Carlos XII de Suecia

De Wikipedia
Carlos XII de Suecia
rei de Suecia

5 abril 1697 (Xulianu) - 29 payares 1718 (Xulianu)
Carlos XI de Suecia (es) Traducir - Ulrica Leonor de Suecia (es) Traducir
Vida
Nacimientu The Royal Court Parish (en) Traducir[1]27 de xunu de 1682[1]
Nacionalidá Bandera de Suecia Suecia
Muerte Halden[1]11 d'avientu de 1718[1] (36 años)
Sepultura Q28379916 Traducir[2]
Causa de la muerte muertu en combate[1]
Familia
Padre Carlos XI de Suecia
Madre Ulrica Leonor de Dinamarca
Casáu con ensin valor
Hermanos/es
Pueblu Casa de Zweibrücken (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá d'Uppsala
Llingües falaes suecu[3]
Alumnu de Andreas Nordenhielm
Erik Lindschöld
Oficiu líder militarmonarca
Altor 176 cm
Creencies
Relixón Luteranismu
Cambiar los datos en Wikidata

Carlos XII (27 de xunu de 1682The Royal Court Parish (en) Traducir – 11 d'avientu de 1718Halden), llamáu Carolus Rex y l'Alejandro del Norte. Fíu de Carlos XI de Suecia y Ulrica Leonor de Dinamarca. Considérase-y l'últimu rei guerreru de Suecia, y probablemente fuera unu de los meyores tácticos de guerra de la historia universal. Rei de Suecia (1697-1718), Duque de Bremen y Príncipe de Verden (1697-1718) y conde del Palatináu-Zweibrücken (1697-1718) como Carlos II.

Participó mientres cuasi tol so reináu na Gran Guerra del Norte, combatiendo les fuercies xuníes de Dinamarca, Saxonia, Polonia y l'Imperiu rusu. La so victoria más conocida foi la batalla de Narva, en 1700, cuando venció a un exércitu rusu delles vegaes mayor.

Históricamente, escúlpase-y de la derrota de la batalla de Poltava por atopase mancáu nun pie, y nun habese atopáu en condiciones de dirixir a les sos tropes en persona. Alrodiu de la so vida privada sábese bien pocu, namái que yera una persona reservada. La so vida política reflexóse, a les traces, nes sos campañes y nes sos decisiones mientres la Gran Guerra del Norte.

Infancia[editar | editar la fonte]

Nació nel castiellu Trés Corones en Estocolmu. El segundu de los 7 fíos de Carlos XI, de los cualos solo sobrevivieron trés: Eduviges Sofía, Carlos y Ulrica Leonor. La primer infancia pasar en compañía de la so madre y de les sos hermanes. Cumplíos los seis años, el so padre decidió que yá yera hora d'empecipiar una vida independiente, y asignó-y una seición del palaciu como vivienda, cola so propia corte y sirvientes.

Carlos XI de Suecia. Obra de David Klöcker Ehrenstrahl

La so educación foi esmerada, demostrando'l so talentu sobremanera en matemátiques y les temes militares, aprendió tamién hestoria,filosofía, teunoloxía militar, xeografía, lliteratura amás de francés, alemán, inglés, llatín y griegu. A midida que creció demostró un calter autoritariu entemecíu con cierta tozudez y un enorme arguyu non ensin muestres d'humildá y autu sacrificiu. Carlos XI decidió qu'había que preparar al futuru rei, asina qu'empezó a introduci-y nos sos deberes reales acompañando al so padre en visites pol reinu, caceríes y paraes militares. Carlos XII destacó nes sos dotes militares, demostrando ser un bon espadachín, tirador y un peracabáu caballeru, tantu asina que a los 9 años mató al so primer venáu y a los trelce mató a un xabalín con namás que un cuchiellu.

Carlos XII de Suecia y la so hermana Eduviges Sofía na so niñez.

En 1690 careció la so madre y la so salú foi empiorando. El 26 de xunetu de 1693 morrería la nueva reina a los 36 años, dexando güérfanu a Carlos cumplíos los 11 años. La so muerte afectó fondamente al rei Carlos XI, afectando tamién la so salú.

En 1696 el rei empezó a sufrir de dolor nel banduyu que foi empiorando a pesar de tolos cuidos. El 2 d'abril de 1697 xaciendo'l rei nel so llechu de muerte, despidir de los miembros del Conseyu del reinu y de la so corte. A otru día fixo llamar a los sos fíos pa despidise d'ellos.

Carlos despidir del so padre a soles, nuna xunta que duró dos hores. Trescendió que Carlos XI aconseyó al so fíu a nun dexase abasnar a guerra dalguna, pero si nun tenía opción, tendría d'asumila con toa puxanza y resolución. Tamién lu aconseyó nun casase con daquién d'otra relixón, y curiar y velar poles sos hermanes. El 5 d'abril finó'l rei Carlos XI a los 41 años d'edá.

Carlos perdiera a los 14 años d'edá, al so padre y a la so madre.

Rexencia y coronación[editar | editar la fonte]

Carlos XI estableció nel so testamentu qu'un gobiernu de rexencia tendría d'asumir el poder real hasta la mayoría d'edá del príncipe Carlos. El consejo de rexencia quedó conformáu por reinar madre Ulrica Leonor y 5 conseyeros reales. A la muerte del so padre, Carlos cuntaba con 14 años, y según el costume, la mayoría d'edá algamar a los 18 años. Sicasí los sos antecesores más próximos, inclusive'l so padre, asumieren coronar enantes d'esa edá.

El conseyu de rexencia envaloró que'l príncipe amosaba yá'l maduror necesariu p'asumir el poder real y empezó a sondiar la opinión ente los representantes de los súbditos del reinu, pa declaralo mayor d'edá, y de esta forma ser coronáu rei.

La nobleza aceptó la posibilidá, la plebe tamién. Solo ente'l cleru hubo dalguna resistencia, yá que lo consideraben demasiao mozu inda. Decidió convocase al Parllamentu pal 3 de payares de 1697. L'aceptación de la nobleza y la plebe tenía motivos políticos; una y bones la nobleza por aciu el sofitu al pidimientu de la corona, aspiraba a una posibilidá de restitución de tierres, tierres requisadas por Carlos XI p'afitar económicamente el so reináu; y pa la plebe, la coronación de Carlos significaba l'establecimientu d'un poder neutralizador de les aspiraciones de la nobleza.

El príncipe empezó a asistir a les xuntes del conseyu de rexencia, calteniendo una actitú sollerte, pero distante. Cuando se-y consultaba'l so paecer y él taba d'alcuerdu, espresar dafechamente, en casu contrariu prefería guardar un zarráu silenciu, neutralizando d'ésta manera la consulta, yá que al nun saber el so paecer, el restu de los miembros de conseyu nun s'atrevíen a decidir.

Quema del Castiellu de los Trés Corones Obra de Johan Fredrik Höckert

El nucleu familiar calteníase xuníu y Ulrica Leonor ocupar del bienestar llariego. Sicasí un grave incidente vieno alteriar la paz. El 7 de mayu de 1697, por un descuidu del personal palaciego, españó una quema nel castiellu Trés Corones, y la familia tuvo qu'abandonar el palaciu apresuradamente y abellugase na residencia del conseyeru Bengt Oxenstierna. El pueblu estocolmés llueu s'arrexuntó pa socorrer, o solo a reparar la catástrofe. Unos meses dempués la familia treslladóse a una nueva y moderna residencia, el palaciu Wrangel, que camudaría'l so nome a Kunghuset.

Pa resolver la situación política, la nobleza tomó la iniciativa, y el 8 de payares unvió un par de representantes a palaciu, a solicita-y al príncipe qu'aceptara la corona de Suecia. Informaos de mano, ellí esperar reinar madre, Carlos y los cinco conseyeros. Una vegada espresada la solicitú, el príncipe respondió qu'estimaba l'enfotu puestu na so persona y aceptaba. El siguiente pasu foi axuntase con representantes de los otros trés estamentos políticu-sociales de Suecia: cleru, ciudadanu y agrariu; yá que se consideraba importante apurri-y al nuevu soberanu un ampliu respaldu políticu. Los respeutivos representantes fixeron actu de presencia nel palaciu y repitiéron-y de la mesma el pidimientu. Carlos aceptó nuevamente y depués retiróse a rezar. Tol procedimientu tomara solo 12 hores.

El estinguíu rey Carlos XI foi soterráu'l 24 de payares y tres díes más tarde el Conseyu de rexencia terminó oficialmente les sos funciones, asumiendo'l nuevu príncipe'l tronu de Suecia. El 29 de payares el nuevu soberanu eslleió'l Parllamentu. La coronación realizó'l 14 d'avientu de 1697 na Catedral de San Nicolás d'Estocolmu.

Carlos rompió dos importantes tradiciones esi día. La primera foi resalvar el xuramentu de fidelidá mutua ente'l rei y los sos vasallos (konungaförsäkran), y la segunda foi coronase a sigo mesmu, ensin la intervención d'otros. Estos dos manifestaciones dexaron claru ante toos, qu'él se consideraba un monarca absolutu, pasando a ser l'únicu rei de Suecia que reinaría como tal.

L'adolescente rei Carlos XII manifestó tamién que nun habría llugar pa conseyeros al so llau, y que nun restituyiría tierres a la nobleza. La oposición del cleru resolver arrestando al pregueru de la ciudá de Mora, Jacob Boëthius, -qu'unviara cartes a delles autoridaes, nes cualos manifestaba la so disconformidá cola monarquía absoluta del rei- pa depués xulgalo por traición y condergalo a muerte. La pena foi conmutada darréu y el relixosu pasó los siguientes 10 años n'arrestu, na fortaleza de Nöteberg, na Carelia. Nun hubo más crítiques al rei de nenguna parte.

Catedral de San Nicolás d'Estocolmu

El so reinu[editar | editar la fonte]

Na so coronación, Carlos XII asumió como Rei de los Suecos, los Godos y los Vendos. Gran Duque de Finlandia. Duque de Escania, Estonia, Livonia, Carelia, Bremen, Verden, Stettin, Pomerania, Kassuben y Verden. Príncipe de Ruxen. Señor de Ingria y Wismar. Conde de Zweibrucken, Conde Palatín del Rin en Baviera, Duque de Jülich, Kleve y Berg. Conde de Wälden, Sponheim y Ravensberg, y Señor de Ravenstein.

Toos estos títulos reflexaben l'enorme imperiu qu'heredara del so padre. Imperiu construyíu principalmente al traviés de conquistes militares empecipiaes por Gustavo II Adolfo na Guerra de los Trenta Años y confirmaes nel Tratáu de Paz de Westfalia; siguíes de les llograes pol so güelu Carlos X Gustavo, nel Tratáu de Roskilde y pol so padre Carlos XI na Guerra Escanesa.

Nel Mar Bálticu, solo Polonia, el Ducáu de Curlandia, el Ducáu de Lituania -dambos ducaos apoderaos per Polonia- y el Ducáu de Prusia teníen accesu a les víes marítimes.

Poder militar[editar | editar la fonte]

Los Carolinos

Dempués de la Batalla de Lund, el 4 d'avientu de 1676, una de les más sangrientes de la dómina, el rei Carlos XI, padre de Carlos XII, entendió la importancia de cuntar con un exércitu bien entamáu, y punxo enforma enfotu en desenvolvelo, pasando gran parte del so tiempu entamándolo, y participando en revistes y maniobres.

La reorganización empezó cola aplicación d'un nuevu sistema llamáu de enrolamiento o allistamientu (indelning), qu'a diferencia del sistema de reclutamiento, dexaba cuntar con reximientos permanentes, entrenaos regularmente, bien disciplinaos, entamaos pa responder rápido ante un ataque o emerxencia, y bien homoxéneos tocantes a idioma y orixe local –a diferencia del restu d'Europa. Cada reximientu cuntaba con batallones de caballería y artillería.

Batalla de Lund. Obra de Johan Philip Lemke

La construcción de la base naval de Karlskrona en 1680, dotó al reinu d'un recursu bien importante pa caltener el control del Mar Bálticu. Sicasí, los poderes navales de Dinamarca, Holanda y Gran Bretaña superar llargamente, tantu pol tonelaxe de les sos naves de guerra, como pola so cantidá.

La oficialidá taba compuesta por militares profesionales qu'habíen estudiáu o perfeccionáu la so carrera militar n'otros países, principalmente Francia. Otros oficiales proveníen de les posesiones sueques n'Alemaña.

Tamién esistía una cantidá d'oficiales de distintes nacionalidaes (franceses, británicos y otros) que sirvieren n'exércitos d'otros países, y participáu en distintes guerres europees, quien actuaben so contratu. Suecia cuntaba tamién con destacaos inxenieros militares, especializaos en fortificaciones.

Por ser creaos por Carlos XI y participáu na Gran Guerra del Norte sol mandu de Carlos XII, los alistaos recibieron el nome de Carolinos.

La guerra[editar | editar la fonte]

La Gran Guerra del Norte empezó en febreru de 1700, cuando un exércitu compuestu por tropes polaques y saxones intentaron apoderase de la ciudá de Riga en Livonia, ensin llogralo a pesar de la so superioridá numbérica. El 20 de marzu del mesmu añu, Federico IV de Dinamarca ordenó la invasión por tropes del reinu de Dinamarca-Noruega, del ducáu de Holstein-Gottorp, gobernáu por Federico IV de Holstein-Gottorp, cuñáu del rei Carlos XII, casáu cola so hermana Eduviges Sofía. El principáu, asitiáu na frontera sur de Dinamarca, yera un aliáu de Suecia y consideráu como una amenaza polos daneses.

El bautizu de fueu

Carlos XII decidió entós reaccionar militarmente y planió un ataque contra Dinamarca. Concentró tropes sueques na frontera sur de Dinamarca, en Escania y na frontera con Noruega. Embarcándose personalmente en Landskrona con cuatro batallones d'infantería, crució'l Öresund nun convói y depués de faer una maniobra táctica evasiva, viró escontra'l norte onde fondió frente a pueblu de Humlebaeck, allugáu a unos 40 km al norte de Copenḥague, a les 18:00 del 25 de xunetu. Darréu realizóse un desembarcu anfibiu.

Tropes sueques realizando un desembarcu. Obra de Johan Philip Lemke

El desembarcu nun tuvo exentu de dramatismu, una y bones el provecíu rei suecu saltó al agua espada en mano enantes de llegar a la sablera, na primer folada xunto a los sos oficiales; faciéndolo metanes una escaramuza proveniente d'unos 700 soldaos y llabradores armaos que los esperaben, cayendo mancáu'l comandante en xefe Carl Magnus Stuart, el so ex profesor y actual xeneral de loxística militar, que diba al so llau; cayendo amás mancáu un oficial que diba a la so otra banda.

Prontamente los sos soldaos amenorgaron les débiles defenses, retirándose'l daneses en direición a Copenḥague. Les baxes sueques fueron un muertu y dellos mancaos, los daneses algamaron la cincuentena. Más tarde el mesmu día, desembarcó una nueva folada de tropes sueques, quedando la fuercia espedicionario conformada por unos 4.900 soldaos. Darréu desembarcaron reximientos de caballería, y pa dos selmanes más tarde, l'exércitu suecu en suelu danés llegaba a los 10.000 soldaos.

Federico IV, yá enteráu de la invasión sueca con anterioridá y del so posible ataque a Copenhague, decidió detenela entrando en rápides negociaciones, llogrando un tratáu de paz el 8 d'agostu, conocíu como'l Tratáu de Traventhal, reconociendo a Holstein-Gottorp y compensándolo económicamente amás. Carlos XII, anque un tanto atayáu, yá que nos sos planes taba la destrucción de la flota danesa fondiada en Copenḥague, aceptó la nueva situación y tornó a Suecia.

El 20 d'agostu, Pedru I invadió Ingria, declarando la guerra a Suecia, -teniendo como oxetivu'l llograr establecer un puertu nel Mar Bálticu-, poniendo pocu dempués sitiu a la fortaleza sueca en Narva.

La so apariencia en 1716[editar | editar la fonte]

L'historiador Bengt Liljegren nel so llibru Karl XII i Lund ("Carlos XII en Lund"), describir de la siguiente forma mientres la permanencia del rei en Lund:

Tenía 34 años, la so melota empezaba a ralear sobre'l so frente y nun tenía l'axilidá d'antes. Acoxaba llevemente por cuenta de la so antigua quebra del fémur, pero entá se caltenía argutu como na so mocedá. Yera delgáu, de costazos anchos, y alto pa la so dómina, 1,75 d'altor. La so cara taba marcáu pol sarampión que sufrió na so niñez, la ñariz aguileña y grande, el so característicu llabiu inferior saliente. Los sos güeyos yeren azules, col derechu un pocu más abiertu que l'esquierdu, lo que-y daba a la so mirada un tonu inquisitivo persistente. El so pelo yera castañal escura y usar curtiu, peñáu escontra riba. Les sos vidayes empezaben a encanecer. Les sos ropes yeren simples, en rellación a la so posición social. Una casaca militar azul con botones de bronce dorao, chalecu y pantalones de cueru mariellu, bufanda negra, tricorniu negru con un botón doráu, guantes d'esgrima fechos de cueru de venáu, cola parte cimera de cueru d'alce, y sólides botes negres altes de caballería, con espueles de fierro. Un tahalí de cueru de venáu a la cintura, con una espada llarga d'empuñadura de bronce dorao.

Carlos XII de Suecia. Obra d'Acel Sparre

L'historiador noruegu Alf Y. Bjerke nel so llibru Karl XII i Norge 1716 – Det glömda fältåget ("Carlos XII en Noruega 1716: La campaña militar escaecida"), cita al pastor parroquial noruegu, Søren Hagerup , en que la so casa durmió'l rei, que describió asina les sos impresiones:

Ye realmente la mesma persona que ví nel añu 1700 en Halland, anque bien camudáu, la so cara ye más gruesa y les sos manes dafechu moriques. El pelo ye más escasu qu'entós. Na coroniella sumió, y al llau de les oreyes empieza a ser gris. Ye indulxente cuando fala con toos, pero difícil d'entender, anque la so fala ye común. Sonri siempres, seya como quier lo que se fale. La so devoción y espíritu demostrar cuando, arrodillado, cumple coles sos oraciones na mañana y na nueche. Otra manera pórtase como un soberanu. Les sos ropes non pueden estremase de les de la so más simple caballeru, yá que los sos pantalones, casaca y capa, los primeres de cueru y la postrera de tela azul ordinaria, tán escarcavonaos. Tien un frayatu na so casaca, que según el mesmu cuntó, recibir de Kruse (1), que la so valentía emponderó grandemente. La so servidume componer de 2 cocineros y un camareru, llamáu Mandelstjerna. El so comportamientu ye senciellu y ensin afectación. Ye inquietu y paez volar más que caminar, y nun se quitar nunca la capa y tien una firida cafiante nel fémur. La ñariz -y moquea permanentemente (2), y nun se-y puede dirixir la pallabra cuando come, porque se refundia sobre la comida más como un esquiciáu que como un rei. Esautamente a les 11 de la nueche comió col xeneral mayor Delwick (3) y el coronel Löwen (4), dambos los sos favoritos. Esautamente a la 1 de la madrugada chóse, con botes y espueles, espada y capa, sobre un montón de segáu. Asina se cunta que siempres lo fai, y Delwick con él. La so bébora na mio casa nun foi otra cosa qu'agua fría y ensin ferver, pero nun hubo problema cola comida. Esautamente a les 4 de la mañana taba de pies nuevamente. Esto conforme a la verdá asegura Søren Hagerup.

  • (1) El coronel noruegu Ulrich Christian Kruse yera'l responsable de la llinia defensiva de Cristiania, y comandaba una compañía de 200 dragones qu'entró en combate'l 27 de febreru de 1716 coles fuercies de Carlos XII, tres veces cimeres, cayendo mancáu y fechu prisioneru. El rei recibió un sablazu nel so costazu esquierdu, al paecer del coronel Kruse, que nun lo mancó, yá que taba protexíu pola so capa doblada, sicasí algamó a resga-y la casaca.
  • (2) El rei atopábase refriáu. Igualmente paez ser causa de la so dificultá pa falar, mentada al empiezu.
  • (3) El xeneral mayor Johan Wimmerich von Delwig.
  • (4) El coronel Axel Löwen, cercanu al rei dende la so estadía en Bendery.

Política[editar | editar la fonte]

Sobre'l so política, que cuasi na so totalidá yera esterior, sábese pocu. Como rei absolutista la política del so reinu dependía direutamente d'él, y la so personalidá. Los sos biógrafos suélen-y atribuyir un calter terco, nacionalista, reserváu, ardigosu, valiente, relixosu y de costumes sencielles (solía vistir un uniforme).

Créese qu'él vía'l futuru de Suecia na conquista del Este. Pa eso riquíase caltener al archirrival, Dinamarca, en xaque colos reinos alemanes y faer de Polonia un vasallu. El soberanu faía de menos al más peligrosu de los sos enemigos, l'Imperiu rusu, y ye por eso que lo dexó pal final de la so campaña militar expansionista.

Yera vistu por dalgunos como'l salvador del Imperiu suecu; dizse que tenía una gran capacidá pa convencer a los sos súbditos pa faer sacrificios. Pero, pa otros, foi'l que llevó a Suecia a les llendes de les sos capacidaes a una guerra imposible de ganar. Esto yera obviu, yá que polos sos recursos, l'Imperiu rusu llegaría finalmente a ocupar el llugar de potencia que Suecia tenía. El fin del conflictu roblar nel Tratáu de Nystad en 1721, tres años dempués de la so muerte.

Treslláu del cadabre de Carlos XII de Suecia. Obra de Gustaf Cederström

Tres la derrota na batalla de Poltava, abellugar nel Imperiu otomanu so la proteición del sultán Ahmed III y vivió na ciudá de Bender (actual Tighina, en Moldavia) hasta 1714. El so intromisión na política esterior del Imperiu otomanu llogró faer españar un conflictu militar contra l'Imperiu rusu. A pesar de la so victoria, la campaña militar provocó descontentu ente los otomanos, lo que fizo a Carlos decidise a abandonar la zona. El 11 de payares del mesmu añu, en cruciando Europa mientres 14 díes, llegó a Pomerania, posesión territorial sueca nesi entós. Ellí foi recibíu pol barón Georg Heinrich von Görtz, a quien Carlos XII convertiría en primer ministru de Suecia en 1716, mientres siguía cola so política militar. El rei reorganizó'l so exércitu y empecipió una campaña militar contra Federico IV de Dinamarca, rei de Dinamarca y Noruega.

N'ochobre de 1718, Carlos XII invadió Noruega y empezó l'asediu de la fortaleza de Fredriksten, en Halden, Noruega.

Ellí atoparía la muerte, al recibir el 30 de payares de 1718, un disparu na cabeza mientres una inspeición nocherniega de les trincheres. Nun se sabe con claridá l'orixe del disparu, lo qu'anició munches investigaciones y teoríes.

Cola muerte del rei, l'exércitu suecu tornó al so país, y el 25 d'avientu de 1718 la so hermana Ulrica Leonor foi proclamada reina de Suecia.

Frases célebres[editar | editar la fonte]

  • "Nunca daría empiezu a una guerra inxusta, pero tampoco daría per rematada una llexítima, sacante ganando a los mios enemigos."
  • "Voi espulsar a los moscovitas a Asia d'onde provienen"
  • "Esta va ser dende agora la mio música" dichu al escuchar los cañonazos na so primer campaña militar.

El legáu de Carlos[editar | editar la fonte]

Estatua de Carlos XII na Plaza de Carlos XII, Estocolmo.
  • Cola so muerte termina'l periodu imperial de Suecia, y empieza l'Imperiu rusu a alzase como potencia n'Europa. Suecia dexa a esti postreru, les provincies de: Carelia, Livonia, Estonia y Ingria (Ingermanland), onde los rusos fundaren San Petersburgu en 1703.
  • Carlos XII, dexó les arques de Suecia vacíes, y al país, foliáu dempués de 18 años de guerra. Asina mesmu abrió pasu a la llamada "Dómina de la llibertá" en Suecia, qu'amenorgaba'l poder del monarca y desenvolvía el parllamentarismu. Nesta dómina, que duraría hasta 1772, Suecia foi considerada por Voltaire como l'Estáu más llibre del mundu.
  • Dio entamu a los pruyimientos d'anexón sobre Noruega, que se concretaríen en 1814 y terminaríen en 1905.
  • Convertir n'oxetu d'almiración de dellos reis posteriores, ente ellos Gustavo III. Depués mientres la dómina del nacionalismu pasaría a ser un símbolu de la fuercia de la nación. Anguaño ye vistu con señardá y almiración por grupos d'estrema derecha y neonazis.

Fuentes[editar | editar la fonte]

  • Liljegren, Bengt. Karl XII. En Biografi. 2000 Historiska Media, Lund. ISBN 01-88930-99-8.
  • Liljegren, Bengt. Karl XII i Lund. ISBN 918 8930 513
  • Nordisk familjebok. Uggleupplagan (1910), band 13. sid.967-986.
  • Åberg, Alf y Göransson, Göte. Karoliner. 1976, Bokförlaget Trevi. ISBN 19-7160-208-9.
  • Bjerke , Alf Y. . Karl XII i Norge 1716 – Det glömda fältåget. Alf Y. Bjerke & Carlsson Bokförlag 2003. ISBN 91-7203-553-6
  • Svenska National Encyclopedin

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 «Karl XII» (suecu). Diccionario Biográfico Sueco.
  2. Afirmao en: Riddarholmskyrkan - inventories and graves. Páxina: 424. Data de consulta: 19 febreru 2019. Cita: Fig. 323. Sarkofag av svart marmor för Karl XII, d. 1718,. Autor: Martin Olsson. Data d'espublización: 1937.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 22 mayu 2020.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Carlos XI
Rei de Suecia
1697 - 1718
Socesor:
Ulrica Leonor