Diferencies ente revisiones de «Aconcagua»

Coordenaes: 32°39′11″S 70°00′42″W / 32.6531°S 70.0117°O / -32.6531; -70.0117
De Wikipedia
Contenido eliminado Contenido añadido
Pachug (alderique | contribuciones)
m iguar, typos fixed: primera → primer (2), cual → que, la a → l'a, de Hu → d'Hu, El A → L'A (4), el A → l'A, se e → s'e, tras. → tres (6) using AWB
m Correiciones
Llinia 80: Llinia 80:
La Variante Altoaragonesa»: esguilada en 1995, una serie de corredores que salen del glaciar de lo Polacos, con un enclín de 75° y pasos d'IV+; tres un llargu flanqueo a los 6500 msnm xunir de nuevu cola Direuta, abierta polos [[Aragón|aragoneses]] Javier Subias, José Antonio Hidalgo, Javier Alvira y José Vilalta.
La Variante Altoaragonesa»: esguilada en 1995, una serie de corredores que salen del glaciar de lo Polacos, con un enclín de 75° y pasos d'IV+; tres un llargu flanqueo a los 6500 msnm xunir de nuevu cola Direuta, abierta polos [[Aragón|aragoneses]] Javier Subias, José Antonio Hidalgo, Javier Alvira y José Vilalta.


La persona más nueva n'esguilar y llegar al visu del Aconcagua ye l'estauxunidense Tyler Armstrong a la curtia edá de 9 años el 25 d'avientu de 2013. Al pie del so padre y guíes andinistes tomaron la ruta central del Glaciar de los Polacos. Cabo destacar que'l mozu Armstrong batió un récor mundial al faer esta fazaña.
La persona más nueva n'esguilar y llegar al visu del Aconcagua ye l'estauxunidense Tyler Armstrong a la curtia edá de 9 años el 25 d'avientu de 2013. Al pie del so padre y guíes andinistes tomaron la ruta central del Glaciar de los Polacos. Hai de solliñar que'l mozu Armstrong batió un récor mundial al faer esta fazaña.


N'avientu de 2014, el corredor [[España|español]] de [[trail running]] [[Kilian Jornet]] estableció un nuevu récor de velocidá de xubida y baxada al Aconcagua, al marcar un tiempu de 12 hores y 49 minutos.<ref>{{cita noticia |títulu=Killian Jornet establez un nuevu récor de xubida y baxada del Aconcagua |url=https://www.rtve.es/deportes/20141224/killian-jornet-establez-nuevu-record-xubida-baxada-del-aconcagua/1073860.shtml |fechaaccesu=25 d'avientu de 2014|agencia=RTVE |fecha=24 d'avientu de 2014}}</ref>
N'avientu de 2014, el corredor [[España|español]] de [[trail running]] [[Kilian Jornet]] estableció un nuevu récor de velocidá de xubida y baxada al Aconcagua, al marcar un tiempu de 12 hores y 49 minutos.<ref>{{cita noticia |títulu=Killian Jornet establez un nuevu récor de xubida y baxada del Aconcagua |url=https://www.rtve.es/deportes/20141224/killian-jornet-establez-nuevu-record-xubida-baxada-del-aconcagua/1073860.shtml |fechaaccesu=25 d'avientu de 2014|agencia=RTVE |fecha=24 d'avientu de 2014}}</ref>

Revisión a fecha de 15:32 22 may 2020

Aconcagua
monte
Situación
PaísBandera d'Arxentina Arxentina
Provincia provincia de Mendoza
Departamentu Departamento Las Heras (es) Traducir
Cordal Cordillera Principal (es) Traducir
Montes Siete Cumes
Coordenaes 32°39′11″S 70°00′42″W / 32.6531°S 70.0117°O / -32.6531; -70.0117
Aconcagua alcuéntrase n'Arxentina
Aconcagua
Aconcagua
Aconcagua (Arxentina)
Datos
Altitú 6961 m
Prominencia 6961 m[1]
Materiales Roca sedimentaria
Cambiar los datos en Wikidata

L'Aconcagua ye un monte allugáu na provincia de Mendoza, nel oeste d'Arxentina. Integra la Cordal Principal, que ye un componente de la cordal de los Andes. Con una altitú de 6960,8 msnm, ye'l picu más eminente de los hemisferios meridional y occidental, el más altu de la Tierra dempués del sistema de los Himalayas (Asia) y, poro, el visu más eleváu n'América.

Toponimia

Vista aérea del visu del monte.
Otra vista aérea.

L'orixe del términu Aconcagua ye inciertu, anque se postulen diverses procedencies; la primer ye que provien del mapudungun aconca hue, que significa 'que vien del otru llau'; la segunda ye que provien del quechua ackon[ensin referencies] y cahuak del verbu cahua, que significa 'mirar' o 'el que mira'; seique 'la gran roca que mira la so contorna', o 'centinela de piedra'. Sicasí, na llingua aimara los vocablos kon kawa podríen ser traducíos como 'centinela blancu' o 'monte neváu'.[2] Posiblemente'l nome orixinal ye Janq'o Q'awa, 'quebrada blanca'.[3]

Otra alternativa, tamién del quechua, «acon» de aquun: 'el so arenal'; «cagua» de qawaq: 'oteador', 'que ve'. Depués podría denotar «oteador del arenal».[4]

Otra alternativa vien del mapudungún, onde konka /konka/ ye 'ataos de paya pa techar' y wa /wa/ significa 'llugar onde hai daqué'.[nota 1]

Carauterístiques xenerales

Descripción

L'Aconcagua allúgase íntegramente nel departamentu Les Heras de la provincia de Mendoza —nel noroeste provincial—, al centro-oeste de la República Arxentina. Atópase dientro del parque provincial Aconcagua.

L'Aconcagua ye'l cume más altu de los hemisferios sur y occidental; tamién ye'l monte más eleváu de la Tierra ente les asitiaes fuera del sistema de los Himalayas. Tien dos picos principales: el cume norte, de 6960,8 msnm (22 837 ft),[5][6] coordenaes: S32 39.11 W70.00. 42; y el cume sur, de 6930 msnm.[7][8] Mientres décades figuró nes publicaciones l'altor de 6959,60 msnm, y darréu la de 6962 msnm.

Nesti sector de la frontera d'Arxentina y Chile la llende ente los dos países establecer pola llinia de divisories d'agües y los cuetos Catedral y Tolosa torguen que los destemples que nacen nel Aconcagua emponer escontra'l océanu Pacíficu, siendo tributarios del Atlánticu. Amás les agües d'estos dos últimos cuetos tampoco van al Pacíficu, polo que la frontera cuerre a 14 km escontra l'occidente del Aconcagua, hasta'l cerro Caracoles, sobre'l Gordón de los Deos, dexando al Aconcagua dafechu en territoriu arxentín.

Al norte y al este parte con el valle de les Vaques y al oeste y al sur col valle de los Forcones inferior. Dellos glaciares traviesen les sos fasteres; los más importantes son el glaciar Nororiental o Glaciar de los Polacos Polacu y el del Este o Inglés.

Estudios xeolóxicos asitien la elevación del Aconcagua na edá Permotriásica, unos 200 a 280 millones d'años tres El monte foi creada pola subducción de la placa de Naza debaxo de la placa Suramericana mientres la oroxenia andina (terciaria, polo tanto xeolóxicamente recién).

Mientres los entamos de la so esploración pensóse que yera un volcán, pos unu de los sos esploradores, Paul Güssfeldt, comprobó que les roques que la conformaben yeren d'orixe volcánicu, pero'l profesor Walter Schiller, investigador xeólogu del Muséu de La Plata, publicó n'unu de los sos trabayos, qu'estes roques volcániques fueron depositaes nel llugar por fuertes eventos teutónicos y que non s'evidenciaba nengún furu o cráter nel visu del mesmu.[9]

Santuariu inca

A 5300 m atopóse un enterratorio ritual inca nel que practicárase el "Capac Cocha", consistente nel sacrificiu d'un neñu de 7 a 8 años d'edá mientres el Periodu Inca (1400 a 1532 d.C.); el so cuerpu anguaño atópase abelugáu nel llaboratoriu del Centru Científicu Teunolóxicu (ex Cricyt). Xuntu al neñu atopáronse diversos oxetos fechos d'oru, plata y Spondylus (una cáscara del océanu Pacíficu). Estos afayos confirmen al monte Aconcagua como unu de los más grandes apu del Imperiu inca nel Collasuyu.[10]

El Neñu del Aconcagua” volvió revelar daqué más de sigo. A partir d'un estudiu d'ADN destináu a secuenciar el so xenoma mitocondrial, un equipu de científicos españoles y arxentinos llogró establecer que la momia pertenecía a un llinaxe que nun fuera detectáu hasta agora en poblaciones contemporanees y que se remonta a los tiempos en que l'home llegó a América per primer vegada.

Infraestructura rexonal

L'Aconcagua dende'l mirador na entrada del parque provincial.

A namái 3 kilómetros ta un caserío llamáu Ponte del Inca, onde entá esiste una fonte d'agües termales, una feria d'artesaníes, y un hostal de 2 estrelles del mesmu nome.

A la fin del Parque Aconcagua ta la Ponte confluencia», llugar onde delles pareyes realizaron el ritual de compromisu y que da entamu al ascensu al Monte Aconcagua.

Un nuevu centru d'asistencia foi inauguráu en xineru de 2011 a una altitú de 5975 msnm: el Refugio Elena,[11] nel Aconcagua (considérase dica agora l'abelugu estable de monte más altu de la Tierra), gracies a la donación que realizaron familiares de l'andinista italiana Elena Senín, quien perdió la vida depués de llegar al cume en xineru de 2009. L'abelugu destináu a emerxencies y operativos de rescate— ta allugáu nel campamentu Plaza Cólera, na bifurcación de los dos rutes más transitaes d'ascensu al Aconcagua, el Norte y la del Glaciar de los Polacos.[12]

Centros d'esquí más cercanos

Los centros pa la práutica d'esquí más próximos a esti monte son:

Ascensos

Víes

Ascensu pela Ruta normal.

Ye un monte bien frecuentáu por [[Montañismu|andinistes ] de tol mundu, con una entrada de 6000 a 7000 visitantes per temporada, que s'estiende ente avientu y marzu.

En términos montañistes l'Aconcagua ye téunicamente senciellu dende la cara norte, al traviés de la vía normal» del noroeste, na que nun ye necesariu l'usu de téuniques d'esguilada. Los efeutos de l'altitú son bien severos (la presión atmosférica ye'l 40 % de la esistente a nivel del mar) provocando xeneralmente apunamiento nos escaladores. Les condiciones climatolóxiques pueden camudar brúscamente dende un clima sele y diáfano a, en pocos minutos, un clima tempestuoso o producise'l vientu blancu del Aconcagua.

La so ascensión nun suel riquir l'usu d'osíxenu artificial.

Na vía normal» xúbese al traviés de campamentos d'altor colos sos correspondientes díes de descansu. Los finxos más significativos de la vía son: Campo Base (Plaza de Mules) (4300 msnm), El Semáforu (4350 msnm), Piedres Conway, Plaza Canadá, Piedra de 5000, Cambéu de Pendiente, Nial de Cóndores (5250 msnm), Berlín, Piedres Blanques, Piedres Negres, Independencia, Portezuelo de los Vientos, Gran Travesía, La Canaleta y Cume del Aconcagua (siguiendo l'orde creciente de dificultá).

La segunda vía, muncho más peligrosa que l'anterior, ye la del glaciar de los Polacos. Ésta avérase al monte al traviés del valle de les Vaques, xube hasta la base del glaciar de los Polacos y crucia la vía normal hasta la xubida final al cume.

Les víes dende les crestes asitiaes al sur y suroeste son les más dures, considerándose la Pared Sur como la más difícil. Trátase d'una esguilada bien comprometida y d'alta dificultá nuna de les mayores parés del mundu (3000 m de paré aprox.) La primer ascensión de la Paré Sur foi realizada'l 25 de febreru de 1954 polos franceses Pierre Lesueuer, Adrien Dagory, Edmond Denis, Robert Paragot, Lucien Berardini y Guy Poulet. El xefe de la espedición yera René Ferlet.

Ascensiones históriques

Vista panorámica o teoría del Aconcagua neváu. L'Aconcagua, allugáu na provincia de Mendoza, ye'l monte más altu de la Tierra fuera de los Himalayes y sigue alzándose.

La primer ascensión al Aconcagua realizar en 1897 por una espedición liderada pol británicu Edward Fitzgerald (1871-1931). El cume foi algamada pol suizu Matthias Zurbriggen el 14 de xineru y por otros dos miembros de la espedición unos díes dempués.

El primer arxentín en faer cume foi Nicolás Plantamura, perteneciente al Exércitu Arxentín, el 8 de marzu de 1934; nesta mesma espedición tamién participó l'arrieru Mariano Pastén, quien se convirtió nel primer chilenu n'algamar el cume. La primer muyer foi la francesa Adriana Bárganu, el 7 de marzu de 1940, quien xubió acompañada por miembros del Club Andinista de Mendoza.

En 1952, los miembros del Club Alemán Andín o DAV Santiago, Eberhard Meier, Ludwig Krahl y Wolfgang Förster completaron l'ascensu pola llamada ruta chilena o de Güssfeldt. Esta ruta naz en territoriu chilenu y xube pol valle del ríu Coloriáu pa cruciar por dalgunos de los pasos escontra territoriu arxentín y al traviés del glaciar de Güssfeldt coneutar cola ruta normal nel so últimu tramu. Esta ruta yá fuera intentada en 1883 pol científicu alemán Paul Güssfeldt, quien debíu al mal tiempu fracasó nel so intentu de faer cume a poca distancia d'ella, algamando los 6600 msnm.

En septiembre de 1953, los arxentinos Emiliano Huerta, H. Vasalla y F. Godoy llogren la primer ascensión iverniza al Aconcagua, utilizando la ruta normal. Por esta fazaña, la cai principal de la llocalidá de Ponte del Inca lleva'l nome d'Huerta.

La Variante Altoaragonesa»: esguilada en 1995, una serie de corredores que salen del glaciar de lo Polacos, con un enclín de 75° y pasos d'IV+; tres un llargu flanqueo a los 6500 msnm xunir de nuevu cola Direuta, abierta polos aragoneses Javier Subias, José Antonio Hidalgo, Javier Alvira y José Vilalta.

La persona más nueva n'esguilar y llegar al visu del Aconcagua ye l'estauxunidense Tyler Armstrong a la curtia edá de 9 años el 25 d'avientu de 2013. Al pie del so padre y guíes andinistes tomaron la ruta central del Glaciar de los Polacos. Hai de solliñar que'l mozu Armstrong batió un récor mundial al faer esta fazaña.

N'avientu de 2014, el corredor español de trail running Kilian Jornet estableció un nuevu récor de velocidá de xubida y baxada al Aconcagua, al marcar un tiempu de 12 hores y 49 minutos.[13]

Karl Egloff ye un deportista suizu-ecuatorianu que se desempeñó nel ciclismu y el montañismu. El 19 de febreru de 2015 rompió'l récor mundial d'engatada en velocidá con un tiempu d'ascensu y descensu de 11 hores y 52 minutos.

Ver tamién

Notes y referencies

Referencies
  1. Afirmao en: PeakVisor. PeakVisor peak ID: cerro-aconcagua. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Parque Provincial Aconcagua
  3. unicef.cl, p. 62
  4. Vid Jorge Llira, Diccionariu quechua castellán (2006).
  5. Aguilar, Mauro (14 de xunu de 2012). Clarín.com (ed.): «Aconcagua: afayaron que tien cuasi dos metros y mediu más d'altor». Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  6. Fernández, M. Aconcagua, el visu d'América, arg: Chacras de Coria, 2006. 218 p. páx.75)
  7. Aconcagua, Mapa Topográficu, 1:50.000 Zaguier & Urruty
  8. Carta Aeronáutica VFR CAA-7 1:1.000.000, Direición de Tránsitu Aereu, Fuercia Aérea Arxentina, 1982
  9. Fernández, M. Aconcagua, el visu d'América, arg: Chacras de Coria, 2006. 218 p. páx.20
  10. Schobinger, Juan. «Los santuarios d'altor incaicos y el Aconcagua: Aspeutos xenerales ya interpretativos» páx. 10. sedici.unlp.edu.ar.
  11. Cuetu_Aconcagua Refugio Elena del Cuetu Aconcagua
  12. mundu/politica/3608-habilitaron-l'abelugu-elena-en-el-aconcagua.html
  13. Killian Jornet establez un nuevu récor de xubida y baxada del Aconcagua. 24 d'avientu de 2014. https://www.rtve.es/deportes/20141224/killian-jornet-establez-nuevu-record-xubida-baxada-del-aconcagua/1073860.shtml. Consultáu'l 25 d'avientu de 2014. 
Notes aclaratories
  1. "Conca - manojitos, o ataditos de paya, o carrizu pa techar, concan - hazerlos" (F., Cal.: 459), "Ataos [...] de paya - conca" (F., Voc.: 312 - 313); "Palearum ad tegendam domum manipulus, concan" ,Chil. I: 407 ,"Concan, paleae manipuli ad domum tegendam; tectum illi stramineum imponendum" H., Chil. II: 633 ,"Conca. Manizos o ataos de paya o carrizu pa techar" (F.-Hern. I: 12); "ko?ka, s., l'atáu de yerbas; v. gr. - küna atáu de küna [una paya pa techar]" (Aug. I: 91); ko?ka, ataos [de paya küna] (Coñ.: 176). L'a antepuesta puede provenir del español, como nel casu de Arauco. El nome apaez tempranamente documentáu coles formes Canconcagua, Anconcagua, un valle. Vide. Cartes de Pedro de Valdivia, la Crónica de Vivar.

Enllaces esternos