Diferencies ente revisiones de «Austria»

Coordenaes: 48°N 14°E / 48°N 14°E / 48; 14
De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Legobot (alderique | contribuciones)
m Bot: Migrating 223 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q40 (translate me)
Sin resumen de edición
Llinia 41: Llinia 41:
| prefixu_radiofónicu = OEA-OEZ
| prefixu_radiofónicu = OEA-OEZ
| códigu_ISO = 040 / AUT / AT
| códigu_ISO = 040 / AUT / AT
| miembru_de = [[UE]], [[ONU]], [[OCDE]], [[OSCE]]
| miembru_de = [[XE]], [[ONX]], [[OCDE]], [[OSCE]]
| notes = ¹ Son cooficiales l'[[eslovenu]] en [[Carintia]] y el [[croata]] y l'[[húngaru]] en [[Burgenland]].<br />² Anantes de [[2002]], el [[chelín austriacu]].
| notes = ¹ Son cooficiales l'[[eslovenu]] en [[Carintia]] y el [[croata]] y l'[[húngaru]] en [[Burgenland]].<br />² Anantes de [[2002]], el [[chelín austriacu]].
}}
}}

Revisión a fecha de 16:02 24 xnt 2013

Austria
estáu soberanu
bandera d'Austria escudu d'Austria
Himnu nacional Bundeshymne (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Republik Österreich
Capital Viena
Forma de gobiernu república parlamentaria federal (es) Traducir
Sistema semipresidencialista
Presidente d'Austria Alexander Van der Bellen (dende 26 xineru 2017)
Canciller d'Austria Karl Nehammer (dende 6 avientu 2021)
Llingües oficiales alemán
llingua austriaca de señes
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 48°N 14°E / 48°N 14°E / 48; 14
Superficie 83,871 km² (puestu 112)
% agua 1,3
Costes 0 km
Llenda con 2.558 km
Puntu más altu Grossglockner (es) Traducir
Puntu más baxu Neusiedl (es) Traducir
Demografía
Población 8,316,487 (2007) hab. (2022)
Densidá Error d'espresión: Operador ( inesperáu hab/km²
Xentiliciu austriacu[17]
austriaca[18]
Esperanza de vida 80,89024 años
IDH 0,916 (2021)
Tasa de fertilidá 1,48 (2018)
Economía
Moneda euru
PIB nominal 480 368 403 893 $ (2021)
Bancu central Banco Nacional de Austria (es) Traducir
Más información
Dominiu d'Internet .at
Códigu telefónicu +43
Códigu ISO 040 / AUT / AT
Estaya horaria UTC+01:00, Hora central europea, UTC+02:00 y Europe/Vienna (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La República d'Austria ye una república federal parllamentaria, miembru de la Unión Europea de magar 1995. El so nome Österreich significa Imperiu del Este n'alemán).

Ta asitiada n'Europa central, ensin salida al mar. Tien llendes al norte con Alemaña y la República checa, al oeste con Suiza y Liechtenstein, al sur con Italia y Eslovenia y al oeste con Hungría y Eslovaquia.

Xeografía

La mayor parte del territoriu d'Austria, dos terceres partes, ta dientro de la seición oriental de los Alpes, qu'algamen altores de más de 3000 m. La población ta concentrao nos valles de los ríos, ente los qu'hai de solliñar el más importante, el Danubiu, qu'entra n'Austria por Passau, na llende con Alemaña, pasando per Linz y Viena, hasta Bratislava, na llende con Eslovaquia. En Alemaña recibe al Inn, que pasa per Innsbruck, col so afluente el Salzach, que pasa per Salzburgo.

El llagu de Constanza ye'l más grande'l país y ensama la llende oeste con Alemaña y Suiza.

Hestoria

Austria tuvo habitada nun entamu polos ilirios, a los que más sero amestaríense los celtes procedentes del norte. A partir del añu 15 edC pasó a ser una provincia del Imperiu Romanu. Na decadencia d'esti (sieglu IV) hunos, godos, lombardos y vándalos cruciaron la so llende delles vegaes.

Na Edá Media, l'Imperiu Carolinxu afitóse na rexón. Dende'l sieglu X al XIII Austria tuvo somorguiada polos Babenberg, que foron socedíos pola casa de los Habsburgo. La so hestoria, dende esi intre ya hasta la fin de la Primera Guerra Mundial entemézse cola d'Austria.

En 1918 Austria convirtióse nuna república, la que esistió hasta 1934, añu nel que'l canciller Engelbert Dollfuss afitó una dictadura.

Austria foi anexionada pola Alemaña Nazi en 1938 (el Anschluss). Tres de la derrota de los Nazis, les fuercies alliaes ocuparon Austria no cabero de la Segunda Guerra Mundial hasta 1955, añu nel que'l país tornó a ser independiente de fincia cola premia de que permaneciere neutral. De cualesquier miente, tres del colapsu del comunismu na Europa del Este, Austria enantó la so participación nos asuntos d'Europa. En 1995 convirtiose en miembru ensembre de la Xunión Europea y en 1999 adoutó el sistema monetariu europeu.

Demografía

Xorrecimientu de la población dende 1961 (en miles d'habitantes)

Austria tien una población total de 8.200.000 d'habitantes (97 h/km²). Al rodiu del 65 % de la población ye urbano.

El país caltien un variáu entemezu étnicu, heriedu de los tiempos del Imperiu Austrohúngaru, incluyendo un importante númberu de croates y maxares.

Tres de la fin de la Segunda Guerra Mundial, la inmigración tornó a garrar puxu y presentose una nueva grea d'inmigrantes, ensamáu por turcos y serbios.

Anguaño, la composición étnica ye la siguiente [1]:

  • Europeos: 97,0 % (Austríacos 90,2 % + otros europeos 6,8 %)
  • Otros: 3,0 %


Educación

El sistema educacional n'Austria ye de nivel altu. Hasta fai pocos años, l'accesu a la Universidá yera cuasi abiertu y de baldre. Güei ha de pagase una cuota (enforma baxa comparao con otros países).

N'Austria hai 20 universidaes esbillaes n'ocho ciudaes.

Política

Austria ye una república federal y democrática gobernada según una constitución que data de 1920, magar que modificada más sero.

El poder executivu exércelu el presidente, que ye ellexíu por sufraxu universal cada seyes años, y pol Conseyu de Ministros qu'empobina un canciller, designáu pol presidente pa un periodu non mayor de cuatro años.

Parllamentu d'Austria
Mapa d'Austria

Situación política d'Austria

Austria ta ensamada por nueve estaos. El Xefe d'Estáu ye'l Presidente Federal, ellexíu por votu popular direutu per un periodu de seyes años. El Xefe de Gobiernu eye'l Canciller Federal, cabezaleru del Conseyu de Ministros, toos ellos responsables énte'l Parllamentu. El poder llexislativu exércelu el parllamentu y ta dixebráu en dos cámares:

  • La cámara alta (conseyu federal o Bundesrat) integrada por 64 miembros. Los sos miembros son ellexíos polos conseyos de los estaos por un períodu equivalente al de los mandatos rexonales, poro, el pesu internu de los partíos nel representaos modifícase a intervalos irregulares dependiendo de les eleiciones que se celebren nes entidaes federatives.
  • La cámara baxa (conseyu nacional o Nationalrat) con 183 miembros ellexíos cada cuatro años. Ye'l braeru muérganu de decisión llexislativo.

Organización políticu-alministrativa

Austria ta ensamada por nueve länder o estaos federaos:

Austríacos célebres

Plantía:Enllaz AD

  1. URL de la referencia: http://mtcr.info/partners/. Data de consulta: 4 avientu 2017.
  2. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  3. URL de la referencia: http://www.nuclearsuppliersgroup.org/en/participants1. Editorial: Grupu d'abastecedores nucleares. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  4. URL de la referencia: https://www.opcw.org/about-opcw/member-states/. Editorial: Organización pa la Prohibición d'Armes Químiques. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  5. URL de la referencia: http://mcce-mil.com/wp-content/uploads/glance/MCCE-AT-A-Glance-September-2017.pdf. Editorial: Centro de Coordinación de Movimientos Europeos. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  6. URL de la referencia: https://www.iea.org/countries/membercountries/. Editorial: Axencia Internacional de la Enerxía. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  7. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  8. URL de la referencia: http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  9. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  10. URL de la referencia: https://www.touteleurope.eu/les-pays-membres-de-l-espace-schengen.html.
  11. URL de la referencia: https://www.dhs.gov/visa-waiver-program-requirements. Data de consulta: 7 marzu 2020.
  12. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/austria. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  13. URL de la referencia: https://www.who.int/choice/demography/by_country/en/. Data de consulta: 21 xunetu 2020.
  14. URL de la referencia: https://www.milsport.one/cism/members-nations/europe/austria-aut. Data de consulta: 26 agostu 2022.
  15. URL de la referencia: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/wco-members/list-of-members-with-membership-date.pdf. Data de consulta: 16 marzu 2024. Páxina: 4. Supports qualifier: data de principiu.
  16. URL de la referencia: https://holocaustremembrance.com/countries/austria. Data de consulta: 17 marzu 2024. Tipo de referencia: official member page. Supports qualifier: data de principiu.
  17. Aplícase a esta parte: masculín singular.
  18. Aplícase a esta parte: femenín singular.