Atomismu

De Wikipedia
Atomismu
teoría y escuela filosófica (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Leucipo de Mileto, el primer filósofu griegu en desenvolver la teoría del atomismu.

L'atomismu[1] ye un sistema filosóficu que surdió en Grecia mientres el sieglu V e.C. y na India hacia l'añu 200 e.C. -100 e.C. , anque seique muncho primero (Mosco de Sidón), según el cual l'universu ta constituyíu por combinaciones de pequeñes partícules indivisibles denominaes átomos (en griegu significa que nun se puede estremar).

Nes antigües creencies, l'átomu definíase como l'elementu más pequeñu, al empar estensu ya indivisible, del que tán feches toles coses. Según el atomismu mecanicista de Leucipo y Demócrito (sieglos V y IV e.C. ), los átomos son unes partícules materiales indestruyibles, desprovistes de cualidaes, que nun s'estremen ente sigo más que pola forma y dimensión, y que poles sos diversu combinaciones nel vacíu constitúin los distintos cuerpos. La concepción de la naturaleza foi absolutamente materialista, y esplicó tolos fenómenos naturales en términos de númberu, forma y tamañu de los átomos. Inclusive amenorgó les propiedaes sensoriales de les coses a les diferencies cuantitatives de los átomos.

Aristóteles refuga la idea atomística col argumentu de que nun puede esistir el vacíu subxacente ente les partícules. Según la doctrina aristotélica, la materia ta constituyida de forma continua, esto ye, que nun puede estremase en partes irreductibles.

Pa evitar el determinismu mecanicista, criticáu por Aristóteles, Lucrecio toma'l pensamientu d'Epicuro ya introduz la tesis de que los átomos cayen nel vacíu y esperimenten por sigo mesmos una declinación que-yos dexa atopar se. D'esta forma tratar d'imponer un ciertu orde a la idea orixinal que suponía que les coses formar con un movimientu caóticu d'átomos.

L'atomismu apaez na filosofía griega como un intentu de superar les dificultaes lóxiques pa esplicar el cambéu de les coses consideraes na Escuela eleática. Afirma lo qu'ésta mesma afirma y puede afirmar tamién lo qu'esta niega, faciéndose asina más comprensiva como teoría. Nun hai disyuntiva ente ser y nun ser, sinón dambes coses, namái que'l ser nun ye efeutivamente tal, esto ye, espaciu y vacíu. Esta simultaneidá de los contrarios constitúi la fonte del movimientu. Esta teoría atómica percuerre con tal fluidez el tránsitu del ser a les coses, suprime de golpe tantes torgues pa la comprensión mecánica y matemática del universu, que dende entós se convirtió en modelu pa cualesquier investigación racional de la naturaleza. Tamién se presenta como allegáu al pluralismu d'Anaxágoras o d'Empédocles (sieglu V e.C. ), Anaxágoras consideraba que tou taba fechu de partícules elementales llamaes Homeomerías conceptualmente distintes (anque bien similares) a los átomos de Leucipo y Demócrito, ente que Empédocles afirmaba que cuasi toles coses (non los güeyos, por casu) tán compuestes por de los cuatro elementos, a saber: aire, agua, tierra y fueu. N'India, per otra parte, llegaben a conclusiones paecíes los jainistas Ajivika y Cārvāka y les escueles del hinduismu ortodoxu Nyaya y Vaisheshika.

Na edá media, a pesar de la oposición xeneral al atomismu basada en considerancies teolóxiques, y sobremanera pola fuerte influyencia d'Aristóteles, esta doctrina foi caltenida por Guillermo de Conches y Nicolás de Autrecourt. La teoría cobra nueva puxanza nos sieglos XV y XVI, coincidiendo cola crítica al aristotelismu, coles idees de Nicolás de Cusa y Giordano Bruno, algamando un puntu culminante cola renovación de Gassendi, que considera l'atomismu como la hipótesis más razonable pa la esplicación de los fenómenos de la naturaleza. Nesta dómina fueron aldericaos los problemes inherentes a la doctrina atomista: dificultá lóxica d'almitir qu'esista una porción de materia que nun se pueda estremar y les dificultaes d'esplicar la diversidá de les propiedaes físiques y químiques de los cuerpos. Coles mesmes ye innegable la influyencia qu'adquirió más tarde nos oríxenes de la teoría atómica científica, empezando pol científicu serbiu Ruđer Bošković (1711-1787), primero n'esbozar una teoría atómica moderna de fundamentu newtoniano qu'establez fuercies de cohesión y de repulsión.

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]