Diferencies ente revisiones de «Pacifismu»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies llingüístiques: colectivu => coleutivu
mSin resumen de edición
Llinia 6: Llinia 6:
El pacifismu ye una doctrina que tuvo presente en delles cultures del mundu principalmente na tradición oriental con corrientes como la [[filosofía china]] o'l [[hinduismu]] y na occidental cola tradición [[xudeocristiana]].
El pacifismu ye una doctrina que tuvo presente en delles cultures del mundu principalmente na tradición oriental con corrientes como la [[filosofía china]] o'l [[hinduismu]] y na occidental cola tradición [[xudeocristiana]].


Na filosofía china quiciabes los sos principales esponentes son [[Confucio]] qu'entiende'l pacifismu como'l [[amor filial|amor]] a la [[vida]] y toles sos espresiones incluyendo al ser humanu y [[Lao-Tsé]] que nos devuelve a la [[naturaleza]], entendiendo'l pacifismu como'l [[Autocontrol (habilidá)|autocontrol]] y la conciencia de los nuesos actos violentos.
Na filosofía china quiciabes los sos principales esponentes son [[Confucio]] qu'entiende'l pacifismu como l'[[amor filial|amor]] a la [[vida]] y toles sos espresiones incluyendo al ser humanu y [[Lao-Tsé]] que nos devuelve a la [[naturaleza]], entendiendo'l pacifismu como l'[[Autocontrol (habilidá)|autocontrol]] y la conciencia de los nuesos actos violentos.


Nel hinduismu apaez col conceutu [[áhimsa]] que ye'l respetu a toles formes de vida y la negación a toa violencia , esta ye la que Mahatma Gandhi entiende y tresforma n'aición tantu personal como coleutiva , esti conceutu más que englobar una virtú ye más bien entendida como manera de conducta.
Nel hinduismu apaez col conceutu [[áhimsa]] que ye'l respetu a toles formes de vida y la negación a toa violencia , esta ye la que Mahatma Gandhi entiende y tresforma n'aición tantu personal como coleutiva , esti conceutu más que englobar una virtú ye más bien entendida como manera de conducta.

Revisión a fecha de 16:04 26 xin 2021

Líderes relixosos mundiales en busca de la paz mundial.
Mahatma Gandhi, representante pernomáu del pacifismu moderno.

El pacifismu, según la RAE, ye'l conxuntu de doctrines empuestes a caltener la paz ente les naciones.[1] Oponer a la guerra y a otres formes de violencia al traviés d'un movimientu políticu, relixosu, o como una ideoloxía específica. Dalgunos de los medios de los que se val el pacifismu na busca de los sos fines son: la non violencia activa, la diplomacia, la desobediencia civil, el boicó, la oxeción de conciencia, les campañes de divulgación y l'educación pola paz.

Historia

El pacifismu ye una doctrina que tuvo presente en delles cultures del mundu principalmente na tradición oriental con corrientes como la filosofía china o'l hinduismu y na occidental cola tradición xudeocristiana.

Na filosofía china quiciabes los sos principales esponentes son Confucio qu'entiende'l pacifismu como l'amor a la vida y toles sos espresiones incluyendo al ser humanu y Lao-Tsé que nos devuelve a la naturaleza, entendiendo'l pacifismu como l'autocontrol y la conciencia de los nuesos actos violentos.

Nel hinduismu apaez col conceutu áhimsa que ye'l respetu a toles formes de vida y la negación a toa violencia , esta ye la que Mahatma Gandhi entiende y tresforma n'aición tantu personal como coleutiva , esti conceutu más que englobar una virtú ye más bien entendida como manera de conducta.

L'apaición del pacifismu n'occidente va remontar a cuando los primeres cristianos negar a tomar armes y exercer la violencia, pa lo qu'utilizaron una frase del Sermón del monte: "Nun aguantéis a la violencia cola fuercia".[2][3][4]

Pasándose los sieglos, dellos grupos cristianos enseñaron el pacifismu (esto ye "la non resistencia"), como los valdenses, la hermandá de Moravia, los anabaptistas, los cuáqueros, los primeres metodistes y otros grupos menores. Na actualidá, son mayormente los grupos descendientes de los anabaptistas (los amish, los menonites y los huteritas) quién practiquen la non resistencia como doctrina esencial.

El pacifismu empezó a ser definíu a partir del sieglu XVIII por numberoses personalidaes:

  • Leibniz (1646-1716), amás de filósofu foi matemáticu, historiador, teólogu y diplomáticu. Percorrió toa Europa estableciendo contactos con muncha xente distinto. Esto facer pa intentar consiguir l'entendimientu y la comprensión, yá que'l so propósitu yera crear una llingua esacto y universal.
  • François Marie Voltaire(1694-1778) filósofu francés y gran defensor de la convivencia pacífica ente persones de distintes creencies y relixones.
  • Rousseau (1712-1778), filósofu y escritor francés, destacar por atacar al gobiernu, al sistema d'enseñanza y a la ilesia católica. Mientres la Revolución francesa pretendió consiguise les llibertaes individuales y los derechos humanos que Rousseau mentaba .
  • Bentham (1748-1832), xurista y economista inglés, escurrió que'l bien yera prestar y el mal yera dolor. Intentó crear un sistema moral nel que cada persona escoyera'l placer que más felicidá -y diera, según el so interés, consiguiendo asina'l beneficiu de los demás.
  • Saint-Simon (1760-1825) yera un sociólogu francés que creó un sistema industrial nel que los cristianos intentaben ameyorar la situación de los probes al traviés de métodos non violentos.
  • Leon Tolstoi (1828-1910) Escritor rusu que les sos escurres sobre la «non violencia activa», espresaes en llibros tuvieron un fondu impautu en grandes personaxes como Gandhi y Martin Luther King.
  • Jean Jaurès (1859-1914) Políticu socialista francés que s'opunxo firmemente a la Primer Guerra Mundial. El so toma de postura en pro del pacifismu, poco antes del desencadenamiento de la mesma, terminó col so asesinatu trés díes depués del entamu d'esta guerra.
  • H. G. Wells (1866-1946) Escritor inglés y pacifista, pioneru al cuestionar nes sos obres les llendes étiques de la ciencia y la teunoloxía.

El pacifismu moderno

Pero los impulsos al pacifismu más fuerte ya importantes fueron mientres el sieglu XX con dellos defensores, como Mahatma Gandhi, Martin Luther King y Nelson Mandela. Onde estes persones, amás d'escribir sobre'l pacifismu, llevar a la práutica llegando a influyir el so métodu n'otres defenses de causes sociales nel mundu:

  • Gandhi (1869-1948) foi un abogáu y políticu hindú que lluchó nel Movimientu d'Independencia indiu polos sos propios métodos, como l'ayunu llindáu y la intercepción de trenes por un ensame ensin armes que se tendía a lo llargo de les víes. Como adalid del nacionalismu indio, pedricó la paz de diverses maneres, y foi encarceláu por ello delles vegaes. Una vegada puestu en llibertá, sufrió dellos atentaos y asesinar un fanáticu hindú en Delhi (India). Les sos cenices fueron llanzaes al ríu Ganges.
  • Martin Luther King (1929-1968) foi un Pastor y dirixente estauxunidense, principal líder del Movimientu polos derechos civiles n'Estaos Xuníos.
  • Óscar Romero (1917-1980) foi un arzobispu d'El Salvador enemigu de la violencia qu'exercíen la estrema derecha nacionalista y l'exércitu. Defendió a los primíos y foi asesináu mientres una misa.
  • Nelson Mandela (1918-2013) foi un abogáu y activista humanista que lluchó pola emancipación racial de Sudáfrica xuntu al Congresu Nacional Africanu col que gobernó'l país a fines de la década de los 90 en tando 27 años en prisión.
  • Chicu Mendes (1944-1988) foi un ambientalista que lluchó per medios pacíficos pola defensa de l'amazonia y la creación de cooperatives en Brasil, muerre asesináu.
  • Tenzin Gyatso (1935) actual dalái lama, y como tal, líder espiritual, foi xefe d'Estáu del Tíbet. El so país foi secuestráu y anexáu pola China comunista, y dende entós entamó una pacífica llucha por recuperalo.
  • Luigi Ferrajoli (1940) ye un xurista italianu y unu de los principales teóricos del garantismo xurídicu, teoría que desenvolvió primeramente nel ámbitu del Derechu penal pero que considera, polo xeneral, un paradigma aplicable a la garantía de tolos derechos fundamentales. Ferrajoli defínese como un iuspositivista críticu.

Otros fechos importantes nel sieglu XX fueron :

Sieglu XXI

Guerra contra'l terrorismu y guerra d'Iraq

El sieglu XXI caracterizóse principalmente pola globalización. En materia de paz l'aición más importante de principios d'esti sieglu foi la Carta de la Tierra, un intentu por redactar una Carta Magna o constitución del planeta onde s'amuesa que la proteición del mediu ambiente, los derechos humanos y la paz son interdependientes ya indivisibles a toos nós.

La Guerra d'Iraq sirvió como detonante pa revitalizar un movimientu que llevaba tiempu fora de les portaes. Les manifestaciones contra la invasión d'Iraq de 2003 fueron convocaes simultáneamente en tol mundu, sol lema Non a la guerra, siendo les primeres convocatories de calter realmente global de la hestoria. Les manifestaciones fueron especialmente relevantes nos países comprometíos cola invasión (Australia, Estaos Xuníos, España, Gran Bretaña, Portugal, Polonia, Italia). Estes fueron les primer manifestaciones convocaes per internet y SMS, y amosóse la efectividá de los nuevos medios, una y bones la protesta mundial (o marcha pola paz) empezar a entamar solo un mes antes de la so realización. Les circunstancies locales dexaron la so perduración nel tiempu, sobremanera en Gran Bretaña, Estaos Xuníos, España ya Italia, onde pudieron sirvir de bandera de gabita contra los Gobiernos nel poder, contribuyendo asina al entorno eleutoral n'España ya Italia.

El 15 de febreru de 2003 tuvo llugar la mayor de les manifestaciones. Millones de persones salieron a les cais en munches ciudaes, encabezaes por Roma con 2 millones de manifestantes. Hai de solliñar el baille de cifres, en cuanto al númberu de manifestantes nes principales ciudaes de los países que los sos gobiernos sofitaron la invasión. Foi bien grande la diferencia ente los datos oficiales daos poles alministraciones y les daes polos convocantes; cada unu defendiendo los sos intereses. Un claru exemplu ye Madrid, onde'l númberu de manifestantes foi bien cimeru a los 660.000 oficiales, anque ye bien posible que nun llegaren a los 2 millones de persones según los convocantes, siendo una cifra Entemedia'l datu real.

Coles mesmes, la guerra contra'l terrorismu tal como foi formulada nos sos entamos per Estaos Xuníos sol mandatu de George W. Bush, xeneró un movimientu pacifista onde s'atopen, tanto grupos reformistes de pacifismu conservador, que nun cuestionen otros aspeutos sociales, como los grupos que creen na aición nun esforcia pa realizar cambeos radicales na sociedá

La primavera de los países árabes

La Primavera Árabe ye un exemplu de pacifismu, pos los ciudadanos árabes llevantar contra los sos gobernantes quien llevaben años enferronaos al poder y entamaron pacífiques y esitoses manifestaciones como en Túnez, Exiptu y Yemen. N'otros países como Siria y Libia, les manifestaciones tornáronse guerra civiles por cuenta de la oposición armada de los sos gobernantes.

Nel contestu de la guerra civil siria, el papa Francisco dirixó un día d'oración pola paz na Ciudá del Vaticanu, rogando a Dios y Cristu que por cuestiones pacífiques, nun intervengan fuercies armaes estranxeres nel país musulmán, anque implícitamente pidir a Barack Obama.

Ver tamién

Referencies

  1. «pacifismu» (español). RAI. Consultáu'l 24 de mayu de 2008.
  2. oremus Bible Browser : Matthew 5
  3. oremus Bible Browser : Luke 6
  4. Cleave, Joanne; Geddes, Gordon D.; Griffiths, Jane (2004). GCSE Religious Studies for AQA Christianity: Christianity: Behaviour, Attitudes & Lifestyles. Oxford: Heinemann Educational Publisher, páx. 75. ISBN 0-435-30714-2.

Bibliografía

  • Peter Brock y Nigel Young (1999) Pacifism in the Twentieth Century. Syracuse, Syracuse University Press.
  • Mario López (2004) Enciclopedia de paz y conflictos. Granada, Universidá de Granada.
  • Mario López (2006) Política ensin violencia. La noviolencia como humanización de la política. Bogotá. Corporación Universitaria Minutu de Dios. ISBN 978-958-8165-28-8
  • Andrea Salvatore (2010), Il pacifismu. Roma, Carocci.

Enllaces esternos