Dinastía Sui

De Wikipedia
[[dinastía Chen (es) Traducir|←]] [[dinastía Chen (es)
[[Northern Zhou (en) Traducir|←]] [[Northern Zhou (en)
[[Western Liang dynasty (en) Traducir|←]] [[Western Liang dynasty (en)
[[dinastía Chen (es) Traducir|←]] [[dinastía Chen (es)
Dinastía Sui
(de 581 a 618 (Gregorianu))
Dinastía Tang
estáu imperial chinu
Alministración
Capital Chang'an (es) Traducir
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales chinu
Xeografía
Economía
Moneda ancient Chinese coinage (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Plantía:Historia de China La dinastía Sui (en chinu: 隋朝; 581-618) siguió a les Dinastíes Meridionales y Septentrionales y precedió a la dinastía Tang en China. Acabó con alredor de cuatro siglos de gobiernu de xefes militares.

La dinastía Sui compárase de cutiu cola anterior dinastía Qin tocantes a les sos posesiones y a la crueldá de los sos llogros. El puestu colapsu de la dinastía Sui atribuyóse a les tirániques esixencies del gobiernu sobre'l pueblu, que soportó'l tarrecible aforfugu de los impuestos y el trabayu obligatoriu. Estos recursos escosar cola construcción del gran canal —un desafíu d'inxeniería monumental— y nel emprendimiento d'otros proyeutos de construcción, incluyendo la reconstrucción de la Gran Muralla China. Debilitada por costosos fracasos militares contra Corea a principios del sieglu VII, la dinastía se desintegró por una combinación de revueltes populares, desllealtá y asesinatos.

Wendi y l'empiezu de la dinastía Sui[editar | editar la fonte]

Wendi (581-604), un antiguu xeneral de la dinastía Zhou del Norte, consiguió grandes llogros. Ente ellos tuvo la reestructuración del gobiernu pa simplificar l'alministración interna, una revisión del códigu penal y numberosu proyeutos d'obres públiques, incluyendo la creación d'un complexu sistema de canales que xunía los ríos Mariellu, Huai y Yangtsé. Wendi foi tamién partidariu del budismu, y fomentó l'espardimientu d'esta relixón por tolos sos dominios.

Ocupóse tamién de protexer les fronteres del so nuevu imperiu. Nel norte apoderaben los yuezhi, una confederación de guerreros nómades d'ascendencia turca. Controlaben les estepes mongoles dende Manchuria hasta'l cantu del Imperiu bizantín nel oeste; internamente, sicasí, la confederación taba sufriendo una división ente dos grupos rivales: unu controlaba la metá oeste del territoriu yuezhi, y l'otru controlaba, l'este. Wendi ufiertó'l so sofitu a los yuezhi occidentales, y trabayó pa socavar el poder y l'autoridá del kan de los yuezhi orientales. Estes maquinaciones polítiques, juntamente col reforzamientu de la Gran Muralla, una medría del númberu de tropes que patrullaben la frontera septentrional y la creación de la gran canal, amenorgaron descomanadamente l'amenaza d'ataques de los yuezhi orientales. Simultáneamente, esta política dexó tamién la reapertura de les rutes comerciales occidentales, y de nuevu desenvolvióse una próspera rellación comercial con Asia Central y Occidental.

Emperador Yangdi[editar | editar la fonte]

Les divisiones del imperiu Sui sol mandatu de Yangdi.

Yangdi (604-617) en dellos aspeutos foi inclusive más ambiciosu que'l so padre. Construyó una segunda capital en Luoyang, nel este, pa complementar la construyida por Wendi en Chang’an. Supervisó la torna de les rexones del sur de China al Imperiu, y l'anexón del reinu de Champa, nel modernu Vietnam. Sicasí, foi l'ambición de Yangdi (combinada cola mala xestión financiera) lo que finalmente causó la perda del imperiu. Los sos intentos d'esquerase na política interna de los sos vecinos nómades amenaron un aislamientu de la fracción yuezhi occidental, que perdió'l control de les ciudaes-estáu de la Cuenca del Tarim, antes so proteición Sui.

Nel añu 612, Yangdi empecipió una serie de campañes pa someter al reinu coreanu de Goguryeo, qu'hasta entós se negó a pagar tributu. Unos hinchentes desastrosos agravaron el costu d'estes campañes fallíes, tantu en recursos como en vides humanes. Pocos años más tarde, españó una rebelión por tol imperiu, y nel añu 618 Yangdi foi asesináu polos sos propios collaboradores.

Gobernantes de la dinastía Sui[editar | editar la fonte]

Nome Póstumu (Shi Hao 諡號)
Convencional: "Sui" + nome
Llugar Nacencia Periodu de Reináu Nome Yera (Nian Hao 年號) y la so duración
Wendi (文帝 wen2 di4) Yang Jian (楊堅 yang2 jian1) 581-604 Kaihuang (開皇 kai1 huang2) 581-600
Renshou (仁壽 ren2 shou4) 601-604
Yangdi (煬帝 yang2 di4) Yang Guang (楊廣 yang2 guang3) 605-617 Daye (大業 da4 ye4) 605-617
Gongdi (恭帝 gong1 di4) Yang You (楊侑 yang2 you4) 617-618 Yining (義寧 yi4 ning2) 617-618

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]