Algodre

Coordenaes: 41°34′00″N 5°36′13″W / 41.5667°N 5.6037°O / 41.5667; -5.6037
De Wikipedia
Algodre
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Algodre Mateo García Colino
Nome oficial Algodre (es)[1]
Códigu postal 49539
Xeografía
Coordenaes 41°34′00″N 5°36′13″W / 41.5667°N 5.6037°O / 41.5667; -5.6037
Algodre alcuéntrase n'España
Algodre
Algodre
Algodre (España)
Superficie 18.18 km²
Altitú 661 m[2]
Llenda con Gallegos del Pan, Villalube, Coreses y Molacillos
Demografía
Población 142 hab. (2023)
- 78 homes (2019)

- 70 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,81 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 980
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Algodre ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora y de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón.[3]

Topónimu[editar | editar la fonte]

Paez tar presente un términu árabe, "ġadîr" (balsa, llamarga), que'l so plural "ġudur", qu'en llingua clásica acentuar na primera sílaba, daría llugar al topónimu.[4] Ésta ye la esplicación de Machado pa los topónimos Algodres portugueses.[5] Haber de suponer que la –o– final átona cayería y añadiríase una –y de sofitu. Compárese col topónimu valencianu Algóder. Coromines[6] y Terés[7] señalen que l'acentu nel plural escordar en hispanoárabe escontra la segunda sílaba (ġudúr), polo que la mayor parte de los descendientes tresmitiéronse en forma oxítona: asina Algodor (rexistráu polos xeógrafos hispanu-árabes como nome de les Llagunes de Ruidera). D'ende la reticencia espresada por Coromines ante la posibilidá d'almitir qu'Algóder, y de pasada Algodre, deriven de gudur. Ello esixiría una preservación del acentu clásicu que nun paez comprobase, a xulgar poles menciones lliteraries atropaes por Terés.[7] Ello ye que este mesmu autor cita una referencia lleonesa antigua, del monesteriu de San Martín de Castañeda, a un San Andrés de Algodorio, que debe de contener esta mesmu raigañu, pero col acentu disllocáu (ġudúr). Sía que non, Coromines nun esclúi la presencia d'otra base árabe, "akdar" (turbiu, mate), que'l so plural kudr podría cruciase na evolución de Algóder y seique tuviera nel orixe de Algodre. Semánticamente satisfai más la hipótesis "al-ġudur" (les llamargues, los lavajos), referida al regueru de Algodre, análoga al Villamor de Cadozos sayagués.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El conceyu asítiase na contorna zamorana de la Tierra del Pan, a unos 16 km al noroeste de la ciudá de Zamora, la capital provincial.
Noroeste: Molacillos Norte: Gallegos del Pan Nordeste: Villalube
Oeste: Molacillos Este: Villalube
Suroeste: Coreses Sur: Coreses Sureste: Coreses

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

El relieve definir pol pequeñu valle que forma'l regueru de Algodre y los tesos próximos a la llocalidá, destacando'l tesu Mayu (784 m), xunto a otros como'l tesu'l Miel o'l tesu del Grillu. Dende'l tesu Mayu acolúmbrase un paisaxe nidio onde predominen un valle en redol al regueru y una vega fértil de campos de cebera y regadío. El regueru traviesa parte de la contorna, la Tierra del Pan, pa finalmente desaguar nel ríu Duero.
Nel sosuelu, aniciáu por llargos procesos de sedimentación, perdomina la presencia de magres, margas, arenisques y conglomeraos caliares.

Clima[editar | editar la fonte]

Algodre tien un clima mediterraneu continental con iviernos fríos y branos templaos. Les agües concéntrense principalmente en dos époques del añu, la primavera y la seronda, habiendo pela cueta una marcada seca braniza.

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Na redoma de los tesos son frecuentes los almendrales y los pinos de repoblación y, en menor midida, les encines. Nes riberes de los regueros son habituales los espadañales y xuncales. Nel restu del términu alcuéntrense delles alamees. Los arbustos más frecuentes son la escoba mariella y dellos tipos de tomillos y romeru.

Les especies animales más habituales son los coneyos, llebres, pequeños royedores, cigüeñes, golondrines, bilanos y curuxes.

Historia[editar | editar la fonte]

Restos arqueolóxicos topaos nel xacimientu de «Les Regueritas» asitien los primeros asentamientos humanos conocíos na Edá del Bronce.

L'allugamientu actual del pueblu aniciar na repoblación medieval, llevada a cabu mientres el meyora de Reconquistar pa ocupar les tierres próximes al Duero mientres el reináu d'Alfonsu III nel sieglu X. La primer cita documental de Algodre data del añu 962, según el Magüetu de Sahagún. El so nome tien unes clares connotaciones mozárabes traducíes como "agües turbies", en referencia al regueru que lleva'l so nome.

Nel añu 1116, la reina Urraca I de Lleón fixo cesión de la llocalidá de Algodre a la orde de San Juan.[8][9]

El rei Fernandu IV dexa en 1301, con calter vitaliciu, los llugares de Algodre y Coreses al caballeru "Juan Alfonso de Benavides" en reconocencia polos sos servicios emprestaos. A la so muerte, volverán ser llugares de realengu.

El conventu de les Dueñes, el cabildru de la catedral de Zamora y l'encomienda de Valdemimbre yeren los mayores propietarios de terrén en Algodre. Les dos primeres instituciones teníen derechu de presentación nel nomamientu del párrocu de la ilesia de Santa María de Belén.

A mediaos del sieglu XVIII contabilizábense 28 vecinos, de los que 17 yeren llabradores, a los que socorría un pósito municipal de 200 fanegas de trigu nos momentos de necesidá.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Algodre pasó a formar parte de la provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, magar esta postrera escarecía de cualquier tipu de competencia o órganu común a les provincies qu'arrexuntaba, teniendo un meru calter clasificatorio, ensin pretensiones de operatividad alministrativa.[10] Tres la constitución de 1978, y la diversa normativa que la desenvuelve, Algodre pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón, en tanto conceyu adscritu a la provincia de Zamora.[11]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Algodre ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

La ilesia parroquial de La nuesa Señora de Belén» ye'l so edificiu principal. Ye un templu d'una sola nave que foi restaurada apocayá. Foi edificáu en sillería y mampostería nel sieglu XVII con espadaña de lladriyu enfoscáu. Entrar por un pórticu con arcu escarzado y puerta con arcu de mediu puntu. Destaca la complexidá arquitectónica de la capiya mayor, del sieglu XVI, cubierta con bóvedes de ojivas y nervios cruceros sobre espodaes columnes que sostienen l'arcu triunfal apuntáu. El retablu mayor, tetrástilo, de cuatro espiras les columnes del primer cuerpu y con una fornica de mediu puntu nel áticu, ta presidíu pola Virxe de Belén, talla romántica del sieglu XIII, sedente nel so orixe pero reformada nel sieglu XVI. Son imáxenes meritories les de San Antonio, de mediaos del sieglu XVIII, asitiáu nun llateral, y les talles de San Antonio Abá, del sieglu XVI, y de Santa Águeda, llabraes nel sieglu XVIII. Remata la composición arquitectónica San Bernardino cola mitra a los pies y una custodia y el blagu nes sos manes. Esta parroquia convivió con otra dedicada a Santu Tomé, cerrada al cultu nel sieglu XVII y depués utilizada como panera. La ermita de la Vera Cruz» foi tresformada en campusantu en 1838.

Notables son les muestres de l'arquiteutura popular en folla de Algodre. Caltiénse entá construcciones realizaes a base de folla, piedra, texa y madera. Estos elementos axuntaben trés condiciones básiques de l'arquiteutura popular: ser útil, ser barata y atopase nuna redolada relativamente llueu. Ente elles destaquen les viviendes y les bodegues.

Les viviendes son sencielles, d'una sola planta, con pórticu d'entrada y antepar, dende onde se pasaba a les sales con alcobes, habitaciones, escalera del sobrao y a la cocina con llar. Dende ellí aportábase a la corrolada cola so tenado, onde se guardaben los preseos agrícoles, el carru y la lleña.

Les bodegues tuvieron siempres gran importancia na vida cotidiana de Algodre. Les fachaes cortaes a plombu dan pasu a estes cueves soterrañes, construyíes escavando una galería inclinada que conducía a la cámara principal. Coles mesmes abríense les artos por que favorecieren l'aireación, evitaren el mugor y facilitaren la salida de gases de la fermentadura. La tierra estrayida atropábase enriba de la galería pa protexela y torgar les filtraciones, causa principal de los tarrecibles derrumbes. Na galería principal ábrense sises p'almacenar les cubes, tinajas y toneles que caltienen el vinu.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes y tradiciones
Bolero de Algodre[12]
El que baile bolero
tenga cuidado,
ay, ay, ay.
Tenga cuidado
ay, ay, ay.
que al tercer cantarcillo,
salada y olé
cuerpo salado mueve bien los pies,
que al tercer cantarcillo sea bien parado,
ay, ay, ay.
Es como un niño,
el amor enojado
salada y olé,
cuerpo salado mueve bien los pies,
que naciendo de al lado, vuelve el cariño
ay, ay, ay.
Barre la calle,
morena morenita
salada y olé,
cuerpo salado mueve bien los pies,
morenita morena, barre la calle
ay, ay, ay.
Barre la calle,
que va a pasar por ella
salada y olé,
cuerpo salado mueve los pies,
que va a pasar por ella Cristo y su madre
ay, ay, ay.
Válgame el cielo,
las vueltas que da el mundo
salada y olé
cuerpo salado mueve bien los pies,
las vueltas que da el mundo válgame el cielo
ay, ay, ay
Lo que ahora veo,
otro tiempo ignoraba
salada y olé
cuerpo salado mueve bien los pies,
otro tiempo ignoraba lo que ahora veo
ay, ay, ay
El que baile bolero
tenga cuidado,
ay, ay, ay.
ay, ay, ay.
ay, ay, ay
Les fiestes de Algodre empiecen el 17 de xineru, coincidiendo cola celebración de San Antón. Nelles los quintos celebren a caballu la tradicional carrera de cintes y unes fiestes con orquesta o DJ el vienres y el sábadu d'esa mesma selmana.
Celébrense les populares Águedas nel mes de febreru, cuando les muyeres tomen el relevu nel mandu a los varones. Depués, en San Marcos, el 25 d'abril, hai misa y posterior procesión cola imaxe del santu, pasando per campos pa bendicilos. El vienres y el sábadu peles nueches hai verbena. El domingu pela tarde celébrense unos xuegos infantiles.
El primer fin de selmana d'agostu celebren unes animaes fiestes. Esta llocalidá ye bien conocida por emprestar el so nome al famosu "Boleru de Algodre", una de les pieces más famoses del folclor zamoranu, carauterizada pola so solemnidá y elegancia. Paez tener reminiscencies árabes, al dicir de los folcloristes, llegaos de xuru cola repoblación mozárabe, anque foi nel sieglu XII cuando adquirió la so actual compostura y fíxose más nidia de movimientos y de ritmu. Baillar en tola contorna pero conocer con esti nome por ser recoyida en Algodre, en dómina de la posguerra.
Recursos Ambientales y Turísticos
Esiste la posibilidá de llevar a cabo paseo o escursiones pol términu de Algodre, fundamentalmente a los tesos próximos como'l Tesu Mayu o'l Tesu del Cuervu. Nel primeru, destaca la panorámica de la llocalidá y la Vega, y la ribera del Duero nel términu de Coreses. Tamién hai dos fuentes daqué alloñaes al pueblu a les que se diba a buscar agua d'antiguo; una ye la Fonte de "El Tapiao" y la otra la Fonte de "El Raposu".
Gastronomía
No tocante a la gastronomía llocal ésta compónse principalmente de los productos derivaos de la matanza del gochu y los sabrosos dulces o bollos que s'ellaboren por cuenta de les fiestes. A mediaos de payares, coles xelaes, llega'l tiempu de la matanza. El primer día cómese fégadu encebollado, el segundu, les chichas. Colos restos fai la torta coscarón o bollu coscarón. Nel Regueru de Algodre pueden pescase cangrejo nes dómines del añu establecíes.
Puede practicase la caza menor nos llugares y feches establecíos, yá qu'abonden especies como les perdices, llebres, coneyos o palombos torcaces, ente otros.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/algodre-id49006.
  3. Diputación de Zamora
  4. RIESCO CHUECA, Pascual, “Medio natural y poblamiento en la toponimia mayor de Zamora”, Anuariu 2000, Institutu d'Estudios Zamoranos "Florián de Ocampo", Diputación de Zamora, p. 449-500
  5. MACHADO, José Pedro: Dicionário Etimolóxicu da Língua Portuguesa. Cinco volúmenes. Lisboa, 1995.
  6. COROMINES, Joan: Onomasticon Cataloniae. Ocho volúmenes. Curial Edicions Catalanes, Barcelona, 1989-1997.
  7. 7,0 7,1 TERÉS, Elías: Materiales pal estudiu de la toponimia hispanoárabe. Nómina fluvial. Tomu I. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, Madrid, 1986.
  8. Chapado, Antonio (1923). Varia: Datos históricos de la ciudad de Toro (en castellanu), páx. 83.
  9. Fernández Duro, Cesáreo (1882). Varia: Memories históriques de la ciudá de Zamora, la so provincia y obispáu. Tomu I (en castellanu), páx. 332.
  10. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  11. {{cita web |url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Lleón|autor=
  12. Boleru d'Algodre

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]