Diferencies ente revisiones de «Ricardo Duque de Estrada»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m plantía nym
m iguo testu: Hestoria Natural => Historia Natural
Llinia 47: Llinia 47:
Dedicar a otres facetes científiques como la botánica creando na so [[Palaciu de los Condes de la Vega del Sella|residencia]] un estensu xardín con distintes variedaes d'árboles tantu autóctonos como foranos.
Dedicar a otres facetes científiques como la botánica creando na so [[Palaciu de los Condes de la Vega del Sella|residencia]] un estensu xardín con distintes variedaes d'árboles tantu autóctonos como foranos.


En [[1929]] ye nomáu presidente de la [[Real Sociedá Española d'Hestoria Natural]].
En [[1929]] ye nomáu presidente de la [[Real Sociedá Española d'Historia Natural]].


Ye nomáu profesor honorariu del [[Muséu de Ciencies Naturales de Madrid]], muséu al que donó parte de la so coleición, y a que'l restu una vegada fináu foi donáu pola so vilba al [[Muséu Arqueolóxicu d'Uviéu]].
Ye nomáu profesor honorariu del [[Muséu de Ciencies Naturales de Madrid]], muséu al que donó parte de la so coleición, y a que'l restu una vegada fináu foi donáu pola so vilba al [[Muséu Arqueolóxicu d'Uviéu]].
Llinia 74: Llinia 74:
[[Categoría:Persones d'Estella]]
[[Categoría:Persones d'Estella]]
[[Categoría:Historiadores d'España]]
[[Categoría:Historiadores d'España]]
[[Categoría:Miembros de la Real Sociedá Española d'Hestoria Natural]]
[[Categoría:Miembros de la Real Sociedá Española d'Historia Natural]]
[[Categoría:Arqueólogos y arqueólogues d'España]]
[[Categoría:Arqueólogos y arqueólogues d'España]]
[[Categoría:Científicos y científiques d'Asturies]]
[[Categoría:Científicos y científiques d'Asturies]]

Revisión a fecha de 07:48 9 may 2022

Ricardo Duque de Estrada
Vida
Nacimientu Estella-Lizarra11 de xineru de 1870[1]
Nacionalidá Española
Residencia España
Muerte Nueva28 de setiembre de 1941[1] (71 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu arqueólogupolíticu
Miembru de Real Sociedad Española de Historia Natural (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Ricardo Duque de Estrada y Martínez de Morentín (11 de xineru de 1870Estella-Lizarra – 28 de setiembre de 1941Nueva) foi un historiador, naturalista, políticu, mecenes, escritor y arqueólogu ástur, nacíu en Navarra, que desenvolvió'l so llabor n'Asturies.

Foi Conde de la Vega del Sella, Marqués de Canillejas, Marqués de Gastañaga y Marqués de Deleitosa.

Biografía

Nacíu en Estella (Navarra) en 1870, pertenecía a una familia noble d'orixe ástur-cántabra, yera fíu de los condes de la Vega del Sella,[2] Ricardo Benignu Duque de Estrada y Bustamante y Francisca de Paula Remigia Cirila Felipa Ana Joaquina Martínez de Morentín y Galarza. Tres la muerte del so padre en 1876, pasa a ostentar el títulu d'octavu conde. Nacíu nel senu d'una familia de corte lliberal, los sos primeros estudios tienen llugar nel colexu de los Chére Frêres de Bayona, Francia, onde la so llegada provoca cierta movición. La so residencia ellí debíase a la persecución que'l pretendiente carlista exercía sobre ellos (prindando inclusive la so casa de Tolosa (Guipúzcoa) pa usala como la so residencia) obligando al so padre a exiliarse a dicha ciudá de Bayona, onde vive cola so familia, y finalmente fina na casa de la Rue du Port Neuf nᵘ 16; y hasta que les condiciones polítiques nun ameyoren nel País Vascu, cola derrota de los Carlistes, nun vuelven a Guipúzcoa. Asina que tola so formación primaria yera francesa y de ende -y laude'l so interés poles ciencies naturales, y el so calter sistemáticu y científicu.

El conde llegó a Asturies pa estudiar derechu na Universidá d'Uviéu y en 1897 casóse en 1897 con Ignacia Samaniego Errazu, quien finó poco tiempu dempués, en 1890. Treslladóse entós a vivir a una de les posesiones de la familia nel conceyu asturianu de Llanes, el Palaciu de los Condes de la Vega del Sella, pasando a controlar directamente'l restu de les posesiones de la familia nel conceyu como'l palaciu de los Duque de Estrada que s'atopaba sol control d'alministradores de la familia, pos esta moraba en Navarra.

En Nueva (Llanes) integrar cola población convirtiéndose nun gran benefactor de la zona impulsando'l ferrocarril, la implantación del teléfonu o la construcción de carreteres.

Casó en segundes nupcias con María del Rosariu de Vereterra y Armada, VII marquesa de Canillejas, Grande d'España, cola que tuvo seis fíos, el mayor de los cualos, Ricardo Xosé, premurió al so padre, dexando un fíu, Ricardo Duque de Estrada y Tejada, qu'asocedería al so güelu como Conde de la Vega del Sella.

Actividá política

Dientro de l'actividá política cabo destacar el so cargu de Presidente de la Diputación d'Uviéu en 1909[3] destacando'l so calter demócrata y senciello.

N'exerciendo esti cargu abandona la política y dedícase solamente al so llabor como científicu

Actividá científica

El so llabor investigador centróse principalmente nel estudiu de distintos xacimientos prehistóricos. Interésase sobremanera nos xacimientos prehistóricos de Cantabria y Asturies afayando ya investigando en munches de les escavaciones.

Estes investigaciones atraen a distintos arqueólogos estranxeros que son recibíos y convidaos a la so casa, asina puede destacar la presencia de Hugo Obermaier, Henri Breuil, P. Wernet, Boule o Eduardo Hernández Pacheco.

Ente les sos escavaciones son destacables les de les cueves como Cueva'l Conde, Cueto La Mina, Cueto Llera, Cueva de Rir o Cueva de Ardín.

Como culminación a los sos trabayos d'investigación crea'l Asturiense, una cultura del Epipaleolítico (fase inicial del Mesolíticu) en 1923.

Dedicar a otres facetes científiques como la botánica creando na so residencia un estensu xardín con distintes variedaes d'árboles tantu autóctonos como foranos.

En 1929 ye nomáu presidente de la Real Sociedá Española d'Historia Natural.

Ye nomáu profesor honorariu del Muséu de Ciencies Naturales de Madrid, muséu al que donó parte de la so coleición, y a que'l restu una vegada fináu foi donáu pola so vilba al Muséu Arqueolóxicu d'Uviéu.

Intereses

Ye bisagüelu paternu de Simoneta Gómez-Xardón, sobrina del rei Xuan Carlos I d'España.

Referencies

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 35442/ricardo-duque-de-estrada-martinez-de-morentin. Apaez como: Ricardo. Conde de la Vega de Sella (VIII) Duque de Estrada Martínez de Morentin. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Duque d'Estrada: los d'Asturies; condes de la Vega de Sella (Euskalnet.net)
  3. Representación asturiana alministrativa y política dende 1808 hasta 1915.

Enllaces esternos