Cota de malla

De Wikipedia
Cota de malla; Muséu de Paris
Cota de malla normanda, usada na Batalla de Hastings (1066).
Cota de malla
Eslabones de la cota de malla

La cota de malla armadura metálica conformada por argolles de fierro forxáu, o aceru, ye una armadura constituyida d'aniellos de fierro enxareyáu ente sigo nun patrón complexu que se denomina 4 en 1 ye dicir un aniellu suxeta cuatro.

La invención de l'armadura de malla atribuyir a les tribus celtes. Empezar a usar alredor del sieglu V a.C y dende entós hasta'l sieglu XVI, l'armadura de malla estremar en delles pieces: La cota de malla, el almofar y les brafoneras.

Esta denominación ye una adautación lliteral del francés cotte de maille que significa «túnica d'aniellos». En castellán tamién se conoz comúnmente como loriga.

Descripción[editar | editar la fonte]

La cota de malla yera d'una especie de camisa o túnica llarga conformada por aniellos de metal enxareyaos, que podíen ser de fierro, bronce, o aceru, na que cada argolla xunir con dellos otros eslabones, siendo'l patrón más frecuente'l de cuatro a unu, magar tamién esistíen otros diseños. Coles mesmes, utilizábase bien estensamente una cofia de mallas, una especie de capiellu d'argolles enxareyaes, que davezu podía reemplazar al cascu, o complementar al yelmu.

Historia[editar | editar la fonte]

Tres tipos de Cotes de malla

Esta malla iguar con forma de llargues camises qu'ufiertaben gran resistencia a les cortes y amás de ser más llixeru y baratu que los sos antecesores faciendo que fora más llixeru nes batalles y con una movilidá meyor que los sos antecesores, porque éstos yeren armadures dafechu de metal y les mallas faíen les mesmes funciones pero con muncho menos metal, poro, menos pesu y más barata polos menos recursos utilizaos y menos tiempu de forxa; y foi inventada posiblemente polos pueblos celtes nel sieglu V e.C. (anque tamién nel Corán fai referencia a esta al so primer usu al Rei David, al que lu enseñaron a fabricala los ánxeles) y utilizada polos romanos, tola Edá Media y hasta'l sieglu XVI. Anque ufiertaba gran resistencia a les cortes, yera vulnerable a armes de puntes delgaes como fleches, sacante les d'aniellos remachaos. Esta proteición emplegóse inclusive nel sieglu XX como defensa contra los fragmentos de metal que saltaben polos impautu nel interior de los tanques na Primer Guerra Mundial.

L'armadura de malla llegó a la so máxima puxanza nel sieglu IX hasta la segunda metá del sieglu XIII, la cota de malla yera un camisón llargu con mangues llargues que terminaben en mitones y un faldón que llegaba hasta les rodíes, dalgunes incluyíen un almofar. Los infantes nun podíen costearse una de tal magnitú asina que dellos infantes con dalguna adquisición portaben almófares y dellos adineraos una camisa hasta media zanca y de manga 3/4, tamién dellos caballeros podíen utilizar manga 3/4.

Cuando nun se llevaba puesta, solía endolcase sobre sí (a manera de persiana) pa guardala nuna bolsa y tresportala de forma más cómoda.

Nel imperiu romanu[editar | editar la fonte]

La cota de malla (lorica hamata en llatín) yera l'armadura típica nel imperiu Romanu antes de la introducción de la lorica segmentata (armadura segmentada) y siguió n'usu ente los auxiliares y lexonarios mientres tol periodu imperial. Nun se conoz la proporción d'usu ente hamata y segmentata ente los lexonarios mientres el primer sieglu dempués de Cristu, pero ye posible que la primera fuera más popular por ser menos costosa. La cota de malla yera usada tamién polos Vexillarii y signiferii (portadores de banderes y estandartes), los músicos y tamién los centuriones, amás de les tropes auxiliares.

La cota de malla romana taba fabricada en fierro, con aniellos que dacuando nun superaben los trés mm de diámetru y usaba el conocíu patrón de 4 en 1. Frecuentemente la metá de los aniellos taben zarraos, yá fueren troquelados a partir de plancha o fechos con alambre soldáu, y el restu taben remachaos. Los aniellos zarraos teníen una seición aproximao cuadrada, esto ye, que la grosez del metal yera similar a la diferencia ente'l diámetru esterior ya interior. Los aniellos remachaos solíen ser de seición circular. Tiénense pruebes de que los aniellos solíen ser estañados o inclusive doraos.

La cota de malla de normal nun tenía mangues o yeren bien curties, 12 o 13 cm máximu, y llegaba hasta la metá de la zanca. Los costazos taben protexíos especialmente por una pieza en forma de «O» xunida a la cota por detrás con una fila d'aniellos y dexando cayer palantre los brazos de la «O» alredor del pescuezu y xuníos al frente por una pieza metálica afecha nunos botones remachaos. Esta pieza solía tar bordiada con una tira de piel doblao y cosida. Pa la caballería auxiliar y dellos oficiales esta pieza tenía una forma circular paeciendo más una capa xunida per delantre con un pasador. Esto podría ser una variación d'orixe célticu.

En dalgún momentu de finales del sieglu I paez que les tropes auxiliares dexaron d'utilizar esta pieza sobre los costazos, anque nos relieves del monumentu d'Adamklissi entá se-yos representa con ella.

Les cotes de malla acabaes en zig-zag que pueden vese na columna Trajana podríen ser llicencies artístiques, yá que nun s'atopó nenguna referencia a los mesmos.

Los gabitos que xuníen les pieces de malla nel pechu solíen ser de bronce fundíu anque tamién podíen iguase con plancha de latón o fierro. Los discos de gabita podíen faese tamién de latón y remachalos dexando un pequeñu espaciu por que pasaren los gabitos.

Pa consiguir la máxima proteición yera bien conveniente vistir un subarmalis acolcháu debaxo de la cota de malla. La malla protexe perbién de les cortes y golpes furadores, pero protexe abondo mal de les contusiones, a diferencia de les armadures de plaques que parten la fuercia de los golpes por tola estensión de la placa. Ye por eso qu'un acolcháu interior multiplica la efectividá de la malla.

Más palantre, pa la dómina de la cayida del Imperiu Romanu d'Occidente, les téuniques pa fabricar armadures de malla perdiéronse y ésta volvióse bien cara. Los lorigueros pasaben enforma tiempu faciendo una única pieza, polo cual los únicos que portaben una armadura completa yeren reis, príncipes y caballeros. Cuando un caballeru morría dexába-y el so armadura al so fíu, anque si nun tenía herederu dexar al so escuderu. Sicasí, escontra principios de la baxa edá media, les cotes de mallas estendiéronse considerablemente, y yera relativamente común atopala como una armadura estándar d'infantería pesada o caballería, lo que provocó una serie de contramedidas armamentísticas, como la punta de flecha furadora, qu'abría buraques y espandía les argolles.

Tipos de cota de malla[editar | editar la fonte]

Esisten 3 tipos de cota de malla:

  1. Cota de malla: La cota de malla ye básicamente un camisón; haber de 2 tipos pa infante y pa caballeru. Les de caballeru yeren de manga llarga con mitones incluyíos, les d'infante de normal yeren de manga 3/4 o inclusive ensin mangues.
  2. Almofar: El almofar ye una proteición pa la cabeza, el pescuezu y una extra pa los costazos, facer de tres pieces; Gorru, cubría la cabeza. Sabana, cubría'l pescuezu y parte del gargüelu. Mantu d'obispu o gola, cubría los costazos. Amás d'esto, el almofar tenía una estensión na sabana na parte baxa pa cubrir el pescuezu.
  3. Brafoneras: Les brafoneras yeren proteición pa les piernes, dalgunes cubríen los pies, hai de dos tipos:
    1. zarraes, les brafoneras zarraes cubríen tola pierna por completu pero la movilidá yera escasa ##ajustables,

les ajustables como'l so nome dicir afacer a la pierna per mediu d'unes correes que se poníen tras de la pierna.

Usu actual[editar | editar la fonte]

La cota de malla ye d'usu común ente los biólogos marinos qu'estudien a los tiburones y n'actividaes onde se remanen equipos d'altu filu como cuchiellos afilaos onde lleven siempres mangues de cota de malla pa evitar cortadures graves.

Artesanu modernu iguando una cota de malla

Delles persones recreacionistas de batalles o de la dómina medieval ellaboren les sos propies cotes de malla. El so costo sigue siendo bien alto y la so ellaboración sigue siendo bien aballadora y lenta yá que na so confección nun puede usase munches ferramientes modernes.

Los artesanos esperimentaos llogren faer una en 2 o 3 selmanes ente que daquién que ye primeriza realiza una en 2 o 3 meses inclusive más si escarecer de tiempu llibre.

El pesu d'una cota de malla medieval yera de 15 a 20 quilos y na actualidá una cota bien fecha y col alambre más resistente pesa lo mesmo. L'alambre qu'usen los artesanos modernos ye'l galvanizáu de calibre 14 o 16. Una malla de calibre 16 puede pesar hasta 9 quilos y ufierta una proteición mínima, la de calibre 14 pesa de 16 a 20 quilos y ufierta una proteición máxima. Una armadura de malla completa na antigüedá pesaba cerca de 30 quilos o más.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]