Dictadura de los Coroneles

De Wikipedia
Dictadura de los Coroneles
(de 21 abril 1967 a 24 xunetu 1974)
xunta militar
bandera de Grecia escudu de Grecia
Alministración
Capital Atenes
Llingües oficiales griegu
Relixón oficial Ilesia ortodoxa de Grecia
Xeografía
Economía
Moneda dracma griego (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La Dictadura de los Coroneles o Xunta de los Coroneles (en griegu: Χούντα των Συνταγματαρχών o a cencielles Χούντα; tamién καθεστώς των Συνταγματαρχών, «réxime de los Coroneles») fai referencia a un periodu dictatorial qu'empezó en Grecia el 21 d'abril de 1967 col golpe d'Estáu de los Coroneles, dirixíu por Georgios Papadopoulos, y que concluyó'l 24 de xunetu de 1974 cola proclamación de la Tercer República Helénica.

Marcu históricu[editar | editar la fonte]

La dictadura que tuvo llugar en Grecia ente 1967 y 1974 ta considerada internacionalmente como un episodiu más de la Guerra Fría. Los esfuercios de la XRSS y de los Estaos Xuníos por estender la so respeutiva área d'influencia, non yá n'Europa, sinón en tolos continentes, dieron llugar a una serie de conflictos alcontraos. Fora de Grecia, en casos estremos y circunstancies más violentes, esta llucha daba como resultancia, o bien la completa preponderancia de los comunistes, como en Vietnam, o l'estremu opuestu dictadures pro-occidentales d'estrema derecha, como en Chile o Arxentina. Nel casu de Grecia, los militares alzar pa faer frente a lo qu'ellos llamaben el "peligru comunista", instaurando una dictadura militar y suprimiendo les llibertaes polítiques. En munches ocasiones estes aiciones cuntaben cola complicidá silenciosa o inclusive'l sofitu abiertu d'Occidente, principalmente de los estadunidenses.

Según Samuel Phillips Huntington, la dictadura griega nun se debe analizar como un fechu aislláu, sinón más bien, como parte d'un xuegu a escala mundial, dientro d'una fola” de dictadures. Como esplica l'escritor nel so llibru The Third Wave, el mundu pasó por trés foles de desestabilización y democratización. Dempués de la cayida del réxime dictatorial, Grecia entró na tercer fola democratizadora ente los años 1970 y 1980, xunto con otros países como España, Portugal, Brasil o Panamá.

El golpe d'Estáu de 1967 y los siete años de gobiernu militar que lu siguieron fueron tamién la consecuencia de la fonda división política qu'esistía en Grecia ente los partidarios de la izquierda y de la derecha, que se caltenía dende la dómina de la resistencia griega a la ocupación de les fuercies de la Exa mientres la Segunda Guerra Mundial. Tres la lliberación de Grecia en 1944, empezó una sangrienta guerra civil ente les fuercies comunistes del ELAS que lideraren la resistencia antifascista, y per otru llau el Gobiernu, qu'acababa de tornar del exiliu. Estos postreros utilizaron al Exércitu griegu, que cuntaba col sofitu direutu de británicos y estauxunidenses.

El bandu comunista taba compuestu pol Frente de Lliberación Nacional (EAM) (en griegu: ΕΑΜ, “Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο”), y l'Exércitu Popular Griegu de Lliberación (ELAS) (en griegu: ΕΛΑΣ “Ελληνικός Λαικός Απελευθερωτικός Στρατός"). Cola derrota de los comunistes, éstos empecipiaron una campaña de hostigamiento y llucha armada contra'l Gobiernu griegu, aportando a declaráu'l estáu d'esceición pa tratar de liquidar a los guerrilleros. Los gobiernos d'Alexandros Papagos y Constantinos Karamanlís utilizaron a les fuercies armaes pa prauticar el terrorismu d'Estáu, ilegalizaron el Partíu Comunista de Grecia (KKE) y fixeron una fuerte campaña de propaganda anticomunista, provocando l'exiliu masivu de miles de persones no que foi l'últimu episodiu de la diáspora griega. Dientro del Exércitu esistía una organización militar permanente llamada IDEA (en griegu ΙΔΕΑ,Ιερός Δεσμός Ελλήνων Αξιωματικών) qu'entamaba dar un golpe d'Estáu. Dientro d'ésta actuaba'l coronel Georgios Papadopoulos, como subordináu del xeneral Natsina. John Moore, axente de la CIA n'Atenes, punxo en marcha estos procedimientos y dio la orde de qu'otros lo fixeren, pa derrocar el gobiernu de Papandreu y enllantar una Xunta Militar compuesta namái por militares.

Un periodu d'inestabilidá política[editar | editar la fonte]

Nos primeros años de la década de 1960, Grecia pasaba por un fuerte periodu d'inestabilidá política. A pesar de llograr una moderada victoria (53% de los votos) nes eleiciones de 1964, la Unión de Centru de Georgios Papandreou nun foi capaz de gobernar más de 18 meses. Per otru llau, Georgios Papandreu, percibíu en Grecia como un demócrata convencíu, aspiraba a ocupar el puestu de Ministru de Defensa, lo que nun se vía con bonos güeyos dende les altes esferes de la monarquía. En xunetu de 1965 tuvo llugar una dixebra considerable ente les diverses corrientes del partíu que taben nel gobiernu, la Unión de Centru (Ενώσις Κέντρου), conocida na hestoria griega contemporánea como "Apostasía de 1965" o Iuliana. Esta masiva dixebra producióse por causa de la decisión de Georgios Papandreu de sustituyir a Petros Garufalias que taba al frente del Ministeriu de Defensa Nacional.

El rei Constantino II negar a roblar el decretu correspondiente hasta que'l socesor de Garufalia gociara del so plenu enfotu, forzando a la dimisión de Papandreu el 15 de xunetu de 1965. A partir d'aquel día y hasta finales d'avientu de 1966, Constantino II intentó formar gobiernos cola participación de 48 diputaos apóstates de la Unión de Centru, que dexaren solo a Georgios Papandreu. Estos diputaos lideraos por Constantinos Mitsotakis formaron parte d'estos gobiernos o bien-yos dieron el so votu d'enfotu. Nun principiu, el rei nomó Primer Ministru a Georgios Athanasiadis-Novas, que constituyó gobiernos formaos por ministros escoyíos d'ente los diputaos apóstates. El nuevu gobiernu sicasí nun llogró la mayoría nel Parllamentu, formándose entós otru gobiernu con Ilias Tsirimokos a la cabeza. Georgios Papandreu y Panagiotis Kanellopoulos, los líderes de la Unión de Centru y del ERE (Unión Nacional Radical, el partíu que gobernaba enantes) intentaron llegar a un alcuerdu pa salir d'una crisis qu'amenaciaba con enllargase. La idea yera formar un gobiernu que s'encargara de los asuntos más urxentes y convocara unes nueves eleiciones. Esta solución nun pudo ponese en práutica pola mor del golpe de los coroneles. Tol periodu que prosiguió a la destitución de Georgios Papandreu caracterizóse principalmente por ser un periodu d'irregularidaes nel ámbitu políticu.

El golpe d'Estáu del 21 d'abril[editar | editar la fonte]

Ente los sucesos que se producieron destaquen la muerte del diputáu Grigoris Lambrakis, según la del estudiante Sotiris Petroulas. Estos episodios van llevar al golpe d'Estáu de los coroneles el 21 d'abril de 1967.

El 21 d'abril, mientres se convocaben eleiciones pal día 28 de mayu, los oficiales del Exércitu, col coronel Georgios Papadopoulos al mandu y la participación del Xeneral de Brigada Stylianos Pattakós y el coronel Nikolaos Makaresos, axuntaron a alredor de 100 tanques nel distritu de la capital y poner en movimientu a l'amanecida del 21 d'abril, coles mires de tomar el Ministeriu de Defensa griegu. Amás, los militares trazaron un plan que designaba como obligatoria tomar de posesión del Exércitu, coles mires d'acabar col supuestu alzamientu comunista de ciertes zones de Grecia onde aseguraron qu'enfusara'l Exércitu Coloráu de la XRSS.

La persona d'enfotu del rei, Spandakis, xeneral del exércitu del Estáu Mayor, foi sustituyíu por Odisees Angelis, quien faciendo usu del so nuevu cargu dio la orde a la III Brigada del Exércitu de Salónica de que refugara cualesquier orde golpista.

L'únicu intentu de faer frente al golpe d'Estáu vieno principalmente del Ministru d'Orde Públicu, Georgios Rallis, qu'intentó contautar col xeneral de brigada Vidalis por que punxera en movimientu la III Brigada del Exércitu (Tesalónica). Nun lo consiguió por cuenta de que'l Xeneral de Brigada Vidalis fuera avisáu con antelación por que fixera casu omiso a la orde de Rallis.

La insurrección de la Marina[editar | editar la fonte]

El cambéu de réxime provocó esmoliciones na Marina, en que les sos files nun había munchos golpistes. La primer reaición de la Marina foi sofitar el contramovimiento del Rei'l 13 d'avientu de 1967, pero que fracasó por cuenta de la so lentitú d'aición y mala coordinación.

Tamién llevaron a cabo dos intentos de secuestru de Papadopoulos, que fracasaron por culpa de factores esternos. Esta organización, amás d'atraer a los oficiales de la Marina, atraxo tamién a oficiales de l'aviación. L'oxetivu de la insurrección yera consiguir un llevantamientu popular que concluyera cola disolución de la Xunta Militar.

Na primavera de 1973 tou taba preparáu. El llevantamientu produciría les primeres hores del día 23 de mayu. Mientres la tarde del 21 de mayu, dexáronse ver les primeres señales de que la insurrección tuviera ésitu. Los capitanes de los barcos bazcuyaron a la de zarpar según lo alcordao nel plan (que yera más o menos conocíu pola Xunta). El 25 de mayu de 1973 los oficiales atoparon llimitaciones, sicasí, les primeres detenciones taben por llegar. Esi mesmu día, el barcu de guerra Velo tomó la decisión de retirase de la maniobra de la OTAN y movióse a Fiumucino, n'Italia, onde pidió asilu políticu.

La insurrección de la Marina, quiciabes la resistencia más importante hasta entós, entamar col únicu oxetivu de lliberar al Estáu y non a cencielles sustituyir a los dictadores. Ésta nun cuntó col sofitu del pueblu, yá que yera una revolución de l'armada y nun taba dirixida por personaxes políticos.

La consecuencia más importante foi la renovación de la oposición, yá que dende 1971 daba la sensación de que la Xunta consolidárase y de que tola armada taba de lo so parte. Sicasí, esti mitu derrumbóse cuando se proclamó la insurrección.

La dictadura[editar | editar la fonte]

Pa caltener y consolidar el so poder, los coroneles trataron d'esaniciar toa forma d'oposición interna. Dende'l golpe d'Estáu, numberosos políticos, principalmente d'izquierda, pero tamién lliberales o simples defensores de los derechos humanos, fueron escorríos. Munchos militares y funcionarios fueron destituyíos de los sos cargos pa dexar a los coroneles disponer de preseos de gobiernu ideolóxicu del país d'alcuerdu a los principios del réxime. Los opositores fueron puestos en llibertá xixilada, encarcelaos o deportaos a islles ermes del Mar Exéu, como Makronisos y, en numberoses ocasiones, torturaos.

Diversos gobiernos títeres asoceder pa faer creer que la vida política siguía esistiendo y que'l poder nun yera detentado solo polos coroneles, siendo ente ellos el principal líder Georgios Papadopulos. A pesar de la represión produciéronse numberoses manifestaciones contra'l réxime. Asina, 1968 foi un añu difícil pa la dictadura. Alexandros Panagoulis intentó asesinar al coronel Papadopoulos, siendo condergáu a muerte. La movilización de la opinión pública internacional torgó la so execución. Los funerales de Georgios Papandreu, muertu cuando s'atopaba en llibertá xixilada, fueron la ocasión pa realizar grandes manifestaciones contra'l réxime.

Nel estranxeru, los griegos exiliaos entamaron manifestaciones y numberosos países negar a reconocer al gobiernu golpista. Asina, en 1969, Grecia foi escluyida del Conseyu d'Europa. Dende 1967, l'alcuerdu d'asociación ente Grecia y la Comunidá Económica Europea foi paralizáu.

Non siempres les comunidaes de griegos nel estranxeru participaben na oposición. En comunidaes heléniques nel estranxeru, como la de Buenos Aires, faíense cenes pa conmemorar l'alzamientu de 1967. Esti costume duró hasta la cayida de la xunta.

La revuelta de la Politéunica d'Atenes[editar | editar la fonte]

La revuelta de la Politéunica d'Atenes nun foi daqué qu'asocediera de sópitu. Foi a cencielles la punta del iceber. Mientres el periodu trescurríu ente 1967 y 1972, la Xunta consiguiera neutralizar toles reaiciones estudiantiles ante los abusos del gobiernu. Sicasí, a principios de 1973, l'abilsu ente estudiantes y Estáu crecía ente que s'intensificaba la rivalidá. La Xunta de los Coroneles, nel so intentu de controlar a los estudiantes, punxo en marcha'l "Decretu 1347 pa les movilizaciones". La esmolición estudiantil empezó a crecer, dando como resultáu en febreru de 1973, la primera toma de la facultá de Derechu, ente que el 14 de mayu tuvo llugar la segunda. El funeral del vieyu de la democracia”, Georgios Papandreu el 1 de payares de 1968, xugó tamién un papel fundamental nel recrudecimiento de la situación. Tou apuntaba a que daqué diba asoceder y finalmente resultó ser ciertu.

El final de la dictadura[editar | editar la fonte]

División política de Xipre tres la intervención turca (1974)

Tres estos acontecimientos, la dictadura pensó que la meyor forma de salir de la crisis yera con una victoria militar. Afiten por tanto'l so mirada en Xipre y deciden llevar a cabu, por aciu una intervención militar, la enosis, o unión de Xipre con Grecia. Sicasí, en Xipre esistía tamién una importante minoría turca que suponía aproximao'l 15% de la población. La Xunta cayó finalmente'l día 24 de xunetu de 1974, sol pesu de la invasión de la islla xipriota per parte de Turquía. La invasión de Xipre empezara cuatro díes antes, el 20 de xunetu. El Gobiernu griegu impulsara en Xipre un golpe d'Estáu contra'l gobiernu de Makarios III, que tuvo llugar el 15 de xunetu de 1974, que la so intención yera que Nikos Sampson, partidariu de la enosis, facer col poder y proclamara darréu la incorporación de la islla a Grecia. Sicasí, namás producise'l golpe d'Estáu, tropes turques invaden el norte de Xipre, produciéndose la división de la islla y proclamándose la República Turca del Norte de Xipre, que nun llogró reconocencia internacional dalgunu salvu'l de Turquía.

El mesmu día llegó a Atenes Konstantinos Karamanlis nun avión del gobiernu de Francia, que lo tresportaba a él en llugar de tresportar al presidente francés, Valéry Giscard d'Estaing, amigu íntimu d'ésti. Los golpistes fueron xulgaos más tarde y condergaos pola xusticia. Los simpatizantes d'esta dictadura en 1980 fundaron un grupu ideolóxicu que cinco años más tarde convirtióse nel partíu políticu ultraderechista Amanecer Doráu.[ensin referencies]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Historia de Grecia, Richard Clogg. Traducción Aixendri, Helena ISBN 978-84-832-040-4
  • La tercer fola: la democratización a finales del sieglu XX, Huntington, Samuel P. Traducción: Delgado, Josefina. Ed. Paidós Ibérica, S.A. [ISBN 13: 978-84-7509-960-6]
  • Καράγιωργας Γιώργος, Από τον ΙΔΕΑ στο πραξικόπημα της 21ης Απριλίου, Εκδόσεις Ιωλκός, Β' Έκδοση 2003 [1975] ISBN 960-426-315-3
  • Κάτρης Γιάννης, Η γέννηση του νεοφασισμού στην Ελλάδα 1960-1970, Εκδόσεις Παπαζήση, 1974
  • Παπακωνσταντίνου Μιχάλης, H ταραγμένη εξαετία (1961-1967),Εκδόσεις Προσκήνιο, 1997-98
  • Παπαχελάς Αλέξης, Ο βιασμός της ελληνικής δημοκρατίας, Εκδόσεις Εστία, 1997 ISBN 960-05-0748-1
  • Σπύρος Σακελλαρόπουλος, Τα αίτια του απριλιανού πραξικοπήματος, Εκδόσεις Νέα Σύνορα, 1998
  • Λώρενς Στερν, Λάθος Αλογο, Εκδόσεις ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ, 1978

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]