Cónsul romanu

De Wikipedia
Cónsul romanu
cargu electu y cargu
magistrado romano (es) Traducir
Parte de Cursus honorum
Formáu por cónsul de la República romana (es) Traducir y cónsul del Imperiu romanu
Xurisdicción Antigua Roma y Imperiu Bizantín
Institución consulado romano (es) Traducir
Estáu Antigua Roma y Imperiu Bizantín
Creación 509 edC
Disolución 541
Llista Anexo:Cónsules de la Antigua Roma (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El cónsul (en llatín consul) yera'l maxistráu de más altu rangu de la República romana. El cargu yera añal y colexáu, y escoyíase a dos cónsules cada añu ente ciudadanos mayores de cuarenta y dos años.[1] El so cometíu yera la direición del estáu y, especialmente, del exércitu en campaña. Sicasí, tres l'establecimientu del Imperiu los cónsules fueron una figura puramente representativa del heriedu de la Roma republicana, ostentando bien pocu poder y autoridá, una y bones l'emperador actuaba como líder supremu.

Evolución del cargu[editar | editar la fonte]

Los Fasti Triunphalis Capitolini colos cónsules y los Trunfos de la II Guerra Púnica

Orixinalmente, a los cónsules llamóse-yos pretores ('caudiellos'), faciendo referencia a les sos obligaciones como comandantes supremos del exércitu de Roma. Nel 305 e.C., el nome del cargu camudar a cónsul (Cónsules, lliteralmente «los que caminen xuntos») faciendo referencia a que yera un cargu colexáu. El Consuláu foi establecíu dende los entamos del establecimientu de la República romana en 509 e.C., cuando los cónsules teníen estenses capacidaes en tiempos de paz (alministratives, llexislatives y xudiciales), y en tiempos de guerra, en que'l cónsul yera xeneral en xefe de los exércitos. Adicionalmente tenía tamién algame relixosu incluyendo ciertos derechos d'importancia.

Progresivamente van perdiendo atribuciones: primero delles facultaes xudiciales civiles y criminales (delegaes en cuestores o decenviros nomaos en cada casu); dempués les sos decisiones tuvieron de ser refrendaes pol Senáu; depués pierden l'alministración de l'Ayalga (en favor de los Cuestores) y la de los archivos públicos; más tarde perdieron el control de les arques del exércitu (en favor de los Cuestores Militares); darréu pierden les sos funciones de censor (en favor de los Censores) y de nomar les vacantes del Senáu (tamién atribuyíes a los Censores); dempués perdieron la facultá de nomar Cuestores (que pasó a los comicios tribunados); depués, les otres atribuciones xudiciales (en favor del Pretor); darréu, les competencies sobre fiestes, policía y mercaos (en favor de los Ediles Curules), y tamién la facultá de nomar dictador (que pasó al Senáu). Finalmente solamente calteníen una parte del Poder llexislativu y el mandu del Exércitu.

Les funciones de los cónsules, al aumentar el territoriu, hubieron de ser delegaes pa cada provincia: primero en cuestores insulares con funciones consulares (nes islles dende'l 227 e.C. ) y dempués cola figura del procónsul (o propretor) pa Hispania Citerior, Hispania Ulterior, Galia Cisalpina, Galia tresalpina, Mauritania, Africa. Col Imperiu'l númberu de provincies amontóse notablemente.

En 190 e.C. establecióse que p'aportar al Consuláu tenía de pasase con anterioridá poles maxistratures inferiores, con un tiempu d'inactividá prefijado ente cada maxistratura (vease cursus honorum). Como asocedió cola censura, esta disposición fixo que'l consuláu fuera accesible cuasi n'esclusiva a l'aristocracia.

Los Cónsules fueron patricios hasta les Lleis de 367 e.C. (387 de Roma). De 387 a 412 de Roma, la cuestión ye aldericada, con alternatives; de 412 a 581 de Roma, hubo un cónsul patriciu y unu plebeyu; dende 582 de Roma, ostentaron el cargu, bien un patriciu y un plebeyu, o bien dos plebeyos, y nunca dos patricios.

Cabo recordar que Belisario foi nomáu cónsul únicu nel añu 534, y foi unu de los postreros individuos n'ocupar esti yá que aquel día yá yera un pixín puestu simbólicu, reliquia de l'antigua República romana.

Cónsul sustitutu (consul suffectus)[editar | editar la fonte]

L'emperador romanu Tiberio representáu como Cónsul, estatua caltenida nel Muséu del Louvre.

Ye un sustitutu nomáu pol Senáu cuando un cónsul morría nel añu del so exerciciu o se vía incapacitado. Non siempres se fixo la sustitución; dacuando'l cargu quedó vacante, entá cuando faltaren dellos meses pa concluyir l'añu de mandatu. El nome del consul suffectus añader a la llista de cónsules de Roma como unu más, adquiriendo de momentu la categoría consular.

La cámara del Senáu riquía la presencia del otru cónsul pa nomar a un sustitutu. Diose'l casu nel añu 90 e.C. de la gran impotencia de la cámara cuando morriendo'l cónsul Publio Ruilio Lupo, el so colega Lucio Xuliu César negar a allegar a Roma pal nomamientu del sustitutu por tar lluchando contra los aliaos itálicos.

El nome del cónsul sustitutu escoyíu inscribir nos Fasti consulares (llista de cónsules) y amás esta persona tenía derechu a la categoría de consular como'l restu de los cónsules.

Mientres l'Imperiu, estendióse'l costume de nomar dellos consules suffecti pa reemplazar a los ordinarii y disponer asina de más persones pa ocupar gobiernos provinciales o legaos militares.[2]

Consular[editar | editar la fonte]

Tou aquel que fuera cónsul entraba na categoría de consular. Gociaba d'una serie de privilexos y de gran estima y respetu per parte del Senáu. Acostumar a dexar -y la pallabra primero que a los maxistraos más nuevos. En munchos casos fueron nomaos gobernadores d'una provincia col apellativu de procónsul. Tamién fueron los encargaos del suministru de granu.

Signos esternos y vestidures[editar | editar la fonte]

Los dos cónsules llevaben una escolta de 12 lictores (un amiestu ente guardia d'honor y guardaespaldes), pero namái mientres l'añu en que-yos correspondía, como s'esplicó más arriba. Los símbolos esternos de la so autoridá consistíen nes fasces, fexes o insinies, que portaben los lictores, y nun cetru de marfil (scipio eburneus) rematáu por una águila.

  • La so vestidura civil ordinaria yera la toga praetexta y la túnica laticlavia, afataes con una franxa ancha de púrpura a lo llargo o nel cantu. N'ocasiones especiales, como la celebración d'un triumphus, vistíen la toga bordada (toga picta, toga palmata). Calzaben tamién los distintivos calcei senatorii o calcei mullei, tamién de color coloráu escuru y nel so casu afataos con una lúnula de marfil. Na guerra llevaben lorica (coraza), paludamentum (capa percima de la coraza), campagi (sandalies más cómodes pero lujosamente ornadas) y parazonium (espada curtia), como cualquier soldáu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Spivey, Nigel y Squire, Michael. Panorama del mundu clásicu, Blume, 2005, p. 10, ISBN 84-9801-061-6
  2. Tobalina Oraá, Eva (2007). El cursus honorum senatorial mientres la dómina Julio-Claudia. Eunsa, páx. 266-267.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]