Diferencies ente revisiones de «Ciencies de la Tierra»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
m iguo testu: hestoria => historia
Llinia 4: Llinia 4:
== Particularidaes al respective de otres ciencies ==
== Particularidaes al respective de otres ciencies ==
Les ciencies de la Tierra tomen l'estudiu temporal y espacial del planeta dende un puntu de vista físicu, incluyendo la so interaición colos seres vivos.
Les ciencies de la Tierra tomen l'estudiu temporal y espacial del planeta dende un puntu de vista físicu, incluyendo la so interaición colos seres vivos.
Les variaes escales espaciu-temporales de la estructura y la hestoria de la Tierra faen que los procesos que nella tienen llugar sían resultáu d'una complexa interaición ente procesos de distintes escales espaciales (dende'l milímetru hasta los miles de quilómetros) y escales temporales que tomen dende les centésimes de segundu hasta los miles de millones d'años. Un exemplu d'esta complexidá ye'l distintu comportamientu mecánicu que delles roques tienen en función de los procesos que s'estudien: mientres les roques que componen el [[mantu terrestre|mantu]] cimeru respuenden elásticamente al pasu de les ondes sísmiques (con periodos típicos de fraiciones de segundu), respuenden como un fluyíu nes escales de tiempu de la [[teutónica de plaques]]. Otru exemplu del ampliu abanicu d'escales temporales ye'l [[cambéu climáticu]], que se produz en periodos d'ente millones d'años a unos pocos años, cuando se confunde coles escales propies del cambéu meteorolóxicu.
Les variaes escales espaciu-temporales de la estructura y la historia de la Tierra faen que los procesos que nella tienen llugar sían resultáu d'una complexa interaición ente procesos de distintes escales espaciales (dende'l milímetru hasta los miles de quilómetros) y escales temporales que tomen dende les centésimes de segundu hasta los miles de millones d'años. Un exemplu d'esta complexidá ye'l distintu comportamientu mecánicu que delles roques tienen en función de los procesos que s'estudien: mientres les roques que componen el [[mantu terrestre|mantu]] cimeru respuenden elásticamente al pasu de les ondes sísmiques (con periodos típicos de fraiciones de segundu), respuenden como un fluyíu nes escales de tiempu de la [[teutónica de plaques]]. Otru exemplu del ampliu abanicu d'escales temporales ye'l [[cambéu climáticu]], que se produz en periodos d'ente millones d'años a unos pocos años, cuando se confunde coles escales propies del cambéu meteorolóxicu.


Como l'oxetu d'estudiu (la Tierra) nun ye manipulable y el llogru de datos direutos ye llindada, les téuniques de [[modelu análogu|simulación análoga]] o [[modeláu numbéricu|computacional]] son de muncha utilidá.
Como l'oxetu d'estudiu (la Tierra) nun ye manipulable y el llogru de datos direutos ye llindada, les téuniques de [[modelu análogu|simulación análoga]] o [[modeláu numbéricu|computacional]] son de muncha utilidá.

Revisión a fecha de 05:48 25 may 2022

Ciencies de la Tierra
rama de la ciencia, disciplina académica, especialidá y campu d'estudiu
ciencies naturales
Cambiar los datos en Wikidata

Les ciencies de la Tierra o geociencias son les disciplines de les ciencies naturales qu'estudien la estructura, morfoloxía, evolución y dinámica del planeta Tierra. El so precedente más importante ta formáu poles ciencies naturales. El so principal esponente ye la xeoloxía. Formen tamién parte de les ciencies planetaries, que ocúpense del estudiu de los planetes del sistema solar.

Particularidaes al respective de otres ciencies

Les ciencies de la Tierra tomen l'estudiu temporal y espacial del planeta dende un puntu de vista físicu, incluyendo la so interaición colos seres vivos. Les variaes escales espaciu-temporales de la estructura y la historia de la Tierra faen que los procesos que nella tienen llugar sían resultáu d'una complexa interaición ente procesos de distintes escales espaciales (dende'l milímetru hasta los miles de quilómetros) y escales temporales que tomen dende les centésimes de segundu hasta los miles de millones d'años. Un exemplu d'esta complexidá ye'l distintu comportamientu mecánicu que delles roques tienen en función de los procesos que s'estudien: mientres les roques que componen el mantu cimeru respuenden elásticamente al pasu de les ondes sísmiques (con periodos típicos de fraiciones de segundu), respuenden como un fluyíu nes escales de tiempu de la teutónica de plaques. Otru exemplu del ampliu abanicu d'escales temporales ye'l cambéu climáticu, que se produz en periodos d'ente millones d'años a unos pocos años, cuando se confunde coles escales propies del cambéu meteorolóxicu.

Como l'oxetu d'estudiu (la Tierra) nun ye manipulable y el llogru de datos direutos ye llindada, les téuniques de simulación análoga o computacional son de muncha utilidá.

Relevancia

Les ciencies de la Tierra constitúin una ferramienta pa planiar una esplotación racional de los recursos naturales, entender les causes qu'anicien los fenómenos naturales qu'afecten al ser humanu y cómo el ser humanu inflúi na naturaleza coles sos aiciones.

Per otru llau, les ciencies de la Tierra déxennos entender los procesos naturales que favorecieron y/o amenaciáu la vida del home, y el so estudiu ta amestáu tantu al estudiu de los fluxos d'enerxía na naturaleza y al aprovechamientu de los mesmos, como a la prevención de riesgos medioambiental, sísmicos, meteorolóxicos y volcánicos, ente otros.

Historia

Les ciencies de la Tierra atópase en constante evolución. La xeografía de Pliniu'l Vieyu solo describía los elementos de la superficie de la Tierra ensin amestalos al traviés de procesos, y dábase poca importancia a la dinámica de cambeos y l'interaición colos elementos que componen el mediu ambiente. Mientres los primeros sieglos d'esploración europea[1] empecipióse una etapa de conocencia muncho más detallada de los continentes y océanos. Se cartografiaron en detalle, por casu, les alliniaciones magnétiques nel océanu Atlánticu, que seríen de gran utilidá pal navegación intercontinental. En 1596, por casu, Abraham Ortelius acolumbra yá la hipótesis de la deriva continental, precursora de la teoría de la teutónica de plaques. Antes, los esploradores españoles y portugueses, atroparen una detallada conocencia del campu magnético terrestre. La nacencia de los conceutos básicos de la xeoloxía (gradualismo, superposición, etc), nel sieglu XVII y XVIII (p.y., James Hutton) o la meteoroloxía, dio pasu a una eclosión nel estudiu de la Tierra. Güei, les ciencies de la Tierra son una estensión más de les ciencies físiques cuantitatives basaes nel empirismu, la esperimentación y la reproducibilidad de les observaciones.

Disciplines

Sismógrafu, aparatu que rexistra la intensidá de les ondes sísmiques y la distancia dende'l llugar onde se produz el seísmu (epicentru).
  • Estudiu de la Tierra sólida:
    • Xeofísica, estudiu del planeta dende'l puntu de vista de la física. Analícense y modelen los fenómenos y anomalíes xeolóxiques, col fin de llograr una descripción matemático y xeométrico de les mesmes.
    • Xeomorfoloxía, estudia les formes de la superficie terrestre, rellacionaes coles estructures y litoloxía del sosuelu y los procesos erosivos que moldien les superficie.
    • Xeografía, estudia la rellación ya interaición de la superficie terrestre col home.
    • Xeoquímica, estudia la bayura absoluto y relativo, distribución y migración de los elementos que conformen la Tierra.
    • Paleontoloxía, estudia los fósiles de plantes y animales, la evolución de la vida nel nuesu planeta y l'utilidá geocronológica referente a les socesiones fantastícas atopaes nes roques.
    • Ciencia del suelu, estudia'l suelu como recursu natural.
    • Xeodesia, estudia la tierra teniendo en cuenta la so combadura.
  • Climatoloxía, estudiu del clima terrestre actual y nel pasáu xeolóxicu.
  • Hidroloxía, estudia la distribución, espacial y envernada, y les propiedaes de l'agua presente na atmósfera y na corteza terrestre.
  • Meteoroloxía, estudiu de la dinámica atmosférica y el tiempu meteorolóxicu.
  • Oceanografía o oceanología, estudia la dinámica oceánica como les marees, l'aguaxe y les corrientes. Estudia la vida y el suelu oceánicu col fin d'una comprensión completa de la formación y evolución del planeta tierra (estudiu de fueses, dosales, islles y cordales somorguiaos).

Ver tamién

Enllaces esternos

Referencies