Diferencies ente revisiones de «Xuan Crisóstomu»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m plantía nym
m plantía nym
Llinia 78: Llinia 78:
[[Categoría:Predicadores]]
[[Categoría:Predicadores]]
[[Categoría:Wikipedia:Revisar traducción]]
[[Categoría:Wikipedia:Revisar traducción]]
[[Categoría:Wikipedia:Mantenimientu:Persones ensin plantía nym]]

Revisión a fecha de 23:02 17 ago 2021

Xuan Crisóstomu
Patriarca Ecuménicu de Constantinopla


Patriarca de Constantinopla

Vida
Nacimientu Antioquía del Orontescirca 349
Nacionalidá Bandera de Imperiu bizantín Imperiu Bizantín
Muerte Comana Pontica[1]14 de setiembre de 407 (57/58 años)
Familia
Madre Antusa
Casáu con ensin valor
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu[2]
llatín[3]
Alumnu de Diodoro de Tarso (es) Traducir
Libanio (es) Traducir
Profesor de Nilo de Ancira (es) Traducir
Oficiu teólogu, escritor, presbíteru, diácono católico (es) Traducir, sacerdote católicuobispu católicu
Trabayos destacaos Letter to Acacius bishop of Melitene (en) Traducir
Santoral
27 de xineru y 13 de setiembre
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Juan Crisóstomo (griegu: Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, llatín: Ioannes Chrysostomus) o Juan de Antioquía (circa 349Antioquía del Orontes – 14 de setiembre de 407Comana Pontica) foi un clérigu cristianu eminente, patriarca de Constantinopla, consideráu pola Ilesia católica unu de los cuatro grandes Padres de la Ilesia del Oriente. La Ilesia ortodoxa griega valorar como unu de los más grandes teólogos y unu de los trés pilastres d'esa Ilesia, juntamente con Basilio el Grande y Gregorio Nacianceno. Pola so formación intelectual y el so orixe, ye l'únicu de los grandes Padres orientales que vien de la Escuela de Antioquía.[4]

Esti Padre de la Ilesia foi famosu polos sos discursos públicos y pola so denuncia de los abusos de les autoridaes imperiales y de la vida llicenciosa del cleru bizantín. El so enfrentamientu cola corte del emperador Arcadio y de la so esposa Elia Eudoxia resultó nel so destierru. Reinstalado na so sede episcopal temporalmente, foi d'últimes depuestu y exiliado hasta la so muerte.[4] Un sieglu dempués, Juan de Constantinopla recibió'l títulu pol que-y conoz la posteridá: Juan Crisóstomo.[5] Esi términu provién del griegu, chrysóstomos (χρυσόστομος), y significa ‘boca d'oru' (chrysós, 'oru', stoma, 'boca') en razón de la so estraordinaria elocuencia que lo consagró como'l máximu orador ente los Padres griegos.[4]

Biografía

Primeros años y la so formación

Nació en Antioquía (Siria), nel añu 347. Entós daquella, dicha ciudá yera la segunda más importante del Imperiu Romanu d'Oriente. El padre de Juan, Secundo, yera un altu oficial del exércitu siriu y morrió poco tiempu dempués de la nacencia de Juan polo que la so hermana mayor y él quedaron totalmente al cargu de Antusa, la madre cristiana de dambos.

Juan foi bautizáu en 370, a la edá de 23 años y foi ordenáu llector (una de les órdenes menores de la Ilesia). Empezó estudios col filósofu Andragatio y siguió con Libanio, qu'entós yera un famosu orador y el más fervosu partidariu del feneciente paganismu romanu.

Libanio quedó maraviáu cola elocuencia del so discípulu y previo pal mesmu una brillosa carrera como estadista o llexislador. Sicasí, un alcuentru col obispu Meletio resultó decisivu na vida de Juan, quien empezó a estudiar teoloxía con Diodoro de Tarsu (unu de los líderes de l'antigua escuela de Antioquía) mientres caltenía un ascetismu estremo.

Eremita y sacerdote

Sicasí, les enganíes d'una vida más perfecta llevar a convertise nun eremita (alredor de 375) condición na que permaneció hasta que la so frayada salú por escesives vixilies y ayunos mientres l'iviernu obligar a volver a Antioquía onde retomó la so actividá como llector. Crisóstomo foi siempres un almirador d'un monasticismo activu y utilitariu y pronuncióse contra los peligros d'una contemplación ociosa.

En 381 foi ordenáu diáconu por Meletio de Antioquía y en 386 foi ordenáu sacerdote pol obispu Flaviano I de Antioquía. Al paecer foi ésti'l momentu más feliz de la so vida. La so principal xera mientres doce años consistió en pedricar. Adquirió gran popularidá pola so elocuencia. Dignos de mentar son los comentarios que fixo a pasaxes bíblicos y l'esposición d'enseñances morales munches d'elles arrexuntaes nes sos Homilíes.

Col intre del tiempu Crisóstomo aportó a el socesor de Flaviano I. Mientres la so misión como obispu amosó gran esmolición poles necesidaes espirituales y materiales de los probes. Tamién se pronunció en contra de los abusos de los poderosos y de la propiedá personal. La so interpretación direuta de les Escritures (en contraste col enclín d'Alexandría onde se recurría a una interpretación alegórica) conducir a escoyer pa les sos charres tarrezas eminentemente sociales qu'esplicaben el conceutu de la vida cristiana.

A la muerte de Nectari u'l 27 de setiembre de 397 foi instituyíu de cierta forma en contra de la so voluntá como metropolitanu de Constantinopla (pola so calidá de villa imperial, el metropolitanu de Constantinopla recibió darréu'l títulu de Patriarca). Pa poder abandonar la ciudá de Antioquía, onde yera tan queríu, una escolta militar tuvo qu'acompañalo p'asina evitar la conmoción del pueblu. Quedó instituyíu como metropolitanu'l 26 de febreru de 398 por Teófilu, patriarca d'Alexandría, quien con gran desgano llevó a cabu'l pidíu del emperador Arcadio.

Obispu de Constantinopla

Relieve bizantín de Juan Crisóstomo (Sieglu XI) nel muséu de Louvre.

Constantinopla, construyida por Constantín I el Grande en 330 nel llugar de Bizanciu, al convertise na capital del Imperiu Romanu d'Oriente pasó a ser la principal sede episcopal del Oriente y convirtióse nel centru de la teoloxía oficial, les intrigues palaciegues y los discutinios teolóxicos. A Crisóstomo ofendíen-y los privilexos que-y fueren conferíos pola so condición de metropolitanu. Mientres el so mandatu negar a ufiertar receiciones suntuoses y criticó l'altu nivel de vida que llevaba'l cleru. Los sos esfuercios por reformar la Ilesia de Constantinopla topetaron cola oposición de los poderosos y del cleru corruptu y tuvieron poco ésitu anque amontaron la so popularidá ente les persones comunes. La so estancia en Constantinopla resultó bien difícil.

Oposición, deposición y muerte

Teófilu, el patriarca d'Alexandría, quería someter a Constantinopla al so poder y opúnxose al lideralgu de Crisóstomo. Como yera un fuerte oponente de les enseñances d'Oríxenes, Teófilu acusó a Crisóstomo de parcialidad ante les enseñances d'esi maestru y sacó provechu del episodiu de cuatro monxos d'Exiptu, los llamaos cuatro hermanos llargos (Dióscoro, Ammón o Ammonio, Eusebio y Eutimio, conocíos pol so saber y la so piedá), a quien condergara pol so sofitu a les teoríes d'Oríxenes. Dichos monxos fuxeron de la represalia de Teófilu y fueron acoyíos por Crisóstomo en Constantinopla. Amás Crisóstomo ganar a otru enemigu na persona de la emperatriz Elia Eudoxia, esposa d'Arcadio, que se vio identificada coles crítiques del metropolitanu contra les estravagancies nel vistir de les muyeres.

Puede dicise que Crisóstomo carauterizar pola falta de tactu y temeridá al denunciar les ofienses de les instancies cimeres y la so actidud condució a que se creara una alianza na so contra ente Eudoxia, Teófilu y el cleru cafiante quien convocaron un sínodu en 403 y acusaron a Crisóstomo de favorecer les enseñances d'Oríxenes. El Sínodu de la Encina (Synodus ad quercum) pronunciar pola deposición de Crisóstomo.

Sicasí al poco tiempu foi restituyíu por Arcadio medrosu de la roxura del pueblu y porque un incidente qu'asocedió en palaciu la emperatriz atribuyir a la roxura de Dios. Sicasí la paz foi curtia. Una estatua de plata que Eudoxia fíxose alzar frente a la catedral foi denunciada por Crisóstomo y una vegada más foi suspendíu y unviáu a una rexón alloñada na frontera con Armenia.

Cuando'l papa Inocencio supo les circunstancies de la deposición de Crisóstomo presentó la so protesta pero nun foi escucháu. Crisóstomo siguió escribiendo cartes que resultaben de gran influencia dientro de Constantinopla y como la so vida enllargábase más de lo deseyao polos sos adversarios, determinó desterráselo a un estremu fronterizu cerca del Cáucasu. Sicasí esti nunca llegó al so nuevu destín porque morrió nel viaxe'l 14 de setiembre de 404. Les sos últimes pallabres fueron: Doxa to theo panton heneken (Gloria a Dios por tou) [Palladius, xi. 38].

Les frecuentes deposiciones de les que foi oxetu en vida demuestren la influencia del poder temporal sobre la Ilesia d'Oriente en dichu periodu, al par de la rivalidá ente Constantinopla y Alexandría por ser reconocíes como la sede principal del Oriente. Les hostilidaes ente los patriarques de dambes urbes fueron causa de grandes sufrimientos y rotures dientro de la Ilesia.

Les homilíes de Juan Crisóstomo y l'antisemitismu

Pa la erudición moderna, Juan Crisóstomo foi ensin dala dulda un home posesor d'una gran cultura, estraordinaria oratoria y ferrial lideralgu; yera reverenciado polos ensames de Antioquía y tarrecíu polos políticos de Constantinopla. Los sos comentarios de los Evanxelios son dueños d'una guapura tal qu'inda son lleíos y estudiaos pola Ilesia ortodoxa griega. Esto fai por demás difícil esplicar qu'un home del so relieve cayera no que distintos autores consideren un antisemitismu cruel.[6][7] Los sos ocho homilíes escrites nel añu 387 Y.C., titulaes Adversus Judaeos (traducida de cutiu como Contra los Xudíos) constitúin el monumentu máximu del antijudaísmo postniceno. Nelles nun hai escarniu abondo cruel nin mofla descomanadamente sangrienta que nun merezan los xudíos. Nun hai testu demasiáu remotu que nun pueda ser torcíu pola supuesta tracamundiu hebrea nin blasfemia descomanadamente monstruosa qu'Israel nun cometiera. Les sos homilíes nun tener nengún material que pueda utilizase pal estudiu del xudaísmu del so tiempu porque acontecimientos y creencies yá anacróniques por dellos sieglos son citaos y aceptaos como contemporáneos. Tal ye'l casu de la so interpretación del salmu 106:37 onde afirma: «Sacrificaron a los sos fíos y fíes a los demonios, ultraxaron la naturaleza y baltaron de los sos fundamentos les lleis familiares. Son peor que les besties selvaxes y ensin razón dalguna asesinen a la so propia descendencia pa rindir cultu a los vengatibles demonios, que son los enemigos de la nuesa vida». Sicasí, n'otros casos les acusaciones tán tan fora de la realidá que namái pueden ser clasificaes de delirantes: «Les sinagogues de los xudíos son les cases de la idolatría y los demonios, entá cuando nun tengan imáxenes n'elles»; «Los xudíos nun adoren a Dios sinón a los demonios»; «Toles sos solemnidaes son inmundas»; «Dios odiar y siempres los odió. Desque mataron a Cristu nun-yos dio tiempu pal arrepentimientu».[8][9]

Sicasí, el primer editor benedictín de les homilíes, Bernard de Montfaucon, incluyó la siguiente nota al títulu Adversus Judaeos: «Un discursu contra los xudíos, pero pronunciáu contra aquéllos que fueron judaizantes y calteníen los ayunos con ellos [los xudíos]».[10] Como tal, afirmóse que'l títulu orixinal tracamundia'l conteníu de los discursos, que amuesen que los oxetivos primarios de Juan Crisóstomo yeren aquellos miembros de la so propia congregación que siguíen reparando les fiestes y ayunos xudíos. Sir Henry Savile, na so edición de 1612 de les Homilíes 27, Volume 6, daba tamién el títulu: Discursu de Crisóstomo contra aquellos que yeren judaizantes y reparaben los sos ayunos.

Según dellos estudiosos de la Padres de la Ilesia Patrística, la oposición a cualquier puntu de vista particular a finales del sieglu IV espresóse convencionalmente al traviés del usu de la forma retórica conocida como psogos,[11] que les sos convenciones lliteraries consistíen en vilipendiar a los opositores de manera inflexible, polo que calificar a Juan Crisóstomo como un «antisemita» ye anacrónicu, ya incongruente col contestu y rexistru históricu.[12] Avery Dulles retomó l'argumentación de Wilken que señalaba que sería meyor llamar a eses predicaciones Homilíes contra los judaizantes, una y bones los principales adversarios yeren los cristianos que reparaben aspeutos de la llei xudía y celebraben les fiestes colos xudíos.[13]

Rehabilitación, conmemoraciones y títulos

Nel procesu de paulatina rehabilitación de Juan Crisóstomo cabo señalar, yá nel añu 428, la institución per parte de la corte imperial d'una festividá'l 26 de setiembre nel so honor. Darréu celebróse'l solemne treslláu y deposición de los sos restos mortales na ilesia de los Santos Apóstoles (onde xacía Eudoxia dende l'añu 404), el 27 de xineru de 438.

Dellos monesterios del monte Athos lleven el so nome. El Martiroloxu Romanu y los sinaxarios orientales afiten la festividá de Juan Crisóstomo el 27 de xineru, aniversariu de la torna de los sos restos mortales a Constantinopla. Festexar el 30 de xineru con Basilio Magno y Gregorio Nacianceno quien, al igual qu'él, fueren oradores de gran fama. Na recién edición del calendariu romanu, la festividá de Juan Crisóstomo treslladar al 13 de setiembre.

En 1568, Pío V declarar doctor de la Ilesia. Ye unu de los cuatro doctores orientales. Pela so parte, Pío X declarar patronu de los predicadores.


Predecesor:
Nectariu
Patriarca de Constantinopla
398404
Socesor:
Arsacio

Referencies

  1. URL de la referencia: http://www.ccel.org/c/chrysostom/theodore/.
  2. Afirmao en: catálogo general de la Biblioteca Nacional de Francia. Data de consulta: 8 ochobre 2016. Editorial: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés. Autor: Biblioteca Nacional de Francia.
  3. Identificador CONOR.SI: 47207779. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. 4,0 4,1 4,2 Orlandis Rovira, José (2012). Ilesia%22+%22Boca+de+oru%22+%22Escuela+de+Antioqu%C3%ADa%22+%22m%C3%A1ximo+orador+ente+toos+los Padres griegos%22&hl=en&sa=X&ei=FAcYVKqmD86VgwTTwoDYCg&vei=0CBwQ6AEwAA#v=onepage&q=%22Juan%20Cris%C3%B3stomo%22%20%22Hestoria%20de%20la%20Ilesia%22%20%22Boca%20de%20oru%22%20%22Escuela%20de%20Antioqu%C3%ADa%22%20%22m%C3%A1ximo%20orador%20ente%20toos%20los%20Padres%20griegos%22&f=false Historia de la Ilesia I: La Ilesia antiguo y medieval, 12ª, Madrid: Ediciones Pallabra, páx. 121. ISBN 978-84-9840-615-3. Consultáu'l 16 de setiembre de 2014.
  5. González, Justo (2003). Historia del Cristianismu I. Miami, Florida: Editorial Unilit, páx. 209.
  6. (1979) John Chrysostom, Discourses against Judaizing Christians, Traducíu por Paul W. Harkins 68, Washington: Catholic University of America Press.
  7. Martínez, Francisco (2012). La Salvación vien de Los Xudíos. Palibrio, páx. 198-199. ISBN 978-1-4633-1696-9.
  8. Grissom, Fred Allen (1979). Chrysostom and the Jews: studies in Jewish-Christian relations in fourth-century Antioch, Thesis (Ph. D.). Southern Baptist Theological Seminary.
  9. Meeks, Wayne A.; Wilken, Robert L. (1978). Jews and Christians in Antioch in the first four centuries of the common yera. Scholars Press for the Society of Biblical Literature.
  10. John Chrysostom (1839). «Adversus Judaeos», de Montfaucon, Bernard: Johannis Chrysostomi, Opera Omnia Vol.1 (en griegu y llatín). París: Gaume Brothers.
  11. Jeffreys, Elizabeth (marzu de 2001). Rhetoric in Byzantium: Papers from the Thirty-fifth Spring Symposium of Byzantine Studies. Exeter College, University of Oxford: Society for the Promotion of Byzantine Studies (Great Britain). ISBN 978-0-7546-3453-9.
  12. Wilken, Robert Louis (1983). John Chrysostom and the Jews: rhetoric and reality in the late fourth century. Berkeley: University of California Press, páx. 124-126. ISBN 978-0-520-04757-0.
  13. Dulles, Avery (2005). A History of Apologetics. San Francisco: Ignatius Press, páx. 69. ISBN 978-0-89870-933-9.

Enllaces esternos