Algatocín

Coordenaes: 36°34′22″N 5°16′32″W / 36.5727°N 5.2755°O / 36.5727; -5.2755
De Wikipedia
Algatocín
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Algatocín José Manuel López Gutiérrez
Nome oficial Algatocín (es)[1]
Códigu postal 29...
Xeografía
Coordenaes 36°34′22″N 5°16′32″W / 36.5727°N 5.2755°O / 36.5727; -5.2755
Algatocín alcuéntrase n'España
Algatocín
Algatocín
Algatocín (España)
Superficie 20 km²
Altitú 725 m
Llenda con Benalauría, Benarrabá y Jubrique
Demografía
Población 829 hab. (2023)
- 410 homes (2019)

- 383 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 41,45 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
algatocin.es
Cambiar los datos en Wikidata

Algatocín ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu al oeste de la provincia nel Valle del Genal, siendo una de les poblaciones que conformen la contorna de la Serranía de Ronda. Nel añu 2016 cuntaba con 795 habitantes.[2] La so estensión superficial ye de 20 km² y tien una densidá de 46,85 hab/km². Les sos coordenaes xeográfiques son 36º34' N, 4º16' O. Asítiase a una altitú de 725 metros y a 136 quilómetros de la capital de provincia, Málaga.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Algatocín, con una estensión de 20 km cuadraos, atópase en mediu del Valle del baxu Genal. La so estensión que va dende la sierra hasta les veres del ríu Genal, dibuxa en paisaxe apinao de cuestes y de frondosa vexetación.

Igualmente cabo destacar la diversidá en cuanto al paisaxe que pasa dende la serrapatosa sierra al noroeste del nucleu urbanu principal, a la frondosidad nes proximidaes del ríu Genal, hasta la fértiles tierra de la pedanía de Salitre.

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Esti conceyu comparte carauterístiques similares tocantes a flora y fauna que'l restu del Valle del Genal. Destacar al respeutu dalgunes como:

Flora[editar | editar la fonte]

Pola so bayura destacar el caxigal (Quercus canariensis), sufrera (Quercus suber), yérbadu (Arbutus unedo), castañu (Castanea sativa) y pinu (Pinus halepensis). Tamién l'uz, llentiscu (Pistacia lentiscus), felechu(Davallia canariensis) o árgoma.

Fauna[editar | editar la fonte]

Destacar xabalín (Sus scrofa), el foín (Vulpes vulpes), coneyu (Oryctolagus cuniculus), la gineta (Genetta genetta), meloncillo (Herpestes ichneumon).

Tocantes a les aves podemos citar al peñerina (Falco tinnunculus), ruiseñor (Luscinia megarhynchos), raitán (Erithacus rubecula), gavilán (Accipiter nisus), águila calzada (Hieraaetus pennatus), cucu (Cuculus canorus), etc.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Antigua y Edá Media[editar | editar la fonte]

Les primeres evidencies de poblamientu humanu nes tierres del actual conceyu de Algatocín remontar a la Edá del Bronce (2.000 años e.C.) según restos de cerámica topaos en Cuetu Gordu. N'este mesmu llugar, pero hacia l'añu 1.000 e.C. atopáronse los restos ibéricos d'un oppidum o cortil defensiva.

Más tarde, mientres dominación romana, y tamién en Cuetu Gordu, paez que surdió una importante ciudá llamada Vesci, según una vía romana na redoma. Nesta dómina paez que se desenvolvió una importante industria testil como lo demuestra l'afayu de numberoses peses de telar en Salitre.

Nel 711 lleguen a la Península Ibérica los árabes. Al pie de ellos vienen grandes contingentes de población bereber, ente los que s'atopaben los attus, quien fundaron Algatocín, al que llamaron Al-Atusiyin o “el llugar de los Attus”. Tamién se fundó Benamahabú güei desapaecíu. Dellos años dempués, nel añu 755 la zona amuesa'l so sofitu a Abderramán I.

En 1015 la Serranía de Ronda declárase independiente sol mandu de los bannus-ifran. Nos dos siguientes sieglos la zona va permanecer ocupada por almorávide y almohade.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

En 1485 esti territoriu pasa a manes cristianes. Algatocín cuntaba con una población de 26 vecinos. Pasaos unos años en 1492 castigar a los mudejare en Algatocín.

El 13 de mayu de 1498 pasa a pertenecer al Señoríu de Gaucín, que'l so primer titular foi Don Juan de Guzmán, duque de Medina Sidonia, n'agradecimientu polos servicios emprestaos mientres Reconquistar.

El 20 de xunu de 1501 fueron vencíos los mudéxares tres la Rebelión de Sierra Bermeya. La so espulsión, nos casos de non conversión, provocó un leve amenorgamientu na población de Algatocín y la desapaición de Benamahabú.

A principios del sieglu XVI empezar a crear les parroquies. Y mediu sieglu dempués el Tribunal de la Inquisición empieza a realizar xuicios, siendo procesaos: Francisco Martín, Francisco Martín Abenacaide y Juana Gómez.

En 1570 produzse una rebelión de los moriscos na Serranía por cuenta de les presiones a les que yeren sometíos y como última causa la espedición de D. Antonio de Luna pa sacar a los moriscos de paz d'esta zona. Nel mes de mayu, Pedro Bermúdez, capitán de la guarnición de Ronda, intentó acabar col llevantamientu pero fracasa. Mientres el branu produz la quema de la ilesia per parte de los sublevaos, que nun va ser reparada hasta 1604. Felipe II unvia al Duque d'Arcos a apautar la rindición pero tamién fracasa polo que decide preparar la guerra que duró ente mediaos de setiembre hasta mediaos d'avientu d'esi añu, terminando cola rindición de los moriscos y el so agrupamientu en presidios. En xineru los moriscos algatocineños fueron unviaos a la ciudá sevillana de Carmona.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVIII Algatocín apaez nel Catastru d'Ensenada y ente los datos recoyíos destaca'l fechu de pertenecer, xunto con Benarrabá, Gaucín, Benamaya y Benamahabú, al señoríu del duque de Medina Sidonia. Tenía una población d'unos 1350 habitantes que se dedicaben a l'agricultura y la ganadería fundamentalmente. Esistíen tamién 6 molinos y un alambique. Unu de los molinos, que yera d'aceite, taría asitiáu xunto a l'Alamea.

En 1787 Algatocín apaez nel censu de Floridablanca (la so población yera de 1.723 habitantes).

El 13 de febreru de 1810 celébrase l'acta de cabildru, recuéyese'l sofitu del pueblu al Rei na guerra de la Independencia. Demuéstrase la valentía de Sebastián Tinoco y n'agradecimientu Fernandu VII da-y al pueblu'l títulu de Villa.

Política y Alministración[editar | editar la fonte]

L'alministración política de la ciudá realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Algatocín mayores de 18 años y nacionales d'España y de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[4] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Algatocín ta formada por 7 conceyales.[5] Nes eleiciones de 2011, el PSOE gana les eleiciones por un par de votos y llogra un conceyal más que'l PA. Un pactu ente esti postreru y el PP dexa volver a investir a D. Benito Carrillo Martínez alcalde de Algatocín.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 D. José Calvente Villalta PSOE-A
1983-1987 D. Francisco Jiménez Moreno PSOE-A
1987-1991 D. Francisco Jiménez Moreno PSOE-A
1991-1995 D. Francisco Jiménez Moreno PSOE-A
1995-1999 D. Francisco Jiménez Moreno PSOE-A
1999-2003 D. Francisco Jiménez Moreno PSOE-A
2003-2007 D. Francisco Jiménez Moreno PSOE-A
2007-2011 D. Benito Carrillo Martínez PA
2011-2015 D. Benito Carrillo Martínez PA
2015-2019 D. José Manuel López Gutiérrez PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d


Alministración xudicial[editar | editar la fonte]

Atopamos dientro partíu xudicial de Ronda, que ye'l númberu 4 de la provincia de Málaga, la so demarcación entiende a la ciudá de Ronda más otros 22 conceyos de la contorna de la Serranía de Ronda, atendiendo a la población en trés xulgaos d'instrucción y primer instancia.[6]

Economía[editar | editar la fonte]

Basar na agricultura (olivares), la ganadería (gochos y oveyes) y la silvicultura (pinos, castañales, sufreres,) la construcción (principalmente na mariña del sol) y el turismu.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • 15-20 d'avientu (aprox.) Les Mañanines

Les mañanines o mises d'aguilandu celebrar na selmana anterior a nueche bona. Celebrar mientres cinco díes, de miércoles a domingu, coincidiendo ésti col últimu domingu d'advientu. Nesta tradición, los vecinos de Algatocín espertamos sobre les 5:30 o 6 de la madrugada pa cantar villancicos peles cais del pueblu, anunciando a toos que llega la navidá. Sobre les 6:30 celébrase una misa, na qu'acaldía ta dedicada a una parte de los componentes de los mayordomos, destinando la postrera d'elles al párrocu de la llocalidá. Dempués de la misa, los mayordomos/as tienen un local preparáu onde asisti tol que quiera, davezu esti local ye'l salón de la mocedá onde se toma chocolate caliente, anís, mantecados y otros dulces típicos preparaos polos mayordomos as del pueblu. Una vegada nel salón y esfrutando d'estos manxares nuevos y mayores catan villancicos hasta qu'adulces los algatocileños van colándose pa empezar colos sos llabores cotidianos.

Fiesta bien tradicional nesti conceyu, el so día ye'l 2 de Febreru, pero siempres se celebra'l primera domingu d'esti mes por que tol mundu pueda allegar. La fiesta tien carácter relixosu, y consiste nuna misa onde tolos neños/as nacíos enantes a esti día, son presentaos y faíse-yos entrega d'una medaya. Toles persones del pueblu asisten a dicha misa coles sos rosques de pan por que sían bendiches pol párrocu. La tradición manda que los padrinos sían los que regalen les rosques a los más pequeños. Dempués de la misa, hai una procesión peles cais del pueblu, onde sale la Virxe de la Candelaria acompañada pela Banda de Música de Algatocín.

  • 15 de mayu, San Isidro.

La romería de San Isidro celebra'l día 15 de mayu, na pedanía de Salitre. Suel ser una fin de selmana de fiesta onde garrasti non solo'l pueblu de Algatocín, sinón tamién los demás pueblos de la Serranía, pela nueche suel haber baille hasta altes hores de la madrugada. El domingu pela mañana sale dende Algatocín, un xarré onde va tol Coru Rociero de Algatocín cantando cantares hasta llegar a Salitre, una vegada que tán toles persones ellí, celébrase la misa y darréu realízase una procesión onde San Isidro ye acompañáu pela Banda de Música de Algatocín, el Coru Rociero (que protagonizó la misa) y tola xente qu'ellí s'atopa. Tamién hai otres actividaes propuestes celebraes mientres estos díes, dende carreres de cintes a caballu, de motos, el tiru al platu, etc.…

  • 24 de xunu, San Juan.

El día 24 de xunu, coincidiendo cola festividá de San Juan, el pueblu de Algatocin, celebra esta fiesta partiendo sangría pa tolos asistentes, d'ello encarguen tolos Juanes y Juanas del pueblu, yá que ye'l so día y compartir con tolos habitantes y visitantes. Nun podía faltar la foguera, y la posterior quema d'un moñecu relleno de trapos vieyos y paya.

  • 4 d'ochobre, San Franciscu d'Asís. y 7 d'ochobre, fiesta de la patrona local, Virxe del Rosario.

Mientres la primer selmana d'ochobre, celébrase la nuesa feria n'honor a San Franciscu d'Asís y la Virxe de la nuesa Señora del Rosario. Son cuatro díes de fiesta onde s'axunten munches families que pasen el restu del añu fuera por diversu motivos, por tanto, mientres estos díes el pueblu aumenta'l númberu de visitantes. El día 4 d'ochobre, ye'l día de San Franciscu d'Asís y dende primer hora de la mañana la Banda de música de Algatocín encargar de dir casa per casa tocando “Francisco Allegre” a tolos Franciscos y Franciscas del pueblu, estos estimando esti detalle ufierten a los componentes de la Banda de música bébores, dulces típicos… Dempués celébrase la misa, onde son nomaos los mayordomos/as del añu siguiente y darréu la procesión, onde San Francisco y la Virxe del Rosario percuerren toles cais del pueblu, acompañaos pela Banda de música hasta llegar de nuevu a la ilesia. Esti día, ye día festivu en Algatocín polo que tol pueblu esfruta d'esti día que da empiezu a la feria del pueblu. Realícense actividaes tantu pa neños pequeños como ye'l taller de los payasos, como pa los adultos col so tradicional comida y actuación de copla española (variando tolos años). Mientres estos díes de feria, entámense eventos deportivos qu'axunten a tolos mozos de pueblos cercanos de la Serranía, y tamién l'actuación del grupu de baille TOP-DANCE (formáu por cuatro nuevos del pueblu)

El día 7 d'ochobre, celébrase'l día de La nuesa Señora del Rosariu con una misa nel so honor y una posterior procesión peles cais del pueblu. Este ye l'últimu día de feria.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru». Consultáu'l 25 d'ochobre de 2017.
  3. Malagapedia (ed.): «Algatocín». Consultáu'l 25 d'abril de 2011.
  4. B.O.E. (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral». Consultáu'l 16 de xineru de 2009.
  5. Conceyu de Algatocín (ed.): «Conceyu de Algatocín». Consultáu'l 28 de xineru de 2011.
  6. Conseyu Xeneral del Poder Xudicial (ed.): «Ronda, partíu xudicial nᵘ4 de Málaga». Consultáu'l 10 de payares de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]