Ayaria

Coordenaes: 41°39′N 42°00′E / 41.65°N 42°E / 41.65; 42
De Wikipedia
Ayaria
Bandera de Ayaria (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Xeorxa Xeorxa
ISO 3166-2 GE-AJ
Tipu d'entidá entidá territorial alministrativa de Xeorxa
Capital Batumi
Cabezaleru/a del gobiernu Archil Khabadze
Nome oficial აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკა (ka)
Nome llocal აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკა (ka)
Llingües oficiales xeorxanu
División
Xeografía
Coordenaes 41°39′N 42°00′E / 41.65°N 42°E / 41.65; 42
Superficie 2919 km²
Llenda con Guria (es) Traducir, Samtsje-Yavajeti (es) Traducir, provincia d'Ardahan y provincia d'Artvin
Puntu más altu Kanli (en) Traducir
Demografía
Población 354 900 hab. (2021)
Densidá 121,58 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+04:00
Fundación 1991
adjara.gov.ge
Cambiar los datos en Wikidata

Ayaria, Adjaria o Adzharia (xeorxanu: აჭარა Ach'llabra), oficialmente República Autónoma de Ayaria (xeorxanu: აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკა, Ach'aris Avt'onomiuri Resp'ublik'a), ye una república autónoma de Xeorxa. Ayaria colinda con Turquía al sur y el mar Negru al oeste. Tien una estensión de 2900 km² y una población de 354 900 hab. (2021)[1]. La so capital y ciudá más poblada ye Batumi (169 095 hab.), que sirve como un importante puertu y centru turísticu.

Historia[editar | editar la fonte]

Batumi, obra de Lev Feliksovich Lagorio.

Ayaria formó parte de la Cólquida na Antigüedá. Los griegos fundaron colonies nel sieglu V e.C.. La rexón cayó sol dominiu romanu nel sieglu II e.C.. Depués tuvo integrada nel reinu de Lázica antes de ser incorporada al reinu unificáu de Xeorxa nel sieglu IX. Los turcos otomanos conquistaron el país en 1614. La islamización de la so población producir a partir d'entós. Los otomanos hubieron de vencer Ayaria al Imperiu Rusu n'espansión tres la guerra ruso-turca de 1877–78.

Tres una ocupación temporal por tropes turques y britániques en 1918–1920, Ayaria convertir en parte de la República Democrática de Xeorxa en 1920. Depués d'un curtiu conflictu militar en marzu de 1921, Turquía dexó'l territoriu a Xeorxa en virtú del artículu VI del Tratáu de Kars, cola condición de que la población musulmana gociara d'un réxime d'autonomía. La Xunión Soviética instituyó la República Socialista Soviética Autónoma de Ayaria en 1921 acordies con esta clausa. Asina Ayaria foi parte de la RSS de Xeorxa, pero con una considerable autonomía.

Tres la disolución de la URSS, Ayaria entró a formar parte de la nuevamente independiente República de Xeorxa, azotada pola división política, y consiguió caltenese a salvo de la confrontación civil xeorxana de 1991–1993 gracies al gobiernu autoritariu del so líder.

Aslan Abashidze.

Dende 1989, Aslan Abashidze, descendiente d'una antigua familia feudal, gobernó la rexón con autonomía. Aliáu a Gamsajurdia, llogró caltenese a la cayida d'ésti gracies a la proteición rusa, que deseyaba protexer la so base militar de Batumi. Engarráu con Shevardnadze en numberoses ocasiones, a la fin del periodu d'ésti sofitó-y contra'l so rivales. Pero Shevardnadze foi derrocáu nel añu 2004, y el nuevu gobiernu nun tardó n'unviar tropes a Ayaria. En cuenta de ciertes seguridaes y garantía Rusia facilitó la so salida del país, nel cual establecióse un gobiernu cercanu al xeorxanu respetando hasta'l momentu l'autonomía.

Tres cierta tensión en 2005, Rusia dexó la base militar de Batumi a Xeorxa'l 17 de payares de 2007, acordies con el gobiernu xeorxanu, nel marcu de Cooperación CEI-OTAN y la XE.

En xunetu de 2007, la sede del Tribunal Constitucional de Xeorxa foi treslladada de Tblisi a Batumi.

Cultura[editar | editar la fonte]

Vista de la capital, Batumi.

En "Axal Bulvarshi" atópase la escultura creada pola artista xeorxana Tamar Kvesitadze (თამარ კვესიტაძე). Nun principiu esta escultura foi llamada "Man and Woman", pero dempués de que decidiera instalase la en Batumi, la obra d'arte adquirió los nomes de "Ali y Nino" (ალი და ნინო), dos héroes d'un llibru de Kurban Said, nel que se cunta la hestoria d'amor d'un mozu azerbaiyano que se namora d'una princesa xeorxana pero que poco dempués muerre n'actu de defensa pel so país.

Nuna exhibición en Londres espunxo una versión a pequeña escala de la escultura de "Ali y Nino", primero que l'artista decidir a construyila a gran escala pa la ciudá de Batumi. Pasaron 10 meses hasta que la construcción remató.

La escultura d'aceru, de más de 3 metros d'altor y 7 tonelaes de pesu, representa les figures d'un home y una muyer na mariña del Mar Negru de Xeorxa. Les figures interactúan n'intervalos de 8 a 10 minutos acaldía dende les 19:00 hores, moviéndose la una escontra la otra hasta fundise nuna sola pieza.

La escultura foi presentada nel pabellón xeorxanu de la 52ª edición de la Bienal de Venecia nel añu 2007.

Organización política[editar | editar la fonte]

El status de la República Autónoma de Ayaria ta definíu pola llei xeorxana sobre Ayaria y pola nuevu constitución de la rexón, adoptada tres el derrocamientu d'Aslan Abashidze. El Conseyu Supremu de Ayaria (Parllamentu) consta de 30 miembros, escoyíos por un periodu de 4 años. El cuerpu executivu de la rexón (Conseyu de Ministros) ye nomáu pol presidente de Xeorxa, quien tamién tien poderes pa eslleir l'asamblea y el gobiernu y pa sobreponese a les autoridaes llocales nos casos en que se contravenga la Constitución xeorxana.

L'actual xefe del gobiernu ayariano ye Levan Varshalomidze.

Ayaria subdividir en 6 unidaes alministratives:

  1. Ciudá de Batumi
  2. Distritu de Keda
  3. Distritu de Kobuleti
  4. Distritu de Khelvachauri
  5. Distritu de Shuakhevi
  6. Distritu de Khulo

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]