Contrainsurxencia

De Wikipedia
Policías entruguen a un civil mientres la emerxencia malaya. La contrainsurgencia implica aición d'autoridaes tanto policiales como militares.
Marines estauxunidenses patrullando mientres una operación contrainsurgencia en Marjah, Afganistán, en febreru de 2010.

La contrainsurgencia ye un conxuntu de téuniques y práutiques aplicaes polos estaos coles mires de detectar y destruyir a los miembros y bases de sofitu de los grupo insurxentes. Estes midíes son de dos tipos: per un sitiu, operaciones militares, policiales y d'intelixencia, destinaes a degradar la capacidá d'aición de la insurxencia y esaniciala si ye posible, y, por otru, aiciones de sofitu a la población combinaes con otres de propaganda y guerra psicolóxica, empuestes a influyir nel ánimu de la población civil y debilitar o inclusive anular el sofitu qu'esta empresta a la insurxencia, que d'esta manera quedaría privada del mediu fundamental nel que vive y desenvuelve la so actividá («ganar corazones y mentes», según la espresión utilizada per primer vegada pol xeneral francés Louis Hubert Lyautey mientres la so campaña contra la insurxencia de les llamaes Banderes Negres na frontera ente China ya Indochina en 1895 y que foi emplegada darréu polos británicu mientres la Emerxencia Malaya y polos norteamericanos mientres la Guerra de Vietnam). En numberosos casos, los estaos combinaron téuniques de contrainsurgencia con práutiques de guerra puerca», actividaes illegales y contraries a los derechos humanos, tales como execuciones estraxudiciales, secuestros y tortures, que podríen constituyir crímenes de guerra y crímenes contra la Humanidá.

Estratexes[editar | editar la fonte]

Un exemplu de contrainsurgencia producir na guerra salvadoriana, na cual Estaos Xuníos gastó mil millones de dólares destinaos a la contrainsurgencia con cuenta de neutralizar a les fuercies guerrilleres. Esti dineru foi emplegáu n'aviones, entrenamientos al exércitu y teunoloxía militar d'avanzada.

Estes táctiques contrainsurgentes, emplegar mientres la Guerra de Vietnam pol Exércitu francés y desenvueltes pol Exércitu norteamericanu, en dichu conflictu utilizáronse midíes como:

  • Aldegues estratéxiques
  • Control d'entraes y salíes de la población
  • Censos de tolos pobladores d'una aldega estratéxica
  • Llabor social del exércitu

Casos[editar | editar la fonte]

La hestoria de les campañes contrainsurgencia nun s'amuesa bien favorable colos exércitos que les llibraron antes de la guerra de Vietnam. De primeres la contrainsurgencia consistía nuna represión ferrial, pero gracies a la esperiencia y a la meditación les estratexes fueron camudando pa llograr atraese al pueblu escontra la causa gubernamental.

  1. Mientres les guerres napoleóniques los españoles causaron graves baxes a los exércitos de Napoleón y, hasta'l final de los sos díes, la campaña n'España foi'l gran escayu claváu nel arguyu de Napoleón, inclusive percima de la derrota en Rusia.[1]
  2. Ente 1927 y 1933 les tropes del EDSN lideraes pol patriota nicaragüense Augusto C. Sandino llograron sostener una guerra nacional nos montes tropicales de Les Segovias que foi bien aleccionadora pa los oficiales y marines norteamericanos que darréu combatiríen na Segunda Guerra Mundial.
  3. Mientres la Segunda Guerra Mundial los xaponeses aplicaron la norma de los Trés toos (Quemar tou, mátalo tou y destrúyilo tou) nes rexones y países qu'ocuparon.
  4. En 1954 los vietnamites del Vietminh ganaron a los franceses na Guerra d'Indochina.
  5. En 1975 los estauxunidenses terminaron d'estrellase totalmente na guerra de Vietnam.
  6. En 1989 los soviéticos retirar d'Afganistán y unos años dempués cayó'l gobiernu procomunista.[2]

Un exemplu esitosu[editar | editar la fonte]

Una de les campañes contrainsurgencia más famoses y que marcó les llinies d'actuación de les siguientes foi la llevada a cabu polos ingleses en Malasia tres la Segunda Guerra Mundial.[3]

Por cuenta de una serie d'atentaos y ataques realizaos por guerrilles, especialmente'l Partíu Comunista Malayu, el gobiernu inglés vio la necesidá de combatir estes aiciones d'una manera distinta, ante la incapacidá de les unidaes regulares p'atopar y neutralizar a los grupos guerrilleros.

La campaña tenía tres eje básicos:

- Asitiar a la población civil en nuevos poblaos protexíos y zarraos (esraizadura). Asina los habitantes podíen ser controlaos, tantu pa entrar como pa salir, amenorgando a les guerrilles les posibilidaes de llograr suministros, armes, información, etc.

- Ufiertar la imaxe de que ye'l gobiernu y non les guerrilles quien pueden apurrir un sistema de vida meyor a la población. Pa esti fin imprimiéronse folletos ilustraos y suministróse ayuda a les aldegues en forma de cuidos sanitarios o alimentos, ente otres.

- Combatir a les guerrilles nel so propiu terrén, la xungla malaya, emplegando una fuercia cuasi igual a la guerrillera; nel sentíu de ser pequeña y móvil, tener una gran conocencia del terrén ya independencia del restu del exércitu. Pa ello volvió formase'l SAS, desenvolvióse la táctica del "saltu a los árboles" (pa cayer dientro de la xungla) y lleváronse a cabu delles misiones de busca y destrucción.

Na serie "Soldaos" de la BBC califica la campaña como un ésitu, magar que Malasia terminó siendo independiente. Darréu los estauxunidenses afixeron delles d'estes téuniques en Vietnam con un resultáu catastrófica. Na coleición Nam llega a describila como la meyor forma de reclutamiento que tenía los Vietcong.

Vietnam y Afganistán[editar | editar la fonte]

Tres la guerra nel sureste asiáticu la llucha contra la insurxencia dio un entorno por dos razones:

  • Conciencia nes grandes potencies de que non toles guerres son susceptibles de ser ganaes.
  • Esperiencies llograes nes campañes anterior y estudiáu profusamente.

D'esta miente los fracasos de los movimientos guerrilleros ya insurxentes fuéronse atropando progresivamente:

  1. El Frente Polisariu nun llogró imponese al exércitu marroquín, magar los sos ésitos iniciales.[4]
  2. En El Salvador la guerrilla del FMLN nun llogró tomar del poder políticu. Sicasí robláronse Alcuerdos de Paz qu'habilitaron al FMLN como partíu políticu. Ganando les eleiciones presidenciales en 2009 y en 2014, llevando como candidatu a un ex-guerrilleru.
  3. Los contras nicaragüenses nun llograron derrocar al gobiernu Sandinista, mesmu que salió al ser ganáu nes urnes mientres les eleiciones del 25 de febreru de 1990.
  4. En Guatemala terminó roblándose la paz ente'l gobiernu y les guerrilles de la UNRG.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Manuel Moreno Alonso, L'asesinatu de Napoleón, nᵘ 31 de L'aventura de la Hestoria, Arlanza Ediciones, Madrid, mayu de 2001
  2. Arturo Arnalte, El Vietnam soviéticu, nᵘ 37 de L'aventura de la Hestoria, Arlanza Ediciones, Madrid, payares de 2001
  3. Dellos, Cuerpos d'Élite, Misión Imposible, Círculu Dixital - BBC, Madrid - Londres, 2006, ISBN 84-609-6758-1
  4. David Solar, Ensin Solución. Sáḥara, 30 años de conflictu, nᵘ 89 de L'aventura de la Hestoria, Arlanza Ediciones, Madrid, marzu de 2006

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]