Diferencies ente revisiones de «Historia de l'Arxentina»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
mSin resumen de edición
Llinia 250: Llinia 250:
Al asumir [[Felipe Ruiz Ponte]] como primer gobernador español de les Malvines instalar en [[Puerto Soledad|Port Saint-Louis]] y dio en construyir dellos edificios comunes como [[Cocina (habitación)|cocina]]s y [[Cuartel (milicia)|cuartel]]es, y una [[capiya]] consagrada a [[Nuesa Señora de la Soledá]], nome que reemplazó al [[topónimu]] francés del puertu y derivó finalmente nel de tola isla.
Al asumir [[Felipe Ruiz Ponte]] como primer gobernador español de les Malvines instalar en [[Puerto Soledad|Port Saint-Louis]] y dio en construyir dellos edificios comunes como [[Cocina (habitación)|cocina]]s y [[Cuartel (milicia)|cuartel]]es, y una [[capiya]] consagrada a [[Nuesa Señora de la Soledá]], nome que reemplazó al [[topónimu]] francés del puertu y derivó finalmente nel de tola isla.


Nesti ''Puertu de La nuesa Señora de La Soledá'' anicióse la sede de gobiernu de la [[Comandancia de les Islles Malvines (España)|Gobernación de les Islles Malvines]] (darréu Comandancia). Los socesivos gobernadores de les islles (hubo 18 en total)<ref>Pládanu:83-84</ref> cumplieron la xera d'inspeccionar regularmente les mariñes; el llugar yera davezu visitáu por lloberos y balleneros ingleses y norteamericanos.<ref>Caillet-Bois:159-176</ref><ref>Destefani:61</ref><ref>Hidalgo Nieto:275-291</ref> La población de les islles taba compuesta por oficiales, soldaos y presidiarios, éstos postreros pertenecientes a la cárcel instalada en [[1780]].
Nesti ''Puertu de La nuesa Señora de La Soledá'' anicióse la sede de gobiernu de la [[Comandancia de les Islles Malvines (España)|Gobernación de les Islles Malvines]] (darréu Comandancia). Los socesivos gobernadores de les islles (hubo 18 en total)<ref>Arce:83-84</ref> cumplieron la xera d'inspeccionar regularmente les mariñes; el llugar yera davezu visitáu por lloberos y balleneros ingleses y norteamericanos.<ref>Caillet-Bois:159-176</ref><ref>Destefani:61</ref><ref>Hidalgo Nieto:275-291</ref> La población de les islles taba compuesta por oficiales, soldaos y presidiarios, éstos postreros pertenecientes a la cárcel instalada en [[1780]].


Tres los primeres conatos independentistes nel virreinatu, el gobernador de Montevideo, [[Gaspar de Vigodet]] decidió axuntar toles fuercies militares de les que disponía con cuenta d'enfrentar a los revolucionarios de Mayu, polo qu'ordenó sacupar les Malvines. En xineru de [[1811]] España abandonó les islles con intenciones de volver, depués de 37 años d'ocupación indiscutida y dexando tamién plaques nel campanariu de la capiya y nos edificios principales, na qu'afirmaba la so soberanía sobre les islles:
Tres los primeres conatos independentistes nel virreinatu, el gobernador de Montevideo, [[Gaspar de Vigodet]] decidió axuntar toles fuercies militares de les que disponía con cuenta d'enfrentar a los revolucionarios de Mayu, polo qu'ordenó sacupar les Malvines. En xineru de [[1811]] España abandonó les islles con intenciones de volver, depués de 37 años d'ocupación indiscutida y dexando tamién plaques nel campanariu de la capiya y nos edificios principales, na qu'afirmaba la so soberanía sobre les islles:

Revisión a fecha de 15:20 26 xin 2021

Historia de l'Arxentina
dende los primeres habitantes a l'actualidá
Allugamientu d'Arxentina n'América del Sur, Islles Malvines, Antártida Arxentina y otros territorios reclamaos y situación comparativa nun planisferiu de too el planeta.

La hestoria de l'Arxentina ye la cronoloxía de sucesos acaecíos dende l'empiezu del primixeniu poblamientu humanu nel actual territoriu de la República Arxentina hasta los nuesos díes.

Empecipiar coles muertes más antigües de seres humanos en suelu arxentín, los que fueron detectaos nel estremu sur de la Patagonia, fai alredor de 13 000 años. Les primeres civilizaciones agroalfareras establecer nel noroeste andín dende'l sieglu XVIII e.C.

La hestoria escrita de lo que güei ye l'Arxentina, empezó colos rexistros del cronista alemán Ulrico Schmidl na espedición de Juan Díaz de Solís en 1516 al Ríu de la Plata, fechu qu'antemana la dominación española que s'impondría en parte d'esta rexón. En 1776 la corona española creó'l Virreinatu del Río de la Plata, entidá aglutinadora de territorios a partir de la cual, cola Revolución de Mayu de 1810, empezaría un procesu gradual de formación de dellos Estaos autónomos -llamaos provincies- o independientes, ente ellos el que llevó'l nome de Provincies Xuníes del Río de la Plata. Cola declaración de la independencia el 9 de xunetu de 1816 y la derrota militar del Imperiu español en 1824 formalizóse la esistencia soberana. En 1833 l'Imperiu Británicu tomó posesión de les Islles Malvines qu'entós yera una comandancia militar de les Provincies Xuníes, que la so devolución reclamó l'Arxentina dende entós.

Tres un enllargáu periodu de guerres civiles, ente 1853 y 1860 formóse una república federal col nome de República Arxentina. Por aciu guerres contra los pueblos mapuche, tehuelche, ranquel, wichi y kom, conocíes como Conquista del Desiertu y Conquista del Chaco, la República Arxentina tomó posesión de les llanures chaqueña y pampeana y de la Patagonia oriental, conformando'l so territoriu actual, l'octavu más estensu del mundu.

Ente 1862 y 1930 trescurrió un llargu periodu d'estabilidá constitucional, nel que por cuenta d'una gran fola migratoria proveniente principalmente d'Italia y España, la población creció cinco veces más rápidu que'l mundu. La implantación del sufraxu universal pa varones en 1912, completáu cola reconocencia del derechu al sufraxu a les muyeres en 1951, dio orixe a una serie de gobiernos electos pol votu popular, que s'alternaron nel poder con dictadures militares y gobiernos fraudulentos a partir de 1930. Depués de la derrota en 1982 na Guerra de Malvines contra Inglaterra, la última dictadura colapsó, siendo los sos integrantes enxuiciaos por graves crímenes de lesa humanidá. En 1983 empecipióse un estensu periodu de democracia que sigue na actualidá.

Poblamientu inicial

Cueva de les Manes, nel río Pintures (provincia de Santa Cruz), 7300 e.C. Considérase l'arte más antiguo de Suramérica.

Los primeros seres humanos qu'aportaron al actual territoriu arxentín paecen llegar pel estremu sur de la Patagonia provenientes de lo que güei ye Chile. Los restos más antiguos de la presencia humana atopar en Piedra Museo (Santa Cruz) y remóntense al 11000 e.C. . Xuntu colos xacimientos de Monte Verde (Chile) y Pedra Furada (Brasil) constitúin, hasta'l momentu, los sitios de poblamientu más antiguos topaos en Suramérica. Estos xacimientos sofiten la teoría del poblamientu tempranu d'América (pre-Clovis).

Estos primeros habitantes del territoriu arxentín dedicar a la caza de milodones,[1] (mamíferu paecíu a un gran osu con cabeza de camellu, yá escastáu) y hippidions [2] (caballos suramericanos que sumieron fai 8000 años), amás de guanacos, y ñandúes.

Cerca d'ellí, tamién ye posible ver les pintures de manes y guanacos estampaes 7300 e.C. na Cueva de les Manes (río Pintures, provincia de Santa Cruz). Trátase d'una de les espresiones artístiques más antigües de los pueblos suramericanos y foi declarada Patrimoniu Cultural de la Humanidá pola Unesco.

Pal añu 9000 e.C. yá empezara'l poblamientu de la pampa, en cuantes que la zona del Noroeste del país empezó a ser habitada escontra'l 7000 e.C. .

Dómina precolombina

Distribución averada de llingües nel estremu meridional de Suramérica en tiempos de la Conquista.
Restos del pucará de Tilcara, perteneciente al imperiu incaicu.
Planisferiu de Cantino (1502), amuesa la Llinia de Tordesillas cola que s'estremó'l mundu en 1494. Sería aprosimao'l meridianu 60 en midíes actuales. Nel so estremu inferior esquierdu puede trate en blancu la zona (entá ignota daquella) na que s'atopa l'actual territoriu arxentín.

Tastil, nel norte, foi la ciudá precolombina más grande allugada nel actual territoriu arxentín, con una población de 3000 habitantes. Na dómina precolombina, los pueblos nativos arxentinos estremar en trés grandes grupos culturales:

Nos sieglos XIV y XV l'Imperiu incaicu conquistó parte de l'actuales provincies de Jujuy, Salta, Catamarca, Tucumán (el so estremu oeste), La Rioxa, San Juan, el noroeste de Mendoza y posiblemente el norte de Santiago del Estero,[3] incorporando los sos territorios al Collasuyo que yera partir sur del Tahuantinsuyo o rexones del Imperiu incaicu. Tradicionalmente atribúyese la conquista al inca Túpac Yupanqui. Dellos señoríos de la rexón, como los omaguaques, los atacamas, los huarpes, los diaguites y otros, intentaron aguantar pero los inques llograron apoderalos, treslladando a los sos territorios a los mitimaes o colonos deportaos de les tribus de los chichas, qu'habitaben no que ye'l suroeste del actual territoriu bolivianu. Otros, como los sanavirones, los lule-toconoté y los comechingones aguantaron exitosamente la invasión incaica y caltuviéronse como señoríos independientes.

Crearon centros agrícoles y testiles, asentamientos (collques y tambos), caminos (el "camín del inca"), fortaleces (pucarás) y santuarios d'altu monte. Dalgunos de los principales son el pucará de Tilcara, la tambería del Inca, el pucará de Aconquija, el santuariu de Llullaillaco, el shincal de Londres y les ruines de Quilmes.

Conquistes española y mapuche. Dómina colonial (1516-1806)

La conquista española de parte del actual territoriu arxentín realizar por aciu tres esfuerzo independientes: espediciones dende España escontra'l Ríu de la Plata y el Paraguái, espediciones entamaes nel Perú pa ocupar les tierres del Tucumán, y espediciones de Chile escontra Que'l so. D'ellí surden los trés grandes subdivisiones: Nueva Andalucía (dempués estremada en Río de la Plata y Guayrá-Paraguái), Córdoba del Tucumán, y el Correximientu de Que'l so. Les primeres dos pertenecieron al Virreinatu de Perú, la postrera a la Capitanía Xeneral de Chile. En 1779 los trés pasaron a formar parte del nuevu Virreinatu del Río de la Plata.

Nesti periodu produció la muerte de la mayor parte de la población indíxena na catástrofe demográfica n'América tres la llegada de los europeos, que llevó de la mesma al Imperiu Español a introducir a millones d'esclavos secuestraos nel África negra. Simultáneamente y a pesar de la prohibición impuesta por estatutos de llimpieza de sangre, producióse un xeneralizáu mestizaje de la población, nel que los homes españoles caltuvieron rellaciones sexuales —munches vegaes forzaes —con decenes y hasta cientos de muyeres indíxenes y negres. Esta situación causó un procesu de aculturación nos sectores ensin nacer n'España y d'ambigüedad ante'l fechu de la conquista. L'artista arxentín Víctor Heredia espresa esti dilema na so obra Taki ongoy:

Lo que tuviéramos de pescudar d'una vegada por toes a esti altor ye ¿quién somos?, ¿los conquistadores o los conquistaos?
Víctor Heredia[4]

Nel periodu colonial la mayor parte del actual territoriu arxentín nun pudo ser conquistáu pol Imperiu Español, por cuenta de la resistencia opuesta polos pueblos indíxenes qu'habitaben esos territorios, principalmente nes llanures chaqueña, pampeana y la Patagonia.

Na pampa y la Patagonia apoderaron los pueblos tehuelches hasta que nel sieglu XVIII ingresó un gran contingente mapuche proveniente de la rexón d'Arauco, mapuchizando los pueblos qu'habitaben la Patagonia norte y la pampa, rexón que tomó'l nome de Puelmapu.

Na llanura chaqueña apoderaron los pueblos wichi y kom. Na rexón de los ríos altu Paraná y alto Uruguái los xesuites instalaron misiones indíxenes guaraníes entamaes como repúbliques teocrátiques de tipu comuñal, col fin de protexer a los sos miembros de les práutiques esclavistes de los encomenderos españoles y los bandeirantes portugueses, que llevó a la Guerra Guaranítica ente 1754 y 1756.

La zona del Ríu de la Plata foi apostada nel periodu ente l'Imperiu Español y l'Imperiu Portugués, dientro de confrontación que dambes potencies calteníen a escala global, xenerando una fuerte confrontación ente brasileños y rioplatenses que llegó al enfrentamientu bélicu na Guerra de los Siete Años y depués mientres la guerra hispanu-portuguesa de 1776-1777.

Espediciones iniciales al Ríu de la Plata

Los primeros europeos que llegaron a lo qu'anguaño ye l'Arxentina, facer buscando un pasu escontra'l continente asiáticu. Daquella América yera namái una torga ente España y les riqueces de Catay y Cipango n'Asia. La zona, amás, taba allugada aprosimao sobre la Llinia de Tordesillas, la división del mundu que s'estableció por tratáu ente España y Portugal y polo tanto tenía, pa dambos países la condición de frontera entá non ocupada.

Anque esisten munchos discutinios sobre l'autenticidá de los viaxes d'Américo Vespucio, dellos historiadores acepten como un fechu que participó de la primer espedición europea (portuguesa) en llegar al actual territoriu arxentín, más específicamente al Ríu de la Plata en 1502.

En 1516 el navegante español Juan Díaz de Solís visitó lo qu'anguaño se conoz como Arxentina, saleando l'actual Ríu de la Plata, al que denominó Mar Duce pola so escasa salín. Llegó hasta l'actual isla Martín García[5] y morrió en saleando un curtiu trechu del Ríu Uruguái. Al tornar la espedición a España una de les carabeles naufragó en Santa Catarina, quedando abandonaos ellí 18 náufragos. Unu d'ellos Alejo García foi'l primeru en conocer la lleenda del Rey Blanco, sobre un país ricu en plata, realizando una escursión hasta la rexón de Potosí onde se topa'l Cuetu Ricu, onde se fixo d'una enorme ayalga de pieces de plata. Al volver morrió nun combate colos indios payaguás.

En 1519 y 1520 Hernando de Magallanes percorrió tola mariña de l'actual Arxentina mientres la Espedición de Magallanes-Elcano, hasta'l estrechu que lleva'l so nome al que llegó'l 21 d'ochobre de 1520.

En 1525 frai García Jofre de Loaísa dirixó una espedición que percorrió la Patagonia ya inclusive s'establecieron de volao nel Puertu Santa Cruz pa reparar dos naves.

En 1526 Sebastián Gaboto (italianu) tomó contautu en Santa Catarina (Brasil) colos guaraníes que pertenecieren a la espedición d'Alejo García y decidió dir escontra'l Imperiu de Plata, saleando agües enriba'l Ríu de la Plata conocíu entós como Ríu de Solís. El 9 de xunu de 1527 Gaboto ordenó establecer dos fuertes: unu nel actual territoriu uruguayu (San Salvador) y otru, al que llamó Sancti Spiritus, primer asentamientu européu nel actual territoriu arxentín, na actual provincia de Santa Fe. Un espedicionariu de Gaboto, Francisco César, llegó posiblemente a Córdoba. Gaboto remontó tamién el Ríu Paraná, el Río Paraguái y el Ríu Bermejo.

Diego García de Moguer llegó a Sancti Spiritus pocu dempués de Gaboto ya intentó imponer la so autoridá. Sicasí la fame y les derrotes colos timbúes y charrúes obligar a volver a España, onde difudieron les noticies sobre'l Rey Blanco y el Ríu de la Plata.

Portugueses y españoles aceleraron entós los planes pa tomar posesión d'esa rexón, que dambos consideraben taba del so llau de la Llinia de Tordesillas.

En 1531 Portugal unvió una gran espedición al mandu de Martín Alfonso de Souza pa tomar posesión del Ríu de la Plata y espulsar a los españoles. Llegó hasta la Isla Martín García, que rebautizó Santa Ana. Internar pol Ríu Uruguái y enteróse de que los españoles del fuerte San Salvador fueren derrotaos. Decidió entós retirase al cabu de Santa María (onde anguaño s'atopa El Palombu, Uruguái). Ellí realizó midíes astronómiques y llegó a la conclusión de que taba del llau español de la Llinia de Tordesillas, polo que volvió a Portugal ensin realizar fundación dalguna.

Colonización del Río de la Plata (1527-1580)

Na esploración y conquista que Sebastián Caboto fixo del Río de la Plata, el 9 de xunu de 1527 construyó un fuerte na desaguada del ríu Carcarañá nel ríu Paraná, a unos 50 km al norte de l'actual ciudá de Rosario, al que dio'l nome de Sancti Spiritus. Este foi'l primer establecimientu español no que güei día ye la República Arxentina. Cerca del so allugamientu llevantóse dempués el pueblu de Gaboto, na provincia de Santa Fe, pa conmemorar el fechu.

Nuna espedición posterior, en febreru de 1528, Diego García de Moguer al mandu d'una espedición de tres naves, detener a esquizar la zona del Ríu de la Plata. Saleando n'abril pol Ríu Paraná, atopó d'improviso'l fuerte Sancti Spiritus. Sosprendíu ya indignáu, ordenó al capitán Caro (designáu por Sebastián Gaboto), qu'abandonara'l llugar, una y bones esa yera conquista que namái a él pertenecía-y por ser designáu per Castiella pa esquizar eses tierres. Pero vencíu polos ruegos de Caro y la so xente por que fora n'auxiliu de Gaboto, García siguió agües enriba y ente lo que güei día son les llocalidaes de Goya y Bella Vista atopar col pilotu venecianu, quien-y obligó a cooperar na busca de la Sierra de la Plata, y xuntos esquizaron el ríu Pilcomayo, pa siguir dempués escontra l'estrechu.

A esto, en Sancti Spiritus, los españoles desdexaron la defensa del fuerte, y en setiembre de 1529, antes del amanecer, los indíxenes tomaron por asaltu la fortaleza. Sebastián Gaboto y Diego García de Moguer atopar nesi tiempu nel asentamientu de San Salvador, preparando homes y embarcaciones, y nun sabíen nada de lo que se taba desenvolviendo en Sancti Spiritus, hasta que vieron llegar a Gregorio Caro colos sobrevivientes, y la tarrecible noticia de la destrucción del fuerte. Darréu Gaboto y García dirixir al fuerte intentando rescatar a los sos homes. Pela redolada de Sancti Spiritus toparon dellos cadabres dafechu tullíos; los bergantinos defondados y fundíos, los almacenes escalaos y amburaos. Solo dos cañones quedaron como testigos de la primer fortaleza que se llevantó en tierra arxentina.

El 24 d'agostu de 1534, Diego García de Moguer, viaxa de nuevu na carabela Concepción escontra'l ríu de la Plata, pasa pola isla de Santiago de Cabu Verde, depués al Brasil, onde baxa l'estuariu de los ríos Uruguái y Paraná y funda el primer asentamientu de la ciudá de Santa María del Bon Aire.

En 1536 Pedro de Mendoza fundó'l Puerto de Santa María del Bon Ayre. Sicasí, l'asentamientu fracasó por cuenta de les fames y los enfrentamientos coles tribus indíxenes. Dalgunos de los habitantes de la población, quitaos d'alimentos y sitiaos polos indíxenes locales, viéronse llevaos al canibalismu. La ciudá foi abandonada, y los sos pobladores establecer en Asunción, que se constituyó en centru d'operaciones español na rexón.

Ficheru:Paraguái - O Prov de Rio de la Plata - cum regionibus adiacentibus Tvcvman et Sta. Cruz de la Sierra - ca 1600.jpg
Mapa del Paraguái o Provincia del Río de la Plata, alredor de 1600

Pal añu 1573, nun esistíen poblaciones feches por europeos a lo llargo del ríu Paraná, territoriu al que cronistes como Martín del Barcu Centenera, llamaben l'Arxentín Reyno». Ye asina que Juan de Garay, partiendo de la ciudá d'Asunción, acompañáu polos mancebos de la tierra y los planos de la ciudá, fundan Santa Fe nos marxes d'esti gran ríu, como nuedu de comunicaciones ente la salida del Río de la Plata y el Paraguái, col Tucumán y Que'l so, l'Altu Perú y Chile. Resulta asina que esta ciudá histórica, tresformar na primera planiada nel territoriu, sobre la base de los ideales arquiteutónicos renacentistes. Ente que n'Europa, esti modelu non pudo llevase a cabu, América polo xeneral y Santa Fe en particular, son evidencies concretes d'esti nuevu procesu d'urbanización planiáu en cuadrícules, con un orde preestablecido a diferencia de les anteriores poblaciones. Elementos que güei pueden trate claramente nel Parque Arqueolóxicu de Santa Fe la Vieya en Cayastá.[6]

Nesti Arxentín Reyno, namái Santa Fe esistió per dellos años y ye ellí onde viven los primeres pobladores a quien se llamó arxentinos. Martín del Barcu Centenera da cuenta d'ello nel so poema históricu "L'Arxentina", publicáu en 1602.[7]

En 1580, saliendo dende Santa Fe, Juan de Garay refundó la Ciudá de la Trinidá y Puerto de Santa María de los Bonos Ayres, que col tiempu sería conocida a cencielles como Buenos Aires. Esta ciudá formaba parte de la Gobernación de la Nueva Andalucía, dientro del Virreinatu de Perú, con sede en Lima.

Nel sieglu XVII establecieron les misiones xesuítiques guaraníes. Fueron pueblos misionales fundaos pola "Compañía de Xesús" ente los guaraníes y pueblos allegaos, que teníen como fin evanxelizar a los indios de les actuales provincies de Misiones y Corrientes, n'Arxentina, y d'importantes territorios anguaño nel Paraguái. Cumplieron exitosamente la so xera hasta que nel añu 1768, el rei español Carlos III ordenó espulsar a los xesuites.

Colonización del Tucumán (1549-1593)

En 1549, el capitán Juan Núñez de Prau foi premiáu pol Virréi de Perú. Pocos años antes los dominios españoles nos territorios inques sufrieren una grave crisis. Tres les denuncies de Frai Bartolomé de las Casas, l'Emperador Carlos V dictó nueves lleis que daben grandes derechos a los indios: prohibíase'l esclavizarlos, torturalos, convertilos por fuercia al cristianismu, y ayenar les sos tierres. Tamién se prohibía la tresmisión d'encomiendes por heriedu. Esto xeneró la Gran Rebelión de Encomenderos, na qu'a dures penes el gobiernu real pudo imponer los nuevos derechos pa los indios. Pola so destacada llabor, Juan Núñez de Prau recibió l'autorización pa ocupar y gobernar les tierres del Tucumán.

Al añu siguiente (1550) Juan Núñez de Prau y los sos compañeros fundaron la ciudá d'El Barcu. Esto xeneró una protesta per parte de Francisco d'Aguirre, que reclamaba tol Tucumán como parte de la Capitanía de Chile: en 1553 D'Aguirre llogró'l so cometíu, y treslladó a los pobladores fundando la ciudá de Santiago del Estero del Nuevu Maestrazgo. Según los estudios de Narcisu Binayán Carmona, tres siglo más tarde la totalidá de los criollos nel Norte de l'Arxentina sería descendiente de dalgún ente los 103 miembros de la espedición de Núñez de Prau.

Los españoles buscaron consolidar el dominiu na rexón fundando ciudaes en puntos clave:

Juan Ramírez de Velasco, al mandu de la Gobernación del Tucumán, fundó la ciudá de Tolos Santos de la nueva Rioja en 1591, refundó la ciudá de Londres en 1592, y fundó San Salvador de Jujuy en 1593.

Colonización del Que'l so (1560-1594)

La Crónica de Frai Reginaldo de Lizárraga contrapone la conquista de Chile cola menos gloriosa (según él) colonización de Que'l so. La colonización nun resultó dificultosa y foi dafechu pacífica, una y bones una embaxada Huarpe crució andar pa solicitar a los españoles unviárenlos sacerdotes y arquiteutos que los enseñaren a construyir ciudaes. En 1561 los españoles fundaron Mendoza del Nuevu Valle de La Rioxa, siguida por San Juan de la Frontera en 1562 y San Luis de la Punta de los Venados en 1594.

Influencia xesuítica hasta la so primer espulsión (1585-1767)

Vista de la Mazana Xesuítica nel sieglu XVIII. Dichos edificios entá se caltienen. Na esquina repara la ilesia de la Compañía de Xesús. De siguío destáquense l'antigua sede de la Universidá (actual muséu y biblioteca mayor) y el Colexu Monserrat.
Amenorgamientos xesuíticos.

Anque yá en 1512 la Monarquía Hispánica acometió les reformes necesaries pa regular el so tratu de forma oficial y abolir la esclavitú indíxena [8] por aciu les Lleis de Burgos, atribuyóse a la bulda del papa Pablo III Sublimis Deus de 1537, que declaró a los indíxenes homes con tolos efeutos y capacidaes de cristianos,[9] l'efeutu d'estremar n'América, la colonización española, portuguesa y francesa, cola anglosaxona, onde'l mestizaje foi escepcional:[10] la conquista católica buscaría incorporar a los indíxenes a la so civilización y la so Ilesia, entá a cuenta de l'anulación de la so identidá cultural.

En 1585 los xesuites lleguen a Santiago del Estero, en 1587 lleguen a Córdoba, en 1588 lleguen los xesuites que depués fundaren les Misiones xesuítiques guaraníes y nel mesmu añu lleguen al Ríu Saláu pa evanxelizar a los pampes.

Dende la so llegada, los xesuites alzaron a Córdoba como'l centru de la Provincia Xesuítica de Paraguái, nel Virreinatu de Perú. Pa ello precisaben un llugar onde asitiase y asina empecipiar la enseñanza cimera. Foi asina que 1599, y depués de manifesta-y dicha necesidá al cabildru, apurriéronse-yos les tierres que güei se conocen como la Mazana Xesuítica.[11]

En 1613 con sofitu del Obispu Trejo, foi fundada la Universidá xesuítica de Córdoba, la más antigua del país y una de les primeres d'América. Esi añu tamién se crea la Llibrería Grande (güei Biblioteca Mayor), que según rexistros llegó a cuntar con más de cinco mil volumes.

En 1624 foi fundada la Universidá xesuítica de Chuquisaca que dende la so creación, tuvo una notable influencia en tola rexón de Suramérica.

En 1609 fúndase la primera de les misiones xesuítiques guaraníes. Los trenta misiones aportaron a, nel sieglu XVIII, un verdaderu emporiu comercial, un "estáu dientro del estáu" como lo denominaben los sos detractores, que s'estableció como un sistema d'organización económica y social distintu al de les colonies que les arrodiaben. La so autonomía y l'adaptación de la organización social comuñal de los guaraníes a un nuevu contestu dexó al sistema subsistir y progresar. Les misiones yeren pueblos indíxenes, alministraos polos mesmos guaraníes (so la mirada paternalista de los misioneros), onde la tierra estremar en dos: la tupá mbaé (propiedá de Dios), comuñal, y la avá mbaé (propiedá del home), pa la esplotación familiar. L'escedente yera comercializáu por toles colonies circundantes (la Plata, Tucumán, el Brasil y hasta l'Altu Perú y España) y apurría-yos medios a los xesuites pa espandir les misiones y caltener los sos colexos y universidaes (como los que teníen en Córdoba, centru rexonal de la Compañía de Xesús).

Los principales productos comercializaos poles misiones yeren la yerba mate, el tabacu, el cueru y les fibres testiles. Sicasí, les misiones tuvieron de soportar un fuerte asediu de los bandeirantes, partíes de portugueses que s'internaben na selva pa "cazar indios" al envís de vendelos como esclavos na so base de São Paulo, que irónicamente nació como amenorgamientu xesuita). Les Misiones xugaron un papel clave na defensa de Paraguái y el Ríu de la Plata de la espansión portuguesa. Xustamente, dempués de la batalla de Mbororé, en 1641 (que duró 10 díes), na qu'un exércitu de guaraníes al mandu de los xesuites (munchos de los cualos fueren antes soldaos) ganó a una bandeira (un exércitu lusobrasileño de bandeirantes) , que se-yos dexó per primer vegada a los indíxenes utilizar armes de fueu (magar namái les de menor calibre). Estos exércitos misioneros fueron de gran utilidá mientres los enfrentamientos ente España y Portugal nel Ríu de la Plata.

Non solo a trabayar, rezar y engarrar enseñáron-yos los xesuites, sinón tamién música y otres artes (de les qu'entá pueden almirase destáquense les "barroques" arquitectures exornadas con relieves barrocos resaltaos nes piedres sillares o tallaos nos coloraos lladriyos de tipu romanu. Ye asina que, depués de la espulsión de los xesuites, munchos guaraníes treslladar a les ciudaes coloniales, como Ciudá de Corrientes Corrientes, Asunción o Buenos Aires, onde se destacar como compositores y maestros de música, plateros y pintor.

Los primeros Xesuites lleguen a Buenos Aires mientres el gobiernu d'Hernandarias en 1608 y fundan el Colexu de San Ignacio y en 1675 fundan el Real Colexu de San Carlos.[12] En 1654 el Cabildru de Buenos Aires encamentó a los xesuites atender la educación xuvenil de la ciudá.

Los sacerdotes de la Compañía de Xesús, instalar al sur del Ríu Saláu ente los años 1740 y 1753, col fin d'establecer una población permanente na frontera del estáu colonial. La so intención foi la de faer sedentarios ya instruyir a los indíxenes na doctrina cristiana. El primer amenorgamientu, foi la "Amenorgamientu de La nuesa Señora nel Misteriu de la so Concepción de les Pampes", fundada n'añu 1740 na marxe sur del Río Saláu, polos padres Manuel Quevedo y Matías Strobel. La segunda foi la "Amenorgamientu de La nuesa Señora del Pilar de Puelches", fundada nel añu 1746 cercana a la marxe de l'actual Llaguna de los Padres, polos misioneros Joseph Cardiel y Tomás Falkner. Finalmente, la "Misión de los Desamparaos de Tehuelches o de Patagones", foi fundada nel añu 1749 a cuatro llegües al sur de l'anterior, pol padre Lorenzo Balda. Ellí llograron evanxelizar a un gran númberu d'indios pampes. Strobel medió ente les autoridaes de Buenos Aires y les pampes pa establecer la paz ente ellos. Falkner y el so colega xesuita Florián Paucke recoyeron una gran información alrodiu de los costumes y usos de los indios pampes y guaraníes qu'afiguraron en llibros y esquisitos dibuxos que dieron orixe a la etnografía nel actual territoriu arxentín.

La Espulsión de los xesuites del Imperiu Español de 1767 fixo que 2.630 xesuites tuvieren que dexar Iberoamérica lo que significó un tarrecible golpe a nivel educativu una y bones la inmensa mayoría de les instituciones educatives del territoriu taben al cargu de ellos como profesores.[13]

Descubrimientu y toma de posesión de l'Antártida

Mapamundi d'Abraham Ortelius (1570), onde apaez la Terra Australis Incognita, esti mapa como nel de Martin Waldseemüller ye unu de los primeres que representa al "Nuevu Mundu" (América) separáu de la Terra Incognita pol estrechu de Magallanes anque'l marín al serviciu d'España llamáu Fernando de Magallanes en realidá lo qu'había descubiertu yera l'estrechu interoceánico que güei lleva'l so apellíu, tocantes a la real separación ente América y l'Antártida, la mesma foi afayada en 1526 pol español Francisco de Hoces y por esti motivu los espertos en xeografía denominen a la área oceánica en cuestión: Mar de Hoces.

El navegante español Gabriel de Castiella zarpó de Valparaíso en marzu de 1603 al mandu de tres naves nuna espedición encamentada pol so primu hermanu, el virréi de Perú Luis de Velasco y Castiella, pa reprimir les incursiones de corsarios neerlandeses nos mares al sur. Al paecer esa espedición algamó los 64° de latitud sur. Nun se toparon entá n'archivos españoles documentos que confirmen la llatitú alcanzada y si realizaron avistamientos de tierres, sicasí, el rellatu del marineru holandés Laurenz Claesz (nun testimoniu ensin fecha, pero probablemente posterior a 1607), documenta la llatitú y la dómina. Claesz declara qu'él:

saleó sol Almirante don Gabriel de Castiella con tres barco a lo llargo de les mariñes de Chile escontra Valparaiso, i dende ellí escontra l'estrechu [de Magallanes], nel añu de 1604; i tuvo en marzu nos 64 graos i ellí tuvieron muncha nieve. Nel siguiente mes d'abril tornaron de nuevu a les mariñes de Chile.

El 30 d'abril de 1606 Pedro Fernández de Quirós tomó posesión de toles tierres del sur hasta'l Polu pa la corona d'España na isla Espíritu Santu en Vanuatu, a la que llamó Austrialia del Espíritu Santu pensando que yera parte de la Terra Australis Incognita.[14]

Otru camientu ye que nel sieglu XVIII la península Antártica y los archipiélagos de les Antilles del Sur fueron frecuentemente visitaos por cazadores de foques españoles ya hispanoamericanos, quien despintaríen los territorios en cuestión pa evitar la competencia (n'especial de los británicos). La presencia d'esti cazadores taría atestiguada pol alcuentru de posibles restos de los sos abelugos nes mariñes orientales de la península Antártica.

Afitamientu español (1600-1720)

Mapa de les ciudaes españoles fundaes na Arxentina y el Paraguái hasta l'añu 1600.

Al empiezos del sieglu XVII les ciudaes fundaes polos españoles nun yeren más que pequeñes talayes de civilización europea espardíes nun territoriu bien vastu, y mientres esos cien años fueron aumentando la so influencia al traviés d'encomiendes de la formación d'estancies y de la fundación de ciudaes, que diben alloñar progresivamente del Camín Real. Magar yeren comunes les esfriegues fronterices, nun hubo grandes conquistes como nel sieglu anterior: más bien consolidóse'l dominiu de los territorios yá conquistaos.

En 1599 los Xesuites instalar en Córdoba, y en 1613 fundaron una universidá nesa ciudá. Coles mesmes fueron fundando asentamientos ente los indios guaraníes y guaycurúes. Les Misiones Xesuítiques taben subordinaes a la Corona Española. Como cualesquier otra ciudá española teníen un cabildru, un correxidor, alcaldes de primeru y segundu votu, escribán, y toles demás instituciones de la civilización española: la diferencia yera que'l correxidor y el restu de les autoridaes yeren casi siempres caciques.

Un exemplu d'afitamientu alministrativu y territorial foi l'establecimientu del Marquesáu de Yavi en 1707: la so capital taba na ciudá de Yavi, actual provincia de Jujuy; y estendíase por tol norte arxentín y el sur de Bolivia (Chuquisaca, Tarija, Orán, San Antonio de los Cobres, etc). El marqueses teníen una enorme estensión de tierres y gociaben de la reconocencia perpetua de les sos encomiendes, que fueron declaraes inválides pola Corte Suprema Arxentina en 1877.

En Que'l so, llegando al sieglu XVIII la mayor parte de los huarpes convirtiérase al cristianismu, adoptando l'idioma castellanu. Esa foi la zona onde más rápido se dio la criollización de los pueblos orixinarios. Un restu de los huarpes al sur del río Diamante foi conquistáu polos mapuches mientres l'araucanización.

Buenos Aires constituyó dende la so fundación una estructura social altamente civilizada, un verdaderu estáu de derechu onde ensin mengua d'una induldable llibertá, reinaba un orde xurídicu desconocíu entós en casi tol restu del mundu, inclusive en dellos de los países europeos. (...) la propiedá inmobiliaria se mensuraba y tresmitíase puntualmente por escritura público, se escrituraban igualmente les dotes, socesiones ya informaciones varies, rexistrábase la nacencia y l'estáu de les persones, tramitándose canónicamente los eventuales disensos, divorcios y nulidaes, pleitiar con suxeción a procedimientos curiosamente similares a los actuales, (...) había hospitales y escuela públicos. (...) Esa sociedá yera realmente autárquica: la Ilesia yeren los vecinos, la Xusticia y l'alministración xeneral yeren los vecinos, y l'Exércitu tamién yeren los vecinos. En concencia, veníen dellos funcionarios d'España, pero na enorme mayoría de los casos nun volvíen más allá, se avecindaban, se nacionalizaban.
Francisco Seeber, Solidez de la Estructura Social Arxentina, revista Universitas Non. 72/73, Setiembre-Avientu de 1984

Conflictos con Portugal y Brasil (1680-1828)

Llendes averaos en 1811.

Ente 1680 y 1828, España y Portugal (siguíos de les sos colonies independientes) tuvieron una serie de conflictos a lo llargo de la so frontera.

En 1680 el militar portugués Manuel de Llobu funda la primer ciudá nel actual territoriu uruguayu: Colonia del Sacramentu. El gobernador español del Río de la Plata, José de Garro, pidió refuerzos a les ciudaes de Tucumán, Corrientes, Santa Fe, y les misiones xesuites: con esi exércitu ocupó la ciudá. Al añu siguiente'l Rei robló un tratáu con Portugal pa devolvela, a condición de que non comerciaran coles ciudaes españoles.

Cincuenta año más tarde, en 1723, el portugués Manuel de Freytas Fonseca fundó'l fuerte de Montevidéu. Los españoles de Buenos Aires tomaron el fuerte y en 1726 Felipe V ordenó fortificalo y poblalo. La situación permaneció estática hasta 1762: nel contestu de la Guerra de los Siete Años, los españoles de Buenos Aires volvieron ocupar la ciudá, sicasí la guerra terminó cola firma del Tratáu de París (1763), nel que s'afitó la torna de l'apostada colonia a Portugal. En 1777, col Tratáu de San Ildefonso, Colonia pasa otra vegada al dominiu Español.

Tres la Revolución de Mayu, les fuercies portugueses llanzaron una invasión de la Banda Oriental en 1811. Una segunda invasión en 1816 foi definitiva: la Provincia Oriental foi amestada pol Reinu de Brasil y pasó a llamase Provincia Cisplatina. En 1825 empezó la Guerra de Brasil, el Congresu de la Florida declaró la independencia de la Provincia Oriental y la so reincorporación a les Provincies Xuníes del Río de la Plata. En 1828 terminó la guerra y colla remataron los principales conflictos estremeros.

Conquista y afitamientu mapuche: Puelmapu (1650-1880)

Nel sieglu XVI el pueblu mapuche empecipió una amplia migración ocupando la rexón norte de la Patagonia y la pampa, mapuchizando a los habitantes d'esa rexón y conformando una identidá territorial llamada Puel Mapu.

Nos sieglos XV y XVI los tehuelches, allugaos nes llanures pampeano-patagónicas empiecen a migrar escontra la zona cordillerana so dominiu pehuenche. Na mesma dómina los huarpes allugaos nel territoriu actual de Mendoza mover escontra'l sur estableciendo rellaciones amistoses colos pehuenches.

A partir de 1608 les incursiones esclavistes en territoriu del pueblu Cunco (sur actual chilenu), perteneciente a la nación Mapuche, empezó a impulsar una migración al traviés del pasu Pehuenche dende'l llau occidental al llau oriental de la cordal de los Andes, instalándose na rexón y dando empiezu a lo que va ser conocíu como'l procesu de mapuchización de les cultures tehuelche.[15]

Terminada la Guerra d'Arauco en 1656 los mapuches empiecen a espandir la so presencia nel norte de la Patagonia y la pampa, instalando fütalmapus o confederaciones, colos sos correspondientes aillarehues (federaciones provinciales) y lovs (cles). El procesu consolidar nel sieglu XVIII, asimilando culturalmente les parcialidaes tehuelches y l'adopción de la llingua mapudungun (que va influyir tamién los dialeutos españoles de la rexón), según les lleis o admapu y costumes mapuches.[15]

La espansión de los pueblos indíxenes poles llanures pampeanas y patagónicas foi promovida pola adopción del caballu introducíu polos españoles, tresformándose n'arteros caballeros. A midida que el territoriu pampeano foise poblando d'animales vacunos selvaxes, reorientaron la so economía escontra la caza de vacunos, mazanes nel valle del actual ríu Negru o Curu Leuvu y tamién a la estraición de sal llograda nes grandes salines de la rexón, al empar qu'establecieron nueves rutes comerciales col valle central de Chile.[15] Unu de los asentamientos más importantes foi'l de los ragkülche o ranqueles, qu'instalaron los sos aillarehues a lo llargo del ríu Chadileuvú, Saláu o Desaguadero y el sector del Salinas Grandes, controlando la pampa.[15]

Los mapuches terminaron conformando nel sieglu XVIII una entidá territorial llamada Puelmapu o Puel Mapu, que s'estendía dende'l cordal de los Andes, el ríu Limay y el Curu Leuvu o ríu Negru pel sur, na rexón del Neuquén, hasta'l ríu Cuartu pel norte y el océanu Atlánticu pel este. El Puel Mapu yá figura constituyíu nel Parllamentu de Lonquilmo de 1784.[15]

En 1790 l'Imperiu Español celebró'l primeru de trés trataos colos mapuches relativos al Puel Mapu (Tratáu de Paz col Cacique Callfilqui de 1790, Tratáu de Paz colos Indios Ranqueles de 1796 y el Tratáu ente los Pehuenches y la Provincia de Mendoza 1799), que complementaben los que veníen celebrando col sector mapuche del otru llau del cordal.[16]

Creación del Virreinatu (1776-1814)

A lo llargo del sieglu XVIII, los cambeos políticos llevaos alantre pola Casa de Borbón que reemplazó a la Casa d'Austria a partir del 16 de payares de 1700 nel Imperiu Español tresformaron les dependencies americanes, hasta entós "reinos" relativamente autónomos, en colonies dafechu dependientes de decisiones tomaes n'España en beneficiu d'ella.[17] Ente estes midíes cuntó la fundación del Virreinatu del Río de la Plata en 1777, qu'axuntó territorios dependientes hasta entós del Virreinatu de Perú, y dio una importancia singular a la so capital, la ciudá de Buenos Aires, que tuviera escasa importancia hasta esi momentu.[18]

En 1776, los españoles dixebraron el Virreinatu de Perú, estableciendo ente otres nueves zones alministratives al Virreinatu del Río de la Plata. La enorme superficie que tomaba'l virreinatu de Perú enzancaba les xeres de gobiernu, lo cual foi un poderosu motivu pa la so división. Buenos Aires establecióse como capital, pol so creciente importancia como centru comercial y el valor del estuariu del Río de la Plata como entrada escontra l'interior del continente. Esti virreinatu tomó lo que güei ye l'Arxentina, Uruguái y Paraguái, según tamién la mayor parte de l'actual Bolivia. Según el censu ordenáu por Carlos III, en 1778 el virreinatu tenía una población de 186.526 habitantes. Córdoba tenía 44.506, La ciudá de Buenos Aires 37.679, ente que Mendoza tenía un cuartu 8.765. Yera importante la población afroargentina, que superaba'l 50% en Santiago del Estero y Catamarca.[19]

Nun principiu, la ciudá de Buenos Aires sufriera serios problemes de suministru de bienes básicos, una y bones el comerciu esterior yera monopolizado per España y dichu país priorizaba'l puertu de Lima, yá que nel Perú estrayíense grandes cantidaes d'oru y plata pa la metrópoli, productos ausentes pela redolada de Buenos Aires. De resultes, producióse un fuerte desenvolvimientu del contrabandu. La principal producción de Buenos Aires entós daquella yera'l cueru.

España impunxo'l cristianismu y el idioma castellanu. En tola Hispanoamérica rexíen les costumes y modes españoles, anque les distintes etnies y cultures criollas qu'integraron la población colonial tamién atoparon mecanismos pa caltener dellos aspeutos de los sos patrimonios culturales, llingüísticos y relixosos, que munches vegaes fundir ente sigo pa xenerar nueves manifestaciones culturales. La densidá de población nel Virreinatu del ríu de la Plata yera baxa, y hasta mediaos del sieglu XIX más de la metá del territoriu arxentín actual tuvo habitáu poles tribus indíxenes.

España impunxo nes sos colonies americanes un sistema de castes con tres grupos principales, blancos, indios y negros, según tamién los grupos derivaos del mestizaje de los demás: mulatu, mestizu, zambo. Los híbridos considerábense "enllordiaos" o de "sangre impuro", pero esistíen diferencies ente ellos yá que, mientres la "sangre indio" "enllordiaba" por trés xeneraciones, la "sangre negro" "enllordiaba" pa tola eternidá. Nel visu del sistema de casta atopaben los españoles peninsulares, consideraos de "sangre puro" a los que se reconocía la mayor cantidá de privilexos, siguíos de los españoles americanos, conocíos como "criollos", descendientes lexítimos de padre y madre españoles. Magar esistía una diferencia conceptual ente peninsulares y criollos, ellos nun teníen nenguna diferencia de derechos: hubo dellos criollos que fueron virréis, na Plata Vértiz. Nel llugar más baxu de la escala social atopábense los "negros" ocupando l'últimu llugar aquellos nacíos n'África.[20][21]

Sicasí, dicha separación nun yera tan estricta, y les sos convenciones solíen ser retardaes si les necesidaes práutiques asina la riquíen.[22] Asina, mientres les Invasiones Ingleses diéronse armes y rangos militares a dellos grupos qu'en circunstancies normales nun podríen aportar a tales puestos, y l'escasez de muyeres españoles promovio'l mestizaje. Del mesmu, y teniendo como una de les sos bases económiques la ganadería estensiva o l'acarretu y xera de rebañaos, surdieron los mancebos de la tierra yá nel sieglu XVII y depués los gauchos, que tendríen un rol decisivu na xesta emancipatoria del sieglu XIX.

Descubrimientu, asentamientu y gobernación nes Islles Malvines

Mapamundi de Diego Riberu (1529), nel que s'inclúi a les Islles de San Antón en sorprendente concordanza xeográfica coles islles Malvines. Biblioteca Apostólica Vaticana, Ciudá del Vaticanu.

Les buldes Inter Caetera y Dudum si Quidem de 1493 axudicáben-y al Reinu d'España «toes aquelles islles y tierres firmes, atopaes y que s'atopen, descubiertes y que s'afayen escontra'l mediudía», afitada nuna llinia a cien legua de les islles Azores. Les Islles Malvines, incluyíes nes zones aludíes poles buldes, fueron columbraes per primer vegada en 1520 por Esteban Gómez cola nave San Antonio de la espedición española de Fernando de Magallanes. Les islles empiecen a apaecer nos mapes Pedro Reinel (1522-1523), Diego Rivero (1526-1527 y 1529), Islario de Santa Cruz (1541), Sebastián Gaboto (1544), Diego Gutiérrez (1561), Bartolomé de Olivus (1562), ente otros. Gran Bretaña afirma que les islles fueron afayaes por John Davis en 1592[23][24]

L'orixinal asentamientu de Puerto Soledad. Dom Pernety, 1769.

El 31 de xineru de 1764 el francés Louis Antoine de Bougainville aportó a les islles, a les que nomó Illes Malouines por cuenta de que los colonos que traía a les islles proveníen de la ciudá francesa de Saint-Malu.[25] El 17 de marzu fundó una colonia na islla Soledá, a la que llamó Port Saint-Louis y el 5 d'abril de 1764 tomó posesión formal del territoriu en nome de Lluis XV.[26] pero en 1765 España y Francia llegaron a un alcuerdu pa la reconocencia de les Islles como posesión española qu'incluyía una indemnización por gastos realizaos a Louis Antoine de Bougainville.[27] Por tal motivu, el 2 d'ochobre de 1766 el rei Carlos III d'España dictó una real cédula pola cual creaba la Gobernación de les Islles Malvines como dependencia del gobernador y capitán xeneral de Buenos Aires, nesi momentu Francisco de Paula Bucarelli y Uruzúa, nomando al capitán de navío Felipe Ruiz Ponte como primer gobernador del territoriu. Asina'l primera pobláu pasó de manes franceses a Españoles.

Al asumir Felipe Ruiz Ponte como primer gobernador español de les Malvines instalar en Port Saint-Louis y dio en construyir dellos edificios comunes como cocinas y cuarteles, y una capiya consagrada a Nuesa Señora de la Soledá, nome que reemplazó al topónimu francés del puertu y derivó finalmente nel de tola isla.

Nesti Puertu de La nuesa Señora de La Soledá anicióse la sede de gobiernu de la Gobernación de les Islles Malvines (darréu Comandancia). Los socesivos gobernadores de les islles (hubo 18 en total)[28] cumplieron la xera d'inspeccionar regularmente les mariñes; el llugar yera davezu visitáu por lloberos y balleneros ingleses y norteamericanos.[29][30][31] La población de les islles taba compuesta por oficiales, soldaos y presidiarios, éstos postreros pertenecientes a la cárcel instalada en 1780.

Tres los primeres conatos independentistes nel virreinatu, el gobernador de Montevideo, Gaspar de Vigodet decidió axuntar toles fuercies militares de les que disponía con cuenta d'enfrentar a los revolucionarios de Mayu, polo qu'ordenó sacupar les Malvines. En xineru de 1811 España abandonó les islles con intenciones de volver, depués de 37 años d'ocupación indiscutida y dexando tamién plaques nel campanariu de la capiya y nos edificios principales, na qu'afirmaba la so soberanía sobre les islles:

Esta isla colos sos Puertos, Edificios, Dependencies y cuanto contién pertenez a la Soberanía del Sr. D. Fernandu VII Rei d'España y les sos Indies, Soledá de Malvines 7 de febreru de 1811 siendo gobernador Pablo Guillén.[32]

Surdimientu del Estáu nación (1806-1852)

La historiografía llatinoamericana y arxentina en particular, tradicionalmente interpretó que los movimientos d'independencia de les colonies españoles empecipiaos a empiezos del sieglu XIX, constituyeron un momentu de rotura col colonialismu occidental, que dio pasu a la creación d'estado-nación independientes de los imperios europeos. Alloñándose d'esa visión, dellos científicos sociales sostienen que los procesos d'independencia política, nun rompieron colos procesos fondos de la colonialidad, creando "estaos criollos republicanos" o "estaos coloniales", formalmente independientes pero que caltuvieron les lóxiques racista d'esclusión que caracterizó al colonialismu, tantu nel orde internu, como nel orde global.[33]

En 1806 y 1807, nel marcu de les Guerres Napoleóniques que teníen llugar n'Europa, tuvieron llugar les Invasiones Ingleses al Ríu de la Plata. Sir Home Riggs Popham y William Carr Beresford encabezaron la primera, que desembarcó na zona de Quilmes y tomó el control de la ciudá de Buenos Aires mientres 45 díes hasta la so espulsión per parte d'un exércitu proveniente de Montevidéu encabezáu por Santiago de Liniers. En 1807 un segundu ataque entá más grande (d'aprosimao 8000 soldaos), encabezáu por John Whitelocke, llogró ser aguantáu exitosamente.

El conflictu tuvo consecuencies polítiques importantes: creóse un quebre del derechu institucional vixente nel virreinatu; el virréi Rafael de Sobremonte foi destituyíu por fuxir mientres la invasión, y el victoriosu Liniers foi electu por aclamación popular, ensin intervención direuta del Rei d'España. Amás, mientres el segundu conflictu, los soldaos disponibles yeren insuficientes y non podía cuntase col auxiliu de la metrópoli, polo que dellos sectores de la población davezu retardaos recibieron armamentu y mandu de tropes. Esto dexó-yos tener una mayor inxerencia nos asuntos de la vida pública. Ente ellos destacábase'l Reximientu de Patricios, compuestu por criollos y comandado por Cornelio Saavedra.

El Cabildru Abiertu del 22 de mayu de 1810.

La Independencia de los Estaos Xuníos (1776), la Revolución francesa (1789) y les nueves idees de la Ilustración, combinar coles tradiciones de llucha de criollos, indíxenes y afroamericanos contra l'Imperiu español pa impulsar les idees de llibertá, igualdá y independencia en Llatinoamérica.

La Revolución de Mayu de 1810 destituyó y espulsó al Virréi Baltasar Hidalgo de Cisneros, y proclamó, tres un Cabildru Abiertu, el primer gobiernu formáu mayoritariamente por criollos nes Provincies Xuníes del Río de la Plata, denomináu la Primer Xunta.

Ente 1810 y 1820 asocediéronse dos xuntes de gobiernu, dos triunviratos y el Direutoriu, una forma unipersonal y centralista de gobiernu. Nesti periodu, la principal esmolición de los gobiernos yera consolidase internamente y enfrentar la resistencia de los Exércitos realistes n'América (defensores del statu quo y del caltenimientu de los llazos que xuníen estes rexones a la corona española). En 1816 se declaró la independencia de les Provincies Xuníes d'América del Sur nel Congresu de Tucumán.

Campaña llibertadora y guerra civil

Semeya de José de San Martín. 1828

José de San Martín, Manuel Belgrano, y Martín Miguel de Güemes fueron dalgunos de los principales comandantes patriotes na guerra d'independencia. A Manuel Belgrano encargóse-y la direición del Exércitu del Norte y, anque foi ganáu poles fuercies realistes, sentó les bases por que depués el Paraguái formara un gobiernu propiu, en 1811. En 1812 creó la bandera de l'Arxentina y dirixó el Éxodu Jujeño, dempués de lo que impúnxose a los españoles nes batalles de Tucumán y Salta.

En 1816 José de San Martín entamó'l Exércitu de los Andes conformáu por 4000 homes y, dende 1817 hasta 1822, encabezó les campañes llibertadores que llevaríen a la independencia de Chile y Perú. Contemporáneamente, Simón Bolívar independizaba a la Gran Colombia, completaba la independencia de Perú y lliberaba a Bolivia (1824), l'últimu bastión del dominiu español en Suramérica.

L'Estáu arxentín considera a San Martín como'l mayor héroe militar d'el so independencia y honrar col títulu de "Padre de la Patria". Ente les muyeres destacáronse Mariquita Sánchez de Thompson, organizadora de cenáculos patrióticos y precursora del feminismu, y Juana Azurduy, militar heroína de la llucha pola independencia nel Alto Perú y primer xenerala del Exércitu Arxentín, xubida post-mortem en 2009.

Dende antes de 1820, unitarios y federales apostáronse'l gobiernu y l'economía del país al traviés d'una serie de guerres civiles. Cola Batalla de Cepeda, un trunfu federal, empezó'l Periodu de les Autonomíes Provinciales; la unión ente les provincies namái se caltuvo gracies a los llamaos "trataos interprovinciales". Les lluches internes ente les provincies —polo xeneral, les del interior contra Buenos Aires— caltener por más de 60 años. Los caudiellos provinciales apoderaron el mapa políticu a mediaos del Sieglu XIX, dirixiendo grandes exércitos propios, y en munchos casos gobernando les sos provincies.

Ente 1820 y 1824 gobernó Buenos Aires Martín Rodríguez, que'l so ministru Bernardino Rivadavia realizó históriques reformes (como la primer llei eleutoral en 1821, aplicada namái a la Provincia de Buenos Aires) y col fin d'amontar les arques del Estáu robló un emprestu cola Baring Brothers y apoderóse de tolos bienes que pertenecíen a les órdenes relixoses, prindó los bienes propios del Santuariu de Luján, de los de la Hermandá de Caridá, del Hospital de Santa Catalina y otros.[34] En defensa de los bienes de la Ilesia católica n'Arxentina y el anticatolicismo de Rivadavia el 19 de marzu de 1823 españó la "Revolución de los Apostólicos" encabezada por Gregorio García de Tagle pero fracasó dempués de delles hores de llucha.

Los réfugos arbitrariu y unillateral de l'alministración rivadaviana xuntu col rol de la Ilesia católica na xénesis de la nacionalidá arxentina son causa del arreglu históricu qu'enconta l'actual sostenimientu del cultu católicu na Arxentina, reglamentado pola Llei 21.540 sobre la "Asignación a determinaos dignatarios pertenecientes al Cultu Católicu Apostólicu Romanu".[35]

En 1824 Juan Gregorio de Las Heras asocedió a Rodríguez como Gobernador de Buenos Aires, qu'axuntó'l Congresu, pol cual pretendió unificase el país.

En 1825, col sofitu del gobiernu arxentín, un grupu d'orientales y d'otres provincies, llamaos los Trenta y tres Oriental y liderar por Juan Antonio Lavalleja, ingresó na Provincia Oriental pa desallugar a los ocupantes brasileños quien, cola posterior ayuda de Fructuoso Rivera, en pocos meses llograron retirar al exércitu brasileñu y el 25 d'agostu, nel Congresu de Florida, declararon la independencia del territoriu oriental de Brasil y la so unificación coles demás provincies que conformaben les Provincies Xuníes del Río de la Plata o Arxentina. Brasil declaró la guerra a Arxentina. En 1826, el Congresu nomó presidente a Rivadavia, d'enclín centralista, que siguió cola política económica llibrecambista que veníen llevando alantre los gobiernos porteños, y que tien la so base nes ganancies que xenera'l puertu de Buenos Aires.

Les islles Malvines con bandera arxentina (1810-1833)

Tomar de posesión arxentina de 1820 conocer nel Reinu Xuníu al traviés de los informes del célebre esplorador británicu James Weddell. La noticia tamién foi publicada en The Times el 3 d'agostu de 1821.[36] El Reinu Xuníu nun protestó la ocupación arxentina en 1820, nin realizó reserva de soberanía al roblar el (entá vixente) Tratáu d'amistá, comerciu y saléu de 1825.[37][38]

L'Arxentina sostién que cola so independencia, heredó los derechos d'España en virtú de la doctrina del uti possidetis iuris y de la de «socesión d'estaos», polo qu'exerció un dominiu eminente» a partir de 1810. Al reconocer España la independencia arxentina en 1859, venció esplícita y retroactivamente al 25 de mayu de 1810 los sos derechos sobre'l territoriu arxentín, qu'incluyiríen a les Malvines.[39]

El 6 de payares de 1820 el coronel estauxunidense al serviciu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, David Jewett, al comandu de la fragata Heroína realizó en Puerto Soledad la toma de posesión de les islles Malvines en nome del Gobiernu d'eses Provincies Xuníes, que yera'l nome de l'Arxentina usáu entós daquella.

Jewett fixo izar per primer vegada la bandera d'Arxentina nel territoriu y partió comunicaciones al respeutu a los cazadores de llobos marinos y de ballenes, que de delles nacionalidaes taben ellí presentes. L'esplorador británicu James Weddell foi testigu del fechu.

La noticia tuvo espardimientu na prensa d'Europa. Les islles quedaron so pacífica posesión de les Provincies Xuníes hasta la ocupación británica de 1833.[40][41][42][43][44]

El 2 de febreru de 1825 el Reinu Xuníu robló un tratáu d'amistá, comerciu y saléu por aciu el cual reconoció la independencia de les Provincies Xuníes y, naturalmente, la esistencia d'un ámbitu territorial propiu d'ella, incluyendo les Malvines, que tomaren posesión en 1820, y exercíu otros actos de soberanía incluyendo'l nomamientu y l'instalación d'autoridaes.[45][46][47][41] Amás débese sumar que nel trado el Reinu Xuníu nun espresó pretención dalguna a les islles[48] y que'l tratáu implicó l'almisión de les consecuencies xurídiques de tal reconocencia.[41]

El 10 de xunu de 1829, col fin de reforzar la presencia del Estáu arxentín, el gobernador delegáu de Buenos Aires, Martín Rodríguez, y el so ministru Salvador María del Carril, por entemediu d'un decretu llei crearon la Comandancia Política y Militar de les Islles Malvines y axacentes al Cabu de Fornos nel Mar Atlánticu, con sede na islla Soledá y con xurisdicción sobre les islles axacentes al cabu de Fornos que dan escontra'l océanu Atlánticu Sur. Luis Vernet foi'l primer titular del cargu.

El 5 de febreru de 1830 nació en Puerto Soledad Matilde Vernet y Sáez. Fía de Luis Vernet, foi la primer persona de la que se tenga rexistru en nacer nes Malvines y primer descendiente d'arxentinos antes de la ocupación británica del territoriu en 1833.[49][50]

Presidencia de Rivadavia y guerra col Brasil (1826-1828)

Semeya de Bernardino Rivadavia, mientres la so estadía como unviáu diplomáticu en Londres

En 1826, los representantes de les provincies de l'antigua unión ver na necesidá d'axuntase pa llograr un frente unificáu contra'l Brasil. Rivadavia, de trayeutoria diplomática n'Europa y conocida la so obra como Ministru de Gobiernu de Martín Rodríguez, foi electu presidente por trenta votos contra cinco. Mientres el so mandatu empunxo a les Provincies Xuníes a la so unidá, naguada por por él, y necesaria nel momentu.

El 9 de febreru de 1826 añu, el Presidente unvió al Congresu'l proyeutu de Llei de Capital, pos pa gobernar el país precisaba un espaciu territorial dende onde faelo. Foi aprobáu por 25 votos a favor. En contra, manifestáronse 14 votos. La llei establecía como capital del estáu a la ciudá de Buenos Aires, ampliando les sos llendes territoriales. La capital nun taba suxeta a la subordinación de la provincia. Col restu de Buenos Aires, creábase una nueva provincia, que perdía la so ciudá cabecera, el so puertu, y polo tanto los sos ingresos económicos más fuertes.

Otra llei foi la de creación del Bancu Nacional, que'l so nome oficial foi Bancu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, con un capital de 10.000.000 de pesos. Ésti integrábase con 3.000.000 provenientes d'un préstamu realizáu pola provincia de Buenos Aires, 1.000.000 del Bancu de Descuentos, y una suscripción añal pa integrar aiciones por un monto de $ 200 caúna. L'alministración del Bancu taría al cargu de un Direutoriu.

El 18 de mayu de 1826, dictóse la Llei de Enfiteusis pola cual les tierres públiques que la so vienta fuera prohibida por tar afeutaes a la garantía de la delda con Inglaterra, apurrir en enfiteusis por non menos de 20 años, cuntaos a partir del 1 de xineru de 1827.

La culminación normativa foi la Constitución de 1826. Nos sos 191 artículos arrexuntaos en 10 seiciones, entamaba al país sol sistema representativu, republicanu y unitariu. Na última seición imponíase la presentación del testu constitucional a l'aprobación de les provincies y de la capital. Les primeres manifestar en desalcuerdu. Esta oposición foi'l golpe final pal Congresu. Rivadavia fomentó les sociedaes por aiciones, con capitales británicos, pa la esplotación de recursos minerales

No que fai a la guerra, magar al empiezu de les hostilidaes les fuercies imperiales yeren mayores a les republicanes, les Provincies Xuníes ganaron a Brasil en munches batalles nuna llucha de trés años per tierra y mar; siendo la Batalla de Ituzaingó, la más importante.

Sicasí, los problemes económicos y políticos xeneraos en dambos estaos, cuantimás, el bloquéu de l'Armada de Brasil al puertu de Buenos Aires y el impase en tierra (yá que Colonia del Sacramentu y Montevideo tuvieron sol control de Brasil mientres tol conflictu) aconseyaron empecipiar les tratativas de paz. En 1827, el ministru plenipotenciario arxentín Manuel José García, entepasándose na so misión, robló un alcuerdu preliminar de paz colos brasileños que reconocía la soberanía del Imperiu sobre la Provincia Oriental y comprometíase a paga-y a Brasil una indemnización de guerra. El presidente Bernardino Rivadavia declarar como'l tratáu deshonroso», refugándolo y presentando darréu'l so arrenunciu.

El conflictu siguió hasta'l 27 d'agostu de 1828, cuando los representantes del gobiernu de la República de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, y l'Emperador de Brasil, roblaron la Convención Preliminar de Paz, qu'alcordó la independencia de la Provincia Oriental y el cese de les hostilidaes.

Gobiernu de Juan Manuel de Rosas (1829-1852)

En 1829 Juan Manuel de Rosas, federal y porteño, asumió'l gobiernu de la provincia de Buenos Aires, con "Facultaes Estraordinaries", y calteniendo la delegación de les rellaciones esteriores per parte de les demás provincies. Gobernó hasta 1832 con mano de fierro y fuertes traces personalistes. Rosas realizó una campaña na Patagonia, onde lluchó contra delles tribus indíxenes y axustó con otres, p'ampliar la frontera escontra'l sur del país. Dende 1832 hasta 1835 asocediéronse tres gobernador débiles: Juan Ramón Balcarce, Juan José Viamonte, y Manuel Vicente Maza. Los trés arrenunciaron por presión del rosismo, y el postreru d'ellos pola mor del asesinatu del caudiellu Facundo Quiroga en Fuécara Yaco, escurríu polos hermanos cordobeses Reynafé. En 1833, Gran Bretaña ocupó les Islles Malvines.

Semeya del Brig. Xeneral Juan Manuel de Rosas 1845

En 1835, metanes esta anarquía, Juan Manuel de Rosas foi escoyíu gobernador de Buenos Aires, col agregáu de tener la "Suma del Poder Públicu", esto ye, los trés poderes del Estáu resumíos na so persona. Un posterior plebiscitu popular legitimó en forma amplia la so designación. Empecipió una política económica proteicionista, anque ensin fomentar explícitamente nueves industries, y realizó pactos interprovinciales (como'l Pactu Federal). Tamién impunxo midíes que favorecen a los sectores populares como la prohibición total de mercar-vienta y el tráficu d'esclavos negros, que yá adquirieren la llibertá de banduyos depués de la revolución de mayu. Coles sos atribuciones tamién empecipió un réxime que se caracterizó pola persecución de los opositores — sol lema "Muerran los xabaces unitarios" — qu'en munchos casos fueron executaos, asesinaos o optaron por exiliarse en países estremeros. La so política centralista desamarró sulevaciones na so contra nel Interior del país y el so autoritarismu xeneró la oposición de los romanticistas de la "Xeneración del 37", grupu de mozos intelectuales influyentes, ente ellos Juan Bautista Alberdi, Esteban Echeverría, y Domingo Faustino Sarmiento, que dende'l Salón Lliterariu van criticar duramente al réxime.

Ente 1838 y 1840, Rosas enfrentó'l Bloquio Francés, establecíu pol refugu a aceptar beneficios pa ciudadanos franceses. L'aición tamién promovio revueltes y unificó a la oposición pero foi llevantada, resultando fortalecíu Rosas, quien depués venció a la poderosa Coalición de les provincies del Norte, y sitió Montevideo ente 1843 y 1851 p'ayudar al ex-presidente uruguayu Manuel Oribe, derrocáu nel so país. Depués en 1845, aguantó de forma almirable'l Bloquio naval Anglu-Francés na Batalla de la Vuelta d'Obligáu, y llogró entartallar una última sulevación de la provincia de Corrientes.

Nos sos últimos años de gobiernu, los arrenuncios de Rosas repitiéronse simbólicamente; el caudiellu entrerriano Justo José de Urquiza aceptó una d'elles col so denomináu "Pronunciamientu" y decidió asumir él mesmu les Rellaciones Esteriores de la so provincia. El caudiellu porteño reaccionó con furioses invectivas, pero la so reaición militar foi insuficiente: enfrentar na Batalla de Caseros el 3 de febreru de 1852. Nesta batalla, la más grande de la hestoria suramericana, l'Exércitu Grande de 30 000 homes comandados por Urquiza, (qu'incluyía tropes de Brasil, Uruguái, Ente Ríos y Corrientes, y exiliados políticos), ganó al exércitu federal de 22 000 homes. Tres esti fechu, Juan Manuel de Rosas empecipió'l so esiliu n'Inglaterra. Quince díes dempués el xeneral victoriosu entró en Buenos Aires nun desfile, siguíu de fusilamientos de les figures importantes del rosismo.

Islles Malvines ocupaes por fuercies britániques (1833)

La presencia del Estáu arxentín nes Islles Malvines terminó 3 de xineru de 1833 al traviés d'una operación militar del Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda que tomó'l control de les islles depués de que'l 20 d'avientu de 1832 la corbeta estauxunidense USS Lexington destruyera les defenses militares del asentamientu arxentín de Puerto Soledad, na isla homónima. A pesar de tar en rellaciones de paz cola Confederación Arxentina, el Reinu Xuníu, con dos buques de guerra desallugaron a la guarnición arxentina de 26 soldaos, quien se colaron dos díes depués. De magar, les islles tuvieron so dominiu británicu, sacante mientres el curtiu periodu de la Guerra de Malvines en 1982.

Primeres espediciones a la península antártica y mares australes

En 1815 el comodoro de marina irlandés al serviciu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, Guillermo Brown, entamó una campaña pa hostigar a la flota española nel océanu Pacíficu y al transponer el cabu de Fornos colos navíos Hércules y Trinidá los vientos llevar hasta'l paralelu 65ᵘ S. Na memoria naval institucional llamada Aiciones navales de la República Arxentina, 1813-1828 escrita por Brown, escribió:[51]

Dempués de dar vuelta'l cabu de Fornos y de soportar los vientos reinantes nestos parages, y dempués de llegar hasta los 65 graos de llatitú, en que'l so parage la mar presentóse-yos bien llana con horizonte claru y serenu, ensin malos signos, lo qu'indicaba que nun taben bien llueñe de la tierra, el bergantín Trinidá perdió'l tajamar ...

Delles fontes arxentines menten que Brown columbraría tierres antártiques nesa espedición, afirmando que ye la razón pola cual na cartografía arxentina suel llamase Tierra de la Trinidá a la parte más septentrional de la península Antártica (pol navío Trinidá), pero Brown tampoco fixo mención dalguna d'esi supuestu avistaje nos sos Memories escrites cuando yá se conocía la esistencia de l'Antártida, nes que se refier al fechu de la siguiente manera:[52]

Dempués de dar vuelta al cabu de Fornos, soportando les avezaes envernaes de vientu d'esos mares, el bergantín Trinidá, al mandu de D. Miguel Brown, el mio hermanu, perdió'l tajamar (al cual tán aseguraos los barbiquejos de la roda), esponiendo a peligru inminente al moprés ...

El 25 d'agostu de 1818 el gobiernu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata dio les primeres concesiones pa la caza de foques y pingüíns en territorios correspondientes al continente antárticu a Juan Pedro d'Aguirre, quien operaba colos buques Pescadora Direutor y San Juan Nepomuceno. Nel petitoriu qu'Aguirre presentara'l 18 de febreru solicitó autorización pa la instalación d'un establecimientu pa caza de llobu de mar llobos marinos en dalguna de les islles esistentes al altor del Polu Sur.

La primer tierra descubierta en forma confirmada al sur del paralelu 60° S foi pol inglés William Smith a bordu del bergantín mercantil Williams, mientres saleaba dende Buenos Aires a Valparaíso, esviáu de la so ruta al sur del cabu de Fornos, el 19 de febreru de 1819 columbró la estremidá nordeste (punta Williams) de la isla Livingston. Denunció'l so descubrimientu en Valparaíso, pero nun-y foi creyíu y n'otru viaxe volvió esviase algamando'l 16 d'ochobre de 1819 la isla Rey Jorge. Bautizó al archipiélagu como Nueva Bretaña del Sur y tomó posesión d'él a nome de la corona británica, dando a conocer los sos descubrimientos al llegar a Montevidéu cuando esta ciudá formaba parte de les Provincies Xuníes del Río de la Plata.

El foquero arxentín Spiritu Santu al mandu del capitán Carlos Tidblom (o Timdblon), foi siguíu en setiembre de 1819 dende les islles Malvines pol brig estauxunidense Hercilia (al mandu de Nathaniel Palmer) algamar na isla Decepción nes Shetland del Sur. El fechu de qu'estos foqueros dirixir a les islles con aldu fixu sueli ser consideráu como prueba de que les conocíen enantes.

El 10 de xunu de 1829 el gobiernu de la provincia de Buenos Aires dictó'l decretu de creación de la Comandancia Políticu Militar de les Islles Malvines incluyendo a les islles axacentes al Cabu de Fornos, lo qu'interpreta n'Arxentina como qu'incluyó a les islles antártiques.

La Organización Nacional (1853-1880)

Justo José de Urquiza lideró'l país, anque nun pudo evitar la separación del "estáu de Buenos Aires" del restu de les provincies. En 1853, tres la separación de la Provincia de Buenos Aires, trece provincies (Catamarca, Córdoba, Corrientes, Ente Ríos, Jujuy, La Rioxa, Mendoza, Salta, San Juan, San Luis, Santa Fe, Santiago del Estero y Tucumán), axuntar nel Congresu Constituyente de Santa Fe y sancionaron la Constitución de 1853 que constituyó la República Arxentina -tamién conocida hasta 1860 como Confederación Arxentina- sobre la base de principios republicanos, representativos, federales y lliberales. La población qu'habitaba los territorios que s'atopaben fora d'eses provincies quedó ensin representación política nin derechos cívicos hasta les sos respeutives provincializaciones (Misiones, La Pampa, Chaco, Formosa, Neuquén, Río Negro, Chubut y Santa Cruz seríen provincializadas a mediaos del sieglu XX y Tierra del Fueu, Antártida ya Islles del Atlánticu Sur lo seríen en 1991). La provincia de Buenos Aires, pela so parte, permaneció dixebrada de la Confederación hasta 1860. Nes eleiciones presidenciales de 1854, Urquiza foi escoyíu Presidente de la Confederación.

Ensin un puertu importante pa comerciar, les economíes de les provincies de la Confederación veríense bien afeutaes pola separación de Buenos Aires, polo qu'intentaron xunila per medios bélicos. Tres la Batalla de Cepeda (1859), el Pactu de San José de Flores, la Reforma constitucional de 1860 y la Batalla de Pavón, de 1861, llogróse la unificación del país so la hexemonía de Buenos Aires. Bartolomé Mitre asumió de facto la Presidencia de la Confederación ensin dexar de ser gobernador de Buenos Aires y Urquiza retirar pa siempres de la política.

Los trés presidencies que se dieron na República Arxentina posteriores a la culminación del procesu constituyente orixinariu del estáu y que s'enllargaron mientres un periodu de dieciocho años que tomó dende 1862 hasta 1880 suelen denominase les presidencies históriques.

En 1862 Mitre, a la cabeza del Partíu Nacionalista confirma'l so poder y resulta escoyíu presidente constitucional. Empecipió una política codificación, sancionó importantes lleis y promovio la inmigración y l'educación. Combatió brutalmente les resistencies de los caudiellos provinciales, especialmente la del célebre caudiellu Peñaloza. Como'l Paraguái de Francisco Solano López invadiera y ocupara la provincia de Corrientes, l'Arxentina aliar con Brasil y Uruguái pa derrocalo por aciu la Guerra de la Triple Alianza.[53][54] El que se pensaba sería un conflico de rápidu desenllaz, concluyó en 1870 depués de 6 años, dexando al Paraguái totalmente afaráu y cobrándose la vida de 30 000 soldaos arxentinos.

Sería asocedíu por Domingo Faustino Sarmiento en 1868, que realizó'l primer Censu Nacional de Población, promovio la educación popular, la cultura y los telégrafos. Lluchó contra los últimos caudiellos federales ganándolos, y robláronse importantes trataos internacionales, amás de rematar la Guerra de la Triple Alianza. Tamién incentivó la inmigración europea que siguió hasta metá del sieglu XX. Ente 1871 y 1915, l'Arxentina recibió casi 5 000 000 d'inmigrantes, mayormente europeos, de pueblos y cultures diverses.

Tres una pequeña crisis económica, Sarmiento foi asocedíu por Nicolás Ablanéu (1874), del acabante crear Partíu Autonomista Nacional (PAN), que se caltendría nel poder ensin alternanza mientres cuarenta y dos años, hasta 1916. Ablanéu entamó la conquista de los territorios indíxenes. Siguió la política de fomentu de la inmigración europea, promovio la industrialización y sancionó una Llei de Tierres favoreciendo'l llatifundiu, anque mientres el so periodu tuvo d'enfrentar una seria recesión económica por cuenta de la Llerza de 1873. En 1878 efeutuóse la Espedición Py qu'aseguró la soberanía arxentina al sur del ríu Santa Cruz, en momentos en qu'amenaciaba un conflictu con Chile.

Conquista del Desiertu 18781885
El malón, 1845, oliu de Mauricio Rugendas.

En 1879 llevar a cabu la Conquista del Desiertu la cual llogró, per medios bélicos, l'oxetivu de faer exercer l'efeutivu dominiu del estáu nacional sobre millones d'hectárees de la llanura pampeana occidental y el norte de la Patagonia, que s'atopaben sol control de los pueblos mapuche, ranquel y tehuelche. Esta campaña, liderada pol ministru xeneral Julio Argentino Roca esanició l'amenaza de los malones sobre l'antigua llinia de la frontera colos pueblos indíxenes del sur, al costo de miles d'indíxenes —mayoritariamente muyeres y neños— que fueron esclavizados y en beneficiu d'unos pocos estancieros. Un sector de la historiografía y de les organizaciones sociales, polítiques y de derechos humanos, considera que se trató d'un xenocidiu. Años dempués aplicós'una metodoloxía similar pa faer lo propio colos territorios chaqueños. Por aciu dambos procesos llogróse casi triplicar la superficie del país, incluyendo territorios pretendíos per otros países, consolidando d'esta miente les fronteres. Como contracara, provocó un drásticu amenorgamientu de la población aborixe de diches rexones.

En 1880 españó en Buenos Aires una última guerra civil pol control del Estáu y en contra del xeneralizáu fraude eleutoral, habitual na segunda metá del Sieglu XIX nel país, lideráu por Carlos Texedor y Bartolomé Mitre; la so derrota, que dio fin al periodu de les guerres civiles arxentines, dexó sancionar la Llei 1029 —previa cesión del territoriu pola provincia de Buenos Aires— que federalizaba la Ciudá de Buenos Aires, tresformándola en capital del país.

Poco dempués, Roca asume la presidencia de la Nación, y el so gobiernu empecipió un importante plan de construcción d'obres públiques a lo llargo de too el país. Con él tamién s'empecipió un periodu de más de tres décades de gobiernos conservadores y lliberales, sosteníos por práutiques eleutorales fraudulentas.

La República Conservadora (1880-1916)

Mientres esti periodu predominó'l Partíu Autonomista Nacional (PAN) que monopolizó el poder sobre la base d'eleiciones fraudulentas, favorecíu pol sistema del votu cantáu y mientres 25 años, la figura escluyente foi'l xeneral Julio Argentino Roca.

Asoceder na presidencia Julio A. Roca (1880-1886), Miguel Juárez Celman, quien dimitió en 1890 de resultes de la revolución encabezada por Leandro N. Alem — que foi encalorada — y sustituyó-y el vicepresidente Carlos Pellegrini (1890-1892). Siguiéron-y nel poder Luis Sáenz Peña (1892-1895), José Evaristo Uriburu (1895-1898), Julio Argentino Roca (1898-1904), Manuel Quintana (1904-1906), José Figueroa Alcorta (1906-1910), Roque Sáenz Peña (1910-1914) y Victorino de la Plaza (1914-1916).

La llamada República Conservadora instalar nel momentu que l'Imperiu Británicu algamaba la hexemonía mundial depués de vencer a China na Segunda Guerra del Opiu (1856-1860) ya imponía un esquema de división internacional del trabayu qu'acutaba a los países del norte d'Europa el papel de productores de bienes industriales. Nesi esquema, ensertar con un relativamente esitosu y modernu modelu agroexportador, destináu a producir alimentos baratos (carne y ceberes) pa la clase obrera industrial inglesa, nes fértiles tierres de la llanura pampeana de propiedá d'un pequeñu grupu d'estancieros mayoritariamente porteños, ente que los capitales británicos tomaben el control mayoritariu de los ferrocarriles, frigoríficos y bancos.

A tal fin, los gobiernos conservadores, tamién conocíos como la Xeneración del 80, introducieron delles téuniques modernes d'agricultura y ganadería, construyeron una estensa rede ferroviaria con exa en Buenos Aires y los sos puertos, promovieron una gran fola d'inmigración europea (1870-1930) (mayoritariamente llabradores italianos y en segundu llugar españoles) que llevó la población arxentina del 3,5% al 11,1% en 1930, como porcentaxe de la población d'América Llatina.[55]

L'historiador británicu Niall Ferguson sostién que les inversiones del Imperiu Británicu n'Arxentina y Brasil yeren de tal magnitú que resulta lexítimu calificar esa situación como "imperialismu informal".[56] Esta condición de "colonia informal" sería reivindicada pol gobiernu arxentín mientres la Década Infame de 1930, cuando la Gran Depresión punxo en crisis el modelu global del Imperiu Británicu.[57]

Les inversiones, principalmente provenientes del Estáu arxentín y del Reinu Xuníu, fueron destinaes a árees como'l desenvolvimientu ferroviariu, los puertos y los frigoríficos. Gran parte de la inmigración y les actividaes económiques modernes alloñar del interior del país, impulsando la concentración del desenvolvimientu y de les riqueces na ciudá de Buenos Aires; que se convierte nuna ciudá próspero y cosmopolita.

Sicasí, estos modelos económicos tamién fueron xenerando una fuerte acumuladura de la riqueza nes manes de l'aristocracia ganadera bonaerense; y l'esclusión, hacinamiento o segregación de la clase trabayadora. Simultáneamente el país desenvolvióse asimétricamente, con una fuerte postergación del llamáu "interior", un términu creáu pa mentar al territoriu arxentín que nun ye Buenos Aires.

De la mesma la inmigración tamién traxo d'Europa los ideales socialista y anarquista, que'l conservadores encargar de combatir y reprimir, inclusive prohibiendo la entrada al país.

El PAN apoderó por aciu el fraude eleutoral la política arxentina hasta 1916, cuando la ley Sáenz Peña de sufraxu secretu y universal (pa varones) sancionada cuatro años antes, dexó'l trunfu eleutoral de la Unión Cívica Radical, liderada por Hipólito Yrigoyen. Los radicales, que protagonizaren diversos intentos revolucionarios en contra de lo que denominaben el réxime afalaben la espansión d'una incipiente clase media arxentina.

La Revolución del '90

Revolucionarios del Parque xunto a un cañón.

El 26 de xunetu de 1890 producióse un golpe d'estáu conocíu como «Revolución del Parque» empobináu pola acabante formar Unión Cívica, liderada por Leandro Alem, Bartolomé Mitre, Aristóbulo del Valle, Bernardo de Irigoyen y Francisco Barroetaveña, ente otros, qu'escorría'l derrocamientu del gobiernu encabezáu pol presidente Miguel Juárez Celman.

El golpe foi precedíu por una grave crisis económica que s'enllargara por dos años, según denuncies de corrupción y autoritarismu polos sos opositores. Formáronse una Xunta Revolucionaria y una loxa militar conocida como la Loxa de los 33 oficiales. Ente los sos líderes taba'l subteniente José Félix Uriburu que 40 años más tarde encabezaría'l golpe d'estáu que derrocó a Hipólito Yrigoyen.

El plan yera que les fuercies rebalbes concentrar nel Parque d'Artillería y la flota bombardearía la Casa Rosada y el cuartel de Retiru. Coles mesmes, grupos de milicianos teníen de tomar prisioneros al presidente Juárez Celman, el vicepresidente Pellegrini, al ministru de Guerra xeneral Levalle, y al presidente del senáu Julio Argentino Roca, y cortar les víes de ferrocarril y telegráfiques.

Esi día'l llevantamientu empezó na madrugada del 26 de xunetu de 1890. Un reximientu cívicu armáu tomó l'estratéxicu Parque d'Artillería de la Ciudá de Buenos Aires, onde güei se llevanta l'edificiu de la Corte Suprema de Xusticia), allugáu 900 metros de la casa de gobiernu y simultáneamente otros contingentes sulevaos colaron hacia pa ellí dende otros puntos. Coles mesmes sublevóse la mayor parte de la escuadra naval allugada n'el puertu de la Boca del Regatu, al sur de la Casa Rosada, depués d'un cruentu enfrentamientu armáu. Les tropes revolucionaries cuntaben col sofitu de civiles armaos entamaos en "milicies cíviques". El sitiu principal onde se concentraron les fuercies del gobiernu foi el Retiru, na zona nordeste de la ciudá. Ellí esistía un importante cuartel nel llugar en que güei s'atopa la Plaza San Martín y la terminal de ferrocarril de Retiru, estratéxica pa traer les tropes allugaes nes provincies. En Retiru instalar dende les 6:00 los homes clave del gobiernu: el presidente Miguel Juárez Celman, el vicepresidente Carlos Pellegrini, el Presidente del Senáu Julio Argentino Roca, el Ministru de Guerra, xeneral Nicolás Levalle, quien tomaría'l mandu direutu de les tropes lleales, y el Xefe de Policía coronel Alberto Capdevila.

Una vegada que'l gobiernu atopóse axuntáu nel cuartel de Retiru, Juárez Celman salió de Buenos Aires aconseyáu por Pellegrini y Roca que d'esa manera quedaron a cargu del mandu políticu.

Una vegada concentraes les tropes revolucionaries nel Parque d'Artillería, el xeneral Manuel J. Campos camudó'l plan establecíu la nueche anterior, y en llugar d'atacar les posiciones del gobiernu y tomar la Casa Rosada, dio la orde de permanecer nel interior del Parque. La gran mayoría de los historiadores atribúi la decisión a un alcuerdu secretu ente Campos y Roca; esti postreru fomentaría la revuelta pa provocar la cayida del presidente Juárez Celman, pero evitando un trunfu de los rebeldes qu'instalara a Leandro Alem como presidente provisional.

La flota sulevada allugóse detrás de la Casa Rosada y empezó a bombardear al azar el cuartel de Retiru, el Cuartel de Policía y la zona aledaña al sur de la ciudá, y la Casa Rosada. La llucha siguió hasta'l 29 de xunetu en que los rebeldes rindir cola condición de que nun tomaren represalies colos revolucionarios. La cantidá de víctimes causaes pola Revolución del 90 nunca foi bien establecida. Distintes fontes falen dende 150 hasta 300 muertos o en forma indiscriminada de 1.500 baxes sumando muertos y mancaos El 6 d'agostu de 1890 Miguel Juárez Celman arrenunció a la presidencia y foi reemplazáu pol vicepresidente Carlos Pellegrini, quien nomó como'l so ministru del Interior a Julio Argentino Roca, quien foi'l que políticamente más se fortaleció col golpe atayáu.

La Revolución radical de 1905

En 1897 Hipólito Yrigoyen, en desalcuerdu con de Bernardo de Irigoyen, disolvíó el Comité de la UCR de la provincia de Buenos Aires, por cuenta de lo cual el partíu dexó práuticamente d'esistir. Esto determinó la formación d'un nucleu de radicales que reconocen como xefe a Hipólito Yrigoyen, quien en 1903 empezó la refundación y reorganización del partíu. El 29 de febreru de 1904 el Comité Nacional de la UCR declaró l'astención eleutoral en tol país nes eleiciones de diputaos de la Nación, de senador pola capital, eleutores de presidente y vicepresidente de la Nación y anunció la llucha armada. Nel gobiernu taba Manuel Quintana, representante del Partíu Autonomista Nacional.

El 4 de febreru de 1905, na Capital Federal, Campo de Mayu, Bahía Blanca, Mendoza, Córdoba y Santa Fe, producióse l'alzamientu armáu col propósitu de derrocar a les autoridaes que, pela so parte, taben al tantu de la combalechadura y decretaron l'estáu de sitiu en tol país, por noventa díes.

Na Capital Federal los golpistes fallaron al nun poder asegurar el control del arsenal de guerra de Buenos Aires cuando'l xeneral Carlos Smith, xefe del Estáu Mayor del Exércitu movió a los soldaos yrigoyenistas. Les tropes lleales y la policía recuperaron llueu les comisaríes tomaes por sorpresa y los cantones revolucionarios. En Córdoba los rebeldes prindaron al vicepresidente José Figueroa Alcorta y amenaciaron matalo si nun arrenunciaba'l presidente Manuel Quintana; ésti nun dexó y l'amenaza nun foi executada. Tamién prindaron al diputáu Julio Argentino Pascual Roca, y Francisco Julián Beazley, exjefe de policía de Buenos Aires, pero non al ex-presidente Julio Argentino Roca, quien llogró escapar a Santiago del Estero.

En Mendoza los rebeldes lleváronse 300 000 pesos del Bancu de la Nación y atacaron los cuarteles defendíos pol teniente Basilio Pertiné. Les tropes sulevaes en Bahía Blanca y otros llugares nin tuvieron perspeutiva, nin toparon ecu nel pueblu. Solo siguieron los combates en Córdoba y Mendoza hasta'l 8 de febreru, pero finalmente los alzaos fueron derrotaos y enxuiciaos recibiendo penes d'hasta 8 años de prisión y unviaos al penal de Ushuaia.

1910: el país del Centenariu

Postal conmemorativa de la Revolución de Mayu, de 1910

1910 foi un añu nel que los llogros y los fracasos de la Xeneración del 80 quedaron n'evidencia.

El 25 de mayu de 1910 cumplíense 100 años dende la Revolución de Mayu, pasu inicial de la independencia. El gobiernu arxentín, presidíu por José Figueroa Alcorta, decidió entós entamar les festividaes del Centenariu, como un acontecimientu internacional al qu'asistieren personalidaes de too el mundu.

Llegaron a Buenos Aires la Infanta Isabel d'España, el presidente de Chile Pedro Montt y representantes de numberosos países. Los presidentes de Bolivia y de Brasil tuvieron ausentes por cuenta de les males rellaciones diplomátiques que calteníen cola Arxentina.

Buenos Aires foi'l centru de los festexos, realizándose diverses ceremonies entamaes pol gobiernu y particulares con participación del mundu de la cultura, militares, escolares y de coleutividaes estranxeres.

Realizáronse desfiles militares, manifestaciones cíviques, y una función de gala nel Teatru Colón. Creáronse monumentos y volver# a entamar la construcción del Congresu y de la Corte Suprema.

Entamáronse conferencies internacionales y una esposición de belles artes. Munchos diarios publicaron artículos especiales, ente ellos, el más importante foi l'editáu por La Nación.

El día del 25 de mayu, a la madrugada, una marcha d'estudiantes dirixir al Ríu de la Plata pa ver l'amanecer. A la mañana na Plaza de Mayu asitióse la piedra fundamental del monumentu a la Revolución de Mayu y na Plaza del Congresu hubo una xunta d'escolares. A los trés de la tarde realizó un desfile militar.

Sicasí, de manera paralela a los festexos, los sindicatos espresaron el so descontentu ante la situación de desigualdá social y económica. La CORA y la FORA, dirixíes poles corrientes socialista, sindicalista revolucionaria y anarquista, realizaron protestes y amenaciaron con realizar una fuelga xeneral. Ciscaben la derogación de la Llei de Residencia, qu'habilitaba al gobiernu a espulsar estranxeros ensin el debíu procesu. El gobiernu impunxo'l estáu de sitiu y la policía reprimió a los manifestantes. Los partíos obreros estazáronse y la fuelga nun se concretó.

Pa la clase alta, l'actu del Centenariu foi una demostración del poder y grandor a la europea, que perduraría al traviés de los años. Pa les clases baxes l'actu del centenariu foi un eventu aristocrático y escluyente.

Participación arxentina na esploración antártica y ocupación permanente de l'Antártida

En 1848 el futuru comandante arxentín Luis Piedra Bona viaxó a l'Antártida como grumete del barcu de William Smiley.

La Espedición Arxentina a les Tierres y Mares Australes de 1881 al mandu teniente de la Marina Italiana Giacomo Bove esquizó Tierra del Fueu hasta que'l so barcu naufragó. La espedición del rumanu Julio Popper atayar mientres el so allistamientu pola so muerte en 1893.

El 29 d'avientu de 1894 el presidente arxentín Luis Sáenz Peña autorizó a Luis Neumayer pa esquizar el territoriu asitiáu al sur de la Patagonia y denomináu Tierra de Grand (península Antártica), anque prohibiendo cualquier tipu d'esplotación, pero la espedición nun se realizó.[58]

Ente 1897 y 1899 una espedición belga comandada por Adrien de Gerlache, de la que participó Roald Amundsen, tuvo d'envernar na Antártida al quedar zarrada polos xelos.[59]

El 10 d'ochobre de 1900 el gobiernu arxentín decidió incorporase a la Espedición Antártica Internacional, compuesta de delles espediciones, pero'l viaxe arxentín nun se realizó y ufiertóse collaboración a la espedición sueca al mandu del doctor Otto Nordenskjöld. Ésti recibiría sofitu arxentín en cuenta de incorporar a un marín arxentín a la so espedición y apurri-y los datos científicos y les coleiciones zoolóxiques que se recoyeren. Al so pasu per Buenos Aires el alférez de navío José María Sobral embarcar nel buque Antarctic el 21 d'avientu de 1901. Como nun se teníen noticies de la espedición el gobiernu arxentín cumplió'l so compromisu de sofitu acondicionando a la corbeta ARA Uruguái, que partió na so busca'l 8 d'ochobre de 1903 al mandu del teniente de navío Julián Irízar, rescatando a los integrantes de la espedición qu'habíen quedáu envernando a raigañu del fundimientu del Antarctic.[60]

Base Primavera, na península Antártica.

El 2 de xineru de 1904 l'Arxentina adquirió la estación meteorolóxica instalada pol escocés William Speirs Bruce, na isla Laurie de les Orcadas del Sur, na que quedara una dotación de seis homes realizando observaciones científiques. Nella instalóse un observatoriu meteorolóxicu, onde funcionaba tamién una oficina de correos. Al civil —emplegáu la empresa oficial arxentina de correos y telégrafos— arxentín Hugo Alberto Acuña correspondió-y izar per vegada primera d'una manera oficial la bandera arxentina nel sector Antárticu Arxentín, el día 22 de febreru de 1904.[61] Tal observatoriu aportó na Base Orcadas, l'establecimientu humanu permanente más antiguu esistente güei en tol territoriu antárticu.

La corbeta arxentina ARA Uruguái volvió a l'Antártida en 1905 (zarpó dende -y puertu de Buenos Aires el 10 d'avientu de 1904) pa relevar a la dotación de les Orcadas del Sur y dirixise a la isla Decepción y depués a la isla Wiencke en busca de Jean-Baptiste Charcot, que la so espedición francesa (1903-1905) creíase perdida. N'agradecimientu a la collaboración arxentina cola so espedición Charcot bautizó a un grupu insular como isla Arxentina. Una d'eses islles foi nomada como isla Galíndez n'homenaxe al capitán de la corbeta, Ismael Galíndez, y otra foi denominada isla Uruguái, n'homenaxe a la corbeta arxentina de tal nome.[62]

El gobiernu arxentín decidió sumar dos observatorios meteorolóxicos, na isla Xeorxa del Sur y na isla Wandel, a los que yá tenía nes islles Laurie y Observatoriu. La espedición que tenía d'instalar unu nel puertu onde envernó Charcot en 1904 na isla Wandel (güei isla Booth) partió de Buenos Aires el 30 d'avientu de 1905 al mandu del teniente de navío Lorenzo Saboríu nel barcu Austral, que yera'l Le Français mercáu a Charcot cuando ésti viaxó a Buenos Aires en febreru d'esi añu. Depués de relevar a la dotación de les Orcadas del Sur, tornó a Buenos Aires ensin poder llegar a la isla Wandel. Nun nuevu intentu, al mandu del teniente de navío Arturo Celery, el 22 d'avientu de 1906 el barcu llancó y fundióse nel banco Ortiz del Ríu de la Plata, polo que l'observatoriu nunca se construyó.[63] En xunu de 1905 el tresporte Guardia Nacional al mandu del teniente de navío Alfredo P. Lames llevó alantre la xera de llevantar l'observatoriu de les Xeorxa del Sur na badea Cumberland, renombrada como «badea Guardia Nacional».

Un decretu emitíu per Chile'l 27 de febreru de 1906 dexó la esplotación industrial agrícola y pesquera por 25 años, nes isla Diego Ramírez, Shetland del Sur, Xeorxa del Sur y la Tierra de Graham (Tierra d'O'Higgins/San Martín) a Enrique Fabry y a Domingo de Toro Herrera, encargándose-yos tamién el resguardu y la custodia de los intereses soberanos de Chile na zona. L'Arxentina protestó formalmente'l 10 de xunu de 1906 por eses aiciones de Chile y al añu siguiente Chile convidó al Gobiernu arxentín a axustar un tratáu pa estremar les islles y l'Antártica continental americana, pero nun foi aceptáu.

El 21 de xunetu de 1908 el Reinu Xuníu anunció oficialmente los sos reclamos a toles tierres dientro de los meridianos 20ᵘ O a 80ᵘ Ó al Sur del paralelu 50ᵘ S, qu'en 1917 treslladó al sur del paralelu 58ᵘ S por cuenta de que con esi reclamu incluyíase parte de la Patagonia.

El radicalismu nel poder (1916-1930)

Hipólito Yrigoyen ye'l primer presidente arxentín escoyíu pol votu secretu

Al llegar el radicalismu al poder, ésti presentó, más qu'un programa de gobiernu, una declaración de principios: la causa contra'l réxime, l'arreglu históricu, la recuperación de la ética, el respetu al federalismu.

Ente los puntos de la doctrina radical atopábase'l conceutu de "la causa contra'l réxime". "La causa" yera la causa radical, y los sos ideales yeren l'honor del país, la pureza del sufraxu, la reorganización del país, la democracia y el respetu a la constitución y les lleis. "El réxime" yera'l gobiernu del PAN; contra esti réxime (un réxime corruptu, inxustu, etc.) llega "la causa" (la UCR) que vien a sanar los daños fechos pol gobiernu del PAN. Otru puntu de la doctrina radical yera "L'arreglu históricu". Esta pedricaba que'l gobiernu radical nun venía vengar los daños fechos pol gobiernu del PAN sinón a sanarlos, a reparalos.

El primer gobiernu de Hipólito Yrigoyen (1916-1922)

En 1916 Hipólito Yrigoyen asumió la presidencia de la nación, gracies a la Ley Sáenz Peña, qu'establecía'l sufraxu secretu y universal pa varones. Cola primer presidencia de Yrigoyen empecípiase un periodu de la hestoria arxentina conocíu como "La etapa radical", que toma de 1916 a 1930 (añu del primer golpe d'Estáu de l'Arxentina).

Yrigoyen tuvo de gobernar con un Senáu nacional con mayoría conservadora, que tendía a votar negativamente los proyeutos de llei propuestos del radicalismu. Por esta razón tomó la decisión de gobernar dictando numberosos decretos. Daqué similar asocedió cola estructura federal del país: la mayoría de les provincies teníen gobiernos opositores, situación que la llevó a intervenir casi toles provincies.

Mientres la primer presidencia de Yrigoyen cometiéronse les mayores masacres obreres de la hestoria arxentina y l'únicu pogrom (matanza de xudíos) cometíu nel continente americanu. Mientres les huelga de xineru de 1919, tropes militares y policiales de la Nación, con sofitu de grupos de choque fascistes, asesinaron a una 700 persones, detuvieron a decenes de miles de ciudadanos no que foi conocíu como la Selmana Tráxica; nel cursu de la mesma les fuercies represives afararon el barriu xudíu del Once, asesinando, torturando y violando a los sos moradores y quemando les sos viviendes y llibros.[64] Ente 1920 y 1922, les tropes privaes de la empresa inglesa La Forestal y la Lliga Patriótica Arxentina -dirixida por personalidaes del partíu radical, conservadores, militares, empresariales y eclesiástiques- asesinaron a una 600 persones mientres un conflictu llaboral na provincia de Santa Fe.[65] En 1921 y 1922 tropes nacionales reprimieron a los obreros en fuelga na Patagonia, asesinando a unes 1500 persones, munches d'elles fusilaes por bandu militar, no que se conoció como la Patagonia Rebalba.[66]

En 1918 empecipiar en Córdoba -estendiéndose depués a tol país y América Llatina- la rebelión estudiantil conocida como la Reforma Universitaria, col fin de democratizar la universidá. La primer guerra mundial afectó económicamente a Arxentina, poles restricciones del mercáu mundial. Sicasí, destácase la industria testil y la petrolera cola creación de YPF (Xacimientos Petrolíferos Fiscales). Mientres esti periodu privilexar a dellos sectores marxinaos de la población, ignoraos mientres los Gobiernos Conservadores.

El gobiernu de Marcelo T. de Alvear (1922-1928)

Marcelo T. de Alvear

Les eleiciones presidenciales realizáronse'l 2 d'abril de 1922. La Unión Cívica Radical llogró 450.000 votos; la Concentración Nacional (conservadores) llogró 200.000 votos; el Partíu Socialista llogró 75.000 votos; y el Partíu Demócrata Progresista llogró 75.000 votos.

Marcelo T. de Alvear, un home de la clase económica alta, desenvolvió una presidencia distinta, n'estilos, a la del tamién radical Hipólito Yrigoyen.

Les polítiques de tresformamientu económicu, polítiques y social qu'había delineado el gobiernu de Yrigoyen, resultaron atenuaes, cuando non direutamente revertíes, como nel casu de la Reforma Universitaria o cuando'l presidente Alvear vetó'l proyeutu de llei qu'estendía la xubilación a amplios sectores de trabayadores que lu enfrentó col movimientu sindical. Ello nun torgar sicasí que fuera'l gobiernu de Alvear el qu'unviara al Congresu'l proyeutu de llei de nacionalización del petroleu, anque'l mesmu nunca sería aprobáu.

Estes diferencies llevaron a un enfrentamientu ente Alvear y Yrigoyen, nel marcu d'una fonda división interna de la UCR ente personalistes yrigoyenistas y anti-personalistes según sofitaren o enfrentaren a Hipólito Yrigoyen. Cada unu de los dos sectores radicales presentaríen candidatos distintos pa presidente. Los radicales anti-personalistes, entamaos na Unión Cívica Radical Antipersonalista presentaron como candidatu a presidente a Leopoldo Melo (acompañáu por Vicente Gallo) y los radicales yrigoyenistas presentaron a Hipólito Yrigoyen (acompañáu por Francisco Beiró).

El 1 d'abril de 1928 realizáronse les eleiciones. La resultancia foi:[67]

El trunfu foi tan ampliu que los radicales yrigoyenistas denominar «el plebiscitu».[68]

El segundu gobiernu de Hipólito Yrigoyen (1928-1930)

L'asunción del nuevu gobiernu producióse'l 12 d'ochobre de 1928. En 1929 produzse la Gran Depresión mundial. El radicalismu con Yrigoyen nun supo responder a la crisis. L'historiador radical Félix Luna diz d'esi momentu:

"La quiebra del ímpetu lliberador del gobiernu radical debióse fundamentalmente a la quiebra del radicalismu mesmu".

La división y l'enfrentamientu ente sectores internos del radicalismu xeneraría un nivel de violencia política bien grande.

Yrigoyen ordenó intervenir les provincies de Mendoza y San Juan, gobernaes por movimientos radicales disidentes como'l lencinismo na primera y el bloquismo na segunda. Nesi marcu un "matón" yrigoyenista asesinó al senador mendocino Carlos Washington Lencinas. El crime causó plasmu nel país. Al mes, hubo un atentáu anarquista contra Yrigoyen al salir de la so casa pa dir a la Casa de Gobiernu. L'añu 1930 empecipiar con otru asesinatu d'un opositor nuna provincia intervenida pol gobiernu, el del abogáu bloquista Manuel Ignacio Castellanu. Empezó a ser habitual na oposición, d'estudiantes, políticos, militares, civiles, y amplios sectores del periodismu, criticar al Presidente pola so supuesta ineficacia y autoritarismu.

El 2 de marzu realizáronse eleiciones parllamentaries, perdiendo'l radicalismu estrepitosamente na Ciudá de Buenos Aires, onde'l Partíu Socialista Independiente llogró 100.000 votos, siguíos del Partíu Socialista con 84.000, superando per mil votos a los radicales. En tol país, la oposición algamó 695.000 votos, superando al gobiernu que llogró 655.000 votos.[69]

Manifestantes escalen la casa de Yrigoyen

La Crisis Mundial de 1929 afectó fuertemente a la economía del país, porque'l so modelu agru-esportador dependía de la vienta de materies primes a mercaos que se cerraron. El radicalismu taba dafechu estremáu y nun tenía diálogu cola oposición, bien crítica col Gobiernu.

El fechu más importante y duraderu del segundu gobiernu de Yrigoyen foi la decisión tomada'l 1 d'agostu per parte de YPF, dirixida pol Xeneral Enrique Mosconi, d'intervenir nel mercáu petrolero, p'afitar el preciu y romper los trusts. El golpe d'Estáu va asoceder apenes 37 díes dempués, lo que llevó a dellos historiadores a venceyar, siquier parcialmente, el golpe militar cola decisión de YPF.

El 6 de setiembre de 1930 el xeneral José Félix Uriburu derrocó al gobiernu constitucional, empecipiando una serie de golpes d'Estáu n'Arxentina y gobiernos militares que s'estenderíen hasta 1983, atayando toles esperiencies de gobiernu surdíes del votu popular.

Bibliografía

  • del Mazu, Gabriel (1984). La segunda presidencia de Yrigoyen. Buenos Aires: CEAL. ISBN 950-25-0051-2.
  • Luna, Félix (1964). Yrigoyen. Buenos Aires: Desenvolvimientu. ISBN.

Aiciones en pos de la defensa de la soberanía arxentina nel sector antárticu

Na década de los 1920 destacóse'l remanar investigador y concientizador n'Arxentina de los derechos nel sector antárticu del inxenieru civil José Manuel Moneta qu'intervieno nes espediciones a les islles Orcadas del Sur de los años 1923, 1925. 1927 y 1929, dexando testimoniu d'ello nel llibru Cuatro años nes Orcadas del Sur y, como diplomáticu, desempeñó en nome del gobiernu arxentín delles funciones venceyaes a l'Antártida.

Foi na primer metá del sieglu XX quien por aciu publicaciones impreses y filmes quiciabes más tempranamente espublizó ente la población la conciencia d'una soberanía arxentina na Antártida.

El 30 de marzu de 1927 foi inaugurada nes Orcadas del Sur la primer estación telegrafía ensin filos radiotelegráfica de l'Antártida.

El 15 d'avientu de 1927 la Direición Xeneral de Correos y Telégrafos de la República Arxentina comunicó a la Oficina Internacional de la Unión Postal Universal que:

(...) la xurisdicción territorial arxentina estiéndese, de derechu y ello ye que a la superficie continental, al mar territorial, a les islles asitiaes sobre la mariña marítima, a una parte de Tierra del Fueu y a los Archipiélagos de los Estaos, Añu Nuevu, Xeorxa del Sur, Órcadas del Sur y a les tierres polares non delimitadas. De derechu, nun pudiendo exercela de fechu por cuenta de la ocupación caltenida por Gran Bretaña, correspuénde-y tamién l'archipiélagu de les Malvines.

La «Década Infame»

Los cuatro presidentes del periodu: Uriburu, Justo, Ortiz y Castillo.

La llamada Década Infame empecipiar col golpe militar del 6 de setiembre de 1930 lideráu pol xeneral corporativista nacionalista católicu José Félix Uriburu que derrocó al presidente Hipólito Yrigoyen de la Unión Cívica Radical, quien fuera electu democráticamente pa exercer el so segundu mandatu en 1928. El gobiernu proscribió a la Unión Cívica Radical y entamó una «salida eleutoral» fraudulenta y controlada poles Fuercies Armaes que dio orixe a una serie de gobiernos conservadores fraudulentos y corruptos, dirixíos pola Concordanza, nome que tomó l'alianza política formada ente'l Partíu Demócrata Nacional (tamién conocíu a cencielles como Partíu Conservador), la Unión Cívica Radical Antipersonalista y el Partíu Socialista Independiente que gobernó'l país hasta 1943. Esti periodu carauterizar pol empiezu del nuevu modelu económicu conocíu como industrialización por sustitución d'importaciones.

Contestu nel cual produzse'l golpe del 6 de setiembre de 1930

Poco primero de rematar la Primer Guerra Mundial producir n'Europa la Revolución rusa qu'estableció la Xunión Soviética, entamada so principios comunistes. El movimientu socialista estremóse cuando los líderes de los partíos socialdemócrates sofitaron la guerra, ente que los partidarios de la Revolución rusa de 1917 formaron partíos comunistes na mayoría de los países industrializaos (y en munchos non industrializaos).

Tres la Primer Guerra Mundial roblóse'l Tratáu de Versalles, creando la Organización Internacional del Trabayu integrada por gobiernos, sindicatos y organizaciones patronales, ya imponiendo severes cargues económiques a Alemaña que desencadenaron una gran crisis económica y humanitaria nesi país. Ente les consecuencies polítiques producióse'l Llevantamientu Espartaquista en xineru de 1919 y en Baviera, los comunistes derrocaron el gobiernu y establecieron la República Soviética de Baviera, que duró unes poques selmanes en 1919. Una vida de brevedá similar tuvieron les Repúbliques Soviétiques que surdieron n'otros estaos alemanes y el gobiernu soviéticu establecíu n'Hungría por Béla Kun en 1919.

Mientres el gobiernu radical el sindicalismu y les negociaciones coleutives ente empreses y sindicatos, tuvieron una gran espansión. La Federación Obrera Rexonal Arxentina del IX Congresu aumentó los sindicatos afiliaos de 51 en 1915 a 350 en 1918. La FORA anarquista pela so parte adoptó una postura crítica escontra'l gobiernu radical, promoviendo escenarios insurreccionales. El radicalismu estableció primeramente una sólida vinculación cola corriente sindicalista revolucionaria, cuantimás cola Federación Obrera Marítima (FOM) y la Federación Obrera Ferroviaria (FOF), que s'esleió depués de les grandes masacres obreres de 1919-1922.[70]

Banda de la organización paramilitar fascista Lliga Patriótica Arxentina con sofitu policial participando nos asesinatos y pogroms de la Selmana Tráxica de 1919.

En 1919 creyer n'Arxentina delles organizaciones paramilitares de derecha, com ampliu sofitu empresariu y de la embaxada de Gran Bretaña, ente les que se destacar la Lliga Patriótica presidida pol dirixente radical Manuel Carlés y l'almirante Manuel Domecq García, ministru de Marina del gobiernu de Marcelo T. de Alvear. Les organizaciones paramilitares fortalecer a lo llargo de la década, desfilando xunto a les Fuercies Armaes y participando de les masacres obreres y el pogrom na Selmana Tráxica (1919), la Patagonia rebalba (1921/22) y les fuelgues forestales en Santa Fe (1921). En 1925 el radical Manuel Carlés va ser unu de los primeros líderes fascistes n'Arxentina.[71] Van Tener un papel bien activu nel golpe de 1930 y na represión clandestina posterior.

Güelguistes deteníos en Tres Cerro mientres la Patagonia Tráxica ente 1920 y 1921.

A mediaos de la década de 1920 apaecieron n'Italia y Alemaña los movimientos fascista y nazi respeutivamente, que tuvieron una importante adhesión n'Arxentina, sobremanera nes fuercies armaes y nos sectores de derecha y na amplia comunidá ítaloargentina qu'aquel día yera mayoritaria nel país. En 1922 Benito Mussolini toma'l poder n'Italia. El xefe del fascismu n'Arxentina, Vittorio Valdani, aportó a nomáu pol presidente Marcelo T. de Alvear como Direutor Alministrativu de la empresa estatal YPF.

El políticu monárquicu-franquista Francisco Cambó foi'l presidente de la CHADE, so que la so xestión fueron sobornaos los presidentes Alvear y Justo.

A partir de la Primer Guerra Mundial fortaleciéronse les estructures monopólicas de la economía arxentina, a favor de grandes trusts internacionales y en perxuiciu de la competitividá, la innovación y el consumidores arxentinos, causando deformaciones estructurales que se van estender por décades.[72] En dellos casos el poder de les grandes empreses privaes impunxo un esquema de corrupción política sistemática, como quedó paradigmáticamente al descubiertu col escándalu de la empresa llétrica CHADE, d'orixe belga y presidida pol políticu español Francisco Cambó, que llegó a sobornar a los presidentes radical Marcelo T. de Alvear y conservador Agustín P. Justo.[73][74]

La crisis económica mundial de 1929 llamada Gran Depresión tuvo un fondu impautu na Arxentina. Afectó primero económicamente yá que el 80% de los ingresos fiscales n'Arxentina proveníen del comerciu esterior. La crisis creó una situación de tensión social, con baxes de sueldu, aumentu del desempléu; esto ye, una contraición de la economía. Y esto xeneró tamién, nel planu políticu, un contestu nel cual produzse'l golpe de 1930. La Crisis de 1929 foi un factor que creó una situación de tensión, de malestar sobre la economía, en términos sociales y d'esmolición ya incertidume nos sectores económicos dominantes y esto contribuyó a crear esti clima. N'América Llatina polo xeneral hubo una crisis de sistemes democráticos práuticamente en tola rexón.[75]

L'uruguayu Natalio Félix Botana formó parte del grupu golpista y utilizó el popular Crítica que fundara pa desprestixar al presidente Yrigoyen.

Per otra parte, la enseñances sociales de la Ilesia católica de la dómina taben basaes na encíclica Rerum Novarum de 1891 que trataba sobre les condiciones de les clases trabayadores, dexaba patente'l so sofitu a dereches llaboral de «formar uniones o sindicatos», reafitaba nel so sofitu a dereches de la propiedá privada y aldericaba sobre les rellaciones ente'l gobiernu, les empreses, los trabayadores y la Ilesia, proponiendo una organización socioeconómica que más tarde se llamaría corporativismu. Recién a partir de 1931 el Papa Pío XI condergó al fascismu y propunxo llevar a la práutica los principios de la recta razón y de la filosofía socialcristiana.

Les postures nacionalistes surdíes por imitación de lo asocedío n'Italia con Benito Mussolini que sofitaben la implantación d'un corporativismu provocaron la división del Partíu Popular y la so disolución. Foi entós cuando los nacionalistes católicos sofitaron al selmanariu "La Nueva República", opositor al gobiernu radical de Hipólito Yrigoyen que, en plena Gran Depresión mundial de 1929 foi bien criticáu por una serie d'intervenciones a provincies por decretu y asesinatos d'opositores, ente ellos el del Senador Lencinas,[76] que producieron el debilitamientu de la democracia[77] y desencadenaron el golpe militar empobináu pol xeneral José Félix Uriburu.

Una vegada que Hipólito Yrigoyen foi escoyíu presidente en 1916, empezó a formase dientro de la Unión Cívica Radical un ampliu sector que s'opunxo a Yrigoyen, considerándolo autoritariu. Esti sector se autodenominó "antipersonalista" y llegó a formar otru partíu radical denomináu Unión Cívica Radical Antipersonalista col que se presentó a les eleiciones presidenciales de 1928 cola fórmula Leopoldo Melo-Vicente Gallo, saliendo segundu detrás del mesmu Hipólito Yrigoyen. Derrotaos nes urnes, los radicales antipersonalista empezaron a conspirar contra'l gobiernu constitucional y depués integraría la Concordanza, que gobernó fraudulentamente ente 1932 y 1943.

Los grupos conservadores y los medios de comunicación gráfica, tamién conspiraron contra'l gobiernu constitucional desque foi escoyíu'l primer presidente por votu secretu y obligatoriu en 1916. El diariu roquista La Prensa alvirtiéra-y a Yrigoyen nuna editorial antes d'asumir, que si s'empeñaba en llevar alantre una política non conservadora "va ser batíu y desallugáu del poder".[78] Otru factor determinante del golpe d'Estáu contra Yrigoyen foi'l diariu Crítica del uruguayu Natalio Félix Botana, que "non yá contribuyó al derrocamientu del gobiernu con acerbas crítiques del so diariu, sinón cola so participación personal na trama que, cola conducción na solombra del xefe del exércitu Agustín Justo, remató'l 6 de setiembre de 1930".[71][79]

La dictadura militar de Uriburu (1930-1932)

El 6 de setiembre de 1930, Uriburu encabezó un golpe d'estáu que derrocó al gobiernu constitucional Hipólito Yrigoyen y estableció una dictadura militar, la primera d'una serie que s'estendería hasta 1983.

El 10 de setiembre, José Félix Uriburu foi reconocíu como presidente de facto de la Nación pola Corte Suprema por aciu l'alcordada que dio orixe a la doctrina de los gobiernos de facto y que sería utilizada pa legitimar a tolos demás golpes militares.[80]

Uriburu básicamente representó naquel momentu primero de too un nacionalismu católico corporativista. Inclusive el proyeutu de constitución neocorporativa que tenía Uriburu y los sos sectores yera un sistema neocorporativo mistu. Queríen qu'hubiera una cámara corporativa, por casu, con representación de sindicatos, empresarios y otra cámara con representación política. Yeren proyeutos neocorporativos. Ideológicamente bien tributarios del nacionalismu católico, que dende los años '20 venía creciendo n'Arxentina.[75]

Uriburu encamentó-y al poeta Leopoldo Llugones la redaición de proclamar revolucionaria, pero la primer versión foi acusada de fascista per parte del coronel José María Sarobe y el xeneral Agustín P. Justo, que representaben el lliberalismu conservador tradicional de l'Arxentina[75]

Los discursos mentaben de cutio la necesidá de restaurar l'orde, la propiedá y les xerarquíes.[81] Sicasí, a diferencia de los fascismos europeos, la derecha arxentina consideraba que la clave del sistema políticu propuestu yera l'Exércitu, y non organizaciones paramilitares.[82]

Uriburu propunxo la fundación d'un Partíu Nacional, al que tendríen de xuntase los demás partíos, anque taben escluyíos el radicalismu yrigoyenista y posiblemente el Partíu Socialista. La invitación foi refugada por toos, salvo dellos grupos conservadores. Uriburu adelantrárase a convocar a eleiciones pa gobernador de Buenos Aires, col enfotu de presentar una candidatura única del Partíu Nacional frente a los radicales; cuando'l so proyeutu fracasó, nun pudo retratase.[83]

Nel mes d'abril, de 1931 celebráronse les eleiciones bonaerenses, con un resultáu imprevista: magar que'l gobiernu consideraba al radicalismu dafechu "fora de la hestoria", y a qu'ésti nun entamó una campaña eleutoral nin tenía sofitu de la prensa, el candidatu radical Honorio Pueyrredón llogró'l trunfu. Magar que nel Colexu Eleutoral el radicalismu quedó dellos votos por detrás y tenía d'axustar colos socialistes p'alzase cola gobernación, el gobiernu entró en llerza y la mayoría de los ministros presentó l'arrenunciu. Uriburu reorganizó'l gabinete, nomando ministros del sector "lliberal". El 8 de mayu suspendió'l llamáu al colexu eleutoral provincial, y nomó gobernador de facto de la provincia de Buenos Aires a Manuel Ramón Alvarado.[84]

Poques selmanes más tarde españó una revolución na provincia de Corrientes, dirixida pol teniente coronel Gregorio Pomar; anque foi rápido reprimida, dio a Uriburu la escusa que buscaba: clausuró tolos locales de la UCR, arrestó a docenes de dirixentes y prohibió a los colexos eleutorales escoyer políticos venceyaos direuta o indireutamente con Yrigoyen; Pueyrredón fuera ministru de Yrigoyen, lo que significaba que nun podía ser escoyíu, pero amás foi espulsáu del país xuntu con Alvear. Amás suspendió les eleiciones de gobernadores entamaes pa les provincies de Córdoba y Santa Fe.[85] Nel mes de setiembre llamó a eleiciones pal mes de payares, y pocu dempués anuló les eleiciones en Buenos Aires.[86]

L'esperimentu corporativista fracasara, pero aun así, el 20 de febreru de 1932, hores antes d'apurrir el gobiernu al so socesor, Uriburu declararía que "el votu secretu ye precisamente lo que dexó la esquiciadura demagóxica que carecimos."[87]

Presidencia d'Agustín P. Justo (1932-1938)

Depués del fracasu del ensayu corporativista nacionalista católicu de José Félix Uriburu gobernó l'Arxentina una alianza política conservadora que se denominó la "Concordanza" que foi una alianza política formada ente'l Partíu Demócrata Nacional (tamién conocíu a cencielles como Partíu Conservador), la Unión Cívica Radical Antipersonalista y el Partíu Socialista Independiente que gobernó'l país mientres la llamada década infame ente 1932 y 1943, al traviés de los presidentes Agustín P. Justo (1932-1938), Roberto M. Ortiz (1938-1940) y Ramón Castillo que tuvo de completar el periodu por muerte del presidente Ortiz (1940-1943).

Esti periodu carauterizar pol empiezu del nuevu modelu económicu conocíu como industrialización por sustitución d'importaciones.

Nel planu económicu, cola crisis de la bolsa, los mercaos internacionales tienden a cerrar les sos economíes adoptando modelos de proteicionismu. Inglaterra anuncia na "convención d'Ottawa" que-yos dará ventayes arancelaries a les sos colonies. Por cuenta de la so gran dependencia, el país robla'l apauto Roca-Runciman con Inglaterra en 1933, venciendo asina'l sector ferroviariu y otres árees estratéxiques en cuenta de un tratu privilexáu pa les carnes arxentines. El pactu foi cuestionáu por opositores ya historiadores,[* 1] considerando qu'afectaba gravemente la soberanía nacional y citando la declaración pública del Vicepresidente de la Nación mientres axustaba'l tratáu, na qu'afirmó que "dende'l puntu de vista económicu, (Arxentina ye) una parte integrante del Imperiu Británicu".[88]

Ante esta crisis del modelu agru-esportador arxentín, a mediaos de la década empecipió un procesu d'industrialización por sustitución d'importaciones, cola so exa principal en Buenos Aires, acompañáu d'una fola migratoria interna, del campu a les ciudaes y del interior a la capital.

Nesti periodu la Unión Cívica Radical, conducida por Marcelo T. de Alvear, va ser sistemáticamente escluyida del accesu al gobiernu por aciu l'usu abiertu del fraude eleutoral y la represión. Nel senu del radicalismu apaecieron fuertes corrientes nacionalistes yrigoyenistas que s'espresaron na fundación del influyente grupu F.O.R.J.A., y nos primeros nucleos de la intransixencia radical, que va conducir na UCR na década siguiente y que daquella empezaba a nuclearse alredor d'Amadeo Sabattini, gobernador de Córdoba (1936-1940).

Pela so parte el Partíu Socialista y sobremanera el so aliáu'l Partíu Demócrata Progresista, conducíu por Lisandro de la Torre, van denunciar nel Congresu los socesivos actos de corrupción en beneficiu d'una élite realizaos pol réxime, qu'inclusive van causar l'asesinatu del senador Enzo Bordabehere na cortil del Senáu.

Finalmente, nesi periodu, el movimientu obreru arxentín entamar na Confederación Xeneral del Trabayu (CGT), sobre'l sindicatu d'actividá y nueves idees nacionalistes y de rellaciones colos partíos políticos populares.

Presidencia de Roberto Ortiz (1938-1942)

Escontra 1939 cuando empezó la Segunda Guerra Mundial, Arxentina taba gobernada pol presidente radical antipersonalista Roberto Ortiz, que fuera ministru del presidente radical (UCR) Marcelo T. de Alvear. Mientres el so gobiernu Arxentina influyó decisivamente na paz alcanzada ente Paraguái y Bolivia que s'enfrentaren na Guerra del Chaco. La tradicional política neutralista y de non belixerancia caltener hasta 1944.

Presidencia de Ramón Castillo (1942-1943)

En 1942, por cuenta de la enfermedá del Presidente Ortiz, asumió'l vicepresidente Ramón Castillo, hasta 1943, en que sería derrocáu. La so presidencia tuvo marcada poles presiones d'Estaos Xuníos por qu'Arxentina abandonara la so tradicional posición neutralista y declarára-y la guerra a les potencies de la Exa, cosa que efeutivamente diba asoceder mientres la presidencia d'Edelmiro Farrell (27 de marzu de 1945).

Reclamaciones antártiques y toma de posesión formal del territoriu continental antárticu

En 1939 l'Arxentina crea transitoriamente p'asistir a una invitación noruega a la Comisión Nacional del Antárticu por aciu el decretu N° 35821, pero pol decretu N° 61852 del 30 d'abril de 1940 pasó a ser un organismu permanente al envís d'intensificar les investigaciones na zona. Realizáronse esploraciones, xeres científiques, relevamiento de terrén y abalizamientu.

El 6 de payares de 1940 Chile estableció por decretu les llendes de les sos reclamaciones antártiques.

Formen l'Antártica Chilena o Territoriu Chilenu Antárticu, toles tierres, islles, castros, petones, glaciares y demás conocíos y por conocer, y el mar territorial respeutivu, esistentes dientro de les llendes del casquete constituyíu polos meridianos 53°, longitud oeste de Greenwich, y 90°, longitud oeste de Greenwich.

L'Arxentina protestó formalmente pol decretu chilenu por aciu nota del 12 de payares de 1940, refugando la so validez y espresando una potencial reclamación a la mesma área.[89] De la mesma, el Reinu Xuníu protestó'l 25 de febreru de 1941.

N'ochobre de 1941 l'Institutu Xeográficu Militar arxentín publicó mapes qu'amosaben la estensión de la futura reclamación arxentina ente los 25° O y 75° O.

En xineru de 1942 l'Arxentina, acordies cola teoría de los sectores polares, declaró los sos derechos antárticos ente los meridianos 25ᵘ y 68ᵘ 24' Oeste (el de punta Dungeness). Lo que dio llugar a un memorándum de respuesta del Gobiernu chilenu del 3 de marzu de 1942, acutando los sos derechos.

L'Arxentina realizó na isla Decepción la so toma de posesión formal del territoriu continental antárticu'l 8 de payares de 1942, por aciu l'allugamientu d'un cilindru que contenía una acta y una bandera dexaos ellí por una espedición al mandu del capitán de fragata Alberto J. Oddera. En xineru de 1943 personal del barcu británicu HMS Carnarvon Castle destruyó les evidencies de tomar de posesión arxentina, llantó la bandera británica y unvió a Buenos Aires l'acta. El 5 de marzu d'esi añu'l buque arxentín ARA 1° de Mayu removió la bandera británica.[90]

El peronismu (1945-1955)

Antecedentes: la Revolución del 4 de xunu de 1943 (1943-1946)

Arturo Rawson, Pedro Pablo Ramírez y Edelmiro Farrell, los trés xenerales presidentes de la Revolución del 43

El 4 de xunu de 1943 producióse un nuevu golpe militar encabezáu polos xenerales Arturo Rawson y Pedro Pablo Ramírez y sofitáu por dellos sectores militares ente los que se destacar una agrupación de militares del Exércitu denomináu GOU (Grupu d'Oficiales Xuníos), integráu por unos venti oficiales mayoritariamente nuevos d'ideoloxíes diverses que compartíen un enfoque nacionalista. El golpe derrocó al presidente Ramón Castillo quien foi reemplazáu pol xeneral Arturo Rawson, quien trés díes depués foi reemplazáu de la mesma pol xeneral Pedro Pablo Ramírez.

La Revolución del 43 contenía nel so interior diversos sectores que llucharon ente sigo pa controlar la direición del procesu. Unu d'esos sectores tuvo lideráu pol entós coronel Juan Domingo Perón, quién ocupó primeramente un cargu de menor significación como secretariu del Ministeriu de Guerra, en cabeza del Xeneral Edelmiro Farrell. A partir de la segunda metá de 1943 empezó una política d'alianza col movimientu sindical que-y dexaría dir ocupando posiciones cada vez más influyentes nel gobiernu militar. Nesi camín resultó fundamental la so designación a cargu del irrelevante Departamentu de Trabayu, alzáu depués al nivel de Secretaría d'Estáu.

A empiezos de 1944 el gobiernu militar rompió rellaciones diplómáticas colos países del Exa, decisión que llevó a un enfrentamientu ente los sos sectores internos y a esixir l'arrenunciu del presidente Ramírez, quien foi reemplazáu pol Xeneral Edelmiro Farrell, pasando Perón a ocupar el Ministeriu de Guerra que dexó aquel. Farrell sofitar en Perón y la so esitosa política llaboral-sindical y sufrió el embate del sector nacionalista de derecha lideráu pol Ministru del Interior, el xeneral Luis César Perlinger. Na segunda metá del añu'l dúu Farrell-Perón consolidó la so posición, moviendo al sector de la derecha nacionalista católica-hispanista, y afondó les reformes llaborales xeneralizando la negociación coleutiva, sancionando'l Estatutu del Peón de Campo que laboralizó la situación de los trabayadores rurales, creando los tribunales de trabayu y estableciendo la xubilación pa los emplegaos de comerciu. Tamién se tomaron importantes midíes industrialistas como la creación del Bancu Industrial de Creitu.

A partir del segundu semestre de 1943 establecer nel gobiernu un grupu integráu principalmente por sindicato socialistes y sindicalistes revolucionarios lideráu pol coronel Juan Domingo Perón, que llogró ocupar primero'l pequeñu Departamentu de Trabayu, pa dise fortaleciendo progresivamente, por aciu una aición empuesta a defender los derechos de los trabayadores y promover el protagonismu sindical. Les principales midíes llaborales fueron:

  • L'Estatutu del Peón, qu'estableció un salariu mínimu y procuró ameyorar les condiciones d'alimentación, vivienda y trabayu de los trabayadores rurales.
  • L'establecimientu del seguru social y la xubilación que benefició a 2 millones de persones.
  • La creación de Tribunales de Trabayu, que les sos sentencies, en llinies xenerales, resultaron favorables a les demandes obreres.
  • La fixación de meyores salariales y l'establecimientu del aguilandu pa tolos trabayadores.
  • La reconocencia de les asociaciones profesionales, colo cual el sindicalismu llogró una meyora sustancial de la so posición nel planu xurídicu.

En 1945 l'embaxador de los Estaos Xuníos Spruille Braden entamó un fuerte movimientu que s'identificó como antiperonista, que produció de la mesma qu'amplios sectores sindicales, hasta entós socialistes y sindicalistes revolucionarios -y en menor midida anarquistes y comunistes-, identificárense como peronistes. L'enfrentamientu ente dambos grupos derivó nun golpe d'estáu antiperonista el 9 d'ochobre de 1945, moviendo a los sindicalistes del gobiernu y deteniendo a Perón. Como respuesta, el 17 d'ochobre de 1945 producióse una gran movilización d'obreros y sindicalistes na Plaza de Mayu, qu'esixeron y llograron la lliberación de Perón y el compromisu de la dictadura de llamar a eleiciones.

A partir d'entós dambos bandos preparar pa enfrentase n'eleiciones el 24 de febreru de 1946 trunfando Juan Perón y como vicepresidente'l radical Hortensio Quijano -candidatos de los partíos Llaborista, Unión Cívica Radical Xunta Renovadora y Independiente-, contra la fórmula de la Unión Democrática integrada polos radicales José P. Tamborini-Enrique Mosca.

El primer gobiernu de Juan D. Perón (1946-1952)

Juan Domingo Perón: el mayor líder popular de la hestoria arxentina.

Nes eleiciones de 1946 Perón presentóse como candidatu de trés partíos aliaos: el Partíu Llaborista, entamáu polos sindicatos, la Unión Cívica Radical Xunta Renovadora y el Partíu Independiente, d'enclín conservador. El so vicepresidente foi Hortensio Quijano, un radical de la disidente Unión Cívica Radical Xunta Renovadora. Les eleiciones polarizaron al país: per un sitiu el peronismu, los sindicalistes de la CGT y grupos yrigoyenistas del radicalismu, O. C. R. Xunta Renovadora o FORXA (Onde s'atopaben reconocíes personalidaes como Arturo Jauretche, Raúl Scalabrini Ortiz, etc.), y de los conservadores de les provincies del interior y pol otru la Unión Democrática que cuntaba cola participación de la UCR y los partíos Socialista y Demócrata Progresista y el sofitu del Partíu Comunista, el conservadores de la Provincia de Buenos Aires y l'embaxador de los Estaos Xuníos, Spruille Braden. Nes eleiciones trunfó Perón, col 52% de los votos.

N'asumiendo la presidencia fundiéronse los partíos que llevaron la candidatura de Perón, formando'l Partíu Peronista —llamáu de volao Partíu Únicu de la Revolución, y güei conocíu como Partíu Xusticialista— y depués de llográu'l sufraxu femenín, en 1949 Eva Perón entamó'l Partíu Peronista Femenín. Establecióse un criteriu de cupos pol cual los cargos políticos partir en partes iguales ente los sindicatos, el sector políticu del Partíu Peronista y les muyeres.

En 1947 la Cámara de Diputaos empecipió un xuiciu políticu contra los miembros de la Corte Suprema qu'habíen legitimado los golpes d'estáu de 1930 y 1943, resultando removíos de los sos cargos. En 1949 convocóse eleiciones pa l'Asamblea Constituyente que dictó una nueva Constitución acorde colos principios del constitucionalismo social y el peronismu, estableciendo, ente otres coses la igualdá xurídica d'homes y muyeres, los derechos de los trabayadores, los derechos de la ancianidad, l'autonomía universitaria, la función social de la propiedá y les facultaes d'intervención del Estáu na economía, según la reeleición presidencial inmediata, que Perón utilizó en 1951.

Según el opositores, la principal intención del gobiernu yera esaniciar la torga impuesta pol artículu 77 (C.N. 1853/70) que nun dexaba la reeleición inmediata del presidente.[91]

El primer gobiernu peronista amplió los derechos llaboral y social, de les muyeres, de les persones que vivíen nos territorios nacionales, de los vieyos, de los neños, de los sectores vulnerables y promovio la industrialización del país. En materia llaboral creóse'l Ministeriu de Trabayu y Previsión Social y per primer vegada na hestoria arxentina la retribución del trabayu superó a la retribución del capital.[92] Con al respeutive de los derechos de les muyeres, sancionóse la llei del votu femenín en 1947. Con al respeutive de los territorios que los sos habitantes teníen los sos derechos políticos acutaos, en 1951 el Congresu Nacional aprobó la llei 14307 provincializando los territorios nacionales del Chaco y La Pampa que por decisión de les convenciones constituyentes escoyíes polos pueblos d'eses provincies adoptaron los nomes de Provincia Presidente Perón y Provincia Eva Perón, respeutivamente. En materia de seguridá social ("previsión social") se masificó la cobertoria, pasando de 397.000 afiliaos en 1939 a 2.327.946 en 1949,[93] al empar que Eva Perón realizó una amplia obra asistencia social a los sectores más vulnerables, dende la Fundación Eva Perón que los sos fondos proveníen d'apurras de distinta índole: taben los obligatorios impuestos por lleis nacionales sobre los jornales de los obreros arxentinos dos veces al añu y les donaciones d'empreses privaes, aparentemente voluntaries pero constituyendo na práutica casi un requisitu pa funcionar ensin problemes col gobiernu peronista.[94][95]Tamién recibía fondos del Estáu y utilizaba inmuebles, personal y medios de tresporte del mesmu. Un decretu del Poder Executivu dispunxo que les demasíes de les partíes de cada ministeriu tresferir a la Fundación y magar que foi oxetáu pol Tribunal de Cuentes igual foi aplicáu.[96] En materia de salú creóse'l Ministeriu de Salú Pública a cargu del Dr. Ramón Carrillo, dende la cual realizáronse campañes pa esaniciar el paludismu, la fiebre mariello y les enfermedaes venérees, programes de vacunación masiva (antivariólica y antidiftérica), producción nacional de melecines y amenorgamientu del so costo y construcción d'hospitales.[97] En materia económico se nacionalizaron sectores básicos como los ferrocarriles, el serviciu telefónicu, les llinies aérees, el comerciu esterior, la flota mercante, el sector siderúrxicu pesáu ya impulsóse la industrialización. En política internacional el ministru Juan Atilio Bramuglia, d'estraición sindical, implementó una política de neutralidá na Guerra Fría que denominó "la tercer posición" y una política d'aliances rexonal con Bolivia, Brasil, Paraguái y Chile.[98] N'educación promoviose la educación téunica, creóse la Universidá Obrera Nacional (depués renombrada Universidá Teunolóxica Nacional) y establecióse la gratuidá de la enseñanza universitaria.[99][100]


− Tres 15 años de democracies acutaes ya intervenciones militares sobre los gobiernos civiles, en 1946 el Congresu sancionó una nueva Llei d'Educación Cimera que punxo a les universidaes so la órbita de les regles d'una democracia ensin proscripción. Pa eso, y marcando un finxu na hestoria de la llexislación sobre educación cimera, el peronismu dictó en 1947 la Llei Nᵘ 13.031, denominada Llei Guardo, n'honor al diputáu xusticialista creador del so articuláu. Esta llexislación punxo puntu final a la llarga vixencia de los cuatro artículos de l'amenorgada Llei Nᵘ 1.597 de 1885, “Llei Ablanéu”, qu'ofició de marcu llegal hasta entós.

En 1949, col enfotu de atender a dellos planteos de los universitarios, incorporar meyores de la llei sancionada en 1947 y sentar les bases pa una nueva llei, incorporóse un artículu na Constitución arxentina de 1949. Nel añu 1954 sancionóse una nueva llei, la 14.297. Nella incorporáronse dellos otros postulaos de la Reforma Universitaria, como la definición de la estensión y la participación direuta de los estudiantes. Esta llei afondó la participación estudiantil nel gobiernu de les facultaes, otorgándo-yos el derechu al votu.[101]

Polarización ente peronistes y antiperonistas

Los dos primeros gobiernos peronistes tuvieron marcaos pola estrema polarización de la sociedá ente antiperonistas y peronistes, según pola aición de sectores non peronistes nin antiperonistas, sofitando a unu o otru bandu o a nengunu. Andrés Ablanéu y Alejandra Giuliani falen de la historiografía antiperonista que se fixo dominante a partir de la dictadura antiperonista de 1955,[102] señalando los sos mitos,[103] y la so interpretación acutada de los fechos al desconocer l'autonomía de los diversos grupos qu'integraron l'alianza peronista.[102] Nel mesmu sentíu empobínense les investigaciones del historiador israelín Raanan Rein, poniendo l'acentu nel estudiu de les carauterístiques especiales de los dirixentes de segunda llinia del peronismu y les particularidaes rexonales.[104] En 2003 el dirixente peronista Antonio Cafiero reprochó la interpretación de los fechos que faía unu de los principales historiador antiperonistas, Hugo Gambini, por non tener en cuenta'l contestu históricu nel qu'asocedieron esos fechos.[105]

El gobiernu peronista y la xusticia detuvieron dirixentes de la oposición acusándolos de cometer delitos, participar n'actos terroristes ya intentos de golpes d'Estáu.[106][107][108][109] Ricardo Balbín, diputáu de la Unión Cívica Radical foi desaforáu pola Cámara de Diputaos de la Nación y deteníu por orde xudicial, acusáu de cometer el delitu de desacatamientu.[110][111] El xeneral Alejandro Agustín Lanusse foi deteníu pola so participación nel intentu de golpe d'estáu de 1951.[107] Los dirixentes de la Unión Cívica Radical Roque Carranza y Arturo Mathov fueron deteníos por haber asesináu a siete persones y mancar a más de cien nel atentáu na Plaza de Mayu del 15 d'abril de 1953, siendo de la mesma torturaos pola Policía Federal.[112]

Hugo Gambini y Silvia Mercado señalen que'l gobiernu negó l'accesu a la radio y televisión a los dirixentes non peronistes hasta dos meses antes del so derrocamientu.[113][114][115]

Nesos años "la radio" yeren una gran cantidá d'emisores privaes instalaes na mayoría de les grandes ciudaes del país, ente que "la televisión" yera un canal estatal, qu'empecipió les sos tresmisiones en 1951. Mirta Varela señala que "Perón llegó al gobiernu tou la prensa en contra" y que mientres la campaña eleutoral, los grandes diarios nacionales y la radio, práuticamente nun dieron espaciu a les actividaes del frente peronista, espublizando una simboloxía que presentaba a los peronistes como "invasores" y espresiones como "les pates na fonte" pa referise a les persones que s'enfrescaben,[116] evitando los nomes de Perón y Evita, antemanando una política d'esclusión del peronismu de los medios de comunicación qu'establecería por llei la dictadura antiperonista dempués de 1955.[117]

Celso Ramón Lorenzo cunta que los locales partidarios de la oposición yeren atacaos, la policía reprimía los sos actos públicos y escorríase a los militantes. El gobiernu usaba la figura del "desacatamientu contra la invistidura presidencial" pa procesar inclusive a diputaos de la oposición.[118]

El gobiernu clausuró diarios opositores, en dellos casos por aciu la Comisión Visca, una comisión del bicameral del Congresu Nacional presidida pol diputáu José Emilio Visca, un exconservador aportáu peronista. Los fechos indiquen que la Comisión Visca clausuró gran cantidá de diarios opositores, sobremanera nes ciudaes del interior. Visca yera secundáu pol diputáu tamién peronista Rodolfo Decker. La comisión foi creada en 1949 pa investigar les denuncies de tortures aplicaes a opositores, pero qu'en llugar d'ello dedicóse a investigar y clausurar medios de prensa que nun respondieren al gobiernu, coles escuses más insignificantes o remanando "razones de seguridá, hixene y moralidá" y asina un bañu en males condiciones yera abonda causa..[119][120][115][121]. Nel so estudiu sobre la rellación de peronismu colos medios de comunicación, Mirta Varela contextualiza el conflictu poniendo de relieve la confrontación de "tola prensa" contra'l peronismu, frecuentemente con información decididamente parcial y discriminación de clase,[122] dende la campaña eleutora de 1946, contextualizando el conflictu.[117] L'historiador[123]Félix Luna cuestionó duramente la conducta de los medios de prensa naquel momentu:

Dende'l puntu de vista de la ética periodística, la posición de la prensa independiente foi condenable. El castigu a esti sectarismu llegó por sigo mesmu: la deformación de la realidá foi tan completa que toos, los qu'escribíen y los que lleíen, llegaron a convencese de que la imaxe presentada yera cierta; que la Unión Democrática representaba l'arrasadora mayoría del país frente a minúscules alteries despreciables.
Félix Luna[124]

Escorrió a sindicalistes opositores,[108][125]removió a los profesores disidentes de les universidaes,[126][127]utilizó recursos del Estáu pa l'actividá del Partíu Peronista[128]impulsó un cultu a la personalidá [129][130][131] de Perón y Eva Perón dende los llibros de llectura na escuela primaria hasta la designación con nomes alusivos al peronismu tales como Eva Perón, Juan Domingo Perón, el ministru Juan Pistarini, 26 de xunetu, 8 d'ochobre (cumpleaños de Perón), 7 de mayu (cumpleaños d'Eva Perón) y 17 d'ochobre (fecha de la manifestación obrera qu'esixó a la dictadura militar la lliberación de Perón), de cais,[131] estaciones de tren[131] y soterrañu,[132] ciudaes y places[ensin referencies], buques de guerra ya instalaciones y unidaes militares,[133][134] etc.,[131]obligó a los emplegaos públicos a ser afiliaos al Partíu Peronista.[135]impulsó a la Confederación Xeneral Universitaria (CGU) como representante de los estudiantes peronistes n'oposición a la Federación Universitaria Arxentina (FUA), d'enclín antiperonista [136].

L'israelín Raanan Rein cuestiona l'enclín d'una parte d'historiografía arxentina por haber "mordíu l'anzuelu" de la retórica populista, aceptando como un fechu la rellación direuta ente Perón y los sos siguidores, ensin tener en cuenta l'autonomía de los distintos poderes, grupos, segundes llinies y manifestaciones rexonales del movimientu.[104]

En 1951 el gobiernu peronista decidió unviar al Congresu Nacional un proyeutu pa provincializar los territorios nacionales de La Pampa y Chaco, que los sos habitantes escarecíen de derechu a escoyer y ser escoyíos. Pa constituyise como tales, les poblaciones de les nueves provincies escoyeron convenciones constituyentes, ganando la mayoría'l Partíu Peronista. Les constituciones provinciales siguieron los líneamientos del constitucionalismo social y de la reforma constitucional arxentina de 1949, estableciendo ente otres normes los derechos de los trabayadores, de la ancianidad y l'igualdá xurídica ente varones y muyeres. En diches constituciones los convencionales dispunxeron nomar al exterritorio de La Pampa como Provincia Eva Perón y al exterritorio del Chaco como Provincia Presidente Perón.[137][138]

Grupos d'oposición antiperonista, ente ellos sectores militares, principalmente de la Marina, de la Unión Cívica Radical, del partíu conservador, de la Ilesia católica, d'organizaciones d'estrema derecha y del Partíu Socialista, impulsaron aiciones de desestabilización institucional,[ensin referencies] entamaron comandos civiles armaos,[ensin referencies] entamaron el golpe d'Estáu en 1951, realizaron l'atentáu terrorista na Plaza de Mayu del 15 d'abril de 1953 matando a siete persones y mancando a otros cien, entamaron el bombardéu de Plaza de Mayu -unu de los participantes foi l'altu dirixente radical Miguel Ángel Zavala Ortiz- asesinando a 308 persones y un númberu indetermináu de víctimes que nun pudieron ser reconocíes y realizaron el golpe d'estáu de 1955 pa imponer una dictadura militar, que derogó por proclama militar la Constitución de 1949 ya impunxo un réxime represivu col oxetivu declaráu de "desperonizar" el país, fusilando, encarcelando y escorriendo a dirixentes políticos y sindicales peronistes, cesanteando a profesores peronistes, suspendiendo a deportistes que tuvieren idees peronistes y estableciendo llistes negres pa los artistes peronistes.

L'intentu de golpe d'Estáu del 28 de setiembre de 1951

El 28 de setiembre de 1951 efeutivos del Exércitu, la Marina y l'Aeronáutica al mandu del xeneral retiráu Benjamín Menéndez intentaron derrocar al gobiernu del presidente Juan Domingo Perón. Nel so curtiu proclama los rebeldes acusaben al gobiernu de llevar la Nación a “una quiebra total del so creitu internu y esternu, tantu no moral y espiritual como no material”. Les restricciones a les llibertaes cíviques y a l'aición de los opositores, la reforma constitucional que dexaba la reeleición del Presidente, según les midíes de politización de les fuercies armaes paecen influyir nos militares adherentes al movimientu.

Dellos sectores descontentos de les fuercies armaes entraron nun estáu deliberativo pa destituyir al gobiernu y buscaron un líder pa encabezar la rebelión. Los que podíen asumir esi papel yeren los xenerales Eduardo Lonardi, l'únicu militar non oficialista con mandu de tropes, que taba como comandante del Primer Cuerpu d'Exércitu y el xeneral Benjamín Menéndez, retiráu dende 1942, pero nun pudieron alcordar una aición de mancomún, dixebraos –en pallabres de Potash coles que coincide Lluna- pola dignidá personal, l'arguyu y l'ambición”.[139]

Viendo un momentu políticu favorable Menéndez dio la orde de desencadenar el golpe'l 28 de setiembre y Lonardi –que pidiera'l so retiru, que-y foi aceptáu de momentu- decidió nun xuntar al golpe pero dexó en llibertá a los sos siguidores, parte de los cualos sofitaron el mesmu. Na madrugada d'esi día Menéndez y el so estáu mayor entraron a Campo de Mayu, una instalación militar de gran estensión, onde yá había unidaes sulevaes. Producir nel reximientu de tanques un tirotéu que causó l'únicu muertu, el cabu Miguel Farina qu'intentara oponese. De los trenta tanques presentes, namái pudieron movilizar a dos –probablemente por sabotaxe de los suboficiales- y el restu foi abandonáu, polo qu'en definitiva la columna golpista partió al mandu del xeneral Menéndez con dos tanques Sherman, tres unidad blindaes y 200 efeutivos a caballu.

Nun llogró'l sofitu esperáu del Colexu Militar de la Nación y el destacamentu mecanizado de La Tablada que tamién se remontó rindir ensin combatir ante tropes lleales al gobiernu polo que Menéndez xuntu con dalgunos de los sos oficiales apurrióse deteníu.

Per otra parte, la escuadra aeronaval y la base militar de Punta Indiu, que se sulevaren, al conocer qu'escarecíen de fuercies terrestres arrenunciaron de la so aición y dalgunos de los intervinientes fueron deteníos y otros escaparon.

Los militares golpistes fueron deteníos y enxuiciaos. Perón y Lluceru impulsaron sicasí optaron por aplicar sanciones moderaes. Menéndez foi condergáu a 15 años de prisión; Rodolfo Larcher, Armando Repetto y Julio Alsogaray, fueron condergaos seis años de reclusión; a cuatro años'l capitán Alejandro Agustín Lanusse, Gustavo Martínez Zuviría, Víctor Salas y Mariña Paz; fueron sancionaos a trés años Manuel Raymúndez y Rómulo Menéndez y a un añu Luis Prémoli, Ricardo Echeverry Boneo y Manuel Rojas Silveyra. Nengún d'ellos perdió'l so grau militar.[140][141] Los sectores más duros del peronismu, lideraos por Eva Perón, sosteníen que los delitos cometíos -qu'incluyíen un homicidiu-, tuvieron de ser sancionaos severamente, con perda de los graos militares y aplicación de la pena de muerte nos casos más graves.[141] L'historiador radical Félix Luna cuntó que Perón aprovechó l'intentu del golpe pa depurar les fuercies armaes, esprendiéndose por aciu el so retiru d'oficiales que nun fueren parte de la rebelión.[142]

El xefe de l'aviación naval, capitán de navío Vicente Baroja escapó al Uruguái y dende ellí declaró:

Confiáramos en derrocar al tiranu con pequeñes aiciones, ensin derramamiento de sangre. La lleición foi que yera precisu llegar al derramamiento de sangre pa voltiar.
Capitán de navío Vicente Baroja[143]

El segundu gobiernu de Juan D. Perón (1952-1955)

En 1949, Perón reformó la Constitución de 1853, de manera que pudo ser reelexíu nes eleiciones de 1951. Per primer vegada na hestoria del país les muyeres exercieron el so derechu al votu. En payares, Perón volvió trunfar nes eleiciones per un ampliu marxe (62,49%).

Nesi añu, Eva Perón intentó aportar a la nominación a la vicepresidencia de lo que sería'l segundu mandatu presidencial de Perón. Magar cuntaba col respaldu de la CGT,[ensin referencies] la oposición militar y el so estáu de salú conducir al so célebre renunciamientu nun actu multitudinariu na avenida 9 de xunetu. Evita morrió d'un cáncer uterín a la edá de 33 años en 1952. El so cuerpu foi embalsamáu y calteníu n'esposición hasta que'l golpe militar espulsó al so home del poder en 1955. Clandestinamente foi unviáu'l cadabre a Italia y soterrada en Milán con nome falsu. En 1972 foi devueltu al so maríu. Los sos restos reposen nel campusantu de La Recoleta en Buenos Aires.

L'Estáu de Bienestar y l'economía peronista

Presentación de candidatura Perón-Eva Perón, agostu de 1951

La llegada del peronismu al poder en democracia producir en plena posguerra mundial, lo cual significaba la debilidá económica d'una Europa en ruines y el fuerte lideralgu d'Estaos Xuníos nel Hemisferiu Occidental. Nesti escenariu, Arxentina atopar por primer vegada na so hestoria na posición de acreedor de los países centrales, gracies a les esportaciones de carnes y granos a les potencies batalloses. El principal deldor yera'l Reinu Xuníu qu'ante la emerxencia declaró la so iliquidez, bloquiando la llibre disponibilidad d'esos montos. El gobiernu peronista optó por utilizar esos creitos p'adquirir empreses de servicios públicos de capital británicu. En 1946 llanzóse'l primera plan quinquenal, y en 1951 el segundu; el so fin yera regular ya incentivar la producción industrial y lo relativo a ella.

La bonanza económica de l'Arxentina siguía, impulsada pol creciente mercáu internu que se formara pola baxa de les importaciones provenientes de los países en guerra. Esto ayudó al gobiernu de Perón a aplicar una vasta política de bienestar qu'incluyía la efeutivización de nuevos derechos sociales, como periodos de vacaciones y descansu, y sobremanera salarios más dignos. Empecípiense importantes planes de vivienda, y enormes inversiones en salú, educación y enerxía. Toos estos beneficios fueron llargamente espublizaos y capitalizaos poles figures de Perón y la so muyer, que creó una fundación d'asistencia social financiada básicamente con fondos estatales y apurras empresarios (munchos de calter forzosu); tamién les nacionalizaciones y estatizaciones de los servicios públicos, como los ferrocarriles británicos, yeren proclamaos como conquistes de soberanía ya independencia económica. Los trabayadores llegaben a compartir más del 50 per cientu de la renta nacional pa 1946. L'aumentu de los ingresos de la población antes marxinada, agora causaba una gran crecedera del consumu y la modernización de gran parte de la sociedá arxentina. Los espacios públicos qu'antes yeren frecuentaos por una esclusiva franxa de la sociedá, agora frecuentar xente de toles clases sociales.

En 1951 Perón buscaba la so reeleición, y la CGT propunxo pa la so compañera de fórmula a la mesma Evita nun actu'l 22 d'agostu de 1951. L'actu ye conocíu como'l "Cabildru Abiertu del Xusticialismu" onde dos millones de trabayadores concentrar pa sofitar la fórmula Perón-Eva Perón. Nueve díes dempués Evita arrenunciu en cadena nacional a la so candidatura yá que pa esi entós la so enfermedá yera terminal. Sanciónase una reforma eleutoral que prohibe les coaliciones o aliances de partíos y nes eleiciones Perón foi escoyíu pa un nuevu periodu presidencial col 62,5 % de los votos nes primeres eleiciones en que s'exerz el votu femenín n'Arxentina. Mientres el gobiernu de Perón creóse la Flota Mercante, que aportó a la cuarta del mundu, formóse Aerollinies Arxentines, dándo-y al país tresportes aéreos propios, xeneróse un fuerte procesu de industrialización facilitando la instalación d'industries pesaes, y empezóse a fabricar gran cantidá de maquinaries y automotores, llogrando una importante independencia económica. La so política perxudicó ostensiblemente a los intereses británicos qu'a lo postrero se xuniríen con el opositores al réxime.[144] El peronismu cuntó con una amplia adhesión de los sectores populares a partir d'entós, pero de la mesma produció una fonda polarización ente los peronistes y los antiperonistas. Evita finalmente muerre'l 26 de xunetu de 1952, con tán namái 33 años d'edá, depués de que Perón empecipie'l so segundu mandatu. El so funeral marcó un finxu na hestoria arxentina: recibió los honores d'un presidente n'exerciciu, el so cortexu aciagu foi guardáu nes cais de Buenos Aires por casi tres millones de persones, y el so funeral duró dieciséis díes. El Congresu declarar Xefa Espiritual de la Nación Arxentina.

El modelu económicu carauterizar por una profundización del procesu de sustitución d'importaciones, promoviendo'l desenvolvimientu de la industria nacional y llevándola a niveles d'autosuficiencia non vistos hasta entós; sobremanera la industria aeronáutico tien un impulsu singular (Créase'l IAME). A empiezos de la década del cincuenta'l contestu mundial dexa de ser favorable una y bones Estaos Xuníos por aciu el Plan Marshall asitiaba los sos escedentes agrícoles n'Europa llindando l'accesu al mercáu de los alimentos arxentinos, y sumir a un boicó comercial estauxunidense pa los productos industriales arxentinos. Con una visión esterior ellabora un plan d'integración llatinoamericana al que denomina ABC precisamente pa refugar la hexemonía de EUA.

La situación económica empieza a deteriorase y un nuevu ministru d'Asuntos Económicos, Alfredo Gómez Morales, aplicó midíes de corte ortodoxu, como l'axuste de ciertos gastos públicos; Perón plantegó la firma de contratos d'esplotación petrolífera con compañíes norteamericanes, por cuenta de la escasez de petroleu que llindó la crecedera económica.

Polarización y golpe d'estáu

Por cuenta de la fuerte campaña de desprestixu del gobiernu, impulsada polos sectores económicos más poderosos al traviés de gran parte de los medios de prensa, el Segundu Gobiernu Peronista aumentó'l control sobre'l periodismu, por casu, cola espropiación del Diariu La Prensa, la esclusión total de la radiofonía de los políticos non peronistes y la censura. Son deteníos ensin procesu dalgunos políticos opositores, y realízase una política propagandística xigantesca p'afitar el gobiernu qu'algama inclusive a los llibros escolares de los neños. Fueron comprobaos actos de tortures policiales como'l del estudiante Mario Ernesto Bravo.

Denúnciense combalechadures en contra del gobiernu. En 1951 gánase la sulevación del Xeneral Benjamín Menéndez. En 1953, tres un Atentáu terrorista del 15 d'abril de 1953 en Plaza de Mayu atentáu antiperonista en Plaza de mayu que dexó 5 muertos mientres un actu de la C.G.T. partidarios peronistes ataquen y amburen la sede del Jockey Club, la Casa del pueblu (sede del Partíu Socialista), y la sede del Partíu Radical mientres la policía abstener d'intervenir y los bomberos namái controlen que les quemes nun s'arrobinen a les cases vecines.

Esta división política interna apinar col enfrentamientu cola Ilesia católica en 1954, producíu por un conxuntu de circunstancies, ente elles la fundación en 1954 del Partíu Demócrata Cristianu de l'Arxentina. A partir d'esi momentu, el Presidente empecipia una política contra l'altu cleru de la Ilesia católica, y aprueba nel senáu midíes de corte progresista como la llegalización del divorciu venceyar, y derogando la enseñanza relixosa obligatoria nes escueles públiques. Les manifestaciones opositores aumentaron. La tradicional celebración del Corpus Christi en Plaza de Mayu del 11 de xunu de 1955, tresformar nun masivu actu opositor. Crúciense fuertes acusaciones.

Víctimes del bombardéu a Plaza de Mayu de xunu de 1955

El 16 de xunu de 1955 al mediu día, unos trenta aviones sulevaos de l'Armada y de la Fuercia Aérea bombardearon y ametrallaron a la población de Buenos Aires na Plaza de Mayu y otros llugares, coordinaos con un asaltu per tierra que resulta fallíu.[145] Les estimaciones de les víctimes d'esti ataque varien ente 355 muertos y 600 mancaos según el parte oficial, hasta 4 500 finaos según Radio Puertu Belgrano.[146] La sida yera asesinar al Xeneral Perón, que nun s'atopaba nel llugar; a la nueche, y ensin que la policía nin los bomberos intervinieren, grupos de simpatizantes al gobiernu salíos de dependencies oficiales y de la sede del Partíu Peronista escalaron y amburaron ilesies. El grau de polarización y enfrentamientu ente peronistes y antiperonistas tornaba la situación casi insostenible. Multiplicábense los atentaos terroristes antiperonistas por tol país, que'l gobiernu aportunaba en señalar como promovidos dend'Estaos Xuníos y Gran Bretaña.

En setiembre de 1955, grupos militares sulevar en Córdoba. Los rebeldes tamién amenaciaron con cañonear dende buques la refinería de la ciudá de Mar de la Plata. Perón, decidíu a evitar un derramamiento de sangre mayor, ordenó nun combatir a les fuercies rebalbes. La CGT encamentó a los obreros permanecer n'aselu.[147] El Presidente foi derrocáu, y empecipió el so esiliu: moró en dellos países llatinoamericanos antes de exiliarse llargu tiempu n'España pa volver finalmente en 1973.

Los militares que derrocaron a Perón, denominaron Revolución Llibertadora a la so golpe d'Estáu y ocuparon el Gobiernu. Les sos primeres midíes seríen la proscripción del peronismu, el so partíu y simboloxía, que sicasí va caltener la so gran popularidá na clandestinidá; según la persecución, tortura y l'esiliu de dirixentes y simpatizantes peronistes, y hasta el fusilamiento de los militares que, contraviniendo el conseyu de Perón, subleváronse'l 9 de xunu de 1956, lo que-y valió al golpismu'l llamátigu de «revolución fusiladora».

Alcuerdu con Chile al respeutive de l'Antártida

Depués de ser reorganizada la Comisión Nacional del Antárticu por decretu N° 8507 del 23 de marzu de 1946 dispúnxose una serie de xuntes ente dellos ministerios pa llevar alantre una política antártica a gran escala.[148] Por cuenta de eses xuntes el 2 de setiembre de 1946 dictóse'l decretu N° 8944 qu'afitó nueves llendes pa l'Antártida Arxentina ente los meridianos 25° y 74° (el del estremu oriental de les islles Sandwich del Sur) de longitud Oeste. Finalmente'l decretu-llei Nᵘ 2129, del 28 de febreru de 1957, estableció les llendes definitives ente los meridianos 25ᵘ y 74ᵘ Oeste y el paralelu 60ᵘ de latitud Sur.

Chile y l'Arxentina roblaron el 4 de marzu de 1948 un mutuu alcuerdu na proteición y defensa xurídica de los sos derechos territoriales antárticos, reconociendo mutuamente:

(...) hasta tantu apautar, por aciu alcuerdos amistosos, la llinia de común vecindá nos territorios antárticos de Chile y la República Arxentina, declaren:

1) Que dambos Gobiernos van actuar de común alcuerdu na proteición y defensa xurídica de los sos derechos na Antártida Suramericana, entendida ente los meridianos 25° y 90°, de longitud oeste de Greenwich, en que los sos territorios reconocer Chile y la República Arxentina indiscutibles derechos de soberanía.
2) Que tán d'alcuerdu en siguir la so aición alministrativa, d'esploración, vixilancia y fomentu na rexón de frontera ensin definir de les sos respeutives zones antártiques, dientro d'un espíritu de cooperación recíproca.

3) Que lo más aína, y, seya que non, nel cursu del presente añu, van prosiguir les negociaciones hasta llegar a la concertación d'un tratáu chilenu-arxentín de demarcación de llendes na Antártida Suramericana.

El 25 de xineru de 1948 instalóse'l Destacamento Naval Decepción.

Ente'l 12 y el 29 de febreru de 1948 (feches de partida y llegada a Puertu Belgrano) una flota de guerra arxentina con 3000 homes a bordu visitó les Orcadas del Sur, partir norte de la península Antártica y les Shetland del Sur. Taba compuesta polos cruceros ARA 25 de Mayu y ARA Almirante Brown, los torpederos ARA Misiones, ARA Ente Ríos, ARA Santa Cruz, ARA San Luis, ARA Mendoza y ARA Cervantes. Como recordatoriu d'esi viaxe'l estrechu Bransfield foi renombráu como mar de la Flota na toponimia arxentina.[149]

El 7 d'abril de 1948 por decretu N° 9905 establecióse la dependencia política-alministrativa del Sector Antárticu Arxentín del gobernador marítimu del Territoriu Nacional de Tierra del Fueu. Por decrétolu N° 17040 del 9 de xunu foi creada la División Antártida y Malvines so dependencia del Ministeriu de Rellaciones Esteriores. La so función yera entender en tou lo rellacionao cola defensa de los derechos xurídicos arxentinos sobre l'Antártida Arxentina, les Malvines, Xeorxa del Sur y Sandwich del Sur.[150]

El Abellugu Naval Groussac instaláu pola Armada Arxentina en 1955.

En 1951 inauguróse la primer base continental arxentina na Antártida, el Destacamentu Naval Almirante Brown. Al añu siguiente inauguróse'l Destacamentu Naval Esperanza. Mientres se construyía esta última base na bahía Esperanza, producióse'l primer tirotéu bélicu na Antártida el 1 de febreru de 1952, cuando un equipu de mariña arxentín, depués de realizar una alvertencia, disparó sobre les cabeces una rabasera d'ametralladora y obligó a reembarcar a un equipu civil del "Falkland Islands Dependencies Survey" que descargaben materiales del barcu John Biscoe col enfotu de restablecer ellí la base británica "D" amburada en 1948.

En 1952 y en 1953 los gobiernos de los estaos d'Arxentina y Chile (entós siendo respeutivos presidentes de los dos estaos Juan Domingo Perón y Carlos Ibáñez del Campo) alcordaron un entendimientu pol cual coordinaron aiciones contra les pretensiones del Reinu Xuníu de cuenta que les zones de reclamaciones translapadas (un triángulu curvu al sur del paralelu 60°S y ente los meridianos 53°O y 74°O y el Polu Sur) ente los dos estaos quedaron suxetes a la cooperación ente dambos estaos y na perspeutiva d'una soberanía condominial, quedaba refrendada una aición cooperativa de beneficios mutuos ente dambos estaos.

El 17 de xineru de 1953 foi inauguráu na caleta Balleneros el Abellugu Teniente Lasala (una cabaña y una tienda de campaña) por personal del barcu arxentín ARA Chiriguano, quedando nél un sarxentu y un cabu de l'Armada Arxentina. El 15 de febreru, nel incidente de la Isla Decepción, desembarcaron 32 Royal Marines de la fragata británica HMS Snipe armaos con subfusiles Sten, fusiles y gas lacrimógeno prindando a los dos marinos arxentinos.[151] L'abellugu arxentín y un cercanu abellugu chilenu despobláu fueron destruyíos y los marinos arxentinos fueron apurríos a un barcu d'esi país el 18 de febreru nes islles Xeorxa del Sur. Un destacamentu británicu permaneció tres meses na isla mientres la fragata patrulló les sos agües hasta abril.

El 4 de mayu de 1955 el Reinu Xuníu presentó dos demandes, contra l'Arxentina y Chile respeutivamente, ante la Corte Internacional de Xusticia por que ésta declarara la invalidez de les reclamaciones de soberanía de los dos países sobre árees antártiques y subantártiques. El 15 de xunetu de 1955 el gobiernu chilenu refugó la xurisdicción de la Corte nesi casu y el 1 d'agostu facer tamién el Gobiernu arxentín, polo que'l 16 de marzu de 1956 les demandes fueron archivaes.[152]

Arxentina mientres la Guerra Fría (1945-1991)

Magar a empiezos de 1945, Arxentina declaróse abiertamente en sofitu de los Aliaos de la Segunda Guerra Mundial, nun participó del conflictu, y mientres los siguientes casi cincuenta año, amosó mayor allugamientu escontra les potencies occidentales mientres la denominada Guerra Fría. Mientres la Guerra Fría desamarrar na Arxentina y Años_de plomu otros países de la rexón una esguilada de violencia conocida como «Guerra Puerca» o «Los años de plomu». Nesti contestu, producióse tamién el conocíu Plan Cóndor qu'incluyó a dellos países de la rexón.

Mientres los 60 y 70, tolos gobiernos electos fueron derrocaos por golpes militares. El conflictu social y la violencia política fueron creciendo n'intensidá. Perón y el partíu xusticialista, entá dende la proscripción, van siguir siendo un factor importante nel panorama políticu de too esti periodu. Munches de les conquistes sociales llograes mientres los gobiernos peronistes sumen. Paradóxicamente la economía rexistró los más altos índices de crecedera del mundu, pero la delda esterna tamién aumenta fuertemente. A partir de la segunda metá de la década del 60, tamién s'agraven los problemes sociales, y apaez la insurxencia guerrillera d'ERP y Montoneros y otres organizaciones armaes. En 1972 Perón vuelve al país. El claru trunfu del peronismu nes eleiciones de 1973 vense afeutaes pola muerte de Perón al añu siguiente. El país emponer a una traxedia.[153]

La «Revolución Llibertadora» (1955-1958)

Xenerales Eduardo Lonardi y Pedro Eugenio Aramburu, los dos dictadores socesivos de la «Revolución Llibertadora»

El 23 de setiembre de 1955 les Fuercies Armaes al mandu del xeneral Eduardo Lonardi derrocaron a Perón y establecieron una dictadura llamada Revolución Llibertadora. Tres un conflictu na dirigencia, el sector de Lonardi foi espulsáu del gobiernu. A partir d'entós impúnxose la proscripción del Partíu Xusticialista (peronista) y persecución de los sos simpatizantes, que se caltendría por 18 años, y l'intervención de los sindicatos, que los sos líderes son encarcelaos y torturaos. Tamién, nun casu ensin precedentes na hestoria arxentina moderna, en 1956 el gobiernu militar fusiló, en dellos casos en forma pública y n'otros clandestinamente, a 31 militares y civiles peronistes.

La Revolución Llibertadora cuntó con una Xunta Consultiva integrada pola mayor parte de los partíos políticos: Unión Cívica Radical, Partíu Socialista, Partíu Demócrata Nacional, Partíu Demócrata Cristianu y Partíu Demócrata Progresista.

El grupu golpista taba estremáu en dos sectores: un sector nacionalista-católicu lideráu pol Xeneral Eduardo Lonardi, que tomó'l gobiernu al empiezu, y un grupu lliberal-conservador lideráu pol Xeneral Pedro Eugenio Aramburu y l'Almirante Isaac Rojas que finalmente por aciu un golpe d'estáu internu movió al primeru y reemplazó a Lonardi por Aramburu como «presidente».

El gobiernu militar asignó'l Ministeriu d'Economía a un civil, asocediéndose Eugenio Folcini, Eugenio Blanco, Roberto Verrier y Adalberto Krieger Vasena, que llevaron alantre una política inspirada nos criterios de los sectores socialmente más acomodaos y poderosos económicamente.

Una de les midíes institucionales más importantes de la dictadura militar foi dictar una proclama derogando ipso facto la Constitución Nacional vixente, conocida como Constitución de 1949, pa reemplazala pol testu de la Constitución de 1853. Esta midida sería depués respondida por por una Convención Constituyente escoyida con proscripciones, que sesionó sol réxime militar y amestó-y l'artículu 14 bis sobre proteición del trabayu.

En 1958 la Revolución Llibertadora convocó a eleiciones llindaes y controlaes poles Fuercies Armaes, con proscripción total del Partíu Xusticialista, que fueron ganaes pola UCRI, el sector de la Unión Cívica Radical lideráu por Arturo Frondizi. Por dicha razón Marcelo Cavarozzi definió los réximes de Frondizi y Arturo Illia como "semi-democracies".[154]

Eleiciones presidenciales de 1958
Fórmula presidencial Partíu Votos %
Arturo Frondizi - Alejandro Gómez Unión Cívica Radical Intransixente 4.090.840 44,79
Ricardo Balbín - Santiago H. del Castillo Unión Cívica Radical del Pueblu 2.640.454 28,91
Votos en blancu 836.658 9,16
Lucas Ayarragaray - Horacio Sueldu Partíu Demócrata Cristianu 289.245 3,17
Alfredo Palacios - Carlos Sánchez Viamonte Partíu Socialista 262.369 2,87
Vicente Solano Lima - Alfredo Massi Partíu Conservador Popular 172.721 1,89
Luciano F. Molinas - Horacio R. Thedy Partíu Demócrata Progresista 127.465 1,40
Alejandro Leloir - Juan A. Bramuglia Unión Popular 101.000 1,11
Partíu Cívicu Independiente 38.228 0,42
Conservadores 30.239 0,33
Fonte: Historia Arxentina[155]

Presidencia de Frondizi (1958-1962)

Arturo Frondizi.

En 1958 Arturo Frondizi, pola Unión Cívica Radical Intransixente con un proyeutu desarrollista ganó les eleiciones presidenciales de 1958 col sofitu del peronismu ilegalizado nesi entós.

El so periodu de gobiernu carauterizar por adoptar el desarrollismo como política básica de gobiernu, a partir de los encamientos de la CEPAL y les definiciones de la llamada teoría de la dependencia desenvuelta a partir de los años 1950. La política desarrollista dexó una relativa crecedera de les industries automotriz, siderúrxica y petroquímica.

A fines de 1958 robló un Plan de Estabilización o Austeridá col Fondu Monetariu Internacional (FMI), nel que se comprometió a executar polítiques económiques y educatives que xeneraron gran resistencia ente los sindicatos y el movimientu estudiantil. Les protestes populares fueron duramente reprimíes, con miles de despidíos y encarcelaos, llegando a utilizar el Plan CONINTES (Conmoción Interna del Estáu), ellaboráu por Frondizi tomando como antecedente un plan afilvanáu mientres el peronismu, anque nunca puestu en práutica, que ponía a los manifestantes so xurisdicción de los tribunales militares.

El gobiernu de Frondizi tuvo por demás acutáu pol poder militar. Sufrió 26 asonadas militares y 6 intentos de golpe d'Estáu. En cada casu los militares imponíen nueves condiciones, qu'ente otres coses manifestar nos funcionarios conservadores que tuvo d'incluyir nel so gabinete, como Álvaro Alsogaray y Roberto Alemann, nel ministeriu d'Economía, y otres personalidaes como Miguel Ángel Cárcano, Federico Pinedo (1895-1971), y Carlos Muñiz, toes ayenes a la UCRI.

Fidel Castro y Frondizi.

La so política esterior carauterizar por caltener una posición independiente, estableciendo bones rellaciones cola alministración de John F. Kennedy, y coles mesmes opúnxose a la espulsión de Cuba de la OEA, axuntándose col arxentín y representante del gobiernu cubanu Che Guevara na residencia presidencial de Olivus.

En 1961 Frondizi anuló la illegalización del peronismu. Nes eleiciones de 1962 el peronismu ganó les gobernaciones de 10 de les 14 provincies, incluyida la poderosa Provincia de Buenos Aires, onde trunfó'l combativu dirixente sindical testil Andrés Framini. Les Fuercies Armaes esixeron que Frondizi anulara les eleiciones, lo que nun asocedió, desencadenando'l golpe d'Estáu que lu derrocó, el 29 de marzu de 1962.

Educación laica o llibre

Protesta obreru-estudiantil Laica o Llibre, 1959.

Mientres la Revolución Llibertadora, siendo Manuel Vicente Ordóñez miembru de la Xunta Consultiva Nacional,[156] el políticu demócrata cristianu Atilio Dell'Oru Maini que participó como ministru d'Educación de los Presidentes de facto Eduardo Lonardi y Pedro Eugenio Aramburu. El 22 d'avientu de 1955 El Dr. Atilio Dell'Oru Maini promovio'l decreto-llei 6.403, que dexó la creación d'universidaes privaes con capacidá p'apurrir títulos y diplomes académicos consagrando l'autonomía universitaria. Gracies a estes xestiones, el 8 de xunu de 1956 foi creada la Universidá Católica de Córdoba ente otres instituciones educatives cimeres privaes.

Frondizi (terceru dende'l fondu, en primer llinia) repara dende'l balcón de la Casa Rosada una manifestación laicista contra la enseñanza llibre (agostu de 1958).

Pero mientres el gobiernu del Presidente constitucional Arturo Frondizi, nel añu 1958, hubo un movimientu creáu a partir de la sanción de dos ley sancionaes mientres esi gobiernu: l'aprobación del Estatutu del Docente y la qu'habilitó a les universidaes privaes a emitir títulos profesionales. Foi ensin duldes esta postrera la que motivó una gran protesta estudiantil conocida como "Laica o llibre".

L'abolición del monopoliu estatal sobre la educación universitaria yera una aspiración histórica principalmente de la Ilesia católica, institución que fundara la Universidá Nacional de Córdoba, la primera del país, depués nacionalizada. Un antecedente claru nesti respectu ye José Manuel Estrada.[157]

El movimientu estudiantil entamáu na Federación Universitaria Arxentina (FUA) opúnxose de momentu a la habilitación de les universidaes privaes y entamó un plan de movilizaciones con sofitu de los sindicatos, los estudiantes secundarios y los partíos políticos d'oposición, sol lema de "laica o llibre", una de les movilizaciones más grandes de la hestoria del movimientu estudiantil arxentín. Estos estudiantes defendíen la bandera de la "enseñanza laica" (opuesta al proyeutu de llei frondicista), ente que'l gobiernu, los radicales frondicistas, demócratacristianos, los nacionalistes católicos, peronistes aliaos y la xerarquía de la Ilesia católica, defendíen la bandera de la "enseñanza llibre".[158]

El 28 d'agostu de 1958, los siete rectores de los siete universidaes nacionales (ente ellos José Peco, Josué Gollán, Oberdán Caletti y l'hermanu del presidente de la Nación, Risieri Frondizi) pidieron al Poder Executivu Nacional la non concertación del decretu pa universidaes privaes, argumentando que yera «por que nun se viera alteriada la vida institucional y académica del país». Casi simultáneamente empezaron les manifestaciones y actos de protesta laicistes, que primero se fixeron dientro de les facultaes, y dempués treslladáronse a les cais. Pa los llamaos "laicos", Frondizi yera un preséu de la Ilesia: llegaron a prender fueu una efixe del presidente Frondizi que la so figura taba representada vistida (según l'historiador Félix Luna) con una grotesca sotana clerical.[158]

Sicasí, el presidente Frondizi promulgó la llei d'educación privada, que llevó a que s'otorgara personería xurídica a nueves universidaes, como la Universidá Católica Arxentina en 1959.[159]

Golpe militar: gobiernu de Guido (1962-1963)

José María Guido, únicu dictador civil de la serie de golpes d'estáu n'Arxentina

El golpe militar del 29 de marzu de 1962 tuvo elementos tragicómicos que determinaron que nun fuera un militar, sinón un civil, quien aportara al gobiernu depués de derrocar al Presidente Arturo Frondizi (radical intransixente).

Producíu'l llevantamientu militar encabezáu polos comandantes en xefe de los trés armes, Teniente Xeneral Raúl Alejandro Poggi, Brigadier Xeneral Cayo Antonio Alsina y l'Almirante Agustín Ricardo Penes, el día 29 de marzu de 1962, el Presidente Frondizi foi lleváu deteníu polos militares na Isla Martín García, ésti negóse a arrenunciar («nun voi suicidar, nun voi arrenunciar y nun voi dir del país»).[160] Eso llevó a interminables movimientos, amenaces y xestiones qu'escosaron a los líderes del golpe, quien se fueron a dormir antes d'asumir formalmente'l poder. Na mañana del 30 de marzu, el Teniente Xeneral Raúl Poggi, líder de la insurrección victoriosa, dirixir a la Casa Rosada pa faese cargu del gobiernu, y sosprendióse col fechu de que los periodistes comentáben-y qu'un civil, José María Guido, xurara como presidente nel palaciu de la Corte Suprema de Xusticia. Guido yera un radical intransixente que presidía la Cámara de Diputaos y atopábase na llinia socesoria de l'acefalía. Ente incrédulos, sosprendíos ya indignaos, los militares golpistes terminaron aceptando a remolera la situación y convocaron a Guido a la Casa Rosada pa comunica-y que sería reconocíu como presidente, en tantu y en cuanto comprometiérase por escritu a executar les midíes polítiques indicaes poles Fuercies Armaes, siendo la primera d'elles anular les eleiciones nes que ganara'l peronismu. Guido aceptó les imposiciones militares, robló una acta dexando constancia d'ello y foi entós habilitáu por estos pa instalase col títulu de «presidente», pero clausurando'l Congresu Nacional ya interviniendo toles provincies.

Efeutivamente Guido cumplió les órdenes militares, anuló les eleiciones, clausuró'l Congresu, volvió a proscribir al peronismu, intervieno toles provincies y designó un equipu económicu de derecha (Federico Pinedo, José Alfredo Martínez de Focete, etc.).

Finalmente en 1963 volvió convocar a eleiciones llindaes, con proscripción del peronismu, nes que resultó electu presidente Arturo Illia (Unión Cívica Radical del Pueblu radical del pueblu), saliendo segundu'l votu en blancu que munchos peronistes utilizaron como forma de protesta.

La presidencia de Illia (1963-1966)

El 7 de xunetu de 1963 realizáronse nueves eleiciones presidenciales, con proscripción del peronismu y el ex-presidente Frondizi deteníu,[161] trunfando Arturo Umberto Illia, candidatu de la Unión Cívica Radical del Pueblu:

Les resultaos fueron los siguientes:

Eleiciones presidenciales de 1963
Fórmula presidencial Partíu Votos %
Arturo Illia - Carlos Perette Unión Cívica Radical del Pueblu 2.441.064 25,14
Votos en blancu 1.827.464 18,82
Oscar Alende - Celestino Gelsi Unión Cívica Radical Intransixente 1.593.992 16,41
Pedro Eugenio Aramburu - Horacio Thedy Unión del Pueblu Arxentín (UDELPA) 728.662 7,50
Partíu Demócrata Progresista 633.934 6,52
Emilio Olmo - Emilio Jofre

style="text-align: right;"| 499.822

5,14
Horacio Sueldu - Francisco Cano |

Partíu Demócrata Cristianu

324.723 3,34
Alfredo Palacios - Ramón I. Soria Partíu Socialista Arxentín 288.339 2,96
Arturo Orgaz - Rodolfo Fitte Partíu Socialista Democráticu 258.787 2,66
Fonte: País Global[162]

Nel colexu eleutoral, la fórmula encabezada por Arturo Illia llogró 270 votos sobre 476 eleutores el día 31 de xunetu de 1963.

Xestión de gobiernu

Arturo Illia recibe al Presidente de Francia, Charles de Gaulle. (Semeya publicada en Clarín el 4 d'ochobre de 1964)

Arturo Illia asumió'l 12 d'ochobre de 1963, nunes eleiciones fuertemente controlaes. La so xestión de gobiernu carauterizar por impulsar midíes económiques y sociales d'orientación popular y coles mesmes por una considerable debilidá política derivada principalmente de qu'asumió mientres el peronismu siguía proscripto, y poro, munchos de los sos simpatizantes recurrieron al votu en blancu como forma de refugo a tal midida. Esto provocó la pequeña primera minoría cola qu'asumió'l poder (25%) y l'alta cantidá de votos en blancu (18%), segunda minoría eleutoral.

Ente les principales midíes de gobiernu pueden mentase:

  • Esanició les restricciones eleutoral y políticu que pesaben sobre'l peronismu, anque non sobre Juan Perón, que'l so regresu al país llogró evitar en 1964 recurriendo a l'acabante instalar dictadura militar brasilana.[163] Tamién llegalizó al Partíu Comunista.
  • Sancionóse la Llei del salariu mínimu, vital y móvil, Nᵘ 16.459, qu'estableció'l Conseyu del Salariu, d'integración tripartita con representantes del Gobiernu, los empresarios y los sindicatos. El salariu real horariu creció ente avientu de 1963 y avientu de 1964 un 9,6%.
  • Sancionóse la Llei de Suministru, destinada a controlar los precios de la canasta familiar y la fixación de montos mínimos de xubilaciones y pensiones.
  • Política petrolera: anuláronse los contratos de concesión d'explotación petrolera, roblaos sol gobiernu d'Arturo Frondizi con empreses privaes estranxeres, por consideralos contrarios a los intereses nacionales y porque s'asignaren especiales beneficios a diches empreses, treslladando'l riesgu empresario a la empresa estatal Xacimientos Petrolíferos Fiscales (YPF).
  • La educación tuvo un pesu significativu nel presupuestu nacional, llevándolo del 12% en 1963 al 23% en 1965. Amás púnxose en marcha un Plan Nacional d'Alfabetización, coles mires de menguar la tasa d'analfabetismu.
  • La Llei de melecines (Llei Oñativia) de 1964 estableció una política de precios y de control de melecines y receta según melecina xenérica, afitaba llendes pa los gastos de publicidá, y a los pagos al esterior en conceutu de regalías y de compra d'insumos. Esta llei, calificada de comunista polos sectores militares y les grandes empreses estranxeres, tuvo un pesu decisivu nel procesu que remataría col derrocamientu del gobiernu "democráticu".

El derrocamientu

Arturo Illia abandonando la Casa de Gobiernu depués del so derrocamientu. (Semeya publicada pola Revista Xente)

En 1965, el gobiernu convocó a eleiciones llexislatives, esaniciando dalgunes de les restricciones que pesaben sobre'l peronismu, que trunfó con 3.278.434 votos contra 2.734.970 de la Unión Cívica Radical del Pueblu. Esti resurdimientu del peronismu ximelgó la situación interna de les Fuercies Armaes, enfrentando a militares fuertemente antiperonistas con otros que teníen venceyos con esi movimientu.

A esta situación amestábase una fuerte campaña de desprestixu del gobiernu, impulsada por sectores económicos al traviés de gran parte de los medios de prensa. Ente ellos destacábense Primer Plana, na que publicaba les sos columnes editoriales Mariano Grondona y la Revista Tou, en que publicaba Bernardo Neustadt. Estos periodistes moteyen al presidente como "la tortúa", caracterizando la so xestión como fréngole y falta d'enerxía, y afalando a los militares a esaniciar a l'alministración del partíu radical.

Cola avenida del Comandante en Xefe del Exércitu, Pascual Pistarini, el xeneral Julio Alsogaray entamó un golpe pa baltar a Illia. Cuntaba'l sofitu de la Unión Cívica Radical Intransixente (UCRI) liderada por Oscar Alende, el Movimientu d'Integración y Desenvolvimientu (MID) lideráu pol ex-presidente Arturo Frondizi, tamién derrocáu en 1962, la Sociedá Rural Arxentina y otres organizaciones empresariales, un sector del sindicalismu peronista, la prensa, ya inclusive una parte del sector unionista de la Unión Cívica Radical del Pueblu encabezada pol gobernador d'Ente Ríos.[164] El golpe tamién foi impulsáu por Estaos Xuníos, al traviés de la política de golpes d'Estáu permanentes en América Llatina, impulsada dende la Escuela de les Amériques.

El 28 de xunu de 1966 producióse'l golpe militar metanes la indiferencia de la ciudadanía. El xeneral Alsogaray presentar mientres la madrugada nel despachu presidencial y convidó al presidente a retirase. Ésti tuvo de vencer ante la falta de sofitu militar, políticu y popular, y abandonó la Casa Rosada a les 7:20 de la mañana. A otru día asumía como presidente'l xeneral Xuan Carlos Onganía.

La «Revolución Arxentina» (1966-1973)

Xenerales Xuan Carlos Onganía, Marcelo Levingston y Alejandro Agustín Lanusse, los trés dictadores socesivos de la «Revolución Arxentina».

El 28 de xunu de 1966 un llevantamientu militar lideráu polos comandantes en xefe de los trés armes, el Teniente Xeneral Pascual Ángel Pistarini, Brigadier Xeneral Adolfo Teodoro Álvarez y l'Almirante Benignu Ignacio Marcelino Varela derrocó al Presidente Arturo Illia (Unión Cívica Radical del Pueblu radical del pueblu) y nomó como presidente al Teniente Xeneral Xuan Carlos Onganía. El golpe dio orixe a una dictadura denominada Revolución Arxentina, que yá non se presentó a sigo mesma como «gobiernu provisional», como en tolos golpes anteriores, sinón que s'estableció como un sistema de tipu permanente. Esti tipu de dictadures militares de tipu permanente, instaláronse daquella en dellos países llatinoamericanos nesos años (Brasil, Uruguái, Bolivia, Paraguái, etc.) y foi analizáu refechamente pol destacáu politólogo Guillermo O'Donnell quien lo denominó cola espresión d'Estáu burocráticu autoritariu (EBA).

La «Revolución Arxentina» dictó en 1966 un Estatutu que tenía nivel xurídicu superior a la Constitución y en 1972 introdució reformes constitucionales, daqué que tamién la estremó de les dictadures anteriores. Polo xeneral, la dictadura adoptó una ideoloxía nacionalcatólica-anticomunista, sofitada abiertamente tantu por Estaos Xuníos como pelos países europeos.

L'alta conflictividá política y social xenerada mientres la «Revolución Arxentina» y les lluches ente los diversos sectores militares producieron dos golpes internos, asocediéndose nel poder tres dictador militares: Xuan Carlos Onganía (1966-1970), Marcelo Levingston (1970-1971) y Alejandro Agustín Lanusse (1971-1973).

Económicamente la dictadura apurrió'l Ministeriu d'Economía a los sectores civiles más conservadores-lliberales, que'l so máximu esponente foi Adalberto Krieger Vasena, quien yá fuera ministru de la «Revolución Llibertadora». Alloñóse, sicasí, de la ortodoxa lliberal encarando obres públiques, colo que caltuvo'l ritmu de l'actividá industrial. La participación de los salarios na renta nacional tuvo cercana al 43% mientres el periodu 1967-1969. Les esportaciones caltuvieron altes, pero'l sector agrariu foi perxudicáu pola devaluación y pol aumentu de los porcentaxes de retención a les esportaciones, según pola supresión de les midíes de proteición. No llaboral sancionóse una llei d'arbitraxe obligatoriu, que condicionó la posibilidá de faer fuelga.[165] Hai que señalar, amás, que mientres la dictadura de Levingston, predominó un sector nacionalista-desarrollista de les Fuercies Armaes, que nomó Ministru d'Economía al radical Aldo Ferrer.

Acosada por una insurrección popular creciente y xeneralizada, qu'incluyó una serie de puebladas ente los que se destacar el Cordobazo, la dictadura entamó una salida eleutoral con participación del peronismu (anque torgando la candidatura de Perón), en 1973, na que trunfó precisamente'l candidatu peronista Héctor J. Cámpora, col 49% de los votos, quien de la mesma arrenunció pa dexar nueves eleiciones llibres, nes que ganó Juan Perón, apocayá tornáu d'un esiliu de 17 años, col 62% de los votos. Perón morrería menos d'un añu dempués de ser electu, y el gobiernu peronista, en manes agora de la vicepresidente María Estela Martínez de Perón, sería tamién derrocáu por un golpe militar en 1976.[166]

Presidencies de Cámpora, Perón ya Isabel Martínez (1973-1976)

El 11 de marzu de 1973, Arxentina tuvo eleiciones xenerales per primer vegada en 10 años, con un apolmonante trunfu del peronismu, anque'l mesmu Perón tenía prohibíu presentase como candidatu. Pocos meses dempués, el 13 de xunetu d'esi añu'l presidente Héctor José Cámpora arrenunciu pa dexar nueves eleiciones ensin proscripciones. Perón torna del so esiliu y ye recibíu por más de dos millones de persones el 20 de xunu de 1973 (mesmu día en que se produz la "Masacre de Ezeiza"), trunfando por amplia mayoría nes eleiciones del 23 de setiembre de 1973. Los grupos revolucionarios como la organización Montoneros empiecen a exercer presión por que se instaure un "Socialismu Nacional", y la so aición más destacada foi l'asesinatu de José Ignacio Rucci, secretariu xeneral de la CGT.[167]

Perón morrió'l 1 de xunetu de 1974 de insuficiencia cardiaca y otres afecciones.

La so muyer, María Estela Martínez de Perón, asocedió-y n'el so puestu pero la so alministración taba lastrada por problemes de debilidá política. Conflictos dientro del partíu ente'l sector de la derecha peronista y el creciente terrorismu practicáu por insurxentes y movimientos paramilitares revolucionarios. En 1974 creóse l'Alianza Anticomunista Arxentina (Triple A), una organización parapolicial-terrorista d'estrema derecha, dedicada a atentar contra la vida de dirixentes y collaboradores d'enclín izquierdista, artistes, opositores y empresarios, ente otros, por aciu una metodoloxía basada n'asesinatos selectivos, atentaos, secuestros y tortures. Abarrúntase que foi entamada y conducida pol Ministru López Rega, home fuerte del peronismu y home d'enfotu de Perón. Investigaciones recién intenten determinar la participación del líder llaborista y la so esposa nel remanar d'esta organización terrorista. Un nuevu golpe militar tomó'l poder el 24 de marzu de 1976.

El «Procesu de Reorganización Nacional» (1976-1983)

El dictador Jorge Rafael Videla en 1978.

El 24 de marzu de 1976 una nueva sulevación militar derrocó a la Presidenta María Estela Martínez de Perón instalando una dictadura de tipu permanente (Estáu burocráticu autoritariu) autu-denominada «Procesu de Reorganización Nacional», gobernada por una Xunta Militar integrada por trés militares, unu per cada fuercia. De la mesma la Xunta Militar elexía a un funcionariu col títulu de «presidente», con funciones executives y llexislatives.

Al igual que la dictadura anterior, la Xunta Militar sancionó en 1976 un Estatutu con xerarquía xurídica cimera a la Constitución.

El Procesu foi gobernáu por cuatro xuntes militares socesives:

En caúna d'estes etapes, les xuntes designaron como «presidentes» de facto a Jorge Rafael Videla, Roberto Eduardo Viola, Leopoldo Fortunato Galtieri y Reynaldo Benitu Bignone respeutivamente, toos ellos integrantes del Exércitu.

El «Procesu de Reorganización Nacional» llevó alantre un Terrorismu d'Estáu que violó sistemáticamente los derechos humanos y causó la desapaición de decenes de miles de persones (según los organismos de derechos humanos la cifra alzar a 30.000). La so xustificación foi'l combate d'aquelles ideoloxíes, organizaciones o movimientos que pudieren favorecer o sofitar a la "subversion" (al comunismu), nel contestu de la Guerra Fría. Internacionalmente, la dictadura arxentina y la violación de derechos humanos cuntó col sofitu activu del gobiernu d'Estaos Xuníos (salvu mientres l'alministración de James Carter) y de Francia, y la tolerancia de los otros países d'Europa occidental, la Xunión Soviética y la Ilesia católica, ensin que la so inaición difícilmente pudiera sostenese. Coles mesmes, nesi momentu instalar con sofitu estauxunidense dictadures militares en tolos países del Conu Sur de Suramérica (Arxentina, Brasil, Bolivia, Chile, Paraguái, Perú y Uruguái) que coordinaron ente sigo y con Estaos Xuníos[168] la represión, per mediu d'una organización terrorista internacional denominada Plan Cóndor.

En materia económico, por aciu el so ministru d'economía José Alfredo Martínez de Focete, la dictadura apurrió formalmente los ministerios económicos a les asociaciones empresaries más conservadores qu'impulsaron una política económica abiertamente desindustrializadora y neolliberal, con máxima espansión d'una delda esterna contraida de manera fraudulenta y por aciu mecanismos de corrupción conocíos popularmente como la "bicicleta financiera", en beneficiu del sector priváu (Esta delda va condicionar por enforma tiempu a los gobiernos siguientes):

En 1978 el país ye sede de Copa Mundial de Fútbol. Diverses organizaciones aprovecharon l'eventu pa denunciar la sistemática violación de los Derechos Humanos. Como contrapartida, la xunta militar adució que les aiciones d'esos grupos yeren parte d'una "campaña antiargentina" realizada pol terrorismu. La postura de los medios audiovisuales foi sumase a la denuncia contra la campaña. La seleición arxentina gana la copa del mundu.

Les rellaciones con Chile empioren por un conflictu pola canal de Beagle, y en 1978 dambos países llegaron en cantu d'una guerra, finalmente albortada. Sicasí, van caltenese rellaciones contraries que van tener pesu más tarde. En 1982, sol comandu de Leopoldo Galtieri el gobiernu militar entamó la Guerra de Malvines contra'l Reinu Xuníu, nun acontecimientu sobre'l cual siguen siendo bien escures les causes desencadenantes. La derrota infligida provocó la cayida de la tercer xunta militar y meses más tarde la cuarta xunta llamó a eleiciones pal 30 d'ochobre de 1983, nes que trunfó'l candidatu de la Unión Cívica Radical, Raúl Alfonsín.

El xefes militares fueron darréu enxuiciaos y condergaos, y munchos d'ellos llevaos a prisión, en complexos procesos qu'entá siguen en marcha.

La dictadura militar llamada «Procesu de Reorganización Nacional» foi la postrera. Magar ente 1987 y 1990 produciéronse delles insurrecciones militares, denominaes carapintadas, pero nenguna d'elles col fin de derrocar a los gobiernos democráticos.

Guerra de Malvines (1982)

En 1982 Arxentina llibró una guerra pola soberanía de les Islles Malvines contra'l Reinu Xuníu. Contra tou pronósticu, el desempeñu de les Fuercies Armaes arxentines sosprendió fundiendo gran cantidá de barcos de la flota británica y llibrando combates terrestres bien duros a pesar de la desventaxa ante un exércitu profesional. Aun así, y ante les diferencies plausibles, la derrota de les tropes arxentines foi inevitable. Morrieron 628 arxentinos, la mayoría cuando foi fundíu'l Cruceru Xeneral Belgrano. La derrota solmenó'l golpe definitivu al réxime militar.

La recuperación de la democracia

La derrota na Guerra de Malvines obligó al réxime militar a convocar a eleiciones democrátiques en 1983 ensin poder imponer condiciones. Los dos primeres décades tuvieron marcaes pola recuperación de la democracia l'añu en que s'empecipia'l periodu, l'enxuiciamientu a los culpables de violaciones a los derechos humanos mientres la dictadura anterior -traza qu'estrema la democracia arxentina de les demás democracies recuperaes en Suramérica-, la crisis de la delda esterna, l'entamu de la globalización, les reformes neolliberales y la severa recesión económica empecipiada en 1998 que terminó cola crisis xeneralizada de 2001/2002. El periodu toma la primer vegada na hestoria arxentina de dos décades siguíes so réxime democráticu y la primer vegada en que presidentes democráticos apurren el poder a socesores d'otru partíu políticu escoyíos democráticamente.[169]

Nesti periodu Arxentina va protagonizar tamién un importante cambéu políticu y económicu, al fundar el Mercosur xunto a Brasil, Paraguái y Uruguái.

El Alfonsinismo (1983-1989)

El radical Raúl Alfonsín foi'l primer Presidente escoyíu depués de la dictadura militar.

El 30 d'ochobre de 1983 realizáronse les eleiciones pa escoyer a les autoridaes democrátiques. Raúl Alfonsín, candidatu pola Unión Cívica Radical resultó escoyíu col 51% de los votos, superando al Partíu Xusticialista (peronismu) que llogró'l 40%.

Polítiques contra los crímenes de lesa humanidá

Alfonsín ordenó l'enxuiciamientu de les xuntes militares qu'usurparon el poder mientres la dictadura, con esceición de la postrera, según a los líderes de les organizaciones guerrilleres qu'actuaron na década de 1970. Pa ello creó la CONADEP que realizó'l Nunca más, un informe documentáu que detalla y prueba miles de desapaiciones y violaciones de derechos humanos, individualizando a los responsables. El 9 d'avientu de 1985 dictóse la sentencia condergando a Jorge R. Videla y Eduardo Massera a reclusión perpetua, a Roberto Viola a 17 años de prisión, a Armando Lambruschini a 8 años de prisión y a Orlando Ramón Agosti a 4 años de prisión. Poles carauterístiques que tuvo, la condena a les xuntes militares realizada por un gobiernu democráticu constitúi un fechu ensin precedentes nel mundu, qu'oldeó fuertemente coles transiciones negociaes que tuvieron llugar naquellos años n'Uruguái, Chile, Brasil, España, Portugal y Sudáfrica.

Primíu por sectores militares y mediáticos y polos llevantamientos carapintadas, Alfonsín presentó al Congresu pa la so sanción les lleis de Puntu Final y Obediencia Debida, pa llindar la estensión de los xuicios por delitos de lesa humanidá. Ente los lliberaos atopábense represores que simbolizaben la violación de derechos humanos en tol mundu, como Alfredo Astiz.[170] Les lleis fueron refugaes poles organizaciones de derechos humanos y seríen anulaes en 2003.

Midíes económiques

Na área económica Alfonsín recibió del gobiernu militar una delda esterna que creciera de 7.700 millones de dólares en 1976, a 45.000 millones de dólares en 1983, subordinando les polítiques de gobiernu dirixíes el bienestar de la población y el desenvolvimientu al pagu de los intereses, so los condicionamientos del Fondu Monetariu Internacional. Apuráu por una peralta inflación impulsada poles puyes ente'l inversores y bancos estranxeros y la llamada "patria contratista" qu'axuntaba a los grandes grupos empresarios del país,[171] el gobiernu llevó alantre en 1985 el Plan Austral, que llogró mientres un tiempu contener la inflación, pero nun pudo resolver los problemes estructurales.

El conxelamientu de los salarios, la decisión inicial de Alfonsín d'atacar a los sindicatos, la persistencia de la llei sindical fascista de la dictadura, la identificación de los sindicatos cola oposición peronista, llevó a una llarga pulsiada ente'l gobiernu radical y la CGT que s'espresó en 13 fuelgues xenerales. Finalmente, el gobiernu radical termina axustando colos sindicatos y sancionando con unanimidá una nueva Llei Sindical.

Mientres el gobiernu de Alfonsín restablecióse l'autonomía universitaria quebrada en 1966, poner en marcha'l Plan Nacional d'Alfabetización y el Plan Alimenticiu Nacional (PAN) y sancionáronse les lleis de patria potestá compartida (1985) y de divorciu venceyar (1987) -que fueren dexaes ensin efeutu pola dictadura establecida en 1955-.

La política internacional de Alfonsín, a cargu del canciller Dante Caputo, dio-y una gran importancia a esaniciar los conflictos colos países fronterizos, col fin de desmilitarizar les rellaciones internacionales y restar poder a les fuercies armaes na rexón. Con esi fin cerró'l conflictu del Beagle con Chile, que llevara a dambos países en cantu de la guerra en 1978, aceptando la propuesta del Papa realizada nel cursu de la mediación vaticana. Arxentina y Chile roblaron entós en 1984 el Tratáu de Paz y Amistá ente Arxentina y Chile resolviendo toles cuestiones pendientes al sur del Estrechu de Magallanes. La decisión foi legitimada con un plebiscitu non venceyante nel que'l 82% de la población sofitó l'alcuerdu con Chile.

En 1985 Brasil foi'l segundu país de la rexón depués d'Arxentina en recuperar la democracia. Darréu'l presidentes de dambos países, Alfonsín y José Sarney, axuntar pa roblar la Declaración de Foz de Iguazú que punxo en marcha'l procesu d'integración que seis años dempués tomaría'l nome de Mercosur, sumando a Uruguái y a Paraguái a midida que esos países diben tamién recuperando la democracia. Hasta esi momentu ambos países calteníen una rellación d'alta confrontación potencialmente bélica, que se remontaba a los tiempos de la colonia, cuando España y Portugal enfrentar p'ampliar los sos dominios nel mundu.

Hiperinflación

La situación económica se reagravó en 1988 que terminó con una tasa d'inflación de 343%, preludiu del españíu d'un procesu hiperinflacionario a partir de febreru de 1989 cimeru al 3000% añal, que fixo aumentar la probeza hasta algamar un récor históricu hasta entós: 47,3%.

Neses condiciones realizaron les eleiciones presidenciales del 14 de mayu de 1989, trunfando'l candidatu opositor, el peronista Carlos Menem con un 47,4% de los votos, contra'l 36,7% de la UCR. La magnitú del caos económicu-social, llevó a a Alfonsín a "resignar" al cargu de Presidente y antemanar cinco meses el treslláu del mandu al 8 de xunetu.

Arrenunciu de Alfonsín

Atribuyóse l'arrenunciu de Alfonsín a un "golpe de mercáu" o "golpe d'Estáu blandu" qu'impulsó la corrida cambiaria que desencadenó la hiperinflación. El diariu Ámbitu Financieru usó'l tituló "golpe de mercáu" p'anunciar la resignación de Alfonsín al cargu de Presidente.[172] L'usu del términu "resignación" per parte de Alfonsín, dio llugar a diverses interpretaciones explicitadas pol presidente electu que tomó la decisión de considerala un sinónimu de "arrenunciu".[173] Alfonsín atribuyiría a Domingo Cavallo y a Guido di Tella liderar les operaciones económiques que llevaron a la corrida bancaria y a la hiperinflación.

{{cita producen les eleiciones y les coses agraváronse porque l'entós diputáu Cavallo falara colos bancos internacionales por que se nos esixera'l pagu de la delda, conspirando contra'l país; y depués Guido Di Tella dixera que'l dólar nun tenía que tar altu, sinón recontra altu; entós empezábennos a pidir la entrega inmediata del poder.|Raúl Alfonsín[174]}}

Unu de los homes cercanos a Alfonsín, el dirixente socialista Simón Lázara rellató que depués de les eleiciones Alfonsín axuntar con un grupu d'empresarios pa pidi-yos que-y dexaren cumplir el so mandatu que remataba'l siguiente 10 d'avientu. Nesa ocasión el CEO del diariu Clarín Héctor Magnetto faló en nome de grupu empresarial y dixo:

Ustedes yá son una torga.

El Menemismo (1989-1999)

El peronista Carlos Menem asocedió al presidente radical Alfonsín y gobernó mientres dos periodos consecutivos.

Carlos Saúl Menem gobernó Arxentina ente xunetu de 1989 y avientu de 1999, en dos mandatos. La so presidencia coincidió cola victoria d'Estaos Xuníos na Guerra Fría y l'entamu de la globalización. Aplicó una política económica neolliberal siguiendo los lineamientos del Consensu de Washington de 1989, realizando la esperiencia más amplia de privatizaciones y desregulación del mercáu, ente los países llatinoamericanos.[177]

Primer gobiernu de Carlos Menem (1989-1995)

L'españíu d'un segundu biltu hiperinflacionario en 1990 y la denuncia d'Estaos Xuníos d'actos de corrupción, causó una crisis nel gobiernu que llevó al entós canciller Domingo Felipe Cavallo a asumir el Ministeriu d'Economía.

Polítiques económiques

Cavallo tomó trés grandes midíes, la convertibilidad de la moneda nacional col dólar (llei 23.928), la suspensión ("afitamientu") por diez años del pagu de la delda interna (llei 23.982) y la llamada "flexibilización llaboral" (llei 24.445). Eses midíes, sumaes a les yá sancionaes lleis de reforma del Estáu (llei 23.696) y d'emerxencia económica (llei 23.697), camudaríen fondamente la sociedá arxentina. Aprovechando la sobrevaluación de la moneda arxentina mientres la convertibilidad, aplicóse una política d'altu endeldamientu esternu pasando de 65.000 millones de dólares a 145.000 en 1999.[178]

En 1991 Arxentina robló'l Tratáu d'Asunción creando'l Mercosur con Brasil, Uruguái y Paraguái, coles mires de formar un fuerte bloque económicu suramericanu. El Mercosur consolidó la democracia na rexón y camudó radicalmente la estructura del comerciu esterior de los países miembros, aumentando nel casu arxentín más de 1000% el so intercambiu comercial con Brasil.[179]

Privatizaciones

Ente 1990 y 1994 privatizáronse práuticamente toles empreses del Estáu: ENTEL, Ferrocarriles Arxentinos, Corréu Arxentín, YPF, Gas del Estáu, SEGBA, Canal 13, Canal 11, Canal 9, Obres Sanitaries de la Nación, los estelleros, les firmes siderúrxiques, les petroquímicas, les flotes mercantes, los puertos, el bancu hipotecariu, YCF, etc.[171] Mientres el gobiernu de Menem tamién se privatizaron los fondo de pensión (jubilatorios) que pasaron a ser alministraos por empreses con fines d'arriquecimientu denominaes AFJP.

Indultos

El presidente Menem siguió cola política d'impunidá pa los delitos de lesa humanidá cometíos mientres la dictadura qu'empecipiara Alfonsín depués de los llevantamientos militares carapintadas. A tal fin ente'l 7 d'ochobre de 1989 y el 30 d'avientu de 1990, dictó diez decreto indultando a civiles y militares que cometieron delitos mientres la dictadura autodenominada Procesu de Reorganización Nacional incluyendo a los miembros de les xuntes condergaos nel Xuiciu a les Xuntes de 1985, al procesáu ministru d'Economía José Alfredo Martínez de Focete y los líderes de les organizaciones guerrilleres.[180] Por aciu estos decretos fueron indultaes más de 1.200 persones.[181] Les organizaciones de derechos humanos criticaron duramente los indultos, esixendo la so derogación. Les asina llamaes lleis d'impunidá, dictaes por Menem y Alfonsín, seríen anulaes en 2003.[182]

Ente 1994 y 1997 triplicóse la criminalidad contra les persones.

Atentaos terroristes

En 1992 y 1994 asocedieron los atentaos a la Embaxada d'Israel y a l'AMIA, nos que morrieron más de 100 persones. Dellos funcionarios, ente ellos el presidente Menem, seríen llevaos a xuiciu en 2015 acusaos de tapar el segundu atentáu. Tamién se produció en 1995 la esplosión intencional de la Fábrica Militar de Ríu Terceru que causó siete muertos, pa tapar una operación clandestina de vienta d'armes a Ecuador y Croacia, fechu pol cual Menem foi condergáu.[183]

Pactu de Olivus y reeleición

En 1994 Menem y Alfonsín roblaron el Pactu de Olivus alcordando una serie de "coincidencies básiques" pa realizar una reforma constitucional realizada esi mesmu añu, en reemplazu de la constitución impuesta mientres la dictadura establecida en 1955.

En 1995 realizáronse les eleiciones presidenciales nes que Menem llogró la so reeleición con un 49,9% de los votos, venciendo al FREPASO que llogró 29%. La Unión Cívica Radical quedó apostrada al tercer llugar per primer vegada nos sos cien años d'hestoria.

Segundu gobiernu de Carlos Menem (1995-1999)

Desmoronamiento de la situación social

Tuvo carauterizáu pol deterioru de la situación social que yá en 1997 afectaba a amplies capes de la población. La desocupación masiva persistió con una tasa de dos díxitos (recién en 2006 volvería ser d'un namái díxitu) y el trabayu ensin rexistrar nun cesaba d'aumentar. Unu de los cambeos más sensibles foi la instalación d'una criminalidad reinal, desconocida hasta entós nel país, con una tasa d'asesinatos qu'aumentó un 400% ente 1989 y 1996.[184] La cayida del consumu internu y l'apertura económica afondó la crisis de les industries nacionales col zarru de fábriques y ramales ferroviarios.

El deterioru de les condiciones de vida de la población agravó'l conflictu social. El movimientu obreru, estremáu en tres sectores (CGT, MTA y CTA) realizó nueve fuelgues xenerales ente 1992 y 1999. En 1990 organizaciones de xubilaos empezaron a cortar cais estratéxiques selmanalmente como forma de protesta contra'l conxelamientu de los sos haberes y dende la segunda metá de la década de 1990 produciéronse puebladas con cortes de ruta en diverses partes del país impulsaes pola organización de los trabayadores desemplegaos que dieron nacencia al movimientu piquetero. Los asesinatos poles fuercies de seguridá del obreru Víctor Topete en 1995 y Teresa Rodríguez en 1997, los primeres dende la cayida de la dictadura mientres manifestaciones de protesta, señalaron la medría de la represión y la criminalización de la protesta social.

Nel campu del control de la información el diariu Clarín convertir n'unu de los grupos empresariales más importantes del país, concentrando periódicos, revistes, canales de televisión, radios, canales de cable, axencies de noticies y empreses d'Internet, según adquiriendo medios competidores pa cerralos, na mayor parte de les provincies y ciudaes. Delles personalidaes como Jorge Lanata, direutor del diariu Páxina/12[185] y Julio Ramos, direutor del diariu Ámbitu Financieru y autor del llibru Los cerrojos a la prensa, denunciaron el monopoliu creáu pol Grupu Clarín y el dañu que'l mesmu fíxo-y a la llibertá de prensa ya información n'Arxentina:

El gran problema, la gran acechanza de la prensa arxentina nestos años 90 ye'l monopoliu Clarín.
Los cerrojos a la prensa, Julio Ramos[186]

En 1998 Arxentina foi considerada un modelu exemplar pol Fondu Monetariu Internacional, que convidó al presidente Menem a dirixir la pallabra ante l'asamblea añal conxunta del organismu y el Bancu Mundial. Simultáneamente empecipiar una recesión que duraría cuatro años, destruyendo una cuarta parte de la riqueza nacional y somorguiando al país na mayor crisis de la so hestoria moderna. Esi mesmu añu Estaos Xuníos dio a l'Arxentina'l estatus d'aliáu importante extra-OTAN, siendo l'únicu país llatinoamericanu n'ocupar esi llugar.[187][188]

En 1999 realizáronse les eleiciones presidenciales resultando trunfadora col 48% de los votos (contra 38% del peronismu) una coalición ente la Unión Cívica Radical y el FREPASO conocida como L'Alianza, que llevó como candidatu al entós xefe de gobiernu de la Ciudá de Buenos Aires Fernando de la Rúa.

Presidencia de Fernando De la Rúa (1999-2001)

El radical Fernando de la Rúa, candidatu de L'Alianza foi escoyíu p'asoceder al presidente Menem. Arrenunció pocos díes dempués de cumplir dos años del mandatu.

Fernando de la Rúa asumió la presidencia'l 10 d'avientu de 1999 al mandu de una coalición heteroxénea conocida como L'Alianza, integrada pola Unión Cívica Radical (UCR) -onde s'estremaba'l sector alfonsinista del sector más conservador lideráu por De la Rúa- y el Frepaso, una confederación formada polos partíos Frente Grande, PAIS, Socialista Popular, Socialista Democráticu, Intransixente y Demócrata Cristianu. La heteroxeneidá de L'Alianza llevaría a conflictos internos qu'amenorgaron el so sofitu políticu y terminaron aisllando y debilitando al Presidente.

Continuidá de la Convertibilidad

A diferencia del candidatu del Partíu Xusticialista (Duhalde) que na campaña eleutoral propunxera salir ordenadamente de la convertibilidad, L'Alianza prometiera caltenela. Fuertemente condicionada pola alta delda esterna y so les esixencies del Fondu Monetariu Internacional el gobiernu dispunxo una socesión de "axustes" aumentando impuestos, amenorgando salarios y xubilaciones y precarizando les condiciones de trabayu. L'escándalu amenáu poles denuncies de sobornos a senadores per parte del gobiernu pa sancionar una nueva llei de flexibilización llaboral esixida pol FMI (conocida como Llei Banelco) llevó al arrenunciu del vicepresidente Chacho Álvarez -líder del FREPASO- y causó una cisma en L'Alianza.

La crisis del 2001

La crisis económico y social, les manifestaciones populares del 19 y 20 d'avientu conocíes como El cacerolazo y la represión que causó 39 muertos y más de 400 mancaos, provocaron l'arrenunciu del presidente Fernando de la Rúa.
L'entós presidente Fernando de la Rúa fala pola cadena nacional na nueche del 19 d'avientu de 2001 y declara l'estáu de sitiu. Darréu dempués de rematáu'l mensaxe empezó la pueblada que causó'l so arrenunciu a otru día.

El 19 d'avientu de 2000, apurada pola dificultá pa cumplir col pagu de los intereses de la delda esterna, Arxentina alcordó col Fondu Monetariu Internacional una operación que se llamó Blindaxe, per mediu de la cual el FMI y dellos bancos aceptaron poner a disposición del país 39.700 millones de dólares en cuenta de qu'Arxentina aprobara una nueva llei de flexibilización llaboral, l'aumentu de la edá jubilatoria y un rigorosu axuste fiscal que s'estendía a les provincies.[189][190] A partir de febreru de 2001 grandes fluxos de fondos empezaron a abandonar el país y la situación económica empioró causando que'l 5 de marzu arrenunciara'l ministru d'Economía, José Luis Machinea.

Reemplazar Ricardo López Murphy, quien tamién tuvo d'arrenunciar a los pocos díes por cuenta de les protestes amenaes polos retayos presupuestarios, especialmente a educación, que propunxo.

El 20 de marzu de 2001 el presidente De la Rúa designó como ministru d'Economía a Domingo Cavallo, quien en 1982 había estatizado la delda esterna arxentina y na década de 1990 -tamién como ministru-, foi l'autor del Plan de Convertibilidad y de les reformes económicu y social conocíes como neolliberales mientres el gobiernu del presidente Menem. Una de les primeres midíes de Cavallo foi realizar col Fondu Monetariu Internacional una cuestionada operación llamada Megacanje, qu'esixó fuertes restricciones a l'aición del Estáu, so la conseña "déficit cero". El Mecanje foi consideráu delitu pola xusticia qu'en 2014 ordenó enxuiciar a Cavallo, depués d'absolver a otros nueve presuntos autores por haber prescripto l'aición penal.[189]

El 14 d'ochobre de 2001 realizáronse eleiciones llexislatives nes que L'Alianza oficialista foi ganada llargamente pol Partíu Xusticialista, col agravante de que'l presidente De la Rúa nun tuvo espaciu políticu pa sostener a nengún candidatu. Unu de los datos centrales de la eleición foi'l llamáu "votu bronca", votos en blancu o anulaos intencionalmente qu'algamaron el 25% del total, ganando inclusive na Ciudá de Buenos Aires y na Provincia de Santa Fe,[191] sacando a la lluz uno grave crisis de representatividá.[192]

El 3 d'avientu de 2001, por cuenta de la interrupción del apurra de fondos per parte del Fondu Monetariu Internacional, el presidente De la Rúa dictó un decretu solicitáu por Cavallo imponiendo lo que foi conocíu como "el corralito", un paquete de midíes económiques que dispunxo la bancarización de la economía, por aciu la prohibición d'estrayer dineru n'efeutivu de los bancos en sumes cimeres a 250 pesos o dólares per selmana. Esta midida afectó principalmente a les persones con ingresos informales, ente ellos los trabayadores ensin rexistrar poles empreses que nesi momentu algamaba'l 44,8%, cifra que casi doblaba la de 1994, cuando llegaba a 28,4%.

El 13 d'avientu empezaron a producise estallíos ente les clases populares de delles ciudaes de les provincies, llevaos alantre polos denominaos piqueteros. Dellos comercios de zones aprobetaes del interior del país y del Gran Buenos Aires sufrieron saqueos per parte de sectores de la población sacupaes ya indixentes.[193] El gobiernu atribuyó eses revueltes a un plan desestabilizador orquestado por dellos líderes del Partíu Xusticialista.[194]

Depués de seis díes de saqueos, fueron asesinaes siete persones poles fuercies de seguridá y los mesmos comerciantes. El 19 d'avientu pela nueche, el presidente De la Rúa dirixir por televisión a la población p'anunciar que decretara'l estáu de sitiu. Darréu dempués de termináu l'anunciu de De la Rúa, millones de persones en tol país empezaron a faer sonar cazos dende les sos cases y munches salieron a la cai dando entamu a lo que se conoció como "el cacerolazo". Un gran grupu concentróse frente a la Casa Rosada esixendo l'arrenunciu del presidente De la Rúa y empezando a coriar una conseña que caracterizaría al movimientu: "¡qué vaigan toos!". A les 3 de la mañana del día 20 d'avientu arrenunció'l ministru Cavallo.[194]

Mientres el día 20 d'avientu siguió la pueblada con nuevos enfrentamientos ente la policía y los manifestantes aconceyaos na Plaza de Mayu, frente a la Casa de Gobiernu, y n'otros puntos del país. Esta vegada les fuercies de seguridá asesinaron a 32 manifestantes, causando más de 400 mancaos, incluyendo la llamada Masacre de Plaza de Mayu. A les 4 de la tarde, visiblemente debilitáu, el presidente pronunció un discursu per televisión convocando a la "unidá nacional" y ufiertando al Partíu Xusticialista cogobernar el país. A les 19:45 el presidente De la Rúa robló'l so arrenunciu y minutos dempués abandonó n'helicópteru la Casa Rosada mientres pela redolada producíase una batalla campal.[195]

Inestabilidá política (2001-2003)

Eduardo Duhalde foi designáu'l 2 de xineru de 2002 pol Congresu Nacional pa terminar el mandatu del presidente Fernando de la Rúa, qu'arrenunciara'l 20 d'avientu anterior. Nesos dolce díes asoceder al mandu del Poder Executivu Ramón Puerta, Adolfo Rodríguez Saá y Eduardo Camaño.

Cinco presidentes en diez díes

Arrenunciáu De la Rúa, asumió la presidencia de la Nación en forma interina'l presidente provisional del Senáu, el peronista Ramón Puerta. El día 23 d'avientu axúntase l'Asamblea Llexislativa, que noma como presidente de la Nación mientres noventa díes a Adolfo Rodríguez Saá, tamién peronista y hasta esi momentu gobernador de la provincia de San Luis, col mandatu de convocar a eleiciones y realizales el día 3 de marzu de 2002. Nel so discursu ante'l Congresu de la Nación, el flamante presidente anunció'l "default" o cesación de pagu de la delda esterna.

El 28 d'avientu produciéronse nueves manifestaciones sol lema de "que se vaigan toos", incluyendo l'ingresu al Congresu Nacional y la quema de dellos muebles, que llevaron al arrenunciu del gabinete presidencial. La falta de convocatoria a eleiciones que-y ordenara'l Congresu, restó sofitu políticu a Rodríguez Saá que depués d'una atayada xunta de gobernadores peronistes en Chapadmalal el 29 d'avientu, decidió arrenunciar, lo que fixo verbalmente per televisión el 30 d'avientu a la nueche dende la provincia de San Luis, esclariando que dexaba'l cargu dende esi mesmu momentu. Minutos dempués tamién arrenunció Ramón Puerta per fax empobináu al presidente de la Cámara de Diputaos, pa salir del país darréu dempués.[196]

Institucionalmente esa serie d'arrenuncios dexaron al país ensin autoridá, razón pola cual un grupu de funcionarios llegó a sostener que tenía d'asumir el presidente de la Corte Suprema Julio Nazarenu, al empar que Rodríguez Saá foi denunciáu penalmente por abandonu del cargu.[196] Finalmente intervieno l'escribán xeneral del Gobiernu, convenciendo a Rodríguez Saá por que pidiera llicencia hasta qu'asumiera'l presidente interín y alcordando col presidente de la Cámara de Diputaos Eduardo Camaño, por qu'asumiera como presidente interín, lo que finalmente foi'l día 31 d'avientu a les 6 de la tarde hasta que s'axuntara l'Asamblea Llexislativa.[196][197]

Presidencia provisional d'Eduardo Duhalde

L'Asamblea Llexislativa axuntóse a otru día, 1 de xineru de 2002, aceptando primero l'arrenunciu de Rodríguez Saá y depués designando como Presidente de la Nación al senador xusticialista Eduardo Duhalde pa cumplir el mandatu de De la Rúa. Duhalde xuró ante'l Congresu esa mesma nueche, a les 23:30.[198]

Pocos díes dempués del so accesu al poder, el nuevu primer mandatariu dispunxo les sos primeres midíes pa faer frente a la crisis económica: abandonu del tipu cambiario fixu, devaluación del pesu, pesificación de la economía (incluyíos depósitos bancarios) y la distribución de planes sociales p'atenuar los efeutos d'una economía en recesión qu'amontara la probeza y indigencia hasta índices nunca vistos antes na Arxentina.

N'abril de 2002, el ministru d'Economía, Jorge Remes Lenicov, dimitió ante les protestes amenaes pol denomináu "Plan Bonex", que preparaba xunto a Duhalde pa trocar por bonos de delda pública los depósitos bancarios a plazu inmovilizaos. Los demás miembros del gabinete punxeron tamién los sos cargos a disposición del presidente, que aceptó, ente otres, l'arrenunciu del xefe de gobiernu, Jorge Capitanich, y designó titular d'Economía a Roberto Lavagna; quien anunció que nun se produciría la torna a un tipu de cambéu fixu (siguiendo asina los encamientos del FMI) y que persistiríen les restricciones bancaries.

La mayoría de la población cayó debaxo de la llinia de probeza: si en mayu de 2001 el 35 % yera probe, un añu dempués esa cantidá engatara'l 53 %, equivalente a 20 millones de persones, de los cualos la metá yeren indixentes (nun recibíen lo suficiente pa comer). La situación yera muncho más grave pa los neños y neñes, yá que ente ellos la probeza llegaba al 70 %. Territorialmente había delles rexones y ciudaes con niveles de probeza cimeres al 70 %, como la provincia de Formosa, les ciudaes de Concordia y Posaes y el cuartu gordón del Gran Buenos Aires (Florencio Varela, Moreno, Merlo, Tigre y La Matanza). La Ciudá de Buenos Aires yera la que meyor taba con un 80 % percima de la llinia de probeza.[199] La destrucción del texíu social, el empobrecimiento xeneral, el refugu xeneralizáu de la población escontra tou tipu de lideralgos y la práutica desapaición del Estáu llegó a tal puntu que la guerra civil y la desintegración nacional fueron posibilidaes que se contemplaron tantu dientro como fora de l'Arxentina.

El 25 de mayu'l padre Jorge Bergoglio, daquella cabeza de la Ilesia católica na Arxentina, realizó un dramáticu llamáu a la población sollertando que l'Arxentina taba "a les puertes de la disolución nacional".[200]

El gobiernu vio cumplíos dalgunos de los sos principales oxetivos en xunu: el Senáu derogó la llamada Llei de Subversión Económica, alcordóse un pactu fiscal colos gobiernos provinciales p'amenorgar nun 60 % el so déficit, y dispúnxose un nuevu Plan Bono. Pero la exa del programa gubernamental, cumplir les esixencies del FMI pa recuperar la so ayuda económica, xeneró tou tipu d'actitúes opositores y apinó la conflictividá social. Magar que la crisis siguió, el gobiernu intentó normalizar progresivamente el sistema financieru; en payares de 2002, casi un añu dempués de la so implantación, remataron les restricciones pa retirar efeutivu de cuentes corrientes (acababa asina'l llamáu "corralito"), y en marzu de 2003 llevantáronse les llimitaciones pa retirar fondos de depósitos a plazu fixu (el denomináu "corralón").

El 26 de xunu de 2002, produzse la Masacre d'Ablanéu nel que'l gobiernu nacional ordenó la represión d'una manifestación de grupos piqueteros. Ante esti fechu Duhalde antemanó seis meses el llamáu a eleiciones presidenciales y anunció que nun diba volver a presentase.

El Kirchnerismo (2003-2015)

Néstor Kirchner, presidente mientres el periodu 2003-2007.

Presidencia de Néstor Kirchner (2003-2007)

El 27 d'abril de 2003 realizóse la primer vuelta d'eleiciones pa escoyer presidente. Cinco candidatos axuntaron la mayoría de los votos: Carlos Menem (24 %), Néstor Kirchner (22 %), Ricardo López Murphy (16 %), Adolfo Rodríguez Saá (14 %) y Elisa Carrió (14 %).

Carlos Menem, el candidatu triunfante por mayoría relativa na primer vuelta, nun se presentó a la segunda vuelta al conocer les resultaos de les encuestes que señalaben un porcentaxe de sufraxos nel so contra del orde del 70 % y polo tanto resultó escoyíu'l presidente Néstor Kirchner, quien asumió'l so mandatu'l 25 de mayu de 2003 hasta'l 10 d'avientu de 2007.

Kirchner asumió confirmando al ministru d'economía de Duhalde, Roberto Lavagna, y la so política económica siguió los mesmos lineamientos que la del so antecesor, calteniendo la devaluación de la moneda por aciu una fuerte participación del Bancu Central na compra de divises, impulsando por aciu les esportaciones una crecedera económica con tases del PBI cercanes al 10 %. Per otru llau llogró sacar al país de la cesación de pagos, trocando delda por nuevu bonos indexados pola inflación y l'índiz de crecedera económica. Los índices de probeza y de desempléu menguaron notoriamente.

Mientres el gobiernu de Kirchner, Arxentina y el Fondu Monetariu Internacional caltienen una rellación distante. Una de les principales midíes de la so xestión foi atayar antemanadamente la totalidá de la delda con esti organismu internacional por un monto de 9.810 millones de dólares, col oxetivu declaráu de terminar cola suxeción de la política económica a les indicaciones del FMI. Mientres l'añu 2005, realizóse'l truecu de la delda, qu'empecipiaba les renegociaciones polos bonos que quedaren en default dende 2001.

Kirchner llevó alantre una activa política pa promover los derechos humanos, incorporando al so gobiernu a reconocíos integrantes d'organizaciones de derechos humanos. Amás, impulsó'l enjuciamiento a los responsables por crímenes de lesa humanidá asocedíos mientres los años 70, realizaos pola Triple A y pol gobiernu del Procesu de Reorganización Nacional. Pa consiguilo, fueron anulaes les lleis d'Obediencia Debida y Puntu Final, que calteníen frenaos dichos xuicios dende'l gobiernu de Raúl Alfonsín.

Dende'l 19 de xunu de 2003, por decretu presidencial, anovóse la Corte Suprema, tolos candidatos a integrala tienen de pasar una etapa d'esposición pública que tien que presentar el Poder Executivo nos principales medios de comunicación de too el país. El currículum del nomáu (o los nomaos) ten de ser publicáu y promocionáu nel sitiu web del Ministeriu de Xusticia y puede ser aldericáu poles ONG, asociaciones de Derechu, universidaes, organizaciones de Derechos Humanos, y cualquier ciudadanu qu'asina lo deseye. Depués d'un periodu de tres meses, el Presidente, sopesando los sofitos y refugos a la candidatura, queda habilitáu pa presentar la nominación al Senáu, que tien de decidir si aprueba o non que la persona propuesta pol Presidente forme parte de la Corte, precisándose una mayoría de dos tercios para dicha aprobación.

La renovación de la Corte Suprema de Xusticia mientres los primeros años del gobiernu de Kirchner, cola designación del Dr. Eugenio Raúl Zaffaroni en 2003, y de les Dras. Elena Highton de Nolasco y Carmen María Argibay en 2004, foi vista y ye usualmente reconocida pola oposición como un pasu positivu, que brinda más independencia al Poder Xudicial y permedia la Corte tantu ideológicamente como por xéneru

Dende los sectores de derecha o lliberales criticáronse estes polítiques como contraries a la reconciliación nacional. Dende la esquierda, sicasí, critíquense-y xestos contrarios a los Derechos Humanos, como les represiones a delles manifestaciones na Patagonia y l'unviada de tropes arxentines a Haití nel marcu de la MINUSTAH de les Naciones Xuníes.

A nivel internacional, Kirchner formó parte d'un grupu de mandatarios de dellos países llatinoamericanos, xuntu con Lula (Brasil), Tabaré Vázquez (Uruguái), Evo Morales (Bolivia), Michelle Bachelet (Chile), Rafael Correa (Ecuador) y Hugo Chávez (Venezuela), d'enclinos anti-lliberales. Unu de los momentos más destacaos de la política internacional, foi la IV Cume de les Amériques de 2005, realizada en Mar de la Plata, na que'l gobiernu de Kirchner xunto a otros gobiernos llatinoamericanos, llevó alantre una política de "non al ALCA", paralizando la puesta en marcha del Área de Llibre Comerciu de les Amériques qu'Estaos Xuníos diseñara y fixera aprobar por tolos países americanos en 1994, estableciéndose una nueva política continental con exa na creación d'emplegu decente.[201] En sentíu coincidente, Arxentina sofitó la decisión de formar la Unión de Naciones Suramericanes (Unasur), que la so constitución concretar en 2008.

Eleiciones de 2005

Nes eleiciones de 2005 (gobernadores y llexisladores nacionales) producióse una rotura ente'l kirchnerismo y el duhaldismo, que llevó a la esclusión d'esti postreru del Frente pa la Victoria y al enfrentamientu eleutoral ente dambos sectores. La confrontación foi especialmente destacada respectu al cargu de senador nacional pola Provincia de Buenos Aires. Nesa oportunidá'l FPV llevó como candidata a Cristina Fernández de Kirchner, ente que'l duhaldismo col Partíu Xusticialista presentó a Chiche Duhalde, resultando ganadora la primera.

Tres les eleiciones llexislatives d'ochobre de 2005, Kirchner llogró una mayoría a nivel nacional y llogró mover a Duhalde del control del aparatu políticu del conurbano bonaerense. Esto haise reflexáu n'importantes cambeos nel gabinete — fundamentalmente la sustitución de Roberto Lavagna por Felisa Miceli nel ministeriu d'economía.

Sicasí'l control del Congresu, Kirchner siguió preferiendo, en repitíes ocasiones, faer usu de decreto de necesidá y urxencia en llugar de siguir los trámites ordinarios previstos pa la sanción de lleis. Dende la so asunción y hasta mayu de 2006, fueron sancionaos 201 decretos de necesidá y urxencia; unos 67 decretos per añu de promediu, frecuentemente comparaos colos 55 per añu de Carlos Menem.

En 2004 los pobladores de la ciudá de Gualeguaychú empecipiaron un ampliu movimientu d'oposición a la instalación de dos plantes de celulosa na vera uruguaya del Ríu Uruguái, que derivó nun conflicto diplomáticu ente dambos países. El conflictu llevó a una atayada mediación de Xuan Carlos I d'España, una demanda arxentina ante'l Tribunal Internacional de L'Haya y a la relocalización d'una de los dos llantes.

Mientres los dos últimos años del so mandatu aplicáronse crecientes restricciones a les esportaciones de carne y controles de precios, col fin de controlar la inflación y l'aumentu del preciu de los alimentos. Dende 2005 los medios de comunicación destacaron la esistencia de lo que sosteníen yera una "inflación reprimida", por cuenta de les retenciones a la esportaciones y los subsidios tarifarios. La inflación oficial foi del 6% en 2004, 12,3% en 2005 y del 10% en 2006.[202] Los datos oficiales empezaron a ser cuestionaos por consultoras que sostuvieron que la inflación real nel últimu añu del mandatu de Néstor Kirchner llegara al 22-26%, calteniéndose nesa cifra na siguiente década.[203]

En abril de 2007 producióse una serie de maniobres delictives realizaes pola empresa multinacional Skanska, d'orixe suecu; dellos políticos de la oposición sostuvieron que dellos funcionarios del gobiernu habíen cometíu ilícitos rellacionaos col casu, daqué que'l Ministru del Interior negó. A mediaos d'esi mesmu añu, la ministra d'economía Felisa Miceli viose envolubrada nun escándalu, debíu al afayu casual d'una bolsa con gran cantidá de dineru nel bañu del so despachu, que llevó al so arrenunciu y abrió una investigación penal nel cursu de la cual foi procesada por encubrimiento y destrucción de preséu públicu.[204]

Antártida Arxentina

En xunetu de 2003 Arxentina y Chile alcordaron reabrir el Abelugo Abrazu de Maipú, empecipiando una política de cooperación col enfotu de fortalecer la presencia de dambos países na Antártida y llindar l'aiciones expansionistas del Reinu Xuníu na área. Aquel día Arxentina cuntaba con seis bases permanentes, siete bases de branu y dellos abelugos antárticos.

Presidencia de Cristina Fernández de Kirchner (2007-2015)

El Frente pa la Victoria volvió ganar nes eleiciones presidenciales de 2007, algamando'l 45% y doblando los votos llograos en 2003. La fórmula ganadora tuvo integrada pola peronista Cristina Fernández de Kirchner y el radical Julio Cobos, que vencieron a la Coalición Cívica que llevaba la fórmula integrada por Elisa Carrió y el socialista Rubén Giustiniani que llogró'l 23%.

Cristina Fernández de Kirchner, presidenta d'Arxentina, 10 d'avientu de 2007

El 10 d'avientu de 2007 asumió la presidencia Cristina Fernández, que nos primeros díes del so mandatu siguió los lineamientos xenerales del gobiernu del so maríu. D'esa manera, una muyer resultó escoyida Presidenta de la Nación per primer vegada na hestoria arxentina.

Nos entamos de la xestión de Cristina Fernández estableció un aumentu de 20 % de les tarifes mínimes de coleutivos, trenes y subtes, que entró a valir en xineru de 2008.[205] Diches tarifes atopar con precios conxelaos dende l'añu 2001, y dende entós l'Estáu compensaba con subsidios los costos operativos y de sueldos que les empreses nun podíen pagar. Primeramente previóse que l'aumentu de tarifes dexaría baxar los subsidios (qu'a fines de 2007 equivalen a $2.700 millones).[206]

Ficheru:Cacerolazo-argentina-marzu-2008.JPG
Cacerolazo en sofitu al paru agropecuario de 2008.

El 12 de marzu de 2008 les principales asociaciones patronales agropecuaries declararon un paru nacional con bloquéu de rutes en distintos puntos del país, reclamando la derogación d'un nuevu réxime de gravámenes móviles a les esportaciones establecíu pol Resolvimientu 125/08 sancionada pol ministru d'Economía Martín Lousteau.[207] El paru duró hasta'l 18 de xunetu dempués de que'l vicepresidente radical Julio Cobos definiera la votación en contra de la postura del restu del gobiernu. Nesi momentu empecipió un conflictu ente'l gobiernu y el grupu multimediático Clarín poles acusaciones d'unu y otru llau sobre la llibertá d'espresión, el rol de los monopolios de prensa na información d'actos ya idees de gobiernu, y el supuestu tracamundiu d'imáxenes acusaes de discriminatories pola Facultá de Ciencies Sociales de la Universidá de Buenos Aires. En 2016 unu de los principales xefes del grupu Clarín, el periodista Julio Blank, declaró que mientres la presidencia de Cristina Kirchner, el grupu realizó "periodismu de guerra".[208]

Al rematar el paru agropecuario, el gobiernu tuvo d'enfrentar el derrumbe de la economía mundial causada pola Crisis económica de 2008, adoptando una política económica anticíclica de promoción del mercáu internu, impulsando la industria automotriz (que batió'l récor de producción en 2011 totalizando 828.771 unidaes fabricaes)[209] y dando creitos a trabayadores y empreses.[210][211][212][213]

El 21 d'ochobre de 2008, la presidenta Cristina Fernández de Kirchner alzó al Congresu un proyeutu ellaboráu por Amado Boudou,[214][215] daquella titular de l'ANSES, pa poner fin al sistema de AFJP (fondos privaos de pensión), una de les principales reformes financieres de la etapa menemista, y entamar un nuevu sistema de repartu estatal de xubilaciones y pensiones.[216][217][218][219][220][221] Hai coincidencia ente'l observadores en considerala como una de les midíes más importantes de los dolce años de gobiernos kirchneristas.[222][223][215][224]

En 2009 sancionó una nueva llei de medios que reemplazó a la Llei de Radiodifusión vixente dende 1980.[225] Dicha llei foi aprobada col sofitu de distintes fuercies polítiques, tantu del oficialismo como d'una parte de la oposición,[226] y xeneró tanto sofitos como refugos, al empar que derivó en dellos fallos xudiciales, relativos a la constitucionalidá o anticonstitucionalidá de la mesma, que torguen la so total aplicación.[227][228][229] [230][231][232]

El 29 d'ochobre de 2009, la presidenta Cristina Fernández robló'l decretu 1602/09 que dispunxo l'Asignación Universal por Fíu, un ingresu fixu pa tolos menores de 18 años que nun recibieren ingresos familiares d'orixe salarial.[233] Primeramente yera de 180 pesos, suma que dacuando se vio aumentada, llegando a 270 pesos pa ochobre de 2011.[234] Aprobóse una fórmula d'actualización de les xubilaciones y beneficios de la seguridá social, qu'impulsó un fuerte aumentu de les mesmes, ameyorando un 24,6% en términos reales ente 2008 y 2017.[235] Nun procesu empecipiáu por Néstor Kirchner dende'l 2003 hasta'l 2009, dobló la clase media na Arxentina, que pasó dende los 9,3 millones a los 18,6 millones nesi últimu añu. Esto tresformó a l'Arxentina nel país con mayor crecedera de dichu segmentu de la población en toa América Llatina.[236]

El Bicentenariu

Mientres 2010 celebróse'l Bicentenariu de la Revolución de Mayu con eventos en delles partes del país. Na ciudá de Buenos Aires, el gobiernu nacional entamó'l principal eventu conmemorativo del añu que se desenvolvió principalmente nun tramu de la más importante arteria de la ciudá, l'Avenida 9 de Julio, nel que s'atoparon representaes les provincies y países invitaos.[237]

El 27 d'ochobre d'esi añu finó'l ex-presidente Néstor Kirchner d'un paru cardiorespiratorio, mientres el mandatu de la so esposa.[238]

El día'l 15 de xunetu de 2010 la República Arxentina aprobó la llamada "llei de matrimoniu igualitariu", convirtiéndose nel primer país d'América Llatina y décimu nel mundu en reconocer el derechu a contraer matrimoniu con independencia del sexu de la so pareya.[239][240][241][242]

Reeleición de 2011

Nes eleiciones presidenciales del 23 d'ochobre de 2011, Cristina Fernández foi reelecta pal cargu de presidente de la Nación, en primer vuelta, col 54,11% de los sufraxos, casi diez puntos más qu'en 2007 y más trenta puntos porcentuales que los llograos por Néstor Kirchner en 2003. Segundu resultó'l candidatu de Frente Ampliu Progresista, el socialista Hermes Binner, que llogró 16,81%. Como vicepresidente foi escoyíu l'hasta entós ministru d'Economía Amado Boudou, artífiz de la reestatización del sistema de xubilaciones.[243][244]

Sol so segundu mandatu recuperóse la mayoría accionaria de la enantes privatizada Xacimientos Petrolíferos Fiscales, la mayor empresa del país, llogrando'l proyeutu de llei la mayor aprobación nel Congresu dende'l 2003.[245][246][247]

A fines de 2011 el dirixente sindical Hugo Moyano, aliáu importante y secretariu xeneral de la CGT, alloñar del gobiernu xuntando a los sectores opositores.[248]

Mientres esti periodu tuvieron llugar tamién grandes manifestaciones caleyeres opositores convocaes por redes sociales electróniques, como'l llamáu 8N. Según datos del Bancu Mundial, América Llatina y dientro d'ella Arxentina tresformaron la so estructura social na primer década del sieglu XXI, produciendo un amenorgamientu de la probeza y un aumentu de les clases medies. Pa l'Arxentina, el Bancu Mundial estableció qu'ente 2003 y 2009, la clase media doblóse pasando de 9,3 millones a los 18,6 millones (equivalentes al 45 % de la población).[249]

El 9 de mayu de 2012 sancionóse la Llei d'identidá de xéneru, garantizando'l cambéu del xéneru atribuyíu pol Estáu a les persones ensin otra condición que la so voluntá y el derechu a los tratamientos médicos gratuitos que fueren necesarios pa ello.

Soberanía de les Islles Malvines

Cristina Kirchner na plaza Islles Malvines d'Ushuaia en 2015.

Pa cumplir el mandatu constitucional de recuperar y exercer dafechu la soberanía arxentina sobre les Islles Malvines (clausa transitoria primer de la Constitución Nacional) el kirchnerismo recurrió a una política de desescalamiento de la tensión militar (ente 2001 y 2016 nun se realizó nengún operativu militar nel que se dispararen torpedos o misiles), pa dar prioridá al fortalecimientu de les presiones polítiques rexonales y simbóliques.[250]

Ante la esguilada de tensión pola esploración petrolífera de les mesmes per parte de Gran Bretaña, la presidenta respondió con una prohibición d'utilizar puertos arxentinos p'aprovir bienes a les islles Malvines, posición sofitada pola Unasur nel so conxuntu. Esti reclamu foi escucháu por Hillary Clinton, quién s'amosó personalmente dispuesta a mediar, situación que causó desconciertu nos británicos. Arxentina llogró'l respaldu de la comunidá llatinoamericana y el Caribe en redol a la postura de recuperar les islles por aciu la vía pacífica ente que'l Reinu Xuníu al traviés de los dichos del so primer ministru británicu David Cameron señalaron que la soberanía de les Malvines decidir los mesmos isleños pol so derechu d'autodeterminación. El gobiernu arxentín denunció la militarización del Atlánticu Sur, fechu que negó Gran Bretaña sosteniendo que realizaba exercicios rutinarios.[251][252] En 2013 la presidenta 2013 creó una nueva secretaría empuesta a cuestiones relatives a les Islles Malvines.[253][254]

Nel cónclave de 2013 l'arzobispu de Buenos Aires Jorge Mario Bergoglio foi electu como papa Francisco.

Eleición del papa Francisco

Ante l'arrenunciu de Benedicto XVI el 28 de febreru de 2013, el cónclave dio por socesor al arzobispu de la Ciudá de Buenos Aires, cardenal Jorge Mario Bergoglio, d'equí p'arriba Francisco. Convertir nel primer papa non européu dende'l sieglu VIII, el primer papa xesuita y el primeru procedente d'América. Tres ello, asocedieron una serie d'alcuentros ente'l pontífiz y la presidenta arxentina.

Términu del mandatu

Al dexar Fernández el gobiernu n'avientu de 2015, el gobiernu entrante de Mauricio Macri publicó un folletu n'inglés tituláu "Arxentina: land of opportunities", describiendo del estáu del país, onde se destacar el «gran desenvolvimientu del capital humanu», con 98 per cientu de alfabetismo y 110 mil graduaos d'educación universitaria per añu, la so posición como unu de los primeres tocantes a los índices de desenvolvimientu humanu, educación n'América Llatina y que cunta col «coeficiente Gini más baxu de la rexón»; describe la economía robusta» cola que cunta'l país, la tercera más grande de la rexón dempués de Brasil y Méxicu, el mayor PBI per cápita na rexón dempués de Chile, destaca de la mesma que cunta con menos d'un 6% de desocupación y con menos d'un 75% del emplegu nel sector servicios; marquen que'l país tien «un sólidu esquema institucional»; acentúa que'l país cunta con «una infraestructura bien desenvuelta», qu'inclúi «43 puertos, 54 aeropuertos y más de 35 mil quilómetros de rutes y víes de trenes»; finalmente destaca la so baxa rellación delda esterna-PBI, de namá'l 13%.[255]

Mientres los sos dos gobiernos, el PBI por persona aumentó'l 54% pasando de 8.239 dólares en 2007 a 12.751 dólares en 2014;;[256] l'amenorgamientu de la desigualdá social por impautu de les polítiques fiscales del Estáu foi del 14,8%, siendo'l segundu país llatinoamericanu detrás de Brasil;[257]algamó'l mayor gastu públicu social d'América Llatina con 1853 dólares per persona en 2011-2012;[258]asitióse, dempués d'Uruguái, ente los dos países con sistema impositivu con mayor efeutu redistributivo d'América Llatina con 3% y 4% respeutivamente;[259] el salariu mínimu foi establecíu en 511,49 dólares en xineru de 2015, sobre un promediu de 150 dólares na rexón;[260][259] amenorgóse la desocupación de 8,47% en 2007 a 7,03% en 2015;[261]y aumentó l'emplegu rexistráu un 11% ente 2010 y 2015.[262]

Con al respeutive de el indicadores macroeconómicos, les reserves del Bancu Central pasaron de 45.000 millones en 2007, al récor históricu de 52.000 millones en 2010, amenorgándose a 24.000 millones en 2015, impactaes por los xuicios empecipiaos en 2011 polos fondos utres ante'l xuez estauxunidense Thomas Griesa y la crisis económica empecipiada en 2012.[263] La delda pública pasó de 173 a 233 mil millones de dólares, equivalente al 45% del PBI.[264] Nuna comparanza de 47 economíes de too el mundu, ente 2007 y 2015 la delda esterna del país baxó 11 puntos porcentuales respectu del PBI y pasó al 33 % del mesmu convirtiéndose nel país con menor delda esterna en rellación a la so PBI ente los comparaos, -dempués d'haber llegáu al 162% en 2002-;.[265][266] Según l'órganu oficial encargada de midir la inflación, el INDEC, la mesma foi de 240,9% atropada nos 8 años, ente que pa estimaciones del Congresu y privaes foi del 470-500%.[267] El preciu del dólar estauxunidense midíu en pesos pasó de 3,15 a 9,15 nel mercáu oficial y a 16 nel mercáu illegal.[268][269][270]

Presidencia de Mauricio Macri (2015-Actualidá)

Nes eleiciones presidenciales de 2015 resultó escoyíu presidente de la Nación Mauricio Macri, del frente Camudemos, una alianza ente'l radicalismu y el Pro, depués de salir segundu na primer vuelta (34%) y ganar el balotaje (51%), venciendo al candidatu del Frente pa la Victoria Daniel Scioli.

Al mediudía del 10 d'avientu tres el interinato de 12 hores de Federico Pinedo arriendes de una midida cautelar[271][272], Macri xuró ante l'asamblea llexislativa y asumió el Poder Executivo de la Nación. Macri ye dueñu d'unu de los principales grupos económicos d'Arxentina, el grupu Macri. Ye'l primer presidente electu dende 1983 que nun pertenez a los partíos radicales y xusticialista y tamién el primer presidente n'asumir tando procesáu penalmente, nuna causa por espionaxe de ciudadanos, na que yá fueron llevaos a xuiciu oral dellos exfuncionarios del so gobiernu, ente ellos Jorge Alberto "Finu" Palacios, tamién enxuiciáu como encubridor del atentáu terrorista contra la AMIA.[273] Les sos principales promeses de campaña fueron "Pobreza cero",[274] eliminación de regulaciones pa la compra de dólares,[275] amenorgamientu de la inflación del 25% a un díxitu,[276][277] eliminación del Impuestu sobre la renta impuestu a les ganancies pa'l trabayadores,[275] eliminación de la mayoría de los impuestos a les esportaciones rural y mineru (retenciones),[278] y una "agua de dólares" por inversiones.[279][280]

Primeres midíes

El presidente Mauricio Macri y la vicepresidente Gabriela Michetti.

Nos sos primeros dos meses al frente del Poder Executivu Nacional, Mauricio Macri decidió nun convocar al Congresu de la Nación y adoptar unilateralmente midíes que riquíen l'alcuerdu del Senáu. Ente elles designó en comisión a dos miembros de la Corte Suprema,[281] y eslleió los organismos establecíos por llei pa regular los medios de comunicación audiovisual (AFSCA) y les telecomunicaciones (AFTIC).[282]

Otres midíes d'importancia tomaes nos primeros díes de gobiernu fueron la derogación de les regles sobre compra de divises, que produció una devaluación del pesu d'un 40%,[283] la eliminación de los impuestos a les esportaciones (retenciones),[284] la declaración del estáu d'emerxencia estadística suspendiendo la ellaboración d'estadística per tiempu indetermináu,[285] la declaración del estáu d'emerxencia de seguridá pública mientres un añu (decretu 228/2016),[286] tomar d'una delda esterna de 5.000 millones de dólares col fin d'aumentar les reserves,[287] l'aumentu del porcentaxe de coparticipación federal d'impuestos de casi un 100% a favor de la Ciudá de Buenos Aires,[288] y un aumentu de les tarifes llétriques del 500%.[289]

Nos primeros dos meses tamién se producieron delles protestes y reclamos. Diverses organizaciones y xuristes cuestionaron por inconstitucional la designación por decretu de dos xueces de la Corte Suprema, la disolución de la AFSCA y la AFTIC y movilizáronse en defensa de la llei de medios.[290] L'Asociación de Trabayadores del Estáu (ATE) cuestionó la gran cantidá de despidos nel Estáu, convocando a la primera fuelga contra'l gobiernu de Macri.[291] Dellos sindicalistes criticaron l'aumentu de la inflación, que solamente n'avientu llegó al 6,5% según la midida oficial de la provincia de San Luis encamentada pol gobiernu nacional.[292] Gobernadores ya intendentes del interior cuestionaron la decisión presidencial d'ameyorar los ingresos de la Ciudá de Buenos Aires argumentando la violación del federalismu a favor del distritu con meyor nivel de vida.[293] Les organizaciones de derechos humanos cuestionaron la declaración del Secretariu de Cultura de Buenos Aires considerando que yera una mentira'l tradicional númberu de 30.000 sumíos mientres la dictadura.[294] Tamién se realizaron movilizaciones contra la censura en perxuiciu de periodistes opositores,[295] y en reclamu de la llibertá de la dirixente cooperativa Milagru Sala y contra la criminalización de la protesta social.[296]

Bicentenariu de la Independencia

Actu na Casa de Tucumán.

El 9 de xunetu de 2016 cumplióse'l 200 aniversariu de la independencia arxentina de la Corona d'España en San Miguel de Tucumán. Presidieron los festexos el Presidente de la Nación, Mauricio Macri, acompañáu del Gobernador de Tucumán Juan Luis Manzur y l'Intendente Germán Alfaro, según representantes de les demás provincies y el rei eméritu d'España Xuan Carlos I.

Balance de mediu términu

N'ochobre de 2017 realizáronse les eleiciones llexislatives de mediu términu, nes que'l gobiernu llogró un sofitu d'aprosimao un 42% de los votantes, aumentando les sos bancaes parllamentaries y la so presencia nes provincies.[297]

Poco dempués de les eleiciones, el gobiernu impulsó nel Congresu una triple reforma previsional (seguridá social), fiscal y llaboral que xeneró fuertes manifestaciones y "cacerolazos" en contra del gobiernu, qu'amenorgaron notablemente la imaxe positiva del presidente Macri.

Al cumplise los dos primeros años de gobiernu, la situación de la principales promeses de campaña yera la siguiente:

  • Probeza: yera del 29% n'avientu de 2015, xubió al 34,5% nel primer trimestre de 2016 y amenorgóse al 31,4% n'avientu de 2017.[298]
  • Inflación: foi del 25% en 2015,[277] xubió al 40% en 2016,[299] y volvió al 24,8% en 2017.[300]
  • Impuestos (retenciones) a les esportaciones: fueron esaniciaes toes menos les de la soya, que fueron amenorgaes a la metá•.[301]
  • Impuestu a les ganancies de los trabayadores: nun foi esaniciáu; hubo cambeos qu'aumentaron la cantidá de trabayadores que tienen de pagalo. Ente que n'avientu de 2015 pagaron l'impuestu 1,18 millones de trabayadores, en febreru de 2017 pagar casi'l doble, 2,15 millones.[302]
  • Eliminación de regulaciones pa la compra de dólares: dexó un gran aumentu de la salida de dólares per remisión d'utilidaes, turismu, fuga de divises, intereses de la delda, etc., que produció un fuerte déficit de cuenta corriente, que sumó 8.683 millones de dólares en 2017, doblando'l rexistráu un añu tras.[303]
  • "Agua d'inversiones": nun se concretó. En 2017 la inversión estranxera direuta (IED) algamó o$s 2497 millones, ente que la compra de bonos de curtiu plazu, definíes como "bicicleta financiera", como les Lebac, algamó o$s 15 783 millones en 2017, con una rentabilidá del 11,5% en dólares.[304][305]
  • El gobiernu compensó la insuficiencia d'inversiones, la eliminación d'impuestos, l'aumentu de les tarifes y la demanda de dólares pa la so unviada al esterior, con un aumentu de la delda esterna, que xubió un 35% nos dos primeros años del gobiernu de Macri.[306][307]

Ver tamién

Referencies

  1. Tres los pasos del milodón
  2. Fauna del ambiente terrestre Archiváu el 10 de xineru de 2009 na Wayback Machine.
  3. «L'Espardimientu del Quichua nel Noa y la so Entrada a Santiago del Estero». Gobiernu de la Provincia de Santiago del EsteroCultura - El Quichua Santiagueño (2006). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2006. «A la lluz de los afayos arqueolóxicos nel norte de Santiago del Estero en 1984 y poles carauterístiques de recién descubrimientos na zona central de la provincia, cobra fuercia la hipótesis de que los inques empezaríen a amestar territoriu santiagueño mediu sieglu antes de la llegada de los españoles a la rexón (en 1543, cola espedición de Diego de Rojas). Desconozse entá si tratar de mitimaes o si la colonia surdió, como plantega'l Ing. Turbay, de resultes del treslláu de la fortaleza incaica de Quilmes al pie del Cuetu del Altu. Acordies cola teoría de Turbay, producida la cayida de los sos gobernantes cuzqueños, los inques establecíos na fortaleza de Quilmes decidieron el treslláu de la colonia, y al nun poder tornar al Perú, dirixir a Santiago del Estero probablemente pola Quebrada del Portugués, travesando una rexón de trupa vexetación.»
  4. Heredia, Víctor (1986). Taki Ongoy. Buenos Aires: Alternativu Americanu.
  5. Martín García yera un despensero de la espedición de Solís, que finó y foi soterráu na Isla que lleva'l so nome
  6. María Calvo, Luis. Santa Fe la vieya y la ciudá hispanoamericana, Revista América - Centro Estudios Hispanoamericanos, n°8 (1990) [1]
  7. Zapata Gollán, Agustín. 1977. En Los primeros arxentinos, agostu 1995, [2]
  8. esclavitú-y-el xenocidiu-espanol-en-america La gran mentira de la esclavitú y el xenocidiu español n'América
  9. Bruno (1993): 23.
  10. Finzi, Claudio. «Oldee ente la colonización española, l'anglosaxona y francesa n'América». Hispanismo.org.
  11. «Universidá Nacional de Córdoba: Mazana de les Lluces.». unc.edu.ar. Archiváu dende l'orixinal, el 4 d'avientu de 2010. Consultáu'l 20 d'avientu de 2010.
  12. San Ignacio de Loyola
  13. Domínguez Ortiz, 2005, páxs. 140-141.
  14. Canal Social Archiváu el 31 de mayu de 2008 na Wayback Machine.
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 15,4 Comisión de Trabayu Autónomu Mapuche (2003). «II Territoriu y Tierres Mapuche», Informe de la Comisión Verdá Histórica y Nuevu Trato II.
  16. Contreras Painemal, Carlos (16 d'avientu de 2010). «Los trataos celebraos polos Mapuche cola Corona Española, cola República de Chile y la República Arxentina». Universidá de Berlín (Santiago de Chile). 
  17. Levene, Ricardo (1951). Les indies nun yeren colonies. Buenos Aires, Méxicu: Espasa-Calpe.
  18. Kossok, Manfred (1986). El virreinatu del Río de la Plata; la so estructura económicu social. Hyspamérica.
  19. [3]
  20. Rins, Y. Cristina y Winter, María Felisa (1997). L'Arxentina Una hestoria pa pensar 1776-1996, Capítulu 4: L'impautu de la llibertá y l'igualdá na sociedá criolla, Buenos Aires: Kapelusz; Cfr. Rosenblat, Ángel (1954).
  21. La Población indíxena y el Mestizaje n'América, 2 tomos, Buenos Aires: Nova, pp. 175-176. Tomáu del cuadru de J.J. Virey nel so Histoire naturelle du xente humain, 1ª ed., 1809 (2vol.)
  22. Santillan, Abá (1965). «Les clases sociales nel periodu colonial», Historia Arxentina. Buenos Aires: TEA (Tipográfica Editora Arxentina).
  23. Otero, Edgardo (2009). L'orixe de los nomes de los países, cuarta, Buenos Aires: Gárgola, páx. 39-40. ISBN 9789876130707.
  24. Document
  25. pallabra-malvinas ¿D'ónde vien la pallabra "Malvines"?
  26. «El sistema internacional y les Islles Malvines». Consultáu'l 2009.
  27. Vease Bougainville detalla la manera en que foi indemnizáu per España Archiváu el 13 de febreru de 2007 na Wayback Machine.
  28. Arce:83-84
  29. Caillet-Bois:159-176
  30. Destefani:61
  31. Hidalgo Nieto:275-291
  32. Destefani:71
  33. editor=Lander, Aníbal. «Colonialidad del poder, eurocentrismo y America Llatina», La Colonialidad del Saber: Eurocentrismo y ciencies sociales. Perspectives llatinoamericanes. Buenos Aires: CLACSO, páx. 201-246. ISBN 950-9231-51-7.;editor=Lander, Enrique. La Colonialidad del Saber: Eurocentrismo y ciencies sociales. Perspectives llatinoamericanes. Buenos Aires: CLACSO, páx. 201-246. ISBN 950-9231-51-7.; editor=Lander, Walter D.. «La colonialidad a lo llargo y a lo ancho: l'hemisferiu occidental nel horizonte colonial de la modernidá», La Colonialidad del Saber: Eurocentrismo y ciencies sociales. Perspectives llatinoamericanes. Buenos Aires: CLACSO, páx. 201-246. ISBN 950-9231-51-7.; Segato, Rita (2007). La nación y les sos Otros. Raza, etnicidad y diversidá relixosa en tiempos de polítiques de la identidá. Buenos Aires: Prometeo. ISBN 9789875741553.; Castro, Augusto (2014). «La independencia de Perú: un balance del Estáu nacional modernu», La unión llatinoamericana: diversidá y política. Buenos Aires: Clacso, páx. 277-295. ISBN 978-987-722-015-5.
  34. ordenar-eclesiasticas-santiago-rossi&catid=249:el-aromo-nd-70-qfin-de-recorridoq&Itemid=110 Rivadavia y l'espropiación a les órdenes eclesiástiques
  35. Sobre'l Presupuestu del Cultu na Arxentina (Biblioteca dixital de la UCA)
  36. Beck, 2014, p. 67.
  37. Freedman, 2005, p. 6.
  38. Ortiz de Rozas,, p. 28.
  39. Cámar de Diputaos
  40. F. J Hope, Adrián (1983). «Sovereignty and Decolonization of the Malvines (Falkland) Islands» (n'inglés). Boston College International and Comparative Law Review 6 (2). 
  41. 41,0 41,1 41,2 Martínez Casado, 2010, p. 113.
  42. Destefani, Laurio H. (1982). Síntesis de la xeografía y l'hestoria de les Islles Malvines, Georgias y Sandwich del Sur editorial=Centru nacional de documentación ya información educativa de Buenos Aires. 
  43. Da Fonseca Figueira, José Antonio (1985). escritu en Buenos Aires. David Jewett. Una biografía pa la hestoria de les Malvines. Suramericana-Planeta. ISBN 950-37-0168-6.  Disponible en Diplox
  44. Lorenz, 2014, p. 51-52.
  45. «Usurpación de les Islles Malvines». Revisionistes.com.ar.
  46. Gustafson, 1988, p. 22.
  47. Metford, 1968, p. 14.
  48. Lorenz, 2013, p. 29.
  49. «primera-malvina-arxentina.html La primera Malvina arxentina». Yahoo! Noticies (2 d'abril de 2012).
  50. «primera-malvina La primera Malvina». Partíu Comunista (Arxentina) (28 de xunu de 2012).
  51. Aiciones navales de la república Arxentina, 1813-1828. Páx. 18. Autor: Guillermo Brown. Editor: Impr. del Ministeriu de Marina, 1904 cabu+de+fornos%22&hl=es&sa=X&ei=o66XUdPsH8v0iwK53IG4BQ&vei=0CDEQ6AEwAA#v=onepage&q=%22despu%C3%A9s%20de%20dar%20vuelta%20el%20cabu%20de%20fornos%22&f=false
  52. Anuariu de historia Arxentina, Volume 1, páx. 296. Collaborador: Sociedá de Historia Arxentina. Editor: Domingo Viau y cía., 1940
  53. Una guerra que nun convence
  54. Tratáu Secretu de la Triple Alianza o Pactu d'esterminiu al Paraguái
  55. Fonte: Del Pozu, José (2002). Historia d'América Llatina y del Caribe (1825-2001), Santiago de Chile, LOM, páx. 20
  56. «Why we ruled the world». Páxina oficial de Niall Ferguson (1 de marzu de 2003). «Not all of the British Empire was formally under British rule: the maps underestimated the extent of the imperial reach. The immense amounts of capital sunk into Latin America, for example, gave Britain so much leverage - especially in Arxentina and Brazil - that it seems quite legitimate to speak of "informal imperialism" in these countries.»
  57. «Aprender del Apauto Roca Runciman». El Cordillerano (6 de febreru de 2014).
  58. Serviciu d'Hidrografía Naval Espediciones
  59. HESTORIA ANTÁRTICA Archiváu el 18 de xunu de 2015 na Wayback Machine.
  60. SHN
  61. Conmemoración d'Hugo Alberto Acuña y la so izado de la bandera arxentina na Antártida.
  62. Islles Arxentines
  63. Mediu sieglu d'alcordances antártiques: memories. Páx. 30. Escritu por Oscar Pinochet de la Barra. Publicáu por Editorial Universitaria, 1994
  64. Bilsky, Edgardo J. (1984). La Selmana Tráxica 50. Buenos Aires: CEAL. ISBN 950-25-0049-0.; Godio, Julio (1973). La Selmana Tráxica de xineru de 1919. Buenos Aires: Granica.
  65. Jasinski, Alejandro (2013). Revuelta obrera y masacre en La Forestal: sindicalismu y violencia empresaria en tiempos de Yrigoyen. Buenos Aires: Biblos. ISBN 9789876910644.
  66. Bayer, Osvaldo (1985). La Patagonia rebalbu. Buenos Aires: Hyspamérica. ISBN 9506143552.
  67. Godio, 395
  68. Ficha biográfica de Hipólito Yrigoyen, L'Historiador (Dir: Felipe Pigna)
  69. Lluna,349
  70. Godio, Julio (2000). «Fora 9ᵘ Congresu y democracia», Historia del movimientu obreru arxentín 1870-2000. Corregidor.
  71. 71,0 71,1 Abós, Álvaro (9 de setiembre de 2013). «Diariu Crítica, un tabán contra'l poder». Clarín. Consultáu'l 1 de setiembre de 2015.
  72. Schvarzer, Jorge (1996). «La fuercia del monopoliu», La industria que supimos consiguir. Una hestoria políticu-social de la industria arxentino. Buenos Aires: Planeta. ISBN 950-742-690-6.
  73. Borja de Riquer i Permanyer (2012). «Francesc Cambó: una biografía necesario y complexo». Cahiers de civilisation espagnole contemporaine [En ligne] (8). http://journals.openedition.org/ccec/3769. Consultáu'l 4 de febreru de 2018. 
  74. Anes Álvarez, Rafael (1999). «La constitución de la Compañía Hispanu Arxentina de Lletricidá», Doctor Jordi Nadal: la industrialització i el desenvolupament economic d'Espanya 2. Barecelona: Universitat de Barcelona, páx. 1349. ISBN 84-475-2146-X.
  75. 75,0 75,1 75,2 Entrevista a Rosendo Fraga Autor: Felipe Pigna Archiváu el 15 d'ochobre de 2016 na Wayback Machine.
  76. Carlos Lencinas, taba frontalmente enfrentáu con Yrigoyen quien interviniera Mendoza, y acababa de ser escluyíu del Senáu pola mayoría yrigoyenista; El día que mataron a Carlos Washington Lencinas, Laura Rodríguez, 15 de payares de 2003, Mendoza, diariu Los Andes; [4]
  77. Ricardo Falcón (2014). Democracia, conflictu social y renovador d'idees 1916-1930: tomu VI de la Coleición Nueva Historia Arxentina. Penguin Random House Grupu Editorial Arxentina.
  78. Baschetti, Roberto. «El diariu La Prensa». Consultáu'l 8 de setiembre de 2013.
  79. «medios_en_visperas_del golpe_a_hipolito_yrigoyen.php Los medios en víspores del golpe a Hipólito Yrigoyen». L'Historiador. Consultáu'l 1 de setiembre de 2015.
  80. Historia Integral Arxentina, Partíos, ideoloxíes ya intereses, T. 7 El sistema en crisis, Buenos Aires:CEAL, páx.88/89
  81. García Molina, Fernando y Mayu, Carlos A. (1986). Archivo del xeneral Uriburu. Centro Editor d'América Llatina, páx. 29-32.
  82. Cattaruzza, Alejandro (2012). Historia de l'Arxentina 1916-1955. Sieglu XXI, páx. 117.
  83. Béxar, María Dolores (1983). Uribury y Justo: la puxanza conservadora. Centro Editor d'América Llatina, páx. 29-33.
  84. Béxar (1983): 33-36.
  85. Walther, Richard J. (1987). La provincia de Buenos Aires na política arxentina (1912-1943). Emecé, páx. 150-154.
  86. Cattaruzza (2012): 118-119.
  87. Rodriguez Molas, Ricardo (1985). Historia de la tortura y l'orde represivu na Arxentina. Eudeba, páx. 60.
  88. Troncoso, Oscar A. (1976). El Pactu Roca-Runciman, n'Historia Integral Arxentina (T. 7. El Sistema en Crisis), Buenos Aires: Centro Editor d'América Llatina, páx. 131
  89. The polar regions and the development of international law Volume 3 de Cambridge studies in international and comparative law. pp. 58. Autor: Donald Rothwell. Editor: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-56182-5, 9780521561822
  90. Passing Deception Island
  91. Manual d'Historia Constitucional Arxentina, Celso Ramón Lorenzo, Santa Fe, Arxentina : Editorial Juris, 1994, ISBN 9789508170224, pp 168
  92. Gerchunoff, Pablo; Llach, Lucas (1998). El ciclu de la ilusión y el desencantu. Un sieglu de polítiques económiques arxentines. Buenos Aires: Ariel, páx. 182. ISBN 9509122572. «El componente salarial del ingresu nacional superó, per primer vegada na hestoria, a la retribución llograda en conceutu de ganancies, intereses y renta de la tierra. En 1948 aquel xubía a 53% contra 47% d'este, lo que se comparaba favorablemente cola situación imperante namái un llustru tras, cuando'l trabayadores percibíen 44,4% y los empresarios, capitalistes y rentistas recibíen 55,6%.»
  93. Basualdo, Eduardo (payares de 2009). «La evolución del sistema previsional arxentín». AAPS.
  94. Pedro Santos Martínez: La Nueva Arxentina 1946-1955 tomu I páx. 94. Editorial Astrea Buenos Aires 1976
  95. Torre, Xuan Carlos; Pastoriza, Elisa (2002). «La democratización del bienestar», Nueva hestoria arxentina, Xuan Carlos Torre (direutor) VIII, Buenos Aires: Editorial Suramericanu. ISBN 950-07-2181-3.
  96. Pedro Santos Martínez: La Nueva Arxentina 1946-1955 tomu I páx. 93. Editorial Astrea Buenos Aires 1976
  97. Alzugaray\páxines=6-27, Rodolfo F. (Febreru de 1977). «Ramón Carrillo». Tou ye Historia (Buenos Aires) (117). 
  98. García Lupo, Rogelio. «El secretu de trés presidentes; Stroessner, l'amigu equivocáu», Últimes noticies de Perón y el so tiempu.
  99. Cansanello, Orestes Carlos (22 de payares de 2012). «gratuidá universitaria/ Cumplir 63 años de la Gratuidá Universitaria». Ministeriu d'Educación. Archiváu dende l'gratuidá universitaria/ orixinal, el 24 d'abril de 2016. Consultáu'l 1 de marzu de 2015.
  100. «cobru-de-aranceles-a-los universitarios.html Juan Perón suspende'l cobru d'aranceles a los universitarios». La Opinión Popular (22 de payares de 2011). Consultáu'l 1 de febreru de 2015.
  101. «Una llei, toles lleis». Universidá Nacional de San Juan (4/12/06).
  102. 102,0 102,1 Giuliani, Alejandra (2006). Pasaos presentes. Política, economía y conflictu social na hestoria arxentina contemporánea. Dialektik. ISBN 9789872276904.
  103. Avellaneda, Andrés (2004). escritu en Mar de la Plata. «Política y lliteratura: antes y dempués de Cortázar». CELEHIS-Revista del Centru de Lletres Hispanoamericanes 13 (16):  páxs. 121-134. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/viewFile/577/582. 
  104. 104,0 104,1 Rein, Raanan (2006). Juan Atilio Bramuglia. So la solombra del líder, la segunda llinia de lideralgu peronista. Buenos Aires: Lumiere-Universidá de Tel Aviv, páx. 11-42. ISBN 987-603-000-0.
  105. Cafiero, Antonio (3 de xunu de 2003). «tarde-del-15-de-abril-de-1953 La tarde del 15 d'abril de 1953». La Nación.
  106. Cafiero, Antonio (3 de xunu de 203). «tarde-del-15-de-abril-de-1953 La tarde del 15 d'abril de 1953». La Nación.
  107. 107,0 107,1 Ramos, Jorge Abelardo (15 de marzu de 1992). «Al Xeneral Alejandro Agustín Lanusse». Jorge Abelardo Ramos.
  108. 108,0 108,1 Enrique Pavón Pereyra (direutor) (1973). Perón. L'home del destín. Cronoloxía arxentina 1895-1974. Buenos Aires: Abril Educativa y cultural S.A., páx. 92, 105, 107 y 108.
  109. Gambini, Hugo (2001). Historia del peronismu II. Buenos Aires: Editorial Planeta Arxentina S.A., páx. 217-231. ISBN 950-49-0784-9.
  110. 217. Buenos Aires: CSJN, páx. 122.
  111. Diariu de Sesiones de la Cámara de Diputaos de la Nación editorial=Cámara de Diputaos de la Nación, páx. 4296.
  112. Chávez, Gonzalo (2005). La Masacre de Plaza de Mayu editorial=De la Campana, páx. 50-51.
  113. Gambini, Hugo (2006). Frondizi. L'estadista acorrexáu.. Buenos Aires: Ediciones B Arxentina S.A., páx. 117. ISBN 978-987-627-344-2.
  114. Mercado, Silvia D. (2014). L'inventor del peronismu. Buenos Aires: Espeyu d'América - Planeta, páx. 276. ISBN 978-950-49-3161-4.
  115. 115,0 115,1 Torre, 2002, p. 43.
  116. "Les pates na fonte" ye una espresión despreciatible utilizada pelos medios de comunicación pa referise a les persones que sofitaben a Perón y allegaren a esixir la so llibertá a Plaza de Mayu na xornada del 17 d'ochobre de 1945. La espresión foi utilizada por Leónidas Lamborghini para titular un llibru so de 1965. Varela, Mirta. «Peronismu y medios: control políticu, industria nacional y gustu popular».; «Imagen, tapes, y l'hestoria de 'les pates na fonte'». Tiempu de San Juan (17 d'ochobre de 2014).
  117. 117,0 117,1 Varela, Mirta. «Peronismu y medios: control políticu, industria nacional y gustu popular».
  118. Manual d'Historia Constitucional Arxentina, Celso Ramón Lorenzo, Santa Fe, Arxentina, Editorial Juris, 1994, ISBN 9789508170224, pp 168
  119. Sirvén, Pablo (1984). Perón y los medios de comunicación (1943-1955). Buenos Aires: Centro Editor d'América Llatín, páx. 81-86. ISBN 950-25-0078-4.
  120. El papel del peronismu por Pablo Sirvén.] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'papel-del peronismu%7C historial y la papel-del peronismu%7C última versión). Accesu 2-11-2011. La clausura algamó a fines de 1949 al diariu L'Intransixente de la ciudá de Salta, impresu na hestórica Imprenta de la Patria, que'l so propietariu David Michel Torino taba presu dende l'añu anterior; yá en 1950 los clausuraos fueron les publicaciones comunistes La Hora y Orientación, La Nueva Provincia de Bahía Blanca, La Verdá de Quilmes, La Unión de Lomas de Zamora, Castellanos de Rafaela, La Capital de Rosario, Los Principios de Córdoba, Los Andes de Mendoza, El Lliberal de Santiago del Estero, Democracia de Junín que dirixía Moisés Lebensohn, La Opinión de Pergamín y La Tierra, una vieya publicación de la Federación Agraria Arxentina. Fueron alredor de 70 periódicos los clausuraos.
  121. Pavón PereyraTorre, 1973, p. 82.
  122. Page, Jospeh A.. Peron: una Biografia. Buenos Aires: Suramericanu, páx. 178. ISBN 9789500747899.
  123. Historiador, escritor, artista, músicu, poeta, abogáu, ya intelectual periodista fundador y direutor de la revista Tou ye Hestoria, consideráu unu de los historiadores arxentinos más importantes del sieglu XX, profesor de "Historia de les Instituciones" na Facultá de Derechu de la UBA, de "Historia Contemporánea" na Facultá d'Humanidaes de la Universidá de Belgrano (1967-1986) y "Historia Arxentina" na Facultá de Ciencies Polítiques de la Universidá del Salvador (1977), que recibió distinciones de los gobiernos de Francia, Perú y Brasil, el Premiu Konex de Platino en 1994 na disciplina Biografía y Memories y el Konex - Diploma al Méritu en 1984 y 1985, nomáu ciudadanu pernomáu de la Ciudá Autónoma de Buenos Aires en 1996 y académicu de l'Academia Nacional de la Historia de la República Arxentina. Afiliáu radical,foi calificáu como “antiperonista” pol filosófo peronista José Pablo Feinmann
  124. El 45, páx. 545
  125. Torre, 2002, p. 64.
  126. Torre, Xuan Carlos (2002). Nueva hestoria arxentina, Xuan Carlos Torre (direutor) VIII, Buenos Aires: Editorial Suramericanu, páx. 42-43. ISBN 950-07-2181-3.
  127. Sigal, Silvia (2002). «Intelectuales y peronismu», Nueva hestoria arxentina, Xuan Carlos Torre (direutor) VIII, Buenos Aires: Editorial Suramericanu, páx. 504-506. ISBN 950-07-2181-3.
  128. Gambini y 1999, p110.
  129. Torre, 2002, p. 59.
  130. Sáenz Quesada, María (2007). La Llibertadora. Buenos Aires. Editorial Suramericana, páx. 86. ISBN 978-950-07-2879-9.
  131. 131,0 131,1 131,2 131,3 Waldman, Peter (2008). El peronismu 1943-1955. Centro Editor de Cultura1 allugamientu = Buenos Aires, páx. 104. ISBN 978-987-1269-94-3.
  132. «Volverán llamar Eva Perón a una estación». EnElSubte.com (12 d'avientu de 2014).
  133. Potash, Roberto A. (1981). L'exércitu y la política na Arxentina 1945-1962. De Perón a Frondizi, 2°, Buenos Aires: Editorial Suramericanu, páx. 231.
  134. cruceru xeneral-belgrano/ Historia del cruceru Xeneral Belgrano. Accesu 29 de febreru de 2016
  135. Gambini, Hugo (2001). Historia del peronismu vol. II. Buenos Aires: Editorial Planeta Arxentina S.A., páx. 150. ISBN 950-49-0784-9.
  136. Sigal, 2002, p. 507-508.
  137. Palazzani, Miguel (2012). Estudio sobre'l primer peronismu en La Pampa. Aspeutos históricos, políticos, culturales, económicos y llexislativos. Académica Española, páx. 15.
  138. «Convención Constituyente de la Provincia Presidente Perón». Ministeriu de Xusticia de la Provincia de Chaco.
  139. Félix Luna: Perón y el so tiempu. II. La comunidá entamada páx. 192. Buenos Aires 1984. Editorial Suramericana. ISBN 950-07-0313-0
  140. Gambini, Hugo: La primer presidencia de Perón. Testimonios y documentos páx.402 nota 29 Buenos Aires 1983 Centro Editor d'América Llatina ISBB 950-25-000-6
  141. 141,0 141,1 Pigna, Felipe (28 de setiembre de 2008). «El primer golpe contra Perón». Clarín. Consultáu'l 8 de payares de 2015.
  142. Félix Luna: Perón y el so tiempu. II. La comunidá entamada páx. 199. Buenos Aires 1984. Editorial Suramericana. ISBN 950-07-0313-0
  143. Rodríguez Souza, Héctor H. (22 d'ochobre de 2013). «golpe-de-men%C3%A9ndez-en-1951 El golpe de Menéndez en 1951». Díes d'Historia. Consultáu'l 8 de payares de 2015.
  144. «Revolución Llibertadora: La cuarta invasión inglesa». Revista Primer Plana Nᵘ 507.
  145. «Hai que matar a Perón». Pedro Bevilacqua. Archiváu dende l'orixinal, el 15 d'ochobre de 2012.
  146. Cichero, Daniel (2005). Bombes sobre Buenos Aires. Editorial Vergara - ISBN 950-15-2347-0. 
  147. María Saenz Quesada: La Llibertadora páx. 21. Editorial Suramericana Buenos Aires 2007 ISNN 978-950-07-2879-9
  148. EL TRESPASU DEL OBSERVATORIU DE LES ISLES ORCADAS A LA MARINA ARXENTINA. Lic. Benicio Óscar Afumada. Armada de Rep. Arxentina – Departamentu d'Estudios Históricos Navales
  149. Armada Arxentina
  150. Hemeroteca Dixital, Diariu L'ORDE, Sábadu 12 de xunu de 1948 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  151. Historia y Arqueoloxía Marítima. Churchill unvió una fragata pa repeler la "invasión" de les Malvines por dos soldaos Arxentinos en 1953.
  152. Antarctica (United Kingdom v. Arxentina)
  153. Gerchunoff et al
  154. Cavarozzi, Marcelo (1983). «El fracasu de la semi-democracia y los sos mandaos», Autoritarismu y democracia 1955-1983. Buenos Aires: Centro Editor d'América Llatina. ISBN 978-9502500201.
  155. Tres comicio y un mesmu proscripto, Historia Arxentina.
  156. Homenaxe al Dr. Manuel Vicente Ordóñez nes Academies Nacionales de Derechu y Ciencies Sociales de Buenos Aires y de Ciencies Morales y Polítiques, el 26 d'agostu de 1998
  157. Torrendell, Carlos Horacio (2005). La política educativa nel pensamientu de José Manuel Estrada, Tesis de Llicenciatura en Ciencies de la Educación, Buenos Aires: Pontificia Universidá Católica Arxentina, páx. 166-180.
  158. 158,0 158,1 Lluna 1995b, pp. 17–27
  159. Dell'Oru Maini promovio'l decretu-llei que restauró l'autonomía universitaria y abrió n'unu de los sos artículos la posibilidá de la creación de les universidaes privaes
  160. La frase foi pronunciada por Arturo Frondizi dos díes antes del golpe, el 27 de marzu de 1962, y convirtióse nuna de les frases célebres de la hestoria arxentina. L'arxentín diz, ONI
  161. Pigna, Felipe. «Arturo Frondizi». L'Historiador. Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2009. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2013.
  162. Presidencia de Jose Maria Guido (29-03-1962/12-10-1963), País Global
  163. Una páxina de la hestoria de fai 40 años, Santiago Senén González, La Prensa, 2004 Archiváu el 27 de setiembre de 2007 na Wayback Machine.
  164. Los entretelones d'un golpe militar qu'antemanó la traxedia de 1976, por Gregorio Caro Figueroa, Clarín, 27 de xunu de 2006
  165. "Xuan Carlos Onganía" por Felipe Pigna
  166. «Capítulu 66: La revolución arxentina (1966-1973)». Universidá del CEMA. Consultáu'l 18 de marzu de 2011.
  167. duelu-por-Rucci.html Un Duelu por Rucci revista Ventitrés del 19-09-2009
  168. Institutu del Hemisferiu Occidental pa la Cooperación en Seguridá
  169. Sáenz Quesada, María (2014). Roque Sáenz Peña: el presidente que forxó la democracia moderna. Buenos Aires: Suramericana. ISBN 9789500748377.; Stubrin, Marcelo (10 de marzu de 2012). «A cien años de la Llei Sáenz Peña (II)». L'Estadista. Consultáu'l 3 d'ochobre de 2015.; Justiparan, Alejandro (21 d'ochobre de 2010). «pueblu-votar/ Ley Sáenz Peña: 'Quiera'l pueblu votar'». Siempres Historia. Archiváu dende l'pueblu-votar/ orixinal, el 4 d'ochobre de 2015. Consultáu'l 3 d'ochobre de 2015.
  170. «Prisión perpetua pa Astiz, unu de los símbolos del horror de la dictadura». Clarín (26 d'ochobre de 2011). Consultáu'l 21 de xineru de 2016.
  171. 171,0 171,1 Basualdo, Eduardo. «El procesu de privatización n'Arxentina». Biblioteca Virtual. CLACSO. Consultáu'l 30 de setiembre de 2015.
  172. «Golpe de mercáu». Ámbitu Financieru. 15 d'avientu de 1989. 
  173. Comas, José (14 de xunu de 1989). «Alfonsín va dimitir 5 meses antes del fin del so mandatu». El País. Consultáu'l 22 de setiembre de 2015.
  174. Pigna, Felipe. «Entrevista a Raúl Ricardo Alfonsín». L'Historiador. Consultáu'l 22 de setiembre de 2015.
  175. ; Sukup, Viktor; Katiz (1999) Raúl Alfonsín. La democracia magar tou apellíu=McAdam. Buenos Aires: Corregidor, páx. 231.
  176. Sivak, Martín (2015). Clarín. Ser Magnetu. Buenos Aires: Planeta, páx. 130. ISBN 9789504947066.
  177. Rodrik, Dani (agostio de 2002). Feasible globalizations. https://www.sss.ias.edu/files/pdfs/Rodrik/Research/Feasible-globalizations.pdf. 
  178. Kanenguiser, Martín (4 de mayu de 2000). «delda esterna-yá-supera-la metá-del-pbi La delda esterna yá supera la metá del PBI». La Nación. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2015.
  179. Costantino, Silvina (2001). «Comerciu d'Arxentina con Brasil». MECON. Consultáu'l 2 d'ochobre de 2015.
  180. Los decretos d'indultu, por Emilio F. Mignone, Nunca Más
  181. Alderiquen quien seríen algamaos pola derogación de los indultos, Llinia Capital, 27 de marzu de 2006
  182. Declaren nulos ya inconstitucionales los indultos de Menem a represores, La Capital, 20 de marzu de 2004
  183. Procesen ensin prisión preventiva a Carlos Menem pola esplosión de Ríu Terceru
  184. Rodríguez, Fernando (27 de xunetu de 2001). «violencia-ye-realidá-y-sensacion-en-la-arxentina La violencia ye realidá y sensación na Arxentina». La Nación. Consultáu'l 2 de marzu de 2015.
  185. «monopoliu-del grupu-clarin El día que Lanata esplicó'l monopoliu del Grupu Clarín». Info News (29 d'ochobre de 2013). Consultáu'l 30 de setiembre de 2015.
  186. Ramos, Julio (1993). Los cerrojos a la prensa. Buenos Aires: AmFin, páx. 6-7.
  187. Wishart, Eric Gregory (avientu de 2012). «[https://calhoun.nps.edu/bitstream/handle/10945/3172/02Dec_Wishart.pdf?sequence=1 Intelligence networks and the tri border area of South America: the dilemma of efficiency versus oversight]». Calhoun páx. 60. Naval Postgraduate School.
  188. «Overview of US policy toward South America and the President's upcoming trip to the region hearing before the Subcommittee on the Western Hemisphere». Committee on International Relations House of Representatives (8 d'ochobre de 1997).
  189. 189,0 189,1 Cufré, davil (8 de xunetu de 2014). «Fondu Monetariu». Páxina/12. Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  190. Bonelli, Marcelo (19 d'avientu de 2000). «El Blindaxe: l'Arxentina asegúrose'l pagu de les deldes del 2001. Salió'l blindaxe: son US$ 39.700 millones». Clarín. Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  191. Medeo, Enrique (15 d'ochobre de 2001). «Voto espolín: una protesta bien fuerte que trunfó na Capital y Santa Fe». Clarín. Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  192. Blanck, Julio (31 d'avientu de 2001). «La política arxentina, valtada ente'l esperpento y los cazos». Clarín. Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  193. Fernández Moores, Lucio (19 d'avientu de 2001). «Pa frenar los saqueos, el Gobiernu parte comida». Clarín. Consultáu'l 14 d'agostu de 2015.
  194. 194,0 194,1 Semán, Ernesto (20 d'avientu de 2001). «Tres l'estáu de sitiu y los saqueos, vase Cavallo y agora axusten col PJ». Clarín. Consultáu'l 14 d'agostu de 2015.
  195. González, Fernando (21 d'avientu de 2001). «De la Rúa arrenunció, abarganáu pola crisis y ensin respaldu políticu». Clarín. Consultáu'l 14 d'agostu de 2015.
  196. 196,0 196,1 196,2 Pérez Cotten, Ana Clara (10 de payares de 2013). «Natalio Etchegaray, l'escribán xeneral de Gobiernu. 'L'asunción presidencial ye como una boda'». Info News. Consultáu'l 14 d'agostu de 2015.
  197. «Eduardo Camaño asumió como presidente interín». La Nación (31 d'avientu de 2001). Consultáu'l 14 d'agostu de 2015.
  198. Vidal, Armando (2 de xineru de 2002). «Seis hores y más de 260 votos pa escoyer un nuevu Presidente». Clarín. Consultáu'l 14 d'agostu de 2015.
  199. «El 53% de los arxentinos ta per debaxo de la llinia de probeza». Clarín (22 d'agostu de 2002). Consultáu'l 29 de setiembre de 2015.
  200. Bergoglio, Jorge (25 de mayu de 2002). «cardenal-jorge-bergoglio-en-el-tedeum Testu completu de la homilía del cardenal Jorge Bergoglio nel Tedéum». La nación. Consultáu'l 29 de setiembre de 2015.
  201. "IV Cume de les Amériques", Cume de les Amériques.
  202. «Inflación reprimida». La Nación (16 d'agostu de 2016). Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  203. Jorge Mauricio Uviéu (2018). «Los verdaderos niveles d'Inflación y Tasa de Crecedera del PBI Arxentín dende 2006 hasta l'actualidá». Universidá Nacional de Córdoba. Consultáu'l 31 de xineru de 2016.
  204. "La Xusticia procesó a Miceli pola bolsa de dineru", diariu Perfil, 7 de xineru de 2008.
  205. Aumentaría 20% a partir de xineru'l tresporte urbanu de pasaxeros
  206. Subsidios a coleutivos: preven otru aumentu
  207. Retenciones a les esportaciones
  208. Rosso, Fernando (17 de xunetu de 2016). «periodismu-de-guerra Julio Blanck: 'En Clarín fiximos un periodismu de guerra'». La Izquierda Diariu. Consultáu'l 28 d'agostu de 2016.
  209. El modelu industrialista dexó'l récor absolutu del sector automotriz
  210. Cristina Fernández de Kirchner: "Les midíes contracícliques nun son nengún plan B, son pa siguir sosteniendo'l nuesu plan A". DERF. 27 de xineru de 2001. http://www.derf.com.ar/despachos.asp?cod_des=244940&ID_Seccion=18. Consultáu'l 9 de febreru de 2009. 
  211. Crack financieru internacional. Massa analizó la crisis col comité d'emerxencia. Crítica. 7 d'ochobre de 2008. http://200.82.82.212/index.php?secc=nota&nid=12012&pagina=2. Consultáu'l 9 de febreru de 2009.  (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  212. Cristina llanzó'l plan B» anticrisis y obres públiques por $71.000 millones. Agrositio. 26 de payares de 2008. http://www.agrositio.com/vertext/vertext.asp?id=94859&se=1. Consultáu'l 9 de febreru de 2009. 
  213. Fossati, Guillermina (26 de payares de 2008). plan anticrisis-que-llanzo-la presidenta-so-la lente-de-los analistes-y-empresarios.html?cookie El plan anticrisis que llanzó la presidenta, so la lente de los analistes y empresarios. Infobae. http://economia.infobaeprofesional.com/notas/75135-El plan anticrisis-que-llanzo-la presidenta-so-la lente-de-los analistes-y-empresarios.html?cookie. Consultáu'l 9 de febreru de 2009. 
  214. Caleru, José (2011): «Boudou, l'ideólogu de la estatización de les AFJP que supo ganase l'enfotu de Cristina», artículu del 20 de xunu de 2011 nel sitiu web Tribuna de Periodistes (Buenos Aires). Consultáu'l 29 d'avientu de 2015.
  215. 215,0 215,1 «disputa-por-la-definicion-del modelu-de-pais/ Eduardo Basualdo: 'Hai una disputa pola definición del modelu de país'.». FLACSO (10 de payares de 2013). Consultáu'l 5 de xineru de 2016.
  216. «proyeutu-pa-poner-fin-a-la-jubilacion-privada Con crítiques a les AFJP, Cristina Kirchner robló'l proyeutu pa poner fin a la xubilación privada». Diariu La Nación (21 d'ochobre de 2008). Consultáu'l 31 de mayu de 2013.
  217. «El videu del anunciu de Cristina sobre la estatización de les AFJP: "Va Haber fuertes presiones"». Diariu Perfil (21 d'ochobre de 2008). Consultáu'l 31 de mayu de 2013.
  218. «Esanicien les AFJP y toles xubilaciones pasen al Estáu». La Séptima (21 d'ochobre de 2008). Consultáu'l 31 de mayu de 2013.
  219. «Adiós a les AFJP: El Gobiernu termina col sistema de xubilación privada y estatiza apurrir». Diariu Perfil (20 d'ochobre de 2008). Consultáu'l 31 de mayu de 2013.
  220. «Col nuevu Sistema Integráu Previsional Arxentín sumen les AFJP». La Séptima (22 d'ochobre de 2008). Consultáu'l 31 de mayu de 2013.
  221. «Fernández nacionaliza sistema de AFJP». Business News Americas (21 d'ochobre de 2008). Consultáu'l 31 de mayu de 2013.
  222. «formular-presidencial-20110627-0073.html La estatización de les AFJP lo catapultó a la fórmula presidencial». El Cronista (27 de xunu de 2011). Consultáu'l 5 de xineru de 2016.
  223. Basualdo, Eduardo (payares de 2009). «La reestización del sistema de AFJP n'Arxentina en 2008». Telam. Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016. Consultáu'l 5 de xineru de 2016.
  224. Pombinho, Víctor (22 de payares de 2012). «de-boudou 'Políticamente, Cristina namorar de Boudou'.». La Nación. Consultáu'l 5 de xineru de 2016. «(Boudou) tuvo l'habilidá nun momentu bien complicáu del país y del mundu de presentar el proyeutu de estatización de les AFJP. Esa foi la so gran idea. A Kirchner encantólu y mercar aína (Federico Mayol).»
  225. Promulgóse la Llei de Servicios Audiovisuales Presidencia de la Nación - 10 d'ochobre de 2009
  226. Cámara de Diputaos de la Nación (ed.): «Votación nominal del Proyeutu de regulación de los servicios de comunicación audiovisual» (16 de setiembre de 2009). Consultáu'l 19 de setiembre de 2009.
  227. Un xuez falló contra dos artículos de la llei de medios Páxina/12 - 16 d'avientu de 2009
  228. Suspenden dos artículos de la Llei de Medios Parllamentariu.com - 17 d'avientu de 2009
  229. Los xueces que fallaron contra'l Gobiernu Crítica - 27 d'avientu de 2009
  230. Otru xuez contra la llei de medios Páxina/12 - 20 d'avientu de 2009
  231. fallu-contra-toa-la llei-de-medios.html En Mendoza, otra jueza federal cuestionada emitió un fallu contra tola llei de medios L'Arxentín - 22 d'avientu de 2009
  232. Otru fallu contra la Llei de Medios - Páxina/12 -21 d'avientu de 2009
  233. "Ye'l sistema más redistributivo y más xustu", dixo Cristina Kirchner, en La Nación.
  234. La AUH pasa de $220 a $270 dende ochobre, en Día ente día del 17 d'ochobre de 2011.
  235. Giacomini, Diego (18 d'avientu de 2017). «Gradualismo fiscal: siempres males noticies». Cronista.
  236. bancu mundial-l'arxentina-doblo-la so clase media-ente-2003-y-2009 Según el Bancu Mundial, Arxentina dobló la so clase media ente 2003 y 2009. Diariu La Nación.
  237. Bicentenariu.arxentina.ar (10 de mayu de 2010). «bicentenariu-16.php Pasio del Bicentenariu». Archiváu dende l'bicentenariu-16.php orixinal, el 14 de mayu de 2010. Consultáu'l 19 de mayu de 2010.
  238. hospital-40-minutos-intentos-alicalo Kirchner morrió a les 9,15 camín al hospital, tres 40 minutos d'intentos d'alicalo, n'El Cronista.com.
  239. http://www.lanacion.com.ar/1284883-ye-llei-el matrimoniu-ente-persones-del-mesmu sexu
  240. Soledad Vallines (15 de xunu de 2010). «El derechu a la igualdá llegó al matrimoniu editorial=Páxina/12». Consultáu'l 15 de xunu de 2010.
  241. Soledad Vallines (14 de mayu de 2012). «persona-tien-derechu-a-contraer-matrimoniu-con-independencia-del-xenero-de-el so-pareya/ Toa persona tien derechu a contraer matrimoniu con independencia del xéneru de la so pareya». Amnesty International. Consultáu'l 16 de payares de 2015.
  242. Rubin, Sergio (14 d'ochobre de 2014). «La única vegada que Bergoglio perdió una votación na Conferencia Episcopal». Amnesty International. Consultáu'l 16 de payares de 2015.
  243. Cristina afaró y convirtióse na candidata más votada dende 1983, en tiempu Arxentín del 24 d'ochobre de 2011.
  244. Resultaos Eleiciones Nacionales 23 Ochobre 2011 Ministeriu del Interior de la República Arxentina
  245. http://www.rosario3.com/noticias/pais/noticies.aspx?idNot=111129&Votaci%C3%B3n-hist%C3%B3rica-en-Diputaos:-YPF-vuelve-al Estáu
  246. http://www.perfil.com/conteníos/2012/05/03/noticia_0031.html
  247. http://www.infobae.com/notas/645768-La-expropiacion-de-Repsol-YPF-ye-llei.html
  248. http://www.larazon.com.ar/actualidá/Moyano-enferrona-CGT-alloña-Gobiernu_0_276600021.html
  249. bancu mundial-l'arxentina-doblo-la so clase media-ente-2003-y-2009 «Según el Bancu Mundial, Arxentina dobló la so clase media ente 2003 y 2009», La Nación.
  250. Gómez, Federico Martín (payares de 2016). «La construcción de Malvines mientres el kirchnerismo». Universidá Nacional de La Plata.
  251. «Gran Bretaña dio a entender que tien armes nucleares en Malvines», Toa Noticies, 10 de febreru de 2012.
  252. «Mientres l'ALBA sumir al sofitu pola soberanía, Londres embrivió l'esplegue militar», Clarín, 5 de febreru de 2012.
  253. Filmus va conducir una nueva secretaría empuesta a la cuestión Malvines. Télam (20 d'avientu de 2013)
  254. relativos-a-malvinas Daniel Filmus asumió como secretariu d'Asuntos Relativos a Malvines. La Nación (6 de xineru de 2014)
  255. Werner Pertot (17 d'abril de 2016). «Un heriedu que nun yera pesada».
  256. «PBI per capita. Arxentina». Bancu Mundial (2015).
  257. CEPAL (2015). Panorama Fiscal d'América Llatina y el Caribe 2015. CEPAL.  páxs. 12, 94. http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37747/S1500053_ye.pdf. 
  258. CEPAL (2015). Panorama Fiscal d'América Llatina y el Caribe 2015. CEPAL.  p. 85. http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37747/S1500053_ye.pdf. 
  259. 259,0 259,1 CEPAL (2015). Panorama Fiscal d'América Llatina y el Caribe 2015. CEPAL.  p. 108. http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37747/S1500053_ye.pdf. 
  260. OIT. «Panorama Llaboral 2015 América Llatina y el Caribe» páx. 136. OIT.
  261. Fondu Monetariu Internacional. «Arxentina. Unemployment rate. Percent of total llabor force». IMF.
  262. OIT. «Panorama Llaboral 2015 América Llatina y el Caribe» páx. 44. OIT.
  263. «Les reserves del BCRA son les más baxes d'América Llatina». Invenómica (avientu de 2017).
  264. «delda-publica-ye-record-y-representa-lo-mesmu-que-en-2000 La delda pública ye récor y representa lo mesmo qu'en 2000» (18 d'agostu de 2015).
  265. «so-nivel-de-delda-dende-2007-20150217-0036.html Arxentina ye unu de los únicos cinco países qu'amenorgó'l so nivel de delda dende 2007». Cronista (17 de febreru de 2015).
  266. CEPAL (2015). Panorama Fiscal d'América Llatina y el Caribe 2015. CEPAL.  p. 39. http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37747/S1500053_ye.pdf. 
  267. «era-kirchnerista_635084 Más de 240% d'inflación na era kirchnerista» (12 de payares de 2015).
  268. Juan Gasalla (12 d'ochobre de 2015). «presidencia-cristina-kirchner-el pesu-perdio-dos-tercios-el so-valor/ Mientres la presidencia de Cristina Kirchner el pesu perdió dos tercios del so valor periódicu=Infobae».
  269. Daniel Sticco (15 de xineru de 2015). «billete-100-pesos-perdio-casi-el-90-el so-poder-merca/ N'once años'l billete de 100 pesos perdió casi'l 90% del so poder de compra periódicu=Infobae».
  270. El pesáu heriedu económicu que dexa Cristina Kirchner: PBI enllancáu, más delda y menos reserves - Juan Gasalla, Infobae, 23 d'ochobre de 2015
  271. Fernández Moores, Lucio (10 d'avientu de 2015). «Pol fallu de Servini, Pinedo va ser Presidente por dolce hores». Clarín. Consultáu'l 10 d'avientu de 2015.
  272. «ser-presidente-a-les-0001-del xueves-10-de-avientu Federico Pinedo: 'Voi ser presidente a les 00.01 del xueves 10 d'avientu'». La Nación (9 d'avientu de 2015).
  273. «se fala-macri-el candidatu procesáu.html D'eso nun se fala: Macri, el candidatu procesáu». Agencia Paco Urondo (12 de payares de 2015). Archiváu dende l'se fala-macri-el candidatu procesáu.html orixinal, el 8 d'avientu de 2015.
  274. Di Santi, Matías (16 d'ochobre de 2015). «probeza-cero-en-la-arxentina/ #Spots Macri promete algamar “la probeza cero na Arxentina”». Chequeado.
  275. 275,0 275,1 «impuestu-a-les ganancies-y-la garduña-cambiario Promeses de campaña: Macri retardó la eliminación del impuestu a les ganancies y la garduña cambiario». Archivu de los Medios (8 d'avientu de 2015).
  276. «cosa-mas-simple-que-tenga-que-faer-si-soi-presidente Macri: "Esaniciar la inflación va ser la cosa más simple que tenga que faer si soi Presidente"». Minutu Unu (8 de febreru de 2015).
  277. 277,0 277,1 «Macri y el so plan de gobiernu: "La prioridá ye baxar la inflación". El Presidente electu dixo que quier llevara "a un díxitu nun par d'años". Anguaño va cerrar en redol al 25%». Clarín (2 d'avientu de 2015).
  278. «campu Confirmáu: Macri anunció retenciones cero, salvu pa la soya». La Nación (14 d'avientu de 2015).
  279. Fontevecchia, Jorge (2 d'abril de 2016). «fin-de-la lluna-de-miel-0402-0110.phtml Ente l'agua de dólares y el fin de la lluna de miel». Perfil.
  280. «llega-porque-hubo-un error-de-diagnostico-y-muncha-inaccion Melconian: “L'agua de dólares nun llega porque hubo un error de diagnósticu y muncha inaición”». Ámbitu Financieru (18 de xineru de 2018).
  281. «decretu-de-macri-pa-modificar-la llei-de-medios Ley de Medios: Macri eslleió la AFSCA por decretu». La Pampa (30 d'avientu de 2015). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  282. Ventura, Adrián (15 d'avientu de 2015). «dos xuristes-pa-completar-la corte Macri nomó en comisión a dos xuristes pa completar la Corte». La Nación. Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  283. De los Reis, Ignacio (17 d'avientu de 2015). «La abrupta devaluación del pesu arxentín de más del 30% nun solu día». BBC. Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  284. «Macri anunció quitar total de retenciones a trigu, maíz, sorgo, xirasol y carnes». Clarín (14 d'avientu de 2015). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  285. «Prat Gay anunció emerxencia estadística y nun se va espublizar l'índiz d'inflación». Diariu Rexistráu (31 d'avientu de 2015). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  286. Milman, Gerardo (1 de febreru de 2016). «Por qué hai emerxencia en seguridá». Clarín. Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  287. Carrillo, Cristian (1 de febreru de 2016). «La inxeniería del plan de delda». Páxina/12. Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  288. «ciudá buenos-aires-un fuerte-aumento-la-coparticipacion Mauricio Macri dio a la Ciudá de Buenos Aires un fuerte aumentu na coparticipación». Infobae (19 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  289. «Aranguren esplicó l'aumentu de tarifes: el que paga $25 de lluz va pagar $150». Clarín (29 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  290. «llei-de-medios Nutrida movilización en defensa de la Llei de Medios». Crónica (14 d'avientu de 2015). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  291. «Sindicato arxentinos convoquen a primer fuelga contra Macri». L'Economista (31 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  292. «Índiz de San Luis encamentáu pol INDEC marcó inflación de 6,5% n'avientu». Ámbitu (22 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  293. «gobernadores-del-pj-se-reunen-pa-enfrentar-a-macri.html Los gobernadores del PJ axuntáronse y pidiéron-y a Macri "verdaderu federalismu"». Política Arxentina (23 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  294. «Un discursu qu'atrasa trenta años». Páxina/12 (27 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  295. «censura-de-Victor-Hugo-Morales-20160112-0055.html Masiva movilización en refugo pola censura de Víctor Hugo Morales». Unu (12 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  296. «Segundu día d'acampe en Plaza de Mayu pa pidir la lliberación de Milagru Sala». Telam (28 de xineru de 2016). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  297. «gobiernu sumu-mas-del-42-de-los votos-en-toa-la-arxentina/ El Gobiernu sumó'l 41,8% de los votos en tola Arxentina». Infobae (22 d'ochobre de 2017).
  298. «Según la UCA, la probeza aumentó en 2016 y alzó la tasa al 35%». Los Andes (1 d'abril de 2016).
    • «probeza-ye-de-314-y-algama-a-135-millones-de-persones Según la UCA, la probeza ye de 31,4% y algama a 13,5 millones de persones». Ámbitu Financieru (11 d'avientu de 2017).
  299. «La inflación rondó'l 40% en 2016». La Nación (9 de xineru de 2017).
  300. «Oficial: la inflación raspió'l 25% en 2017 (n'avientu marcó 3,1%, peor a lo previsto)». Ámbitu Financieru (11 de xineru de 2018).
  301. «campu Confirmáu: Macri anunció retenciones cero, salvu pa la soya». La Nación (14 d'avientu de 2015).
    • «decretu-les retenciones-pa-la soya Otru regalu pa los amigos del campu. Amenorguen por decretu les retenciones pa la soya». Páxina 12 (2 de xineru de 2018).
  302. Slipczuk, Martín (19 de setiembre de 2017). «ganancies-como-vario-la cantidá-de-persones que la pagaron-en-los-ultimos-cinco-ano/ Impuestu a les Ganancies: cómo varió la cantidá de persones que la pagaron nos últimos cinco años». Chequeado.
  303. «anu dóblose el-deficit-de cuenta corriente-de-arxentina/ Nun añu doblóse'l déficit de cuenta corriente d'Arxentina». Sitio Andín (22 d'avientu de 2017).
  304. Wende, Pablo (21 de payares de 2017). «al-forgar-en-2017/ Inversiones: les Lebac ganáron-y al dólar en 2017». Infobae.
  305. Kucher, Federico (19 de xineru de 2018). «fuga-de-divises-algamo-cifres-record En 2017 salieron 22 mil millones de dólares por atesoramiento y 10 mil millones por turismu. La fuga de divises algamó cifres record». Páxina/12.
  306. Rivas Molina, Federico (1 de xineru de 2018). «La delda esterna arxentina xube 35% dende la llegada de Mauricio Macri. El Gobiernu precisa recursos estraordinarios pa cubrir el déficit fiscal». El País.
  307. Observatoriu de la Delda Esterna (avientu de 2018). «Novenu Informe de la Delda Esterna». Universidá Metropolitana de la Educación y el Trabayu.

Notes

  1. Les irregularidaes del Apauto Roca-Runciman fueron denunciaes pol senador Lisandro de la Torre y l'agrupación radical FORXA, ya historiadores como Xuan Carlos Vedoya(Apauto Roca-Runciman, 1974), Oscar A. Troncoso ("El pactu Roca-Runciman" en Historia Integral Arxentina, V. 7, 1974)

Bibliografía

Bibliografía xeneral

  • Cisneros, Andrés; Escude, Carlos (2000). Historia de les Rellaciones Esteriores Arxentines (1806-2000). Buenos Aires: CEMA. (Testu completu).
  • Gorostegui de Torres, Haydee (Asesoramientu xeneral); Dellos autores (1976). Historia Integral Arxentina; 10 Tomo. Buenos Aires: CEAL. ISBN.
  • Luna, Félix (Dir); Dellos autores (dellos). Memorial de la Patria; 1804-1973; 28 libro. Buenos Aires: La Bastilla. ISBN 950-07-0973-2.
  • Rosa, José María (1965). Historia Arxentina (1492-1946), 13 Tomo. Buenos Aires: Juan C. Granda.
  • Sierra, Vicente D. (1967). Historia de l'Arxentina (1492-1852), 9 Tomo. Buenos Aires: Editorial Científica Arxentina.
  • Rapoport, Mario (2006). Historia económica, política y social de l'Arxentina, 1880-2006. Buenos Aires: Editorial Ariel. ISBN 950-9122-95-5.

Bibliografía especial

Por dómina

Historia colonial

  • Gelman, Jorge Daniel (1996). De mercachifle a gran comerciante: los caminos del ascensu nel Ríu de la Plata colonial.. Universidá Internacional d'Andalucía, Huelva.
  • Gullón Abao, Alberto (1992). La frontera del Chaco na Gobernación de Tucumán (1750-1810).. Universidá de Cádiz.
  • Puiggros, Rodolfo (1969). De la colonia a la revolución. Buenos Aires: Carlos Pérez Editor.
  • Jorge L. R. Fortin (1967). Invasiones Ingleses - Coleición Dr. Pablo Fortin. Buenos Aires: Editora Cia. LAMSA.
  • Rubio Durán, Francisco A (1999). Punas, valles y quebraes: tierra y trabayu nel Tucumán colonial, sieglu XVII. Diputación de Sevilla.
  • Vitar Mukdsi, Beatriz (1997). Guerra y misiones na frontera chaqueña del Tucumán 1700-1767.. Madrid, CSIC..
  • María Calvo, Luis. Santa Fe la vieya y la ciudá hispanoamericana. Revista América - Centro Estudios Hispanoamericanos. Añu 1990. Númberu 08.
  • Zapata Gollán, Agustín. (1977). Los primeros arxentinos. Revista América. 1995. Agostu. Númberu 12.

Independencia

  • Mitre, Bartolomé (1876). Historia de Belgrano y de la Independencia Arxentina. Buenos Aires: Imprenta y Llibrería de Mayu. ISBN.
  • Mitre, Bartolomé (1950). Historia de San Martín y de la Emancipación Suramericana. Buenos Aires: L'Atenéu. ISBN.
  • Puiggros, Rodolfo (1960). La dómina de Mariano Moreno. Buenos Aires: Sophos.

Guerres Civiles

  • Álvarez, Juan (1983). Les guerres civiles. Buenos Aires: EUDEBA. ISBN 950-23-0027-0.
  • Luna, Félix (1988). Los caudiellos. Buenos Aires: Planeta.

Historia contemporánea (1853 al presente)

  • DEL MAZU, Gabriel (1984). La segunda presidencia de Yrigoyen. Buenos Aires: CEAL. ISBN 950-25-0051-2.
  • Del Mazu, Gabriel (1984). La primer presidencia de Yrigoyen. Buenos Aires: CEAL. ISBN 950-25-0051-2.
  • Inxenieros, José (1957). La evolución de les idees arxentines (1492-1853), 5 Tomo. Buenos Aires: Elmer.
  • Luna, Félix (1971). El 45. Buenos Aires: Suramericana. ISBN 84-499-7474-7.
  • Luna, Félix (1964). Yrigoyen. Buenos Aires: Desenvolvimientu. ISBN.
  • Page, Joseph (1999). Perón: una biografía. Buenos Aires: Grijalbo. ISBN 987-566-077-9.
  • Potash, Robert A. (1994). L'exércitu y la política n'Arxentina, 4 Tomo. Buenos Aires: Suramericana. ISBN 950-07-0973-2.
  • Sabsay, Fernando (1999). Presidencies y Presidentes constitucionales arxentinos (1854-2003). Buenos Aires: Biblioteca Nacional y Páxina 12. (Testos completos).
  • Scenna, Miguel Ángel (1983). FORXA: una aventura arxentina (de Yrigoyen a Perón). Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
  • Scenna, Miguel Ángel (1980). Los militares. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
  • Torres, José Luis (1973). La década infame. Buenos Aires: Freeland.

Hestories especializaes

  • Godio, Julio (2000). Historia del movimientu obreru arxentín (1870-2000), 2 Tomo. Buenos Aires: Corregidor. ISBN 950-05-1319-6.
  • Gerchunoff, Pablo; LLACH, Lucas (1998). El ciclu de la ilusión y el desencantu: un sieglu de polítiques económiques arxentines. Buenos Aires: Ariel. ISBN 950-9122-57-2.
  • Ortiz, Ricardo M. (1974). Historia Económica de l'Arxentina. Buenos Aires: Plus ultra.
  • Scalabrini Ortiz, Raúl (1971). Política británica nel Ríu de la Plata. Buenos Aires: Plus ultra.

Enllaces esternos