Diferencies ente revisiones de «Pradejón»

Coordenaes: 42°20′04″N 2°04′05″W / 42.334444444444°N 2.0680555555556°O / 42.334444444444; -2.0680555555556
De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: [[kilómetru => [[quilómetru
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Xesucristo +Xesucristu)
Llinia 50: Llinia 50:
* '''Fogueres de San Antón:''' celébrense'l [[17 de xineru]] de tolos años, nesta festividá faen fogueres por tol pueblu. Los vecinos compiten por ver quién fai la foguera más grande y, cuando la intensidá del fueu ye menor, los mozos salten les fogueres.
* '''Fogueres de San Antón:''' celébrense'l [[17 de xineru]] de tolos años, nesta festividá faen fogueres por tol pueblu. Los vecinos compiten por ver quién fai la foguera más grande y, cuando la intensidá del fueu ye menor, los mozos salten les fogueres.


* '''Fiestes de Xueves Santu:''' esti día, el párrocu llava los pies de 12 neños que van faer esi añu la [[comunión]], igual que [[Xesucristo]] fixo colos 12 apóstoles en [[la Última Cena]]. Los neños salen pol pueblu a pidir dineru poles cases, dineru col que más tarde van faer una cena. Nesti casu, el que lleva'l bote fai de [[Judas Iscariote]].
* '''Fiestes de Xueves Santu:''' esti día, el párrocu llava los pies de 12 neños que van faer esi añu la [[comunión]], igual que [[Xesucristu]] fixo colos 12 apóstoles en [[la Última Cena]]. Los neños salen pol pueblu a pidir dineru poles cases, dineru col que más tarde van faer una cena. Nesti casu, el que lleva'l bote fai de [[Judas Iscariote]].


* '''Fiestes de San Isidro:''' estes celebren el [[15 de mayu]] tolos años, esti día la confrería saca a pasiar al santu por tol pueblu. Depués el cura bendiz les rosques y demás alimentos que los fieles lleven a la ilesia.
* '''Fiestes de San Isidro:''' estes celebren el [[15 de mayu]] tolos años, esti día la confrería saca a pasiar al santu por tol pueblu. Depués el cura bendiz les rosques y demás alimentos que los fieles lleven a la ilesia.

Revisión a fecha de 00:32 20 mar 2021

Pradejón
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Pradejón (es) Traducir Óscar León García
Nome oficial Pradejón (es)[1]
Códigu postal 26510
Xeografía
Coordenaes 42°20′04″N 2°04′05″W / 42.334444444444°N 2.0680555555556°O / 42.334444444444; -2.0680555555556
Pradejón alcuéntrase n'España
Pradejón
Pradejón
Pradejón (España)
Superficie 31.76 km²
Altitú 361 m
Llenda con Calahorra, Autol, Quel, Arnedo, El Villar de Arnedo, Ausejo, Lodosa y Sartaguda
Demografía
Población 3817 hab. (2023)
- 1985 homes (2019)

- 1886 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.19% de La Rioxa
0.01% de España
Densidá 120,18 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
pradejon.es
Cambiar los datos en Wikidata

Pradejón ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España), famosu por ser el pueblu que más xampiñón y cogordes produz de toa España. Popularmente ye conocíu como 'el pueblu del xampiñón'. La llocalidá cunta col primer serviciu de Fungiturismo d'España[2].

Xeografía

Llenda al norte cola provincia de Navarra, coles llocalidaes de Lodosa, en Monte Altu (474 msnm y Sartaguda que la dixebra'l ríu Ebro; al sur coles llocalidaes de Calahorra, Autol y Quel; al esti con Murillo de Calahorra y los términos de La Plana y Valroyuelo (dambos de Calahorra); y al oeste colos términos de Piñuela, Los Forcayos, Campo Viejo y Noceleón (dambos d'El Villar de Arnedo y Arnedo).

La xurisdicción de Pradejón algama 31,76 km², pudiéndose estremar seis zones: les parceles colindantes al pueblu (3.040 ha), el ferrocarril (3,6 hai), la carretera Zaragoza-Logroño (8,5 hai), la carretera llocal (5 hai), los caminos vecinales (27 hai) y la Canal de Lodosa o Victoria-Alfonso (55 hai). Lo que suma un total de 3.139,10 ha.

Los principales montes de la so xurisdicción son La Mayada del Cantar (415 msnm), Les Raposeras (que'l so pico más altu ye de 468 msnm), Mayar (425 msnm) y Cabezo Royo (383 msnm).

El únicu ríu que pasa pol conceyu ye'l Ebro, que trescurre pel norte de la so xurisdicción. L'agua pa'l so campos suminístralo la canal de Lodosa

Climatoloxía

Los principales vientos qu'azoten Pradejón son seis: l'aire de la Peña (que vien de Sartaguda), la chorna (que vien del sur), el gallegu (que vien de Carbonera y Los Molinos de Ocón), el milagrés (que vien de la llocalidá navarra de Milagru), el navarru (que vien de San Adrián) y el cerciu (aire entemedio ente'l gallegu y el de la Peña).

Demografía

La crecedera demográfica de Pradejón foi sosteníu na última década, anque ente 2005 y 2006 algamó cifres cercanes al 5%, lo que lo asitia nel quintil de mayor crecedera ente los conceyos de La Rioxa. La principal causa d'esta crecedera haise por cuenta de la llegada masiva d'inmigrantes, lo que remocicó d'una manera positiva al pueblu.

El conceyu, que tien una superficie de 31,76 km²,[3] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 3908 habitantes y una densidá de 123,05 hab./km².

Gráfica d'evolución de Pradejón ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[4]      Población según el padrón municipal de 2017.[5]

Economía

Tradicionalmente foi un pueblu de pastores onde la ganadería yera la base de la so economía, ente que l'agricultura ocupaba un puestu secundariu. Sicasí la so paulatina crecedera, ente los sieglos XVIII y XX, fixo que l'agricultura moviera'l sector ganaderu a un segundu planu. Finalmente, a principios de los años 60, centró la so economía na producción de xampiñón y cogordes, siendo na actualidá la llocalidá que más xampiñón y cogordes produz de toa España.

Na actualidá, tantu l'agricultura como la ganadería son dos sectores que se topen en recesión:

  • La ganadería ye principalmente ovina y, en menor midida, vacuna; siendo este un sector bien amenorgáu y empuestu a sumir.
  • La agricultura esperimentó un fondu cambéu nes últimes décades, una y bones los productos hortofrutícolas de consumu domésticu fueron sumiendo a favor d'una agricultura de mercáu qu'apurre una mayor rentabilidá económica. Destaquen equí'l cultivu del olivar, el almendro, la coliflor y, sobremanera, la vide. Nos últimos años, Pradejón abrióse pasu nel mercáu vitivinícola.

Na llocalidá atopa l'únicu mataderu de coneyos de La Rioxa.[6]

Evolución de la delda viva

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2016

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[7]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 649,22 €.[8]

Torre de la ilesia de Santa María.

Principales fiestes relixoses

  • Fogueres de San Antón: celébrense'l 17 de xineru de tolos años, nesta festividá faen fogueres por tol pueblu. Los vecinos compiten por ver quién fai la foguera más grande y, cuando la intensidá del fueu ye menor, los mozos salten les fogueres.
  • Fiestes de Xueves Santu: esti día, el párrocu llava los pies de 12 neños que van faer esi añu la comunión, igual que Xesucristu fixo colos 12 apóstoles en la Última Cena. Los neños salen pol pueblu a pidir dineru poles cases, dineru col que más tarde van faer una cena. Nesti casu, el que lleva'l bote fai de Judas Iscariote.
  • Fiestes de San Isidro: estes celebren el 15 de mayu tolos años, esti día la confrería saca a pasiar al santu por tol pueblu. Depués el cura bendiz les rosques y demás alimentos que los fieles lleven a la ilesia.
  • Fiestes de San Antonio: estes celebrábense tradicionalmente el 13 de xunu de cada añu, pero esti día solía coincidir coles mayores xeres del campu, polo qu'en 1810, el Conseyu de la Villa de Pradejón alcordó trespasar estes fiestes al 14 de setiembre, día de la Cruz. Na actualidá estes fiestes suelen celebrase mientres la primer selmana del mes de setiembre, son les llamaes "fiestes de branu".
  • Fiestes de San Ponciano: estes celebren el 19 de payares de cada añu, son les llamaes "fiestes d'iviernu" y namái duren una fin de selmana.

Patrimoniu

  • Torre exenta de la ilesia de Santa María. Del sieglu XVIII.

Historia

Prehistoria

Cuarcites trabayaes en Cantarroyuela, por P. Utrilla, R. Domingo y A. Pérez.

Los afayos más antiguos fueron afayaos por Arturo Pérez en 1998, nun meandro del ríu Ebro asitiáu nel territoriu de Cantarroyuela, topándose en superficie delles pieces lítiques tallaes en cuarcita: 13 allisadores, 14 choppers, 23 raspadores, 3 palets-disques, un percutor y un chopping-tool, según lascas ensin retocar y denticulados. La datación d'esti afayu ye un problema por cuenta de que les pieces fueron afayaes en superficie, pero calcúlase qu'estes se fabricaron ente'l final de la Edá del Bronce y principios de la Edá del Fierro.

Hestoria Antigua

La siguiente referencia histórica hemos de buscala nel sieglu II e.C., nesti sieglu Pradejón nun apaez como tal, pero'l so futuru allugamientu fai la función de frontera ente los territorios apoderaos peles grandes ciudaes próximes: la Varia de los berones (actual Dimi) y la Kalakorikos de los vasconos (actual Calahorra).

Destaca d'esta dómina'l alfar romanu topáu na zona de Mayar, el so descubrimientu tuvo llugar tres socesives escavaciones llevaes a cabu ente 1985 y 1992, que dieron como resultáu tan sorprendente afayu.

Escavaciones del alfar romanu de Mayar nos años 90.

Respectu al orixe de Pradejón como llocalidá, tantu la fecha como les razones poles que se fundó'l pueblu son una incógnita. A pesar d'ello, embaráxense dos hipótesis posibles qu'espliquen los sos oríxenes:

  • La primer hipótesis, afirma que'l pueblu desenvolver a partir d'una antigua villa romana qu'apiguró a la población de la contorna y llogró sobrevivir a la crisis del sieglu III a.C, sufierta en tol Imperiu romanu.
  • La segunda hipótesis, atribúi l'orixe de Pradejón a un asentamientu nuevu favorecíu polos pastores de la ciudá romana de Calagurris (actual Calahorra), quien colaben col ganáu hasta les tierres pradejoneras, qu'entós daquella yeren un gran prau. La distancia considerable qu'había dende'l prau hasta la urbe, pudo favorecer qu'esti pastores acabaren asitiándose d'una manera permanente na zona.

Posiblemente, dambes hipótesis tengan parte de razón, pos ye bien probable que l'orixe de Pradejón fora dalguna de les munches villes romanes de la contorna de Calagurris, que llogró caltenese poblada mientres la Edá Media gracies a l'actividá trashumante de los pastores de Calagurris y a los escasos llabradores que decidieron quedase na aldega, onde van cultivar parte de les tierres del fértil prau que, más tarde, va dar nome a Pradejón.

Hestoria Moderna

Ermita de San Antonio, construyida escontra 1796 y reutilizada como parvulario.

La primer referencia histórica de Pradejón data del añu 1592, fecha na que'l párrocu del pueblu empezó a anotar los primeros bautismos, matrimonios y fallecimientos. Entós daquella, el pueblu yera namái un conxuntu de cases y corrolades xunto a una pequeña y ruinosa ilesia, que asitiábase nel allugamientu de l'actual. El mala traza d'esta, según la falta de confesionariu y de concha bautismal, fixo que l'obispu obligara a los pradejoneros a reformar la ilesia, reforma que se llevó a cabu en 1799 colos diezmos del pueblu. La ilesia resultante foi la que los pradejoneros conocieron hasta'l so valtamientu nel añu 1990.

Nesta dómina, Pradejón yá supera'l centenar de vecinos, pudiendo pagar yá a un ciruxanu, a un médicu y a un mozu maestru de la llocalidá llamáu Matías Viciosu, qu'exercía'l so cargu dende 1792. Sicasí, enfermedaes como'l tifus, la viruela, la malaria o les fiebres maltes, fixeron que la crecedera demográfica del pueblu fora lentu y la mortalidá infantil alta. Con éses nun ye d'estrañar que Pradejón algame la so independencia (1803) con menos población que nel sieglu XVII.

Hestoria Contemporánea

La independencia de Pradejón (1803)

Robla del rei Carlos IV nel Llibru d'Independencia de Pradejón.

El 4 de marzu de 1803, un decretu robláu pol monarca Carlos IV en Aranxuez concedió a Pradejón la independencia alministrativa de Calahorra; asina, ésti pasó de ser un barriu calagurritano a ser una villa independiente. El preciu a pagar pola independencia foi de 25.808 reales de vellón, unos 220 real per vecín, dineru que tuvieron que pagar estos en mano, moviéndose hasta Madrid. Les fontes rellaten la rensía que Calahorra guardó a Pradejón, dempués de qu'esti independizóse, según los pleitos nos que'l pueblu viose envolubráu en 1805 con Ausejo, El Villar y Lodosa, pa quien la independencia de la villa foi tamién mal vista.

La Guerra d'Independencia Española (1808-1814)

Tantu la construcción de la nueva ilesia como'l pagu de la independencia, empeñó a los pradejoneros d'una manera considerable, sumiéndolos nuna crisis subsistencial que se va saldar con 36 muertos en 1804. Esta crisis va agravar col empiezu de la Guerra d'Independencia Española en 1808. Nesti conflictu, Pradejón participó na defensa contra la invasión francesa, dedicándose a abastecer a les tropes españoles. Sicasí, la villa topábase ente dos fueos, pos al empar qu'abastecía con cebera a les tropes españoles, tenía de faer lo mesmo colos 25.000 soldaos franceses acampaos al otru llau del ríu Ebro. Esto llevó a Pradejón a una nueva crisis subsistencial, obligando al alcalde a refugar l'ayuda a dambos bandos, ante lo cual, los dos partes amenaciaron a la villa con una invasión militar.

Nota escrita por un guerrilleru al alcalde de Pradejón en 1811, pidiéndo-y cebera. "Un carneru y trenta panes, cuatro cántares de vinu y una fanega de cebada".

El 23 de payares de 1808 tuvo llugar la Batalla de Tudela, na que les tropes napoleóniques salieron victorioses, lo que dexó a Pradejón so ocupación francesa. A partir d'esti momentu, les tropes franceses nun van pidir cebera, sinón que los coyer ensin permisu. Ente 1809 y 1813, la probeza en Pradejón va ser estrema. El párrocu va llegar a cobrar 27 reales a los vecinos que deseyen coyer páxaros del teyáu de la ilesia. La paya va abrasase y el vinu va ser arramáu polos franceses.

A partir de 1813, los sulevaos españoles van llograr ganar terrén a los franceses, que van acabar abandonando La Rioxa tres la Batalla de Vitoria, el 21 de xunu de 1813. Col final de la guerra y la victoria española en 1814, Pradejón quedó envolubráu nuna crisis económica y demográfica que nun va superar en delles xeneraciones.

La Restauración Absolutista y el reináu de Sabela II (1814-1868)

Antiguu Xuegu de Pelota construyíu en 1807. Nel so tiempu foi unu de los primeres de La Rioxa. Anguaño, n'el so allugamientu topa l'antiguu Guarderío.

Tres la Guerra de la Independencia, España perdiera casi toles sos colonies, amosándose como un país que despintaba la so probeza tres la señardá de vieyos grandores, y onde l'inicial lliberalismu de la Constitución de 1812, sumió en favor de la Restauración Absolutista de Fernandu VII. Esto va crear n'España una fuerte oposición lliberal contra'l monarca, pola qu'en 1820, este va perder el tronu cuando'l xeneral Riego implante'l Trieniu Lliberal, réxime que va durar hasta 1823, añu nel que les tropes franceses aliaes a Fernandu VII, devuélvan-y a este'l tronu.

Firma de Dª Nicolasa Montoya en 1960, primer maestra de Pradejón.

Mientres estos cambeos de gobiernu, Pradejón va acatar y va cumplir les esixencies impuestes a pesar de la mala situación económica, siendo esta actitú de resignación una constante a lo llargo de los siguientes años. Asina cola xubida al tronu d'Sabela II en 1833 y col empiezu de los dos primeres Guerres Carlistes, la villa atendió les habituales esixencies de la Calahorra anticarlista, al empar que les presiones del carlismu amenaciaben a Pradejón dende Navarra.

El final d'estos conflictos dio un respiru a Pradejón, quien a mediaos del sieglu XIX va llograr algamar los 1.000 habitantes, cuntando yá dende la Guerra d'Independencia con un xuegu de pelota o frontón, siendo esti unu de los primeres de La Rioxa. Nel planu de la educación, en 1858 va llegar a Pradejón la primer maestra: doña Nicolasa Montoya.

La so llegada va suponer un antes y un dempués pa la educación pradejonera. Dende'l primer día, la maestra tuvo que mercar de too col so sueldu: llibros de llectura, bastidores pa enseñar a coser, cordureros, tablillas y cuadiernos; siendo la verdadera impulsora de les primeres escueles públiques de Pradejón.

De la cayida de Sabela II a la entronización d'Alfonsu XII (1868-1874)

En 1868, la Revolución Gloriosa va acabar desbancando el reináu moderáu d'Sabela II y va instaurar el Sexeniu Democráticu, un periodu nel que se llogró afigurar, per vegada primera, la llibertá de cultos na Constitución de 1869. Esto favoreció la penetración de la opción protestante en dellos puntos d'España, siendo Pradejón el principal focu nel casu rioxanu, inclusive percima de Logroño. Tantu, que Pradejón va llegar a conocese como "el pueblu de los protestantes".

Simón Vicente (esquierda), el postreru pregueru protestante, xunto a los sos feligreses.

La comunidá protestante de la villa nació venceyada a la ilesia de Zaragoza, perteneciente a la Unión Ibero-Evanxélica, estructura federal qu'axuntaba a toles ilesies congregacionalistas fundaes nel norte peninsular pola American Board dende entamos de 1872. El primera pradejonero en convertise al protestantismu foi'l panaderu Xulianu Moreno Leza que, n'allegando na seronda de 1872 a cumplir voto ante la Virxe del Pilar, escuchó les predicaciones del pastor gaditano José Eximeno y, al so regresu a Pradejón, decidió él mesmu siguir cola evanxelización de la villa hasta formar un nucleu protestante estable. El primer pastor va ser Agustín Sáenz, que va mercar con fondos de la American Board una casa de tres pisos na Cai Mayor, destinada a agospiar la ilesia.

Esto va tener llugar metanes un complicáu contestu políticu. El Sexeniu Democráticu va nomar rei d'España a Amadeo de Saboya, que va reinar ensin apenes sofitos ente 1870 y 1873, añu de la proclamación de la Primer República Española. Pero la curtia y turvulenta República tamién va fracasar en 1874, cola Restauración Borbónica na figura d'Alfonsu XII, fíu de la destronada Sabela II. Esti nuevu reináu va empezar en Pradejón con una epidemia de sarampión que se va llevar a unos 20 neños ente marzu y abril.

El reináu d'Alfonsu XII y la rexencia d'Alfonsu XIII (1874-1902)

Mientres el reináu d'Alfonsu XII, Pradejón va ver impotente cómo'l déficit de la villa nun va dexar d'aumentar, asina mientres en 1868 esti namái llegaba a los 3.238 reales, en 1887 va algamar yá los 20.263 reales. La principal causa va ser l'empiezu de les obres pa la construcción de la carretera en 1882, que costaron 13.000 pesetes (tres veces más de lo ingresao pol conceyu esi añu), siendo este un costu que va aumentar el déficit, a pesar de les derrames y de la grabación d'alimentos.

Anque'l reináu d'Alfonsu XII va ser políticamente estable, la so temprana muerte en 1885 va dexar como únicu herederu a un Alfonsu XIII naciellu, que va representar a España so la rexencia de la so madre, María Cristina. N'anguaño, va surdir una epidemia de roxura en Pradejón, causando tal medrana ente la población que'l mesmu médicu va fuxir de la villa. Tres la epidemia, va construyise l'actual campusantu na zona de Majacavas, alloñáu de la villa como encamentaben les midíes hixéniques dende'l sieglu XVIII. Como daqué insólitu, los protestantes pradejoneros van llograr el permisu pa dixebrar per mediu d'una muria una parte de la necrópolis reservada a los sos difuntos.

Restos de la muria que dixebraba a católicos y protestantes dende 1885.

Pa estes feches, la comunidá protestante yá va cuntar con unos 40 miembros, en gran midida trabayadores del campu con un nivel económicu mediu-baxu. La mayor parte van ser muyeres adultes o d'avanzada edá (vilbes d'unos 60 años y delles muyeres casaes con homes non protestantes), anque tamién se van dar casos de matrimonios y families completes, lo que va impulsar la creación d'escueles evanxéliques que se van asitiar na primer planta del edificiu de la Cai Mayor. En mayu de 1886, la comunidá va pasar a formar parte de la Ilesia Evanxélica Española.

Al respective de la situación política española, María Cristina tendrá d'enfrentase mientres la so rexencia al llamáu desastre del 98, que supunxo la perda en 1898 de les últimes colonies en Puertu Ricu, Filipines y Cuba. Pradejón va vese direutamente afeutáu por esti conflictu, yá que va unviar a la guerra a los pradejoneros más nuevos, de los cualos, munchos nun van tornar y otros van volver lisiados. A esto tenemos de sumar la llegada en 1901 d'una nueva epidemia de sarampión, que va llevase a 20 neños ente xineru y febreru. Con too y con eso, el sieglu XIX va llegar a Pradejón acompañáu por un aumentu demográficu, onde los 400 habitantes de principios del sieglu XIX, van dar pasu a los 2.000 habitantes que va algamar la villa a empiezos del nuevu sieglu. La inestabilidá política va saldar en 1902 cola declaración d'Alfonsu XIII como mayor d'edá.

Alfonsu XIII y la vez de partíos (1902-1923)

España va empezar agora a escoyer los gobiernos llocales, provinciales y nacionales por aciu sufraxu universal masculín, sicasí, esta eleición va faltar enforma de ser democrática: son los años de la España del caciquismu y el pucherazo. Asina, en Pradejón como nel restu d'España, el poder va recayer d'una manera socesiva nos homes más ricos del pueblu, una élite económica qu'usó los mecanismos de gobiernu pa caltener los sos privilexos. Mientres esti periodu, el mayor cacique va ser José Fernández Ezquerro, quien foi alcalde en trés causes, ocupando'l cargu un total d'ocho años.

Nestos "años democráticos", la crecedera demográfica de Pradejón supunxo una matrícula de 194 neños nes Escueles Nacionales y la creación d'un parvulario con 140 matriculaos, asitiáu na ermita de San Antonio y empobináu por Doña Juana Gordón. Ellí castigábase a los neños desobedientes zarrándolos na vieya sacristía de la ermita, más conocida como "cuartu de los aguarones". Les fontes fálennos d'un tráxicu incidente nel que la maestra azotó a una neña que resultó muerta a los pocos díes, presentando golpes de correa y l'españíu d'un globu ocular. Sicasí, el xuez absolver porque non pudo demostrase que la muerte fuera consecuencia de la paliza.

La maestra Dª Juana Gordón xunto a los neños del parvulario.

Les escueles evanxéliques van cuntar yá con unos 95 neños. El profesores de les mesmes van ser el matrimoniu formáu por Domingo Heras, nuevu pastor evanxélicu y maestru de la escuela elemental de neños; y la so muyer Asunción Benita Miranda, encargada del parvulario y de la enseñanza elemental de neñes. Teniendo en cuenta que la comunidá protestante siguía formada por unes 40 persones, les cifres suponen que más d'una quinta parte de los pradejoneros confiaba la educación de los sos fíos a los protestantes, por ser l'únicu centru educativu qu'impartía una educación llaica ayena al adoctrinamiento católicu.

A pesar d'ello, en 1909 les autoridaes llocales cierren temporalmente les escueles protestantes por considerar que se fai proselitismu, por cuenta de que les clases impartir na mesma sala onde se da'l cultu y esto dexa a la vista de los neños los símbolos protestantes de la lliturxa. Esti contratiempu va caltener cerráu'l centru hasta 1910, cuando dempués de dellos intentos por reabrilo, el pastor llogra'l permisu en treslladando la capiya a otra sala y estremar les seiciones masculino y femenín per mediu d'un tabique.

Anque inda queden delles families que viven puramente de la cría d'oveyes, la mayor parte de la población dedicar a la agricultura, esistiendo sobremanera pequeños propietarios que tienen de combinar el cultivu de les sos tierres col trabayu como xornaleros nes tierres de los grandes propietarios. Xuntu al cultivu de cebera, vide y olivar, destaca la producción de cáñamu pa la industria alpargatero. El sector industrial va ser escasu, sacante una fábrica de conserves de la que se tien noticia dende fin de sieglu, el restu del sector llindar a talleres artesanales de tamañu amenorgáu, dedicaos al suministru del mercáu llocal. Esta ausencia d'industries fuertes va faer que munchos pradejoneros, sobremanera muyeres, busquen trabayu nes fábriques de conserva calagurritanas, teniendo que percorrer diariamente a cuerpu la distancia ente Pradejón y Calahorra.

En 1915 van empezar les obres de la Canal de Victoria-Alfonso (Canal de Lodosa), suponiendo'l trabayu a munchos pradejoneros que tamién tendrán de movese andando hasta ellí. L'apaición d'esta clase obrera incipiente traxo consigo'l surdimientu d'ideoloxíes socialistes y anarquistes que van denunciar les inxusticies ente probes y ricos. Esi mesmu añu, un grupu de xornaleros anónimos inutilizó a manotaes los olivos de la finca de Sabín Ezquerro Ezquerro, conceyal del Conceyu. En xineru de 1916 va crease'l primera sindicatu de clase en Pradejón, la Sociedá d'Obreros Llabradores, presidida por Pedro Ortega. Esi mesmu añu, dellos xornaleros de Pradejón que trabayaben nes obres d'unu de los tramos de la Canal van ser enxuiciaos por llamar a un contratista "lladrón", "gañín" y "bandíu", amenaciándo-y con quitar la bolsa de dineru que llevaba.

Sellu del Sindicatu Agrícola de Pradejón, nel llibru de rexistru de socios.

En 1917, la Sociedá d'Obreros Llabradores celebró'l Primero de Mayu nel Xuegu de Pelota. L'encargáu de dar el discursu foi Domingo Heras, quien denunció les inxusticies sociales qu'esistíen en Pradejón, onde los grandes propietarios de la tierra, la fábrica y la contrata de les obres de la Canal taben arriqueciéndose a cuenta de los obreros que trabayaben duramente. A esto sumábase l'inxustu reclutamiento de soldaos pa la Guerra de Marruecos, na que namái participaben quintos d'estraición humilde, una y bones los fíos de los ricos llibrar de dir a la guerra pagando. Aquel Primeru de Mayu foi testigu de los llazos d'unión que van empezar a crease ente la disidencia política (republicana, obrera y anticlerical) y la disidencia relixosa (protestante). L'arbañil Ángel Pelleyeru, entusiasmáu enagora y trastornado pol alcohol, "atacó densamente a la relixón católica, a les instituciones del Estáu, a la propiedá y a l'autoridá", según testimoniu del párrocu, quien lo denunció ante les autoridaes y obligó-y a retratase.

En 1918 la gripe español afaró Pradejón, llevándose namái n'ochobre a 45 pradejoneros. Pasada'l gripe, en 1920 va fundase'l Sindicatu Únicu de Trabayadores, que acabó integrando l'antigua Sociedá d'Obreros Llabradores. Esti sindicatu taba xuntáu a la central anarcosindicalista CNT y ye amuesa clara del movimientu obreru qu'hubo mientres estos años na villa. Esti sindicatu va caltener n'activu hasta la so desapaición en 1923, tres l'empiezu de la dictadura de Primo de Rivera, quien va prohibir los partíos políticos y les asociaciones, col fin d'acabar col caciquismu que malvara los primeros años del reináu d'Alfonsu XIII.

Alfonsu XIII y la Dictadura de Primo de Rivera (1923-1931)

Primo de Rivera eslleió tolos partíos políticos y sustituyir por un partíu únicu, la Unión Patriótica. De la mesma, ordenó formar en tolos conceyos un Somatén, esto ye, un cuerpu de voluntarios armaos encargaos de velar pol orde públicu. Estos dos organismos van articular un réxime basáu nel caltenimientu del orde y na esaltación del nacionalismu y de la moral católica. Como nel restu d'España, Pradejón va poner en práutica estes reformes, el movimientu obreru va ser calláu y les antigües clases caciquiles van siguir influyendo na vida pública, dada la so importancia social. Munchos antiguos caciques van atopar agora acomodu nes instituciones del réxime.

Procesión católica na Plaza de la Constitución.

El fuerte venceyu que la dictadura caltuvo col catolicismu, va quedar reflexáu nes ceremonies de entronización del Sagráu Corazón de Jesús nos Conceyos. En Pradejón esti actu tuvo llugar en setiembre de 1929, cola asistencia de la Corporación Municipal, l'Obispu, el Gobernador Civil y el Presidente de la Diputación Provincial. Pela mañana, el Sagráu Corazón foi lleváu en procesión a les Escueles Nacionales, acompañáu de música, voltio de campanes y llanzamientu de cohetes, pa ser entronizado ante los neños. Al mediudía, ufiertóse una llacuada a les autoridaes y, yá pela tarde, se entronizó otra imaxe del Sagráu Corazón nel Salón de Plenos del Conceyu. Mientres la xornada, recordóse que "la base relixosa ye la piedra fundamental de la sociedá" y que lo necesario de "la restauración de les idees católiques".

Esta esaltación del catolicismu va convertir a los protestantes n'unu de los grupos más reprimíos mientres esti periodu. Les autoridaes polítiques del momentu negarán-yos la creación de nueves capiyes, l'apertura d'escueles llaiques y la celebración d'entierros protestantes. En Pradejón recuérdase un añu nel que los católicos asitiaron l'altar del Corpus Christi delantre de la ilesia protestante, pa faer coincidir la procesión católica col cultu de la capiya y asina provocar deliberadamente. Non conformes con esto, dellos católicos entraron na ilesia a refartar a los protestantes porque los fadiaben colos sos cantares. El pastor contestó-yos qu'ellos taben na so casa y que quien taben na cai yeren ellos. Dende aquel día, tolos años asitióse l'altar del Corpus Christi delantre de la ilesia protestante.

Procesión del Corpus Christi.

Escontra 1926, les Escueles Nacionales yá cunten con unos 200 alumnos matriculaos, númberu escesivu pa la capacidá docente de los sos dos únicos maestros, unu pa neñes y otru pa neños. La solución va llegar tres l'ampliación de los graos en 1927, suponiendo la llegada de dos nuevos maestros y la división de les clases n'edaes. P'afaese a estes reformes, el Conceyu tuvo qu'habilitar dos llocales, unu pa impartir los graos y otru pa dotar a los maestros d'una "casa-habitación". Amás, sobre estes feches, Pradejón va entamar los trámites pa dotar al vecinderu d'un sistema de suministru d'agua, trayida dende la fonte de La Gargantiya, en Ocón.

En 1930, la fuerte oposición contra Primo de Rivera va obligar a este a dimitir pa evitar la cayida de la monarquía. Alfonsu XIII noma agora a Dámaso Berenguer como nuevu presidente, suponiendo esta eleición l'entamu d'una nueva etapa de relaxación de la dictadura, que ye conocida como Dictablanda. En Pradejón, tres la creación del nuevu gobiernu, 75 vecinos van presentar un escritu solicitando la esclusión de cuatro conceyales del mesmu, por pertenecer a la Unión Patriótica y al Somatén, ente ellos el mesmu alcalde. Ente los firmantes tópase'l nuevu pastor protestante Simón Vicente, contrariu a la intransixencia relixosa que caracterizara los primeros años de la dictadura, según otros nomes que, un añu más tarde, van formar parte del gobiernu de la Segunda República.

La Segunda República Española (1931-1936)

Ante la gastadura política de la dictadura, Alfonsu XIII va decidir convocar eleiciones municipales pal 12 d'abril de 1931, col fin de refaer el réxime y devolver el poder perdío a les instituciones monárquiques. Sicasí, la victoria de les candidatures de coalición republicana y socialista nes grandes ciudaes va suponer la proclamación democrática de la Segunda República Española y la salida al esiliu del propiu Alfonsu XIII. En Pradejón, la victoria nes eleiciones municipales foi pa los monárquicos, que llograron 7 conceyales frente a los 3 llograos polos republicanos. Sicasí, cuando'l 15 d'abril conoza la noticia de la proclamación de la República, los republicanos van apoderase illegalmente de 7 conceyalíes, apurriendo les 3 restantes a los sos rivales. Estos van xustificar dicha aición invocando a la situación revolucionaria y a supuestes órdenes recibíes de la Xunta Revolucionaria Republicana de Calahorra. Felicidad invistidura illegal va ser suspendida dos díes depués pol Gobiernu Civil, decisión que los republicanos van responder por aciu una reclamación qu'alegaba irregularidaes nel desenvolvimientu de los comicios.

Pradejón emponderáu nel "Llibru d'Oru" de la República. Villa "famosa polos sos vinos, aceites y la so producción de cáñamu".

Finalmente, el 31 de mayu de 1931 volverán repitise les eleiciones ante la oposición de los monárquicos, que van decidir abstenese en señal de protesta. Los republicanos, viendo aseguráu'l trunfu, van incluyir fora de llistes trés nomes más mientres l'intre de la xornada, que van ser escoyíos por tan solo 9 votos cada unu. D'esta miente, frente a un 55% d'astención, los republicanos llograron una victoria irregular con tan solo el 45% de los votos. Este va ser l'únicu trunfu eleutoral de la esquierda en Pradejón mientres la Segunda República, pos tantu nes eleiciones xenerales de payares de 1933 como nes de febreru de 1936, el trunfu de la derecha na villa amuesa una voluntá política conservadora. Si tenemos en cuenta qu'a lo llargo del réxime nun volverán convocar se eleiciones municipales en Pradejón, topamos ante un Conceyu d'izquierdes gobernando sobre una población mayoritariamente de dereches.

Mientres tol periodu, el Conceyu tuvo integráu al completu por conceyales del Partíu Republicanu Radical Socialista (PRRS), depués fundíu nel Partíu d'Izquierda Republicana (DIR), siendo'l so miembru más destable l'alcalde Perfecto Miranda Medrano. La Corporación republicana, gracies a les ayudes económiques concedíes pol Gobiernu Central, centrar en resolver dos problemes acuciosos: el paru obrero y l'enseñanza. En 1931 se pavimentará la Plaza de la Constitución xunto a delles cais, por aciu una subvención de 5.000 pesetes. En 1935, col fin de construyir unes Escueles nueves, Pradejón va contratar un préstamu de 71.708,30 pesetes al INP, proyeutu que quedó paralizáu al empiezu de la Guerra Civil por ser utilizáu'l dineru nel esfuerciu bélicu. Finalmente, va aprobase tamién un nuevu proyeutu de suministru d'agua dende El Villar de Arnedo, pero los vecinos de dicha llocalidá van oponer a les espropiaciones necesaries p'acometer tal obra y el proyeutu va ser deteníu.

Nel planu relixosu, la Segunda República estableció una auténtica llibertá de cultos, siendo la primer vegada que l'Estáu dexa de financiar la relixón católica. Esto supunxo una gran meyora pa la comunidá protestante de Pradejón, qu'a la fin llogró la igualdá de derechos, favoreciendo definitivamente la vinculación ideolóxica ente'l protestantismu y el republicanismu obreru. Frente a una derecha católica, empezó a surdir una esquierda protestante. Ello ye que el pastor Simón Vicente va ser un miembru influyente de l'agrupación republicana local. Estes bones rellaciones ente'l Conceyu y la comunidá evanxélica van suponer el fin de la marxinación social y del acoso promovido o consentíu poles autoridaes. El campusantu va ser secularizado y la muria, qu'hasta entós dixebraba la parte protestante de la católica, va ser baltada. Per otru llau, van dexar de costear con dineru público los actos relixosos mientres les fiestes patronales de San Ponciano y San Antonio y va retirase del Salón de Plenos el Sagráu Corazón de Jesús. Eso sí, les procesiones de Selmana Santa nun van ser prohibíes, cosa que sí va asoceder na mayor parte de los pueblos cercanos.

El movimientu obreru volverá reactivase, sobremanera tres la creación en 1932 del Sindicatu Únicu de Pradejón, que va ser una coalición de socialista y anarcosindicalistas en defensa de los derechos de los trabayadores de les obres del Canal de Lodosa. En xineru de 1933, el Sindicatu Únicu pidió al Gobernador Civil la so reconocencia como organización con capacidá pa representar direutamente a los obreros nes negociaciones llaborales colos patronos de la canal, refugando la mediación de los poderes públicos nes negociaciones. Pa faer cumplir les sos demandes y ante el despidu d'un obreru, 350 pradejoneros van abandonar el so puestu mientres dos díes en señal de solidaridá, pero la curtia duración de la protesta va suponer una derrota de los güelguistes. El 3 d'ochobre de 1933 convocóse una nueva fuelga, esta vegada de 8 díes, tres los cualos el Xuráu Mistu d'Obres Públiques de Logroño dictó una acta de conciliación que recoyó les demandes de los trabayadores.

Obres paralizaes de les Escueles Nacionales nos años 30.

La conciencia de los trabayadores de ser víctimes de la esplotación traducir nuna actitú de rebeldía escontra los patronos y de desafección escontra les clases sociales más elevaes. Esta situación reflexar en sucesos como los de 1932, añu nel qu'un pradejonero, en siendo despidíu de les obres por un capataz, "garró-y poles solapes de l'americana diciéndo-y que si-y quitar de la obra, él quitar de la familia y nun volvería triar más la canal"; a felicidá amenacia sumóse la persecución del capataz por dellos compañeru del despidíu, qu'intentaron afrellalo con palos. Estes manifestaciones volviéronse más agresives col trunfu de la coalición de centru derecha en 1933, periodu nel que les dereches aplicar en desfaer les reformes republicanes y en desarticular les fuercies d'esquierda.

Como respuesta, la esquierda radicalizó les sos posiciones. En Pradejón aprobáronse midíes anticlericales empobinaes a atrabancar la presencia pública de la Ilesia católica. Asina, en payares de 1933 imponse un gravame sobre los entierros católicos y acútase el toque de campanes, marxinando d'esta miente a la opción católica y convirtiendo en privilexada a la protestante. En marzu de 1934, mientres la celebración de la Selmana Santa, dellos mozos boicotiaron la procesión cantando cantares impropios, lo que provocó un encaloráu discutiniu de la que l'alguacil, que llegara pa dixebrar a los dos partes, va salir con una puñalada leve nel brazu derechu. Pa evitar enfrentamientos como esti, dellos Guardias d'Asaltu escoltaron la procesión de San Antonio en setiembre, pero al rematar esta detener a trés nuevos por cantar coples ofensives contra dichu cuerpu de seguridá. Esti nuevu fregáu va obligar al Gobernador Civil a nomar un delegáu gubernativu encargáu por caltener l'orde públicu en Pradejón.

Esi mesmu añu, la American Board dexó d'unviar dineru a les comunidaes evanxéliques españoles y, como n'otros llugares, el pastor Simón Vicente tuvo que treslladase a Calahorra pa vivir exerciendo la enseñanza, anque siguió viniendo a la villa pa dar misa. La so marcha supunxo'l zarru de les escueles evanxéliques, que los sos alumnos pasaron a les Escueles Nacionales o al parvulario de Doña Juana Gordón, empecipiándose asina'l retrocesu social del protestantismu en Pradejón.

El pastor Simón Vicente colos neños de les escueles evanxéliques.

La nueche del 1 d'agostu, l'alguacil Máximu García García faía ronda acompañáu pol so cuñáu Félix Ambrosi, cuando s'atoparon con Martín Gordón, derechiegu reconocíu y enemistado con Ambrosi. Entós, según la versión de Máximu, Gordón intentó afrellar con un hachu al alguacil. Ante tal ataque, Máximu sacó la pistola y empecipióse una persecución hasta que, productu de la carrera, a esti disparóse-y l'arma, la bala rebotó nel suelu y mancó a Gordón na pierna. Treslladáu al hospital, infectóse-y la ferida y tuvieron que toye-y la pierna. Finalmente, finó en circunstancies estrañes. Y, anque'l xuráu absolvió Máximu, en Pradejón nun lo escaecieron y acabó pagándolo.

Ente avientu de 1934 y xunetu de 1935 van tener llugar los atentaos contra la propiedá de trés de los mayores contribuyentes del vecinderu, toos miembros del Conceyu mientres la dictadura. En total rexistraron una quema de mieses, la quema d'un payar y l'asaltu a dos bodegues, nuna se descorcharon 200 cántares de vinu y na otra arramáronse 800 cántares. La sorpresa del sucesu va venir cuando en xunetu deténganse como presuntos autores de los fechos a emplegaos municipales, na so mayoría: dos alguaciles, dos guardes de campu, dos seles, según dos conceyales. El delegáu saldó'l problema nomando nuevos vixilantes de dereches, lo que va ser respondíu con violencia y coaición tapada por faición d'izquierdes, ente ellos miembros del Conceyu.

La radicalización de la sociedá va reflexase claramente nes eleiciones de febreru de 1936, de les cualos va salir triunfante la coalición d'izquierdes o Frente Popular. El trunfu de les izquierdes supunxo en Pradejón la restitución nos sos cargos de tolos emplegaos republicanos cesaos enantes polos atentaos a la propiedá pública, según la continuación de reformes anticlericales. Nesta situación d'inestabilidá y amenaza, la derecha propietaria y relixosa nun va duldar en sofitar el golpe d'Estáu que'l 17 de xunetu de 1936 va intentar derrocar el réxime democráticu de la Segunda República.

La Guerra Civil Española (1936-1939)

Los díes 17 y 18 de xunetu de 1936, una parte del exércitu español, contraria al gobiernu de la República, alzar n'armes col fin de dar un golpe d'Estáu. Empecipiábase asina la combalechadura urdida mientres meses por un grupu de xenerales y oficiales d'ideoloxía conservadora que, ante'l fracasu parcial de la sulevación, desencadenó n'España l'entamu de la Guerra Civil, enfrentando a republicanos y sulevaos. La noticia llegó a Pradejón el sábadu 18, onde'l Conceyu y les organizaciones d'izquierdes fixeron rondes de vixilancia con voluntarios armaos. Estes patrulles sumaben unos 200 homes, la mayoría afiliaos a Izquierda Republicana, CNT y UXT. Sicasí, el domingu 19 subleváronse Logroño y Calahorra y el llunes 20 facer Lodosa y Mendavia, convirtiendo al Pradejón republicanu nun focu aislláu.

Carta de Casimira Rivas, vilba del pastor Simón Vicente, dende l'esiliu en 1937.

El martes 21 de xunetu, l'exércitu subleváu y les milicies voluntaries de Falanxe y Requeté, ente les que van colar cures armaos, tomaron Pradejón ensin resistencia. Lleóse'l bandu del xeneral Mola, pol que se declaraba'l Estáu de Guerra, sustituyóse la Corporación republicana por una nueva y practicáronse les primeres detenciones. Dellos pradejoneros collaboraron nos apresamientos delatando a los sos propios vecinos. Los deteníos fueron recluyíos nel Conceyu, onde se sometieron a exhibición y, una vegada llográu'l votu de los asistentes, fueron mandaos a fusilar. El miércoles 22, afayóse una supuesta "trama terrorista" y l'alcalde en funciones detuvo nel campu a Venancio Íñiguez Ezquerro y al so fíu Tomás, picapedreros acusaos de facilitar pólvora pa construyir bombes. Anque estos negar tou, detuviéronse unos 30 vecinos pola esistencia de "más d'un centenar de bombes, dalgunes de 15 Kg de pesu (...) escondíes en distintos llugares, coyéndose yá casi tou este material, según numberoses armes y municiones". Esi mesmu día, Venancio Íñiguez y otros cuatro pradejoneros van ser los primeres fusilaos del conflictu.

Ente'l vienres 24 y el martes 28, va fusilase un total de 22 pradejoneros nos términos de Los Rubiejos (Ausejo) y de la Cuesta de la Gata (Calahorra). A partir d'agostu, los nuevos prisioneros van ser treslladaos a les cárceles de Logroño, onde se-yos va xulgar y va fusilar. Anque la represión más intensa dar nel branu de 1936, el fusilamiento de pradejoneros republicanos va siguir, yá de forma esporádica, hasta'l final de la guerra.

El númberu total calcular ente 42 y 48 vecinos. Ente los fusilaos atopamos a los dirixentes más destacaos del republicanismu local, ente ellos dellos cargos del Conceyu y funcionarios municipales encargaos del orde públicu. Esto ye, fueron fusilaos l'alcalde Perfecto Miranda Medrano, el conceyal Santos Ezquerro Justiniano, el xuez municipal Simón San José Ezquerro, l'alguacil Máximu García García, el guarda de campu Manuel Ezquerro Martínez y el pastor protestante Simón Vicente, fusiláu pa disgregar la comunidá evanxélico y considerao pol nuevu alcalde como "el principal inductor de los fechos censurables cometíos mientres el mandu de la República". Al pie de estes figures públiques, tamién se fusiló a vecinos que namái yeren afiliaos de base de partíos políticos o sindicatos obreros d'esquierda, llabradores y xornaleros afiliaos, na so mayoría, a la CNT. Sicasí, los efeutos de la represión llograron un oxetivu fundamental, la desarticulación de los sindicatos y partíos políticos d'esquierda.

Carta del cónsul estauxunidense, unviada en 1938 al alcalde de Pradejón, interesándose polos inmuebles prindaos a los protestantes.

La pertenencia al protestantismu nun va ser un factor determinante pal fusilamiento, pero los fieles nun van tener yá derechu a exercer les sos creencies, nin en públicu nin en priváu, sufriendo'l hostigamiento de les autoridaes. Nos primeros díes del conflictu, los sulevaos van prender fueu a la capiya y, meses más tarde, les milicies de Falanxe y Requeté van prindar estos llocales pa establecer nellos el so cuartel xeneral. Tal usurpación va causar un incidente diplomáticu con Estaos Xuníos, pos los inmuebles pertenecíen a la American Board, una ilesia congregacionalista norteamericana. Por ello, el cónsul estauxunidense, residente en Vigo, va reclamar dende 1938 a les nueves autoridaes la devolución de los inmuebles, ensin llograr respuesta. Per otru llau, Casimira Rivas, vilba del pastor evanxélicu, va llograr exiliarse en Francia y, dende ellí, unviar a les sos fíes como abellugaes polítiques a la Xunión Soviética. Cuando Casimira supo lo asocedío a la ilesia protestante, xuró tornar pa reconstruyila una vegada que fueren vencíos los sulevaos. Fervorosa creyente, taba convencida de que la crueldá de la que fueren víctimes, nun quedaría impune. Sobre les neñes escribió que "dir de llutu pola muerte del so padre; pero van volver de colloráu y van ver el castigu que Dios va dar a los asesinos".

Conforme los díes pasaben y faíase evidente que les nueves autoridaes llevaríen a cabu una represión planiada ensin garantía xurídica, munchos izquierdistes decidieron escondese o fuxir hasta algamar la frontera o'l bandu republicanu. Van Ser pocos los que lo consigan y la mayoría va acabar frente al pelotón de fusilamiento. Unu de los munchos casos foi'l de Julio Ezquerro García, quien pasó dellos díes so l'agua de la canal de Lodosa alendando al traviés d'una pajita, hasta que lo afayaron y fusilaron ellí mesmu. O'l de Marín Martínez Heras quien, con tan solo 15 años, anduvo errante pel campu mientres dellos díes hasta que-y venció la voluntá y decidió apurrise, siendo por ello fusiláu. Al pie de estos y otros casos, tenemos de sumar a los pradejoneros que cumplieron penes de cárcel, a los que se vieron obligaos a pagar multes económiques por "responsabilidaes polítiques" y, qué tanto, a les muyeres republicanes que, por ser "coloraes", va suministráse-yos aceite de ricino y va tosquiláse-yos el pelo al cero, pa dempués esibiles al escarniu públicu, viéndose obligaes a vivir na probeza y col dolor d'haber perdíu al home, a los fíos o a dalgún hermanu, ensin poder quexase.

La Quinta del Biberón de Pradejón en 1998.

Mientres los primeros meses, los sulevaos enriaron la movilización bélica por aciu la llamada a files de voluntarios. En Pradejón, fueron munchos los pradejoneros que s'apuntaron por voluntá propia, anque hubo otros qu'empuñaron les armes por mieu a represalies, sobremanera los alistaos nel Terciu Sanjurjo, unidá na que 50 pradejoneros quedaron encuadraos dende setiembre de 1936. En teoría, esta unidá componer de reclutes voluntarios procedentes de Calahorra y otros pueblos cercanos. Sicasí, esti supuestu voluntariáu va despintar la verdadera intención de la unidá: axuntar nun solu cestu toles mazanes podres, esto ye, el reclutamiento forzosu d'aquellos homes de llealtá dudosa o sospechosos de ser d'esquierda. Ello ye que el 42% de los pradejoneros alistaos, va desertar al bandu republicanu una vegada nel frente. Conforme la guerra avanzó, el voluntariáu foi sustituyíu pola lleva de quintos. La necesidá acuciosa d'homes n'edá de combatir, va acelerar la llamada a files hasta algamar la so cotes más altes en 1939, cuando los reclutados sían nuevos de tan solo 17 y 18 años, conocíos como la "Quinta del biberón".

La Guerra Civil nun dexó indemne a naide, nin siquier a les families del bandu subleváu. De tolos rincones d'España llegaben a Pradejón noticies de fallecimientu tolos meses, acompañaes dacuando de dellos efeutos personales del fináu. Al dolor de la perda, sumábase la falta de medios de vida d'un pueblu que perdiera la so mano d'obra más nueva, ocupada na llucha o sumida nel combate. Dan testimoniu d'ello les solicitúes presentaes pol alcalde a los mandos militares, reclamando la concesión d'unos díes de permisu p'aquellos soldaos que yeren necesarios na temporada de colleches. Práuticamente toles families pradejoneras quedaron marcaes pola traxedia, que pa la mayoría nun terminó, obviamente, el día de la Victoria, que dio entamu a la dictadura del xeneral Francisco Franco.

El Franquismu (1939-1975)

Rematada la Guerra Civil el 1 d'abril de 1939, instaurar n'España un réxime dictatorial encabezáu pol xeneral Francisco Franco, enllargándose mientres casi 40 años. El réxime basó la so economía na autarquía, buscando una autosuficiencia económica qu'aislló a España de toa influencia esterna y consolidó el trunfu de los vencedores, al empar que favoreció'l sometimientu de los vencíos. En Pradejón, como nel restu d'España, el dolor de la traxedia va tar acompañáu de la fame y del ferrial control exercíu sobre tolos vecinos pola FET de les JONS local. Los sos dirixentes van ser los "camises vieyes" de la villa, esto ye, pradejoneros militantes dende antes de 1936 y, de la mesma, miembros del nuevu Conceyu. Ello ye que el nuevu alcalde Santiago Cedrón Fernández, va ser tamién xefe llocal del partíu.

Carta del selmanariu falanxista Enriba, indicando la unviada de cinco exemplares a Pradejón, col fin de captar nuevos llectores ente los vecinos.

La FET de les JONS local va controlar tou mientres la posguerra, dende les cartilla de racionamientu hasta la planificación de la economía llocal. L'Archivu Municipal caltién cientos de notes, espedientes y llistes de vecinos sospechosos, que configuren un ampliu arsenal sobre la conducta que los "camises vieyes" repararon nos vecinos mientres la República y los primeros díes del "Alzamientu Nacional". Hasta los años 60, práuticamente tolos pradejoneros adultos van ser oxetu d'investigación, con anotaciones del tipu: "anque ye de poca cultura non desmerece pa cargu públicu", "nun gocia de munches simpatíes pola so forma de ser" o "nun tien relixón dalguna". Tanto si daquién aspiraba a un emplegu públicu, como si pretendíase qu'un "coloráu" escarceláu tornara al pueblu, yera necesaria la tramitación d'hasta media docena d'informes sobre la so vida. Aquellos vecinos que nun llograben pasar l'exame, yeren procesaos y obligaos a pagar fuertes multes, saldaes na mayoría de los casos cola entrega de propiedaes rústiques.

La constante vixilancia falanxista centróse, sobremanera, en grupos sociales marxinales y oficios concretos. Unu de los grupos más sometíos foi'l de les muyeres protestantes, na so mayoría viudes de guerra. Nos primeros díes, fueron obligaes a axuntase dacuando na casa del cura, onde se-yos intentó convertir al catolicismu. Siendo inefectivo el diálogu, les autoridaes obligar a casase pol ritu católicu, impunxéron-yos el bautismu a los sos fíos y, en dellos casos, fixéron-yos renegar de les idees de los sos difuntos homes. Tocantes a los neños protestantes, los maestros de les Escueles Nacionales diéron-yos la oportunidá d'estudiar una carrera en cuenta de renegar de la so fe. De xacíu, mientres tol periodu escarecieron d'asistencia espiritual y celebraciones comuñales, quedando apostrada'l so oficiu de fe a la intimidá individual. Otru grupu so vixilancia foi'l de los maestros, qu'en Pradejón dio amueses de sumisión y bon comportamientu, siendo los encargaos d'acompañar a los neños a misa la fin de selmana y de dirixilos nes procesiones, collaborando amás col párrocu en tolos actos relixosos.

Ficha de Excombatientes de Falanxe nel Archivu Municipal de Pradejón.

El 16 de payares de 1939, la FET de les JONS local fai un inventariu de los bienes de la so sede, contabilizando dos tales fotografíes de Francisco Franco y de Pilar Primo de Rivera, numberosa propaganda del Movimientu, un tambor y dos trompetes mercaes pal Frente de Mocedaes, 12 fusiles de madera, 4 banderes, 5 portabanderas y 3 banderinos. Al respective de los preseos d'oficina, namái s'anoten una mesa, una siella, una máquina de coser Singer y unes tisories. En 1940, el partíu únicu yá cunta con 40 homes afiliaos, la mayoría "camises vieyes". Esi mesmu añu, mientres en Pradejón fúndase la Hermandá de Llabradores, España alliniar coles potencies de la Exa nos entamos de la Segunda Guerra Mundial. Cuando'l Exa invada la XRSS en 1941, Franco va mandar la División Azul, unidá de voluntarios na que se van apuntar dellos pradejoneros.

Ficha del Frente de Mocedaes nel Archivu Municipal de Pradejón.

En setiembre de 1941, l'alcalde recibe órdenes d'informar sobre "rumores y bulos (...) d'entidaes o asociaciones qu'actúen en sentíu negativu". La respuesta ye un ampliu informe, onde afirma que "nesta llocalidá nun esiste, que yo sepa, nenguna asociación de tipu comunista nin nenguna clase de política", y realiza una semeya fiel de la sociedá pradejonera de los años 40: "el pueblu, políticamente falando, podemos estremar en tres grupos. Un grupu izquierdista procedente de los significaos d'esquierda antes del Movimientu Nacional, amenorgáu, que vive nun aislamientu al respective de los xuntaos al Movimientu Nacional, pero en comunicación ente ellos, y que, procuren comentar ente ellos y ente dalguna xente crédula noticies que-yos paez favorecer a les sos idees. Un grupu neutru bien numberosu, casi los dos tercios de la población, que procedentes de los d'esquierda y derecha ensin significar, nun s'esmolecen más que de les sos xeres ordinaries; y otru grupu, abondo amenorgáu, nos cualos nótase l'ambiente falanxista". Al respective de la Seición Femenina y al Frente de Mocedaes, en pallabres del alcalde, "nun dan nenguna señal de vida, na práutica nun esisten". Remata afirmando que "nos actos públicos nótase, polo xeneral, bien poca animación. Asisten siempres los mesmos. (...) L'ambiente falanxista nun se nota en nengún d'estos actos salvu por bien poques persones. L'ambiente polo xeneral ye de desdexamientu pola política, d'aislamientu y poca camaradería". El diagnósticu nun puede ser más esmolecedor pa les altes xerarquíes provinciales, qu'a partir d'entós, van amosar una gran molición pol comportamientu de los pradejoneros, al so xuiciu, descomanadamente pasivu.

Autoridaes nuna repartida de trofeos nel frontón, inda ensin cubierta, y al fondu les Escueles Nacionales. Dambes obres van ser remataes nos años 50.

En Pradejón, la delegada llocal de la Seición Femenina enxamás aceptó'l cargu y nenguna otra muyer quixo presidila. Les quexes de la delegada provincial escontra l'alcalde fueron continues, denunciando la situación d'abandonu de la seición y encamentando reprender el mal comportamientu de la delegada local. En 1944, daes les altes tases de mortalidá infantil y col fin de captar nueves socies, la Seición Femenina instituyó la figura de la divulgadora, muyer "collaboradora del médicu na llucha contra la mortalidá infantil", y partió farines pa papielles, melecines, xabón y ropa, buscando asina captar nueves families "pa Dios y p'España". Sicasí, anque la seición unvió confiada una remesa de carnés, la campaña foi un fracasu y namái les maestres y delles moces participaron nella. Daqué similar asocedió nel Frente de Mocedaes, onde, como na anterior caña, nengún pradejonero quixo faese cargu. En 1942, la decadencia afectó yá a la mesma FET de les JONS, onde naide deseyaba ser delegáu local y la mayoría de los afiliaos nun pagaben les cuotes esixíes. En 1943, el desinterés estender a la Hermandá de Llabradores, onde dellos xefes de grupu negar a aceptar el nomamientu. La decadencia de les instituciones resolver a partir d'anguaño, algamando los 153 afiliaos al partíu únicu, la mayoría namái sobre'l papel. Por más enfotu que poníen les autoridaes provinciales, l'ausencia de filiación femenina y xuvenil, según la relaxación de la Hermandá de Trabayadores, amosaben l'actitú pasiva de Pradejón ante'l Movimientu. En 1945, va tener llugar la única iniciativa política del periodu, l'encargu d'una llábana de mármol negro con una llista de los pradejoneros "cayíos por Dios y per España", encabezada por José Antonio, y que "pa meyor caltenimientu y respetu" asitiar nel interior de la ilesia parroquial.

Inauguración del nuevu Conceyu, el 20 de xunetu de 1965.

El final de la Segunda Guerra Mundial asitió a Franco como "amigu de los vencíos", lo que fixo necesariu un llaváu d'imaxe del réxime. No económico, dar por concluyíu'l periodu autárquico, dando pasu a les primeres midíes liberizadoras. No político, vivióse un procesu lentu nel que los falanxistes fueron sustituyíos nos ministerios polos tecnócrates del Opus Dei. España dexó de ser fascista pa presumir de católica y anticomunista, allugamientos favorables nel nuevu contestu de Guerra Fría. El réxime salió del so aislamientu y, dende 1949, empezó a recibir creitos bancarios d'EEXX que reactivaron la economía. En Pradejón, mientres la FET de les JONS local empezó a escurecese, la villa esperimentó una importante crecedera económica y un aumentu considerable de la natalidá. Hai de solliñar el casu de Mª Lluz Gordón Marrodán, madre de 15 fíos y dos albuertos, quien ganó en trés causes el premiu provincial concedíu a les families numberoses. Amás, gracies a les unviaes norteamericanes de lleche en polvu y quesu anaranxao "Chendar", per primer vegada, los neños pradejoneros van poder merendar daqué más que pan con vinu y azucre.

Robla de Melchor Ezquerro, promotor de les obres del Regadío del Cabanu.

Escontra finales de los años 50, Pradejón yá va cuntar con baille, cine, cafetería, peñes y hasta festival taurín nes fiestes patronales. Mientres estos años terminaron les escueles y la casa de los maestros, se pavimentaron les cais de La Fonte y del Cantón y reparóse el frontón. Sicasí, la obra que camudó la economía de la villa foi la construcción del Regadío del Cabanu, puestu en marcha'l 22 d'agostu de 1953. El promotor d'esti ambiciosu proyeutu va ser Melchor Ezquerro, pradejonero ensin un tarrón de tierra que cultivar na zona, pero que lluchó y apostó por un proyeutu que supunxo l'antes y el dempués de la economía de Pradejón. Esti impulsu a l'agricultura facilitó'l cultivu del espárragu, que la so gran rentabilidá va convertir nel "oru pradejonero".

Nel planu políticu, la mayoría de los vecinos vivíen ente la ignorancia y el desinterés, pensando namái en trabayar y prestase, frente a una minoría de vieyos comunistes y anarquistes qu'entá alimentaben na intimidá la esperanza de ver cayer el réxime. Nos años 60, los salarios nun dexaron de crecer y los vecinos entornar nel progresu individual. La crecedera demográfica de la década anterior diera llugar a una xeneración de mozos deseosos d'un futuru meyor, la mayoría aprendiendo los nuevos oficios que demandaba la sociedá de forma autodidacta o por aciu cursinos per corréu. La obra más importante d'esta década va ser la construcción del nuevu Conceyu, inauguráu'l 20 de xunetu de 1965. Cuando la Crisis del petroleu de 1973 algame al campu, Pradejón va vese azotáu pol paru y la perda de rentabilidá de los productos agrícoles. L'espárragu, cultivu estrella del periodu, va acabar perdiendo rentabilidá en favor del cultivu de xampiñón, futuru motor económicu del pueblu. Cuando'l 20 de payares de 1975 muerra Francisco Franco, Pradejón va ser yá un pueblu en plena fervencia, dispuestu a dar la bienvenida a la democracia. Sicasí, esto nun va ser posible hasta les primeres eleiciones democrátiques, celebraes el 3 d'abril de 1979.

Bibliografía

  • Aguirre González, Jesús Vicente (2007), "Equí nunca pasó nada. La Rioxa 1936". Ed. Ochoa, pp. 648-660.
  • Gómez Urdáñez, José Luis y otros (2004) "Pradejón Históricu". Ed. Universidá de La Rioxa.
  • Solanu Antoñanzas, José Mª (1965) "Etnoloxía de la Villa de Pradejón". Ed. Gutenberg.

Ver tamién

Referencies

Enllaces esternos