Diferencies ente revisiones de «Redolada natural d'Asturies»

De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo plurales
mSin resumen de edición
Llinia 2: Llinia 2:
[[Principáu d'Asturies|Asturies]] ye una rexón asitiada nel norte d'[[España]], que por cuenta de la so orografía caltién en gran midida una redolada natural de gran calidá.
[[Principáu d'Asturies|Asturies]] ye una rexón asitiada nel norte d'[[España]], que por cuenta de la so orografía caltién en gran midida una redolada natural de gran calidá.


Esti fechu vese reflexáu en qu'un altu porcentaxe del territoriu tien dalgún tipu de proteición medioambiental. Asina podemos destacar la esistencia de cuatro '''[[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Acutes de la biosfera|acutes de la bioesfera]]''', un '''[[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Parques Nacionales|parque nacional]]''', cinco '''[[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Parques Naturales|parques naturales]]''', diez '''[[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Acutes Naturales|reserves naturales]]''', diez '''[[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Paraxes Naturales|paraxes naturales]]''' y trenta y cinco '''[[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Monumentos Naturales|monumentos naturales]]'''.
Esti fechu vese reflexáu en qu'un altu porcentaxe del territoriu tien dalgún tipu de proteición medioambiental. Asina podemos destacar la esistencia de cuatro [[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Acutes de la biosfera|acutes de la bioesfera]], un [[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Parques Nacionales|parque nacional]], cinco [[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Parques Naturales|parques naturales]], diez [[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Acutes Naturales|reserves naturales]], diez [[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Paraxes Naturales|paraxes naturales]] y trenta y cinco [[Llista d'espacios naturales d'Asturies#Monumentos Naturales|monumentos naturales]].
Esta rede d'[[Llista d'espacios naturales d'Asturies|espacios naturales]] entienden alredor d'un terciu del territoriu de la rexón<ref>Sistema d'información ambiental del Principáu d'Asturies(SIAPA)</ref>
Esta rede d'[[Llista d'espacios naturales d'Asturies|espacios naturales]] entienden alredor d'un terciu del territoriu de la rexón<ref>Sistema d'información ambiental del Principáu d'Asturies(SIAPA)</ref>



Revisión a fecha de 20:00 28 xun 2020

Imaxe de satélite d'Asturies.

Asturies ye una rexón asitiada nel norte d'España, que por cuenta de la so orografía caltién en gran midida una redolada natural de gran calidá.

Esti fechu vese reflexáu en qu'un altu porcentaxe del territoriu tien dalgún tipu de proteición medioambiental. Asina podemos destacar la esistencia de cuatro acutes de la bioesfera, un parque nacional, cinco parques naturales, diez reserves naturales, diez paraxes naturales y trenta y cinco monumentos naturales.

Esta rede d'espacios naturales entienden alredor d'un terciu del territoriu de la rexón[1]

Territorio

Geografía

El Principáu d'Asturies ta allugáu al norte de la Península Ibérica, n'Europa occidental. Tien una estensión total de 10.604 km².

Xeografía política


Asturies ta estremada alministrativamente en 78 conceyos o conceyos. Per debaxo del conceyu ta la figura de la parroquia, que nun tien que coincidir necesariamente cola eclesiástica. Esta figura nun foi desenvuelta llegalmente en tolos conceyos entá, anque oficiosamente emplegar en toos. Percima de los conceyos l'Estatutu d'Autonomía contempla la posibilidá de crear contornes, anque inda nun se formó nenguna. Sicasí, si hai mancomunidaes, que consisten na agrupación d'un númberu de conceyos con un fin común.

Xeoloxía

Mientres la Yera Cenozoica, la era del gran plegamientu alpín que formó les cordals actuales como los Alpes, Andes y Himalayas, el Macizu Hespérico va sufrir rebaxamientos y cambeos, pero polo xeneral, va portase como un bloque ríxido y remanecío.

Mientres el periodu Mesozoicu xenérense transgresiones y fórmense cuenques de sedimentación en redol al macizu eleváu. Por cuenta de esto nel secundariu el macizu permanez argutu lo que-y somete a la erosión. Na yera Cenozoica dientro de la teutónica alpina asocédense les reactivaciones y esfarrapamientos que produz un macizu erosionado, con zones nueves poles reactivaciones de les plaques con quebres y plegamientos. Asina d'esta forma créase la cordal cantábricu, zones costera, monte prelitoral, sierra del Cuera,fuesa de Llébana, riegu prelitoral en Cangues d'Onís y falles en Cabrales.

Les rases mariniegues de Principáu d'Asturies (Llanes, Ribedeva, etc) y les cántabres indíquennos que tuvieron somorguiaes sol nivel del mar. Asina d'esta forma fai 18.000 años los monteas cantábricos taríen asitiaos unos cien metros so l'agua. Na transgresión Flandiense (miocénica) fórmense los cantiles.

Macizu Asturianu

El pimpanu murallón norte de la Torre de la Palanca (2.614 m).

El macizu asturianu forma parte del macizu hespérico formando cola cuenca sedimentaria y los relieves vascu-cántabros la cordal Cantábricu.

El macizu asturianu dende'l puntu de vista xeolóxicu tien gran complexidá por cuenta de la so llarga hestoria xeolóxica bien estructurado y condicionáu pol sistema teutónicu. Les principales llinies d'estructura enllazar con un gran arcu proveniente del sur de Portugal magar al llegar a la zona norte camuda la so direición de sur-norte a norte-sur.

El macizu contién falles, plegamientos y mantos de cabalgamiento, distintos tipos xeolóxicos lo qu'implica una formación bien complexa. Dientro del macizu asturianu podemos subdividilo en dos seiciones, el macizu cantábricu y asturlleonés

Picos d'Europa

Los Picos d'Europa atopar na llinia que forma'l Cordal Cantábricu, ye necesariu estremalos d'ésta pola so formación más recién. Ente que el Cordal ta constituyida por materiales del Paleozoicu (con una antigüedá envalorada d'ente 300 y 600 millones d'años), los Picos d'Europa esperaron hasta los últimos capítulos d'esta era, al Paleolíticu Cimeru y más concretamente a lo que se dio en llamar la Oroxenia Hercínica, pa ser arrincaos de la tierra en forma monumentales moles caliares.

Los Urrieles, encabezaos pol Picu de los Cabrones y Torrecerredo dende la redoma del Llagu Enol, nel Macizu Occidental.

Los materiales que componen estos montes pertenecen, dientro de la Oroxenia Hercínica, a les edaes Dinantiense, Namuriense y Westfaliense y tienen una antigüedá que bazcuya ente los 250 y los 300 millones d'años. Darréu los efeutos de la erosión y la glaciación nel Cuaternariu fueron modelando los Picos hasta da-yos l'aspeutu que presenten na actualidá. Esa erosión, que tanto efeutu que tien na caliar, ye lo que xenera los carauterísticos campos de lapiaz y los canalizos de les parés. El calter cársticu del paisaxe de Picos ye lo que fai que l'agua procedente de les precipitaciones penerar rápido al sosuelu y circule subterráneamente hasta emanar fora de los macizos.

Anque mientres el Cuaternariu los glaciares yeren daqué común en Picos d'Europa y llegaben a altitúes bien baxes (per debaxo de los mil metros), anguaño nun se caltienen glaciares nestos montes, magar sí puede destacar la presencia de múltiples neveros, como'l neveru del H.ou Negru a los pies de Torrecerredo o Cemba Vieya, en Peña Santa de Enol.

Redolada natural

Rexones fisiográficas

Hidrografía

Ría de Ribesella, desaguada del ríu Sella.

Los ríos asturianos son curtios y bien caudalosos. Tán encaxaos en fondos valles que s'abrir pasu escontra'l mar Cantábricu de sur a norte.

Por cuenta de la esistencia del Macizu asturianu con un llevantamientu teutónicu de les plaques qu'anicia una franxa de montes a poca distancia del mar. Esti fechu anicia que los ríos asturianos deban de salvar un altor grande n'apenes cuarenta o sesenta kilómetro de franxa. Asina d'esta forma los ríos son curtios y caudalosos, formando en munchos casos escobios y focetes (Cares, Beyos, Esva, etc.)

Esti fechu anicia otra particularidá de la hidrográfiques asturiana que ye la bayura de centrales d'hidroeléctriques como les del Navia, Trubia, etc.

El ríu más llargu d'Asturies ye'l Nalón, ente qu'otros ríos importantes son el Los ríos principales son: Sella, Narcea y el Navia.

Clima

El clima xeneral n'Asturies ye oceánicu, con precipitaciones abondoses partíes a lo llargo del añu y temperatures nidies tantu pel hibiernu como pel branu. Por cuenta de lo abrupto de la xeografía asturiana hai infinidá de microclimes, podríamos estremar cuatro "microclimes principales" por asina denominalo nel Principáu. La franxa climática de la mariña, bien influyida pel mar, otra franxa climática nel suroeste del Principáu, con un clima más continentalizado, la franxa central qu'anque oceánicu, nun ta tan influyida pel mar como la mariniega y el clima de monte en toles rexones de la Cordal Cantábricu, con importantes nevaes, qu'en cotes non bien altes, pueden empezar en ochobre y prorrogase hasta mayu, anque nun ye raru ver dalgún falopu en cotes inferiores a los 2000 metros nos meses de branu.

Redolada marítima

Sablera de los Quebrantos.

Flora

Asturies pertenez a la rexón eurosiberiana que se caracteriza por montes frondosos. El tipu de vexetación vien determináu pol sustratu de la tierra amás de la climatoloxía. Por esta razón podemos estremar tres zones según el so estratu.[2]

  1. Zona occidental de la rexón al ser el sustratu predominante de calter xilizu fai qu'abonden les coníferes y el abeduriu nes zones más altes, #

Zona centro-oriental de la rexón compuesta per zones xilizes y caliares fai qu'haya una mayor variedá vexetativa con montes de coníferes y montes frondosos con predominiu de castañu.

  1. Zona oriental na que predomina'l sustratu caliar con montes frondosos compuestos principalmente por hayas.

Fauna

Dientro de la fauna puede destacar como animal más carauterísticu de la rexón al osu pardu cantábricu (Ursus arctos arctos). Esta subeespecie del osu pardu en peligru d'estinción caltién el so únicu hábitat nos montes asturlleoneses.

Otros animales carauterísticos son el Asturcón, raza equina autóctona, el urogallo, el llobu (Canis lupus signatus,

Osu pardu cantábricu

Osu pardu.

Morfolóxicamente son paecíos a los pirenaicos pero más pequeños. La población cantábrica quedó estazada, dende la primer metá del sieglu XX, en dos poblaciones genéticamente incomunicaes por falta d'intercambiu d'individuos, denominaes oriental y occidental. La primera ocupa una superficie d'aprosimao unos 2.500 km²;, que s'estienden pelos montes del nordeste lleonés, norte de Palencia y los montes cántabros cercanes, según por un pequeñu sector asturianu nos conceyos de Casu y Ponga. Calcúlase que nesti nucleu sobreviven anguaño ente 25 - 30 exemplares.

La población occidental, que se distribúi por unos 2,600 km², ye la más importante tocantes a númberu d'individuos, yá que inclúi la mayor parte de la población cantábrica d'osos, con un censu anguaño d'en redol a los 120 exemplares. Esta población estender polos montes del Altu Sil lleonés y dacuando tamién pelos montes colindantes de Lugo, anque n'Asturies ye onde ocupa mayor superficie. En Llión, los osos alcuéntrense principalmente nos conceyos de Llaciana, Palacios y Pandoriales del Sil, ente qu'en Lugo suelen ser vistos nos conceyos de Cervantes y Navia de Suarna. Los conceyos asturianos onde habiten preferentemente son Cangas, Degaña, Somiedu y Balmonte, que ye onde se contabiliza'l mayor númberu de reproducciones cada añu, anque tamién s'alcuentren exemplares nos conceyos de Proaza, Ayande, Ibias, Tinéu, Salas, Yernes y Tameza, Quirós, Teberga, Ḷḷena, Grau y Santo Adriano.

Asturcón

El asturcón ye una raza de caballu rústicu y de pequeñu tamañu d'orixe asturianu, n'España.

Carauterístiques: Pequeños exemplares de la familia de los ponis. Grupa inclinada, cola d'abondosa pilosidá. Un ampliu arcu costal con un frente pectoral musculado reposa sobre unes estremidaes fines con cascos pequeños y arrondaos bien resistentes. Alzada media de 1,20 m. Ye un animal fácil de montar por cuenta de tener un caminar carauterísticu, qu'amás-y dexa caminar fácilmente pel monte.

Urogallo

Urogallo.

El urogallo tien un tamañu máximu de 1,10 m nos machos y 0,70 m les femes. Carauterizar por tener unes plumes debaxo del picu en forma de barba, una cola en forma d'abanicu y unos tubérculos coloraos sobre los güeyos.

El color del plumaxe ye una carauterística diferencial ente los sexos. Los machos tienen un color abigarrado ente verde metálicu, gris y blancu y les femes son de color acoloratáu con llurdios pardos y llechientes. Amás estrema a dambos sexos el tamañu del picu que ye prominente, de forma curva y de color marfil nos machos y curtiu y de color negru nes femes.

El urogallo ye d'estene llargu y trabayosu y vuelu cabileñu. Les corralaes, valles, y montes bien zarraos producen enormes baxes na so población.

Espacios naturales

Carbayón de Valentín.

El Plan d'Ordenación de los Recursos Naturales d'Asturies (PORNA) estableció nel añu 1994[3] como desenvolvimientu de la llei de mayu de 1991[4] la proteición de distintu espacios naturales na rexón. Esta llei de proteición rexonal ye'l desenvolvimientu autonómicu de la llei[5] estatal de proteición y caltenimientu de los espacios naturales, flora y fauna

Esta llei establez cuatro tipos distintes de proteición del espaciu natural según les necesidaes y carauterístiques del espaciu a protexer.

Asina podemos catalogar les siguientes figures de proteición:

  • Monumentos naturales: Esta proteición ta dirixida a espacios naturales con un gran interés pero d'escasa superficie como pueden ser árboles, sableres o cueves.
  • Reserves naturales: Les reserves naturales pueden ser parciales o integrales
  • Parques naturales
  • Paisaxes protexíos

Recursos minerales

El mineral más carauterísticu de la rexón ye'l carbón. Esisten delles zones mineres d'estracción a lo llargo de la rexón destacando la cuenca del caudal y Llangréu.

Esisten tamién xacimientos auríferos dataos dende l'antigüedá pos esisten muertes de la so estracción polos ástures y darréu polos romanos. La zona na cual concéntrense los xacimientos son Navelgas y Balmonte. En Navelgas podemos atopar el muséu del oru d'Asturies y en Belmonte esiste una mina de la empresa canadiense Narcea Gold Mines.

Esisten tamién xacimientos de bauxita, fierro

Referencies

  1. Sistema d'información ambiental del Principáu d'Asturies(SIAPA)
  2. *Documentu de 1279 páxines editáu pol Colexu Oficial d'Inxenieros Téunicos Forestales. Datos físicos y ecolóxicos d'Asturies.
  3. Decreto 38/1994, de 19 de mayu, BOPA núm. 152 de 2 de xunetu de 1994
  4. Llei 5/91
  5. Llei 4/89

Enllaces esternos