Antigua Confederación Suiza

Coordenaes: 47°03′25″N 7°55′12″E / 47.056806°N 7.920113°E / 47.056806; 7.920113
De Wikipedia
Antigua Confederación Suiza
(de agostu 1291 a 5 marzu 1798)
[[República Helvética (es) [[República Helvética (es) Traducir|→]]
estáu desapaecíu
Alministración
Xeografía
Coordenaes 47°03′25″N 7°55′12″E / 47.056806°N 7.920113°E / 47.056806; 7.920113
Cambiar los datos en Wikidata
L'Antigua Confederación Suiza dende 1291 hasta'l sieglu XVI.

L'Antigua Confederación Suiza foi la precursora de la Suiza moderna. La Eidgenossenschaft suiza (confederación) foi una federación de nexos débiles ente pequeño Estaos cuasi independientes qu'esistieron dende finales del sieglu XIII hasta 1798, cuando foi invadida por Napoleón I, que la tresformó na efímera República Helvética.

Historia[editar | editar la fonte]

El nucleu de l'Antigua Confederación Suiza foi una alianza ente les comunidaes de los valles de los Alpes centrales pa facilitar la realización d'intereses comunes, como'l comerciu llibre, y p'asegurar la paz ente rutes comerciales importantes al traviés de los montes. La Carta Federal de 1291, roblada poles comunidaes rurales d'Uri, Schwyz y Unterwalden, considérase tradicionalmente el documentu fundador de la Confederación, anque pue que esistieren aliances similares delles décades antes.[1]

Crecedera de la Confederación[editar | editar la fonte]

Esti pactu inicial foise ampliando gradualmente con pactos adicionales ente les ciudaes de Lucerna, Zúrich y Berna. La estraña unión de comunidaes rurales y urbanes, toes col estatus de reichsfreiheit (dependencia direuta del Emperador) dientro del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, tuvo de resultes la presión de los duques y reis d'Habsburgu, qu'enantes apoderaren la mayor parte d'eses tierres. Nel intre de munchos combates contra los exércitos d'Habsburgu, los suizos salieron victoriosos ya inclusive conquistaron les árees rurales de Glaris y Zug, que pasaron a ser miembros independientes de la confederación.[1]

Dende 1351 hasta 1481, esta Confederación de los Ocho cantones (n'alemán Acht Orte) consolidó la so posición. Les ciudaes miembru estendieron los sos territorios a cuenta de los condes locales vecinos, principalmente mercando derechos xudiciales, anque dacuando tamién pola fuercia. La Confederación en xunto espandióse al traviés de conquistes militares. Argovia foi conquistada en 1415, Turgovia en 1460. En dambes ocasiones, los suizos aprovechar de la debilidá de los duques d'Habsburgu.

A finales del sieglu XIV y empiezos del XV produciéronse la Batalla de Sempach (1386), na que s'enfrentaron los confederaos y los Habsburgu; la Guerra antigua de Zürich (14401446), ente los confederaos y el pueblu de Zúrich n'armes; y la Guerra de Borgoña contra Berna (1474-1477), na que'l Duque de Borgoña Carlos el Desacobardáu foi derrotáu.

En 1477 cinco cantones: Zurich, Berna, Lucerna, Soleura y Friburgu, formaron una lliga pa protexese contra les balasmes de les comunidaes rurales. Pero Uri, Schwyz, Unterwalden y Zug, sedes d'eses insurrecciones, protestaron contra l'almisión de Lucerna na nueva lliga, porque esistiera dende 1332 un alcuerdu ente elles y esi cantón de que nun entraría nuna nueva lliga ensin el so consentimientu. Tamién protestaben contra l'almisión de Soleura y Friburgu, pa torgar una preponderancia de les ciudaes sobre los elementos rurales. Nel intervalu de 1478 a 1481 les disensiones llegaron al so apoxéu. Finalmente celebróse una xunta de la Dieta Federal n'avientu de 1481, en Stans, cuando'l so antagonismu creció. La Dieta taba a puntu d'eslleise ensin alcuerdu cuando'l 22 d'avientu'l párrocu de Stans, Heini am Grund, aprució con un mensaxe del futuru santu patrón de suizu Nicolás de Flüe, reconocíu tantu por protestantes suizos como por católicos, que restauró la paz ente les partes engarraes, evitó la guerra civil -consiguiendo'l milagru de la reconciliación- y fixo téunicamente posible la realidá de la patria común suiza.[2]

Nel sur, Uri llevó a cabu una espansión territorial que remataría finalmente —tres un trabayosu procesu— na conquista del Tesinu en 1515. Nengún d'estos territorios pasó a ser miembru de la Confederación, sinón que se convirtieron en bailías, rexones alministraes comunalmente por munchos cantones.

Coles mesmes, los ocho cantones amontaron gradualmente la so influyencia sobre les ciudaes y rexones vecines por aciu aliances adicionales. Ciertu númberu de cantones establecieron pactos con Friburgu, Appenzell, Schaffhausen, l'abadía y la ciudá de St. Gallen, Biel, Rottweil, Mulhouse y otros. Estos aliaos, llamaos los Zugewandte Orte, pasaron a tar fuertemente acomuñaos a la Confederación, pero nun fueron aceptaos como miembros plenos.

La Guerra de Borgoña favoreció la espansión con nuevos miembros. Friburgu y Soleura fueron aceptaos en 1481. Na Guerra Suaba contra l'emperador Maximiliano I d'Habsburgu, los suizos volvieron consiguir victories y quedaron fuera de la llexislación imperial. Les ciudaes primeramente acomuñaes de Basilea y Schaffhausen xunir en 1501 a la Confederación como resultancia direuta del conflictu. Appenzell sería en 1513 el decimotercer miembru. Esta Confederación de trece cantones (Dreizehn Orte) constituyó l'Antigua Confederación Suiza hasta 1798.

La espansión militar de la confederación detener pola derrota na batalla de Marignano de 1515. Namái Berna y Friburgu seríen capaces de conquistar Vaud en 1536, que pasó na so mayor parte al cantón de Berna, anque una pequeña parte pasó al dominiu de Friburgu.

Conflictos confesionales[editar | editar la fonte]

Les fuercies de Zúrich derrotaes na Segunda Guerra de Kappel.

La Reforma causó en Suiza la división confesional ente los cantones.[1] Zúrich, Berna, Basilea, Schaffhausen, según los asociaos Biel, Mulhouse, Neuchâtel, Xinebra y St. Gallen convertir al protestantismu, ente que'l restu de la Confederación y el Valais siguieron siendo católicos. En Glaris, Appenzell, los cantón de los Grisones Grisonos y na mayoría de bailíes coesistíen dambes confesiones. Appenzell estremar en 1597 en dos semicantones: el protestante Cantón de Appenzell Rodas Esteriores y el católicu Cantón de Appenzell Rodas Interiores.

La división confesional llevó-yos a la guerra civil —les Guerres de Kappel— que dixebraron les aliances con potencies estranxeres de los dos facciones, pero la Confederación como conxuntu siguió esistiendo. Les polítiques esteriores comunes fueron bloquiaes. Na Guerra de los Trenta Años, los fondos desalcuerdos relixosos ente los cantones caltener neutral y al marxe de la devastación. Na Paz de Westfalia, la delegación suiza so la direición de Johann Rudolf Wettstein consiguió la reconocencia formal como Estáu independiente separáu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

Les diferencies sociales y el absolutismu creciente nos cantones urbanos mientres l'Antiguu Réxime de Suiza fueron causa de delles revueltes populares. El llevantamientu de 1653, mientres la depresión posterior a la Guerra de los Trenta Años, desencadenó la Guerra de los Llabradores Suizos de 1653 nos territorios de Lucerna, Berna, Basilea, Soleura y Argovia. La revuelta foi entartallada cola ayuda d'otros cantones.

Les diferencies relixoses fuéronse acentuando por discrepancies económiques. Los cantones suizos centrales, predominantemente católicos, taben arrodiaos de cantones protestantes con una economía floreciente, que se foi industrializando paulatinamentte. Los cantones políticamente dominantes yeren Zúrich y Berna, dambos protestantes, pero nes axencies de la Confederación los cantones católicos teníen la supremacía dende la segunda guerra de Kappel de 1531. Un intentu de reestructurar la Confederación en 1565 por iniciativa de Zúrich foi bloquiáu pola oposición católica, lo qu'anició la Primer guerra de Villmergen en 1656, que ganó'l bandu católicu, encimentando'l statu quo. Pero los problemes permanecíen irresueltos y entraron n'erupción nuevamente en 1712 na Segunda guerra de Villmergen. Esta vegada los cantones protestantes ganaron y pasaron a apoderar la Confederación. Sicasí, non pudo enllantase una reforma completa: los intereses individuales de los trelce miembros yeren diversos, y los gobiernos absolutistes de los cantones aguantaben tolos intentos de centralización pa introducir una alministración federal o una burocracia moderna. La política esterior permaneció estazada.

En 1798 la Confederación foi invadida poles tropes de Napoleón I. Venció con una resistencia insignificante ante los exércitos aliaos. L'antiguu réxime de l'Antigua Confederación Suiza foi reemplazáu pola República Helvética por orde de Napoleón.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Schwabe & Co.: Geschichte der Schweiz und der Schweizer, Schwabe & Co 1986/2004. ISBN 3-7965-2067-7. N'alemán.
  2. s'alimentaba-solo-de-la-eucaristia/ San Nicolás de Flüe, un gran políticu que s'alimentaba namái de la Eucaristía

Bibliografía complementaria[editar | editar la fonte]

  • Aubert, J.-F.: Petite histoire constitutionnelle de la Suisse, 2nd ed.; Francke Editions, Bern, 1974. En francés.
  • Peyer, H.C.: Verfassungsgeschichte der alten Schweiz, Schulthess Polygraphischer Verlag, Zürich 1978. ISBN 3-7255-1880-7. N'alemán.