Alto Gállego

Coordenaes: 42°38′N 0°09′W / 42.63°N 0.15°O / 42.63; -0.15
De Wikipedia
Alto Gállego
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia Provincia d'Uesca
Tipu d'entidá comarca de Aragón (es) Traducir
Capital Samianigo
Xeografía
Coordenaes 42°38′N 0°09′W / 42.63°N 0.15°O / 42.63; -0.15
Llenda con Somontano de Barbastro (es) Traducir, La Jacetania, Hoya de Huesca y Sobrarbe
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Alto Gállego (Alto Galligo n'aragonés) ye una contorna asitiada al norte d'Aragón y qu'ocupa la práutica totalidá del cursu altu del ríu Gállego. La capital alministrativa ye Sabiñánigo.

Conceyos[editar | editar la fonte]

La contorna engloba a los conceyos de Biescas, Caldearenas, Hoz de Jaca, Panticosa, Sabiñánigo, Sallent de Gállego, Yebra de Basa y Yésero.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Llenda al oeste cola Jacetania, al este col Sobrarbe y el Somontano de Barbastro, al sur cola Hoya d'Uesca y al norte con Francia (departamentos de Alto Pirineos y Pirineos Atlánticos). Ta allugada ente'l Prepirineo y el Pirinéu y les altitúes de los nucleos habitaos bazcuyen ente los 650 y los 1.300 metros. Atópase arrodiada de grandes montes de más de 50.000 hectárees.

Parte del so territoriu ta ocupáu pol Parque natural de la Sierra y los Cañones de Guara y el Monumentu natural de los Glaciares Pirenaicos.

Sierra y Cañones de Guara[editar | editar la fonte]

La sierra de Guara.

#Alcontrar na provincia d'Uesca, nes contornes d'Altu Gállego, Hoya d'Uesca, Sobrarbe y Somontano de Barbastro. Toma los conceyos de Abiego, Adahuesca, Aínsa-Sobrarbe, Alquézar, Arguis, Bárcabo, Bierge, Boltaña, Caldearenas, Casbas d'Uesca, Colungo, Uesca, Loporzano, Nueno y Sabiñánigo.

Cuenta con 47 453 hai y una zona periférica de proteición qu'entiende otres 33 286 ha, siendo l'espaciu natural más grande de la comunidá. Les sos cotes d'altitú bazcuyen ente los 430 metros nel ríu Alcanadre hasta los 2 077 del picu de Guara.

Foi creáu'l 27 d'avientu de 1990 sol nome de parque natural de la Sierra y Cañones de Guara.

Gracies a la so xeoloxía, ye un llugar aparente pa la práutica de barranquismo y esguilada.

Ye tamién LIC y ZEPA.

Glaciares pirenaicos[editar | editar la fonte]

El glaciar del Aneto.

Alcontrase nes contornes d'Altu Gállego, Sobrarbe y Ribagorza, provincia d'Uesca.

Tien una superficie de 3 190 ha y otres 12 897 de zona periférica de proteición. La so altitú bazcuya ente los 2 700 y los 3 000 msnm.

El monumentu natural foi declaráu como tal el 21 de marzu de 1990, siendo ampliáu'l 23 de xunetu de 2002 y per peracaba vegada'l 4 de setiembre de 2007.

Inclúi los siguientes picos:

  • Macizu de Balaitús (Sallent de Gállego)
  • Picos del Infiernu (Panticosa y Sallent de Gállego)
  • Picu Viñamala (Torla-Ordesa)
  • La Munia (Bielsa)
  • Picu Posets (San Juan de Plan, Sahún y Benasque)
  • Picu Perdigueru (Benasque)
  • Picu Maladeta y Aneto (Benasque y Montanuy)
  • Monte Perdíu (Bielsa y Fanlo)

Ye tamién, anque parcialmente, LIC y ZEPA.

Historia[editar | editar la fonte]

Históricamente formaba parte de la Jacetania, siendo'l nucleu orixinal del antiguu condáu d'Aragón. Los territorios históricos que lu integren son el valle de Tena, la tierra de Biescas y el Serrablo.

La contorna como institución[editar | editar la fonte]

La llei de creación de la contorna ye la 13/2001 del 2 de xunetu de 2001.[1] Constituyóse'l 24 d'ochobre de 2001. Les competencies fuéron-y trespasaes el 1 de marzu de 2002.

Política[editar | editar la fonte]

Conseyeros
Cargu Nome Conceyu Partíu Políticu
Presidenta María Lourdes Arruebo de Lope Conceyal de Panticosa PSOE
Xerente María Teresa Loste Ramos - -
Vocal Antonio Maza Escartín Conceyal de Biescas PSOE
Vocal Ana María Miranda Ortiz Conceyal de Biescas
Vocal Isabel Mañero Yáñez Conceyal de Sabiñánigo
Vocal María Jesús Acín Sanromán Alcaldesa de Yésero
Vocal Gaspar López Otín Conceyal de Caldearenas
Vocal José Antonio Lafragüeta Azón Alcalde de Yebra de Basa
Vocal José Antonio Sánchez Coca Conceyal de Sallent de Gállego
Vocal Ricardo Redondo Redondo Conceyal de Sabiñánigo
Vocal Beatriz Vicente Sofín Conceyal de Biescas PAR
Vocal Esperanza López Sanz Alcaldesa de Hoz de Jaca
Vocal Marta María Allué de Baro Conceyal de Sabiñánigo
Vocal Nuria Pargada Zapater Conceyal de Biescas
Vocal Palombu Gericó San Martín Conceyal de Sallent de Gállego
Vocal Pedro Grasa Rodríguez Conceyal de Sabiñánigo
Vocal Ricardo Pérez Morchón Conceyal de Caldearenas
Vocal María Pilar Lacasta Palacín Conceyal de Sabiñánigo PP
Vocal Pilar Uriz Casaucau Conceyal de Panticosa
Vocal Jesús Eugenio Gericó Urieta Alcalde de Sallent de Gállego
Vocal José Manuel Otal Claver Conceyal de Biescas
Vocal Primitivo Grasa Cebollero Conceyal de Caldearenas
Vocal Antonio García Jiménez Conceyal de Sabiñánigo Camudar
Vocal Javier Sadornil Gutiérrez Conceyal de Sabiñánigo
Vocal Marta Carrés Piera Conceyal de Sallent de Gállego CHA
Eleiciones 2015
Partíu Votos % Votos Electos Conseyeros
PSOE 2.325 33,97% 20 9
PAR 1.986 29,02% 16 7
PP 1.323 19,33% 12 5
Camudar 748 10,93% 2 3
CHA 373 5,45% 2 1
C's 89 1,30% 0 0
Total 6.844 100% 52 25

Territoriu y población[editar | editar la fonte]

Númberu
Conceyu
Estensión
(km²)[2]
%
del total
Habitantes
(2018)[3]
%
del total
Altitú
(metros)[2]
Pedaníes
1 Biescas 189,1 13,9 1.479 11,0 860 Aso de Sobremonte, Barbenuta, Betés de Sobremonte, Escuer, Espierre, Gavín, Javierre del Obispo, Oliván, Orós Alto, Orós Bajo, Piedrafita de Jaca, Yosa de Sobremonte.
2 Caldearenas 192,3 14,1 218 1,6 650 Anzánigo, Aquilué, Estallo, Javierrelatre, Latre, San Vicente de Aquilué, Serué, Sieso de Jaca.
3 Hoz de Jaca 12,5 0,9 76 0,6 1.272
4 Panticosa 95,9 7,1 786 5,8 1.185 Baños de Panticosa, El Pueyo de Jaca
5 Sabiñánigo 586,8 43,2 9.245 68,6 780 Abenilla, Acumuer, Aineto, Allué, Arguisal, Arraso, Arto, Artosilla, Aurín, Bara, Barangua, Belarra, Bentué de Nocito, Borrés, Campares, Cartirana, Castiello de Guarga, Ceresola, El Puente de Sabiñánigo, Gesera, Gillué, Grasa, Hostal de Ipiés, Ibort, Ipiés, Isún de Basa, Laguarta, Lanave, Lárrede, Larrés, Lasaosa, Lasieso, Latas, Latrás, Layés, Molino de Villobas, Ordovés, Orna de Gállego, Osán, Pardinilla, Rapún, San Esteban de Guarga, San Román de Basa, Sardas, Sasal, Satué, Senegüé, Solanilla, Sorripas, Used y Yéspola.
6 Sallent de Gállego 162,1 11,9 1.463 10,9 1.305 Escarrilla, Formigal, Frontera del Portalet, Lanuza, Sandiniés, Tramacastilla de Tena.
7 Yebra de Basa 90,9 6,7 147 1,1 1.060 Fanlillo, Orús, San Julián de Basa, Sobás.
8 Yésero 30,2 2,2 60 0,4 1.132
# Alto Gállego 1.359,8 100,0 13.474 100,0 -
Gráfica d'evolución demográfica d'Alto Gállego ente 1900 y 2021

Economía[editar | editar la fonte]

Pa la mayoría de la población, les actividaes principales son el turismu y los servicios. Sabiñánigo tien una importante actividá industrial que conoció una fuerte baxada del númberu d'empleos col desarrollu teunolóxicu, pero'l sector sigue siendo importante pa esti territoriu.

Dos estaciones d'esquí nos conceyos de Sallent de Gállego (Formigal) y de Panticosa, una actividá termal y la pequeña villa de Biescas con un turismu enfocáu sobremanera escontra'l patrimoniu de les ilesies de Serrablo, constitúin un conxuntu turísticu importante. Ello ye que el conxuntu de servicios amestaos al turismu, ta en cursu de desarrollu. El turismu constitúi pos l'actividá principal. El territoriu conoció un fuerte desarrollu de les residencies secundaries y de los hoteles según l'esplegue d'una rede de turismu rural (rehabilitación d'albergues...). Amás los conceyos de la zona sur tienen una actividá agrícola de ganadería y agroturismo.

Cultura[editar | editar la fonte]

En tol Altu Gállego como n'otros puntos de los Pirineos les fases de les xeres agropastoriles estructuraban el calandario festivu. Les fiestes principales son l'Antroxu, San Juan y la Navidá, celebrándose ente estes otres fiestes llocales y patronales, destacando aquelles en que se realizaben palotiaus o bandiadas como en Sallent. Les fiestes mayores suelen celebrase n'agostu.

Sicasí probablemente les fiestes relixoses más importantes pa los habitantes de la contorna fueron siempres les romeríes. Unes realícense col ciclu ganaderu ente los meses de mayu y xunu, destacando San Juan de Busa el día 24 de xunu. Otres siguen el ciclu agrícola y fáense ente agostu y setiembre, destacando San Bartolomé de Gavín el día 24 d'agostu. Tamién hai dalguna que se fai pel iviernu, destacando San Úrbez de Ceresola que se realiza a mediaos de xineru. Los dos romeríes principales son Santa Elena y Santa Orosia. A la ermita de Santa Elena alleguen con cruces habitantes de tolos llugares del valle de Tena, Sobremonte y Biescas el día 18 d'agostu a homenaxar a la so patrona. El Domingu de Trinidá se acecan a Yebra los Romeros del Cuerpu y los Romeros de la Cabeza xuben al puertu de Oturía el día 25 de xunu realizando asina homenaxe a Santa Orosia tolos llugares de Serrablo, Basa y Jacetania, patrona d'esta última contorna amás de ser tamién patrona de too l'Altu Gállego. Na espectalular romería de Santa Orosia interprétense unes dances tradicionales con salteriu ya interprétase una pastorada en llingua aragonesa.

Nos últimos años empezáronse a faer otres actividaes culturales na contorna de gran importancia y reconocíes dientro y fuera d'Aragón. La Feria de Seronda" de Biescas ye una de les más importantes, y el so orixe se entronca nes antigües feries ganaderes (qu'antes se faíen el 12 de setiembre y el 18 de payares), faise agora a metá d'ochobre y ye unu de los actos qu'atraen más turistes. Importante ye tamién el Festival Pirineos Sur", festival de música celebráu en Sallent y Lanuza nel mes de xunetu. Otres actividaes culturales inclúin la Feria del ganáu de Sallent en setiembre, el mercáu medieval de Panticosa o'l festival de cine de terror O Buxo en Javierrelatre, dambos n'agostu. Polo que respecta a lliteratura convócase añalmente'l Premiu de #Relato "Luis del Val" de rellatos curtios en Sallent y l'alcuentru d'escritores aragoneses Brioleta en Yésero.

Una casa del sieglu XIX conocida como Casa Batanero, ye la sede del etnolóxicu Muséu Ángel Orensanz y Artes del Serrablo. En cuanto al dibuxu puede esfrutase del muséu de #dibujo Castiellu de Larrés y en cuanto al arte constructivo autóctonu destaquen pola so singularidá les ilesies de Serrablo, un grupu d'ilesies dataes cronológicamente ente mediaos de los sieglos X y XI, que constitúin un conxuntu únicu dientro del arte medieval. Asitiaes a lo llargo del ríu Gallego, vamos destacar les de San Bartolomé de Gavín, San Juan de Busa, Lárrede, Lasieso y Oliván. Esti conxuntu ta consideráu como mozárabe pa unos y de calter románicu-lombardu pa otros.

Llingües[editar | editar la fonte]

Xunto col idioma castellanu que ye la llingua oficial y más emplegada, la llingua propia del Altu Gállego ye l'aragonés, falándose la so variedá d'aragonés central. Destaquen ente´l escritores n'aragonés nel Altu Gállego Ricardo Mur Saura, Óscar Latas Alegre o Máximo Palacio.

Panorámica[editar | editar la fonte]

Paisaje del Alto Gállego al amanecer desde la N-330.
Paisaje del Alto Gállego al amanecer desde la N-330.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Llei de creación de la contorna del Arreyo Gállego
  2. 2,0 2,1 Datos del Institutu Aragonés d'Estadística (IAEST). Cifres completes.
  3. Datos del INE, correspondientes al 1 de xineru de 2018. [1].

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • José Luis Acín Fanlo (coordinador), Contorna del Altu Gállego, [Zaragoza]: Departamentu de Presidencia y Rellaciones Institucionales, [2003]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]