Cartajima

Coordenaes: 36°38′40″N 5°09′02″W / 36.6445°N 5.1506°O / 36.6445; -5.1506
De Wikipedia
Cartajima
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cartajima (es) Traducir Francisco Javier Benítez Tirado
Nome oficial Cartajima (es)[1]
Códigu postal 29452
Xeografía
Coordenaes 36°38′40″N 5°09′02″W / 36.6445°N 5.1506°O / 36.6445; -5.1506
Cartajima alcuéntrase n'España
Cartajima
Cartajima
Cartajima (España)
Superficie 22 km²
Altitú 826 m
Llenda con Júzcar, Ronda, Parauta, Pujerra y Igualeja
Demografía
Población 232 hab. (2023)
- 136 homes (2019)

- 117 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 10,55 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cartajima.es
Cambiar los datos en Wikidata

Cartajima ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu al oeste de la provincia nel Valle del Genal, siendo una de les poblaciones que conformen la contorna de la Serranía de Ronda.

Per carretera tópase asitiáu a 111 km de Málaga y a 646 km de Madrid.

En 2016 cuenta con una población de 241 habitantes. [2]

Les noticies sobre'l pasáu de Cartajima son en parte confuses, y difícilmente podemos confirmar ciertos datos. Pero vamos faer un percorríu sobre les muestres más verisímiles, y lleendes tresmitíes por xeneraciones.

Diego Amaya, un vieyu de la población, cuando se taben faciendo unos cimientos en Les Peñuelas apaecieron unos sepulcros con restos humanos, y xunto a ellos, na parte en que folgó la cabeza, delles monedes. Esti acontecimientu vien recoyíu nuna crónica del pueblu. Ye posible un enterramientu de la dómina fenohelénica. Podemos atopar tamién termes y necrópolis romana nel Cortixu del Mure y restos de calzaes romanes, de la que comunicaba Ronda con Cádiz, pasando por Cartajima, y otres de menos entidá que podríen sirvir como camín pa sacar fierro dende les mines del monte escontra la población.

El nome de “Cartajima” ye d'orixe árabe-tagmazib, “Al-Z’jaima”, (el llugar del altor, según cúntame un amigu rifeñu). Nos primeros testos cristianos apaez como Xaritalxime. Ye'l pueblu asitiáu a mayor altor en tola contorna, polo que coincide col so allugamientu. Tenemos el nome de delles zones y finques, que tienen nomes árabes: Benahayón, Benajeriz, Benahazín, Benajanná, Benajarín. Conquistada Ronda polos Reis Católicos y rindíos los demás pueblos, Cartajima siguió habitada por abondosu población morisca (que siguíen colos sos ritos relixosos) y sufrieron la persecución y procesos xudiciales de parte del Santu Oficiu a lo llargo del sieglu XVI. Sobremanera poles costume musulmanes del ayunu y de sacrificar a los animales degollándolos, pa sangralos, y esta llabor namái lu podía realizar un “santón” varón arredoláu que realizara tolos rezos diarios, como manda'l Corán. Según narren cróniques de la Inquisición.

El cultivu de les viñes caltúvose brengosu hasta finales del sieglu XIX, cuando la epidemia de filoxera acabó coles viñes de tola contorna. Esa prosperidá económica del XVIII fizo que nesti pueblu floriaren oficios más especializaos. Consta qu'unes de les puertes en madera de castañal tallada de la ilesia de Gaucín fueron feches en Cartajima por un maestru carpinteru que tenía de gociar de muncha estima na zona como pa recibir encargos dende tan lloñe. Nel Censu de Floridablanca Cartajima presentaba peculiaridaes que la faíen una de les poblaciones más prósperes d'estos valles, cuntando con médicu y notariu, oficios desconocíos en cuasi tolos pueblos restantes, y con un númberu d'habitantes cercanu a los 1.500 que nunca foi superáu.

Mientres la Guerra de la Independencia, Cartajima estremar na llucha contra les tropes napoleóniques, especialmente'l guerrilleru Andrés García, que cunta ente les sos fazañes col atentáu contra'l gobernador de Ronda, que morrió cuando pasiaba col so escolta pol Tajo.

En 1814 Cartajima foi nomada villa por Fernandu VII. Esta situación de rellumanza mereció-y la denominación del "Cádiz el Mozu".

Tresporte y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Los principales accesos al conceyu de Cartajima derívense:

  • De la carretera A-397 Ronda-San Pedro de Alcantara. Xunto al área de servicios de La Ventilla, unos 100m antes llegando dende Ronda atopa l'esviadura escontra Cartajima, tomando la carretera'l nome de MA-525.
  • De la carretera A-369 Ronda-Gaucín. A unos diez quilómetros de Ronda, dempués del Puertu de los Perdigones, esviar la carretera en direición Alpandeire (MA-515), teniendo continuidá a los conceyos de Faraján, Júzcar y Cartajima.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Cartajima (Málaga)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]