y el terceru son penalizaes con 4 y 8 puntos respeutivamente. El cuartu error significa la eliminación inmediata. Tamién puede penalizase con mediu puntu cada segundu o fraición d'un segundu en que s'entepase'l tiempu disponible.

Pasos principales. Les aiciones denominaes genéricamente pasos pueden clasificase de la siguiente manera:

El pasu puramente dichu. Nél, los movimientos de les estremidaes del caballu asoceden unos a otros, a un ritmu de cuatro tiempos, polo que trés d'elles siempres tienen de tar en contautu nel suelu. Esisten cuatro tipos: ordinariu, pasu recoyíu y alto, col que s'avanza pocu ; mediu, similar al anterior pero con pasos daqué más llargos y menos elevaos ; llargu, col que se dan grandes reblagos pa cubrir el máximu de terrén posible ; y llibre, que ye más relaxáu y col que se dexa una total llibertá de la cabeza y el pescuezu del caballu.
El trote. Ye un pasu de dos tiempos nel que s'entrepolen los sofitos en diagonal, dixebraos por un momentu de suspensión. Tou trabayu con trote realizar colos caballeros sentaos. Los tipos más comunes son: curtiu o recoyíu, de trabayu mediu y llargu.
El galopie. Ye un pasu de tres tiempos, siguíu d'un tiempu de suspensión con toles estremidaes del caballu nel aire. Los principales tipos son: curtiu, de trabayu mediu y llargu.
El contragalope. Tamién llamáu falsu galopie o galopie en trucáu, fai empezar al caballu con una mano distinta a la que sería natural faelo.
Les transiciones. Son cambeos de velocidá que s'executen dientro d'un mesmu aire.

Los movimientos. Los principales son:

La parada. Nella, el caballu tien de permanecer quietu, argutu y col so pesu partíu ente les pates.
La media parada. Utilízase como elementu de transición p'ameyorar l'atención del animal.
El pasu tras. Ye un desplazamientu nesi sentíu, mientres les estremidaes mover de forma simultánea por pares diagonales.
El passage. Ye un trote bien recoyíu y eleváu, por pares diagonales.
El piaffé. Ye un trote tan recoyíu que nun se gana terrén con él.

Les figures. Son aiciones col caballu, que los sos nomes yá indiquen el percorríu qu'este describe: l'ocho, el círculu, la serpentina, etc. Los movimientos llaterales. Tamién son llamaos trabayu en dos pistes. El caballu muévese llevando les estremidaes delanteres y les traseres en dos direiciones distintes. Los principales son: cesión a la pierna o leg-yielding, llombu adientro, travers o grupa adientro, renvers, y mediu pasu. En toos, sacante nel primeru, el caballu tien de doblar dende la parte posterior de la cabeza hasta la cola. Sicasí, nel leg-yielding solo facer na parte posterior de la cabeza.

Esisten más de 30 movimientos distintos.

Concursu completu d'equitación[editar | editar la fonte]

El concursu completu d'equitación (C.C.Y.) o prueba de tres díes ye una de los trés disciplines olímpiques de la equitación.

Tien diverses modalidaes pero principalmente la prueba dura tres díes. El primeru d'ellos compite n'ensayamientu, el segundu en cross-country y el terceru en saltu. La prueba más fuerte ye la de cross-country yá que nella tán la mayoría de les eliminaciones.

Cada prueba va penalizándose con puntos en contra, polo qu'aquel binomiu que remate cola menor cantidá de puntos de penalización va ser el ganador de la prueba. El caballeru compite col mesmu caballu mientres los trés pruebes.

Saltu ecuestre[editar | editar la fonte]

En saltos, los homes y les muyeres compiten conxuntamente nella. Anque ye deporte olímpico dende 1912, les muyeres nun empezar a participar nesta categoría nos Xuegos hasta 1956. Los elementos propios del saltu de torga son:

Oxetivu del deporte. El caballeru tien d'emponer al so caballu dientro d'un percorríu, nel que se topen distribuyíos una serie de torgues, cada unu d'ellos con carauterístiques distintes. Caballu y caballeru tienen de devasar estos correutamente.

Pista de competición. Tien De tar totalmente cerrada pelos llaos y la so superficie mínima ten de ser de 2500 metros cuadraos.

Los percorríos. Los percorríos de torga varien acordies con el nivel de competición. Sicasí, en tolos casos, el llargor qu'hai de cubrir dende'l puntu de salida hasta'l de llegada, espresada en metros, nun puede entepasar el númberu de torgues multiplicáu por 60. Amás, ente la llinia de salida y la primer torga tien d'haber una distancia d'ente 6 y 15 m, y ente la última torga y la llegada tien de ser d'ente 15 y 25 m. Les llinies de salida y de llegada, según les torgues y los puntos de xiru, tán señalizaos con banderolas blanques y coloraes, anque les primeres siempres tienen de quedar a la izquierda del caballeru.

Les torgues. Tienen De cayer en casu de que al caballu o al caballeru cutir o sían baltaos sobre ellos, de forma que non entrañen peligru en casu de qu'asoceda. Tienen que tar numberaos en función del orde en que tienen de ser superaos. Esisten dellos tipos:

Torgues verticales. Nellos, tolos elementos o partes tán nel mesmu planu vertical respectu al puntu de batida al caballu. Dellos exemplos d'esti tipu son los denominaos: murios, puertes o postes y barres.
Torgues de fondu o estendíos. Esixen per parte del caballu un saltu en fondura, amás d'en altor, porque los sos elementos tán dispuestos en planos verticales distintos con al respective de la batida del animal. Los más comunes son les triples barres o volees o los oxeres.
Ríes. Son pequeños estanques que nun pueden presentar nenguna torga frente a elles, sacante una pequeña sebe de 50 cm d'altor.
Torgues combinaes. Consten de dos o tres obstáculos que tien de saltase de forma separada y consecutiva. Puede combinase cualquier tipu de torga, sacante la ría.

Caballeru. Esisten competiciones tanto individuales como por equipos. Nel casu de que seya una competición internacional, los equipos pueden tar formaos ente trés y seis miembros. Los caballeros xunto cola so siella, tienen de tener un pesu mínimu de 75 kilogramos, tantu n'homes como en muyeres. Antes de la prueba, son pesaos y, en casu de nun afaese a les normes, pueden ser esaniciaos instantáneamente. Antes d'una competición, los caballeros pueden inspeicionar el percorríu a cuerpu.

La competición. Los percorríos realícense ún per ún. L'orde de salida nuna prueba establecer por sortéu. Esiste un tiempu dexáu pa realizar el percorríu, que calcúlase en función del so llargor y les llendes de velocidá oficiales. Nos Xuegos Olímpicos, la velocidá establecida ye de 400 m/minutu. El tiempu llende que se va almitir va ser el doble de tiempu dexáu. Mientres la prueba contabilizaránse los valtamientos de torgues y el tiempu consiguíu, según otres incidencies que puedan suponer acumuladura de puntos negativos pal caballeru. Según el tipu de prueba, el ganador va ser el qu'atropu menor cantidá de puntos negativos, realice'l menor tiempu o llogre una mayor puntuación.

Penalizaciones. Pueden recibise por distintes causes:

Por baltar torgues o tocar la ría: 4 puntos.
Por cayida del caballu, caballeru o dambos: 8 puntos y eliminación.
Por desobediencia del caballu al caballeru, yá seya por refugar saltar, por salise del percorríu o por aguantase a obedecer: 4 punto si ye la primer ocasión, y eliminación nel casu de la segunda ocasión.
Por devasar el tiempu llende: 0,25 puntos per cada segundu d'escesu.
Por recibir ayuda esterior: eliminación inmediata.

Xueces. El xuráu d'una prueba ta compuestu por dos xueces, un xuez de pista y otru que collabora con él.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Google Books (?). «Nuevu manual de equitacion, o, Arte de montar a caballu». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]