Comuña de París

Coordenaes: 48°51′25″N 2°21′05″E / 48.85694°N 2.35139°E / 48.85694; 2.35139
De Wikipedia
Comuña de París
Parte de Q109018877 Traducir
Fecha 18 marzu 1871 → 28 mayu 1871
Llugar París, Francia
Coordenaes 48°51′25″N 2°21′05″E / 48.85694°N 2.35139°E / 48.85694; 2.35139
Causes

Derrota francesa na Guerra franco-prusiana

y cayida del réxime de Napoleón III
Resultáu Revuelta encalorada
Belixerantes
Bandera de Francia Francia Comuñeros
Guardias Nacionales
Comandantes
Bandera de Francia Patrice de Mac Mahon Louis Charles Delescluze 
Fuercies en combate
170.000[1] 200.000, en teoría; en realidá, probablemente ente 25.000 y 50.000 combatientes[2]
Baxes
877 muertos, 6.454 mancaos y 183 sumíos.[3] Un centenar de civiles fusilaos en represalia.[4] 6,667 muertos confirmaos y soterraos.[5] Les estimaciones ensin confirmar asitiar ente 10.000[6] y 20.000[7] muertos
[editar datos en Wikidata]

La Comuña de París (francés: la Commune de Paris ) foi un curtiu movimientu insurreccional que gobernó la ciudá de París del 28 de marzu al 28 de mayu de 1871, instaurando un proyeutu políticu popular socialista autoxestionariu.

Tres la derrota y derrumbe del gobiernu imperial de Napoleón III na guerra franco-prusiana (1870-1871), París foi sometida a un sitiu de más de cuatro meses (19 de setiembre de 1870-28 de xineru de 1871), que remató cola entrada triunfal de los prusianos —que se retiraron de momentu— y la proclamación imperial de Guillermu I d'Alemaña nel Palaciu de Versalles.

Por cuenta de que París nun aceptaba rindise, la nueva Asamblea Nacional y el gobiernu provisional de la República, presidíu por Adolphe Thiers, prefirieron instalase en Versalles y dende ende torar a la población rebalba. El vacíu de poder en París provocó que la milicia ciudadana, la Guardia Nacional Francesa, facer de forma efectiva col poder con cuenta d'asegurar la continuidá del funcionamientu de l'alministración de la ciudá. Beneficiar del sofitu y de la participación activa de la población obrera descontenta, del radicalismu políticu bien estendíu na capital qu'esixía una república democrática, y de la oposición a la más que probable restauración de la monarquía borbónica. Al intentar el gobiernu arrampuña-yos el control de les bateríes de cañones que fueren mercaes polos parisinos por suscripción popular pa defender la ciudá, estos alzáronse n'armes. Soldaos de la Guardia Nacional de la Comuña asesinaron a dos xenerales del exércitu francés, y la Comuña negar a aceptar l'autoridá del gobiernu francés.[8][9] Ante esta rebelión, Thiers ordenó a los emplegaos de l'alministración sacupar la capital, y la Guardia Nacional convocó eleiciones pal conseyu municipal que foi acopáu por radicales republicanos y socialistes.

La Comuña (el términu commune designaba entós y entá designa al conceyu en francés) gobernó mientres 60 díes promulgando una serie de decretos revolucionarios, como l'autoxestión de les fábriques abandonaes polos sos dueños, la creación de guarderíes pa los fíos de les obreres, la llaicidá del Estáu, la obligación de les ilesies d'acoyer les asamblees de vecinos y de sumase a los llabores sociales, la remisión de los arriendos impagados y l'abolición de los intereses de les deldes. Munches d'estes midíes respondíen a la necesidá de desaniciar la probeza xeneralizada que causara la guerra. Sometida cuasi de momentu al asediu del gobiernu provisional, la Comuña foi reprimida con estrema durez. Tres un mes de combates, reconquistar del cascu urbanu provocó una fiera llucha cai per cai, la llamada «Selmana Sangrienta» (Semaine sanglante) del 21 al 28 de mayu. El balance final supunxo unos 10 000 muertos, la estroza y quema de más de 200 edificios y monumentos históricos, y el sometimientu de París a la llei marcial mientres cinco años.

Una y bones los sucesos de la Comuña de París tuvieron lugar antes del cisma ente anarquista y marxistes, dambos movimientos políticos considerar como mesma y celebrar como la primera toma de poder de les clases proletaries na historia d'Europa occidental. Karl Marx describir como'l primer exemplu concretu d'una dictadura del proletariáu na que l'Estáu ye tomáu pol proletariáu,[10] a lo que Bakunin respondió que —al nun depender d'una vanguardia entamada y nun arrampuñar el poder al Estáu francés o intentáu crear un estáu revolucionariu— la comuña parisina yera anarquista.

Fonderada[editar | editar la fonte]

18 de marzu de 1871: el pueblu insurrectu facer colos cañones del exércitu asitiaos en Montmartre (recreación contemporánea).

La revolución punxo inesperadamente el poder en manes de la Guardia Nacional, responsable de la defensa de la ciudá mientres la guerra, mientres el Gobiernu de Defensa Nacional dirixíu por Adolphe Thiers atopábase abellugáu en Burdeos. La comuña foi posible gracies a un llevantamientu popular de tolos enclinos republicanos dientro de París dempués de que la Guerra Franco-prusiana terminara cola derrota de Francia.[11] La guerra con Prusia, empezada por Napoleón III (Louis Napoléon Bonaparte) en xunetu de 1870, desenvolvióse desastrosamente pa Francia, y en setiembre del mesmu añu, tres la derrota na Batalla de Sedán, los diputaos republicanos derrocaron el (segundu) Imperiu y proclamaron la República.[12] Díes dempués, París quedó sol asediu del exércitu enemigu prusianu.

La escasez de comida, sumada al constante bombardéu prusianu, llevó a un descontentu xeneral. Dende la revolución de 1848 la población volviérase cada vez más receptiva a idees republicanes más radicales. Una demanda específica foi la de que París tenía de tener un gobiernu autónomu, con una comuña escoyida pola mesma población, daqué que yá esfrutaben la mayor parte de les ciudaes franceses, pero que yera negáu a París por un gobiernu medrosu de la indócil población de la capital. Un deséu más vagu pero tamién rellacionáu foi'l d'un sistema de xestión de la economía más xustu, non necesariamente un sistema socialista, resumíu nel berru popular de «la république démocratique et sociale!».

En xineru de 1871, cuando yá trescurrieren 4 meses d'asediu, Louis-Adolphe Thiers, futuru xefe executivu (más tarde presidente) de la Tercer República Francesa,[11] buscó un armisticiu que foi robláu'l día 26 nel Palaciu de Versalles, a la espera de que se llograren alcuerdos de paz definitivos.[13] El Canciller Otto von Bismarck, que s'instalara en Versalles y representaba al emperador d'Alemaña, esixó para París la rindición de les places fuertes de les fortificaciones qu'arrodiaben la capital, el desarme de los soldaos qu'aseguraben la defensa de la capital, la posibilidá d'entrar en París y el pagu d'un rescate de 200 millones de francos.

Por aquel tiempu más de 200.000 parisinos yeren miembros armaos de la «Guardia Nacional», una milicia de ciudadanos dedicada al caltenimientu del orde públicu en tiempos de paz, pero que dende setiembre de 1870 espandiérase enforma (de 60 a 254 batallones) p'ayudar a defender la ciudá. Los batallones escoyíen a los sos propios oficiales y teníen dellos cañones que fueren fabricaos en París y pagos por suscripción pública. La ciudá y el so Guardia Nacional aguantaren l'ataque de les tropes prusianes mientres seis meses, polo que la población de París consideraba humillante tantu la rindición como la ocupación.

Nel mes de febreru, los 2.000 delegaos de la federación de los batallones de la Guardia Nacional escoyeron un Comité Central» que votó nuevos estatutos pa reorganizar la Guardia y aprobó que nun se dexaríen desarmar pol gobiernu, llamando a les principales ciudaes franceses a que-yos asonsañaren. Les tropes prusianes teníen previstu entrar simbólicamente en París el 1 de marzu, dexando a Thiers que s'encargara de la rindición de la capital. La viéspora, el 28 de febreru, el comité de la Guardia Nacional mandó pegar en tou París el Cartelu negru» (Affiche noire), un cartelu bordiáu de negru en señal de llutu encamentando a los parisinos que nun salieren de les sos cases y evitaren tou fregáu o manifestación. El día 1 de marzu l'exércitu prusianu desfiló nuna ciudá erma, llindándose a los distritos XVI, XVII y VIII. Abandonar el mesmu día ensin nengún incidente.

Díes primero que los prusianos entraren en París, la Guardia Nacional, ayudada por civiles, punxera los cañones (que consideraben de la so propiedá) a salvo de los prusianos y almacenar en distritos seguros asitiaos nes llombes de Montmartre y Belleville, nes llendes de la ciudá. El principal «parque de cañones» taba nos altores de Montmartre.

Mentanto les eleiciones llexislatives del 8 de febreru, destinaes a sustituyir el Gobiernu de Defensa Nacional, dieren a l'Asamblea Nacional una amplia mayoría monárquica (estremada ente legitimistas y orleanistes) siguida de los republicanos conservadores, toos partidarios de roblar la paz. En París, el votu foi mayoritariamente republicanu radical, encabezando les llistes de diputaos Louis Blanc, Victor Hugo, Léon Gambetta y Giuseppe Garibaldi. Pol Pactu de Burdeos, Thiers aseguró a l'Asamblea que'l so gobiernu diba dedicase a llevantar el país, y que pel momento non se plantegaría los tipu de réxime a adoptar pa Francia, dexando de llau la instauración de la República, a pidimientu de los monárquicos, bonapartistas y representantes de l'alta burguesía.[14]

Alzamientu y naturaleza de la Comuña[editar | editar la fonte]

Instauración de la Comuña[editar | editar la fonte]

Batería prusiana en Aubervilliers, apuntando a París.
Guardias nacionales nuna barricada de Belleville, el 18 de marzu de 1871.

Pero París siguía abarganada mientres el problema de les indemnizaciones de la guerra afectaba gravemente a la población. El 3 de marzu una asamblea de los delegaos de la Guardia Nacional escoyó un Comité executivu provisional de 32 miembros que prometió defender la República.[15] El mesmu día los gobiernu de Thiers nomó comandante xefe de la Guardia Nacional al xeneral monárquicu Louis d'Aurelle de Paladines, que sofitara militarmente'l golpe d'Estáu de Napoleón III del 2 d'avientu de 1852.[15] Ante lo que s'interpretaba como una provocación, la prensa y el pueblu protestaron[16] y el Comité Central refugar ya ignorar.[17] El 10 de marzu, l'Asamblea Llexislativa y el gobiernu treslladar de Burdeos a Versalles, pero Thiers decidió morar en París.

Les primeres midíes aprobaes pola nuevu Asamblea confirmaron les moliciones de la población, recordándo-yos les midíes impopulares impulsaes por Thiers mientres la II República en 1848: el 10 de marzu suprime la moratoria sobre lletres de pagu, arriendos y deldes qu'han de pagase cuasi darréu, lo qu'empón en París a 300.000 obreros, pequeños talleres y tiendes a la quiebra.[18] Suprime'l salariu de los guardias nacionales, dexando a miles de families ensin recursos.[19] El xeneral Joseph Vinoy, acabante nomar comandante xefe del exércitu en París, prohibe seis periódicos republicanos, de los que 4 teníen cada unu una tirada de más de 200.000 exemplares[20] y manda condergar a muerte n'ausencia a Gustave Flourens y Auguste Blanqui pola so participación na revuelta d'ochobre de 1870.[21]

Coles mesmes que'l Comité Central de la Guardia Nacional taba adoptando una posición cada vez más radical y ganando firmemente autoridá, el gobiernu nun podía dexa-y indefinidamente tener 400 cañones y ametralladores a la so disposición. Y asina, como primer pasu, a l'alba del 18 de marzu Thiers ordenó a les sos tropes tomar los cañones almacenaos nos altos de Montmartre, Belleville y nel parque des Buttes-Chaumont.[22] En Belleville y en Montmartre, los residentes avisaos a toque de campana bastiar pa interponese, muyeres a la cabeza: en cuenta de siguir les instrucciones, los soldaos fraternizaron cola Guardia Nacional y la población. En Montmartre, cuando'l so xeneral, Claude Martin Lecomte, ordenó-yos disparar a un ensame desarmáu, posáronlu del so caballu. En contra de la opinión de los miembros del comité del distritu, foi fusiláu nel mesmu barriu xunto col Xeneral Clément Thomas, un antiguu comandante de la Guardia Nacional, responsable de la represión mientres la rebelión popular en xunu de 1848.[23] El 18 de marzu marca oficialmente l'entamu del gobiernu de la Comuña.

Otres unidaes armaes xunir a la rebelión, que s'espardió tan rápido que'l Xefe del executivu Thiers ordenó la evacuación inmediata de París de les fuercies regulares qu'entá lu siguíen siendo lleales, tales como la policía y los emplegaos de toles alministraciones públiques. Él mesmu fuxó, a la cabeza de los sos homes, a Versalles.[24] Según Thiers, 100.000 parisinos abandonaron la capital. Nos díes siguientes, la mayoría de los habitantes de los barrios residenciales del oeste de París (el XVI y el XVII), tradicionalmente conservadores, abellugar en Versalles. El Comité Central de la guardia nacional yera agora l'únicu gobiernu efectivu en París: cuasi darréu arrenunció a la so autoridá y entamó eleiciones pa una comuña, propuestes pal 26 de marzu.[25]

La Comuña de París foi constituyida'l 28 de marzu. Los 92 miembros del Conseyu Comunal» incluyíen obreros, artesanos, pequeños comerciantes, profesionales (tales como médicos y periodistes), y un gran númberu de políticos. Tomaben tolos enclinos republicanos: dende republicanos reformistes y moderaos, socialistes, anarquista, proudhonianos, blanquistas ya independientes, hasta xacobíns que tendíen a mirar nostálgicamente la Revolución francesa. El socialista Auguste Blanqui foi escoyíu presidente del Conseyu, pero esto asocedió na so ausencia yá que fuera arrestáu'l 17 de marzu y tuvo reteníu nuna prisión secreta mientres la vida de la Comuña.

Midíes adoptaes pola Comuña[editar | editar la fonte]

París mientres la Comuña, Monde Illustré, mayu de 1871.
La comuña devuelve les ferramientes empeñaes a los trabayadores mientres l'asediu.
Hôtel de Ville mientres la Comuña, d'Alfred Darjou, en L'Illustration.

A pesar de les diferencies internes, el Conseyu tuvo un bon empiezu al caltener los servicios públicos esenciales pa una ciudá de dos millones d'habitantes; tamién foi capaz d'algamar un consensu sobre ciertes polítiques que tendíen escontra una democracia social progresista más qu'a una revolución social. Por cuenta de la falta de tiempu (la Comuña pudo axuntase menos de 60 díes en total) namái unos pocos decretos fueron implementaos. Estos incluyíen: remisión de les rentes, que fueren aumentaes considerablemente por caseros, hasta que se terminara l'asediu; l'abolición del trabayu nocherniegu nos cientos de panaderíes de París; l'abolición de la guillotina; la concesión de pensiones pa les vilbes de los miembros de la Guardia Nacional muertos en serviciu, asina tamién como pa los sos fíos; la devolución gratuita de toles ferramientes de los trabayadores, al traviés de les cases d'enfotu estatales; retardáronse les obligaciones de deldes y aboliéronse los intereses nes deldes; y, alloñar de los estrictos principios reformistes, el derechu de los emplegaos a tomar el control d'una empresa si fora abandonada pol so dueñu.[26][27]

El Conseyu terminó col allistamientu y reemplazó l'exércitu convencional con una Guardia Nacional de tolos ciudadanos que podíen portar armes. La llexislación propuesta dixebraba la ilesia del Estáu, faía que toles propiedaes de la ilesia pasaren a ser propiedá estatal, y escluyía la relixón de les escueles. Dexóse-yos a les ilesies siguir cola so actividá relixosa namái si calteníen les sos puertes abiertes al públicu pela tarde por que se realizaren xuntes polítiques. Esto fixo de les ilesies el principal centru políticu participativu de la Comuña. Otra llexislación proyeutada trataba de reformes educatives que dexaríen que la educación y la práutica téunica fueren disponibles pa tol mundu.

La Comuña adoptó mientres la so curtia esistencia l'enantes refugáu Calendariu de la I República Francesa, según la bandera colorada en cuenta de la tricolor.

La carga de trabayu foi facilitada por dellos factores, anque s'esperaba de los miembros del Conseyu (que nun yeren «representantes» sinón «delegaos» y podíen ser darréu camudaos polos sos eleutores) que realizaren delles funciones executives amás de les llexislatives. Les numberoses organizaciones ad hoc establecíes mientres l'asediu nos barrios («quartiers») pa satisfaer les necesidaes sociales (chigres, estaciones de primeros auxilios, etc.) siguieron creciendo y cooperando cola Comuña.

Coles mesmes, estes asamblees locales escorríen les sos propies metes, de normal so la direición de trabayadores locales. A pesar del reformismu formal del Conseyu de la Comuña nel so conxuntu, l'actuación comunal yera muncho más revolucionaria. Los enclinos revolucionarios predominantes incluyín'anarquista, blanquistas, xacobinos ya independientes. Adam Gopnik argumenta que "aquello que xunía al frente comuñeru nun yera una teoría económica, nin siquier el socialismu; yera'l anti-clericalismu. (...) Había bien pocos nel bandu versallés que se reconocieren como ateístas."[28] La Comuña de París foi celebrada por anarquistes y socialistes marxistes de cutio hasta l'actualidá, en parte por cuenta de la variedá d'enclinos, l'altu grau de control per parte de los trabayadores y la notable cooperación ente los distintos bandos revolucionarios.

Nel IIIᵉ arrondissement, por casu, apurrióse material escolar gratuitamente, tres escueles tresformar n'entidaes llaiques y establecióse un orfanatu. Nel XXᵉ arrondissement, apurrir a los escolares ropa y comida gratuita. Esistieron munchos casos más d'esti tipu. Pero un ingrediente vital nel relativu ésitu de la Comuña na so etapa foi la iniciativa amosada por trabayadores senciellos nel dominiu públicu, que-y les iguar pa tomar les responsabilidaes de los alministradores y especialistes que fueren sacupaos por Thiers.

Friedrich Engels, el más cercanu collaborador de Marx, caltendría dempués que l'ausencia d'un exércitu fixu, les polítiques autónomes de los «quartiers» y otres carauterístiques tuvieron de resultes que la Comuña nun fora como un Estáu nel sentíu represivu del términu: yera una forma de transición en direición a l'abolición del Estáu como tal. La so posible evolución futura, sicasí, foi una cuestión teórica: dempués de solo una selmana la comuña foi atacada pol exércitu (qu'incluyía antiguos prisioneros de guerra lliberaos polos prusianos) creáu rápido en Versalles.

"Selmana Sangrienta"[editar | editar la fonte]

Barricada de la Plaza Blanche, defendida por muyeres, mientres la Selmana Sangrienta.
Prisioneros procedentes de la comuña siendo treslladaos a Versalles (estrayíu d'una revista moderna).

La Comuña foi asaltada dende'l 2 d'abril poles fuercies del gobiernu del exércitu de Versalles y la ciudá foi bombardeada de manera constante. La ventaya del gobiernu yera tal que dende mediaos d'abril negaron la posibilidá de negociaciones.

La zona esterior de Courbevoie foi prindada, y un intentu tardíu de les fuercies de la Comuña pa colar sobre Versalles fracasó ignominiosamente. La defensa y la sobrevivencia tresformar nes principales considerancies. Les muyeres de la clase trabayadora de París formaben parte de la Guardia Nacional ya inclusive formaron el so propiu batallón, col que más tarde engarraron pa defender el Palaciu Blanche, pieza fundamental pa Montmartre. (Ye importante tamién señalar qu'inclusive sol gobiernu de la Comuña les muyeres nun teníen derechu a votu, nin tampoco había miembros femeninos nel Conseyu de gobiernu.)

Una gran ayuda tamién vieno dende la comunidá estranxera de refuxaos y exiliaos políticos en París: unu d'ellos, el polacu ex-oficial y nacionalista Jaroslaw Dombrowski, convirtióse polo xeneral destacáu de la Comuña. El Concilio taba influyíu pol internacionalismu, polo que la Columna Vendôme, que celebraba les victories de Napoleón I y yera considerada pola Comuña como un monumentu al chovinismo, foi baltada.

Nel estranxeru, había xuntes y mensaxes de bona voluntá unviaos por sindicatos y organizaciones socialistes, incluyendo dalgunos n'Alemaña. Pero les esperances de llograr ayuda concreta d'otres ciudaes de Francia fueron llueu abandonaes. Thiers y los sos ministros en Versalles iguar pa evitar que saliera de París cuasi tola información; y nos sectores provincial y rural de Francia había siempres esistíu una actitú escéptica escontra les actividaes de la metrópolis. Los movimientos en Narbonne, Limoges y Marsella fueron rápido estrapaos.

Mientres la situación deteriorábase, una seición del Concilio ganó una votación (a la que s'oponía Eugène Varlin —un corresponsal de Carlos Marx— y otros moderaos) pa crear un «Comité de Salvación Pública», modeláu a imaxe del órganu xacobín del mesmu nome formáu en 1792. Los sos poderes yeren estensos. Pero yá cuasi pasara la hora na qu'una autoridá central fuerte podía ayudar.

El 21 de mayu foi forzada una puerta na parte occidental de les muralles de París y empezó reconquistar de la ciudá per parte de les tropes de Versalles, primero ocupando los prósperos distritos occidentales, onde fueron bien recibíos polos vecinos que nun habíen dexáu París tres l'armisticiu.

Les fuertes llealtaes locales que fueren una carauterística positiva de la Comuña convertir nuna cierta desventaxa: en llugar d'una defensa entamada globalmente, cada barriu lluchó pola so sobrevivencia y foi ganáu cuando llegó la so vez. Les redes de cais estreches que fixeron inexpugnables distritos enteros en revoluciones anteriores fueren en gran parte reemplazaes con anchos bulevares.[12] Los de Versalles esfrutaben d'un mandu central y disponíen d'artillería moderno.

Destrucción de patrimoniu históricu-artísticu[editar | editar la fonte]

Quema provocada por miembros de la Comuña los 24 de mayu nel Palaciu de les Tullerías. Litografía de Léon Sabatier y Albert Adam publicada en 1873.

El 23 de mayu, dempués de tener poco ésitu na llucha contra l'exércitu del gobiernu francés, miembros de la Comuña empezaron a tomar vengación amburando edificios públicos que simbolizaben al gobiernu. Los homes lideraos por Paul Brunel, unu de los primeros líderes de la Comuña, tomaron bidones de petroleu y prendieron fueu a los edificios cerca de la Rue Royale y la Rue du Faubourg Saint-Honoré. Siguiendo l'exemplu programáu por Brunel, otros comuñeros amburaron docenes d'inmuebles na cai Saint-Florentin, Rue de Rivoli, cai de Bac, cai de Lille, y otres cais. Son los pétroleurs, llamaos asina por llevar consigo cubos de petroleu.

El Palaciu de les Tullerías, que fuera la residencia de la mayoría de los monarques de Francia dende Enrique IV hasta Napoleón III, foi defendíu por un destacamentu d'unos trescientos soldaos de la Guardia Nacional con trenta cañones dispuestos nel xardín. Fueren partes nun duelu d'artillería contra l'exércitu gubernamental. Alredor de los siete de la tarde, el comandante del destacamentu de la Comuña, Jules Bergeret, dio orde de quemar el palaciu. Les parés, suelos, cortines y moldures fueron alboraos con petroleu y aguarrás, y asitiáronse barriles de pólvora xunto a la gran escalinata y nel patiu, dempués empecipiáronse les quemes. El fueu permaneció activu mientres 48 hores y afaró el palaciu, sacante l'ala asitiada más al sur, el Pavillon de Flore.[29] Bergeret unvió un mensaxe al edificiu del conceyu: "Les últimes muertes de la realeza acaben de sumir. Deséu que lo mesmo asoceda a tolos monumentos de París."[30]

La biblioteca Richelieu del Louvre, coneutada a les Tullerías, foi igualmente amburada y dafechu destruyida. El restu del Louvre salvar polos esfuercios de los curadores del muséu y les brigaes de bomberos.[31] Más tarde defensores de la Comuña declararon que los fueos fueren causaos pola artillería del exércitu francés.[32]

Amás d'edificios públicos, la Guardia Nacional tamién quemó les cases de delles persones acomuñaes col réxime de Napoléon III, tales como la vivienda del dramaturgu Prosper Mérimée, autor de la ópera Carmen, y que los sos llibros, oxetos d'alcordanza, correspondencia y manuscritos quedaron amenorgaos a cenices.[33]

La destrucción xeneralizada en París d'edificios simbólicos del Estáu ye atribuyible tanto a la durez de los combates como, sobremanera nel casu de los díes 23 y el 24 de mayu, a les quemes provocaes polos grupos de la Comuña. La columna de la Plaza Vendôme, coronada por una estatua de Napoleón, foi baltada y baltada el 16 de mayu.

La destrucción y quema d'inmuebles civiles (Rue Royale, de Lille, de Rivoli, Bulevar Voltaire, Plaza de la Bastilla, etc.), tán rellacionaos colos combates a cuerpu de cai y col fueu d'artillería tanto del gobiernu francés como de la Comuña. Delles quemes fueron tamién provocaos por razones táctiques, pa compensar la meyora del exércitu gubernamental versallés.[34]

Importantes edificios fueron campera de les llapaes:

El ministeriu de finances[38] foi igualmente destruyíu por una quema'l 22 de mayu. Fontes contemporánees a los fechos argumentaron que'l fueu foi provocáu polos proyeutil d'artillería del exércitu del gobiernu francés, que tenía por oxetivu la barricada de la Comuña na esquina de la cai Saint-Florentin.[39]

La cronoloxía d'esta destrucción sigue precisamente reconquistar de París poles tropes del gobiernu francés de Versalles: el 22 de mayu, el ministeriu de finances; la nueche del 23 al 24, les Tullerías, el Palaciu de Orsay y l'hotel de Salm; el 24 el Palaciu Real, el Louvre, el Conceyu y el palaciu de Xusticia; el 25, les Tenaes de reserva; el 26, los almacenes de la Villete y la columna de la Bastilla; el 27, Belleville y el campusantu de Père-Lachaise.[36]

El Conceyu de París foi quemáu polos comuñeros el 24 de mayu de 1871.[40] La biblioteca del Conceyu y la totalidá de los archivos de París fueron igualmente destruyíos,[41] al igual que tol rexistru civil parisín[42] (una copia esistía nel palaciu de Xusticia, y la otra nel Conceyu, y dambes fueron presa de les llapaes); solo un terciu de los 8 millones d'actes destruyíes pudieron ser recuperaes. L'anarquista Louise Michel pronunció'l 17 de mayu la siguiente frase: «¡París va ser nuesu o nun va esistir enxamás!».[43] Esti fechu irreparable fai difíciles ya incompletes les investigaciones históricu y xenealóxicu en París.

Gran parte de los archivos de la policía tamién sufrieron la quema del palaciu de Xusticia. Delles oficines de la Prefeutura de Policía taben entós daquella aniciaes nos edificios del palaciu; la Conciergerie tamién se vio afeutada.[36] Los llibros de contabilidá de la mesma sumieron nel fueu del palaciu de Orsay.[37]

Otres riqueces culturales corrieron la mesma suerte, como la casa de Jules Michelet. La Fábrica de los Gobelinos foi afeutada un pocu pol fueu, al igual que la Ilesia de San Eustaquio, el teatru Bataclan, los cuarteles de Reuilly, o'l Teatru del Châtelet. Tamién foi programada la quema de la Biblioteca del Arsenal, del Hôtel-Dieu y de Notre Dame. El fueu empecipiáu na catedral foi escastáu polos internos del Hôtel-Dieu.[44] Pela contra, el Théâtre de la Ville viose afeutáu en gran midida, y el Teatru del Porte Saint-Martin y el teatru des Délassements-Comiques fueron dafechu afaraos pol fueu. El gobiernu publicó a posteriori una llista de más de doscientos edificios afeutaos poles llapada.[36]

Los Archivos Nacionales salvar pola iniciativa del comuñeru Louis-Guillaume Debock, teniente de la Guardia Nacional de Francia y direutor de la Imprenta nacional mientres la Comuña, quien s'opunxo in extremis a la quema ordenada por otros comuñeros.[45]

El 24 de mayu'l palaciu del Louvre y les sos coleiciones escaparon del fueu gracies a l'acción de Martian de Bernardy de Sigoyer, comandante del 26º batallón de zapadores a cuerpu (perteneciente a les fuercies de Versalles), quien fixo intervenir a los sos soldaos pa evitar que'l fueu arrobinar del palaciu de les Tullerías al muséu. Morrió encabezando los combates al mandu del so batallón. El so cuerpu foi atopáu furáu por bales el 26 de mayu pela mañana, ente'l Boulevard Beaumarchais y la cai Jean-Beausire.[46]

Represión comuñera[editar | editar la fonte]

Los comuñeros aprobaron conscientemente la represión por aciu el decretu sobre rehenes del 6 d'abril según el cual tendríen de ser arrestaos tolos sospechosos contrarrevolucionarios y nel casu de ser consideraos culpables, pasaríen a la condición de “rehenes del pueblu de París”. Nel mesmu dictamínase que por cada comuñeru que fuera executáu polos versalleses fusilar a trés d'estos rehenes como represalia. D'esta miente, el 23 de mayu los revolucionarios fusilen a cuatro rehenes, ente los que taba l'abogáu y periodista Gustave Chaudey. El 24 a seis ocupantes de la prisión de la Roquette, l'arzobispu de París, Georges Darboy, el presidente del comité d'apelación, Louis Bernard Bonjean, al abá Gaspard Deguerry y a trés xesuites más. El 25 fueron cinco dominicos y ocho civiles. El 26 son masacrados 50 rehenes na cai de Haxo, 36 xendarmes, 10 relixosos y 4 civiles, y yá d'últimes l'arcedianu de Notre Dame, Monseñor Sunat. En total, los revolucionarios asesinaron a un centenar de persones.[47]

Últimos enfrentamientos y represión versallesca[editar | editar la fonte]

Represión de los postreros insurxentes nel campusantu del Père-Lachaise, el 27 de mayu a les 8 de la nueche. Dibuxu de Daniel Urrabieta Vierge, Monde Illustré.
Miembros de la comuña executaos.

La resistencia más acérrima llegó nos distritos más de clase trabayadora del este, onde la llucha siguió mientres ocho díes de combates caleyeros (La Semaine sanglante, la selmana sangrienta). El 27 de mayu namái quedaben unos pocos focos de resistencia, los más notables los de los más probes distritos del este de Belleville y Ménilmontant.

Mientres l'asaltu, les tropes del gobiernu fueron responsables de la matanza de miles de ciudadanos desarmaos: disparar a los prisioneros que taben fuera de control y convirtieron les execuciones múltiples en daqué común. A los cuatro de la tarde del día siguiente cayó la última barricada, defendida yá por un solu home, na rue Ramponeau de Belleville, y el mariscal MacMahon llanzó una proclama: «A los habitantes de París. L'exércitu francés vieno salvar vos. ¡París ta lliberada! A los cuatro en puntu los nuesos soldaos tomaron la última posición insurxente. Güei acabóse la llucha. L'orde, el trabayu y la seguridá volverán nacer».

Les represalies llevar a cabu contra práuticamente tola población. Declaróse un crime sofitar a la Comuña en cualquier manera, de lo que podía acusase —y acusóse— a miles de persones. Más de 20.000 parisinos, comuñeros, fueron fusilaos masivamente (de diez en diez) no qu'agora se llama «El Muriu de los Comuñeros» nel Campusantu de Père-Lachaise ente qu'otros miles de persones fueron llevaos a Versalles o otres llocalidaes nes contornes de París, pa ser xulgaos. Pocos comuñeros escaparon, principalmente al traviés de les llinies prusianes escontra'l norte. Mientres díes columnes d'homes, muyeres y neños fixeron, escoltaos por militares, un camín escontra barrios o campos baldíos de Versalles convertíos en prisiones temporales o más bien en campos de concentración. Quiciabes sían los primeros campos de concentración que rexistra la Historia [ensin referencies]. El gobiernu arrestó a aproximao 40.000 persones y les persecuciones siguieron hasta 1874.[48] Más tarde munchos fueron xulgaos y condergaos a muerte, anque otros munchos fueron executaos sumariamente; otros fueron condergaos a trabayos forzaos o encarcelaos en fortaleces penitenciaries en territoriu francés; otros más fueron deportaos temporalmente o pa tola vida a unos penales asitiaos n'islles franceses del Pacíficu.

Nunca se pudo establecer de manera segura'l númberu de muertos mientres la Semaine sanglante. Dellos miembros de la Comuña, como Prosper-Olivier Lissagaray, autor d'una conocida obra sobre la Comuña, señalen qu'en realidá fueron dos selmanes d'execuciones. Delles estimaciones son d'ente 20.000 y 30.000 parisinos muertos nos combates o executaos ente'l 3 d'abril y el 31 de mayu,[48] y munchos más mancaos. Según Lissagaray y otros testigos de la dómina los executaos mientres los dos selmanes sangrientes que siguieron a tomar de París fueron 50.000, ensin faer distinción d'edá o sexu, los burgueses fusilaron a cientos de neños y miles de muyeres. Dellos centenares d'obreres parisienses, conocíes como «petroleres», fueron tamién fusilaes nos murios del campusantu de Père Lachaise. Unes 7.000 persones fueron deportaes a penales improvisaos en Nueva Caledonia,[49][50] como foi'l casu de la maestra anarquista Louise Michel que cuntó tou lo asocedío y como yera la vida na Comuña nel so llibru "La comuña de París". Miles de persones tuvieron que exiliase.[48] Pa los presos (namái dellos centenares) hubo una amnistía xeneral en 1889. En total, les perdes del gobiernu rondaron los 1000 homes.[48]

París tuvo so la llei marcial mientres cinco años.

Retrospectiva de la Comuña[editar | editar la fonte]

Detalle del Mur des fédérés ('Muriu de los federaos'), placa n'honor a los muertos de la Comuña (campusantu de Père-Lachaise).

Émile Zola, como periodista del diariu Le Sémaphore de Marseille, informó sobre la cayida de la Comuña y foi unu de los primeros reporteros n'entrar a la ciudá mientres la Selmana Sangrienta. El 25 de mayu escribió: "Nunca en tiempos civilizaos un crime tan tarrecible afarara una gran ciudá... Los homes del Conceyu nun pueden ser más qu'asesinos y pirómanos. Engarraron como fistoles, fuxendo vergonzosamente del exércitu regular, y vengándose de la so derrota sobre los monumentos y les cases. (...) La quema de París llevó a la llende de la so exasperación al exércitu. (...) Aquellos qu'amburen y masacran nun merecen otru xuez que'l disparu d'un soldáu."[51]

Anque esisten discrepancies sobre la motivación de la so construcción, la basílica del Sacré-Cœur de París foi alzada nel llugar onde empezó la insurrección de la Comuña, y na dómina mentábase que foi alzada pa "expiar los crímenes de los comuñeros".[n 1]

La clase acomodada de París, y la mayoría de los antiguos historiadores de la Comuña, vieron aquel fechu como un clásicu exemplu del dominiu del ensame», terrorífico y coles mesmes inesplicable. La mayoría de los actuales historiadores, inclusive aquellos de dereches, reconocieron el valor de dalguna de les reformes de la Comuña y han deplorado el xabacismu col que foi reprimida. Sicasí, atoparon malo d'esplicar l'odiu ensin precedentes que la Comuña espertó nes clases medies y altes de la sociedá. Odiu ensin xustificación contra un gobiernu qu'amás de ser grandemente pluralista, nun tomó nunca midíes enérxiques contra los sos enemigos.[ensin referencies] Según Lissagaray, mientres la Comuña taba de fiesta y celebrando les sos moderaes reformes, Versalles namái pensaba en «...sangrar a París».[ensin referencies]

Edwin Child, un mozu londinense en París, sostuvo que mientres la Comuña, "les muyeres portábense como tigreses, virtiendo petroleu peruquier y estremándose pola roxura cola qu'engarraben".[53] A pesar d'ello, deliberóse n'investigaciones recién qu'estes famoses figures femenines pirómanes de la Comuña, o pétroleuses, podríen ser esaxeraes o constituyir un mitu.[54][55] Lissagaray declaró que por cuenta de esti mitu, cientos de muyeres de la clase trabayadora fueron axusticiaes en París a finales de mayu, acusaes falsamente de ser pétroleuses. Lissagaray tamién aseguró que'l fueu d'artillería del exércitu francés foi responsable de probablemente la metá de los fueos que consumieron a la ciudá mientres la Selmana Sangrienta.[56] Sicasí, les fotografíes de les ruines del Palaciu de les Tullerías, del Conceyu, y d'otros importantes edificios gubernamentales amuesen que los esteriores quedaron llibres d'impactos d'artillería, ente que los interiores fueron dafechu encloyaos pol fueu; y célebres comuñeros como Jules Bergeret, quien escapó pa vivir en Nueva York, reclamó orgullosamente el méritu de los más conocíos actos pirómanos.[33]

Dientro del espectru de la izquierda política, hai quien criticaron a la Comuña por amosase demasiáu moderada, especialmente dada la situación político y militar de cercu na que s'atopaba. Karl Marx atopó agravante que los miembros de la Comuña «perdieren valiosísimos momentos» entamando eleiciones democrátiques en cuenta de terminar d'una vegada por toes con Versalles. El bancu nacional de Francia, allugáu en París cola reserva de millones de francos, foi dexáu intactu polos miembros de la Comuña. Los direutores del bancu reconocieron a los comuñeros Beslay, Jourde y Varlin, como depositarios llegales de la cuenta de la Villa de París que contenía más de 9 millones de francos. A cambéu, los delegaos de la Comuña aceptaron caltener una actitú llegalista y solicitaben fondos que se-yos concedía tres difíciles negociaciones. El bancu adelantró 2,5 millones de francos a la Comuña.[57] Los miembros de la Comuña optaron por nun coyer los recursos del bancu por mieu a que'l mundu enteru condergar. D'esta manera, moviéronse grandes sumes de dineru dende París a Versalles, dineru que terminó per financiar l'exércitu que dio fin a la Comuña. Nel momentu de retirada de Thiers y los sos xenerales y tropes, los comuñeros y en particular los dirixentes de la Comuña, dexaron que la téunica militar principal de París partiera íntegra escontra Versalles en manes de la reacción, ensin intervenila. La vacilación en tomar eses armes y apurri-y les al pueblu foi fatal pa la Comuña. Según los socialistes radicales y comunistes, la Comuña tenía qu'asegurase la ciudá y el país antes de da-y una vida tan idealmente democrática.

Dalgunos comunistes, izquierdistes, anarquista y otros simpatizantes vieron a la Comuña como un modelu para, o como base d'una sociedá lliberal, con un sistema políticu basáu na democracia participativa como exa de l'alministración. Marx y Engels, Bakunin y darréu Lenin y Trotsky intentaron sacar lleiciones teóriques (en particular no que concierne a «la marchitación del Estáu») dende la llindada esperiencia vivida pola Comuña. El críticu Edmond de Goncourt llogró una lleición más pragmática: trés díes depués de La Semaine sanglante escribió «... El derramamiento de sangre foi total, y un derramamiento de sangre como esti, al asesinar la parte rebalba de la población, solo retarda la siguiente revolución... La vieya sociedá tien per delantre 20 años de paz...».

La Comuña de París foi parte de les cites de munchos líderes comunistes. Mao referir a ella con bastante frecuencia. Lenin, xunto a Marx, consideraben la Comuña un exemplu real de la dictadura del proletariáu. Nel so funeral el so cuerpu foi envolubráu nos restos d'una bandera colorada caltenida dende la Comuña. La nave espacial Vosjod 1 portaba parte d'un estandarte de la Comuña de París. Tamién, los bolxeviques renombraron la nave de combate Sebastopol como Parízhskaya Kommuna n'honor a la Comuña.

¿Qué pide la Comuña?

La reconocencia y l'afitamientu de la República como única forma de gobiernu compatible colos derechos del pueblu y col llibre y constante desenvolvimientu de la sociedá.

L'autonomía absoluta de la Comuña, qu'hai de ser válida pa toles llocalidaes de Francia y que garantice a cada conceyu la inviolabilidad de los sos derechos, según a tolos franceses el plenu exerciciu de les sos facultaes y capacidaes como seres humanos, ciudadanos y trabayadores.

L'autonomía de la Comuña nun va tener más llendes que'l derechu d'autonomía igual pa toles demás comuñes xuntaes al pactu, que la so alianza va garantizar la Unidá francesa.
Declaración de la Comuña de París al Pueblu Francés, 19 d'abril de 1871

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Cita n'idioma orixinal: la basilique du Sacré-Cœur de Montmartre, érigée pour expier « les crimes de la Commune » en application de la loi du 24 juillet 1873[52]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Les aspects militaires de la Commune par le colonel Rol-Tanguy» (francés). Association des Amies et Amis de la Commune de Paris 1871.
  2. Milza, 2009a, p. 319
  3. Rapport d'ensemble de M. Le Général Appert sur les opérations de la justice militaire relatives à l'insurrection de 1871, Assemblée nationale, annexe au procès verbal de la session du 20 juillet 1875 (Versailles, 1875).
  4. Ceamanos Llorens, Roberto (2014), La comuña de París (1871), Los Llibros del Tabayón, Madrid, p. 125.
  5. Tombs, Robert, "How Bloody was la Semaine sanglante of 1871? A Revision". The Historical Journal, setiembre de 2012, vol. 55, númberu 3, páxs. 619-704
  6. Rougerie, Jacques, La Commune de 1871," p. 118
  7. Lissagaray, Prosper-Olivier (1876), Histoire de la Commune de 1871, La Decouverte/Poche (2000). p. 383
  8. Milza, Pierre (2009) L'année tarrecible: La Commune (mars–juin 1871). París: Perrin, páx. 19. ISBN 978-2-262-03073-5.
  9. Gluckstein, Donny (2006) The Paris Commune: A Revolution in Democracy. Londres: Bookmarks, páx. 231. ISBN 978-1-90-519214-4.
  10. Rougerie, Jacques, Paris llibre- 1871. páxs. 264-270
  11. 11,0 11,1 «1870-1914: la Francia republicana, crisis y afitamientu». France-Diplomatie. Archiváu dende l'orixinal, el 12 de setiembre de 2007. Consultáu'l 27 de setiembre de 2007.
  12. 12,0 12,1 «Le Second Empire 1852-1870» (francés). Deutsche Welle. Consultáu'l 27 de setiembre de 2007.
  13. El Tratáu de Frankfurt, que sellara la paz, nun se robló hasta mayu de 1871.
  14. Sitio web de l'Asamblea Nacional francesa.
  15. 15,0 15,1 Lissagaray, p. 93.
  16. De La Brugère, Histoire de la Commune de 1871, Arthème Fayard, París, 1871, p. 14.
  17. Lissagaray, p. 95.
  18. Lissagaray, p. 96.
  19. De La Brugère, p. 11.
  20. Por una ordenanza del 12 de marzu prohíbese: Le vengeur, Le Cri du peuple, Le mot d'ordre, Le Père Duchène, La caricature y La bouche de fer (citáu por De La Brugère, p. 15).
  21. Lissagaray, p. 98.
  22. De La Brugère, páxs. 19-23.
  23. Lissagaray, páxs. 106-107.
  24. Lissagaray, p. 105.
  25. Lissagaray, La Comuña de París, p. 150.
  26. Carlos Marx. «La Guerra Civil en Francia». Engels escribió esta introducción pa la tercer edición alemana del trabayu de Marx «La guerra civil en Francia» publicada en 1891 en conmemoración del 20mu aniversariu de la Comuña de París. En dicha edición, Engels incluyó'l primera y el segundu manifiestu del Conseyu Xeneral de l'Asociación Internacional de Trabayadores, escritos por Marx, alrodiu de la guerra franco-prusiana, manifiestos que nes ediciones posteriores en distintes llingües publicar tamién xunto con «La guerra civil en Francia».
  27. Una traducción al español de «La guerra civil en Francia» puede consiguise dende los archivos de la Universidá Complutense de Madrid (http://www.ucm.es/info/bas/es/marx-eng/71gcf/1.htm).
  28. The Fires of Paris. Why do people still fight about the Paris Commune?. 22 d'avientu de 2014. http://www.newyorker.com/magazine/2014/12/22/fires-paris. Consultáu'l 6 d'abril de 2016. 
  29. «Paris», Paris, 17 (14th edición) 
  30. Joanna Richardson, Paris under Siege Foliu Society London 1982
  31. René Heron de Villefosse, Histoire de Paris, Bernard Grasset (1959). El padre del autor d'esti llibru foi asistente curador nel Louvre, y ayudó a escastar les quemes
  32. Lissagaray, Prosper-Olivier (2012). History of the Paris Commune of 1871.
  33. 33,0 33,1 Milza, 2009a, páxs. 396-7.
  34. 34,0 34,1 Tillier, Bernard. La Commune de Paris, révolution sans images?. Champ Vallon. ISBN 9782876737754.
  35. Laure Godineau, op. cit., p. 197.
  36. 36,0 36,1 36,2 36,3 Caron, Jean-Claude (2006). Les feux de la discorde. Hachette Littératures. ISBN 9782012380103.
  37. 37,0 37,1 Bellot, Marina (2014). La Cour des comptes. NANE. ISBN 9782843681493.
  38. Edificiu construyíu pol arquiteutu François-Hippolyte Destailleur en 1817, ente les cais Rivoli, Castiglione y Mont-Thabor, nel allugamientu actual del hotel Westin.
  39. «La Revue socialiste, syndicaliste et coopérative, Volume 4, p. 818» (francés) (avientu de 1886).
  40. Jean Favier, Paris deux mille ans d'histoire, Paris, éditions Fayard, 1997, p. 897.
  41. Jean Dérens, Constitution d'un patrimoine parisien: la Bibliothèque historique depuis l'ambure de 1871, catalogue de l'exposition, Hôtel d'Angoulême Lamoignon du 12 juin au 31 juillet 1980.
  42. Frédéric Fort, Paris brûlé : l'hôtel de ville, Les Tuileries..., Paris, Lachaud Éditeur, 1871, p. 37.
  43. Laure Godineau, La Commune de Paris par ceux qui l'ont vécue, Paris, Parigramme, 2010, p. 204.
  44. Maurice Griffe, Paris, 20 siècles d'histoire, Tableaux synoptiques de l'histoire, 2007.
  45. Georges Bourgin, Comment archíveslos nationales ont été sauvées en mai 1871, Bibliothèque de l'école des chartes, 1938, vol. 99, páxs. 425-427.
  46. Pierre Rosenberg, Dictionnaire amoureux du Louvre, Plon, 2007
  47. Ceamanos Llorens, Roberto (2014), La comuña de París (1871), Los Llibros del Tabayón, Madrid páxs. 115, 120, 121 y 125.
  48. 48,0 48,1 48,2 48,3 Encyclopédie Larousse. «la Commune (18 mars-27 mai 1871)» (francés). Consultáu'l 1 d'agostu de 2013.
  49. La deportación de los Comuñeros a Nueva Caledonia foi establecida pola llei del 13 de marzu de 1872, promulgada'l 2 d'abril de 1872.
  50. Jean Baronnet et Jean Chalou, Communards en Nouvelle-Calédonie: Histoire de la déportation, Mercure de France, 1987, ISBN 2-7152-1443-X.
  51. 4th letter of Emile Zola on the Commune, 25 May 1871
  52. Bernard Accoyer, président de l'Assemblée nationale (18 novembre 2008). «RAPPORT D'INFORMATION FAIT en application de l'article 145 du Règlement AU NOM DE LA MISSION D'INFORMATION SUR LES QUESTIONS MÉMORIELLES».
  53. Rexistros de testigos presenciales citaos en 'Paris under Siege' de Joanna Richardson (ver bibliografía)
  54. Robert Tombs, The War Against Paris: 1871, Cambridge University Press, 1981, 272 pages ISBN 978-0-521-28784-5
  55. Gay Gullickson, Unruly Women of Paris, Cornell Univ Press, 1996, 304 pages ISBN 978-0-8014-8318-9>
  56. Lissagaray, Prosper-Olivier (2012). History of the Paris Commune of 1871, páx. 277–278.
  57. «Éric CAVATERRA, La Banque de France et la Commune de Paris (1871)». Revue d'histoire du XIXe siècle páx. 234-236 (2001). Consultáu'l 24 de xunu de 2017.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Hippolyte Prosper-Olivier Lissagaray, La Comuña de París, Editorial Txalaparta, Tafalla, 2004, ISBN 978-84-8136-287-9.
  • De La Brugère, Histoire de la Commune de Paris en 1871, Arthème Fayard, Paris, 1871. En llinia en francés en Gallica.
  • Milza, Pierre (2009a). L'année tarrecible: La Commune (mars–juin 1871).
  • Louise Michel, La Commune, 1898.
  • Joanna Richardson, Paris under Siege, Foliu Society, London, 1982.
  • Karl Marx, La guerra civil en Francia, 1871.
  • Georges Bourgin, La Commune, coleición Que sais-je?, Presses Universitaires de France.
  • Bernard Noêl, Dictionnaire de la Commune, Flammarion, coleición Champs, 1978.
  • Jacques Rougerie, La Commune de 1871, coleición Que sais-je?, Presses Universitaires de France, 2009, ISBN 978-2-13-055462-2.
  • Jacques Rougerie, Paris llibre, 1871, coleición Points, Éditions du Seuil, París, 2004.
  • Jacques Rougerie, Paris insurgé, La Commune de 1871, coleición Découvertes Gallimard (n° 263), Gallimard, 1995, 2006, ISBN 978-2-07-053289-6.
  • Paul Lidsky, Los escritores contra la Comuña, direición única, 2016, ISBN 978-84-617-6658-1
  • Roberto Ceamanos Llorens, La Comuña de París. 1871, Madrid, Los llibros d'El Tabayón, 2014. ISBN 978-84-8319-893-3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]