Diferencies ente revisiones de «Hestoria d'España»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Páxina nueva: thumb|right|Cristóbal Colón tomando posesión de los territorios del Nuevu Mundu. La '''hestoria d'España''' ye la mesma d'una naci...
 
Sin resumen de edición
Llinia 1: Llinia 1:

[[Archivu:Columbus Taking Possession.jpg|thumb|right|Cristóbal Colón tomando posesión de los territorios del Nuevu Mundu.]]
[[Archivu:Columbus Taking Possession.jpg|thumb|right|Cristóbal Colón tomando posesión de los territorios del Nuevu Mundu.]]



Revisión a fecha de 09:19 20 may 2012

Cristóbal Colón tomando posesión de los territorios del Nuevu Mundu.

La hestoria d'España ye la mesma d'una nación europea, tomando tantu'l periodu entendíu dende la prehistoria y la creación de la Hispania romana, pasando pola Hispania visigoda, Al-Ándalus, los reinos cristianos, la Monarquía Hispánica y la formación y cayida del imperiu español, hasta la formación del modernu Estaos-nación y la instauración del actual Reinu Constitucional español.

Introducción

Los primeros humanos llegaron al territoriu de l'actual España fai 1 200 000 años. Mientres los milenios siguientes el territoriu foi invadíu y colonizáu por celtes (anque s'embaraxa la posibilidá de qu'éstos se trataren d'un pueblu autóctonu de la Península), fenicios, cartaxineses, griegos y escontra el 200 a. C. la mayor parte de la Península empezó a formar parte del Imperiu romanu. Tres la cayida de Roma, establecióse'l Reinu visigodu. Dichu reinu empecipiar nel sieglu V y caltúvose hasta empiezos del sieglu VIII. Nel añu 711 producióse la primer invasión musulmana dende'l Norte d'África; en pocos años el Islam apoderaba gran parte de la Península Ibérica. Mientres los 750 años siguientes, estableciéronse reinos moros independientes, anque la área apoderada polos musulmanes yera conocida col nome global de al-Ándalus. Mientres gran parte del restu de Europa permanecía na Edá Escura, al-Ándalus floriaba cultural, científica y artísticamente.

De manera simultánea producióse la Reconquista, pola que los primeros reinos cristianos de lo que s'acabaría convirtiendo n'España buscaron arrampuñar el territoriu a el musulmanes. Empezada aprosimao en 722 cola rebelión de Don Pelayo y partiendo dende'l Norte, avanzó mientres los sieglos VIII a XV rematando cola conquista de Granada en 1492. Mientres esti periodu los reinos y principaos cristianos desenvolviéronse notablemente; gradualmente nun procesu de concentración, la unión de los dos más importantes, Castiella y Aragón, pol matrimoniu en 1469 de los Reis Católicos (Isabel I de Castiella y Fernando II d'Aragón) fadría posible la formación del Reinu d'España.

En 1492 los Reyes Católicos financiaron el proyectu del esplorador Cristóbal Colón de buscar una nueva ruta comercial con Asia al traviés del océano Atlánticu. La so llegada al Nuevu Mundu y la consecuente conquista d'América llevaron a la creación del Imperiu español. Mientres los siguientes sieglos España alzóse como actor central de los asuntos européu y mundial. Mientres los sieglos XVI y XVII tendría llugar tamién la dómina d'apoxéu de la cultura española conocida como Sieglu d'Oru. Sicasí, mientres esti periodu produzse tamién la espulsión de los xudíos y musulmanes (en 1492) y se establace la Inquisición, que darréu va gociar d'un gran poder.

L'imperiu colonial, que los sos últimos restos España caltuvo sol so control hasta finales del s. XIX, incluyía América del Sur (cola esceición de la zona so dominiu portugués), grandes zones de América del Norte en diversu grau d'influencia o control, les isles Filipines n'Asia, según enclaves de diversa importancia nes mariñes en África. Incluyía amás numberoses posesiones n'Europa (los Países Baxos españoles, el Ducáu de Milán, el Reinu de Nápoles o'l mesmu Reinu de Portugal hasta 1640), la mayoría d'elles perdíes tres la paz de Utrecht de 1713.

España caltuvo mientres esti períodu diversos enfrentamientos colos sos vecinos de la Europa continental, especialmente con Inglaterra (incluyendo'l fracasu de la conocida como Armada Invencible) y Francia. Cola muerte de Carlos II en 1700, la casa d'Austria escastar pa dexar pasu a la de los Borbones tres la Guerra de Sucesión. España foi perdiendo progresivamente la so preponderancia militar y tres socesives bancarrotes el país amenorgó pasu ente pasu el so poder; a finales del sieglu XVIII yá se convirtiera nuna potencia de segundu orde.

La Francia de Napoleón invade la Península; meses dempués, el 2 de mayu de 1808, empecipióse la sublevación popular que desaguaría na Guerra de la Independencia española, clave pa la concepción mesma de la nación. Mientres la guerra y tres la espulsión de el franceses en 1814, España sufrió la progresiva desintegración de la mayoría del so imperiu americanu. El sieglu siguió caracterizándose na metrópoli pola inestabilidá política y la puya ente lliberales, republicanos y partidarios del Antiguu Réxime. Ente 1873 y 1874 tuvo llugar la I República. La llegada de la Revolución industrial a finales del sieglu alzó'l nivel de vida d'una clase media qu'empezaba a ampliase en dellos núcleos principales; sicasí la Guerra hispanu-estadounidense de 1898 (conocida como'l Desastre del 98), cola perda de la mayoría de los restos del imperiu, supunxo un fondu choque na sociedá española.

Mientres el nivel de vida crecía (en parte pola neutralidá española na Primer Guerra Mundial) y l'integración col restu d'Europa progresaba, la inestabilidá política marcaba'l primer terciu del sieglu XX. Tres la salida del país de Alfonso XIII, en 1931 proclamaríase la II República, qu'acabaría en 1936 con un golpe d'estáu militar y la subsiguiente guerra civil, que se saldaría en 1939 cola victoria del bandu empobináu pol Xeneral Franco. Dende entós el país somorguiar na dictadura franquista, que se caltuvo hasta la muerte del dictador en 1975.

España foi oficialmente neutral mientres la Segunda Guerra Mundial; a les décades de posguerra, marcaes pola probeza y la represión política, siguió una importante crecedera económica mientres les décades de los 60 y los 70, nun país que permanecía cultural y políticamente reprimíu. Tres la muerte de Franco y l'aprobación de la Constitución de 1978, nel intre de la conocida como Transición empezó un tresformamientu gradual del país escontra l'afitamientu de l'actual democracia (que'l so Xefe d'Estáu ye'l rei Juan Carlos I), con un desenvolvimientu económicu paralelu que lu hai asitiáu de nuevu ente los países más desenvueltos del mundu (España foi'l 12º país del mundu por PIB en 2010 según el FMI).

España ingresó na Comunidá Económica Europea (actual UE) en 1986 sol gobiernu socialista de Felipe González. Entamáronse la Copa Mundial de Fútbol de 1982 y los Xuegos Olímpicos de Barcelona en 1992. En 2002, sol gobierno conservador de José María Aznar adoptábase'l euru como moneda oficial. En 2005, con de nuevu los socialistes de José Luis Rodríguez Zapatero nel poder, España convertir na primer nación del mundu en dexar el matrimoniu y derechu d'adopción a les pareyes del mesmu sexu. En 2011 el conservadores de Mariano Rajoy volvieron llograr el poder.