Diferencies ente revisiones de «Manchuria»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
MerlIwBot (alderique | contribuciones)
m Robó: Añadiendo fy:Mantsjoerije
m r2.7.1) (Robó: Añadiendo la:Manchuria
Llinia 57: Llinia 57:
[[ko:만주]]
[[ko:만주]]
[[ky:Манжурия]]
[[ky:Манжурия]]
[[la:Manchuria]]
[[lt:Mandžiūrija]]
[[lt:Mandžiūrija]]
[[lv:Mandžūrija]]
[[lv:Mandžūrija]]

Revisión a fecha de 02:33 6 set 2012

Llendes hestóricas de Manchuria, destácase en roxu más oscuru l'actual Manchuria china

Manchuria (oficialmente Dongbei Pingyuan) ye una rexón allugada al noroeste de China la cuala cunta con una superficie de 801.600 km2, y que comprende las provincias chinas de Liaoning, Heilongjiang y Jilin, asina comu la parte oriental de la rexón autonoma de Mongolia Interior. La súa antiga capital ye Mukden (anguañu Shenyang.

Xeografía

Ye una rexón claramente montañosa, cruciada pol valle del Sungari y pol valle del Liao. El sou tarrén ye ricu en fierru, cinc, carbón, plombu, cobre, plata y ouru. Tien un clima rigurosu con llargos y perfríos iviernos.

Hestoria

Manchuria na Antigüedá fou'l llar de guerreras tribus nómadas, China anicióu'l sou control territorial dende la dinastía H.an peru col pasu'l tiempu los chinos namáis llimitórunse a tenere guarniciones nu sur de la rexón. Lluéu, los Tungús creyaron el reinu de Pohai, el cualu fou destruyíu pola etnia mongola khitan, quien creyóu l'imperiu Liao, outras tribus comu los Juchen, vasallos de los tungús, fixorun el sou reinu chin en 1115 y aliórunse conos chinos de la dinastía Song, qu'eitorun a los khitan dolce años dempués, p'atacare más tarde a los aliaos chinos.

Los mongoles de Gengis Khan acaborun conos reinos de Manchuria en 1234, aniciando'l camín pa la dominación de China, peru en 1368, la dinastía china de los Ming reentamóu'l dominiu na rexón, conu qu'a lu cabeiru los Junchen emprincipiorun a fortalecese mientres que los Ming se debilitaban, dende esi momentu ditas tribus conoceríanse comu los manchús. Pa finales del sieglu XVI escomenzoru las guerras escontra los chinos, que finalmente concluyorun cona cayida de los Ming, dende' suicidiu del sou cabeiru emperadore.

En 1644, los manchús fundorun la dinastía Qing, que reinóu ta 1911 y preborun pa detener la emigración china pa Manchuria dica finales del sieglu XVIII; ésta debiéuse a los recursos esistentes na rexón.

La súa llende pa con Rusi fou movida dellas vegadas en 1689, 1858 y 1860, siendo nesta postrera cuandu fixóuse ente los riéus Amur y Ussuri.

Dende 1894 fou una rexón disputada por Xapón y por Rusia, lu que fixo qu'españara la guerra rusu-xaponesa de 1904, na que venciéu'l país nipón y anexonóu la rexón en 1931, y entamóu un gobiernu títere sol nome d'Imperiu de Manchukuo. Talu yera l'interés de Xapón na rexón qu'obligóu al débil postreiru emperadore chinu, Puyi, a proclamase Emperador de Manchukúo, sol nome de Kang De. Esta inxerencia na poderosa China foi ún de los moitvos polos que los Estaos Xuníos entraran na Segunda Guerra Mundial. Tres la derrota xaponesa na Guerra, l'armisticiu robráu en 1948 declaraba esplícitamente que Manchuria pasaría a ser parte integrante de la Repúbica Popular China y, en 1959, la rexón fou dividida ente la Mongolia Interior y las provincias de Liaoning, Heilongjiang y Jilin.